Zoekresultaten 1 - 7 van 7 resultaten

  • Externe link: Paspoort

    Het paspoort is een officieel en wereldwijd erkend document waarmee u zich kunt identificeren en waarmee u naar het buitenland kunt reizen. Iedereen vanaf 14 jaar is verplicht een eigen identiteitskaart of paspoort te hebben. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Kinderen (van 0 tot 18 jaar) hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig als ze naar het buitenland reizen. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Een paspoort aanvragen en ophalen doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen en bij het ophalen). Voor het aanvragen of ophalen van een nieuw paspoort maakt u een afspraak. Voor iedere persoon moet een aparte afspraak gemaakt worden. U betaalt de kosten bij het aanvragen. Het paspoort ligt na 5 werkdagen voor u klaar. Wat neemt u mee Neem het volgende mee als u uw paspoort komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. We adviseren om pasfoto's bij een vakfotograaf te laten maken. voor kinderen jonger dan 18 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag. Kosten kinderen tot 18 jaar € 65,70 vanaf 18 jaar € 86,85 extra kosten bij een spoedaanvraag € 59,10 U kunt alleen met pin betalen. Maak een afspraak Spoedaanvraag Paspoort snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het paspoort in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 59,10 extra. Voor het doen van een spoedaanvraag moet u een afspraak maken. Overige informatie Rijksoverheid.nl - zakenpaspoort, tweede paspoort, vluchtelingen - of vreemdelingenpaspoort Rijksoverheid.nl - stappen tegen identiteitsfraude Rijksoverheid.nl - toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen.

  • Externe link: Kind erkennen

    Krijgt u een kind en bent u als ouders niet getrouwd of geregistreerd als partners? Dan heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. Om wettelijk ouder te worden, moet u uw kind erkennen. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. Voor erkenning komt u persoonlijk langs: vóór de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment.  Dit neemt u mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart, rijbewijs van de erkenner, de moeder en eventueel het kind vanaf 12 jaar. Gaat het om uw eerste kind uit deze relatie? Dan komt de moeder ook mee. U kunt dan ook de achternaam van uw kind kiezen. Dit moet u weten: De man of duomoeder is 16 jaar of ouder. U heeft toestemming van de biologische moeder om het kind te erkennen. Bij de erkenning van een 1e kind is de moeder ook zelf aanwezig. Het kind is nog niet door iemand anders erkend. De moeder was op het moment van de geboorte niet met iemand anders getrouwd of een geregistreerd partner. U kunt een kind niet erkennen als u niet met de moeder mag trouwen. Bijvoorbeeld omdat u een bloedverwant van de moeder bent. Staat u onder curatele? U hebt toestemming nodig van de kantonrechter. Om het kind te erkennen moet het in leven zijn. Voor kinderen van 12 tot 16 jaar moeten moeder en kind toestemming geven. Dat kan aan de balie of schriftelijk. Is het kind dat u wilt erkennen ouder dan 16? Dan geeft het kind zelf toestemming voor de erkenning. Dit kan alleen aan de balie. Heeft u of de moeder niet de Nederlandse nationaliteit? Neem dan eerst contact op met burgerzaken door te bellen met 071 332 72 72. Een getrouwde man mag het kind van een andere vrouw dan zijn echtgenote erkennen, zonder tussenkomst van de rechter. Bent u de biologische vader? Dan kunt u de erkenning later niet ongedaan maken. Aanvragen U kunt uw kind op verschillende momenten erkennen:  Bij de geboorteaangifte. Dit doet u in de gemeente waar het kind is geboren Vóór de geboorte. Dit kan in elke gemeente in Nederland. Uw kind heeft juridisch gezien meteen 2 ouders Na de geboorte. Dit kan in elke gemeente in Nederland. De erkenning geldt vanaf de datum dat u het kind erkent, niet vanaf de geboorte Wilt u de erkenning regelen in de gemeente Kaag en Braassem? Maak online een afspraak via onderstaande knop. Maak online een afspraak Ouderlijk gezag regelen Erkent u als ongehuwde of niet-geregistreerde partner een kind? Dan krijgt u automatisch het gezamenlijk gezag met de moeder. Er zijn uitzonderingen. Heeft u het kind voor 1 januari 2023 wel erkend? Dan krijgt u niet automatisch het ouderlijk gezag.  Achternaam kiezen Ouders mogen voor het kind de achternaam kiezen. Bekijk de pagina achternaam kiezen voor uw kind voor de mogelijkheden. Zie ook: Wet basisregistratie personen Burgerlijk Wetboek Boek 1 Rijksoverheid: Kind erkennen en ouderlijk gezag: wat moet ik regelen?

