Zoekresultaten 1 - 8 van 8 resultaten
- Externe link: Brandveilig gebruik van gebouw of tent
Om een bouwwerk met meerdere personen te kunnen gebruiken moet het bouwwerk brandveilig zijn. U moet hiervoor een goedgekeurde actuele melding of vergunning voor brandveilig gebruik kunnen overleggen. U kunt een melding doen via het Omgevingsloket. Een melding is gratis. Verandert er iets aan de inrichting of situatie, dan moet u altijd een nieuwe melding doen. Wanneer moet ik een melding doen? U heeft een goedgekeurde melding 'bouwwerk brandveilig gebruiken' nodig bij: gebruik van een bouwwerk met meer dan 50 personen gebruik van een tijdelijk bouwsel (tent, tribune) met meer dan 150 personen kamergewijze verhuur van een woning of ander bouwwerk (door 5 of meer afzonderlijke bewoners) Let op: valt een tijdelijk bouwsel binnen een evenementenvergunning dan is er geen aparte melding nodig. Melding brandveilig gebruik doen Welke punten zijn belangrijk? De brandweer (Veiligheidsregio Zeeland) controleert of een gebouw brandveilig is. Waar gaat het dan om: Voldoende en duidelijk zichtbare vluchtroutes naar de openbare weg Vrije vluchtroutes: deuren/openingen goed bereikbaar, niet op slot, vrij van obstakels, duidelijk aangegeven Voldoende brandveiligheidsvoorzieningen: brandblussers, brandmelders, noodverlichting Brandveilige feestversiering, stands, kramen, podia en dergelijke Duidelijke veiligheidsinstructies, ontruimings- en vluchtplan Opstelling inventaris, draairichting nooddeuren, maximaal aantal personen per ruimte, brand- en rookwerende scheidingen Meer informatie Bovenstaande informatie kunt u nalezen in het besluit bouwwerken leefomgeving en het Besluit brandveilig gebruik. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-29
- Huisvesting
- Externe link: Toeslagenaffaire Belastingdienst
Bent u een (mogelijk) gedupeerde van de kinderopvangtoeslagaffaire en heeft u hulp nodig? De gemeente Terneuzen biedt brede ondersteuning op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. De ondersteuning is vrijblijvend en kan op ieder moment worden aangevraagd of stopgezet. U kunt een gesprek aanvragen door het formulier in te vullen. Gebruik hiervoor de knop Brede ondersteuning aanvragen. Of u kunt een mail sturen naar toeslagenaffaire@terneuzen.nl, of ons bellen op telefoonnummer 0115 - 455 000 en vragen naar een medewerker Brede Ondersteuning Toeslagenaffaire. Brede ondersteuning aanvragen Tijdens het gesprek Een medewerker Brede ondersteuning toeslagenaffaire kijkt samen met u hoe u geholpen kunt worden. U maakt samen een plan van aanpak. U gaat aan de slag met dit plan van aanpak. Wij ondersteunen waar het kan. Kan ik Brede ondersteuning aanvragen? De volgende inwoners kunnen brede ondersteuning aanvragen: Ouders die zich hebben aangemeld bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) als mogelijk gedupeerde ouder van de toeslagenproblematiek totdat zij de definitieve beoordeling (beschikking) hebben ontvangen. Erkend gedupeerde ouders. Kinderen van erkend gedupeerde ouders die de eenmalige tegemoetkoming hebben ontvangen. Erkende ex-toeslagpartners. Wat krijg ik als ik Brede ondersteuning aanvraag? U ontvangt brede ondersteuning op het gebied van financiën, wonen, zorg, gezin en werk. De gemeente levert maatwerk via het plan van aanpak dat wij samen met u opstellen. De hulp past altijd bij uw eigen situatie en verschilt daarom altijd per persoon. Centraal staat: wat heeft u of uw gezin nodig om het leven weer op te pakken en een nieuwe start te maken? Daarbij kijken we vanuit het heden naar de toekomst, maar niet naar situaties uit het verleden. Hulp voor kinderen Steunpunt Kinderopvangtoeslagaffaire Meer informatie Informatie voor gedupeerde ouders (Toeslagen Herstel) Herstelregelingen kinderopvangtoeslag (Raad voor Rechtsbijstand) Informatie over de kindregeling Commissie Werkelijke Schade Stichting Gelijkwaardig Herstel Hulp bij geldzorgen en schulden
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-17
- Externe link: Verzoek indienen Wet open overheid (Woo)
