Zoekresultaten 1 - 14 van 14 resultaten

  • Externe link: Groente-, fruit- en tuinafval (GFT)

    In de groene container gooit u groente-, fruit- en tuinafval en etensresten. Vul de container zodanig dat het deksel gesloten kan worden. Eens in de twee weken halen wij de groene container op. We spoelen de GFT container zo vaak mogelijk. We kunnen niet spoelen als het vriest. Wat mag er in de groene container? In de groene container mag: Groente-, fruit- en snijresten en schillen Aardappelen, aardappelschillen, brood, rijst, deeg, pasta Etensresten, gekookt of ongekookt, Zuivelproducten zoals kaas Ei-, vis- en vleesresten, ook botjes en graten Koffiepads en theezakjes Jus en bakvet (gestold) Notendoppen, (mossel)schelpen en eierschalen Losse thee en koffiedik (papieren filter mag er ook bij) Koekjes, snoep, chocolade, noten, pitten, snacks Bloemen en planten Klein/fijn snoeiafval, loof, gemaaid gras en bladeren Tuin- en potgrond Takken (het deksel van de container moet dicht kunnen), stronken, stammetjes (max. 30 cm) Strooisel (hooi, stro, zaagsel) gebruikt voor kleine knaagdieren (zoals cavia, konijn, hamster) met hun poep Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van GFT. 24 juni 2020, YouTube filmpje, 1:14