  • Externe link: Legalisatie handtekening

    Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u deze laten legaliseren. U zet dan bij de gemeente uw handtekening op het document of garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking. De gemeente bevestigt met een stempel op het document dat het uw handtekening is. Garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking Bezoekers uit het buitenland kunnen in een aantal gevallen pas een visum krijgen als iemand in Nederland zich garantstelt. Dat verschilt per land en hangt af van het inkomen van de bezoeker. De gemeente legaliseert alleen de handtekening van degene die zich garantstelt of de bezoeker onderdak biedt. De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) houdt bij welke buitenlandse bezoekers een visum moeten hebben. Dit kunt u nakijken op www.ind.nl. Daar ziet u ook of een bewijs van garantstelling noodzakelijk is. Voor een garantstelling vult u het Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking op www.ind.nl in. Na het legaliseren van uw handtekening stuurt u het formulier naar uw gast in het buitenland voor de visumaanvraag. Aanvraag Wilt u uw handtekening laten legaliseren, dan moet u een Afspraak maken - kies Legalisatie handtekening. U tekent het document in het bijzijn van de baliemedewerker. De medewerker plaatst de legalisatietekst bij de handtekening. Hierin staat uw naam als ondertekenaar en wordt verklaard dat de handtekening van u is. De legalisatieverklaring wordt ondertekend door een medewerker van de gemeente, die hiervoor het mandaat heeft namens de burgemeester. De legalisatie is klaar terwijl u wacht. Meenemen het document dat gelegaliseerd moet worden geldig legitimatiebewijs. Kosten Het legaliseren van uw handtekening kost € 10,10. U kunt alleen met pin betalen.

  • Externe link: Identiteitskaart

    De identiteitskaart is een identiteitsbewijs. In Nederland moet iedereen van 14 jaar en ouder zich kunnen identificeren met een paspoort of een identiteitskaart. Wie naar het buitenland gaat, moet over een geldig reisdocument beschikken. Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen van de wereld. De identiteitskaart is geldig voor een beperkt aantal landen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover leest u op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Afspraak maken Wilt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen of ophalen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Het aanvragen en ophalen van een identiteitskaart doet u zelf (dit geldt ook voor minderjarigen, uw kind moet aanwezig zijn bij het aanvragen én bij het ophalen). U betaalt de kosten bij het aanvragen. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw identiteitskaart komt aanvragen: alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft. Ook als ze verlopen of buitenlands zijn. (Documenten die eerder met gaten ongeldig zijn gemaakt hoeft u niet mee te nemen). 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden. We adviseren om pasfoto's bij een vakfotograaf te laten maken. voor kinderen jonger dan 12 jaar: toestemming van beide ouders of van degene die alleen het gezag over het kind heeft. - Dit kan online met het formulier Toestemming reisdocument voor kinderen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. - Heeft u geen DigiD? Geef dan schriftelijk toestemming, aan de hand van dit formulier van Nederland Wereldwijd. Er is hierbij een kopie legitimatiebewijs nodig van degene die het gezag over het kind heeft. - Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven? Dan kunt u via www.rechtspraak.nl vervangende toestemming voor een reisdocument voor een kind aanvragen bij de rechtbank in Den Haag.​​​ Kosten Voor iedereen die 18 jaar of ouder is, kost de ID-kaart  € 78,50. Deze is 10 jaar geldig Voor jongeren tot 18 jaar is de geldigheidsduur van de ID-kaart 5 jaar. De kosten bedragen € 42,35 Bij een spoedaanvraag worden extra kosten in rekening gebracht van € 59,10.  U kunt alleen met pin betalen. Spoedaanvraag Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 59,10 extra. Voor het doen van een spoedaanvraag moet u een afspraak maken. Overige informatie Rijksoverheid.nl - Toestemmingsformulier reizen met minderjarige kinderen. DigiD.nl - Inlogfunctie identiteitskaart  

