Zoekresultaat 10301 - 10310 van 10312 resultaten

  • Verhuizen vanuit het buitenland (immigratie)

    Verhuist u vanuit het buitenland naar Vlaardingen of bent u het komende half jaar minimaal 4 maanden in Nederland?  Schrijf u binnen 5 dagen na aankomst in bij de gemeente. Maak hiervoor telefonisch een afspraak. Hoe werkt het Maak telefonisch een afspraak via (010) 248 4000. Zorg voor de juiste documenten. Heeft u een partner en/of kinderen die ook ingeschreven moeten worden? Dan moeten zij meekomen naar de afspraak. Woont u korter dan 4 maanden in Nederland? Laat uzelf dan registreren in de Registratie Niet Ingezetene (RNI). Heeft u geen Nederlandse of andere EU nationaliteit? Maak dan eerst een afspraak met de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) voor het aanvragen van een verblijfsvergunning. Zodra u een verblijfsdocument heeft, kunt u zich inschrijven. Is het adres waar u gaat wonen van Samenwerking of Waterweg Wonen? Dan moet u een schriftelijke toestemming van deze verhuurder vragen. Meenemen naar afspraak Een geldig identiteitsbewijs van iedereen die ingeschreven wordt. Inlichtingenformulier Oost- of West-Europa. Bewijs van rechtmatig verblijf (verblijfsdocument/visum langer dan 4 maanden geldig) Bewijs van uitschrijving als u uit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt. Huur- of koopcontract van uw woning of schriftelijke instemmingsverklaring (pdf, 185 kB) van de hoofdbewoner bij wie u gaat inwonen. Schriftelijke toestemming als het adres waar u gaat wonen van Samenwerking of Waterweg Wonen is. Of schriftelijk toestemming van de eigenaar van het pand met  met de Kopie-ID app van de rijksoverheid voor de identificatie van zijn/haar identiteitsbewijs (naam en handtekening moeten zichtbaar zijn). Originele documenten uit het buitenland van uzelf en uw kinderen. Bijvoorbeeld een geboorteakte of een huwelijksakte. Alleen Engelse en Duitse akten worden zonder officiële vertaling geaccepteerd. Documenten die niet in het Engels of Duits zijn opgemaakt, moeten worden vertaald door een beëdigd vertaler. Ook kan het zijn dat de documenten een legalisatie moeten hebben. Lees meer over de legalisatie van documenten op nederlandwereldwijd.nl. De verwerking duurt maximaal 4 weken. Kosten Geen Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Beleidslijn BIBOB

    Wat is de wet BIBOB? In hoofdlijnen regelt de wet twee zaken. Ten eerste wordt het mogelijk om bepaalde vergunningen, subsidies en aanbestedingen te weigeren wegens - globaal gezegd - het hebben van criminele banden. Ten tweede voorziet de wet in een landelijk Bureau BIBOB dat gemeenten desgevraagd gaat adviseren over de mate van ernstig gevaar dat er sprake is van criminele banden en daartoe screeningen kan gaan uitvoeren. Toepassing van deze wet bevordert een integere besluitvorming. In dit kader heeft de gemeente een beleidslijn BIBOB gemaakt. Deze beleidslijn is vooralsnog slechts van toepassing op alcoholwetvergunningen, exploitatievergunningen en exploitatievergunningen in de seks/ prostitutiebranche. De beleidslijn is in werking getreden op 1 januari 2006. Vanaf 1 januari 2022 geldt een nieuwe uitgebreide beleidslijn BIBOB.   Hoe gaat het precies in z’n werk? Alle ondernemers die een vergunning aanvragen op het gebied van drank, horeca (ook coffeeshops), speelautomatenhallen of prostitutie krijgen te maken met de wet BIBOB. Voor de vergunningaanvraag vult u een aantal formulieren in – waaronder een BIBOB-vragenlijst. Vervolgens wordt uw aanvraag in behandeling genomen. Als u de vragen van het BIBOB-formulier niet beantwoordt, kan de vergunning worden geweigerd of ingetrokken. De gemeente toetst uw aanvraag aan het bestaande beleid. Zij maakt hiervoor gebruik van een aantal openbare bronnen. De gemeente kan tevens het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) inschakelen. Zij kunnen de gemeente advies verstrekken over de vergunningsaanvraag. Mocht er aanleiding zijn tot verdere toetsing, door bijvoorbeeld een onduidelijke financiering of bedrijfsorganisatie, dan kan de gemeente besluiten het landelijke bureau BIBOB in te schakelen. Hier ontvangt u schriftelijk bericht over. Er kan u gevraagd worden een aantal persoonlijke gegevens te overhandigen. U kunt tegen het besluit om een onderzoek in te stellen geen bezwaar maken. Wel kunt u besluiten uw aanvraag in te trekken.   Wat is het bureau BIBOB? Het landelijke bureau BIBOB valt onder het Ministerie van Justitie en heeft toegang tot bronnen waar de gemeente slechts zeer beperkt over mag beschikken. Dit zijn gegevens van bijvoorbeeld politie, justitie en de belastingdienst. Het BIBOB-advies kan drie uitkomsten hebben. Wanneer er geen gevaar voor misbruik bestaat, wordt de vergunning verleend. Bestaat er enige mate van gevaar, dan kan de gemeente extra eisen verbinden aan een vergunning. Het bureau kan ook vaststellen dat er een ernstig gevaar voor misbruik bestaat en brengt dan een negatief advies uit. De gemeente is niet verplicht dit advies op te volgen, maar weegt het mee in haar besluitvorming. De gemeente kan op basis van een advies een vergunning weigeren of intrekken.    Contactgegevens Gemeente Terneuzen Ter attentie van: BIBOBcoördinator Postbus 35 4530 AA Terneuzen Tel.: 14 0115 (vanuit het buitenland +31 115 455 000)