  • Externe link: Omgevingsvergunning aanvragen

    Wilt u iets bouwen of slopen, een uitrit maken, een boom kappen, een inrichting wijzigen of een gebouw gebruiken? Dan raden wij u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Uitleg over de vergunningscheck of het indienen van een aanvraag vindt u hier. Vergunningcheck doen Wij raden u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Hier vult u de locatie en de geplande werkzaamheden in. Na het doorlopen van een aantal vragenlijsten, komt er als uitkomst of de werkzaamheden vergunningvrij, vergunningplichtig of meldingplichtig zijn. U kunt de vergunningcheck doen zonder in te loggen. Omgevingsloket Omgevingsplan checken In het omgevingsplan staat wat er wel en niet mag op een bepaalde locatie. Het bestemmingsplan is met de invoering van de Omgevingswet van rechtswege het omgevingsplan geworden. Regels op de kaart Hoe regels op de kaart werkt, vindt u hier. Vooroverleg Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Heeft u de vergunningcheck gedaan maar twijfelt u nog steeds of u een vergunning nodig heeft? Of zijn de mogelijkheden binnen het omgevingsplan niet duidelijk? Dan kunt u hierover met ons overleggen. U heeft de volgende mogelijkheden: U maakt rechtstreeks een afspraak bij ons. Dit kan alleen op dinsdagen. Vermeld hierbij om welk bouwadres of welke locatie het gaat. Kies voor de optie ''Vergunningsvrij bouwen / informatie omgevingsplan''. Neem het volgende mee op uw afspraak: duidelijke situatieschets; duidelijke aanzichten; duidelijke plattegronden. Afspraak maken U vraagt in het Omgevingsloket digitaal een vooroverleg bij ons aan. Vanaf 1 juli 2023 worden hiervoor kosten in rekening gebracht (zie hieronder: 'Kosten') Omgevingsloket Als uw initiatief in strijd is met het omgevingsplan en u zeker wil weten of uw plan haalbaar is en of de gemeente hieraan wil meewerken, kunt u uw initiatief eerst laten toetsen via een principeverzoek. Dit is ook wel bekend als het vooroverleg of conceptverzoek. Een vooroverleg is niet verplicht, maar de Omgevingswet gaat ervan uit dat u eerst een vooroverleg indient. Intaketafel Bij een vooroverleg bespreken wij indien nodig uw initiatief aan de intaketafel. Deze tafel bestaat uit verschillende vakspecialisten die aangeven op welke manier eventueel meegewerkt kan worden aan uw initiatief. Vervolgens beslist het college of het wel of niet zal meewerken aan uw plan. U ontvangt vervolgens een brief met een advies op maat. Omgevingstafel Als uw initiatief ook de betrokkenheid van andere overheidsinstanties of adviseurs vereist, zal uw initiatief moeten worden voorgelegd aan de omgevingstafel. In het advies op maat leggen wij deze mogelijkheid aan u voor. Wij leggen uw plan alleen voor aan de omgevingstafel, als u hiermee instemt. Naast u als initiatiefnemer en de gemeente schuiven ook andere partijen aan om gezamenlijk te bekijken wat er nodig is om een vergunbare omgevingsvergunning aan te vragen of om het omgevingsplan haalbaar te wijzigen. Indient u niet instemt met het voorleggen van het plan aan de omgevingstafel kunnen wij het proces niet voortzetten. Indieningsvereisten vooroverleg Door bij uw vooroverleg relevante stukken te voegen, kunnen we uw initiatief zo goed mogelijk beoordelen. Denk hierbij aan: Plattegronden van bestaande en nieuwe situatie (met bestemming, gebruik en parkeervoorzieningen op eigen terrein); Gevels van het bouwwerk en eventuele aangrenzende bebouwing; Situatietekening met kadastrale gegevens en situering van alle bouwwerken; Eventueel kleurenfoto’s van de bestaande situatie incl. omliggende bebouwing; Motivatie van de reden van uw principeverzoek. Tijdens het vooroverleg aan de intaketafel zal duidelijk worden welke vorm van participatie benodigd is voor uw project. Deze informatie zal tijdens het proces aan u gevraagd worden. Nadere informatie over participatie en een checklist vindt u in het beleidskader 'Participeren onder de Omgevingswet'. Wanneer uw initiatief door de gemeenteraad is aangewezen voor verzwaard adviesrecht dringen wij aan op een vooroverleg voorafgaand van het indienen van u definitieve aanvraag. Op die manier proberen we zo spoedig mogelijk, na het advies van de gemeenteraad, te beslissen op uw aanvraag. Vergunning aanvragen Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning of melding nodig heeft, kunt u die aanvragen in het Omgevingsloket. Kies voor 'Particulier' of 'Vertegenwoordiger van een bedrijf' en gebruik de knop 'Aanvraag/melding'. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. In de Omgevingswet is een knip gemaakt in de technische bouwactiviteit en de ruimtelijke bouwactiviteit. Het is mogelijk dat u voor een van deze of beide activiteiten een vergunning nodig heeft. In sommige gevallen is de technische bouwactiviteit niet vergunningplichtig maar wel meldingplichtig. In dat geval valt het bouwwerk onder de Wet Kwaliteitsborging.  Omgevingsloket Procedure Een reguliere aanvraag duurt acht weken en kan eenmalig met zes weken worden verlengd. Dit is een termijn van orde, onder de Omgevingswet kan geen vergunning van rechtswege ontstaan. Een complexe aanvraag kan volgens de uitgebreide voorbereidingsprocedure worden behandeld. De gemeenteraad heeft een lijst vastgesteld met situaties waarin de aanvraag in ieder geval onder hun adviesrecht valt. Daarmee wordt het een uitgebreide voorbereidingsprocedure. De Omgevingswet biedt u de mogelijkheid om zelf een uitgebreide voorbereidingsprocedure te vragen voor uw aanvraag. De aanvraag dient compleet te zijn om in behandeling te worden genomen. Indien de aanvraag bij indiening niet volledig is worden er extra leges in rekening gebracht. Uitgebreide procedure De ontwerp omgevingsvergunning wordt aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Indien de aanvraag valt onder een aangewezen categorie voor verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad wordt de ontwerp omgevingsvergunning ook aan de gemeenteraad voorgelegd. Als positief advies is gegeven door het college en/of de gemeenteraad zal de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken zes weken ter inzage gelegd. Iedereen krijgt de gelegenheid schriftelijk of mondeling een zienswijze  in te dienen (College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen). De terinzagelegging en de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze wordt aangekondigd via een openbare bekendmaking in het Zeeuws Vlaams Advertentieblad, in de Staatscourant en op de website. Na verwerking van eventueel ingediende zienswijzen wordt de omgevingsvergunning nogmaals aan het college voorgelegd. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens een definitief besluit. Om de procedure zo doorspoedig mogelijk te doorlopen is het vooroverleg van groot belang. Kosten Voor het vooroverleg (omgevingsoverleg) brengen wij kosten in rekening: Omgevingsoverleg aan de intaketafel € 275,-- Omgevingsoverleg aan de omgevingstafel  € 1.500,-- Deze kosten worden bij u in rekening gebracht nadat de resultaten van de behandeling aan de intaketafel of de omgevingstafel bekend zijn. Deze kosten brengen we vervolgens in mindering op de door u te betalen leges voor uw definitieve aanvraag omgevingsvergunning. Daarbij merken wij op dat u de aanvraag hiertoe binnen 26 weken na het laatste omgevingsoverleg of na de laatste kennisgeving over uw principeverzoek moet indienen. Uw aanvraag moet dan betrekking hebben op dezelfde activiteiten als besproken tijdens het omgevingsoverleg en in overeenstemming zijn met de afspraken die daar gemaakt zijn. Indien sprake is van een bouwactiviteit waarvan kosten worden verhaald als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening, dan brengen we het betaalde legestarief voor het overleg in mindering op de te betalen kostenverhaalsbijdrage of -beschikking. De kosten voor een vergunning (ook wel 'leges' genoemd) vindt u in de legesverordening. Vergunning intrekken Indien de bouw niet meer doorgaat, kunt u een verzoek doen om de omgevingsvergunning in te trekken. Dit kan alleen als de omgevingsvergunning op uw naam staat en de gemeente Terneuzen de vergunning heeft verleend. Om de vergunning in te trekken, kunt u een e-mail sturen naar team Vergunningen en Handhaving. Vermeld in de mail uw zaaknummer. Kapvergunning In de lijst met beschermde bomen vindt u de bomen waar u een omgevingsvergunning voor kappen nodig heeft. Lijst met beschermde bomen Milieumelding Voor een bedrijf, vereniging of stichting dient u mogelijk ook een milieumelding te doen. Controleren of u een milieumelding moet doen Aanlegvergunning In het omgevingsplan kunnen werkzaamheden, geen bouwwerkzaamheden zijnde, vergunningsplichtig gesteld zijn. Het gaat hier met name over graafwerkzaamheden, aanleggen van water of leidingen, aanleggen van wegen of paden, het kappen of aanplanten van bomen of andere opgaande beplanting. Deze vergunningsplicht kan voorkomen in enkel- en dubbelbestemmingen.  Omgevingsloket Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. Wilt u op de hoogte blijven over bekendmakingen van de overheid in uw buurt, ga dan naar Berichten over uw buurt

