Zoekresultaten 1 - 20 van 24 resultaten

  • Externe link: Wet open overheid (Woo) verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens. Als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. Documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad.  Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? Het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten. Het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente. De gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal). Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken. Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses. Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u digitaal of schriftelijk indienen. Vermeld hierin: over welk onderwerp het gaat. welke documenten u wilt bekijken. hoe u de informatie wilt bekijken of ontvangen. Uw digitaal Woo- of Who verzoek kunt u sturen naar info@gemeentesluis.nl. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar:  Gemeente Sluis Postbus 27 4500 AA Oostburg De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Woo-index Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting (OZB)

    De onroerendezaakbelasting (OZB) is een belasting op onroerende zaken. Onroerende zaken zijn alle gebouwen en de grond waarop ze staan. Ook onbebouwde stukken grond en panden in aanbouw zijn onroerende zaken. Er zijn twee soorten OZB: Eigenarenbelasting voor woningen en niet-woningen. Gebruikersbelasting voor niet-woningen. Tarieven Bekijk de tarieven. Belasting kwijtschelden Heeft u niet genoeg geld om de gemeentelijke belastingen te betalen? En komt dit doordat u geen of weinig inkomen heeft? Dan kunt u vragen het bedrag kwijt te schelden. U vraagt om kwijtschelding bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken

  • Externe link: Precariobelasting

    Precario is de belasting die u betaalt voor het gebruiken van gemeentegrond. U betaalt dit voor voorwerpen die u op, in of boven de openbare grond plaatst. Bijvoorbeeld: Terras Container Uithangbord Luifel Bouwsteiger Regelen Neem contact met ons op.  Geef door:  Welke grond u wilt gebruiken. Wat u precies wilt neerzetten of doen. Hoeveel ruimte in m2 u nodig heeft. De datum en het tijdstip. Welke periode u de grond gebruikt. Wat u moet weten Als u gemeentegrond gebruikt, heeft u misschien ook een omgevingsvergunning nodig. Dit kunt u nakijken via het Omgevingsloket online. Tarieven Bekijk de tarieven

  • Externe link: Financiële ondersteuning voor (startende) ondernemers

    Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)

  • Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever

    Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten.  U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het?  Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben.  De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen.  Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen.  De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen.  U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven.  Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever.  Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.  Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Wilt u asbest verwijderen? In veel gevallen moet u daar een erkend bedrijf voor inschakelen. Regelen Wilt u minder dan 35m2 aan asbesthoudende golfplaten, niet-gelijmde vloerbedekking of asbesthoudende tegels verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket.  Wilt u meer dan 35m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen? Dan moet u een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. U moet een asbestiventarisatierapport bijvoegen. Dit laat u maken door een erkend bedrijf.   De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Zelf asbest verwijderen U mag asbest zelf verwijderen uit een woonfunctie of nevengebruiksfunctie als het gaat om minder dan 35 m2 aan geschroefde golfplaten met hechtgebonden asbestvezels, vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking. Dan moet u wel een sloopmelding doen. Dit doet u via het Omgevingsloket. Hierbij kiest u voor de activiteit 'Slopen van een bouwwerk of gedeelte daarvan of asbest verwijderen'. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop.  Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Pas als u toestemming van ons heeft, mag u beginnen met het verwijderen van de asbest en deze inleveren bij de Milieustraat.  Ons advies Beschadig het asbesthoudende materiaal niet, breek het niet en boor er niet in. Hierdoor kunnen gevaarlijke asbestvezels vrijkomen. Spuit het asbesthoudende materiaal nat en draag beschermende kleding. Asbest afvoeren Verpak het asbest zorgvuldig als u het bij de Milieustraat inlevert. Hiervoor zijn speciale asbestzakken te koop. Sluit de verpakking luchtdicht af met sterke tape. Bekijk hoe u het asbest moet aanbieden bij de Milieustraat. Kosten De sloopmelding is gratis. De speciale asbestzakken niet, deze koopt u bij de milieustraat. Asbest laten verwijderen Wilt u meer dan 35m2 asbest verwijderen? Of gaat het om losse buizen of vastgelijmde vloerbedekking? Dan mag u dit niet zelf doen. U moet dit eerst melden via het Omgevingsloket.  U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf Pas als u toestemming van ons heeft, mogen de werkzaamheden beginnen. U moet dan een erkend bedrijf inschakelen. Let op: Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunningen nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Subsidieregeling asbestdaken De landelijke subsidieregeling voor het verwijderen van asbestdaken is per 15 december 2018 gesloten. Subsidie aanvragen is niet meer mogelijk. Meer informatie Meer informatie over asbest en asbest verwijderen vindt u op de website van de Rijksoverheid en op Asbestverwijdering - Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).