  • Vreemdelingenpaspoort

    Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal vijf jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een legitimatiebewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen. Voor het aanvragen van een vreemdelingenpaspoort maakt u een afspraak. U moet persoonlijk aanwezig zijn bij het aanvragen en het ophalen van het vreemdelingenpaspoort, ook uw (jonge) kinderen. Het duurt twee maanden voordat u het vreemdelingenpaspoort krijgt. Zodra het paspoort klaar is, krijgt u daarvan bericht.   Afspraak maken vreemdelingenpaspoort   Meenemen Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft, ook als deze verlopen zijn. Uw geldige verblijfsvergunning. Een kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto. Indien jonger dan 18 jaar: ingevulde toestemmingsverklaring reisdocument minderjarige en legitimatiebewijs van beide ouders (of van degene die het gezag heeft over het kind). Als de ouders meekomen naar de gemeente, kunnen ze het formulier ter plekke invullen. Geld: u betaalt het paspoort bij de aanvraag met pin of contant. Voorwaarden U krijgt een vreemdelingenpaspoort als: u kunt aantonen dat u van uw eigen land geen paspoort kunt krijgen. Of dat het voor u niet mogelijk is om een reisdocument in een ander land aan te vragen; u een geldige verblijfsvergunning heeft; u bent ingeschreven bij de gemeente; uw identiteit en nationaliteit vaststaat. Kinderen Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben (paspoort). Iedereen die medische zorg ontvangt, moet zich kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor kinderen. De identificatieplicht geldt in de gehele zorgsector. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Vingerafdrukken

  • Geboorte aangeven

    Na de geboorte van uw kind doet u aangifte bij de gemeente waar uw kind is geboren. Het kind moet binnen 3 dagen na de geboorte bij de gemeente zijn aangegeven. Niet iedereen mag de aangifte doen. Voorwaarden Binnen 3 dagen na geboorte van uw kind, doet u aangifte bij de gemeente. In deze periode zijn tenminste 2 werkdagen opgenomen en de termijn eindigt altijd op een werkdag. Op zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag kunt u geen aangifte doen. Daarom mag u soms ook iets later aangifte doen. Hieronder ziet u wat de laatste dag is waarop u aangifte kunt doen: kind maandag geboren: laatste aangiftedag donderdag kind dinsdag geboren: laatste aangiftedag vrijdag kind woensdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind donderdag geboren: laatste aangiftedag maandag kind vrijdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zaterdag geboren: laatste aangiftedag dinsdag kind zondag geboren: laatste aangiftedag woensdag. Doet u later aangifte? Dan meldt de ambtenaar van de burgerlijke stand dit aan het Openbaar Ministerie (OM). U kunt dan een boete krijgen. Aangifte doen De volgende personen kunnen de geboorte van een kind aangeven: De (juridische) vader of (juridische) moeder Kunnen zij niet? Dan moet iemand het doen die bij de geboorte was. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamverzorgende Kan de moeder niet en was er verder niemand bij de geboorte? Dan moet een medebewoner van de woning waar het kind is geboren aangifte doen. Of het hoofd van het ziekenhuis of de kliniek waar het kind is geboren Is er niemand die de aangifte mag doen? Dan doet de burgemeester of een door hem aangewezen ambtenaar aangifte. Wilt u de geboorte van uw kind doorgeven? Maak dan online een afspraak. De gemeente maakt een geboorteakte op van elke geboorte die aangegeven wordt. In de geboorteakte staan de voornaam of voornamen en de achternaam van het kind. Ook de namen van de ouders, de geboortedatum, -tijd en -plaats staan erin. U kunt een afschrift of uittreksel van de geboorteakte krijgen. Meenemen het geldige legitimatiebewijs van uzelf en van de moeder is het kind voor de geboorte al erkend? Neem dan ook de afschrift van de erkenningsakte mee heeft u een trouwboekje of partnerschapsboekje? Neem het dan ook mee als u uw kind daarin wilt laten vermelden bent u duo-moeders? Neem dan ook de donorverklaring mee.

