Zoekresultaten 1 - 15 van 15 resultaten

  • Externe link: Subsidie energiemaatregelen sportverenigingen

    De landelijke subsidieregeling “Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties” heeft als doel energiebesparende maatregelen en duurzame energie te stimuleren bij sportaccommodaties. Voor sportverenigingen is de energierekening zo’n 10-20% van de begroting. Hier is vaak veel winst op te behalen. Zij kunnen daarom subsidie aanvragen voor maatregelen zoals LED verlichting, isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Subsidiebedragen en budget Sportverenigingen kunnen subsidie aanvragen voor 30% van de kosten van energiebesparende maatregelen, sportstichtingen 15%. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor investeringen van meer dan €3000,-. Als de vereniging eerst een energieadvies laat maken wordt de subsidie met €500,- verhoogd. Er kan maximaal €125.000,- subsidie per aanvrager per jaar worden aangevraagd. Arbeidskosten zijn niet subsidiabel. De subsidieregeling loopt tot en met 2020 en heeft een budget van 6 miljoen euro per jaar. Aanvraag Jaarlijks in januari kan de subsidie worden aangevraagd via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland www.rvo.nl. Hiervoor hebt u eHerkenning met niveau 1 nodig. Zonder deze eHerkenning kunt u geen digitale aanvraag indienen via het eLoket. Meer informatie De voorwaarden en de maatregelenlijst staan op www.rvo.nl, zoek op “subsidieregeling energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties”. Op deze website is ook een stappenplan voor de subsidie te downloaden. Vragen kunt u ook per telefoon stellen aan de helpdesk van RVO via het nummer 088-042.42.42.

  • Externe link: Ruiming van het graf

    De komende jaren willen wij een groot deel van de gemeentelijke begraafplaatsen herinrichten. Dit is nodig omdat de begraafplaatsen te groot zijn en daardoor veel kosten met zich meebrengen. Tegelijkertijd willen we de rechtsongelijkheid opheffen tussen de graven waarvoor wel rechten worden betaald en de graven waarvoor geen rechten worden betaald. Het ruimen van een deel van de graven kan hier een onderdeel van zijn. Moet ik al actie ondernemen? Bent u nabestaande van een overleden dierbare en staat u geregistreerd? Dan hoeft u niets te doen. U ontvangt bericht over het betreffende graf als dat nodig is. Twijfelt u of u geregistreerd bent als nabestaande, dan kunt u dit bij ons opvragen. We maken ruim vooraf bekend voor welke begraafplaats we een herinrichting gepland hebben. Meer informatie Op de pagina's Herinrichting gemeentelijke begraafplaatsen leest u meer over de aanpak van de gemeentelijke begraafplaatsen en over ons ruimingsbeleid. Ook hebben we veelgestelde vragen over ruimingen verzameld in een document. Heeft u vragen? Wilt u een graf laten ruimen of heeft u andere vragen? Neem dan contact met ons op.

  • Externe link: Straatverlichting

    Binnen de gemeente staan ca. 13.000 lichtmasten. De lichtmasten gaan een half uur voor zonsondergang aan en een half uur na zonsopgang uit. Dit regett DNWG met een astronomische klok. We kennen twee soorten lichtmasten: nacht- en avondbranders. Nachtbranders branden de hele nacht. Avondbranders geven 's avonds tot elf uur licht en gaan dan uit. De volgende morgen gaan de lichtmasten weer aan vanaf 06:30 uur totdat het licht wordt. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van de openbare verlichting binnen de bebouwde kom en voor een aantal plaatsen buiten de bebouwde kom. Ziet u een lamp die niet brandt of een kapotte armatuur of een kapotte lichtmast, dan kunt u dat melden bij LMS. Gebruik hiervoor de knop 'Storing melden'. Storing melden   Bij acuut gevaar Is er onmiddellijk gevaar voor de omgeving, bijvoorbeeld door loshangende draden? Tijdens kantooruren kunt u dit direct bij ons melden via telefoonnummer 14 0115 (vanuit het buitenland: 00 31 115 455 000). Buiten kantooruren kunt u spoedeisende storingen via de politie melden, telefoonnummer 088-205 2066 . Afhandeling storing Met de aannemer is overeengekomen dat eenvoudige storingen zoals een defecte lamp binnen vijf werkdagen hersteld moet zijn. Dit betreft ongeveer 90% van alle voorkomende storingen. Voor schades zijn er langere afhandelingstermijnen. Afhankelijk van het type armatuur en mast kan dit ongeveer twee maanden duren. Wanneer de verkeersveiligheid in het geding is kunnen tijdelijke voorzieningen getroffen worden. Netwerkstoringen worden veroorzaakt door een storing van de voeding van de lichtmasten. Meestal branden er dan meerdere lantaarnpalen op een rij niet. Deze storingen worden aan Stedin (DNWG) doorgegeven. De afhandelingstermijn hiervan wisselt en is afhankelijk van de traceerbaarheid. Delta streeft naar een afhandelingstermijn van twee weken.  

