Zoekresultaten 1 - 5 van 5 resultaten

  • Externe link: Afvalstoffenheffing

    De afvalstoffenheffing is een bijdrage voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval. De zorg voor het milieu stelt hoge eisen aan inzameling, scheiding, hergebruik en verbranding van het afval. Alle huishoudens binnen de gemeente betalen hieraan mee via de afvalstoffenheffing. Gemeente Kaag en Braassem kent een basis en een variabel tarief. Tarieven afvalstoffenheffing  Vast tarief een- en meerpersoonshuishouden € 309,60 Per vuilniszak restafval (maximaal 60 liter) in verzamelcontainer  € 1,70 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 140 liter € 5,20 Tarief per aanbieding minicontainer restafval 240 liter € 9,20 Bijzonderheden Niet eens met de aanslag? Dan is bezwaar maken mogelijk. Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen is mogelijk voor het vaste tarief. Meer informatie hierover leest u op de pagina kwijtschelding. Meer restafval door een chronische ziekte of beperking? Vraag dan een tegemoetkoming medische afval aan. Als u verhuist naar een andere woning binnen de gemeente dan verandert uw huidige aanslag niet. Als u verhuist naar een andere gemeente, dan wordt automatisch ontheffing verleend en wordt eventueel teveel betaalde belasting aan u terugbetaald. Bedrijven betalen geen afvalstoffenheffing. Zij moeten zelf zorgdragen voor de afvoer van hun afval. Veel gestelde vragen Vraag over de afvalstoffenheffing? Wellicht staat uw vraag bij de veel gestelde vragen afvalstoffenheffing. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Team Belastingen van de gemeente Alphen aan den Rijn. Zij voeren de heffing uit in opdracht van uw gemeente. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Externe link: Bodeminformatie opvragen

    U kunt de bodemkwaliteit van uw perceel laten onderzoeken. Uit het onderzoek kan informatie komen die u bijvoorbeeld kan helpen bij de beslissing of u een woning of bedrijfspand wilt kopen. Aanvraag Doe uw aanvraag bij het Bodem Informatie Punt (BIP) van de Omgevingsdienst West-Holland. Het BIP beheert de gegevens van alle bij de Omgevingsdienst bekende bodemonderzoeken, ondergrondse tanks en historische bedrijfsactiviteiten. Tips U vindt ook bodeminformatie via het Bodemloket van Rijkswaterstaat. Het Bodemloket geeft inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook ziet u waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die de bodemkwaliteit beïnvloed kunnen hebben.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    De Wet Milieubeheer verplicht de gemeente voorzieningen te treffen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater. Hiervoor is riolering aangelegd. Voor een aansluiting op de riolering heeft u toestemming van de gemeente nodig. Hiervoor kunt u een aansluiting aanvragen. Bijzonderheden Als uw woning wordt of is aangesloten op het rioolstelsel, moet uw rioolaansluiting voldoen aan het Bouwbesluit en aan het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Wilt u alleen het hemelwater aansluiten op het riool en heeft u een watergang direct aan uw perceel, dan hoeft u geen rioolaansluiting aan te vragen. In dit geval moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen. Wilt u een aansluiting van het hemelwater zonder directe watergang aan uw perceel? Of wilt u een aansluiting op het hemelwater- en/of vuilwaterriool? Dan moet u een rioolaansluiting aanvragen. Voorwaarden Er zijn 2 soorten rioolaansluitingen: vuilwater en hemelwater. u bent verplicht een gescheiden stelsel aan te bieden het hemelwater dient op de dichtstbijzijnde watergang geloosd te worden wanneer er een watergang aan uw eigen perceel grenst, moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen wannee u voor de aanleg van hemelwaterafvoer over openbaar terrein moet, dan dient u dit in de aanvraag vermelden het vuilwater en (indien van toepassing) hemelwater sluit de gemeente op uw kosten aan op het vuilwaterriool en hemelwater riool. Kosten De kosten voor het maken van de aansluiting op het eigen deel zijn voor rekening van de eigenaar van het pand of het perceel. Deze kosten worden door de gemeente aan u doorberekend. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de situatie. U ontvangt hiervoor eerst een offerte. Aanvraag Stuur deze bijlage(n) mee: Situatieschets met daarop duidelijk aangegeven: de ligging, diameter en materiaalsoort van de buitenriolering op eigen terrein gewenste diameter en hoogte van de aansluiting Rioolaansluiting aanvragen via onlinegelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of e-Herkenning. De gemeente neemt contact met u op voor de uitvoering van de aanleg van de aansluiting. Gerelateerde informatie Bouwverordening Kaag en Braassem op overheid.nl Wateroverlast Werk aan riolering