De Wet open overheid (Woo) zorgt ervoor dat de overheid meer informatie deelt. Het doel van de Woo is om burgers en journalisten in staat te stellen de overheid beter te controleren en te begrijpen waarom bepaalde beslissingen worden genomen. Dit draagt bij aan een betere democratie en kan het vertrouwen tussen de overheid en de samenleving verbeteren. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur: Actieve openbaarheid betekent dat de overheid zelf informatie deelt zonder dat iemand erom vraagt. Bijvoorbeeld via websites, nieuwsbrieven of informatiebijeenkomsten. Passieve openbaarheid betekent dat de overheid informatie geeft als iemand erom vraagt. Dit kan door documenten te laten zien of kopieën te geven Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor: informatie over de veiligheid van Nederland; persoonlijke gegevens van mensen, zoals adressen en telefoonnummers; persoonlijke beleidsopvattingen; vertrouwelijke gegevens van bedrijven (informatie over productieprocessen, financiële gegevens zoals omzet en winst, en marketingstrategieën). We moeten altijd uitleggen waarom bepaalde informatie niet gedeeld kan worden. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? Om een Woo-verzoek zo goed mogelijk te kunnen behandelen moet het aan een aantal voorwaarden voldoen. Specifiek: Geef zo duidelijk mogelijk aan welke informatie je zoekt, bijvoorbeeld over een bepaalde tijd of soort documenten. Het verzoek mag niet over veel verschillende onderwerpen gaan. Documenten: Vraag om informatie die in documenten staat. Beschikbaarheid: De informatie moet bij de gemeente aanwezig zijn. Beleid: Het verzoek moet gaan over het beleid van de gemeente of hoe dat beleid wordt uitgevoerd. Overheidsinformatie hergebruiken (Who) De Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) zorgt ervoor dat mensen informatie van de overheid opnieuw kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen bedrijven en burgers makkelijker toegang krijgen tot nuttige gegevens. Dit kan voor verschillende doelen zijn, zoals onderzoek of commerciële activiteiten. De wet geldt voor informatie die al openbaar is. Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u via het contactformulier op deze website of schriftelijk indienen. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Terneuzen Postbus 35 4530 AA Terneuzen. De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen. Meer informatie Wet open overheid Wet hergebruik van overheidsinformatie
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-05-14
- Bestuur
- Externe link: Huwelijk / partnerschap regelen
Als u in de gemeente Terneuzen wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, moet u dit bij ons melden. Vanaf 2 weken na de melding kunt u trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. De melding is 1 jaar geldig. Als u beiden al heel uw leven in Nederland woont, dan kunt u uw melding doen. Huwelijk of partnerschap melden Heeft u niet altijd in Nederland gewoond? In dit geval moeten wij beoordelen of er nog aanvullende documenten nodig zijn voordat wij uw huwelijk of geregistreerd partnerschap kunnen inplannen. Neem telefonisch contact met ons op of maak direct een afspraak om langs te komen aan onze publieksbalie. Financiële gevolgen huwelijk / partnerschap Hieronder vindt u een overzicht van de financiële gevolgen als u trouwt of een partnerschap registreert. Sinds 1 januari 2018 zijn deze gevolgen geldig voor alle huwelijken en partnerschappen die op of na 1 januari 2018 hebben plaatsgevonden. Privévermogen, erfenissen en giften tijdens het huwelijk blijven van uzelf. De volgende bezittingen of schulden deelt u met uw partner: spullen die u afzonderlijk of samen tijdens het huwelijk koopt spullen die u samen koopt nog vóór het huwelijk gezamenlijke schulden vóór het huwelijk schulden tijdens het huwelijk Wilt u niet in beperkte gemeenschap van goederen trouwen, ga dan naar een notaris. Trouwen op huwelijkse voorwaarden Trouwen op huwelijkse voorwaarden is bedoeld om elkaar financiële risico’s te besparen. Vooral wanneer een van beiden zelfstandig ondernemer is. Het beste moment voor het regelen van de huwelijksvoorwaarden is vóór het huwelijk. Meer informatie kunt u opvragen bij een notaris. Trouwlocaties en kosten In de gemeente Terneuzen kunt u kiezen uit verschillende trouwlocaties. De prijs en foto's van onze locaties vindt u op de webpagina Trouwlocaties. Huwelijken en geregistreerde partnerschappen voltrekken wij tussen 9.00 en 16.00 uur. Op zondagen en officiële feestdagen kunt u niet trouwen of uw partnerschap