Zoekresultaat 2231 - 2240 van 2249 resultaten

  • Alcoholvergunning

    Wilt u als eigenaar van een ondernemering alcohol verkopen of schenken? Dan heeft u een Alcoholvergunning nodig. U vraagt een Alcoholvergunning aan als: u een kantine, café, restaurant of slijterij wilt starten of overnemen. de ondernemingsvorm verandert, bijvoorbeeld van een eenmanszaak in een VOF of een BV. er een andere eigenaar komt. Regelen Vraag de alcoholvergunning online aan. Let op: Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle ondernemer(s)/bestuurder(s) en leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Optioneel: een verklaring van geen bemoeienis. Hiermee kunnen bestuurders aangeven geen bemoeienis te hebben met de bedrijfsvoering of exploitatie van het horeca- of slijtersbedrijf.  Ingevuld BIBOB formulier (PDF).  Alcoholvergunning online aanvragen Kosten Een Drank- en horecavergunning artikel 3.2 a. kost € 150,00. Leidinggevende wijzigen? U wijzigt een alcoholvergunning als: er een andere leidinggevende komt. een leidinggevende wil bijschrijven. een leidinggevende wil uitschrijven. De wijziging kan alleen door de vergunninghouder gedaan worden. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Bijlage A, verklaring leidinggevende (PDF) van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de ondernemer(s)/bestuurder(s) en alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Een kopie van de arbeidsovereenkomst van alle leidinggevenden die in loondienst zijn. Wijziging online doorgeven  Tijdelijke ontheffing aanvragen Wilt u buiten een horecazaak of bij een evenement alcohol verkopen en/of schenken? Dan kunt u een tijdelijke ontheffing (tapontheffing) aanvragen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. Wat u moet weten De ontheffing geldt alleen voor zwak-alcoholische dranken zoals bier en wijn. De persoon die verantwoordelijk is voor het schenken van de alcohol is minimaal 21 jaar. De persoon die schenkt is van goed levensgedrag.  Regelen Vraag de tijdelijke ontheffing online aan. Bij deze aanvraag dient u een aantal bijlagen bij te voegen. Een kopie van de Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden in loondienst. Is er sprake van uitbreiding van het bestaand terras? Voeg dan situatietekening toe met de uitbreiding van het terras met de afmetingen inclusief afstand tot rijweg en/of objecten. Gebruik hiervoor het document Situatietekening (PDF) wat u kunt downloaden. Ontheffing online aanvragen  Kosten Een tapontheffing kost € 50,00.

  • Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

    Kunt u in het dagelijks leven niet meer alles zelf doen, door bijvoorbeeld ziekte, een beperking of ouderdom? Dan kunt u hiervoor hulp krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van uw huis, aanpassingen aan uw woning, vervoer of hulpmiddelen zoals een scootmobiel of rolstoel.  Welke Wmo-hulp kunt u aanvragen hulp bij het huishouden aanpassingen in de woning (traplift, drempel-oploop, aanpassingen badkamer of keuken) vervoer (regiotaxi) hulpmiddelen (zoals een rolstoel of scootmobiel) ondersteuning met wonen (beschermd wonen) opvang (voor inwoners die dak- of thuisloos zijn geraakt) Zorg in natura Bij zorg in natura krijgt u hulp van een gecontracteerde zorgaanbieder. U regelt zelf niets. De zorgaanbieder maakt afspraken met de gemeente over zorg en geld. Voor zorg in natura kunt u terecht bij Tom in de buurt. Persoonsgebonden budget (pgb) Heeft u een indicatie voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan kunt u zelf bepalen wie u - of uw kind – verzorgt met een persoonsgebonden budget (pgb). Een Pgb is een geldbedrag waarmee u zelf zorg inkoopt.  U vraagt een pgb voor Wmo aan bij Tom in de buurt. Tom in de buurt bekijkt welke hulp u nodig heeft en beoordeelt of u de hulp zelf kunt inkopen met een Wmo-budget. Eigen bijdrage betalen Krijgt u hulp via de Wmo dan moet u soms een deel van de kosten zelf betalen. Dit heet de eigen bijdrage. U krijgt hierover automatisch bericht van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De eigen bijdrage betaalt u per maand aan het CAK. Het CAK bepaalt uw eigen bijdrage per periode aan de hand van uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden. Wilt u weten wat uw eigen bijdrage is? Gebruik de rekentool op de website van het CAK. Let op, dit bedrag is een inschatting! Cliëntondersteuner Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein een medewerker van Tom in de buurt? Dan mag u altijd iemand meenemen (bijv. een familielid). U kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Dit is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Langdurige of medische zorg Heeft u langdurige zorg nodig? Het Centrum Indicatie Zorginstellingen (CIZ) regelt dit. Deze hulp valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz).  Heeft u wijkverpleging nodig? Uw eigen zorgverzekeraar regelt dit. Deze hulp valt onder de Zorgverzekeringswet (Zvw). U kunt dit vragen aan uw huisarts of u belt een thuiszorgorganisatie. 

