Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaten 1 - 20 van 46 resultaten
- Externe link: Nadeelcompensatie
Wat is nadeelcompensatie? Wij kunnen ons voorstellen dat u niet dagelijks te maken hebt met (het aanvragen van) nadeelcompensatie. Dit is een compensatie waarbij de gemeente onevenredige schade (deels) vergoedt. Het gaat hierbij om schade die veroorzaakt is door de gemeente bij de rechtmatige uitvoering van taken of een rechtmatig genomen besluit. De gemeente doet dus iets wat zij mag doen, maar veroorzaakt daar schade bij. Nadeelcompensatie is bedoeld voor uitzonderlijke gevallen. Hierbij moet het gaan om schade die niet voorzienbaar was, die uitgaat boven het normale maatschappelijk risico en die een benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar treft. Daarbij geldt dat zelfs als aan al deze eisen wordt voldaan nog niet alle geleden schade wordt vergoed. Een deel van de schade valt namelijk binnen het normale maatschappelijke (ondernemers)risico. Hoe hoog dit risico is hangt af van de omstandigheden van het geval. Indien er sprake is van een afname van de winst of zelfs verlies bij een onderneming dan is het gebruikelijk dat in ieder geval een verlies ter hoogte van 8% tot 15% van de jaaromzet voor eigen rekening van de ondernemer komt. Dit is ook zo als de ondernemer in een kortere periode dan een jaar de schade lijdt. Dit percentage wordt een drempel genoemd. Vaak werkt de overheid met een drempel en met een korting. Bij een korting blijft een deel van de schade boven de drempel voor rekening van de ondernemer. Bij abnormale werkzaamheden liggen de percentages van de drempel en de korting soms lager. Andersom kan het ook zijn dat alle schade voor uw rekening komt, dat is bijvoorbeeld het geval als het handelen van de gemeente voorzienbaar was. Als inwoner/ondernemer heeft u ook de plicht om de schade zoveel mogelijk te beperken. Als u dat onvoldoende heeft gedaan heeft dat effect op de hoogte van een eventueel uit te keren vergoeding. Om in aanmerking te komen voor een eventuele vergoeding zult u moeten aantonen dat er een oorzakelijk verband is tussen de door u geleden schade en het handelen van de gemeente. U moet aantonen dat de schade die u heeft geleden groter is dan de schade die elke inwoner/ondernemer kan verwachten (periodiek) te lijden. U moet daarbij aantonen dat u door het handelen van de gemeente (relatief) harder bent getroffen dan andere inwoners/ondernemers. Wij zullen dit uitleggen met het onderstaande voorbeeld. Aan de Groeneweg in een plaats liggen drie boerenbedrijven. Een boer verkoopt appels, een boer verkoopt eieren en de derde boer verkoopt kerstbomen. De gemeente moet de weg onderhouden. Om de weg te kunnen onderhouden gaat de weg drie weken dicht. Al de bedrijven zijn daardoor onbereikbaar. De weg wordt toevallig net in de drie weken voor Kerst afgesloten. Al de boeren hebben hier last van want zij kunnen hun producten niet verkopen. Voor de appel- en de eierboer is het vervelend dat zij net voor de feestdagen onbereikbaar zijn. Voor de kerstbomenboer is het veel erger. Hij maakt net in die drie weken heel zijn jaaromzet. Hij wordt dus door dezelfde maatregel veel harder getroffen. Let op de tekst op deze website is informatief, u kunt hier geen rechten aan ontlenen. Het is verstandig om onze officiële regeling te raadplegen alvorens u beslissingen neemt. Dit is de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. In de onderstaande paragrafen vindt u de belangrijkste voorwaarden, informatie over hoe u een aanvraag kunt doen en hoe deze wordt behandeld en ten slotte welke kosten hieraan verbonden zijn voor u. Voorwaarden de schade is onevenredig en niet voorzienbaar en valt buiten het normale maatschappelijk risico of ondernemersrisico. de schade staat in direct verband met het genomen besluit en de uitgevoerde werkzaamheden. Hoe werkt het? U vult het formulier 'nadeelcompensatie (pdf, 95 kB) in en stuurt dit op naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. het college van B&W, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Daar kunt u een brief bijvoegen om uw aanvraag verder te motiveren en te onderbouwen. Ook voegt u bijlagen toe waaruit blijkt dat u schade heeft geleden en hoe hoog deze schade is. Als u een ondernemer bent en meent minder winst te hebben gemaakt of zelfs verlies te hebben geleden door rechtmatig overheidshandelen moet u betrouwbare gegevens van uw boekhouder of accountant aanleveren. Uit deze gegevens moet duidelijk dit verlies aan winstderving blijken, ook moet duidelijk zijn wat uw maandomzetten, kosten en winst waren in de periode van 3 jaren voorafgaand aan het handelen van de gemeente dat de schade heeft veroorzaakt. Als u meent schade te lijden als gevolg van verminderde huurinkomsten moet u als bijlage een afschrift van de huurovereenkomst of gebruikersovereenkomst en een afschrift van de eigendomsakte meesturen. Mogelijk heeft de gemeente nog meer informatie nodig om uw specifieke geval in behandeling te kunnen nemen. Mocht dat het geval zijn dan zal de gemeente u om deze informatie vragen zodat u uw aanvraag kunt aanvullen waarna deze in behandeling kan worden genomen. Ook ontvangt u nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen meer informatie over de verdere behandeling van uw aanvraag. Kosten Een verzoek doen kost € 300,-. Als uw verzoek (gedeeltelijk) geldig wordt erkend, krijgt u dit bedrag terug. Soms kunt u ook kosten terugkrijgen die u heeft gemaakt voor rechtsbijstand dan wel voor bijstand door een deskundige voor het vaststellen van de schade. Zie hiervoor de Algemene Verordening Nadeelcompensatie Vlaardingen. Het is goed om voordat u kosten maakt zelf al een inschatting te doen of de door u geleden schade niet sowieso binnen het normaal maatschappelijk (ondernemers)risico valt. Dat voorkomt dat u kosten maakt zonder dat u uitzicht heeft op een vergoeding. Heeft u vragen? Stuur een bericht via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Recht