registreren. Gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap Dinsdagmorgen kunt u om 9.00 uur en 9.30 uur, gratis trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan in het stadhuis van Terneuzen. Bij de ceremonie is geen toespraak, maar alleen de standaard formaliteiten. Voor de ceremonie wijst de gemeente een ambtenaar toe. Muziek is niet toegestaan. De ceremonie duurt ongeveer vijf minuten. Tijdstip gewijzigd in 2024 / 2025 Het tijdstip van een gratis huwelijk op een dinsdag om 9.45 uur is gewijzigd naar 9.30 uur. Als u al een afspraak heeft staan om 9.45 uur, dan blijft dit tijdstip voor u van toepassing. Nieuwe boekingen voor een gratis huwelijk zijn voortaan om 9.00 uur of om 9.30 uur. Getuigen U moet minimaal twee en maximaal vier getuigen per huwelijk of partnerschap opgeven. Als u geen getuigen heeft of deze niet zelf wilt aandragen (bijvoorbeeld in verband met privacy), dan kan de gemeente hiervoor zorgen. Getuigen van de gemeente kosten € 41,60 per getuige. Het doorgeven van uw getuigen doet u het digitale meldingsformulier op het moment dat u uw ceremonie meldt. U heeft een foto of scan nodig van het legitimatiebewijs van uw getuigen. Als de getuigen in het buitenland wonen en niet eerder in Nederland hebben gewoond, hebben wij ook een geboorteakte van deze getuigen nodig. Uiterlijk twee weken voor de ceremoniedatum moet u de getuigen aan ons doorgeven. Heeft u uw ceremoniedatum al bij ons vast gelegd en wilt u apart de getuigen doorgeven? Dan kan dat via het formulier 'Getuigen'. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Muziek U kunt tijdens de huwelijksplechtigheid muziek (laten) afspelen. Dit kan bij binnenkomst in de trouwzaal, bij het ondertekenen van de akten en/of bij het vertrek uit de trouwzaal. U kunt dus maximaal drie verschillende nummers laten afspelen. Als u kiest voor een gratis ceremonie, dan mag u geen muziek afspelen. Als u zorgt dat er een deelnemer aan uw ceremonie de muziek bij zich heeft, dan spelen wij de muziek voor u af. Dit kan bijvoorbeeld via spotify op een smartphone van een deelnemer. Het is handig als de smartphone beschikt over bluetooth. Parkeren U ontvangt het gewenste aantal parkeerontheffingen op de dag van de ceremonie op het moment dat u op de locatie aankomt. Hiermee kunnen uw gasten bij de huwelijkslocatie parkeren. Bij het boeken van de datum en locatie kunt u aangeven hoeveel parkeerontheffingen u wilt hebben. Trouwboekje De keuze voor een trouwboekje kunt u aan ons doorgeven via het digitale meldingsformulier waarin u uw voorgenomen huwelijk of partnerschap aan ons meldt. Het trouwboekje betaalt u aan het einde via ideal. Trouwboekje (normale uitvoering, wit plastic omslag): € 24,20 Trouwboekje (luxe uitvoering, bruin lederen omslag): € 48,90 Heeft u uw ceremoniedatum al bij ons vast gelegd en wilt u apart een trouwboekje bestellen? Dan kan dat als u in de gemeente Terneuzen bent gehuwd. Via het formulier 'Trouwboekje bestellen'. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. U betaalt aan het einde via iDeal. Achternaam in trouwboekje Als u gehuwd bent dan staat in het trouwboekje enkel uw eigen achternaam. De gekozen achternaam na huwelijk staat niet in het trouwboekje vermeld. Dit kan niet worden aangepast. Het trouwboekje is een officieel document met daarin uw officiële naam. Voor meer informatie zie gebruik andere achternaam. Andere achternaam Op onze pagina Gebruik andere achternaam vindt u alle informatie en een digitaal formulier om uw naamgebruik aan te passen Trouwambtenaar Een trouwambtenaar voltrekt de ceremonie. Er zijn in onze gemeente vier trouwambtenaren waaruit u kunt kiezen. Op de pagina Trouwambtenaren stellen zij zich aan u voor. Het is ook mogelijk om de ceremonie te laten voltrekken door iemand die u zelf kiest. Bijvoorbeeld familie of vrienden. Hier zijn extra kosten aan verbonden, omdat deze persoon hiervoor beëdigd moet worden. De kosten voor de beëdiging zijn € 280,-. Bij het vastleggen van de trouwdatum kunt u aangeven welke wensen u heeft met betrekking tot de trouwambtenaar. Als u kiest voor een eigen trouwambtenaar dan nemen wij contact met u op voor de beëdiging en betaling. Verblijfsvergunning Bezit u niet de Nederlandse nationaliteit of bent u geen gemeenschapsonderdaan? Dan is het van belang dat u een geldige verblijfsvergunning regulier of