  • Jeugd

    Algemene voorziening ambulante jeugdhulp (AVAJ) In de gemeente Veendam willen we dat ieder kind en elke jongere gezond, veilig en gelukkig kan opgroeien en de mogelijkheid krijgt om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Soms is er naast ondersteuning door ouders, verzorgers of school - extra hulp bij nodig. De gemeente Veendam gaat de meest voorkomende zogeheten ambulante jeugdhulp zo organiseren dat deze zonder indicatie dichtbij de leefwereld van het kind en gezin, tijdig, efficiënt en in samenhang geboden wordt. We willen dat de professionals van de verschillende organisaties elkaar kennen, samenwerken wanneer dat nodig is, en ook het sociale netwerk rondom een gezin weten te vinden. Binnen de gemeente Veendam gaat deze ambulante jeugdhulp geboden worden door een groep aan professionals die samenwerken onder de naam Jeugd Expertise Punt (JEP) .  Wilt u meer weten? Kijk dan op www.jepveendam.nl Team Jeugd Soms kunnen er complexe situaties ontstaan en is er meer nodig dan alleen begeleiding vanuit de AVAJ. Het gaat dan om bijvoorbeeld ondersteuning voor ernstige dyslexie, systeemtherapie of complexe gezinssituaties door bijvoorbeeld trauma. Maar ook Ambulante jeugdhulp voor specifieke doelgroepen , dagbesteding, dagbehandeling, logeerzorg, kortdurend verblijf, pleegzorg, gezinsvervangend verblijf en vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden. Voor deze vormen van jeugdhulp kunt u terecht bij Team Jeugd van de gemeente Veendam. Zij onderzoeken samen met u wat er passend is bij uw hulpvraag. Aanpak Wilt u graag met iemand van Team Jeugd praten over uw zoon of dochter? Bel ons dan op 0800 2222211 (gratis). U kunt ons bellen van maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00. PGB Soms kan je zorg inkopen voor je kind, dit noemen we een Persoonsgebonden Budget (PGB). Hier gelden wel voorwaarde voor. Zo moet de PGB-beheerder PGB vaardig zijn en uw kind jonger dan 18 jaar. Kijk op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) voor meer informatie over het persoonsgebonden budget (PGB). Meer weten? Informatie van verschillende organisaties: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl is het adviessite over huiselijk geweld en kindermishandeling. Hier vindt u ook een link naar het meldpunt Veilig Thuis. Informatie van de Rijksoverheid over jeugdhulp. Informatie van het ministerie over langdurige zorg.  