  • Externe link: Koninklijke onderscheiding aanvragen

    Een Koninklijke onderscheiding of lintje is een erkenning voor bijzonder werk dat iemand doet voor de samenleving. Dit kan vrijwilligerswerk zijn. Maar ook een buitengewone prestatie tijdens betaald werk. Bijvoorbeeld in de wetenschap of sport. Wie verdient een lintje? Overal in Nederland zetten mensen zich in voor de samenleving. Meestal doen ze dat onopvallend en op de achtergrond. Maar deze personen zouden best wel eens in het zonnetje gezet mogen worden. De meest waardevolle waardering is het toekennen van een Koninklijke onderscheiding ofwel 'lintje". Iemand kan een lintje verdienen als er sprake is van persoonlijke, bijzondere verdiensten voor de samenleving. Dat kan vrijwilligerswerk zijn, maar ook een erg bijzondere invulling van een betaalde baan of een combinatie van beide. Vrijwilligers die zich onbaatzuchtig inzetten voor organisaties op bijvoorbeeld het gebied van sport, kunst, cultuur, kerkelijk leven, natuur, pleegzorg of openbare orde en veiligheid komen in aanmerking voor een lintje. Kent u iemand in de gemeente Sluis die een Koninklijke onderscheiding verdient? En vindt u dat deze persoon publieke erkenning verdient? Dan kunt u deze persoon voordragen.  Iemand voordragen Wat u moet weten Wilt u de onderscheiding tijdens een bijzondere gelegenheid laten uitreiken? Vraag deze dan zes maanden van tevoren aan. De bijzondere gelegenheid moet een relatie hebben met de verdienste. Om die reden is een trouwdag of verjaardag geen passende gelegenheid. Wilt u de onderscheiding tijdens de Algemene Gelegenheid, oftewel de lintjesregen, laten uitreiken? Dien dan uw verzoek uiterlijk 1 augustus in. De lintjesregen vindt de laatste werkdag vóór Koningsdag plaats. Doet u een voorstel? Dan wordt u om aanvullende gegevens gevraagd brieven van de verenigingen of organisaties waar het vrijwilligerswerk gedaan is. Noem ook de begin- en einddatum van de activiteit, hoeveel uren de persoon eraan besteedt en geef duidelijk aan waarom de persoon een Koninklijke onderscheiding verdient. Kosten Aan de aanvraag van een Koninklijke onderscheiding zijn geen kosten verbonden. Meer weten? Wilt u meer weten over Koninklijke onderscheidingen? Kijk dan op lintjes.nl. Daar vindt u ook een aanvraagformulier. Of neem contact op met de medewerker Kabinetszaken op het telefoonnummer 14 0117 of e-mail kabinetszaken@gemeentesluis.nl. 