  • Externe link: Burgerservicenummer aanvragen (niet-ingezetenen)

    Verblijft u korter dan 4 maanden in Nederland? En heeft u in deze periode een burgerservicenummer (BSN) nodig? Dan kunt u zich bij de gemeente Terneuzen laten registeren. Maak hiervoor een afspraak en kom persoonlijk langs aan onze publieksbalie. Het adres en een routebeschrijving vindt u op onze contactpagina. Vul voor uw bezoek aan onze publieksbalie eerst een online inschrijfformulier in. U ontvangt dan per e-mail een QR-code. Neem de QR-code mee tijdens uw bezoek. U krijgt aan onze balie het burgerservicenummer (BSN) direct mee. De inschrijving is gratis. Wilt u langer dan 4 maanden in Nederland verbljiven? Dan moet u zich inschrijven in de gemeente waar u woont.   Afspraak maken Inschrijfformulier invullen   Information to make an appointment Are you staying in the Netherlands for less than 4 months? And do you need a citizen service number (BSN) during this period? Then you can register with the municipality of Terneuzen. Make an appointment and register online before you come to visit us. When you visit us take along the QR-code you received after registration and your valid passport. Are you under the age of 16? Then you need permission of a parent. The parent has to come with you to our desk. You need to take your birth certificate as well. Do you stay longer than 4 months in the Netherlands? In that case, use the button 'Make an appointment' and choose the product 'Relocation from a foreign country'. Make an appointment Online registration Meenemen De QR-code die u per e-mail heeft ontvangen na uw online inschrijving. Geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Afspraak afzeggen Als u uw afspraak wilt afzeggen, dan kunt u dit doen via de e-mail die u heeft ontvangen bij het maken van de afspraak. In deze e-mail staat onderaan een link waarmee u de afspraak kunt annuleren. Heeft u de e-mail niet meer? Dan kunt u met ons bellen of een bericht aan ons doorgeven via whatsapp. Bij welke andere gemeenten kan ik me registreren? Terneuzen is één van de 19 gemeenten in Nederland waar u zich kunt registreren. De andere 18 gemeenten zijn: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Doetinchem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Utrecht, Venlo, Westland en Zwolle. Inschrijving door werkgevers (groep) Wilt u als werkgever een grotere groep niet-ingezetenen (meer dan 10 personen) tegelijk laten inschrijven? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 0115. Hypotheek aanvragen Heeft u een BSN nodig voor het aanvragen van een hypotheek? Dan kunt u bij ons terecht om alvast een BSN te krijgen. We schrijven u dan in als niet-ingezetene. Hiervoor maakt u een afspraak. Nadat u verhuisd bent naar Nederland, schrijft u zich (opnieuw) in bij de gemeente waar u gaat wonen. Aanvragen AOW-uitkering U woont in het buitenland en heeft u geen BSN? Dan schrijft de Sociale Verzerkingsbank (SVB) u in. De SVB geeft aan u een BSN. U hoeft niet naar Nederland te reizen om het BSN bij de SVB te verkrijgen. Minderjarigen Bent u 16 jaar of ouder? Dan mag u zelf een BSN bij ons aanvragen. Bent u jonger dan 16 jaar, dan is toestemming nodig van een ouder/gezaghouder of andere wettelijk vertegenwoordiger. De ouder/gezaghouder moet samen met u aanwezig zijn bij de aanvraag. De ouder/gezaghouder moet een bewijs meenemen waarmee hij kan aantonen dat hij de ouder/gezaghouder is. Bijvoorbeeld met een geboorteakte. De ouder/gezaghouder moet ook zijn eigen identiteitsbewijs meenemen. Veilig en gezond wonen en werken tijdens de coronacrisis  Om verspreiding van het coronavirus te beperken gelden er maatregelen waaraan iedereen die in Nederland verblijft zich moet houden. Op de website over corona van de rijksoverheid vindt u tips om op een juiste manier  met deze maatregelen om te gaan. De tips zijn in verschillende talen uitgeschreven. Verhuizen in het buitenland Als u op dit moment in het buitenland woont en u verhuist naar een ander adres in het buitenland, dan kunt u dit laten registreren in Nederland. U kunt het online met uw Digid doorgeven of, als u geen Digid heeft, via ons contactformulier doorgeven. Als u de registratie via ons contactformulier doorgeeft, dan hebben wij een kopie van uw legitimatiebewijs nodig en een bewijs dat u bij de autoriteiten in uw land staat ingeschreven op het nieuwe adres. Uittreksel RNI Woont u niet (meer) in de gemeente Terneuzen, maar heeft u wel een uittreksel nodig? Dan kunt u dit opvragen via ons contactformulier of u maakt een afspraak als u aan de balie langs wilt komen. Als u een uittreksel met uw gezinssamenstelling nodig heeft, dan kunt u in Terneuzen terecht als dit u laatste woonplaats was voordat u naar het buitenland bent vertrokken. Als u in een andere woonplaats woonde vlak voordat u naar het buitenland vertrok dan kunt u niet in Terneuzen terecht voor een uittreksel met gezinssamenstelling. U moet dit aanvragen bij uw laatste woonplaats in Nederland. Aan het vertstrekken van een uittreksel zijn kosten verbonden. Meer informatie Naar Nederland voor werk: wat moet ik regelen? Hoe kan ik mij inschrijven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? | Nederland Wereldwijd Hoe kan ik nagaan of ik al in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) ben ingeschreven? | Nederland Wereldwijd               