  • Alcoholvergunning

    Wilt u als horecabedrijf of als slijtersbedrijf alcoholhoudende drank verstrekken? Dit mag alleen als u in het bezit bent van een alcoholvergunning. Deze vergunning kan worden aangevraagd via de aanvraagformulieren die op de website staan. Voorwaarden De aanvraag voor een alcoholvergunning geldt onder andere voor cafés, restaurants, kantines, bedrijfsrestaurants en slijterijen. De voorwaarden zijn: voor verstrekking van alcohol geldt een leeftijdsgrens van tenminste 18 jaar verkoop van alcohol in tankstations en niet-levensmiddelenwinkels is verboden alle leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar oud en van onbesproken gedrag zijn de inrichting waarin het horeca- of slijtersbedrijf plaatsvindt moet aan bepaalde eisen voldoen (o.a. met betrekking tot de oppervlakte en de ventilatie) als vereniging of stichting moet u beschikken over een bestuursreglement waarin u zich verbindt aan de zogenoemde paracommerciële voorschriften er moeten huisregels zijn opgesteld in sport- en andere kantines barvrijwilligers in sport- en andere kantines moeten een IVA-instructie hebben gevolgd. Ter voorkoming van oneerlijke concurrentie legt de gemeente aan paracommerciële rechtspersonen (waaronder verenigingen en stichtingen) diverse aanvullende beperkingen op. Deze beperkingen zijn vastgelegd in de Drank- en horecaverordening (overheid.nl). U mag geen alcohol verstrekken aan personen jonger dan 18 jaar. U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden: alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar alle leidinggevenden zijn van goed levensgedrag er is altijd minimaal één leidinggevende aanwezig (voor een paracommerciële rechtspersoon volstaat een barvrijwilliger met een IVA-instructie) elke leidinggevende heeft een Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (voor een paracommerciële rechtspersoon is deze eis beperkt tot tenminste twee leidinggevenden) uw horecabedrijf of slijtersbedrijf voldoet aan bepaalde eisen over de oppervlakte en ventilatie. Voor verenigingen en stichtingen die alcohol verstrekken gelden extra voorwaarden: huisregels ophangen in kantines instructies voor barvrijwilligers opstellen van een bestuursreglement (in verband met sociale hygiëne) aanvullende regels in de Drank- en Horecaverordening (overheid.nl) over schenktijden, bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten voor derden (zie voor aanvullende informatie het onderdeel meer informatie). Bijzonderheden U moet in het kader van de Alcoholwet (wetten.overheid.nl) een (nieuwe) vergunning aanvragen als: u een horecabedrijf of een slijtersbedrijf wilt starten u voor een instelling van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard een vergunning wilt om zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken de ondernemersvorm van de horecabedrijf of het slijtersbedrijf wijzigt. Als u de betreffende aanvraagformulieren hebt ingevuld en de gevraagde bescheiden hebt verzameld, kunt u een afspraak maken voor een gesprek. In dit gesprek neemt u samen met de medewerker 'APV en bijzondere wetten' de aanvraagformulieren door en wordt dit formulier samen met de gevraagde bescheiden ingenomen. Pas als de aanvraagformulieren geheel zijn ingevuld en de betreffende bijlagen zijn ingenomen, kan de gemeente uw aanvraag in behandeling nemen. Het besluit of u wel of geen vergunning krijgt, ontvangt u per post via de e-mail. U kunt als aanvrager of als belanghebbende binnen zes weken na het verlenen van het besluit bezwaar maken. Ten aanzien van een vergunning voor een paracommerciële rechtspersoon geldt een afwijkende procedure. Voor deze vergunning geldt een zienswijzeprocedure. Belanghebbenden kunnen naar aanleiding van de ontwerp-alcoholvergunning een zienswijze indienen. U kunt als belanghebbende binnen zes weken na besluitvorming op de aanvraag voor een paracommerciële alcoholvergunning, beroep bij de rechtbank Den Haag instellen. Kosten De onderstaande leges worden in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van de verschillende aanvragen: Aanvraag alcoholvergunning commercieel horecabedrijf (Model A) € 275,75 Aanvraag alcoholvergunning paracommercieel horecabedrijf (Model B): gratis Aanvraag U vraagt de alcoholvergunning aan bij de gemeente via het contactformulier. Geef hierbij aan of het gaat om een commercieel of paracommercieel horecabedrijf. Wij nemen telefonisch contact met u op en sturen u de benodigde formulieren. Vervolgens kunt u de aanvraag indienen. Bibob-vragenlijst   In bepaalde gevallen moet uw aanvraag ook worden getoetst aan de Wet Bibob en moet u de Bibob-vragenlijsten invullen.   Maak ook een melding Activiteitenbesluit milieubeheer Het Rijk heeft in het Activiteitenbesluit (AB) onder andere milieuregels op het gebied van geluid, geur en afval opgenomen. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan naast de aanvraag van de betreffende vergunning een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. U kunt dit regelen via de website van Acititeitenbesluit Internet Module (AIM). U heeft voor het doen van deze melding een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Wanneer eerder een melding is gedaan en de bedrijfsvoering niet is veranderd, dan hoeft u geen nieuwe melding te doen. Meer informatie Drank- en horecabeleid op overheid.nl Voor vragen over een alcoholvergunning kunt u uw vraag stellen via het contactformulier, met vermelding van uw telefoonnummer. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.