  • Externe link: Toeristenbelasting

    Biedt u een mogelijkheid tot overnachten aan toeristen? Dan moet u toeristenbelasting betalen aan de gemeente. Toeristenbelasting mag u doorberekenen aan uw klanten. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken Informatie toeristenbelasting Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen. We zien je hier graag! Welkom in West-Zeeuws-Vlaanderen en in de gemeente Sluis in het bijzonder! U kunt bij ons genieten van rust, ruimte en culinaire hoogstandjes. Met de mooie stranden en het rustieke achterland is er voor ieder wat wils. Wie in onze gemeente overnacht, betaalt toeristenbelasting. In deze flyer leest u meer over deze belasting, de tarieven en wat wij met deze belastinginkomsten betalen. Wij zijn blij met uw komst en wensen u een fijne tijd in onze regio.  Moet ik toeristenbelasting betalen?  Overnacht u in de gemeente Sluis (regio West-Zeeuws-Vlaanderen) en staat u hier niet ingeschreven? Dan betaalt u toeristenbelasting. Dit geldt voor alle vormen van verblijf, zoals overnachten in een hotel, bungalow, strandslaaphuisje of op een camping. Het geldt ook als u op het water verblijft, zoals op een boot in de jachthaven. We noemen het dan watertoeristenbelasting.   Hoe betaal ik toeristenbelasting?  De gemeente stelt de toeristenbelasting vast en int deze via de ondernemer bij wie u verblijft. U betaalt de toeristenbelasting dus aan de eigenaar van uw accommodatie. Deze kosten komen bij de huurprijs die de ondernemer rekent. De ondernemer draagt de toeristenbelasting op zijn beurt weer af aan de gemeente.  Hoeveel toeristenbelasting betaalt u? Tarieven toeristenbelasting Waarom betaal ik toeristenbelasting?  In de gemeente Sluis ontvangen we jaarlijks met plezier vele bezoekers. Het gaat om bezoekers die bij ons verblijven (overnachten) en om dagtoeristen. Toeristen recreëren op onze stranden, fietsen in onze uitgestrekte polders en bezoeken de gezellige dorpen en stadjes die de gemeente Sluis rijk is. Daar zijn we blij mee! Elke gemeente ontvangt van het Rijk een bedrag per inwoner. Verblijven er veel toeristen in een gemeente? Dan maakt deze gemeente meer kosten, omdat bezoekers ook gebruikmaken van de voorzieningen. Gemeenten bepalen zelf of zij toeristenbelasting heffen en hoe zij het tarief berekenen. We streven ernaar om de kwaliteit van onze voorzieningen zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van onze bezoekers. Dit brengt extra kosten met zich mee. Daarom kiezen wij ervoor om toeristenbelasting te heffen.  Wat doen wij met de toeristenbelasting?   We heffen toeristenbelasting, omdat wij blijven investeren in onze voorzieningen. Hieronder leest u wat wij onder andere betalen van de toeristenbelasting. Het schoonmaken van de stranden. Het zandvrij maken en vernieuwen van duinovergangen. Zo blijft het strand goed toegankelijk.   Het inzetten van strandbewaking die zorgt voor uw veiligheid.  Het aanbrengen van extra zand op het strand. Hierdoor blijft het in de toekomst mogelijk om hier te recreëren.   Het aanleggen, onderhouden en bewegwijzeren van wandelpaden, fietspaden, mountainbikeroutes en ruiterpaden.  Het onderhouden van wegen door het extra toeristische verkeer.   Het plaatsen van (extra) voorzieningen, zoals afvalbakken, fietsenstallingen, fietsoplaadpunten, rustbankjes en picknickplekken.   Het zorgen voor digitale informatievoorziening via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl.  Het opleiden van en persoonlijke informatievoorziening door gastheren en gastvrouwen.  Het ondersteunen van musea en culturele activiteiten en -evenementen.  U heeft nu inzicht in waarom wij toeristenbelasting innen en wat wij ermee doen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 0117 457 000.  Neem eens een kijkje op www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl voor al het moois wat onze regio te bieden heeft. We wensen u een prettig verblijf in onze gemeente en zien u graag weer terug! Information Kurtaxe Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen. Hier sind Sie ein gern gesehener Gast! Herzlich willkommen in West-Zeeuws-Vlaanderen und insbesondere in der Gemeinde Sluis! Bei uns können Sie Ruhe, weitläufige Landschaften und kulinarische Spezialitäten genießen. Mit ihren schönen Stränden und dem urigen Hinterland hat die Region für jeden etwas zu bieten. Wer in unserer Gemeinde übernachtet, zahlt eine Kurtaxe. In diesem Flyer lesen Sie mehr über diese Kurtaxe, die Tarife und für was wir die Einnahmen verwenden. Wir freuen uns über Ihren Besuch und wünschen Ihnen eine schöne Zeit in unserer Region.  Muss ich die Kurtaxe zahlen?  Übernachten Sie in der Gemeinde Sluis (Region West-Zeeuws-Vlaanderen), sind hier aber nicht gemeldet? Dann zahlen Sie die Kurtaxe. Das gilt für alle Formen des Aufenthalts, z. B. Übernachtungen in Hotels, Bungalows, Strandhäusern oder auf einem Campingplatz. Sie zahlen die Kurtaxe auch, wenn Sie sich auf dem Wasser aufhalten, z. B. auf einem Boot im Jachthafen. In diesem Fall nennen wir die Abgabe Wassertourismussteuer.   Wie zahle ich die Kurtaxe?  