  • Externe link: Melding over openbare ruimte (MOR)

    De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of ziet u een gevaarlijke situatie, meld dit dan aan ons. Uw  melding draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van deze openbare plekken. Uw melding kan gaan over verschillende onderwerpen zoals losliggende straatstenen waarover mensen kunnen struikelen, laaghangende takken, wateroverlast door overstroming van putten, volle prullenbakken of zwerfafval, ratten en muizen, illegale bewoning, overlast van vuurwerk. parkeeroverlast, vandalisme of overlast door mestopslag of een knalapparaat op een akker. U kunt voor al deze zaken een melding openbare ruimte (MOR-melding) maken. Maak uw keuze uit de knoppen 'Melding doen'.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Gevaarlijke situatie of spoedeisende zaak? Ziet u, buiten kantoortijden, ernstige hinder of gevaar? Bel dan de meldkamer. Telefoon 088-2052066. Meld misdaad anoniem Wilt u misdaad anoniem melden, dan kan dit via een landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten. Melding over een kapotte lantaarnpaal Een storing aan een lantaarnpaal, meldt u rechtstreeks bij LMS. Melding over uw afvalcontainer Alles wat te maken heeft met uw afvalcontainer, regelt u eenvoudig en snel op de pagina Containers. Melding over drugsoverlast Voor meldingen over drugsoverlast (drugsafval, vermoeden drugsproductie etc.) kunt u de politie inschakelen. Melding overlast door bedrijven (stank, geluid en andere overlast) Meldingen overlast door bedrijven doet u rechtstreeks bij de milieuklachtencentrale. Een MOR-melding doen is simpel en het is zo gedaan. Bekijk het filmpje om te zien hoe u eenvoudig een melding maakt. 28 mei 2019, YouTube filmpje, 1:27

  • Externe link: Wet Open overheid verzoek indienen

    Burgers hebben op grond van de Wet open overheid (Woo) recht op informatie over het bestuur van de overheid. Het uitgangspunt van de wet is dat overheidsinformatie openbaar is. Daardoor krijgen burgers meer inzicht in het handelen van bijvoorbeeld de gemeente. En kunnen zij beter deelnemen aan de democratie en de besluitvorming. U kunt bij ons een Woo-verzoek doen. Wat valt onder de Woo en wat niet? De Woo onderscheidt actieve en passieve openbaarheid van bestuur. Bij actieve openbaarheid geeft de gemeente uit eigen beweging informatie over beleid en uitvoering. Bijvoorbeeld via de gemeentelijke informatiepagina of de gemeentelijke website. Daarnaast kunt u een verzoek indienen tot openbaarmaking van bepaalde overheidsinformatie: het Woo-verzoek. Niet alle overheidsinformatie kan openbaar worden gemaakt. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld: Vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens als openbaarmaking de veiligheid van de staat schaadt of de privacy van personen aantast. documenten voor intern beraad. Dit voor zover het gaat om de persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren of andere deelnemers aan dat interne beraad. Aan welke voorwaarden moet het verzoek voldoen? het verzoek mag geen onbegrensde verscheidenheid aan onderwerpen bevatten het onderwerp moet gaan over bestuurszaken van de gemeente de gevraagde informatie moet beschikbaar zijn in documenten (op papier of digitaal) Overheidsinformatie hergebruiken (Who) Op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) kunt u vragen om overheidsinformatie te verstrekken.Dit kan voor commerciële of niet-commerciële doelen. U kunt de gegeven informatie combineren met andere informatie of data. Deze overheidsinformatie kan zo als basis dienen voor nieuwe producten en diensten, zoals apps, visualisaties en analyses.Een ee Aanvraag Let op: Een verzoek kunt u via het contactformulier op deze website of schriftelijk indienen. Uw schriftelijk Woo- of Who-verzoek kunt u sturen naar: Gemeente Terneuzen Postbus 35 4530 AA Terneuzen. De beslissing op een Woo- of Who-verzoek nemen wij zo spoedig mogelijk in behandeling. U krijgt binnen vier weken bericht. De gemeente kan deze termijn met twee weken verlengen.  Meer informatie Wet open overheid Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • Externe link: Begraafplaatsen