  • Externe link: Boom kappen

    Om een boom te kappen is altijd toestemming van de eigenaar nodig. Als een boom op de erfgrens staat geldt het burenrecht. De kap moet dan altijd in overleg met de buren gebeuren. Ook als het kappen vergunningvrij is. Al staat de boom op eigen terrein dan is het toch verstandig om met de buren te overleggen. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan. Er moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor: bomen die op de lijst beschermde bomen staan, bomen in eigendom van de gemeente, bomen op een beschermd­e dijk of in archeolog­isch waardevol gebied (zie bestemmin­gsplan). Kijk op de pagina Omgevingsvergunning aanvragen voor meer informatie.   Bomen rooien in het openbaar groen Helaas moeten we ook komende herfst/winterperiode weer een aantal bomen rooien. De oorzaken hiervoor zijn heel verschillend. Veruit de meest voorkomende reden is de afnemende gezondheid van een boom. Kastanjes die te zeer aangetast zijn door de bloedingsziekte, essen die afsterven door de essentaksterfte of andere boomsoorten die last hebben van zwammen of ouderdom, maar helaas ook bomen die de extreme weersomstandigheden niet goed doorstaan hebben en bomen die al dood zijn ruimen we op. Lijst  Voor elke boom die we kappen, laten we er ook ten minste één terug groeien. Kan dat niet op dezelfde plaats? Dan zoeken we een ander plekje om een nieuwe boom te planten. Liefst in dezelfde straat of wijk. Is dat niet mogelijk dan zoeken we ergens anders een plekje. Bekijk hier de lijst waar we bomen kappen en herplanten. We verwachten dat we de bomen in november/december rooien. Meer bomen Dit jaar kappen we 162 bomen. Daar willen we 171 nieuwe bomen voor herplanten of uit laten groeien. Bomen uit laten groeien in plaats van herplanten doen we bijvoorbeeld in bosplantsoenen waar we bomen moeten kappen. Het is vaak moeilijk in een bestaand bosje een nieuwe boom aan te laten slaan. Daarnaast zorgt de kringloop in een bos zelf voor nieuwe bomen. Vaak staan er al voldoende opvolgers om de te kappen boom heen die door de kap een betere kans krijgen om zich te ontwikkelen tot volwaardige boom. Bos en houtopstanden rooien Voor het omhakken of rooien van bossen moet u (naast een eventuele vergunningsaanvraag) altijd een melding doen. Als bos wordt gezien een groep bomen of struiken, buiten de bebouwde kom, die: een oppervlakte heeft van minimaal 1000 m2 of bestaat uit een of meer rijen van minimaal 21 bomen, gerekend over het totaal aantal rijen Dit moet u altijd vooraf melden middels een kapmelding bij de provincie Zeeland. De provincie kan u een kapverbod opleggen. Mag er wel worden gekapt, dan moet u meestal ook nieuwe bomen aanplanten. Als de regie van de werkzaamheden op nationaal niveau verloopt, zoals werkzaamheden aan hoofdwegen, landelijke spoorwegen, hoofdvaarwegen en het energie- en gastransportnetwerk, dan moet u een kapmelding maken via Mijn omgevingsloket. Meer informatie over bomen en struiken kappen vindt u op de webpagina van Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Externe link: Textiel