  • Woningaanpassing

    Wat kunt u zelf doen Er zijn diverse woningaanpassingen mogelijk die uw huis comfortabeler maken en klaar voor de toekomst: Dit kunt u voor een deel zelf (laten) doen. Veel hulpmiddelen koopt u gewoon in de bouwmarkt. Bijvoorbeeld wandbeugels of een verhoger voor de wasmachine. Ook door de indeling aan te pakken kunt u uw woning verbeteren. Vallen voorkomen Als u wat ouder bent, heeft u meer kans om te vallen in huis. Zorg dus dat er in uw huis niets ligt waar u makkelijk over kunt struikelen of uitglijden, zoals vloerkleedjes of snoeren. Drempels en hoogteverschillen oplossen bijvoorbeeld door een drempelplaat of helling. Op de trap kunt u anti-slip aanbrengen of bijvoorbeeld een extra leuning. Ruimte maken Het is handig dat er zo weinig mogelijk in de weg staat of op de grond ligt, zodat u er beter langs kunt. U kunt bijvoorbeeld de kamer anders indelen, waardoor u zich makkelijker kunt bewegen. Bekijk eens of u meubels kunt verplaatsen of weghalen. U kunt bijvoorbeeld stoelen verplaatsen en een tafel tegen de muur zetten. Daarnaast kunt u de gang opruimen, zodat u er makkelijker door kunt. Buitenverlichting, met bewegingssensor zorgt voor beter zicht in het donnker en een veiliger gevoel Een goede deurbel eventueel met versterking of camera zodat u de bel goed hoort en kunt zien wie er aan de deur staat. Post van de mat door het aanbrengen van een opvangbakje Aanpassen toilet bijvoorbeeld door aanbrengen wandbeugel of toiletverhoger Hulpmiddelen en aanpassingen aanschaffen Veel materialen die u kunt gebruiken om uw huis aan te passen zijn gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt of bij huishoudzaken. Ook bij de thuiszorgwinkel vindt u veel handige (zorg)hulpmiddelen. Denk ook aan de mogelijkheden voor het huren van woonvoorzieningen, zoals een traplift. Dit kan bijvoorbeeld bij organisaties als Heeroma zorgwinkel, Medipoint of Vegro zorgwinkel. Meer informatie Mocht uw woonprobleem niet zelf op te lossen zijn, omdat u onvoldoende financiële middelen heeft of niet weet waar u dit kunt vinden dan kunt u contact opnemen met de Wmo. Kosten De gemeente kan u om een bijdrage in de kosten vragen. Het CAK bepaalt de hoogte van uw bijdrage op basis van uw inkomen, vermogen en eventuele andere middelen die u krijgt. Lees meer >> Meer informatie Neem contact op met het Wmo+-loket voor meer informatie per e-mail via postbus@meppel.nl of telefonisch via 14 0522 van 08.30 tot 12.00 uur.    