    In de gemeente Terneuzen zijn tien gemeentelijke begraafplaatsen. Begraven kan op werkdagen van 8.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 12.00 uur. Het bijzetten van urnen en uitstrooien van as kan op werkdagen van 8.00 tot 16.00 uur. En op de eerste zaterdag van de maand van 8.00 tot 12.00 uur. De begraafplaatsen zijn voor iedereen dagelijks toegankelijk van 8.00 uur tot 18.00 uur. Wat kan en mag op de gemeentelijke begraafplaatsen van Terneuzen? In de folder 'Wat kan en mag op de gemeentelijke begraafplaatsen van Terneuzen' vindt u een overzicht van alle keuzes na een overlijden. Grafuitgifte Wanneer u een overledene wilt begraven op een van de gemeentelijke begraafplaatsen, dan moet u dit aanvragen. Dit doet de uitvaartondernemer meestal. U kiest zelf de begraafplaats maar de graven geven wij in volgorde uit. U kunt dus niet zelf een plek uitzoeken op de begraafplaats. Kosten Een overzicht van de tarieven voor begraven, bijzetten en verstrooien en ook de grafrechten vindt u in de bijlage Tarieven van de geldende verordening. Adressen begraafplaatsen Axel Burchtlaan 1, 4571 HR, Axel Begraafplaats Westerzicht, Westsingel, Axel Biervliet Beukelsstraat 19, 4521 BG, Biervliet Hoek Molendreef 6, 4542 AA, Hoek Begoniastraat 4, 4542 BZ, Hoek Philippine Oude Kerkstraat, Philippine Sas van Gent Schapersweg 3, 4551 TT, Sas van Gent Sluiskil Nieuwe Kerkstraat 47, 4541 ED, Sluiskil Terneuzen Zuiderbegraafplaats; Bellamystraat 28B, 4532 CP, Terneuzen Zaamslag Veerstraat 26, 4543 NM, Zaamslag Meer informatie Meer informatie over asverstrooing kunt u nalezen in artikel 5.35 van de APV gemeente Terneuzen. Meer informatie over gedenktekens kunt u nalezen in artikel 19 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafsplaatsen gemeente Terneuzen. De volledige en actuele tekst van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. Hier vindt u algemene regelgeving over onze begraafplaatsen en over de uitgifte van graven.  

  • Externe link: Groenbeheer

    Het openbaar groen draagt bij aan de uitstraling, karakter, sfeer en beleving van onze gemeente. Zowel van de gemeente als geheel, maar ook in alle kernen, wijken, straten en pleinen, parken en andere specifieke plekken. De structuur van het groen, de inrichting en de beheerkwaliteit zorgen samen voor de aantrekkelijkheid van de kernen en landelijk gebieden. De gemeente is verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van het openbaar groen. Heeft u klachten of opmerkingen over het onderhoud of de kwaliteit van de gemeentelijke infrastructuur? Dan kunt u een melding openbare ruimte maken. Gebruk hiervoor de knop 'Melding doen'.   Melding doen   Wanneer maaien we? We krijgen regelmatig vragen of opmerkingen over het maaibeleid in onze gemeente. Daarom leggen we graag kort uit wanneer we maaien: De bermen en taluds maaien we in het voor- en najaar. Van maart tot en met oktober worden gazons intensief gemaaid. Ongeveer om de tien werkdagen. In alle kernen zijn wel stukken die bijzondere aandacht vragen: de zeedijk aan de Scheldekade recreatie aan de Otheense kreek Pierssenpolderstraat Sluiskil wandelpad Philippinekanaal Philippine ”oude sluisje”, Princenkade Sas van Gent Dorpsweide Zaamslag trapveldje Zuidsingel en de dijk in Zaamslagveer. Over het algemeen maaien we die vijf keer per jaar. Daarnaast zijn we in 2020 gestart met sinusmaaien. Per maaibeurt blijft ca. 40% van de vegetatie staan en er wordt gewerkt met een slingerende maaipaden, zogenaamde sinuspaden. Deze variëren in ruimte en tijd. Als resultaat ontstaat heel veel variatie, wat uitermate gunstig is voor de biodiversiteit. Bovendien wordt flora- en faunagericht beheer verweven in één methode. Voorbeelden sinusmaaien in de bebouwde kom van Terneuzen: Churchilllaan Rooseveltlaan Margarethaweg Printversie maaikaart  Binnenstad-Lievenspolder Printversie maaikaart Katspolder-Zuidpolder-Oude Vaart Printversie maaikaart Noordpolder-Serlippens Printversie maaikaart Othene Printversie maaikaart Zeldenrust en industrieterrein Handelspoort Onkruidbestrijding wordt onkruidbeheersing Eenjarige en meerjarige onkruiden komen altijd terug. Ze ontsieren het straatbeeld en kunnen wegen zelfs kapot maken, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Gemeenten in Nederland mogen sinds maart 2016 geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruiken. Onkruidbestrijden is daardoor meer onkruidbeheersen geworden. We zoeken naar balans tussen milieu, kosten en de verwachting van ons allemaal over het straatbeeld. Warm, vochtig weer is een geweldige voedingsbodem voor alles wat groeit en bloeit. Zeker in de maanden mei, juni en juli schiet het onkruid daarom uit de grond. Het is moeilijk om daar tegenop te boksen. We willen stoepen en straten toch zo onkruidarm mogelijk houden. We bestrijden het onkruid door te borstelen, branden en vegen. Dit is flink arbeidsintensiever dan gif spuiten. Dus is het straatbeeld groener dan u gewend was. Groeidocument Groen In onze gemeente hebben we verschillende vormen van groen. Natuurgebieden, (gemeentelijk) openbaar groen en privé groen. Al dit groen vormt ons groene netwerk. Elk soort groen heeft zijn eigen aandachtspunten. Een aantal van deze aandachtspunten vraagt om een eigen beleids- of uitvoeringsplan. Al deze aparte plannen hebben we ondergebracht in het Groeidocument Groen! Zo verliezen we het grote geheel niet uit het oog. Groeidocument Groen - Visie op groen Groeidocument Groen - Beleidsplan openbaar groen