asiel voor onbepaalde tijd heeft. Heeft u dit niet, neem dan telefonisch contact met ons op. U kunt ons bereiken via tel. 14 0115. (Dit telefoonnummer heeft maar 6 posities.) Wonend buiten Nederland Bent u Nederlander en woont u beide in het buitenland? En wilt u in Nederland trouwen of uw partnerschap laten registreren? Dan moet u contact opnemen met de gemeente Den Haag. Zij regelen de melding als u beiden buiten Nederland woont. De aanvraagprocedure is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Als een van de echtgenoten wel in Nederland woont, dan hoeft u niet naar Den Haag. U kunt uw voorgenomen huwelijk / partnerschap dan melden bij de gemeente waar u de ceremonie wilt voltrekken. Maak een afspraak om bij ons aan de balie langs te komen. Trouwen in het buitenland Als u in Nederland woont en u wilt trouwen in het buitenland, dan moet u een aantal zaken regelen. In ieder geval hoeft u geen melding voorgenomen huwelijk te doen in Nederland. Waar u wel allemaal aan moet denken kunt u nalezen op de website van de rijksoverheid. Daarnaast kunt u op onze website meer informatie vinden over de onderwerpen verklaring van huwelijkvoegdheid en buitenlands huwelijk registreren. Ceremonie annuleren Als uw de ceremonie wil annuleren, dan kan dit kosteloos tot 4 weken voor de ceremoniedatum. Daarna zijn de kosten € 176,- voor een annulering. Meer informatie Geregistreerd partnerschap: wat moet ik regelen? Trouwen: wat moet ik regelen?
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-24
- Recht
- Externe link: Ligplaatsvergunning Otheense Kreek
Op dit moment zijn alle ligplaatsen volzet. U kunt dus geen ligplaatsvergunning meer aanvragen voor 2025. De gemeente Terneuzen geeft ligplaatsen uit aan de Otheense kreek in Terneuzen. De ligplaatsen aan de Otheense kreek zijn open van 15 maart tot 15 november. Vanaf 15 november mogen er geen boten meer in de kreek liggen. Voorwaarden Voor de grootte en het vermogen van de boten geldt: De boot mag maximaal 2,50 meter breed zijn en 6,00 meter lang Het vermogen van de boot mag maximaal 5 pk zijn Kosten In 2025 kost een ligplaats € 119,- per jaar. U betaalt direct bij uw aanvraag met iDEAL, Visa of Mastercard. Wilt u tussentijds opzeggen, dan moet u dit doen voor 1 februari van het volgende jaar. Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven Op de pagina Parkeervergunning watersport Oude Veerhaven vindt u alle informatie over een parkeervergunning voor leden van bepaalde watersportverenigingen. Meer informatie Voor ligplaatsen in de binnen- en buitenhaven van de jachthaven van Terneuzen kan men terecht bij de watersportvereniging Neusen (www.wvneusen.nl) Meer informatie over ligplaatsvergunningen kunt u nalezen in van de Verordening Fysieke Leefomgeving Terneuzen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-28
- Verkeer
- Externe link: Volkstuin huren
Binnen onze gemeente zijn er een aantal volkstuincomplexen waar u als inwoner een volkstuintje kunt huren. Als gemeente hebben wij de volgende volkstuincomplexen: In de kern Axel aan de Liniedijk In de kern Biervliet aan de Braakmanlaan In de kern Hoek aan de Koudepolderstraat In de kern Sas van Gent aan de Calandstraat In de kern Zaamslag, achter de Axelsestraat-Brouwerijstraat en achter de Axelsestraat-Punstraat In de kern Zuiddorpe achter de Boekweitstraat Ook zijn er enkele volkstuinverenigingen die volkstuintjes beheren. Bij interesse hiervoor moet u zich bij de vereniging melden en niet bij de gemeente. Het betreft de complexen: In de kern Axel aan de Zuidsingel Verhuur via ‘Tuiniersvereniging Eigen Teelt’, Prins Mauritsstraat 6, 4571 HB te Axel. In de kern Terneuzen bij Driewegen Verhuur via ‘Vereniging Tuinderslust; zie www.volkstuinterneuzen.nl voor meer informatie. Wat is de procedure? Als u van de gemeente een volkstuintje wilt huren, kunt u dit digitaal aanvragen. Gebruik hiervoor de knop 'Volkstuin huren'. Volkstuin huren Wij behandelen uw aanvraag binnen zes weken. Als er een volkstuin beschikbaar is, dan nemen we contact met u op. Heeft u interesse in de beschikbare grond (of tuin), dan maken we een huurovereenkomst op. Voorwaarden U komt alleen in aanmerking voor een volkstuin in uw eigen kern. Vanzelfsprekend verwachten wij dat iedere tuinder zijn stukje grond goed onderhoud om zo overlast te voorkomen voor aangrenzende tuintjes en percelen. Kosten Aan het huren van een volkstuintje zijn kosten verbonden. Het tarief voor het huren van een volkstuin in 2024 is € 0,34 per m2 per jaar. Eveneens vragen wij een borg van € 50. Deze krijgt u terug op het moment dat u uw overeenkomst opzegt en u de tuin leeg en in oorspronkelijk staat terug overdraagt. Opzeggen Het opzeggen van een volkstuintje doet u altijd schriftelijk. U kunt een mail sturen naar jboz@terneuzen.nl Of stuur uw brief aan: Gemeente Terneuzen, t.a.v. afdeling Omgeving & Economie Postbus 35 4530 AA Terneuzen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-04-23