  • Alcoholwetvergunning

    U heeft een alcoholwetvergunning nodig als u alcohol verkoopt in uw horecabedrijf of slijterij. Ook als u als vereniging of stichting alcohol in sportkantines of gemeenschapshuizen verkoopt, heeft u deze vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de Alcoholwet. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende, kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Eigen verklaring leidinggevende   Voor het wijzigen van de inrichting kunt u via e-mail contact opnemen met mevrouw Meertens-Dimmers of mevrouw De Lange. Of telefonisch via 14 0115. Bij de voortzetting van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een nieuwe alcoholwetvergunning wilt aanvragen, dient u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door een contactformulier in te dienen. Voor het aanvragen van een nieuwe vergunning heeft u de volgende documenten nodig. Bij een wijziging van een vergunning zijn niet altijd alle documenten nodig. Neem hiervoor contact op. Een volledig ingevuld aanvraagformulier alcoholwetvergunning; Een Verklaring Sociale Hygiëne van alle leidinggevenden en van de ondernemers; Een kopie van het legitimatiebewijs (geldig paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument) van alle leidinggevenden en van de ondernemers; De arbeidsovereenkomst van de leidinggevenden; Een recente, gedetailleerde tekening van de inrichting van het bedrijf. Het ingevulde Bibobformulier Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Voorwaarden De volgende voorwaarden gelden als u in aanmerking wilt komen voor een alcoholwetvergunning: Inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere leidinggevende is minimaal 21 jaar oud. Iedere leidinggevende beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne, staat niet onder curatele en is van goed levensgedrag. Van de leidinggevenden die vermeld staan op de vergunning, moet ten minste 1 leidinggevende aanwezig kunnen zijn tijdens de openingstijden van het horecabedrijf/de slijterij. De inrichting van het horecabedrijf/de slijterij voldoet aan de eisen die staan in het Besluit eisen inrichtingen Alcoholwet. Voor horeca-inrichtingen van paracommerciële instellingen, zoals verenigingen en stichtingen, geldt een aantal aanvullende regels. Deze komen op het volgende neer: Door het bestuur van een vereniging of stichting moet een bestuursreglement worden opgesteld. Daarin moeten ook huisregels staan voor het gebruik van alcohol. Als voorbeeld kunt u gebruik maken van het modelbestuursreglement van de sportorganisatie NOC*NSF. Minimaal twee leidinggevenden (leden van de vereniging of stichting) moeten beschikken over een verklaring Sociale Hygiene. Barvrijwilligers moeten een verplichte instructie verantwoord alcoholgebruik hebben gevolgd. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen.  Meer informatie De volledige en actuele tekst van de Alcoholwet kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. De sluitingstijden natte horeca kunt u vinden in artikel 2.29 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Terneuzen. Heeft  u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.    

  • Persoonsgebonden budget (pgb)

    Als u door ziekte, handicap of ouderdom zorg nodig heeft, kunt u in aanmerking komen voor een persoonsgebonden budget (pgb). Ook als u hulp bij het huishouden nodig heeft, kunt u aanspraak maken op een pgb. Met dit budget koopt u zelf uw zorg in. Samen met u kijkt het Kernteam Kaag en Braassem wat voor u de beste oplossing is voor uw probleem. Zorg in natura of pgb U kunt de zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen die u nodig hebt op twee manieren krijgen: via zorg in natura of via een pgb. Als u kiest voor zorg in natura, krijgt u hulp in natura. Denk hierbij aan een traplift, hulp bij het huishouden of begeleiding.  Het pgb is een budget waarmee u zelf zorg, begeleiding, hulp of voorzieningen kan regelen door zelf een zorgverlener of organisatie in te schakelen die in opdracht van u gaat werken. U moet zelf op zoek naar zorgverleners of voorzieningen, u bent zelf verantwoordelijk voor een goed beheer van het pgb en u bent zelf verantwoordelijk voor het inkopen van zorg met de kwaliteit die u nodig heeft. Melden Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, kijkt u samen met Tom in de buurt of het Kernteam naar uw situatie. Het team kijkt met u naar de hulpvraag, wat u zelf kunt, welke ondersteuning passend is en wat u en uw kind nog nodig hebben. Samen stelt u een gezinsplan op. Op basis van dit plan kunt u, als dat de beste oplossing is, een pgb krijgen. U moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen: u moet in staat zijn om met het pgb om te gaan (u moet bijvoorbeeld overeenkomsten kunnen afsluiten met hulpverlener(s) en hulpverleners kunnen aansturen) de hulp of ondersteuning die u wilt inkopen, moet van voldoende kwaliteit zijn u moet aangeven waarom een pgb beter is dan de hulp in natura of waarom u het pgb liever wilt dan ondersteuning in natura. Als u hulp of ondersteuning nodig heeft, dan vraagt u dit aan bij het Kernteam Kaag en Braassem: stuur een e-mail naar info@kernteamkb.nl of bel met het Kernteam via 088 900 45 67. Meer informatie  Kijk voor meer informatie over zorg en pgb op rijksoverheid.nl /pgb voor informatie over zorg en pgb. 

