Zoekresultaten 1 - 20 van 70 resultaten

  • Externe link: Rijksmonument

    Het in stand houden van Rijksmonumenten is belangrijk voor het behouden van ons cultureel erfgoed. Bent u eigenaar van een Rijksmonument? Dan zijn er verschillende mogelijkheden voor financiële ondersteuning en subsidies. Kijk op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. U kunt daar ook de financieringscheck doen. Vanuit de gemeente wordt er geen financiële ondersteuning en/of subsidie verstrekt voor restauratie- en herstelwerkzaamheden aan Rijksmonumenten.  In het Erfgoedregister kunt u zien of uw pand een Rijksmonument of Gemeentelijk monument is.  Informatie over alle financiële regelingen voor rijksmonumenten kunt u vinden op de volgende websites: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Restauratiefonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Cultuurfonds-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Monumenten-hypotheek bij het Nationaal Restauratiefonds Belastingdienst Gecombineerde lening voor energiebesparend restaureren bij het Nationaal Restauratiefonds  

  • Externe link: Kabels en leidingen aanleggen

    Het is in overeenstemming met de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) verboden zonder of in afwijking van een door het college verleend instemmingsbesluit over plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden, medegebruik van voorzieningen en de afstemming van voorgenomen werkzaamheden met overige netbeheerders, kabels en/of leidingen in of op openbare gronden aan te leggen, in stand te houden of op te ruimen. Volgens de AVOI wordt iedere aanvraag eenduidig behandeld. Het verschil tussen in wettelijke grondslag (telecommunicatiewet en overige) is geen reden om de aanvragen verschillend te behandelen. De AVOI geeft ook invulling aan de conform de Telecommunicatiewet verplichte Telecommunicatieverordening.

  • Externe link: Dwangsom bij niet tijdig beslissen

    Een dwangsom is een geldbedrag die de gemeente aan u moet betalen. Dit bedrag moet de gemeente betalen als zij te laat is met het nemen van een beslissing op uw aanvraag of bezwaarschrift. Dit geldbedrag wordt opgelegd per dag dat de beslissing te laat is. Aanvraag dwangsom bij niet tijdig beslissen 

  • Externe link: Identiteitskaart

    Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie) en reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart digitaal aan via de website of persoonlijk bij de balie van de gemeente waar u ingeschreven staat. Let wel: u moet uw digitale aanvraag nog steeds persoonlijk afronden bij de balie van publiekszaken in het gemeentehuis. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van uw handtekening en het afnemen van uw vingerafdruk. Een aanvraag bij de balie kan alleen op afspraak.  U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Een identiteitskaart voor personen t/m 17 jaar is 5 jaar geldig. Start online aanvraag Maak uw balieafspraak

  • Externe link: Onroerendezaakbelasting betalen

    Als eigenaar van een onroerende zaak betaalt u onroerendezaakbelasting (ozb). Voorbeelden van onroerende zaken zijn woningen, winkels, kantoorgebouwen en garageboxen. Bij een bedrijfspand betaalt ook de gebruiker van het gebouw onroerendezaakbelasting. Dit is bij woningen niet het geval. De gemeente bepaalt de hoogte van de ozb op 1 januari. Dit doet zij aan de hand van de WOZ-waarde van uw pand. Heeft u halverwege het jaar een nieuwe woning gekocht? Dan betaalt u de ozb voor dat hele jaar voor de oude woning. Voor de nieuwe woning betaalt u in dat jaar nog geen ozb. De notaris verrekent deze bedragen vaak.

  • Externe link: Toeristenbelasting

    Als u gelegenheid biedt aan mensen die niet in de gemeente Elburg wonen om te kunnen overnachten (tegen een vergoeding), zoals een camping, hotel, chalet, b&b of een extra (recreatie)woning, dan moet u toeristenbelasting betalen. U mag de toeristenbelasting aan de gast doorberekenen.  U moet hiervoor het aantal gasten en overnachtingen registreren in een nachtregister. Dit kan door de gemeente gecontroleerd worden. Alle voorwaarden en regels zijn opgenomen in de verordening toeristenbelasting 2024.

  • Externe link: Gokautomaat plaatsen

    De gemeente maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars, restaurants en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars en kantines. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning aanvraagt bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Aanvraag plaatsen speelautomaat

  • Externe link: Asbest verwijderen

    Asbest is kankerverwekkend materiaal. Wilt u asbest verwijderen? Dan moet u meestal een sloopmelding doen.  U doet de melding via het Omgevingsloket online. Omgevingsloket

  • Externe link: Terrasvergunning aanvragen

    Horecaondernemers die een terras willen, moeten een vergunning aanvragen. Ook als het terras op eigen terrein ligt. Ligt uw terras op gemeentegrond? U moet dan ook precariobelasting betalen. Dit is belasting die u betaalt voor het gebruik van openbare grond.  Aanvraag terrasvergunning U dient in te loggen met E-herkenning.