  • Bezwaar maken

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. U kunt dan meestal bezwaar maken. Of bezwaar mogelijk is, staat in het besluit. Bezwaar maken tegen gemeentelijke belastingen, WOZ-waarde of een parkeerbon van de gemeente doet u bij de BsGW.  Voor online bezwaar maken heeft u uw DigiD nodig. Bezwaar online indienen Bezwaarschrift intrekken U kunt uw bezwaar altijd intrekken. Dat kan tijdens de hoorzitting mondeling. Buiten de zitting kan dat alleen schriftelijk. Om uw bezwaar online in te trekken heeft u heeft uw DigiD nodig. Bezwaarschrift intrekken   Bezwaar maken Besluiten worden bekend gemaakt via officielebekendmakingen.nl. Of het besluit wordt naar u toegestuurd. U heeft dan 6 weken tijd om bezwaar te maken.  U kunt zowel online als schriftelijk bezwaar maken. U kunt een schriftelijk bezwaar sturen naar: Gemeente Sittard-Geleen Postbus 18 6130 AA Sittard Zorg dat in uw bezwaar in ieder geval de volgende gegevens zijn opgenomen: uw naam en adres de datum waarop u de brief stuurt met welk besluit u het niet eens bent waarom u het daarmee niet eens bent uw handtekening Hoe gaat het verder Nadat u een bezwaar heeft opgestuurd ontvangt u een schriftelijke bevestiging met antwoordkaart. Daarop kunt u aangeven of wilt spreken tijdens de hoorzitting. Een medewerker van de gemeente neemt uw bezwaar in behandeling. De commissie bezwaarschriften brengt een advies uit aan de gemeente. De gemeente moet binnen 12 weken beslissen over uw bezwaar. De termijn voor die 12 weken gaat in op de dag ná de laatste dag dat u bezwaar kon indienen. Als het nodig is mag de gemeente 1 keer verlengen met maximaal 6 weken.  Voorlopige voorziening Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een goede reden? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Bezwaar maken namens iemand anders Maakt u bezwaar namens iemand anders? Dan moet die persoon u een volmacht verlenen. Dit heet een machtiging. Hiervoor vult die persoon het machtigingsformulier in.  Maak van het ingevulde en ondertekende formulier een scan of een duidelijke en goed leesbare foto en stuur deze mee met uw bezwaar. Beroep Als u het niet eens met de beslissing van de gemeente op uw bezwaarschrift kunt u in beroep gaan. U moet uw beroep binnen 6 weken na de beslissing indienen bij de rechter. Meer informatie over in beroep gaan op rechtspraak.nl Voorlopige voorziening Ook als u in beroep gaat, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een goede reden? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Jaarverslagen De commissie bezwaarschriften maakt elk jaar een jaarverslag. U kunt het jaarverslag opvragen door te bellen naar 14046 en te vragen naar het secretariaat van de commissie bezwaarschriften.  Meer informatie over bezwaar en beroep? Wilt u meer informatie? Lees dan de brochure “Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid”. Download deze op de site van de Rijksoverheid. Of bel naar Informatie Rijksoverheid via telefoonnummer 1400 (lokaal tarief).  

  • Vreemdelingenpaspoort

    Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? En krijgt u van uw land van herkomst geen reisdocument? Dan kunt u op afspraak een vreemdelingenpaspoort aanvragen. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Uw reisdocument is na 2 tot 4 maanden klaar.  Afspraak maken voor: Aanvraag vreemdelingenpaspoort Melding vermissing reisdocument Direct regelen Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (pdf, 49 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument (Engelstalig) (pdf, 668 kB)  (Voor kinderen jonger dan 18 jaar.) Digitaal melding maken: vermissing reisdocument Eisen U heeft een geldige verblijfsvergunning. U heeft (nog) niet de Nederlandse Nationaliteit. U staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt bewijzen dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen. Hoe werkt het Maak een afspraak. Vraag uw paspoort persoonlijk aan.  Een medewerker neemt samen met u de aanvraag door. Daarna gaat de aanvraag naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Na toestemming van de IND en het ministerie wordt het paspoort aangevraagd.  Als het paspoort klaar is, krijgt u het afhaalbewijs toegestuurd. Kinderen tot 18 jaar waarvoor u een reisdocument aanvraagt, moeten zelf aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het afhalen. Meenemen naar afspraak Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (geldig, verlopen of buitenlands). Uw geldige verblijfsvergunning. Bewijsstukken dat u geen reisdocument van een ander land kunt krijgen. 1 goedgelijkende pasfoto, niet ouder dan 6 maanden. Bekijk de fotomatrix (pdf, 421 kB) van 2020 of uw pasfoto voldoet aan de eisen. Voor kinderen jonger dan 18 jaar: Formulier schriftelijke toestemming afgifte reisdocument van de ouders of gezaghouder(s). Geldig identiteitsbewijs van de ouders of gezaghouder(s). Kosten en geldigheid Een vreemdelingenpaspoort kost € 57,30. Een spoedaanvraag is niet mogelijk. Hoe lang het paspoort geldig is, hangt af van hoe lang uw verblijfsvergunning geldig is. Het maximum is 5 jaar. Verlies of diefstal Is uw document gestolen of vermist? Dan kunt u aan de balie van het stadskantoor een verklaring van vermissing invullen. Deze verklaring is nodig om misbruik van uw oude reisdocument tegen te gaan en voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. U kunt de melding digitaal doorgeven of op afspraak op het stadskantoor. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Erkenning