  • Externe link: Grondwater overlast

    Grondwater is water dat in de bodem aanwezig is. Bij het graven van een kuil tref je het grondwater aan op een bepaalde hoogte onder het maaiveld. Deze hoogte is het grondwaterpeil. Grondwater is altijd aanwezig, maar niet altijd ondervindt u overlast van grondwater. Wij als gemeente hebben vanuit de Waterwet een zorgplicht voor grondwater. We nemen in het openbaar gebied maatregelen om structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen. Het nemen van maatregelen moet daarbij wel doelmatig zijn. Heeft u problemen met grondwater? Maak dan een melding openbare ruimte via de knop ‘Melding doen’. Kies in het formulier voor ‘Overig’. Of heeft u advies nodig? Stel uw vraag via het contactformulier. Melding doen Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Wanneer is er sprake van overlast? We spreken van overlast als het grondwater de gebruiksfunctie aantast. Bijvoorbeeld als vocht in de woning of in het gebouw op muren en/of vloeren zichtbaar wordt. Een hoge grondwaterstand hoeft niet direct overlast te geven.  Zo kan er bijvoorbeeld water in de kruipruimte staan, maar dat vloeren en de bovengrondse muren wel droog blijven. In dat geval is er geen sprake van overlast door grondwater. Is het gebouw of de woning gebouwd voor 1993? Bij gebouwen/woningen die gebouwd zijn voor 1993 is de oorzaak van overlast door grondwater vaak het gebruik van waterdoorlatend materiaal of scheuren. De fundering bestaat dan meestal uit zachte waterdoorlatende metselsteen. Hierdoor kan grondwater in de muren optrekken tot zelfs boven de vloer. Deze vorm van overlast moet volgens de huidige wetgeving door de eigenaar zelf worden aangepakt. Als eigenaar bent u namelijk zelf verantwoordelijk voor de staat en onderhoud van uw eigendom. Is het gebouw of de woning gebouwd na 1993? Is het gebouw of de woning na 1993 gebouwd? Dan mag er in het gebouw of de woning geen vochtoverlast door grondwater zijn. De gebouwen en woningen moeten op basis van bouwvoorschriften afgesloten zijn voor het grondwater. Is dat niet het geval? Dan is er sprake van een bouwkundig gebrek. Dit geldt niet voor kelders die geen verblijfsruimte zijn. Ook bij gebouwen en woningen die na 1993 gebouwd zijn kan water in de kelder staan.

  • Externe link: Duurzaam bouwloket

    Alle informatie over energiebesparende maatregelen voor uw woning kunt u vinden op ons Duurzaam Bouwloket (energieloket) (www.duurzaambouwloket.nl/Terneuzen). Je kan hier een vraag stellen op de site of bellen naar het callcenter 072-743 39 56 (dit callcenter wordt door ons ingehuurd). U kunt energie besparen door uw buitenmuren te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of gebruik te maken van wind- of bodemenergie. Op de site vindt u ook mogelijkheden voor een lening of subsidie om deze duurzame verbeteringen uit te voeren.   Duurzaam Bouwloket Kijk ook eens op de website van Rijksdienst voor ondernemers of Energiebesparendoejenu.nl. Hier vindt u nog meer informatie en subsidiemogelijkheden.