Die Gemeinde setzt die Kurtaxe fest und zieht sie über den Unternehmer ein, bei dem Sie untergebracht sind. Das heißt, dass Sie die Kurtaxe an den Eigentümer Ihrer Unterkunft zahlen. Diese Kosten werden auf den vom Unternehmer verlangten Übernachtungs- bzw. Mietpreis aufgeschlagen. Der Unternehmer wiederum führt die Kurtaxe an die Gemeinde ab.  Wie viel Kurtaxe zahlen Sie? Kurtaxe Tarife Warum zahle ich die Kurtaxe?  In der Gemeinde Sluis freuen wir uns jedes Jahr über zahlreiche Besucher. Dabei geht es um Besucher, die bei uns übernachten (Übernachtungsgäste), und um Tagestouristen. Touristen erholen sich an unseren Stränden, fahren mit dem Fahrrad durch unsere ausgedehnten Polder und besuchen die malerischen Orte und Dörfer, die die Gemeinde Sluis bilden. Darüber freuen wir uns natürlich sehr! Jede Gemeinde erhält vom Staat einen Pro-Kopf-Betrag. Halten Sie sich viele Touristen in einer Gemeinde auf? Dann entstehen dieser Gemeinde mehr Kosten, weil auch Besucher die lokalen Einrichtungen nutzen. Die Gemeinden entscheiden, ob sie eine Kurtaxe erheben und wie sie den Tarif berechnen. Wir bemühen uns, die Qualität unserer Einrichtungen so weit wie möglich an die Wünsche und Bedürfnisse unserer Besucher anzupassen. Dadurch entstehen zusätzliche Kosten. Deshalb haben wir uns entschieden, eine Kurtaxe zu erheben.  Was machen wir mit der Kurtaxe?   Wir erheben eine Kurtaxe, weil wir kontinuierlich in unsere Einrichtungen investieren. Nachfolgend lesen Sie, für was wir die Einnahmen aus der Kurtaxe unter anderem verwenden.  •    Säuberung der Strände. •    Sandentfernung und Erneuerung von Dünenübergängen. So bleibt der Strand gut zugänglich.   •    Einsatz von Strandwächtern, die für Ihre Sicherheit sorgen.  •    Aufbringen von zusätzlichem Sand auf den Strand. Dadurch wird es auch in Zukunft möglich sein, sich hier zu erholen.   •    Anlegen, Instandhaltung und Beschilderung von Wanderwegen, Radwegen, Mountainbikestrecken und Reitwegen.  •    Instandhaltung der Straßen aufgrund des zusätzlichen Touristenverkehrs.   •    Installation von (zusätzlichen) Vorrichtungen wie Abfallbehältern, Fahrradständern, Fahrradladestationen, Ruhebänken und Picknickplätzen.   •    Digitale Bereitstellung von Informationen unter www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl.  •    Schulung von und personalisierte Informationen durch Hosts und Hostessen.  •    Unterstützung von Museen und kulturellen Aktivitäten und Veranstaltungen. Jetzt wissen Sie, warum wir die Kurtaxe erheben und was wir damit machen. Wenn Sie fragen haben, können Sie uns unter der Telefonnummer +31 117 457 000 kontaktieren.  Besuchen Sie unbedingt die Website www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl um zu sehen, was unsere schöne Region alles zu bieten hat.  Wir wünschen Ihnen einen angenehmen Aufenthalt in unserer Gemeinde und freuen uns auf Ihren nächsten Besuch!  Information tourist tax Welcome to West Zeelandic Flanders. We love to see you here! Welcome to West Zeelandic Flanders, and especially to the City of Sluis!  This is a perfect place to enjoy peace and quiet, space and culinary highlights. With beautiful beaches and our idyllic countryside, there’s something for everyone. Guests who spend the night in our municipality must pay a tourist tax. This brochure provides more information about the tax, the rates, and how we invest the tax income.  We’re pleased with your visit, and we wish you a pleasant stay in our region!  Do I have to pay the tourist tax?  If you are spending the night in the City of Sluis (West Zeelandic Flanders region) and are not registered in the municipality, then you are subject to the tourist tax. This applies to all forms of accommodations, whether you are staying in a hotel, a bungalow, a beach cabin or a campground. It also applies to accommodations on the water, such as a boat in the marina. We refer to that as the ‘water tourist tax’.  How can I pay the tourist tax?  The municipality sets the tax rate and collects it from the entrepreneur with whom you are staying. So you pay the tourist tax to the owner of the accommodations. These costs are included in the fee charged by the entrepreneur. The entrepreneur then pays the tourist tax to the municipality.  How much is the tourist tax? Tourist tax rates Why must I pay the tourist tax?  At the City of Sluis, we welcome a large number of visitors each year. Some come just for the day, while others spend the night. Tourists relax on our beaches, cycle through our spacious polders and visit the cosy villages and towns scattered around the City of Sluis. And we appreciate your visits! Every municipality receives funding from the national government based on the number of residents. When large numbers of tourists stay in a municipality, it incurs greater costs because the visitors also use the municipal facilities. Municipalities can decide for themselves whether or not to levy a tourist tax, and how to calculate the tax rate. We strive to ensure that the quality of our facilities meets the needs of our visitors. That presents us with extra expenses, so we have chosen to levy a tourist tax.  What do we do with the tourist tax? We charge a tourist tax because we wish to continue investing in our facilities. A list of some of the investments we make with the tourist tax income is provided below.  