  • Externe link: Een bekeuring ontvangen

    De gemeente controleert op naleving van verschillende wetten en regels. Hiervoor heeft de gemeente buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst. Dit zijn speciaal aangestelde ambtenaren die de bevoegdheid hebben om een bekeuring uit te schrijven. De meeste bekeuringen die worden uitgeschreven door de gemeente vallen onder de regels van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Wegenverkeerswet (bijvoorbeeld het fout parkeren). Daarnaast kunnen er ook bekeuringen worden uitgedeeld uitgeschreven voor overtredingen van milieuregelgeving (bijvoorbeeld een bedrijf dat zich niet aan de voorschriften houdt) of overtredingen op het gebied van Flora en fauna. Er zijn verschillende soorten bekeuringen die worden uitgedeeld hieronder vindt u de meest voorkomende en de mogelijkheden voor bezwaar en beroep. Aankondiging van beschikking Voor een minder zware verkeersovertreding die met uw auto of motor is begaan, krijgt u een zogenaamde 'wet Mulder-boete'. U ontvangt een acceptgiro thuis met daarop een vervaldatum. Vóór deze datum (meestal acht weken na ontvangst van de boete) moet u betaald hebben. Betaalt u niet op tijd dan moet u rekenen op een verhoging van 25 procent en na aanmaning van 50 procent. Bovendien riskeert u allerlei dwangmaatregelen, zoals inname rijbewijs. Wat is een strafbeschikking? Een strafbeschikking is een door een openbare aanklager, opsporingsambtenaar, of een gemeente of iets dergelijks zonder tussenkomst van de rechter opgelegde straf. Een strafbeschikking valt onder het strafrecht. Sinds 1 februari 2008 mag het openbaar ministerie (OM) voor een aantal veel voorkomende strafbare feiten zelf straffen opleggen. Op die datum is namelijk de wet OM-afdoening in werking getreden. Als het openbaar ministerie een straf oplegt, dan heet dat een strafbeschikking. Voorheen legde de rechter de straf op of werd door het openbaar ministerie een schikkingsvoorstel (transactie) aangeboden. Ook de buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente Elburg hebben de bevoegdheid om een strafbeschikking uit te vaardigen. Het CJIB zorgt voor het verzenden van de strafbeschikking en het innen van de geldboete. Niet eens met de opgelegde sanctie? Dan kunt u schriftelijk beroep instellen bij de officier van justitie. U bent niet verplicht het volledige bedrag te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is. Op de beschikking die u ontvangt staat vermeld waar u bezwaar kunt aantekenen. Geeft duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de opgelegde sanctie. Het Centraal Justitieel Incasso Bureau Het Openbaar Ministerie Overzicht van de hoogte van boetes Ministerie van Veiligheid en Justitie

  • Externe link: Bijstand voor zelfstandigen aanvragen

    U heeft een eigen bedrijf. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn 2 verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraag Bijstandsverlening zelfstandigen Voor het invullen van het formulier moet u inloggen met DigiD of eHerkenning. U kunt de aanvraag ook op het gemeentehuis doen, daarvoor moet u een afspraak maken. Selecteer bij het maken van een afspraak 'Info bijstand aanvragen'.

  • Externe link: Alcohol schenken en verkopen

    U heeft als ondernemer een drank- en horecavergunning nodig voor het schenken en verkopen van alcoholische dranken. Er zijn 3 soorten drank- en horecavergunningen: voor horecabedrijven, zoals restaurants en cafés voor slijterijen voor paracommerciële instellingen, zoals buurthuizen en (sport)kantines Misschien moet u ook andere vergunningen aanvragen of meldingen doen: Voor een horecabedrijf of paracommerciële instelling heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Er kunnen meer dan 50 personen tegelijk in uw pand aanwezig zijn. U heeft een terras bij uw horecabedrijf. U wilt een gokautomaat plaatsen. De gemeente mag een Bibob-onderzoek doen als u een drank- en horecavergunning aanvraagt. U kunt de formulieren digitaal invullen. U dient in te loggen met E-herkenning. Aanvraag Alcoholwetvergunning Commercieel Aanvraag Alcoholwetvergunning Paracommercieel Overige documenten Verklaring van leidinggevende Commercieel Verklaring lvan eidinggevende Paracommercieel Leidinggevende wijzigen alcoholwetvergunning