- Externe link: Groenstroken/restgronden kopen of in erfpacht krijgen
Ligt de grond waarvan u eigenaar bent naast een openbare groenstrook of reststrook? Dan kunt u als eigenaar of erfpachter een aanvraag indienen om deze strook te kopen of in erfpacht te krijgen. Dit is niet mogelijk voor huurders van woningen. Hoe werkt het Bel de gemeente via (010) 248 4000 om te vragen of u de groen- of reststrook kunt kopen of huren. Als u de grond kunt kopen of huren, maakt u een tekening van de strook grond die u wilt. Digitaal aanvragen: doe uw aanvraag via www.vlaardingen.nl/contactformulier en stuur een afbeelding (scan of foto) van de tekening mee. Schriftelijk aanvraag: stuur uw brief en tekening naar Gemeente Vlaardingen, team Vastgoed, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Binnen 12 weken krijgt u een aanbod voor het kopen of huren van het stuk grond. NB. Grond in erfpacht verkrijgt betekent dat de gemeente eigenaar is en blijft van dit stukje aarde. Je betaalt als erfpachter een vergoeding voor het gebruik van de grond. Dit wordt een canon genoemd. Kosten Bij koop betaalt u € 150,00/m2 grond. Daarnaast krijgt u nog kosten van een notaris en de inschrijving in het Kadaster. De erfpachtkosten berekent de gemeente voor u. U ontvangt hier jaarlijks een rekening voor. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-04-07
- Externe link: Subsidie klimaatadaptatie aanvragen
Hitte, droogte, hevige regenval… De klimaatverandering zorgt nu al voor de nodige ongemakken in onze stad. Om Vlaardingen daar beter tegen bestand te maken, zijn er aanpassingen nodig: meer groen, meer ruimte voor water en een goed werkende waterafvoer. De gemeente Vlaardingen kan dat niet alleen omdat een groot deel van de stad particulier bezit is. Samen kunnen we de stad klimaatbestendiger maken. Direct regelen Aanvragen subsidie klimaatadaptatie Vlaardingen 2025 We kunnen wateroverlast verminderen door het vasthouden en vertraagd afvoeren van hemelwater. Bijvoorbeeld door het vervangen van verhard oppervlak door waterdoorlatende oppervlakken. Problemen door langdurige droogte kunnen we verminderen door hemelwater op te vangen en te hergebruiken. Bijvoorbeeld door een waterberging aan te leggen. Of het afkoppelen van verharde dakoppervlakken van het gemengde rioolstelsel. Ook u kunt het verschil maken; in uw tuin/ op uw terrein. De gemeente heeft een subsidieregeling voor woningeigenaren, huurders, verenigingen van eigenaren of organisaties zonder winstoogmerk in Vlaardingen. De subsidieregeling geldt niet voor scholen, woningcorporaties en organisaties met winstoogmerk. Heeft u (onderhouds)plannen voor uw woning, tuin of terrein? Check het schema of de subsidie een optie is. Bekijk vervolgens de subsidieregeling met daarin de voorwaarden zodat u weet of u in aanmerking komt. Klik op de afbeelding om deze te downloaden. Voorwaarden In de Subsidieregeling Klimaatadaptatie Vlaardingen 2025 (pdf, 1 MB) leest u aan welke criteria en voorwaarden u moet voldoen. Hoe werkt het? U kunt de subsidie aanvragen als eigenaar van een woning in Vlaardingen, huurder van een woning in Vlaardingen (met toestemming van de eigenaar van het pand) of als vertegenwoordiger van een vereniging van eigenaren of organisatie zonder winstoogmerk gelegen in Vlaardingen. Vraag de subsidie aan via het Aanvraagformulier subsidieregeling klimaatadaptatie 2025. Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van een volledige aanvraag of de subsidie wordt verleend. Deze termijn kan eenmalig met ten hoogste vijf weken worden verlengd. Samen met uw buren Als u buren heeft, is er de mogelijkheid samen klimaatsubsidie aan te vragen. Samen komt u sneller in aanmerking en kunt u meer vergoed krijgen. U kunt een van deze kaarten downloaden en gebruiken om uw buren te informeren en te vragen of zij interesse hebben om gezamenlijk de klimaatsubsidie aan te vragen. Klimaatadaptatie kaarten 1 (pdf, 3.4 MB) Klimaatadaptatie kaarten 2 (pdf, 3.1 MB) Klimaatadaptatie kaarten 3 (pdf, 3.4 MB) Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-03-06
- Bestuur
- Externe link: Subsidieregister
In het subsidieregister vindt u alle verleende subsidies van dit jaar en de afgelopen 3 jaar. U kunt per soort subsidie een overzicht maken. U kunt ook naar een bepaalde organisatie of programmabegroting zoeken. Met het subsidieregister laat de gemeente zien waar de subsidies aan besteed zijn. In het register vindt u bij elke toegekende subsidie ook het zogenoemde beleidsprogramma. Bekijk het subsidieregister Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-30