    Op een aantal plaatsen in de gemeente kunt u uw gebruikte textiel aanbieden. We zamelen textiel in voor recycling en hergebruik. Door zoveel mogelijk hergebruik van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden.  Wat is textiel en wat niet? Wel textiel: kleding linnengoed (handdoeken, theedoeken, tafelkleden, lakens, dekbedovertrekken etc) gordijnen en lappen stof schoenen (per paar samengebonden) tassen, riemen en sjaals speelgoed (knuffels, poppen etc) Geen textiel: tapijt matrassen ernstig vervuilde kleding (verfvlekken, chemicalien) nat textiel gescheurde stukken stof dekbedden, kussens en dekens Waar staan de textielcontainers? U vindt de textielcontainers op de volgende locaties:

  • Externe link: Grof huishoudelijk afval

    Grof huishoudelijk afval (grof vuil) kunt u inleveren bij de Milieustraat. Wanneer u grof huishoudelijk afval door de gemeente wilt laten ophalen, moet u hiervoor een afspraak maken. Tijdens het maken van de afspraak betaalt u via internetbankieren voor het ophalen. Matrassen mogen aangeleverd worden wanneer ze droog en schoon zijn. U levert uw grof huishoudelijk afval gesorteerd en in handzame bundels aan. Bijvoorbeeld zeil en vloerbedekking opgerold en goed vastgemaakt. Laminaat en ondervloeren in gebundelde pakketten. We plannen het ophalen in op woensdagen. U moet het grof huishoudelijk afval vóór 8:00 uur buiten zetten en u mag maximaal 2 m3 aanleveren. Bij voorkeur geen afval in de voortuin of op de oprit leggen. U mag het afval aan de openbare weg klaarzetten. Uiteraard let u daarbij op dat dit zo veilig mogelijk gebeurt en dat u de weggebruikers zo min mogelijk hindert.   Afspraak maken   Kosten In 2025 kost het ophalen van grof huishoudelijk afval € 33,30 per keer. Wat halen we NIET op? Niet opgehaald wordt: Vuilniszakken met ongesorteerd pmd+ of ander afval Niet gebundeld materiaal asbesthoudend materiaal autobanden bouw- en sloopafval * grond puin tuinafval Chemisch afval zoals chemische vloeistoffen, verfblikken en -resten. * Hiermee bedoelen we: alles wat schroef- en nagelvast aan de woning is verankerd. Denk hierbij niet alleen puin maar ook aan schuttingen, badkuipen en keukenkastjes. Ondernemers Voor ondernemers zijn andere mogelijkheden beschikbaar.

  • Externe link: Vuurwerk afsteken

    Vuurwerk mag u alleen afsteken tussen 31 december 18:00 uur en 1 januari 02.00 uur ’s nachts. En alleen op plaatsen waar dit geen gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. Bekijk hier de interactieve kaart met de vuurwerkvrije zones in onze gemeente. In, rond en in de nabijheid van de volgende objecten is vuurwerk afsteken niet toegestaan, hier geldt een vuurwerkverbod: zorgcentrum De Vurssche in Axel zorgcentrum Ter Walle in Biervliet zorgcentrum Vremdieke in Hoek zorgcentrum De Lange Akkers in Koewacht Dierenweide Sas van Gent zorgcentrum De Redoute in Sas van Gent Omgeving Elisabethlaan in Sluiskil het ziekenhuis Terneuzen hospice in Terneuzen de kinderboerderij en dierenasiel in Terneuzen zorgcentrum Ter Schorre in Terneuzen winkelcentrum Zuidpolder inTerneuzen zorgcentrum De Blide in Terneuzen zorgcentrum Bachten Dieke in Terneuzen woonzorgcentrum Maxima in Terneuzen Verzorgingshuis het Hoevehuis in Terneuzen Dierenweide Westdorpe zorgcentrum 't Verlaet te Westdorpe zorgcentrum De Molenhof in Zaamslag Burgemeester en wethouders van Terneuzen hebben deze objecten en hun directe omgeving aangewezen als vuurwerkvrije zone. U kunt hier het besluit met de tekeningen inzien. Sinds 2024 is de locatie hospice in Terneuzen toegevoegd aan de lijst. Het besluit met de tekeningen kunt u hier inzien. Professionele vuurwerkbedrijven met een toepassingsvergunning van de provincie Zeeland mogen met een geaccepteerde ontbrandingsmelding wel vuurwerk afsteken buiten de bovengenoemde tijden. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland tel. 0115-745100. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Stadsservice, tel 14 0115.