  • Externe link: Subsidie voor verenigingen

    Een subsidie is een financiële bijdrage van de gemeente voor de organisatie van bepaalde activiteiten.   Subsidie aanvragen of verantwoorden als burger Subsidie aanvragen of verantwoorden als organisatie   Soorten subsidies We maken onderscheid tussen: eenmalige subsidies subsidies die we een aantal jaren achter elkaar beschikbaar stellen (de zogenaamde periodieke subsidies). Wanneer aanvragen? Eenmalige subsidies moet u uiterlijk drie maanden voordat de activiteit plaatsvindt aanvragen. De zogenaamde periodieke subsidies moet u vóór 1 september van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar aanvragen. Welke stukken moeten er bij de subsidieaanvraag? Bij de een eerste/nieuwe subsidieaanvraag moet u toevoegen: activiteitenplan begroting van uitgaven en inkomsten Als we nog meer gegevens nodig hebben voor de beoordeling van de aanvraag, dan vragen we die bij u op. Hoe aanvragen? Een subsidieaanvraag of verantwoording kunt u online indienen. Maak uw keuze uit de knoppen 'Subsidie aanvragen of verantwoorden'. Vergeet niet bij de subsidieaanvraag de gevraagde en bijbehorende stukken als bijlage toe te voegen. Het formulier is namelijk geen subsidieaanvraagformulier, maar kunt u beschouwen als een (lege) digitale envelop. U kunt subsidie aanvragen met Digid of door middel van e-herkenning. In het volgende filmpje staat informatie over e-herkenning en hoe u dit aanvraagt. 10 december 2020, YouTube filmpje, 2:23 Subsidiegrondslag dorpsfeesten Onder een dorpsfeest verstaan we, een feest georganiseerd voor en door inwoners van een kern of dorp. De toegang is altijd gratis. Onderdeel van een dorpsfeest zijn vaak een braderie, kraampjesmarkt, kermisattracties en optredens. We subsidiëren dorpsfeesten in elk van onze 14 kernen.  Kernen Axel  Biervliet  Hoek  Koewacht  Overslag  Philippine  Sas van Gent  Sluiskil  Spui  Terneuzen  Westdorpe  Zaamslag  Zandstraat Zuiddorpe  Bedrag Voor dorpsfeesten geldt een subsidiegrondslag van een vast bedrag per kern en een bedrag per inwoner per kern van € 0,10.  Eendaags evenement: vast bedrag van € 1.500 + € 0,10 per inwoner. Twee- en/of meerdaagse evenementen: vast bedrag van € 2.500 + € 0,10 per inwoner. Als inwoneraantal van de betreffende kern hanteren we het aantal inwoners per 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.  Voorwaarden Het dorpsfeest heeft geen commerciële doeleinden De aanvrager is een stichting of vereniging Het dorpsfeest is voor iedereen toegankelijk en beperkt zich niet tot inwoners van die kern Organisaties kunnen desgevraagd gratis gebruik maken van een mobiel podium van de gemeente Terneuzen.  Subsidiegrondslag jeugdsport Voor jeugdsportsubsidie geldt de volgende grondslag: Buitensportverenigingen bedrag van € 4,75 per jeugdlid per jaar Binnensportverenigingen die gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 100,00 per jaar bedrag van € 3.50 per jeugdlid per jaar 25% subsidie in de kosten voor zaalhuur voor jeugdleden Binnensportverenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 95,00 per jaar bedrag van € 3,30 per jeugdlid per jaar 23,75% subsidie in de kosten voor zaalhuur voor jeugdleden Zwemverenigingen die gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 500,00 per jaar bedrag van € 5,00 per jeugdlid per jaar 15% subsidie in de kosten voor zwembadhuur voor jeugdleden Zwemverenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente basisbedrag van € 475,00 per jaar bedrag van € 4,75 per jeugdlid per jaar 14,25% subsidie in de kosten voor zwembadhuur voor jeugdleden Bij het subsidiebedrag in de kosten voor zaalhuur/zwembadhuur maken we onderscheid tussen verenigingen die een accommodatie huren van onze gemeente en verenigingen die geen gebruik maken van een accommodatie van onze gemeente. Voor een vereniging die gebruik maakt van een accommodatie van onze gemeente geldt als uitgangspunt het bedrag dat in 2018 aan huurkosten is betaald door die vereniging. Voor een vereniging die geen gebruik maakt van een accommodatie van onze gemeente hanteren we het bedrag aan werkelijke kosten aan zaal- of zwembadhuur over 2018. Een sport omschrijven we in dit kader als: een fysiek- (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze, in individueel- of in teamverband gespeeld kan worden. Sporten zijn meestal, activiteiten gebaseerd op fysieke beweging, gebruikmakend van karakteristieken als kracht, snelheid en behendigheid. Sporten als bijvoorbeeld duivensport vallen niet onder die begripsomschrijving. Subsidiegrondslag gehandicaptensport We hanteren voor de categorie G-sport een bedrag van € 54,00 per lid per jaar. Het aantal leden per 1 januari 2019 is leidend. Subsidiegrondslag scouting Voor activiteiten op het terrein van scouting geldt de volgende grondslag: Scouting