- Externe link: Aanvragen subsidie voor monument / beeldbepalend pand
Bent u eigenaar van een monument of beeldbepalend pand? En wilt u het uiterlijk van het pand veranderen door werkzaamheden, bijvoorbeeld bij een verbouwing of groot onderhoud? Voor de bouw- of onderhoudskosten, kunt u subsidie aanvragen. Ook voor het goed zichtbaar en toegankelijk maken van uw monument kunt u subsidie aanvragen. Maak een afspraak voor: Aanvraag subsidie voor monumenten (pdf, 141kB) Aanvraag subsidie voor beeldbepalend pand (pdf, 141 kB) Aanvraag subsidie voor activiteiten erfgoed (pdf, 139 kB) Voorwaarden Gemeentelijk monument De onderhoudswerkzaamheden moeten in het belang van de monumentale waarden, toekomst en/of exploitatie van het object zijn. De Commissie Welstand en Monumenten moet de aanvraag positief beoordelen. De Subsidieverordening Monumenten 2000 is te vinden via vlaardingen.nl Beeldbepalend pand Voor beeldbepalende panden verleent het college subsidie wanneer het pand bijdraagt aan de ambities uit onze Erfgoednota om erfgoed te behouden, maar ook zichtbaar en toegankelijk te maken. Hierbij wordt de Algemene Subsidieverordening 2011 aangehouden, deze is te vinden via decentrale.regelgeving.overheid.nl Hoe werkt het? Subsidie voor verbouw en onderhoud gemeentelijk monument of beeldbepalend pand Print het aanvraagformulier 'subsidie monumenten’ (pdf, 141kB) of het aanvraagformulier aanvraagformulier 'subsidie beeldbepalend pand' (pdf, 141kB) uit en vul het in. Maak een foto van het formulier of scan het in en stuur het formulier via vlaardingen.nl/contactformulier. Binnen 3 tot 5 werkdagen krijgt u een reactie op uw aanvraag. Subsidie voor activiteiten om erfgoed goed zichtbaar (promotie) en toegankelijk te maken Print het aanvraagformulier aanvraagformulier 'subsidie activiteiten erfgoed' (pdf, 139kB) uit en vul het in. Maak een foto van het formulier of scan het in en stuur het formulier via vlaardingen.nl/contactformulier. Binnen 3 tot 5 werkdagen krijgt u een reactie op uw aanvraag. Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-01-15
- Externe link: Parkeervergunning markt
Heeft u een standplaats op de markt in het centrum? Dan komt u in aanmerking voor een parkeervergunning voor marktkooplieden. Deze vergunning is alleen geldig op de vaste marktdagen woensdag en/of zaterdag. Maak een afspraak voor: Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren Hoe werkt het? maak een afspraak neem alle benodigde documenten mee, inclusief een ingevuld en ondertekend Aanvraagformulier 'parkeervergunning marktkooplieden' (pdf, 31 kB). een eerste vergunning kunt u direct betalen. De vergunning is geldig vanaf de dag van afgifte. Als u een parkeervergunning in de loop van het kalenderjaar aanvraagt, wordt het tarief berekend over de volle kalendermaanden dat uw vergunning nog geldig is. u krijgt de vergunning direct mee. Vraagt u de vergunning schriftelijk aan, dan krijgt u de vergunning binnen 4 weken opgestuurd. Meenemen naar de afspraak identiteitsbewijs kopie geldige standplaatsvergunning warenmarkt(en) Vlaardingen een recent bewijs van inschrijving (niet ouder dan 3 maanden). Dit kan een uittreksel zijn uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel of het Bedrijven- en Instellingenregister Zuid-Holland, of een ’Certificaat van hoedanigheid’ van de belastingdienst kopie volledige kentekenbewijs Kosten voor 1 dag per week: € 91,- per jaar voor 2 dagen per week: € 162,- per jaar Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Externe link: Schade melden
Heeft u schade dan wel letselschade geleden als gevolg van gemeentelijk handelen? Of doordat de gemeente wegen, pleinen, openbaar groen en bouwwerken niet goed onderhoudt? Een schadeclaim wordt digitaal in behandeling genomen door de verzekeringsmaatschappij Recovery Consulting Aon, of bij letselschade Melior verzekeringen. Hoe werkt het U stelt de gemeente digitaal aansprakelijk via www.vlaardingen.nl/contactformulier. In uw contactformulier moet u alle gegevens die voor het onderzoek van belang zijn vermelden en/of toevoegen, zoals: indien mogelijk: een volledig ingevuld schadeformulier waarop duidelijk aangegeven staat wat er is gebeurd en wie aansprakelijk wordt geacht voor de schade; Indien mogelijk kleurenfoto’s van de beschadiging; Indien mogelijk getuigenverklaring(en); Offerte(s) van het bedrijf dat de schade gaat repareren; Eventuele bonnen en facturen; Bij een buitenlandse vrachtwagen een kopie van de groene kaart en het rijbewijs van de chauffeur. Uw contactformulier wordt door de gemeente doorgestuurd naar de juiste verzekeringsmaatschappij (AON verzekeringen of Melior Verzekeringen), de afwikkeling van uw zaak gaat via de verzekeringen. Zodra verzekeraar kan overgaan tot afwikkeling van uw zaak, neemt zij contact met u op. Mocht u vragen hebben over uw zaak dan neemt u contact op met de verzekeraar en niet met de gemeente. Kosten Geen. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-02-17
- Externe link: Voorlopige exploitatievergunning horeca