  • Externe link: Puinbreker

    Het gebruik van een (mobiele) puinbreker moet u ten minste vijftien werkdagen voor aanvang bij ons melden. Dit kan digitaal, u gebruikt de button 'Puinbreker gebruik melden'.   Puinbreker gebruik melden   Melden aanvang werkzaamheden Als u van plan bent om de puin te breken via een mobiele breker kunt u dit ook schriftelijk melden: Minimaal vijftien werkdagen voor aanvang dit schriftelijk melden bij de Gemeente Terneuzen, team Vergunningen en Handhaving. U doet dit door dit formulier met de gevraagde bijlagen te mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Minimaal twee werkdagen voor aanvang van de breekwerkzaamheden de gemeente Terneuzen op de hoogte te stellen door een e-mail te sturen naar: omgevingsvergunning@terneuzen.nl Voorwaarden Belangrijke voorschrfiten uit het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval: Het puin dient vrij te zijn van schadelijke stoffen. Het is verboden puin te breken afkomstig van elders. Puinbreken mag uitsluitend gebeuren in de directe nabijheid vanwaar het afval vrijkomt en ten hoogste voor een periode van drie maanden. Vorming van stof wordt voorkomen en daarvoor dient er een doelmatige sproei-installatie aanwezig te zijn. Bouw- en sloopafval worden opgeslagen op een vlakke harde bodem. Binnen vijf werkdagen na beëindiging van breekwerkzaamheden zijn alle sporen van het mobiel puinbreken en bijhorende opslagfaciliteiten verwijderd. Op de locatie (of nabij de puinbreker) dient een logboek aanwezig te zijn. Puinbreken mag alleen maar plaatsvinden tussen 07.00 en 19.00 uur en niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Geluid : Op de gevel van woning of ander geluidsgevoelige ruimte mag ten hoogste een geluidbelasting LA,rt veroorzaakt worden van: 75 dB(A) indien maar maximaal vijf werkdagen breekwerkzaamheden 70 dB(A) indien maar maximaal vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 65 dB(A) indien meer dan vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 60 dB(A) indien het een gevel betreft van een school, verpleeg- of ziekenhuis. Wat moet er in het logboek staan? Gegevens omtrent de bronsterkte LWA van de puinbreker; Inspectie- en onderhoudsschema puinbreker Kalibratie weegeenheid puinbreker Afschrift van deze melding/tekening Andere certificaten en keuringen Registratie puinbreker (5 jaar bewaren) Per werkdag moet je de volgende hoeveelheden registreren: Hoeveelheid sloop- en bouwafval die wordt bewerkt. Hoeveelheid puingranulaat die wordt afgevoerd. Hoeveelheid/aard van de ontstane afvalstoffen en de wijze waarop ze nuttig worden toegepast. Meer informatie Beschikt u niet over eHerkenning of DigiD, dan kunt u het 'Meldingsformulier mobiel breken bouw- en sloopafval' downloaden. U kunt dit formulier downloaden en mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Externe link: Ongewenst reclamedrukwerk

    Wilt u geen ongeadresseerd drukwerk meer ontvangen? Dan kunt u dat aangeven met een speciale sticker op uw brievenbus. De sticker is verkrijgbaar als NEE-JA sticker of NEE-NEE sticker. NEE - JA sticker Met een NEE-JA sticker geeft u aan geen ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen ontvangen, maar nog wel de huis-aan-huisbladen. NEE - NEE sticker Met een NEE-NEE sticker geeft u aan dat u geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en geen huis-aan-huisbladen meer wilt ontvangen. Afhalen bij de gemeente U kunt de gewenste sticker gratis afhalen aan de balie. Online bestellen U kunt de sticker bestellen via https://neeneeneeja.nl/ Hier zijn kosten aan verbonden.