  • Externe link: Briefadres

    Heeft u geen woonadres? Dan kunt u zich onder bepaalde voorwaarden laten inschrijven op een briefadres. U woont hier niet, maar uw post wordt hier naartoe gestuurd. Voorwaarden U kunt een briefadres nodig hebben als: U geen (vast) woonadres hebt en daarom geen post kunt ontvangen. Dit is bijvoorbeeld als u: schipper of kermisexploitant bent in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit Dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is. Uw briefadres is een woning. Een postbus of bedrijfsadres is geen briefadres. Aanvragen en meenemen Aanvraag Wanneer u een briefadres wilt, doet u hiervoor aangifte bij de gemeente waarin het briefadres ligt. U kunt via onderstaand formulier een aanvraag indienen. U logt in via DigiD. Briefadres aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl Meenemen Als u schipper/beroepsvaarder bent: Arbeidsovereenkomst Verklaring werkgever Monsterboekje Als u dak- thuisloos bent: Bewijsstukken waaruit blijkt dat men actief woonruimte zoekt Verklaring met verschillende slaapplekken gespecificeerd met aantal dagen per week Als u een korte overbrugging tussen 2 woonadressen heeft: Kopie verkoopakte/opzegging huur Kopie aankoop nieuwe woning/verkrijging nieuwe huurwoning Als u verblijft in verpleeg- verzorgingshuis: Zorgovereenkomst tehuis Als u in een Penitentiaire Inrichting (PI) verblijft: Verklaring van hoofd instelling PI

  • Externe link: Achternaam kind kiezen

    Ouders hebben de mogelijkheid om de achternaam van hun eerste kind te kiezen (naamskeuze). U kunt kiezen voor de achternaam van de moeder, de andere partner of een achternaam die beide achternamen combineert. Wilt u uw naamskeuze vastleggen? Dan moet u dit samen aanvragen bij de gemeente. Welke achternaam krijgt uw kind? U bent niet verplicht om een achternaam te kiezen. Als u dat niet doet, geldt het volgende: Getrouwd of geregistreerd partners: Dan krijgt het kind automatisch de naam van de vader of duo-moeder. Wilt u dat het kind de achternaam van de moeder of een gecombineerde achternaam van beide ouders krijgt? Maak dan een afspraak om samen naar de balie te komen door te bellen met 071 332 72 72. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over de voorwaarden die gelden voor een gecombineerde achternaam. Niet getrouwd of geregistreerd partners: Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de geboortemoeder. Als de ouders niet getrouwd of geregistreerd partners zijn, krijgt het kind automatisch de achternaam van de geboortemoeder. Wilt u dat het kind de achternaam van de andere partner krijgt? Dan moet de andere partner eerst het kind erkennen. Voorwaarden Volgende kinderen (geadopteerd of erkend) uit dezelfde relatie krijgen dezelfde achternaam als het 1e kind. Het kind moet erkend zijn door de partner. Naamskeuze aanvragen Tip: Regel de naamskeuze voor de geboorte, ook als u getrouwd bent. Dan hoeft de moeder niet mee naar de geboorteaangifte die binnen drie dagen na de bevalling gedaan moet worden. Maak een afspraak om de naamskeuze te laten vastleggen aan de balie door te bellen met 071 332 72 72. Meenemen Geldig legitimatiebewijs van beide ouders. Allebei de ouders moeten aanwezig zijn bij de afspraak. Kosten Geen.