De gemeente beslist binnen 12 weken of u de aangevraagde exploitatievergunning krijgt. In bepaalde gevallen is het mogelijk om een voorlopige exploitatievergunning aan te vragen. Dit kan alleen als u een bestaand horecabedrijf overneemt of u eenzelfde horecabedrijf begint als er in het pand zat. Doe dit altijd tegelijk met het indienen van de reguliere exploitatievergunning Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat er een besluit genomen wordt op uw aanvraag. U komt niet in aanmerking voor een voorlopige exploitatievergunning als een van de redenen hieronder zich voordoen. Er zijn klachten over overlast die het bestaande horecabedrijf veroorzaakt. Aan u een bestuurlijke maatregel is opgelegd of een voornemen tot het nemen van een bestuurlijke maatregel aan u is verstuurd. Als over de bestaande exploitatie bestuurlijke procedures lopen. Als de inrichting langer dan 6 maanden niet is geëxploiteerd. Indien u een coffeeshop of speelautomatenhal wilt exploiteren. Direct regelen Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28,6 kB) Verzoek om contact op te nemen Hoe werkt het? Download het 'aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning' en vul het in. Let op: u vult dit formulier alleen in als u voldoet aan bovengenoemde eisen. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Na maximaal 5 werkdagen ontvangt u het besluit. Kosten Kosten voor het in behandeling nemen van de voorlopige exploitatievergunning zonder terras € 77,40 Kosten voor het in behandeling nemen van de voorlopige exploitatievergunning met terras € 134,05 Kosten voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning nadat er een voorlopige exploitatievergunning is verleend (met terras) € 402,05 Kosten voor het in behandeling nemen van een exploitatievergunning nadat er een voorlopige exploitatievergunning is verleend (zonder terras) € 232,45 Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-06-17
- Externe link: Exploitatievergunning horeca
In deze situaties vraagt u een exploitatievergunning horeca aan: u start een horecabedrijf; u verandert van ondernemingsvorm; u neemt een horecabedrijf over; u breidt uw bedrijf uit (bijvoorbeeld met een terras); u verandert de indeling van uw horecabedrijf. Direct regelen Aanvraagformulier exploitatievergunning (pdf, 59 kB) Bibob-formulier Bijlagen (pdf, 162 kB) Bibob-formulier Vergunningen (pdf, 260 kB) Formulier verklaring van leidinggevende (pdf, 41 kB) Alcoholwetvergunning commercieel(pdf, 257 kB) Alcoholwetvergunning niet-commerciële(pdf, 246 kB) Aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten (pdf, 367 kB) Aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning (pdf, 28 kB) De gemeente beslist binnen 12 weken of u de vergunning krijgt. Indien u een bestaande zaak overneemt, de zaak niet langer dan 6 maanden gesloten is geweest en u een zelfde soort bedrijf wilt gaan exploiteren, dan kunt u in aanmerking komen voor een voorlopige exploitatievergunning. Een aanvraag voor een voorlopige exploitatievergunning moet tegelijk met de aanvraag voor de reguliere exploitatievergunning ingediend te worden. Het duurt maximaal 5 werkdagen totdat u een besluit krijgt op de aanvraag voorlopige exploitatievergunning. Hoe werkt het? Download de formulieren en vul ze in: aanvraagformulier exploitatievergunning; formulier Wet Bibob en Vergunningen en Bijlagen; formulier verklaring van leidinggevende; Alcoholwetvergunning (commercieel of niet-commercieel) als u alcoholhoudende drank gaat schenken; aanvraagformulier vergunning kansspelautomaten als u een speelautomaat wilt neerzetten; aanvraagformulier voorlopige exploitatievergunning. Let op: u vult dit formulier alleen in als u een bestaand horecabedrijf overneemt of als u eenzelfde horecabedrijf begint als dat er eerder zat. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Lever een ondernemingsplan in, waarin onder andere het bedrijfsidee omschreven is. Binnen 12 weken beslist de gemeente of u de reguliere exploitatievergunning krijgt. Heeft u ook een voorlopige exploitatievergunning aangevraagd? Dan ontvangt u na maximaal 5 werkdagen het besluit. De reguliere exploitatievergunning is geldig totdat u uw bedrijf verandert of uitbreidt (bijvoorbeeld met een terras). Dan moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen. Krijgt uw bedrijf (een) andere leidinggevende(n)? Vul dan het formulier verklaring van leidinggevende in en stuur dit op. U krijgt een ontvangstbevestiging. Daarna mag/mogen de nieuwe leidinggevende(n) aan de slag in de horecazaak. Het duurt maximaal 8 weken totdat wij uw melding verwerkt hebben. Kosten Exploitatievergunning, zonder terras: € 288,00 Exploitatievergunning, inclusief terras: € 498,15 Exploitatievergunning, zonder terras (voorlopig al verleend): € 216,05 Exploitatievergunning, met terras (voorlopig al verleend): € 373,65 Voorlopige exploitatievergunning met terras: € 124,60 Voorlopige exploitatievergunning zonder terras: € 71,95 Wijzigen exploitatievergunning, toevoegen terras: € 225,05 Wijzigen leidinggevende bij exploitatievergunning: € 70,35 Wijzigen exploitatievergunning, overig: € 43,10 Heeft u vragen? Stuur een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-05-01
- Openbare orde en veiligheid
- Externe link: Winkelopeningstijden en sluitingstijden horeca