    Als twee mensen samen een kind krijgen en niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben, heeft het kind één ouder: de biologische moeder. De vader of duomoeder moet het kind erkennen om juridisch gezien ook de ouder te zijn. De persoon die het kind erkent hoeft niet de biologische ouder te zijn.  U kunt een kind erkennen tijdens de zwangerschap, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte. Elk kind moet apart worden erkend en de moeder moet altijd toestemming geven. Met de erkenning heeft u vanaf 01-01-2023 (in de meeste gevallen) het gezamenlijk gezag geregeld. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Erkennen kan alleen op afspraak:  Als beide ouders de Nederlandse nationaliteit hebben: maak een afspraak (bovenste knop)  Als één of beide ouders NIET de Nederlandse nationaliteit heeft/hebben: maak een afspraak (onderste knop)  Bij de erkenning van het eerste kind kiest u welke achternaam het kind krijgt.   Vanaf 01-01-2024 is de keuze voor een achternaam uitgebreid. Kijk voor meer info op de website van de Rijksoverheid. Ieder kind moet apart worden erkend. Dus ook een tweede of volgend kind. Dat gaat niet automatisch.  De moeder moet altijd toestemming geven voor erkenning. Ook bij een tweede of volgend kind.  Waneer erkennen Tijdens de zwangerschap Het voordeel van erkenning tijdens de zwangerschap: het kind heeft bij de geboorte volgens de wet meteen twee ouders en de gewenste achternaam.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven voor de erkenning. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  Erkennen kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.    Bij de geboorteaangifte  Dit moet in de gemeente waar het kind geboren is.  Bij het eerste kind moet de moeder persoonlijk meekomen als u wilt dat het kind de achternaam van de erkenner krijgt. Als u wilt dat het kind de achternaam van de moeder krijgt, kan de moeder schriftelijk toestemming geven. Bij een tweede of volgend kind moet de moeder opnieuw toestemming geven. Dat kan schriftelijk. Een tweede of volgend kind uit dezelfde relatie krijgt automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte.    Na de geboorteaangifte  Dit kan in elke gemeente in Nederland. Het hoeft niet per se in uw woonplaats.  De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte. Wilt u een minder- of meerderjarig kind erkennen? Zie voor meer informatie de website van de Rijksoverheid.

  • Kansspel organiseren

    Een loterij, prijsvraag of bingo noemen we een klein kansspel. De opbrengst gaat naar een goed doel van algemeen belang, zoals een nieuw clubhuis of instrumenten voor de fanfare. Is het doel van het kansspel reclame maken? Dan noemen we dit een promotioneel kansspel. Wilt u een loterij organiseren? Dan moet u een loterijvergunning aanvragen. Organiseert u een bingo of promotioneel kansspel? Dan is alleen een melding voldoende. Voorwaarden loterij Minstens 50% van de opbrengst gaat naar een goed doel. Maximaal 50% van de opbrengst wordt gebruikt om het prijzenpakket en de kosten te betalen. Voorwaarden bingo Een vereniging die minstens 3 jaar bestaat, organiseert de bingo. De waarde van de prijzen per spelronde is maximaal € 400,-. De waarde van de prijzen per bijeenkomst is maximaal € 1.150,-. Voorwaarden promotioneel kansspel U houdt zich aan de Gedragscode promotionele kansspelen. Wat u moet weten U moet kansspelbelasting betalen voor een loterij, bingo of ander kansspel. Ook als u geen vergunning nodig heeft. Hoe vraagt u een loterijvergunning aan? Prijzenpakket minder dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Prijzenpakket meer dan €4.500: u vraagt de vergunning aan bij de Kansspelautoriteit. Neem voor de aanvraag van een vergunning contact met ons op via info@gemeentesluis.nl of bel 14 0117. Doe dit uiterlijk 4 weken van tevoren. Vermeld hierin: De opzet van het kansspel. Dag en tijdstip. Totale waarde van de prijzen. KvK-inschrijfnummer van uw bedrijf of vereniging. Vraagt u de vergunning namens een vereniging aan? Stuur dan uw statuten mee. Een loterijvergunning per brief aanvragen kan ook. Stuur uw brief naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Hoe meldt u een bingo of promotioneel kansspel? Stuur een e-mail naar info@gemeentesluis.nl. Doe dit uiterlijk 14 dagen van tevoren. Een brief sturen kan ook. Stuur deze naar: Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg Kosten € 13,55 voor een loterijvergunning. Gratis voor een melding bingo of promotioneel kansspel. Overleg Overleg vooral vooraf met ons via 14 0117.