Cleaning the beaches. Clearing sand and renovating walkways through the dunes to keep the beaches accessible.   Beach security to ensure your safety.  Adding extra sand to the beaches to ensure that they are available for recreation in the future.   Construction, maintenance and marking of walking paths, bike paths, mountain bike routes and equestrian paths.  Road maintenance to carry extra tourist traffic.   Installation of extra facilities, such as waste bins, bicycle storage facilities, e-bike charging stations, benches and picnic tables.   Provision of digital information via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl.  Training and information for hosts and hostesses. Supporting museums, cultural activities and events.  Now you have an idea of why we collect a tourist tax, and what we do with the income. Also take a moment to visit www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl to see all of the wonderful things our region has to offer. We wish you a pleasant stay in our municipality, and we look forward to seeing you again!  Informations taxe de séjour Bienvenue en Flandre zélandaise. Nous sommes ravis de vous voir ici !  Bienvenue en Flandre zélandaise et, plus particulièrement, dans la commune de L’Écluse (Sluis) ! Chez nous, vous pouvez profiter du calme, de l’espace et des prouesses culinaires. Nos belles plages et notre arrière-pays rustique en offrent pour tous les goûts. Les touristes qui passent la nuit dans notre commune paient une taxe de séjour. Dans ce dépliant, vous en découvrirez plus sur cette taxe, les tarifs et l’usage de ces revenus. Nous sommes heureux de votre venue et vous souhaitons un excellent séjour dans notre région.  Dois-je payer une taxe de séjour ?  Vous passez la nuit dans la commune de L’Écluse (Sluis - région de Flandre zélandaise) et vous n’y êtes pas inscrit comme résident ? Dans ce cas, vous devez payer une taxe de séjour. C’est valable pour toutes les formes de séjour, comme les nuitées à l’hôtel, en bungalow, dans une maisonnette de plage ou dans un camping. C’est aussi valable pour les séjours sur l’eau, par exemple sur un bateau dans le port de plaisance. Nous appelons cela la taxe de séjour sur l’eau. Comment dois-je payer la taxe de séjour ?  La commune fixe la taxe de séjour et l’encaisse par l’intermédiaire de la personne chez qui vous séjournez. Vous payez donc la taxe de séjour au propriétaire de votre logement. Ces frais s’ajoutent au prix de location facturé par le propriétaire. Le propriétaire verse à son tour la taxe de séjour à la commune. Quel est le montant de la taxe de séjour ? Taxe de séjour tarifs Pourquoi dois-je payer une taxe de séjour ?  Dans la commune de L’Écluse (Sluis), nous accueillons avec beaucoup de plaisir de nombreux visiteurs chaque année. Il s’agit de visiteurs qui séjournent chez nous (nuitée) ou de touristes d’un jour. Les touristes se divertissent sur nos plages, font du vélo dans nos vastes polders et visitent les magnifiques villes et villages que compte la commune de L’Écluse (Sluis). Nous en sommes ravis ! Chaque commune reçoit un montant par habitant de la part du Royaume. Une commune accueille -t-elle beaucoup de touristes ? Dans ce cas, cette commune subit plus de coûts, car les visiteurs utilisent aussi les équipements. Les communes déterminent elles-mêmes si elles appliquent ou non une taxe de séjour et comment elles fixent le tarif. Nous aspirons à ce que la qualité de nos équipements corresponde autant que possible aux souhaits et aux besoins de nos visiteurs. Cela engendre des coûts supplémentaires. C’est pourquoi nous avons choisi d’appliquer la taxe de séjour.  Que faisons-nous avec la taxe de séjour ?   Nous appliquons la taxe de séjour, car nous continuons à investir dans nos équipements. Ci-dessous, vous pourrez découvrir ce que nous payons notamment avec la taxe de séjour. L’entretien des plages. Le désensablement et le renouvellement des passages à travers les cordons dunaires. Ainsi, la plage reste parfaitement accessible.   La mise en place de surveillance sur la plage pour veiller à votre sécurité.  L’apport de sable supplémentaire sur la plage. Ainsi, il sera toujours possible de s’y divertir à l’avenir.   La création, l’entretien et le balisage des sentiers de promenade, des pistes cyclables, des pistes pour VTT et des pistes cavalières.  L’entretien des routes suite au trafic touristique supplémentaire.   L’installation d’équipements (supplémentaires), comme des poubelles, des parkings à vélos, des stations de recharge pour vélos, des bancs et des zones de pique-nique.   L’apport d’informations numériques via www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl.  La formation des hôtes et hôtesses et l’apport d’informations personnalisées par ces derniers.  Le soutien aux musées et activités ou événements culturels. Vous savez désormais pourquoi nous encaissons une taxe de séjour et ce que nous en faisons.  N’hésitez pas à jeter un œil sur www.bezoekwestzeeuwsvlaanderen.nl pour découvrir toutes les beautés que notre région a à offrir. Nous vous souhaitons un agréable séjour dans notre commune et espérons vous revoir bientôt !