  • Externe link: Informatie ten behoeve van een taxatie van een woning of perceel

    Makelaars, notarissen of particulieren die informatie nodig hebben ter aanvulling van een taxatie van een woning of een perceel kunnen dit bij de gemeente opvragen. De volgende informatie, die beschikbaar is van een object bij de gemeente Terneuzen, kan worden opgevraagd: bodem bestemming en bestemmingsplan planologie voorkeursrecht gemeente monumentenwet milieu- of omgevingsvergunningen archeologie U kunt informatie ten behoeve van een taxatie van een woning of perceel online opvragen. Maak hiervoor uw keuze uit de knoppen 'Informatie ten behoeve van een taxatie'. U ontvangt de opgevraagde informatie zoveel mogelijk digitaal van ons. Milieu-, hinderwet-, bouw- en/of sloopvergunningen die niet digitaal beschikbaar zijn, kunt u inzien. We maken hiervoor een afspraak met u. Informatie ten behoeve van taxatie opvragen als burger Informatie ten behoeve van taxatie opvragen als organisatie Informatie ten behoeve van taxatie opvragen met buitenlandse adresgegevens   Kosten In 2025 bedragen de vaste kosten € 81,90 per object. U kunt dit via iDeal betalen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met mevrouw S. Ton-Piket, afdeling Omgeving en Economie, tel 14 0115.

  • Externe link: PMD+ (grijze container)

    In uw grijze bak gaat PMD+. PMD staat voor plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons. De + voor restafval. Restafval is het kleine beetje afval dat nog overblijft, nadat u het andere afval (gft en etensresten, papier en karton, textiel en glas) goed heeft gescheiden. De PMD+ bak legen we iedere twee weken. Bij flats en appartementen (hoogbouw) staan PMD+ verzamelcontainers. De grijze bak heeft een PMD+ sticker. Dit PDM+ afval gaat naar de nascheidingsinstallatie in Rotterdam. Daar wordt het PMD gescheiden van het restafval (nascheiding heet dat).  5 oktober 2020, YouTube filmpje, 2:39   Wat mag er in de PMD+ container? Lege plastic verpakkingen bakjes voor salade, groente en fruit bekers voor yoghurt, vla en ijs blisterverpakkingen (van bijvoorbeeld schroefjes) flacons voor wasmiddelen, shampoo en zeep flessen voor frisdrank, water, melk, azijn etc. knijpflessen voor sauzen, olie etc. kuipjes voor boter, saus en smeerkaas netjes van mandarijnen, sinaasappels en uien plantenpotjes plastic zakken en tasjes verpakkingen van kaas, vlees en vis zakken voor pasta, rijst, brood, snoepgoed etc. Lege metalen verpakkingen (voornamelijk blik) zoals: aluminiumfolie aluminium schaaltjes chipszakken conservenblikjes cups van waxinelichtjes dopjes van bierflessen drankblikjes folie van toetjesbakjes lege metalen verpakkingen (blikjes) schroefdeksels stalen siroopflessen verfblikken (helemaal leeg en droog) Lege drankpakken pakken of pakjes voor (karne)melk, vla en yoghurt pakken voor soep en pastasaus pakken en pakjes voor frisdrank, vruchtensappen, water en wijn   Restafval vervuild papier (bijvoorbeeld door olie, vet) luiers maandverbanden vlees- of visbakjes van piepschuim doordrukstrips van kauwgom of medicijnen electrische bedrading kattenbakvulling (zonder milieukeurmerk) gloeilampen nylonkousen scheermesjes stofzuigerzakken watten en zakdoekjes Twijfelt u om welk soort afval het gaat? Kijk op de scheidingswijzer van Milieu centraal Heeft mijn PMD+ container wel genoeg ruimte? Als u andere afvalstromen goed blijft scheiden, is er genoeg ruimte in de grijze bak voor het PMD+. De andere afvalstromen zijn groente-, fruit-, tuinafval (gft) en etensresten, papier en karton, textiel en glas. Gft en oud papier kunt u kwijt in de groene en blauwe container bij u thuis. Glas en textiel brengt u naar verzamelcontainers bij winkelcentra en andere plaatsen in onze gemeente. Heeft u oude huishoudelijk apparaten, hard plastic of bijvoorbeeld afval van hout? Dit kunt u kwijt op de milieustraat in Terneuzen. Meer informatie en tips over afval scheiden vindt u op www.watdebak.nl Wat kan ik doen om minder volume van PMD te hebben? Maak PET-flessen plat en doe de dop er weer op.  Maak drankenkartons plat.  Maak blikjes (voorizchtig) plat Doe PMD los in uw container. Op die manier verdeelt het afval zich goed en krijg je geen loze ruimte. Koop alleen flessen waar statiegeld op zit Koop verstandig. Kijk of producten niet verpakt zijn met teveel of onnodig verpakkingsmateriaal Waarom gaat de gemeente Terneuzen nascheiden? De nascheidingsinstallatie haalt PMD uit het restafval. De installatie haalt meer PMD uit het afval dan nu door het apart inzamelen van plastic en drankenkartons. Op die manier verzamelen we meer waardevolle grondstoffen die we kunnen hergebruiken. Dit doen we samen met de Zeeuwse gemeentes Noord-Beveland en Borsele.  Wat betekent nascheiding voor mij? Voor u betekent dit extra gemak! U hoeft plastic en drankenkartons niet te scheiden en naar een verzamelcontainer in de buurt te brengen. Woont u in een flat of appartement (hoogbouw) en gaat uw restafval nu in een verzamelcontainer? Dan gaan plastic en drankenkartons daar ook in. Ook u hoeft dus niet meer naar een verzamelcontainer in de buurt. Afval scheiden hoogbouw Ook bij hoogbouwcomplexen willen we gft apart inzamelen. Is dat bij uw hoogbouwcomplex nog niet het geval? Neem dan contact met ons op. Minder afval, hoe doe ik dat? Per jaar produceren we in Nederland gemiddeld zo’n 500 kilo afval per persoon (CBS). Dat is nogal wat! Er zijn veel manieren waarop u afval kunt minderen. Door bijvoorbeeld minder eten weg te gooien, onnodige verpakkingen te voorkomen, spullen een tweede leven te geven en minder papier te gebruiken. Hieronder een aantal tips: Richt de keuken in voor afval scheiden: zorg voor aparte afvalbakjes of zakjes voor papier, glas en groente- en fruitafval. Er zijn kant-en-klare systemen te koop, maar u kunt natuurlijk ook zelf wat maken. GFT-afval is alles wat biologisch afbreekbaar is. Dus niet alleen groente-, fruit- en tuinafval, maar ook andere etensresten. Voorkom voedselverspilling door slim in te kopen, te letten op de houdbaarheidsdatum en bewust om te gaan met kliekjes. Spaar al het oude textiel op in een zak. Wist u dat u niet alleen goede kleding mag inleveren, maar ook kapotte en versleten kleding, schoenen, handdoeken, tassen, riemen, gordijnen, lakens, dekens, (zachte) knuffels, artikelen van (kunst-)leer of (imitatie-)bont en textielresten? Textiel kunt u inleveren in de textielcontainers, via huis-aan-huis inzamelacties of op de milieustraat. Overweeg een ja/nee of nee/nee sticker op de brievenbus om de hoeveelheid papier te verminderen. Glas gaat natuurlijk per kleur in de glasbak in de buurt. En het glas mag met restjes erin en deksels erop in de glasbak. Let op: ruiten en spiegels horen bij ‘vlakglas’. Dit mag niet in de glasbak, maar kunt u inleveren op de milieustraat. Houd grotere spullen van herbruikbaar materiaal die u weggooit, apart. Denk aan pannen, tuinstoelen, plastic speelgoed, elektronica, tapijt enzovoorts. Breng alles eens in de paar maanden naar de milieustraat en lever het gescheiden in bij de verschillende containers met grondstoffen. Elektrische apparatuur kunt u vaak weer inleveren in de winkel waar u het apparaat gekocht heeft. U mag het ook naar de milieustraat brengen. Meer informatie of vragen? Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of via tel. 14 0115.