  • Zakenpaspoort

    Hoe werkt het Maak een afspraak Neem de oude identiteitskaarten en paspoorten mee naar de afspraak. Ook als ze zijn verlopen; Zorg voor een pasfoto die voldoet aan de eisen voor pasfoto’s; U betaalt voor het nieuwe document en krijgt een afhaalbewijs mee; Na 5 werkdagen haalt u uw zakenpaspoort op bij het stadhuis; U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken; Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en het afhalen van hun ID-kaart of paspoort; Neem uw afhaalbewijs mee. Dit krijgt u na het aanvragen en betalen mee. Aanvullend tot 18 jaar Ben je minderjarig (jonger dan 18 jaar)? Dan heb je schriftelijke toestemming nodig van je ouders of voogd. Vul het in, en laat het door je ouders/voogd ondertekenen. Om te bewijzen dat de handtekeningen op dat formulier echt zijn, willen wij de paspoorten of rijbewijzen van je ouders of voogd zien als je naar het stadhuis komt. Neem dus ook het volgende mee naar je afspraak: Schriftelijke toestemming van allebei de ouders. Of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit regel je op het stadhuis of via het toestemmingsformulier (pdf, 179 kB); (Kopie van) het identiteitsbewijs van allebei de ouders. Of van iemand anders die het gezag over het kind heeft; Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Wat je nog meer moet meenemen, staat in het lijstje hierboven en in het bericht dat je krijgt als je een afspraak hebt ingepland. Spoedaanvraag Heeft u uw paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort vóór 12.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. U betaalt hiervoor een toeslag. Kosten en geldigheid Soort paspoort Normale aanvraag Geldigheid Toeslag spoedaanvraag Zakenpaspoort vanaf 18 jaar € 83,85 10 jaar € 57,05 Zakenpaspoort t/m 17 jaar € 63,40 5 jaar € 57,05 U betaalt bij de aanvraag aan de balie. Hoe lang duurt het Na 5 werkdagen haalt u uw paspoort op bij het stadhuis. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U hoeft voor het afhalen geen afspraak te maken. Paspoort kwijt of gestolen Is uw oude paspoort gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Digitaal melden U kunt direct een nieuw paspoort aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing bij de gemeente. Ook als u een spoedaanvraag doet. Maak hiervoor online een afspraak onder ‘paspoort vermissing’ Vindt u uw oude paspoort terug? Lever dit dan in bij uw gemeente. Dit paspoort is namelijk niet meer geldig; Verliest u uw paspoort in het buitenland? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse.