  • Externe link: Kwijtschelding aanvragen

    Als u een laag inkomen heeft, dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van sommige gemeentelijke belastingen. U hoeft de belasting dan niet of niet volledig te betalen. De gemeente houdt rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt). U komt in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen als u niet in staat bent te betalen voor: Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Voor de overige gemeentelijke belastingen, zoals de OZB, logies- en precariobelasting is het niet mogelijk om kwijtschelding aan te vragen. Verder moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U bent inwoner van Kaag en Braassem of de belastingaanslag is voor de gemeente Kaag en Braassem opgelegd. De belastingaanslag staat op uw naam. Uw aanvraag wordt getoetst aan de door het Rijk gestelde normen en regels. Meer informatie over het in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen, vindt u op de website van de Rijksoverheid. Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt. Uitleg over uw financiële ruimte (betalingscapaciteit) De betalingscapaciteit is de financiële ruimte die u heeft om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Als u niet genoeg financiële ruimte heeft, dan is kwijtschelding aanvragen mogelijk. Bij de berekening gaan wij uit van de gegevens en regels die gelden op het moment dat u kwijtschelding aanvraagt. De betalingscapaciteit wordt berekend over de periode van 12 maanden vanaf deze datum. Vermogen Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit de hoogte van bankrekening(en) die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning. De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Het netto besteedbare inkomen kunt u in principe zien als het bedrag dat u 'vrij' kunt besteden in de maand. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding. Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie.   Bezwaar en beroep Mocht uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen, dan kunt u binnen tien dagen in beroep gaan tegen de beslissing. Uw beroepsschrift sturen naar balie Burgerzaken - vergunningen; het adres is: Stadhuisplein 1, 2405 SH  Alphen aan den Rijn. Besluit u niet in beroep te gaan, dan moet u de aanslag van de gemeentelijke belastingen betalen. Bijzonderheden Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting (OZB). Het is mogelijk om het bedrag van de andere belastingen in termijnen te betalen via automatische incasso. Meer informatie vind je op de pagina over het betalen van de gemeentelijke belastingen.  Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Externe link: Zwemwaterkwaliteit

    Met warme weer is het heerlijk verkoeling te zoeken in buitenwater. Het zwemmen in oppervlaktewater brengt risico’s met zich mee. Zwemmen in open water is altijd op eigen risico. Er is geen toezicht. Denk dus goed aan uw veiligheid en let extra op kinderen. Controle waterkwaliteit Denk aan algenbloei (blauwalg) die gezondheidsklachten kan veroorzaken. In stilstaand water ligt het gevaar van blauwalg altijd op de loer. Wij adviseren u te kiezen voor de officiële zwemlocaties in de gemeente, daar wordt de kwaliteit van het water gecontroleerd. Is er een bepaald risico bij een zwemplek? Dan geeft de overheid een waarschuwing, negatief advies of in het ergste geval een zwemverbod. Zwemlocaties Het zwemseizoen loopt van mei tot en met september. In die periode bewaakt de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) namens de provincie Zuid-Holland de kwaliteit van veel zwemlocaties in onze provincie. Ook in Kaag en Braassem zijn meerdere van deze locaties. U vindt een overzicht van de locaties op www.zwemwater.nl. De ODMH geeft waarschuwingen af als de zwemkwaliteit beneden de maat is. Controleer van tevoren of het water schoon genoeg is om in te zwemmen: online op zwemwater.nl installeer de app Zwemwater bel de zwemwatertelefoon 0800 – 90 36 (tussen 08.30 uur en 16.30 uur) stuur een e-mail naar info@odmh.nl of kijk op de website van de ODMH.