Winkels mogen open van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 22.00 uur. Op zondag mogen zij open tussen 08.00 en 22.00 uur. Openingstijden stemmen winkeliers bij voorkeur af met hun winkeliersvereniging, zodat het voor de bezoekers van het winkelcentrum duidelijk is wanneer de meeste winkels open zijn. De horecabedrijven kennen verschillende sluitingstijden. Dit is afhankelijk van de categorie waarin het bedrijf valt en of het bedrijf in het horecaconcentratiegebied ligt waar ruimere openingstijden zijn toegestaan. Iedere ondernemer heeft de vrijheid zijn bedrijf eerder te sluiten. Toegestane openingstijden Op deze pagina kunt u vinden op welke tijden winkels en horeca geopend mogen zijn in Vlaardingen. Winkels en winkelondersteunende horeca Maandag tot en met zaterdag van 06.00 uur tot 22.00 uur. Zondag van 08.00 uur tot 22.00 uur. Avondwinkel Dinsdag tot en met zondag van 08.00 uur tot 22.00 uur. Feestdagen Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, 1e en 2e Pinksterdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e kerstdag van 08.00 tot 22.00 uur. Koningsdag en Bevrijdingsdag van 06.00 tot 22.00 uur. Dodenherdenking, Goede Vrijdag en 24 december (kerstavond) van 06.00 tot 19.00 uur. Soorten ontheffingen Winkeltijdenwet Incidentele ontheffing zon- en feestdagen Dit is een ontheffing om op zon- en feestdagen (zondag, Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste of tweede Kerstdag) na 22.00 uur en voor 08.00 uur open te mogen zijn, ten behoeve van: Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard of plotseling opkomende omstandigheden. Het uitstallen van goederen. Tentoonstellingen in kunstateliers en galeries. Feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen en beurzen. Incidentele ontheffing werkdagen Dit is een ontheffing voor als u voor 06.00 uur of na 22.00 uur uw winkel voor publiek geopend wilt hebben. Ontheffing avondwinkel Deze ontheffing wordt maar voor 1 avondwinkel gegeven. Met deze ontheffing is het mogelijk om tot 0.00 uur de winkel voor publiek geopend te houden. Er is op dit moment reeds een ontheffing voor een avondwinkel verstrekt, een nieuwe ontheffing wordt niet verleend, zolang de huidige avondwinkel nog geëxploiteerd wordt. Ontheffing aanvragen Voor het aanvragen van een ontheffing van de Winkeltijdenwet, zijn leges aan verbonden. De leges voor een ontheffing Winkeltijdenwet zijn € 22,15. De leges voor een collectieve aanvraag in het kader van de Winkeltijdenwet € 66,50. Uw ontheffing kunt u aanvragen via vlaardingen.nl/contactformulier Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-06-13
- Externe link: Vergoeding planschade
Verandert de gemeente een bestemmingsplan of wordt er met een omgevingsvergunning van het bestemmingsplan afgeweken? Dan is het mogelijk dat u hierdoor schade lijdt. Bijvoorbeeld door een waardedaling van uw woning. Dit noemen we planschade. In sommige gevallen kunt u een tegemoetkoming in de schade krijgen. Niet alle schade wordt vergoed. Denk bij ‘schade’ bijvoorbeeld aan de daling van de waarde van uw pand, bijvoorbeeld door minder privacy, verminderd uitzicht of meer schaduw. Voorwaarden U kon de schade niet voorzien toen u het huis of de grond kocht. U heeft nog niet op een andere manier schadevergoeding gekregen (bijvoorbeeld door onteigening). U vraagt de planschade binnen 5 jaar na het definitief worden van een bestemmingsplan aan. Hoe werkt het Schrijf een brief waarin u uitlegt waarom u om een vergoeding vraagt en geef aan wat voor schade u lijdt . Stuur uw brief naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. college van burgemeester en wethouders, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Binnen 5 werkdagen krijgt u een ontvangstbevestiging, waarin u wordt gevraagd het zogenaamde drempelbedrag te storten. Dit is €300,-. Dit bedrag krijgt u terug als blijkt dat u terecht om planschadevergoeding vraagt. Betaalt u dit bedrag niet binnen 2 weken, dan wordt uw verzoek niet in behandeling genomen. Betaalt u het drempelbedrag wel, dan ontvangt u een brief om het proces in gang te zetten. Een externe deskundige bekijkt uw aanvraag en de schade. Daarbij praat de deskundige met alle partijen en wordt gekeken: welke schade ontstaan is; waar, wanneer en hoe de schade ontstaan is; wat de verschillen zijn tussen wat volgens het nieuwe bestemmingsplan (of de afwijking daarvan) mag en wat in de oude situatie mocht; of de schade niet, of niet geheel, voor uw rekening komt; of u al een vergoeding voor de geleden schade krijgt door aankoop, onteigening of op een andere manier. De deskundige geeft een voorlopig advies binnen 26 weken. U en de gemeente krijgen tijd om op het voorlopige advies te reageren, dit is meestal 4 weken. De deskundige brengt een definitief advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Het college neemt op basis van dit advies een besluit. In dit besluit laten wij weten of u een schadevergoeding krijgt. Ook wordt het definitieve advies van de deskundige meegestuurd. Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Kosten U betaalt voor het behandelen van een aanvraag € 300,-. Als de aanvraag geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen, wordt dit bedrag terugbetaald. Vragen? Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Ruimte en infrastructuur