  • Huwelijk en geregistreerd partnerschap

      Huwelijk en geregistreerd partnerschap Met een huwelijk of geregistreerd partnerschap leggen partners hun relatie officieel vast bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Welke voorwaarden zijn er? U moet 18 jaar of ouder zijn U mag niet al getrouwd zijn U mag niet gedwongen worden U mag niet trouwen om zo verblijfsrecht in Nederland te krijgen. Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden Beperkte gemeenschap van goederen: Gaat u een huwelijk sluiten? Dan geldt automatisch een beperkte gemeenschap van goederen. Erfenissen en schenkingen vallen dan niet in de gemeenschap. Dat geldt ook voor de bezittingen en schulden die alleen van u waren. Huwelijkse voorwaarden: Wilt u uw bezittingen of schulden apart houden? Dan kunt u bij de notaris huwelijkse voorwaarden afsluiten. De notaris zorgt voor inschrijving van de huwelijkse voorwaarden in het huwelijksgoederenregister. Melding voornemen huwelijk/melding geregistreerd partnerschap Heeft u plannen om te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Dan moet u dit eerst aangeven bij de gemeente. Vroeger heette dit ‘in ondertrouw gaan/aangifte geregistreerd partnerschap’. Nu wordt het een ‘melding voornemen huwelijk/melding geregistreerd partnerschap’ genoemd. U kunt uw voornemen kenbaar maken bij de gemeente waar u gaat trouwen of uw geregistreerd partnerschap aangaat. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Eventuele kosten voor afschriften en uittreksels zijn wel voor uw eigen rekening. Volgens de wet moet er minimaal twee weken tussen de melding (voorheen ondertrouw) en het huwelijk/geregistreerd partnerschap zitten. De melding blijft een jaar geldig. De stukken moeten compleet zijn (de melding, legitimatiebewijzen van uw beiden en van de getuigen). U kunt uw melding online indienen , hiervoor moet u inloggen met uw DigiD. Binnen 5 werkdagen krijgt u bericht of de door u gevraagde opties beschikbaar zijn. De melding voor een gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kunt u niet online indienen. Bent u in het buitenland geboren, heeft u in het buitenland gewoond en/of bezit u niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan contact op met Team Publiek, telefoonnummer 14 035. Bent u niet in gelegenheid om de melding trouwen/geregistreerd partnerschap digitaal te regelen? Neem dan contact op met Team Publiek, telefoonnummer 14 035. ​​​​​​Gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap Gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap kan in onze gemeente op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur. Om kosteloos te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan dienen beiden of één van beiden inwoner te zijn van onze gemeente. Hiervoor neemt u telefonisch contact op met Team Publiek. U kunt ons bellen op telefoonnummer 14 035. Voor een gratis voltrekking van het huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u terecht in het BELkantoor. U bent dan welkom in een klein gezelschap van maximaal 6 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk/geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en zal van te voren géén contact met u opnemen. Getuigen Bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap moet u minimaal twee en maximaal vier getuigen aanmelden. Getuigen verklaren met hun handtekening dat ze getuige zijn geweest van het sluiten van uw huwelijk/geregistreerd partnerschap. Zij zijn dus erg belangrijk in een ceremonie. Het is verstandig om over getuigen goed na te denken. Vaak vindt men het een groot eer en blijk van waardering of bevestiging van goede vriendschap als ze uw getuige mogen zijn. Het wordt zo ook voor deze getuigen een speciale dag.  De getuigen moeten: 18 jaar of ouder zijn Een geldig identiteitsbewijs hebben U geeft hun namen, adressen en kopie identiteitsbewijs door bij de melding voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap. Als u geen eigen getuigen heeft, kunt u de gemeente vragen getuigen ter beschikking te stellen. De kosten voor een getuige van de gemeente bedragen € 77,50 per persoon. Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand U kunt uw voorkeur aangeven voor een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand verzorgt de ceremonie die bij een huwelijk/geregistreerd partnerschap hoort. Ongeveer 2 weken voor de officiële datum maakt de ambtenaar een afspraak met u. Tijdens het gesprek bespreekt u uw persoonlijke wensen rondom de ceremonie. Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand U kunt uw huwelijk/geregistreerd partnerschap ook laten voltrekken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die in een andere gemeente benoemd en beëdigd is. Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan dan benoemd worden voor onze gemeente voor één dag. Indien u dit wenst neem dan contact op met Team Publiek, telefoonnummer 14 035. Overzicht buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand Lous de Fremery-van Heel Ik voltrek sinds 1996 huwelijken, en ervaar de actieve rol die een trouwambtenaar speelt op een dag met zoveel blijdschap als bijzonder. Als trouwambtenaar combineer ik een serieuze toon met de nodige humor. Het aanstaand bruidspaar geef ik vaak mee, dat naast het belangrijke “Ik hou van je”, het net zo belangrijk is om te zorgen voor openheid, vertrouwen en de mogelijkheid om alles te kunnen zeggen. Humor en relativeringsvermogen spelen daarin een belangrijke rol. Jeannette Hoefnagels-Brinks Als trouwambtenaar ontmoet ik veel verschillende mensen. Ik vind het mooi dat deze mensen mij een inkijkje gunnen in hun leven. Daardoor kan ik de ceremonie heel persoonlijk maken. In deze rol hoop ik een zinvolle en feestelijke bijdrage te kunnen leveren aan uw huwelijksvoltrekking. Ook vind ik het waardevol om samen met u na te denken over respect en ruimte voor elkaar in het leven en hoe u dat naar de ander uit kunt dragen, zodat uw huwelijk een succes wordt. Graag tot ziens!    Paul van der Maas Hallo, ik ben Paul van der Maas en al vele jaren een enthousiaste trouwambtenaar die heel graag trouwt. Dat wil zeggen dat ik anderen graag de wettelijke status van echtgenoten wil geven. Een bruidspaar of de kandidaten die een partnerregistratie wensen krijgen bij mij een ceremonie "op maat", dus geheel naar wens. Na een intakegesprek waarin ik alle wensen en persoonlijke omstandigheden met jullie bespreek volgt uiteindelijk de trouwceremonie op een plek die het bruidspaar heeft gekozen. Het bruidspaar is leidend en (bijna) alles kan bij mij, mits we ons houden aan de Wettelijke bepalingen. Vrijblijvende informatie van en over mij kunnen jullie krijgen via e-mail: babs.gooienvecht@gmail.com.   