een basisbedrag van € 1.900,00 een bedrag van € 9,50 per lid een bijdrage in de huisvestingskosten van 14.25% Subsidiegrondslag jeugdgroepen (organisatie jeugdactiviteiten) Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 3.000 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.500 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.000 Bij organisaties die alleen een jeugdsoos openhouden geldt een bedrag van respectievelijk € 1.000 (wekelijks), € 750 (iedere twee weken) of € 500 (maandelijks). In het geval van een 100 procent vergoeding in de huisvestingskosten gelden de volgende bedragen: Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.500 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.250 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.000 De subsidiemogelijkheid bestaat alleen voor (vrijwilligers)organisaties die zich specifiek richten op de organisatie van activiteiten voor jongeren (waaronder kinderen). Subisidiegrondslag kinderactiviteiten (waaronder speelweken) Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 3.000 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.500 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 2.000 Organisaties die jaarlijks pakket van minimaal 5 incidentele activiteiten organiseren: € 1.250 In het geval van een 100 procent vergoeding in de huisvestingskosten of wanneer er door de organisatie al een ander subsidiebedrag van onze gemeente wordt verkregen gelden de volgende bedragen: Organisaties die wekelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.500 Organisaties die iedere twee weken in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.250 Organisaties die maandelijks in ieder geval één activiteit organiseren: € 1.000 Organisaties die jaarlijks pakket van minimaal 5 incidentele activiteiten organiseren: € 750 De subsidiemogelijkheid bestaat alleen voor (vrijwilligers)organisaties die zich specifiek richten op de organisatie van activiteiten voor kinderen (en jongeren). Subsidiegrondslag kunstbevordering Voor activiteiten op het terrein van ‘Kunstbevordering’ geldt de volgende grondslag: Muziekgezelschappen Als een muziekgezelschap gebruik maakt van een andere accommodatie dan een multi-functionele welzijnsaccommodatie, geldt het in kolom A vermelde basisbedrag. Als een muziekgezelschap voor haar (wekelijkse) repetities gebruik maakt van een multifunctionele welzijnsaccommodatie, geldt het in kolom B vermelde basisbedrag. Onder multifunctionele welzijnsaccommodatie verstaan we een accommodatie die voor dat doel met financiële steun van onze gemeente is gerealiseerd, en/of als zodanig door onze gemeente wordt gesubsidieerd. Basisbedrag per zelfstandige eenheid A B Vereniging met één zelfstandige eenheid € 833 € 916 Vereniging met twee zelfstandige eenheden € 1.243 € 1.367 Vereniging met drie zelfstandige eenheden € 1.560 € 1.716 Bedrag per bespeeld instrument ter dekking van de afschrijvingskosten voor jeugdleden (*) € 150 € 150 Bedrag per bespeeld instrument ter dekking van de afschrijvingskosten voor niet-jeugdleden €  76 €  76 (*) Een jeugdlid is een lid dat op de peildatum 1 januari jonger is dan 19 jaar. We hanteren in dit geval de ledenaantallen zoals die golden op 1 januari 2019. Waarom zit er verschil in de subsidiebedragen? We doen dit om het gebruik van de multifunctionele welzijnsaccommodaties zo veel mogelijk te stimuleren. Als een vereniging die nu gebruikt maakt van een andere accommodatie dan een multifunctionele welzijnsaccommodatie, in 2022 besluit om, voor zo ver mogelijk, alsnog gebruik te maken van een multifunctionele welzijnsaccommodatie, verhogen we het basisbedrag alsnog met 10% voor de duur van de resterende (subsidie)periode. Met ingang van het jaar 2017 maken we bij muziekgezelschapen bij het bedrag per bespeeld instrument (= actief lid) onderscheid tussen jeugdleden en niet-jeugdleden. Voor jeugdleden hanteren we een hoger bedrag, te weten € 150,00. Dit, omdat de kosten die een muziekgezelschap voor jeugdleden maakt, hoger zijn in verband met de opleiding van jeugdleden. Dans- en toneelverenigingen basisbedrag: € 238,00 bedrag per lid: € 24,00 We hanteren ook hier het ledenaantal per 1 januari 2019. Verenigingen / organisaties werkzaam op het gebied van fotografie, tekenkunst, beeldende kunst, film /video en multimedia, behoren niet tot het terrein van amateurkunstbeoefening, zoals boven omschreven. Dit vanwege het individuele karakter van deze kunstuitingen. Aanvragen voor het verzorgen van eenmalige en/of jaarlijkse uitvoeringen, concerten en optredens, komen niet voor subsidie aanmerking. Bij de subsidiëring van muziekgezelschappen geldt de voorwaarde dat zij jaarlijks, indien gevraagd, minimaal twee openbare optredens in het kader van volksfeesten en herdenkingen gratis dienen te verzorgen. Bijvoorbeeld