- Externe link: Alcohol tijdelijk schenken, ontheffing
Wilt u buiten een horecagelegenheid tijdens een evenement zwak alcoholhoudende dranken zoals bier of (glüh)wijn schenken of verkopen dan heeft u een ontheffing nodig. Een ontheffing kunt u aanvragen door het aanvraagformulier in te dienen. Het kost € 45,90 en duurt maximaal 8 weken. Sterke drank mag tijdens een evenement niet verstrekt worden, hiervoor is geen ontheffing mogelijk.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-19
- Externe link: Luchtruim gebruiken, landen en opstijgen
Voor het landen of opstijgen met bijvoorbeeld een helikopter, heteluchtballon of parachute moet u een ontheffing aanvragen bij de provincie Zuid-Holland. U moet het landen of opstijgen via het meldingsformulier melden aan de gemeente. Direct regelen Meldingsformulier landen en opstijgen Hoe werkt het Vraag een ontheffing voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG) aan bij de provincie Zuid-Holland via zuid-holland.nl. Als u de ontheffing heeft, moet u het landen of opstijgen minimaal 24 uur van te voren bij de gemeente melden via het digitale meldingsformulier. De gemeente brengt vervolgens de brandweer en de politie op de hoogte. Op het gebied van de openbare orde heeft de burgemeester de mogelijkheid het uitvoeren van de gemelde vlucht te verbieden (art 172 en 174 Gemeentewet). U ontvangt binnen 5 werkdagen het besluit van de gemeente over het gebruik van het luchtruim. Kosten Melding doen bij de gemeente is gratis. Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Voor meer informatie over de TUG-ontheffing kunt u contact opnemen met de provincie Zuid-Holland, afdeling Vergunningen, telefoon (070) 441 6611 of via zuid-holland.nl.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Externe link: Parkeervergunning bestelbus / camper Broekweg
Aan de Broekweg ligt een afgesloten parkeerterrein dat bestemd is voor bewoners met een bestelbus/bedrijfswagen. In de periode van 1 april tot en met 30 september is op dit terrein ook plek voor enkele campers. Het terrein wordt 24 uur per dag bewaakt met camera’s. Voor dit terrein kunnen inwoners van Vlaardingen schriftelijk een parkeervergunning aanvragen. De vergunning voor dit parkeerterrein telt mee in uw totale aantal vergunningen. Hoe werkt het? vul het 'aanvraagformulier 'parkeervergunning bestelbusjes' (pdf, 43 kB) of 'aanvraagformulier 'parkeervergunning campers'(pdf, 66 kB) in. stuur het formulier met de gevraagde documenten op naar Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen t.a.v. team Stadsbedrijven, afdeling parkeren. Of mailen naar parkeren@vlaardingen.nl. wij laten weten of u de parkeervergunning krijgt. Daarna maakt u een afspraak om de vergunning op te halen. Bij het afhalen betaalt u de vergunning. we verlenen in totaal maximaal 40 vergunningen. een parkeervergunning voor een camper gaat in op 1 april en eindigt op 30 september u kunt maximaal 1 vergunning per adres aanvragen. registratie van maximaal 4 kentekens op 1 vergunning is mogelijk, maar u kunt maar 1 voertuig per keer op het terrein parkeren. als u een parkeervergunning voor parkeerterrein Broekweg heeft, kunt u er ook uw fiets neerzetten. Verlies of diefstal Bent u uw parkeervergunning kwijt? Meld dit op afspraak bij de gemeente. Dit voorkomt misbruik van uw vergunning. Neem een ingevuld aangifteformulier (pdf, 16 kB) en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt tijdens de afspraak en neemt direct een nieuwe vergunning mee. Kosten bestelbus/bedrijfswagen: € 58,- per jaar camper: € 29,- voor een seizoen (van 1 april t/m 30 september) borg toegangspas: € 25,- Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-10-17
- Financiën
- Externe link: Alcoholwetvergunning
Wilt u als ondernemer alcoholische drank schenken of verkopen? Dan moet u een Alcoholwetvergunning (commercieel) aanvragen. U heeft deze vergunning ook nodig als u sterke drank in een slijterij verkoopt. Voor een niet-commerciële organisatie vraagt u een niet-commerciële Alcoholwetvergunning aan. Kies een vergunning aanvraagformulier Alcoholwetvergunning niet-commercieel (pdf,48,6 kB) formulier Wet Bibob en Vergunningen en Bijlagen (pdf, 2 MB) formulier verklaring van leidinggevende (pdf, 41 kB) Hoe werkt het? Download de formulieren voor de commerciële of voor de niet-commerciële drank- en horecavergunning en vul ze in. Lever uw aanvraag in: per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Binnen 8 weken beslist de gemeente of u de commerciële Alcoholwetvergunning krijgt. Het duurt maximaal 6 maanden tot de gemeente beslist of u de niet-commerciële Alcoholwetvergunning krijgt. Een Alcoholwetvergunning is voor onbepaalde tijd geldig. Kosten € 276,80 Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-11-22
- Externe link: Parkeervergunning bedrijven