  • Vervoersvoorziening

    Wanneer u een beperking heeft en geen gebruik kunt maken van het reguliere openbaar vervoer en ook op een andere wijze het vervoer niet kunt regelen, neem dan contact met ons op.. Onderzoek De consulent van de gemeente onderzoekt, samen met u, welke wijze van vervoer het best passend is voor uw deelname aan het maatschappelijk verkeer binnen uw directe leefomgeving. Van de consulent ontvangt u een advies welke oplossing past bij uw situatie.  Een medisch advies kan een onderdeel zijn van het onderzoek. Collectief vervoer De gemeente kent de volgende vervoersvoorzieningen: Wmo-pas Wanneer het advies is u een Wmo-pas toe te kennen: Reist u samen met anderen in een taxi of een bus, tegen het tarief van het openbaar vervoer; Zijn de reistijden gelijk aan het normale openbaar vervoer. Over het algemeen tussen 07:00 en 23:00 uur; Kunt u binnen de eigen gemeente en/of regio reizen met een maximum afstand van 25 km (enkele reis). Wilt u verder reizen? Vraag dan een Valys pas aan op www.valys.nl Gebruikt u een rollator of  wilt u een rolstoel mee? Dat kan. Stadsvervoer in Meppel In Meppel rijden bussen van Qbuzz en de Mug. Alle bussen hebben een lage instap en de rollator kan mee. Lees meer>> Individuele vervoersvoorziening Het kan zijn dat u geen gebruik kunt maken van de Stadbus of de Wmo-pas en dat de aanpassing van de (eigen) auto een oplossing biedt. Het kan ook zijn dat u niet samen kunt reizen. Bespreek dit dan met de consulent van de gemeente.   Andere verplaatsingsmiddelen Wilt u zelfstandig korte afstanden kunnen afleggen? U denkt dat een scootmobiel of driewielfiets voor u de oplossing is? Bespreek dit dan met de consulent. Eigen bijdrage Voor de ritten met de Wmo-pas en de Stadsbus betaalt u de ritprijs aan de chauffeur. Voor een individuele vervoersvoorziening betaalt u, afhankelijk van uw inkomen, een eigen bijdrage. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) berekent voor alle gemeenten deze eigen bijdrage. Hiervoor is een rekenmodule beschikbaar op www.hetcak.nl. Ook kunt u het CAK bellen via het gratis nummer 0800-1925. Tip Heeft u af en toe een autorit nodig om op bezoek bij familie of naar de dokter te kunnen gaan, dan kunt u ook een vrijwilliger van Kleine Noden vragen. Kleine Nodenhulp is een vrijwilligersorganisatie voor hulp aan mensen thuis. Kijk op hun website voor meer informatie Meer informatie Maak online een afspraak voor een gesprek over een vervoersvoorziening Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Volwassenen- en Kindpakket