Anne van Erven-Steenmeijer Ik ervaar de omgang met mensen als het belangrijkste. Na een uitgebreid kennismakingsgesprek voel ik het aanstaand bruidspaar goed aan om een prachtige en op henzelf betrokken huwelijksceremonie te creëren. Eventueel kan dat in het Duits of in het Engels. Ik maak geen speech op papier, in tegendeel ik doe de ceremonie uit mijn hoofd. Met mijn jarenlange ervaring speel ik in op het moment zelf om het zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Geen stress, ontspannen en vooral gezelligheid en blijheid. Het bruidspaar moet de trouwlocatie blij en gelukkig kunnen verlaten. Het is hun dag en hun moment! Berber Nobelen-van Albada Op de unieke, bijzondere en liefdevolle dag van het bruidspaar wil ik graag bijdragen aan hun wensen hoe zij een huwelijksvoltrekking voor zich zien. Tijdens het kennismakingsgesprek luister ik goed en zal ik veel vragen stellen om er een mooie en persoonlijke ceremonie van te maken. Ik vind het zo belangrijk dat het bruidspaar zeer gelukkig en tevreden op de ceremonie terug kan kijken.   Engeliene van der Laan-de Jong Het bruidspaar staat centraal. Dat is voor mij het belangrijkste gegeven. Tijdens een uitvoerig kennismakingsgesprek wil ik graag van het bruidspaar hun verhaal en wensen voor de ceremonie horen. Mocht het bruidspaar iets nog niet weten, dan bespreek ik de verschillende mogelijkheden. "Van mij mag en kan veel. Op die manier krijgt het bruidspaar een huwelijksceremonie precies zoals zij dat wensen." Een ceremonie kan blij en ongedwongen zijn, maar ook met bezinning. Trouwen is een belangrijke stap die mensen in hun leven zetten. Het is altijd heel bijzonder om tijdens zo’n mooi en feestelijk moment in iemands leven te mogen spreken. Een deel van de huwelijksvoltrekking in het Engels is mogelijk.   Guido Maas Wat ik mooi vind aan het vragen van het ja-woord en het sluiten van huwelijken. Als trouwambtenaar is het altijd bijzonder om toegelaten te worden tot de intieme kring van familieleden en goede vrienden. Het is dan ook de bijzondere eer en het genoegen als Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand huwelijken te mogen sluiten. Liefde als leidraad en woorden zijn mijn gereedschap. Met het ambt van BABS omarm ik de unieke schoonheid van de liefde en zorg ik ervoor dat de huwelijks ceremonie onvergetelijk is en wordt. Circa 20 jaar geleden ben ik - eerst in Blaricum later in Laren (N.-H.) en Eemnes - als BABS geïnaugureerd (beëdigd). Als trouwambtenaar ben ik vooral losjes van karakter en gebruik graag humor, maar mijn instelling hangt zeer zeker van het aanstaand bruidspaar af. Ik wijs het bruidspaar vaak op het belang van tevredenheid boven rijkdom in een huwelijk. Ingrid Barkey Wolf-Sierks Ik ben sinds 1996 trouwambtenaar en vind vooral het gegeven dat elk echtpaar anders is zo leuk aan de functie. Als trouwambtenaar ben ik serieus/traditioneel, maar met gevoel voor humor. Centraal staan de wensen van het echtpaar of de partners. Het voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie in de Engelse of Franse taal is geen probleem.   Judith Schild Lief Bruidspaar, Jullie gaan trouwen…wat een bijzondere dag…JULLIE DAG & zo moet hij dus ook ingevuld gaan worden op jullie eigen én eigenwijze manier! Formeel of ongedwongen, met humor, anekdotes en verhalen op maat gemaakt.    IK DOE NIETS LIEVER   Ik vind het een voorrecht om iets speciaals van jullie trouwdag te mogen maken. Verhalen vertellen die raken of juist met een knipoog. Ik ben pas blij wanneer jullie dat zijn…jullie in de hoofdrol voor mij…een bescheiden bijrol!   Kelly van Amstel-Kerkstra Het leven en de liefde vieren, dat staat voor mij centraal. Het is dan ook daarom dat ik huwelijken met zoveel plezier voltrek. Bij een uitvoerig kennismakingsgesprek hoor ik graag alles over jullie wensen voor de ceremonie en natuurlijk over jullie liefdesverhaal. Mijn stijl kan het beste omschreven worden als oprecht, liefdevol, enthousiast en recht uit het hart. Ik vind het belangrijk een echte connectie te maken met mensen en ze te raken daar waar ze een mooie glimlach van krijgen of dat beetje kippenvel van ontroering. Een verhaal met herkenning en met lucht, waar iedereen bij wordt betrokken; dat is waar ik iedere keer weer voor ga.           Annet Wielandt Gefeliciteerd! Elkaar het ‘Ja’ woord geven en trouw beloven, dat is écht een bijzonder moment in het leven. Als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vind ik het dan ook een eer om even heel dicht bij jullie te mogen staan.   Uniek Geen mens is gelijk, geen bruidspaar of aanstaande partners zijn hetzelfde en geen levensverhaal is identiek. Tijdens ons kennismakingsgesprek zal ik vragen stellen, maar vooral luisteren en observeren om jullie te leren kennen. Zo zullen we samen de ceremonie een unieke invulling geven en zal ik een speech schrijven recht vanuit mijn hart die bij jullie past. Met een persoonlijke, open, spontane, warme en humorvolle aanpak.   Een goed gevoel. Jullie staan centraal met daarbij jullie dierbaren op dit hoogtepunt in jullie leven. Als het mij gelukt is jullie liefde voor elkaar in een mooi licht te zetten, dan ga ik met een goed gevoel huiswaarts.   Compliment “Je begint te stralen als je over je ‘werk’ als trouwambtenaar verteld”. Voor mij is het geen werk, maar iets wat ik met heel veel liefde en volle overtuiging doe, met aanstekelijke enthousiasme en oprechte betrokkenheid. Ik ben Annet Wielandt. Goedlachs, sociaal en maatschappelijk betrokken ga ik al genietend van mijn gezin, familie en vrienden door het leven. Mag ik jullie trouwen?         Ellen Hengstman Allereerst gefeliciteerd! Want jullie hebben allebei ja gezegd en kiezen voor elkaar. Dat is toch fantastisch! Nu is het tijd om jullie liefde te vieren samen met de mensen die belangrijk voor jullie zijn. Een hele bijzondere (en stiekem hele spannende) dag met misschien wel als hoogtepunt de ceremonie. Ik help jullie graag om hier iets heel moois van te maken (dan kunnen jullie dat in ieder geval van de ‘to do’ list strepen en lekker loslaten, want zeg nou zelf: er komt al genoeg op jullie af).    