Is uw bedrijf of instelling gevestigd in het betaald parkeren gebied, of bent u als ondernemer veelvuldig werkzaam in het betaald parkeren gebied? Dan komt u wellicht in aanmerking voor een bedrijfsparkeervergunning. Maak een afspraak voor: Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren Is uw bedrijf gevestigd in het gebied voor betaald parkeren, dan kunt u ook een zakelijke parkeervergunning aanvragen via gemeenteportaal.nl. Voorwaarden U kunt een vergunning aanvragen als uw winkel, bedrijf of instelling gevestigd is in het betaald parkeren gebied op een adres dat voorkomt in tabel 1 bij het uitvoeringsbesluit betaald parkeren 2024-1. Winkels, bedrijven of instellingen gevestigd buiten het gebied voor betaald parkeren of buiten Vlaardingen, komen niet in aanmerking voor een sectorgebonden bedrijfsparkeervergunning. Zij kunnen uitsluitend een algemene (overall) bedrijfsvergunning aanvragen. De parkeervergunning wordt afgegeven op kenteken of op naam van het bedrijf / de instelling. U kunt maximaal 4 kentekens op de vergunning laten zetten. Hoe werkt het? Vraag een zakelijke parkeergunning of abonnement voor een parkeergarage aanvragen via het gemeenteportaal.nl. of maak een afspraak. vul het 'Aanvraagformulier 'parkeervergunning bedrijven' (pdf, 30 kB) in en neem de gevraagde documenten mee naar uw afspraak. u betaalt bij de aanvraag. u krijgt de vergunning direct mee. Meenemen naar de afspraak een ingevuld en ondertekend aanvraagformulier parkeervergunning bedrijven. identiteitsbewijs als de directeur niet zelf de vergunning aanvraagt, moet u een machtiging van de directeur kunnen overleggen. Op de machtiging moet de naam van de persoon vermeld staan die aan de balie komt. Neem dan ook een kopie identiteitsbewijs van de directeur mee. een recent bewijs van inschrijving (niet ouder dan 3 maanden). Dit kan een uittreksel zijn van de Kamer van Koophandel of een uittreksel van het Bedrijven- en Instellingenregister Zuid-Holland, of een ’Certificaat van hoedanigheid’ van de Belastingdienst. Verlies of diefstal Bent u uw parkeervergunning kwijt? Meld dit op afspraak bij de gemeente. Dit voorkomt misbruik van uw vergunning. Neem een ingevuld Aangifteformulier (pdf, 16 kB) en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt tijdens de afspraak direct voor een nieuwe vergunning en u kunt deze gelijk meenemen. Kosten sectorgebonden bedrijfsvergunning: € 227,- per jaar algemene bedrijfsparkeervergunning (overall): € 427,- per jaar Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-09-27
- Externe link: Kunst- en cultuursubsidie aanvragen
U kunt een subsidie aanvragen voor culturele activiteiten zoals evenementen, concerten en beeldende kunst. Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder inlog Hoe werkt het? U kunt de subsidie aanvragen als particulier of namens een vereniging of stichting. Lees voordat u de aanvraag digitaal indient het document Voorbereiding indienen subsidieaanvraag K&C. Vraag de subsidie digitaal aan via het formulier ‘aanvragen kunst- en cultuursubsidie’. Uw aanvraag moet ondertekend zijn. U kunt de aanvraag gelijk ondertekenen door in te loggen via DigiD of eHerkenning. Let er bij het inloggen met DigiD op dat u tekeningsbevoegd bent voor de organisatie waar u de aanvraag voor in dient. Mocht u de aanvraag op papier willen ondertekenen dan kunt u via ‘aanvragen zonder inlog’ het ingevulde formulier opsturen naar: gemeente Vlaardingen, team Kunst & Cultuur en Erfgoed, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Binnen 6 weken beslist de gemeente of u subsidie krijgt. Let op: het is niet mogelijk uw aanvraag tussentijds op te slaan als u niet bent ingelogd. Dien daarom u aanvraag in 1 keer in. Indieningsdata incidentele subsidies tot € 5.000,- Eerste periode: vanaf 15 oktober 12.00 uur van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden, worden aangevraagd, indien de start van de activiteiten in de periode 1 januari tot en met 30 juni plaatsvinden. Aanvragen die voor deze datum worden ingediend worden niet in behandeling genomen. Tweede periode: vanaf 15 april 12.00 uur van het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden, indien de start van de activiteiten in de periode 1 juli tot en met 31 december plaatsvinden. Aanvragen die voor deze datum worden ingediend worden niet in behandeling genomen. Voor incidentele subsidies vanaf € 5.000 geldt een andere indiendatum, uiterlijk 1 november in het jaar voorafgaand aan de activiteit. Kosten De aanvraag is gratis. Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-11-21
- Bestuur
- Externe link: Gemeentelijke belastingen
Elk jaar ontvangt u eind februari een aanslagbiljet voor gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing. De gemeenteraad bepaalt de tarieven elk jaar opnieuw. U ontvangt het aanslagbiljet niet van de gemeente, maar van de Regionale Belasting Groep (RBG). U krijgt een gecombineerde aanslag, waarop zowel de gemeentelijke als de waterschapsbelasting staan. Hoe werkt het? Eind februari ontvangt u van de RBG een aanslagbiljet, via de post of via de Berichtenbox van MijnOverheid. U kunt het bedrag in 1 keer betalen of in termijnen. U kunt via derbg.nl zelf digitaal zaken regelen, zoals: instellen automatische incasso betalen via Ideal bezwaar indienen bekijken taxatieverslag / WOZ-waarde bekijken Voor vragen over het lopende belastingjaar kunt u terecht bij de RBG. Zij geven u informatie over afvalstoffenheffing, rioolrechten, OZB, precariobelasting, reinigingsrecht bedrijven, WOZ-waarde. Ook kunt u bij de RBG online uw aanslag