Zoekresultaten 1 - 4 van 4 resultaten

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Wilt u asbest verwijderen? In veel gevallen moet u daar een erkend bedrijf voor inschakelen. Regelen Wilt u minder dan 35m2 aan asbesthoudende golfplaten, niet-gelijmde vloerbedekking of asbesthoudende tegels verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket.  Wilt u meer dan 35m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. U moet een asbestiventarisatierapport bijvoegen. Dit laat u maken door een erkend bedrijf.   De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Zelf asbest verwijderen U mag asbest zelf verwijderen uit een woonfunctie of nevengebruiksfunctie als het gaat om minder dan 35 m2 aan geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels, vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking. Dan moet u wel een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Hierbij kiest u voor de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen'. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop.  Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Pas als u toestemming van ons heeft, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest en deze inleveren bij de Milieustraat.  Ons advies Beschadig het asbesthoudende materiaal niet, breek het niet en boor er niet in. Hierdoor kunnen gevaarlijke asbestvezels vrijkomen. Spuit het asbesthoudende materiaal nat en draag beschermende kleding. Asbest afvoeren Verpak het asbest zorgvuldig als u het bij de Milieustraat inlevert. Hiervoor zijn speciale asbestzakken te koop. Sluit de verpakking luchtdicht af met sterke tape. Bekijk hoe u het asbest moet aanbieden bij de Milieustraat. Kosten De sloopmelding is gratis. De speciale asbestzakken niet, deze koopt u bij de milieustraat. Asbest laten verwijderen Wilt u meer dan 35m2 asbest verwijderen? Of gaat het om losse buizen of vastgelijmde vloerbedekking? Dan mag u dit niet zelf doen. U moet dit eerst melden via het Omgevingsloket.  U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf Pas als u toestemming van ons heeft, mogen de werkzaamheden beginnen. U moet dan een erkend bedrijf inschakelen. Let op: Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunningen nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Subsidieregeling asbestdaken De landelijke subsidieregeling voor het verwijderen van asbestdaken is per 15 december 2018 gesloten. Subsidie aanvragen is niet meer mogelijk. Meer informatie Meer informatie over asbest en asbest verwijderen vindt u op de website van de Rijksoverheid en op Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).

  • Externe link: Starterslening

    Een Starterslening van de gemeente om je eerste huis te kopen Je hebt een eerste woning op het oog, maar je inkomen is te laag voor de hypotheek. Weg droom? Hoeft niet! Om het kopen van een eerste huis mogelijk te maken, kun je de Starterslening aanvragen. Wat is de Starterslening? Starters op de woningmarkt verdienen een steuntje in de rug. Daarom helpt de gemeente Sluis starters een huis te financieren met de Starterslening. Het is een extra lening bovenop je hypotheek. Je sluit de lening af bij Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Een onafhankelijke stichting die geen winst maakt, maar wel het financieren van je eerste koophuis mogelijk wil maken. Met de Starterslening kun je op een verantwoorde manier tóch je droomhuis kopen. Je sluit de lening af met Nationale Hypotheek Garantie (NHG), dat geeft extra zekerheid.  De eerste 3 jaar geen maandlasten Je koopt nu je woning. De eerste 3 jaar betaalt de gemeente de rente. Je mag altijd extra aflossen. Daar rekenen we geen kosten voor. Maar het blijft een lening, waarvoor je na 3 jaar wel rente en aflossing betaalt. Tenminste, als je inkomen dat toelaat.  Voorwaarden Starters komen in Sluis in aanmerking voor een Starterslening. Daar zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. Je kunt de Starterslening aanvragen als: Je voor het eerst een huis koopt; De hypotheek en de Starterslening voldoen aan de voorwaarden van de NHG; De rentevaste periode van je eerste hypotheek minimaal 10 jaar is. Dit zijn de voorwaarden voor de Starterslening die in heel Nederland gelden. Daarnaast hanteren we in Sluis nog enkele aanvullende voorwaarden. De maximale hoogte van de Starterslening in Sluis is maximaal € 40.000; Maximale aankoopprijs is 75% van de Nationale Hypotheek Garantie grens. Voor 2025 is de NHG-grens € 450.000. Dit betekent dat de maximale aankoopsom inclusief de kosten koper kosten en verbeteringskosten € 337.500 is (2025); De Starterslening kun je voor zowel bestaande bouw als voor nieuwbouw aanvragen. Op de website van SVn vind je uitgebreide informatie en voorwaarden van de Starterslening Starterslening. Wat kost de Starterslening? Notariskosten;  Afsluitkosten bij SVn, de organisatie die de Starterslening verstrekt en beheert; Borgtochtprovisie NHG; Eventueel kosten voor een taxatierapport of financieel advies. Handige links en downloads Op de website van SVn kun je een handig stappenplan downloaden en vind je een overzicht met veelgestelde vragen over de Starterslening. 

  • Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen

    U heeft niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Een omgevingsvergunning kan gaan over de volgende onderdelen: Bouwen Wonen Slopen of wijzigen van monumenten Handelen in strijd met de regels van het omgevingsplan Kappen van bomen Uitvoeren van een werk Brandveilig gebruik van gebouwen Milieutoets Gevelreclame Regelen Hieronder leest u hoe u in 3 stappen een omgevingsvergunning aanvraagt. Stap 1: Vergunning wel of niet nodig? Doe de vergunningscheck op het Omgevingsloket. Dit duurt een paar minuten. U weet dan of u vergunning moet aanvragen of een melding moet doen.  Twijfelt u na de vergunningscheck? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. Als uw pand op de monumentenlijst staat, heeft u meestal een vergunning nodig. Stap 2: Check het omgevingsplan Ga na of uw plan voldoet aan de regels van het omgevingsplan. Een overzicht van de omgevingsplannen vindt u op Regels op de kaart op de website van het Omgevingsloket. Past uw project niet in het omgevingsplan? Dan kunt u een principeverzoek indienen.  Stap 3: Vooroverleg Wilt u weten of u een vergunning kunt krijgen voor uw plan? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. U bespaart dan kosten voor eventuele wijzigingen en de aanvraag verloopt sneller. Stap 4: Aanvraag indienen Vraag de vergunning aan via het Omgevingsloket. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Bent u een ondernemer? Dan heeft u een eHerkenning nodig. Kosten De kosten hangen af van uw aanvraag. Reactie De gemeente handelt een aanvraag binnen 8 tot 26 weken af. Dit kan de gemeente eenmalig met 6 weken verlengen. Nog vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.

  • Externe link: Gebouw of woning slopen

    U mag niet zomaar een gebouw of woning slopen. U moet hiervoor een melding doen als u meer dan 10 m3 sloopafval heeft of asbest gaat verwijderen. Regelen U doet de melding via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf, of; Een asbestvrij verklaring van een gecertificeerd bedrijf, of;   Een bewijsstuk dat het een gebouw betreft van na 1993.  De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving. Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Voorwaarden Meld het slopen minimaal 4 weken voor u begint. U moet hinder voorkomen. Bekijk daarvoor de gemeentelijke beleidsregel Handhaving bouwoverlast Sluis (PDF).  Kosten Aan het in behandeling nemen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden.  Nog vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 14 0117.