  • Externe link: Papier

    .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} We halen maandelijks het oud papier op dat u in de blauwe container verzameld heeft. Denk bij oud papier aan kranten, folders, tijdschriften, kartonnen en papierenverpakkingen, wc- en keukenrolletjes, kartonnen dozen, enzovoort. We zamelen papier in voor recycling. Door zoveel mogelijk recycling van afval, proberen we de kosten zo laag mogelijk te houden.  Op de pagina over ophaaldagen vindt u meer informatie. Zoals wanneer uw wijk aan de beurt is. Waar staan de papiercontainers? We hebben in de gemeente Terneuzen ook papiercontainers, u kunt daar uw oud papier kwijt. Let op: papiercontainers bij appartementencomplexen zijn alleen toegankelijk voor bewoners. U vindt de papiercontainers op de volgende locaties. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Wat gebeurt er met uw oud papier en karton? 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:18

  • Externe link: Glas

    Glas gooit u in de glascontainer. Let op: niet al het glas mag in de glascontainer. Alleen doorzichtig glas, bijvoorbeeld flessen en potten, maar ook vensterglas dat in de glasbakopening past. Door het gebruik van nieuwe technieken mogen er restjes in het glaswerk zitten. Ook mag er nog een deksel op zitten. Waar staan de glascontainers? U vindt de glascontainers op de volgende locaties. Wat mag NIET in de glascontainer? gloeilampen; kristalglas; stenen kannen en kruiken; melkglas (ondoorzichtig wit van kleur);  spaarlampen en TL-buizen; porselein; ovenschalen; ruiten en spiegels. Spaarlampen en TL-buizen moet u aanbieden als klein chemisch afval. Grote stukken vensterglas en spiegelglas vallen onder bouw- en sloopafval. Neem over de inzameling hiervan contact op met de Milieustraat. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van glas. 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:23