  • Externe link: Forensenbelasting

    Bent u geen inwoner van de gemeente Sluis? Maar heeft u hier wel een woning? Dan kunt u van Sabewa Zeeland een aanslag krijgen voor forensenbelasting. Kijk op de website van Sabewa Zeeland voor meer informatie over deze belasting. Tarieven Bekijk de tarieven Bezwaar maken Bent u het niet eens met de aanslag van de gemeentelijke belastingen? Of staat er een fout op het aanslagbiljet? Dan kunt u bezwaar maken bij Sabewa Zeeland. Bezwaar maken.

  • Externe link: Loonkostensubsidie aanvragen als werknemer

    Door een ziekte of beperking is het soms lastig om een baan te vinden. Bijvoorbeeld omdat u daardoor minder snel kunt werken. Of omdat u extra ondersteuning nodig hebt. De gemeente wil het voor werkgevers aantrekkelijker maken om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Zo kan u of een werkgever subsidie aanvragen bij de gemeente, de zogenaamde loonkostensubsidie. Het is altijd de werkgever die de loonkostensubsidie ontvangt. Wanneer kunt u loonkostensubsidie aanvragen? Een werkgever kan loonkostensubsidie krijgen voor werknemers die in het doelgroepregister staan. Het doelgroepregister is een landelijke lijst van UWV van mensen met een arbeidsbeperking. Werkgevers kunnen voor deze mensen subsidie, hulpmiddelen of extra ondersteuning aanvragen. Wilt u weten of u in het doelgroepenregister staat of wilt u daarin opgenomen worden? Vraag hiernaar bij uw gemeente. U kunt loonkostensubsidie aanvragen via het aanvraagformulier (PDF). Hoe werkt het?  Stap 1 - Aan het werk Als u ergens gaat werken, begint u meestal met een proefperiode. Zo kan zowel u als de werkgever ervaren of het werk bij u past.  Stap 2 - Aanvraag subsidie Wil uw werkgever graag dat u blijft en krijgt u een contract? Of twijfelt uw werkgever? Misschien kan uw werkgever een loonkostensubsidie ontvangen. U kunt dit zelf voor uw werkgever aanvragen bij de gemeente. Voor deze aanvraag is het wel nodig dat de werkgever informatie geeft, zodat u een volledig aanvraagformulier kunt invullen.  Stap 3 - Onderzoek  Er komt iemand langs om te onderzoeken hoe u uw werk doet. Doet u uw werk bijvoorbeeld hetzelfde als uw collega’s of mogelijk wat langzamer? Deze onderzoeker bepaalt uw ‘loonwaarde’. Uw loonwaarde is een ander woord voor hoe snel u werkt en hoe u werkt. Stap 4 - Gesprek met gemeente Als de onderzoeker de loonwaarde heeft vastgesteld, volgt een gesprek. Iemand van de gemeente komt langs op uw werk. Samen met uw werkgever bespreekt u de uitkomst van het onderzoek. Stap 5 - Het besluit Naar aanleiding van het gesprek met uw werkgever en de gemeente, volgt een besluit. U ontvangt dit besluit, uw werkgever ontvangt het ook. In dit besluit staat of uw werkgever loonkostensubsidie kan krijgen. Als u het niet eens bent met het besluit kunt u in bezwaar gaan. Dit staat uitgelegd in de brief. Ook uw werkgever kan in bezwaar gaan. Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via lks@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.

  • Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen

    U heeft niet altijd een omgevingsvergunning nodig. Soms hoeft u alleen een melding te doen. Een omgevingsvergunning kan gaan over de volgende onderdelen: Bouwen Wonen Slopen of wijzigen van monumenten Handelen in strijd met de regels van het omgevingsplan Kappen van bomen Uitvoeren van een werk Brandveilig gebruik van gebouwen Milieutoets Gevelreclame Regelen Hieronder leest u hoe u in 3 stappen een omgevingsvergunning aanvraagt. Stap 1: Vergunning wel of niet nodig? Doe de vergunningscheck op het Omgevingsloket. Dit duurt een paar minuten. U weet dan of u vergunning moet aanvragen of een melding moet doen.  Twijfelt u na de vergunningscheck? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. Als uw pand op de monumentenlijst staat, heeft u meestal een vergunning nodig. Stap 2: Check het omgevingsplan Ga na of uw plan voldoet aan de regels van het omgevingsplan. Een overzicht van de omgevingsplannen vindt u op Regels op de kaart op de website van het Omgevingsloket. Past uw project niet in het omgevingsplan? Dan kunt u een principeverzoek indienen.  Stap 3: Vooroverleg Wilt u weten of u een vergunning kunt krijgen voor uw plan? Vul dan het intakeformulier Bouwplan in. Let op: hieraan zijn kosten verbonden. U bespaart dan kosten voor eventuele wijzigingen en de aanvraag verloopt sneller. Stap 4: Aanvraag indienen Vraag de vergunning aan via het Omgevingsloket. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Bent u een ondernemer? Dan heeft u een eHerkenning nodig. Kosten De kosten hangen af van uw aanvraag. Reactie De gemeente handelt een aanvraag binnen 8 tot 26 weken af. Dit kan de gemeente eenmalig met 6 weken verlengen. Nog vragen? Mail dan naar omgevingsvergunning@gemeentesluis.nl.

  • Externe link: Tijdelijke opslag vaste mest

    Wilt u vaste dierlijke mest opslaan op uw terrein? Dan moet u dit melden. Regelen Tijdelijke opslag mest online melden Of u kunt het aanvraagformulier invullen en per post of e-mail aan ons sturen. Gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.