- Recht
- Externe link: Rijbewijs en gezondheidsverklaring
U kunt uw rijbewijs online aanvragen, of u kunt bij ons aan de balie langskomen. Op deze pagina leggen wij uit wanneer u een online aanvraag kunt doen, en wanneer u een afspraak aan de balie moet maken. Onder het kopje 'Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen' vindt u wat u moet doen als u uw rijbewijs online wilt aanvragen. En wat u moet doen als u uw rijbewijs aan de balie wilt aanvragen. Eerst een gezondheidsverklaring nodig? Soms heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig voordat u uw rijbewijs kunt aanvragen. Een gezondheidsverklaring kunt u regelen via het CBR. Lees meer hierover op de webpagina gezondheidsverklaring. Rijbewijs online aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs online aanvragen: U heeft al een Nederlands rijbewijs dat (bijna) is verlopen en u wilt het rijbewijs verlengen. Dit mag ook een rijbewijs zijn met enkel de AM-categorie. U heeft al een Nederlands rijbewijs en u wilt een categorie toevoegen. Bijvoorbeeld als u voorheen een AM-rijbewijs (brommer) had en nu ook uw B-categorie (personenauto) heeft gehaald. U heeft een goedgekeurde gezondheidsverklaring en u wilt het rijbewijs verlengen. Rijbewijs online aanvragen Rijbewijs aan de balie aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs niet online aanvragen en moet u aan de balie langskomen: U vraagt voor de eerste keer een rijbewijs aan. U bent uw rijbewijs kwijt of het rijbewijs is gestolen. Meer informatie hierover vindt u onder het kopje 'Verlies of diefstal' op deze pagina. U heeft een buitenlands rijbewijs en u wilt dit omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Afspraak maken Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen? Online De informatie die u nodig heeft voor het online aanvragen van uw rijbewijs vindt u in de tekst hieronder. Hoe online aanvragen? Laat een pasfoto maken bij een erkende fotograaf. In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. De fotograaf stuurt uw digitale pasfoto en handtekening door naar de RDW. Doe een aanvraag via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. Hiervoor heeft u de DigiD-app (met ID-check) nodig. U betaalt de kosten via IDEAL. Na twee werkdagen krijgt u per e-mail bericht van de RDW dat u uw nieuwe rijbewijs kunt afhalen aan de publieksbalie. Erkende fotografen vinden In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. Is er geen vakfotograaf bij u in de buurt, dan kunt u contact opnemen met de RDW. De gemeente heeft namelijk geen rol in het aanstellen van vakfotografen. Kosten Bij de fotograaf betaalt u de kosten voor de pasfoto en het verwerken van de handtekening. Bij de online aanvraag betaalt u € 52,10 voor uw nieuwe rijbewijs. Ophalen Na twee werkdagen kunt u na 13.00 uur en op vrijdag na 10.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee. Balie De informatie die u nodig heeft als u aan de balie langs wilt komen vindt u in de tekst hieronder. Hoe aan de balie aanvragen? Kom persoonlijk aan de publieksbalie in Terneuzen. U moet het rijbewijs zelf aanvragen en ophalen. U kunt niet iemand anders machtigen. Maak een afspraak voordat u langskomt. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse Identiteitskaart of vreemdelingendocument); 1 actuele kleurenpasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto; uw huidige rijbewijs; geld, u betaalt het rijbewijs bij de aanvraag met uw pinpas of contant; ben je onder de 18 jaar, dan heb je een geregistreerde begeleiderpas nodig. Meer informatie vindt u op 2todrive. Kosten De kosten voor een nieuw rijbewijs zijn € 52,10. Ophalen Na vijf werkdagen kunt u na 13.00 uur en op vrijdag na 10.