  • Externe link: Planschade

    De gemeente kan een bestemmingsplan vaststellen, aanpassen of een omgevingsvergunning afgeven voor afwijking van het bestemmingsplan. U kunt daardoor schade lijden. Dit wordt planschade genoemd. De schade kan bestaan uit waardevermindering van uw woning of verlies van inkomsten. Misschien heeft u recht op een vergoeding. Een onafhankelijk adviseur doet onderzoek. Hij adviseert de gemeente of u wel of geen recht heeft op een schadevergoeding. De gemeente beslist over uw aanvraag. Is de schade veroorzaakt ná 1 januari 2024? Dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. Is de schade veroorzaakt vóór 1 januari 2024? Dan is er sprake van planschade en geldt de oude procedure. U vraagt planschade aan met het digitale aanvraagformulier tegemoetkoming in planschade. Aanvraag tegemoetkoming planschade

  • Externe link: Gemeentelijke onderscheiding

    Als blijk van waardering wil de gemeente personen die veel hebben betekend voor de gemeente Elburg en/of voor de plaatselijke gemeenschap op een bijzondere wijze eren. De gemeente Elburg kent twee onderscheidingen: het ereburgerschap van de gemeente Elburg; de erepenning van de gemeente Elburg. Op de toekenning van gemeentelijke onderscheidingen is de Verordening Gemeentelijke Onderscheidingen van toepassing.

  • Externe link: Verhuur Gymzalen

    Verenigingen en organisaties kunnen bij de gemeente een gymzaal huren. Hiervoor zijn de volgende gymzalen beschikbaar: gymzaal De Wimpel (Wimpel 4) gymzaal bij het Van Kinsbergen college (Paterijstraat 17) We verhuren de gymzalen zowel structureel als incidenteel, maar niet voor kinderfeestjes. De gymzalen zijn op zondag niet beschikbaar. Aanvraag huur gymnastiekzaal

  • Externe link: Bouwwerk slopen

    U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen.  U bent verplicht de melding te doen, als u: meer dan 10 m3 sloopafval heeft asbest gaat verwijderen Soms moet u een omgevingsvergunning aanvragen voor het slopen, bijvoorbeeld bij monumenten. Kijk dan op de pagina monument slopen. U doet de melding of de vergunningaanvraag via het Omgevingsloket 

  • Externe link: Uitkering voor oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen

    IOAZ staat voor inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte zelfstandigen. De IOAZ-uitkering vult het inkomen aan van zelfstandige ondernemers die stoppen met hun bedrijf. Hoe hoog uw IOAZ-uitkering wordt, hangt af van: uw inkomen het inkomen van uw partner uw eigen vermogen het pensioen dat u via een bedrijfspensioen heeft opgebouwd Als u met meer mensen in huis woont is uw uitkering lager. U kunt dan de kosten voor levensonderhoud namelijk delen. Dit geldt niet voor thuiswonende kinderen jonger dan 27 jaar, studenten en huurders. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen komen soms ook in aanmerking voor de IOAZ-uitkering. Aanvraag IOAZ-uitkering

  • Externe link: Evenementenmelding/ Evenementenvergunning

    U heeft toestemming nodig als u een evenement wilt organiseren waar publiek naartoe mag komen. Als u een groot evenement wilt organiseren, heeft u een vergunning nodig. Voorbeelden van grote evenementen zijn een braderie, concert, optocht of wedstrijd. Een klein evenement hoeft u alleen te melden wanneer deze voldoet aan de voorwaarden zoals hieronder aangegeven. Als uw evenement niet aan deze voorwaarden voldoet vraagt u een evenementenvergunning aan. Aanvraag evenementenvergunning / -melding Aanvraag straatbarbecue

  • Externe link: Tijdelijke bewoning (recreatieondernemer)

    Op 1 december 2023 is de beleidsregel tijdelijke bewoning recreatiewoningen vakantieparken van de gemeente Elburg in werking getreden. Hiermee geeft gemeente Elburg de (financiële) ruimte aan recreatieondernemers om investeringen te doen in het park om deze vitaal te houden of maken. Totdat er een structurele oplossing is voor de acute opvang van spoedzoekers, zullen recreatiewoningen op vakantieparken ingezet worden voor tijdelijke bewoning.  Melding tijdelijke bewoning recreatiewoning

  • Externe link: Vuurwerk afsteken

    Inwoners mogen vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling. Dit mag tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Het gaat hier alleen om consumentenvuurwerk, niet om professioneel vuurwerk.