  • Externe link: Bezwaar en beroep

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Heeft u dat gedaan en bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u in beroep gaan.  Bezwaar maken Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. Doe dit binnen zes weken na de datum die op de beslissingsbrief staat. Bezwaar per brief U kunt uw bezwaar ook per brief opsturen. In uw brief moet het volgende staan: Uw naam en adres. Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Waarom u bezwaar maakt. De datum van het bezwaarschrift. Uw handtekening. U stuurt uw bezwaarschrift op naar de gemeente Sluis, ter attentie van (degene die de beslissing heeft genomen, bijvoorbeeld het college, de burgemeester of de gemeenteraad) Postbus 27, 4500 AA, Oostburg. Reactie op uw bezwaar Het college, de burgemeester of de gemeenteraad legt uw bezwaar voor advies voor aan een onafhankelijke bezwarencommissie. Nadat de periode waarin u het bezwaarschrift kan opsturen voorbij is, krijgt u binnen twaalf weken antwoord. Bent u het niet eens met dit antwoord, dan kunt u binnen zes weken in beroep gaan bij de rechtbank. Kosten Geen In beroep gaan Heeft u bezwaar gemaakt en bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u een beroepschrift opsturen naar de rechtbank. Doe dit binnen zes weken. Beroep per brief In uw brief moet staan: Uw naam en adres. De datum van het beroepschrift. Tegen welk besluit u in beroep gaat. Waarom u in beroep gaat. Uw handtekening. Kosten U moet griffierecht betalen. U ontvangt een rekening van de rechtbank. Als u gelijk krijgt van de rechter, dan krijgt u deze kosten terug. Hoger beroep Bent u het niet eens met de beslissing van de rechter, dan kunt in hoger beroep gaan. Doe dit binnen zes weken. Kijk op uw beslissing waar u in hoger beroep kunt gaan.

  • Externe link: Gebouw of woning slopen

    U mag niet zomaar een gebouw of woning slopen. U moet hiervoor een melding doen als u meer dan 10 m3 sloopafval heeft of asbest gaat verwijderen. Regelen U doet de melding via het Omgevingsloket. U geeft hier door: Uw naam en adres (gebouweigenaar). De naam en het adres van degene die gaat slopen. Wanneer en hoe laat u precies gaat slopen. Hoe u gaat slopen. Welk materiaal vrijkomt bij de sloop. Hoeveel materiaal vrijkomt bij de sloop. Een tekening van wat u gaat slopen. Tevens dient u de volgende gegevens aan te leveren: Een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd bedrijf, of; Een asbestvrij verklaring van een gecertificeerd bedrijf, of;   Een bewijsstuk dat het een gebouw betreft van na 1993.  De Wet natuurbescherming dient, voor het uitvoeren van werkzaamheden, te worden gerespecteerd. Voordat de werkzaamheden van start gaan, kunt u contact opnemen met de Provincie Zeeland, bereikbaar onder natuurbeschermingswet@zeeland.nl. Meer informatie vindt u op de website van Informatiepunt Leefomgeving. Mogelijk heeft u voor het uitvoeren van de werkzaamheden een omgevingsvergunning nodig. U kunt deze aanvraag omgevingsvergunning apart aanvragen via het Omgevingsloket.  Voorwaarden Meld het slopen minimaal 4 weken voor u begint. U moet hinder voorkomen. Bekijk daarvoor de gemeentelijke beleidsregel Handhaving bouwoverlast Sluis (PDF).  Kosten Aan het in behandeling nemen van een sloopmelding zijn geen kosten verbonden.  Nog vragen? Neem dan contact met ons op via tel. 14 0117.

  • Externe link: Bewegwijzering voor ondernemers

    Bent u ondernemer en wilt u bewegwijzering naar uw bedrijf? Dat kan als het gaat om een toeristische of recreatieve bestemming. U vraagt dan aan de gemeente of u aan de voorwaarden voldoet. Voldoet u aan de voorwaarden en mag u een bord plaatsen? Dan vraagt u een bord aan bij REVIS Verkeerstechniek. Regelen Bel ons op 14 0117 om te horen of u aan de voorwaarden voldoet. Bord aanvragen bij REVIS Dit bedrijf zorgt voor: Productie Plaatsing Beheer Onderhoud Schadeherstel U heeft er verder geen omkijken naar. U huurt (leaset) een bord. Een leasecontract loopt tien jaar en is tussentijds te beëindigen tegen éénmaal de jaarlijkse huurkosten. Na deze tien jaar is het contract kosteloos te beëindigen of wordt het jaarlijks voortgezet. Kosten Neem contact op met REVIS voor een offerte. Contact REVIS Verkeerstechniek Telefoon: 0413-379633 E-mail: info@revis-veghel.nl Postbus 180 5460 AD Veghel

  • Externe link: Film- en video-opnames maken

    Voor het maken van film- of video-opnames is geen toestemming of vergunning nodig. Vaak moeten er voor filmopnames wel andere zaken geregeld worden. Denk aan het afzetten van een straat, een ontheffing voor het maken van geluid of het gebruik van duinovergangen. Neem daarom vooraf altijd eerst contact met ons op via 14 0117.