  • Externe link: Ondergrondse afvalcontainers

    Woont u in een flat of bovenwoning waar u uw afval kwijt kunt in een ondergrondse afvalcontainer? Dan heeft u een speciale badge (een soort van sleutelhanger) voor de ondergrondse container nodig. Bewoners van nieuwbouw-bovenwoningen of nieuwbouw-flats krijgen bij de oplevering een badge uitgereikt. De badge hoort bij een adres, niet bij een persoon. Als u verhuist, laat u de badge in de woning achter. Melding maken over badge   Tweede badge per huishouden Het is mogelijk om een extra badge aan te vragen, bijvoorbeeld voor huishoudens die bestaan uit meerdere personen. Per badge kost dit € 51,20. U kunt de aanvraag doen via de knop 'Melding maken over badge'.  Vervangende badge aanvragen Wanneer u de badge verliest of als hij het niet meer doet, kunt u dit bij ons melden. Gebruik hiervoor de knop 'Melding maken over badge'. De kosten voor een vervangende badge zijn € 25,60. Waar staan de ondergrondse afvalcontainers? Er staan ondergrondse afvalcontainers in Axel, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe. Axel Boslaan, bij appartementen Zomerlust Joost de Moorstraat, bij gezondheidscentrum Kanaalkade Molenstraat Museum plein / markt Oosterstraat Tuinstraat, bij AH De Welstede Sas van Gent Canadalaan Europalaan Grootmajoorstraat Kloosterlaan Markt Paardenvest Prinsenkade Rijsenburg Vier ambachten Westkade Camperplaats (2022) Terneuzen Albatros Alberdingk Thijmstraat, bij De Blide Alvarezlaan, bij De Drie Swaenen Appartementencomplex Anna Bijns Arsenaal Begoniahof Bellamyhof Beneluxstraat (sluiswacht) Berliozhof De Blokken, app Stadhuisplein Van Cantfortstraat Diepenbrockstraat Edvard Grieghof Javahof/Kazernestraat De Jongestraat De Kampanje (Bellevue) Nieuwstraat, bij appartementen Oostelijk Bolwerk Orteliusschans Pattistpark, bij Maxima Pattistpark 1 v/d Peijlstraat Peter van Anrooylaan Residentie Veerhaven Rooseveltlaan, app De Welstede Rozenpark Scheldeflat 2 Terneuzen Scheldeflat 3 Terneuzen Scheldehof/M. Eyckestraat Terneuzen Schoolweg Schuttershof Smidswal Spuistraat, app Stadhuisplein Steenkamplaan Verlengde van Steenbergenlaan Vlooswijkstraat Willem Kloosstraat, bij appartementen Zuidpolder, op parkeerplaats Westdorpe Ewoutstraat De Witte Leeuw

  • Externe link: Historische bodeminformatie opvragen

    Historische bodeminformatie wordt meestal aangevraagd ter voorbereiding van een verkennend bodemonderzoek (NEN 5740). Een historisch bodemonderzoek moet voldoen aan de voorwaarden van de NEN 5725. De volgende informatie kan worden opgevraagd, indien beschikbaar: bodemonderzoeksrapporten historisch kaartmateriaal bodemkwaliteitskaart tankgegevens omgevingsvergunningen.   Historische bodeminformatie opvragen als burger Historische bodeminformatie opvragen als organisatie   Aanvraag Bovenstaande informatie kunt u online aanvragen. Maak uw keuze uit de knoppen 'Historische bodeminformatie opvragen'. U ondertekent het formulier met DigiD of met eHerkenning voor bedrijven. Hoe ontvang ik de informatie? U ontvangt de opgevraagde informatie zoveel mogelijk digitaal van ons. Milieu-, hinderwet, bouw- en/of sloopvergunningen die niet digitaal beschikbaar zijn, kunt u inzien. We maken hiervoor een afspraak met u. Kosten Het tarief voor 2025 is € 142,00 per uur. Hoe meer informatie u opvraagt, hoe hoger de kosten. U ontvangt hiervoor achteraf een acceptgiro. Meer informatie Heeft nu nog vragen? Vul het contactformulier in. Of bel met mevrouw S. Ton-Piket, afdeling Omgeving en Economie via telefoonnummer 14 0115.