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee. Video met uitleg over online verlengen Bekijk onderstaande video van de RDW met uitleg over het online verlengen van een rijbewijs. 1 mei 2023, YouTube filmpje, 1:42 Snel nodig? Doe een spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Vraag het rijbewijs vóór 14.00 uur aan bij de publieksbalie. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. De extra kosten voor deze spoedprocedure zijn € 39,65. Verlies of diefstal Bent u uw rijbewijs kwijt of is het gestolen. Registreer dan het verlies of diefstal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Let op! U kunt deze registratie niet meer terug draaien. Bij vermissing hoeft u geen Nederlands proces-verbaal mee te nemen aan de balie. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen. U maakt bij ons een afspraak voor Rijbewijs (verlies / diefstal). Het nieuwe rijbewijs heeft dezelfde vervaldatum als uw oude rijbewijs. Valt u in de categorie dat u gekeurd moet worden? U hoeft bij vermissing of diefstal geen keuring te doen. Gezondheidsverklaring Soms is het verplicht om eerst een gezondheidsverklaring te regelen voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Het gaat om de volgende situaties: u gaat rijexamen doen; uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag; u heeft een medische beperking; u heeft een rijbewijs nodig voor vrachtwagen of bus. Een gezondheidsverklaring regelt u via het Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR). Omwisseling buitenlands rijbewijs of vakbekwaamheidsdocument Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook vindt u op deze website informatie voor het omwisselen van een buitenlands vakbekwaamheidsdocument. Wilt u uw buitenlands rijbewijs bij ons omwisselen, maak hiervoor dan een afspraak. Uw rijbewijs moet u bij ons achterlaten zodat wij het kunnen opsturen naar de RDW. Het kan enkele weken duren voordat u uw nieuwe rijbewijs bij ons kunt ophalen. U ontvangt hierover bericht van de RDW. U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Code 95 op het rijbewijs Bromfietsrijbewijs Categorie T op het rijbewijs Geldigheid rijbewijs More information about a driving licence
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-05-12
- Verkeer
- Externe link: Gehandicaptenparkeerplaats
Bent u gehandicapt en heeft u een auto? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen in de buurt van uw huis. Alleen u mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto. Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Voorwaarden Als aanvrager moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. Of u beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als passagier, met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. U moet onder voortdurend toezicht staan van een begeleider. U kan zich niet naar een auto begeven die 100 meter verderop staat. U bent permanent bewoner van het pand voor de aangevraagde gehandicaptenparkeerplaats; U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein. U kan deze ook redelijkerwijs niet maken of huren binnen 100 meter van uw woning. Een parkeerplaats in de voortuin wordt in dit geval niet gezien als een parkeermogelijkheid. De parkeerdruk in de omgeving is hoog. Zo hoog, dat binnen een afstand van 100 meter vanaf de woning geen parkeergelegenheid beschikbaar is. Of de aanwezige parkeerruimte is regelmatig niet beschikbaar. (Uit onderzoek blijkt dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen die liggen binnen een straal van 100 meter van de woning hoger is dan 90%). U bent in bezit van een eigen auto. Het kenteken van het voertuig staat op uw naam. Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart als passagier? Dan staat het kenteken van het voertuig op naam van een medebewoner van het pand. Als u binnen een betaald parkeerzone woont, moet u in het bezit zijn van een parkeervergunning/-ontheffing. U moet deze vergunning of ontheffing jaarlijks verlengen. Kosten De kosten bedragen €175,-. Aanvragen aan de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; een geldig legitimatiebewijs; het kentekenbewijs van uw auto. Meer informatie over de gehandicaptenparkeerplaats vindt u op de website van de Rijksoverheid. U kunt ook bellen met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2025-05-07
- Verkeer
- 1