  • Externe link: Geboorte aangeven

    De geboorte van uw kindje geeft u door aan de gemeente waar het kind is geboren. Dit noemen we aangifte doen. Dit moet u binnen 3 dagen doen. Als de laatste dag van die 3 dagen in het weekend of op een feestdag valt, dan doet u de aangifte op de eerstvolgende werkdag. Uw kind is geboren op: U doet uiterlijk aangifte op: Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zondag Woensdag Voorwaarden Uw kind is geboren in de gemeente Kaag en Braassem; U doet binnen 3 dagen na de geboorte van uw kind aangifte; U heeft een afspraak gemaakt. Is er binnen 3 dagen geen afspraakmogelijkheid? Bel dan met 071 332 72 72. Aanvragen De moeder, vader of duomoeder doet aangifte van de geboorte. Kunnen zij het niet doen, dan moet 1 van de volgende personen de aangifte doen: Iemand die bij de geboorte aanwezig was. Iemand die in hetzelfde huis woont als waar het kind is geboren. Het hoofd van de instelling of ziekenhuis waar het kind is geboren. Kan niemand aangifte van de geboorte doen? Dan doet de burgemeester of een ambtenaar dit. Meenemen Een geldig identiteitsbewijs van de aangever en van de moeder. Verklaring van geboorte van arts of verloskundige. Akte van erkenning ongeboren kind (als u die heeft). Akte van naamskeuze (als u die heeft). Bij duomoeders: de verklaring van Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Trouw- of partnerschapsboekje (als u uw kind hierin wilt laten vermelden). Maak een afspraak via ons afsprakensysteem Is er binnen 3 dagen geen afspraakmogelijkheid? Bel dan met 071 332 72 72. Kosten Geen. Wilt u een afschrift van de geboorteakte (een officiële kopie)? Dat kost € 17,10. Na de aangifte Woont u in gemeente Kaag en Braassem? De gemeente schrijft uw kind in Kaag en Braassem in. U krijgt daarna de persoonslijst van uw kind. Daarin staat met welke namen uw kind staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). En wat het Burgerservicenummer (BSN) is van uw kind. Woont u in een andere gemeente? De gemeente Kaag en Braassem geeft de geboorte van uw kind door aan de gemeente waar u ingeschreven staat. U krijgt van uw eigen gemeente de persoonslijst van uw kind. Daarin staat met welke namen uw kind staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). En wat het Burgerservicenummer (BSN) is van uw kind. Levenloos geboren kind aangeven Als uw kind levenloos geboren is, doet u aangifte bij de gemeente waar uw kind is geboren. U krijgt van de gemeente een akte van geboorte (levenloos). Als uw kind levenloos geboren is na een zwangerschap van 24 weken of meer, moet u aangifte doen bij de gemeente. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar het mag wel. In beide gevallen maakt de gemeente een akte van geboorte (levenloos) op. Dit is een officieel bewijs dat uw kind ter wereld is gekomen. De akte van geboorte (levenloos) wordt ingeschreven in het overlijdensregister van de burgerlijke stand en niet in het geboorteregister. Als u uw kind wilt laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) kunt u hiervoor een verzoek indienen. Aangifte doen Zowel de vader als de moeder mag aangifte doen. Maar ook anderen die weten van het overlijden. Daarnaast mogen ook medewerkers van het ziekenhuis of de uitvaartverzorger aangifte doen. Voor de aangifte van een levenloos geboren kind neemt u mee: uw geldige identiteitsbewijs. de verklaring van de arts van het overlijden van uw kind. Maak een afspraak via ons afsprakensysteem Is er binnen 3 dagen geen afspraakmogelijkheid? Bel dan met 071 332 72 72.