gemeentelijke belastingen inzien, bezwaar indienen of uw taxatieverslag inzien Berichtenbox De RBG is aangesloten op de Berichtenbox van MijnOverheid. De Berichtenbox is een persoonlijke brievenbus voor digitale post van de overheid. U kunt zich aanmelden voor de Berichtenbox op mijnoverheid.nl. U ontvangt de aanslag gemeentelijke belastingen dan digitaal, via de Berichtenbox van MijnOverheid. Voor al uw vragen over de gemeentelijke belastingen vanaf het belastingjaar 2014 kunt u bij de Regionale Belasting Groep terecht. Voor vragen over eerdere belastingjaren, kunt u contact opnemen met de gemeente. Lokalelastencalculator Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) heeft een woonlastenmonitor ontwikkeld op basis van de enquête die de gemeenten ieder jaar invullen. Daarmee is het eenvoudiger om woonlasten te vergelijken met andere gemeenten. Bereken uw gemeentelijke lasten met de COELO lokale-lastencalculator op coelo.nl. De rekentool vergelijkt de uitkomst met de lasten in het voorgaande jaar en met de lasten in een andere gemeente naar keuze. Soorten belasting De RBG (Regionale Belasting Groep) heft en int voor de gemeente Vlaardingen de volgende soorten belastingen: onroerende-zaakbelasting, afvalstoffenheffing, rioolheffing, reinigingsrechten, toeristenbelasting, precariobelasting, lijkbezorgingsrechten leges, havengelden. Wat gebeurt er met uw belastinggeld? We gebruiken de opbrengst afvalstoffenheffing om het afval op te laten halen en te verwerken. De opbrengst van rioolrechten wordt gebruikt voor onderhoud van het rioolstelsel. Onroerende-zaakbelasting voor het gebruik van een woning is afgeschaft. Gebruikersbelasting voor niet-woningen wordt nog wel geheven. Bezwaar Als u het niet eens bent met uw gemeentelijke belasting(en) of WOZ-waarde, kunt u bezwaar maken bij de RBG (Regionale Belasting Groep). Dit doet u niet via de gemeente Vlaardingen. U kunt online bezwaar maken of een brief sturen. Uitleg kunt u vinden op de website van de RBG derbg.nl/bezwaar. Heeft u vragen? Bel dan met de RBG. Zij helpen u verder. Heeft u vragen? Bekijk de veelgestelde vragen. U kunt ook bellen met de RBG via 088 291 1000.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-01-24
- Externe link: Incidentele melding geluid en openingstijden
Wilt u als horecaondernemer een keer meer geluid maken dan normaal is toegestaan? Bijvoorbeeld om een artiest of band op te laten treden? Of wilt u een keer uw horecabedrijf openen buiten de openingstijden die standaard gelden? Dan moet u dit melden. Dit doet u digitaal met het formulier ‘incidentele melding geluid en openingstijden’. Direct regelen Digitaal formulier 'Incidentele melding geluid en openingstijden' Hoe werkt het? Heeft u een commercieel horecabedrijf? Dan mag u maximaal 10 keer per jaar meer geluid maken dan is toegestaan en/of uw openingstijd verlengen. Van deze 10 keer mag u maximaal 3 keer op het terras meer geluid maken dan toegestaan. U mag tot maximaal 02.00 uur meer geluid maken dan toegestaan is. De openingstijden kunnen verruimd worden tot uiterlijk 05.00 uur op maandag tot en met zondag. Heeft u een niet-commercieel horecabedrijf dat bij een stichting of vereniging hoort? Dan mag u maximaal 6 keer per jaar meer geluid maken dan is toegestaan en/of uw openingstijd verlengen. U mag alleen binnen uw horecapand meer geluid maken. Daarbij houdt u de deuren en ramen gesloten. Stuur de melding uiterlijk op de dag waarop u meer geluid wilt maken of langer open wilt zijn in. Het liefst ontvangen wij de melding eerder. Als u geen melding doet van de activiteit waarbij meer geluid wordt gemaakt en/of een aanvraag doet voor de verlenging van de openingstijden kunt u een boete krijgen. Daarnaast kan dit gevolgen hebben voor uw horecavergunning(en). De activiteit waarbij u meer geluid maakt, moet passen binnen de soort horeca waar u een vergunning voor heeft. Dit houdt in dat een restaurant bijvoorbeeld geen activiteiten mag exploiteren die voorbehouden zijn aan cafés of discotheken. Tijdens de activiteit waarbij u meer geluid gaat maken, moet u zich houden aan de onderstaande geluidsnormen: Maximum geluidsniveau tijdens incidentele festiviteiten 07.00 uur – 19.00 uur 19.00 – 02.00 uur LAr,LT op de gevel van gevoelige gebouwen 65 dB(A) 50 dB(A) LAr,LT in in- en aanpandige gevoelige gebouwen 50 dB(A) 35 dB(A) LAmax op de gevel van gevoelige gebouwen 75 dB(A) 65 dB(A) LAmax in in- en aanpandige gevoelige gebouwen 60 dB(A) 50 dB(A) Vul het digitale formulier ‘incidentele melding geluid en openingstijden’ helemaal in en verstuur het. U ontvangt direct een ontvangstbevestiging van uw melding via e-mail. Kosten Het melden is gratis. Heeft u vragen? U kunt een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000. Voor meer informatie over de geluidsnormen kunt u contact opnemen met de DCMR Milieudienst Rijnmond, via www.dcmr.nl.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2025-04-01
- Externe link: Milieustraat
Bij het afvalbrengstation van Irado brengt u al uw afval; van grofvuil tot klein chemisch afval. U vindt het afvalbrengstation aan de Kreekweg 76 te Vlaardingen.Op het terrein van de milieustraat gelden huisregels.
- Bron: Vlaardingen (Gemeente)
- 2024-10-10
- Natuur en milieu