  • Externe link: Gemeentegrond gebruiken

    U heeft toestemming nodig voor het gebruik van gemeentegrond. Bijvoorbeeld als u een bouwkeet, bouwmaterialen, een bouwplaats, steiger of afvalcontainer op de stoep of straat wilt plaatsen. Regelen U vraagt toestemming online aan. Let op! Vraag deze toestemming minimaal vier weken van te voren aan. Online toestemming vragen als bedrijf Online toestemming vragen als inwoner Goed om te weten Neemt u minder dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een melding. Neemt u meer dan vijf dagen gemeentegrond in gebruik, dan valt dit onder een vergunning. De kosten voor een vergunning zijn € 51,15. Voor het gebruiken van gemeentegrond betaalt u daarnaast € 2,80 per m2 per week aan precariobelasting. Nog vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Externe link: Evenementenvergunning aanvragen

    Aanmelden evenementen 2025 (inventarisatie) Laat u ons voor 1 november 2024 weten of u in 2025 een evenement organiseert? Dat kunt u online doen via onderstaand formulier. Organiseert u meerdere evenementen? Vul dan voor elk evenement een apart formulier in. Vooraankondiging evenement 2025 U krijgt in december van ons bericht waarin staat of wij akkoord gaan met de datum. Dat besluiten wij in overleg met de politie, gemeente Terneuzen en gemeente Hulst. In dit overleg wordt besproken of er evenementen samenvallen. Dit is voor organisatoren vaak niet wenselijk. Ook is het van belang voor de inzet van politie en hulpdiensten. Gaan wij akkoord met de datum van uw evenement? Dan kunt de vergunningsaanvraag of melding klein evenement indienen.  Gaan wij niet akkoord met de datum van uw evenement? Dan nemen wij contact met u op en zoeken we samen naar een gepaste oplossing. Wij mogen evenementen niet verbieden omdat ze samenvallen met andere evenementen. Dit mag wel als het samenvallen problemen oplevert. Denk hierbij aan problemen op gebied van de openbare orde, overlast en/of verkeersveiligheid. Neem gerust contact op als u vragen heeft. Bijvoorbeeld als u na de inventarisatie wilt weten of uw evenement samenvalt met een ander evenement. U kunt contact opnemen met het cluster Vergunningen APV via tel. (0117) 457 000 of mail naar apv@gemeentesluis.nl. Voor een middelgroot of groot evenement moet u een evenementenvergunning aanvragen.  Evenementenvergunning online aanvragen Voor een klein evenement zoals een straatbarbecue hoeft u alleen een melding te doen.  Online melding klein evenement Wat u moet weten Meld een evenement liefst voor 1 november van het voorgaande jaar. Half november ontvangt u dan bericht of de datum akkoord is. U moet dan nog wel uw evenementenvergunning aanvragen of uw melding klein evenement doen. Een vergunning vraagt u minstens 12 weken vooraf aan. Een melding maakt u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement. Beter is het om dit eerder, zo snel als mogelijk te doen. Kosten De kosten hangen af van wat u allemaal organiseert. Overleg Heeft u vragen? Overleg vooraf met ons. Overige vergunningen Mogelijk moet u ook een vergunning of ontheffing aanvragen voor: Het tijdelijk schenken van alcohol. Kansspelen. Gratis promotie voor uw evenement   De gemeente Sluis bruist jaarlijks van de evenementen en uitstapjes die worden georganiseerd. Maar hoe weten onze inwoners en gasten waar en wanneer uw evenement plaatsvindt? De evenementenkalender van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen biedt uitkomst. Meld uw evenement gratis aan. En wie weet neemt het team van Gastvrij Zeeuws-Vlaanderen contact met u op voor een interview om uw evenement nog wat extra aandacht te geven via hun social media kanalen.  Oplaten van ballonnen In onze gemeente geldt geen algeheel verbod voor het oplaten van ballonnen. Wij beseffen wel dat het oplaten van ballonnen schadelijk is voor het milieu. Daarom vragen wij u om in geval van feestelijkheden na te denken over andere, niet schadelijke alternatieven, zoals het oplaten van vliegers, bellenblazen of theelichtjes branden. Op deze manier helpt u om het milieu te sparen.

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen

    Ontvangt u een bijstandsuitkering of werkloosheidsuitkering en wilt u een eigen bedrijf beginnen? Of bent u zelfstandige en verkeert u (tijdelijk) in financiële problemen? Mogelijk komt u in aanmerking voor bijstand voor zelfstandigen. Dit is geregeld in het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente kan bijvoorbeeld helpen via een renteloze lening of een aanvulling op het inkomen tot bijstandsniveau. Regelen Neem contact met ons op via 14 0117.                                                                                                   Meer weten? Bekijk de website van de Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Reclamemateriaal verspreiden

    Het is niet toegestaan om op of aan de (openbare) weg reclame, zoals folders, proefmonsters, voorwerpen of andere materialen, onder het publiek te verspreiden. Ook reclame achter ruitenwissers van auto’s plaatsen, is verboden. U mag wel reclame huis-aan-huis verspreiden. De reclame moet dan voldoen aan de eisen van de Nederlandse Reclame Code. Nog vragen? Neem dan contact met ons op via 14 0117.