    De gemeente Elburg vindt het belangrijk dat inwoners met een laag inkomen meedoen aan activiteiten gericht op ontspanning, ontmoeting en sport. Om dit te stimuleren kunnen inwoners gebruik maken van het volwassenen- en kindpakket. U kunt de kosten van een activiteit of spullen die te maken hebben met deelname aan culturele, maatschappelijke en sportieve doeleinden terugvragen voor u of uw kind. Om te zien of u in aanmerking komt voor deze regeling kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor het volwassenen- en/of kindpakket in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Wanneer u in aanmerking komt dan kunt u deze aanvragen. Aanvraag Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 209kb). Het volwassenenpakket is per jaar maximaal € 450,- per volwassenen. Het kindpakket is per jaar € 600,- wanneer u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm. Heeft u een inkomen tussen de 120% en 130% van de bijstandsnorm dan ontvangt u € 300,- per kind.  U kunt de kosten terugvragen bij de gemeente Elburg. U vult hiervoor het declaratieformulier in, met het bewijs van de gemaakte kosten (bijv. een bonnetje of bankafschrift). U kunt uw recht op een vergoeding van de kosten niet overdragen aan een gezinslid. Betaling vindt maandelijks plaats. Twijfelt u of u de kosten voor sommige spullen of activiteiten terugkrijgt? Dan raden wij u aan om eerst contact op te nemen met het Sociaal Financieel Trefpunt. Declaratie Volwassenen- en Kindpakket Hiervoor heeft u DigiD nodig.  U kunt het formulier ook downloaden (pdf, 213kb). Waarvoor kunt u Volwassenen- en Kindpakket aanvragen? lidmaatschap bij een muziek- of sportvereniging de aanschaf van sportkleding een abonnement bij de bibliotheek een dagje weg naar een pretpark de kosten van een internet-, tv- of telefoonabonnement (alleen volwassenenpakket) Vanuit het Kindpakket o.a. ook een jas, schoenen, gym- en schoolspullen de kosten van het eigen verjaardagsfeestje Het kindpakket is ook bedoeld voor de kosten van een computer of tablet voor het kind, maar hier gelden aanvullende voorwaarden voor. Neem voor aankoop altijd eerst contact op met de gemeente!

  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is er om hulp te bieden zodat u thuis kunt blijven wonen. De Wmo biedt ook hulp als u niet meer zelfstandig kunt deelnemen aan de samenleving. De hulp noemen we ondersteuning of voorziening. Het gaat om: Huishoudelijke ondersteuning (hulp in het huishouden) Individuele ondersteuning Groepsgerichte ondersteuning (dagbesteding) Woonvoorziening (zoals aanpassing badkamer of traplift) Vervoersvoorziening (zoals regiotaxi, scootmobiel of driewielfiets) Rolstoelvoorziening (zoals elektrische rolstoel of kinderrolstoel) Voor algemene voorzieningen of hulpmiddelen krijgt u geen ondersteuning of voorziening. Dan gaat het bijvoorbeeld om: Boodschappenservice Koffie-inloop Maaltijdvoorziening Elektrische fiets Rollator Ondersteuning aanvragen Als u ondersteuning nodig heeft, maakt u een afspraak met het Toegangsteam werk, inkomen, jeugd en zorg (wijz) van de gemeente. We bespreken met u welke hulp u nodig heeft. Als u mantelzorgers heeft, mogen die ook bij dit gesprek zijn. Bij het onderzoek kijken we samen naar uw behoeften en voorkeuren. We bespreken wat u zelf nog kunt. En we bekijken of hulp van andere mensen mogelijk is, zoals familie of buren. Ook kijkt de gemeente of u al andere zorg en ondersteuning krijgt. Bijvoorbeeld vanuit de Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg, Participatiewet of Jeugdwet. Soms is onafhankelijk medisch advies nodig. Als u dit wilt, kunt u zich laten bijstaan door een onafhankelijke cliëntondersteuner. Kosten Hulp vanuit de Wmo is niet gratis. Gemeenten vragen een eigen bijdrage van inwoners (vanaf 18 jaar). Dit kost € 20,60 per maand. Dit is voor iedereen gelijk. Er wordt niet naar inkomen en vermogen gekeken. Contact E-mail: wijz@losser.nl Bel met 053 - 537 74 00, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Bezoek het toegangsteam wijz in ’t Lossers Hoes, van maandag tot en met vrijdag tussen 9.30 en 15.30 uur Meer informatie Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Losser Verordening maatschappelijke ondersteuning Financieel besluit maatschappelijke ondersteuning