Aan de hand van een kennismakingsgesprek ga ik jullie het hemd van het lijf vragen: waar hebben jullie elkaar ontmoet? Wat zijn leuke/grappige/misschien wel gênante weetjes over de ander? Krijgen de getuigen nog een speciaal moment?    Op basis van dit gesprek ga ik aan de slag en schrijf ik een passende speech voor jullie trouwdag. Heel belangrijk: jullie zijn in de lead! Mag het met humor of luchtig zijn en/of wil je misschien juist een wat serieuzer verhaal? Alles kan! Door mijn werk als muzikant, waarbij ik op maat gemaakte liedjes schrijf, ben ik getraind in het goed afstemmen op jullie wensen. En dat is belangrijk, want het is jullie feestje!   Het lijkt me leuk om jullie te leren kennen en dit bijzondere moment samen te mogen vieren.   Herma van der Weide-van ’t Hof Ik luister graag naar wat belangrijk is voor jullie als bruidspaar. Als trouwambtenaar van de burgerlijke stand, heb ik al veel mensen het ja-woord horen uitspreken. Voor mij altijd een bijzonder moment. Na het kennismakingsgesprek ga ik aan het denken en schrijven. Iedere keer geniet ik weer dat de huwelijksceremonie helemaal in overeenstemming is met hoe we het samen hebben voorbereid. Ieder mens, ieder bruidspaar is anders en daar ben ik altijd naar op zoek. Wie zijn jullie, wat past en hoort bij jullie als mens. Soms is een zin in het gesprek aanleiding om door te praten. Een gebeurtenis, ik luister graag naar wat belangrijk is voor jullie als bruidspaar. Eigenlijk kan er veel binnen de huwelijksceremonie. Ik denk graag met jullie mee en neem daar ook de tijd voor. Wie weet gaan we elkaar ontmoeten en mag ik jullie verhaal horen. Ik laat mij graag inspireren.    Jaap Verdonck Huffnagel Bezinning en verdieping zijn elementen die ik als trouwambtenaar in de trouwplechtigheid inbreng. Ik doe dit met een kwinkslag en op een stijlvolle maar eigentijdse manier. Ik vind het een leuke en eervolle uitdaging om een bijdrage te leveren aan een onvergetelijke huwelijksdag. Een gelegenheid waarbij ik het aanstaand bruidspaar en waar mogelijk de getuigen zoveel mogelijk betrek. Het leukste van de functie vind ik dat ik een bijdrage kan leveren aan een gepast en feestelijk ja-woord bij deze grote stap - zo niet de belangrijkste dag in het leven van een paar.   Trouwlocaties U kunt kiezen waar u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap wilt laten voltrekken.  Dit kan bij:  Raadzaal of trouwzaal van het BEL kantoor Bijzondere trouwlocaties Brinkhuis Laren Johanneskerk Singer Museum en Theater Een zelfgekozen locatie Raadzaal of trouwzaal BEL kantoor De ceremonie begint op het tijdstip dat u vastlegt en duurt maximaal 45 minuten.  Het is mogelijk om een huwelijk/geregistreerd partnerschap te voltrekken van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur. Indien u wenst de voltrekking van het huwelijk/geregistreerd partnerschap tussen 17.00 uur en 20.00 plaats te laten vinden dient u contact op te nemen met team Publiek via telefoonnummer 14035. Bijzondere trouwlocaties De ceremonie begint op het tijdstip dat u vastlegt en duurt maximaal 45 minuten.  Het is mogelijk om een huwelijk/geregistreerd partnerschap te voltrekken van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur. Indien u wenst te trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan op een bijzondere locatie, dan dient u zelf met deze locatie contact op te nemen voor de beschikbaarheid. Bijzondere locaties brengen u ook een bedrag in rekening naast de gemeentelijke leges.  Zelfgekozen locatie Als u uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op een zelfgekozen locatie wenst te laten voltrekken moet u zelf toestemming regelen met de eigenaar van de locatie en dit aan de gemeente overleggen. De locatie dient volgens artikel 1, lid 63 van de Wet  de openbaarheid te waarborgen en toegankelijk te zijn. U staat garant voor de veiligheid van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. U kunt de gemeente niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Het is mogelijk om een huwelijk/geregistreerd partnerschap te voltrekken van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur.   Trouwen in het buitenland Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen in Nederland trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. Nederlanders die in het buitenland willen trouwen of een geregistreerd partnerschap willen aangaan kunnen contact opnemen met de buitenlandse instantie die het huwelijk/geregistreerd partnerschap voltrekt. Nederlanders die in het buitenland zijn getrouwd of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan kunnen hun huwelijk/geregistreerd partnerschap  registreren in Nederland. Als zij weer in Nederland komen wonen is dat verplicht.  Op de site van de Rijksoverheid vindt u alle informatie over: Wonen in het buitenland, huwelijk/geregistreerd partnerschap in Nederland Huwelijk/geregistreerd partnerschap in het buitenland Registreren huwelijk/geregistreerd partnerschap Legalisatie buitenlandse akte Bemiddeling door Buitenlandse Zaken bij legalisatie Verklaring van huwelijksvoornemen Verklaring van ongehuwd zijn op verklaring van huwelijksbevoegdheid Ongehuwdverklaring aanvragen Kosten   Bijzonderheden Tarieven 2024 Huwelijk/geregistreerd partnerschap Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in het BEL kantoor te Eemnes. € 488,00 Huwelijk/geregistreerd partnerschap Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere/zelfgekozen locatie € 601,50 Huwelijk/geregistreerd partnerschap Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het BEL kantoor te Eemnes. Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in het BEL kantoor te Eemnes. € 673.00 Huwelijk/geregistreerd partnerschap Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere/zelfgekozen locatie. Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere/zelfgekozen locatie. € 948,50 Trouwboekje/Partnerschapsboekje Alleen kosten bij gratis huwelijk/geregistreerd partnerschap. Bij andere huwelijken/geregistreerd partnerschappen bij prijs inbegrepen. € 24,50 Getuigen van de gemeente Per persoon. € 82,50 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag Indien benoemd bij andere gemeente en beëdigd bij de rechtbank. € 214,00   Let op: indien u wenst te trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan op een bijzondere locatie, dan dient u zelf met deze locatie contact op te nemen voor de beschikbaarheid. Bijzondere locaties brengen u ook een bedrag in rekening naast de gemeentelijke leges.