bij de viering van Koningsdag, Sinterklaas, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. Organisaties met een Zeeuws-Vlaams karakter Organisaties met een Zeeuws-Vlaams karakter ontvangen een basisbedrag naar rato van het aantal Terneuzense leden dat lid is van de organisatie. Het aantal leden per 1 januari 2019 is leidend. Subsidiegrondslag podiumprogrammering Voorwaarden: Subsidie wordt enkel verstrekt voor de organisatie van jaarlijks terugkerende podium-programmeringen waar met enige regelmaat (bijvoorbeeld maandelijks) podiumactiviteiten uit voortkomen op het gebied van muziek, theater, dans of literatuur. Aanbieders van podiumkunsten in de gemeente Terneuzen waar momenteel andere afspraken op het gebied van subsidiëring/ondersteuning voor gelden kunnen geen aanspraak maken op subsidie uit dit deelterrein. Er dient een concreet bedrag aangevraagd te worden. De activiteiten worden op vrijwillige basis georganiseerd. Criteria: Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen worden de onderstaande aspecten beoordeeld: De aard, variëteit en kwalitet van de activiteit(en). Voor nieuwe aanvragen is er speciale aandacht voor moderne en vernieuwende kunst- en cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio (dit criterium geldt enkel voor nieuwe aanvragen). De noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. Subsidie wordt enkel toegekend aan activiteiten met een realistische begroting en activiteiten die ondanks het verwerven van de mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiegrondslag culturele evenementen Voorwaarden: We verstrekken alleen subsidie aan meerjarige publieksgerichte evenementen met een hoofdzakelijk lokale of regionale uitstraling die zich geheel of voor het subsidie aangevraagde deel richten op kunst en cultuur (muziek, toneel, theater, beeldende kunsten, podiumkunsten, dans). U moet een concreet bedrag aanvragen. U moet de activiteiten op vrijwillige basis organiseren. Criteria: Bij de subsidieaanvragen beoordelen we de volgende aspecten: De aard en kwaliteit van de activiteit(en). Voor nieuwe aanvragen is er speciale aandacht voor moderne en vernieuwende cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio (dit criterium geldt enkel voor nieuwe aanvragen). De noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. We kennen alleen subsidie toe aan activiteiten met een realistische begroting. En aan activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Sudsidiegrondslag incidentele culturele activiteiten Voorwaarden: We verstrekken alleen subsidie voor incidentele activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. U moet een concreet bedrag aanvragen. U moet de activiteiten op vrijwillige basis organiseren. De maximale bijdrage uit het deelterrein incidentele culturele activiteiten bedraagt € 3.000,00. Organisaties waar de gemeente Terneuzen al een subsidierelatie mee heeft op het terrein van kunstbevordering komen niet in aanmerking voor subsidie. Algemene criteria: De aard en kwaliteit van de activiteit(en). Er is speciale aandacht voor moderne en vernieuwende kunst- en cultuurvormen. Soortgelijk aanbod in de regio. De nodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. We kennen alleen subsidie toe aan activiteiten met een realistische begroting. En aan activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiegrondslag culturele activiteiten dorps- en gemeenschapshuizen Alleen dorps- of gemeenschapscentra met een podiumfunctie komen in aanmerking voor een subsidie op dit deelterrein. Wijkcentra komen niet in aanmerking voor een subsidie op dit terrein. We stellen alleen subsidie beschikbaar voor de organisatie van activiteiten op het gebied van kunst en cultuur door het dorps- of gemeenschapshuis in dat dorps- of gemeenschapshuis. Het gratis beschikbaar stellen van de zaal of faciliteiten voor door anderen te organiseren activiteiten is in dit kader niet subsidiabel. Voor het aanvragen van een subsidie in dit kader moet u een activiteitenplan plus begroting van de desbetreffende activiteiten indienen. Uit het activiteitenplan moet blijken welke specifieke culturele activiteiten u gaat organiseren. De begroting laat de verschillende kosten- en inkomstenposten per activiteit zien. Het jaarlijkse daartoe vastgestelde budget geldt als subsidieplafond. Aanvragen die volledig zijn behandelen in volgorde van ontvangst door de gemeente. We kennen alleen subsidie toe voor de organisatie van activiteiten die ondanks het verwerven van mogelijke andere financieringsbronnen geen sluitende begroting hebben. Subsidiebedragen worden incidenteel en als maximaal bedrag beschikbaar gesteld. Ter verantwoording van het subsidie moet u een activiteitenverslag en een financieel verslag van de georganiseerde culturele activiteiten indienen. Uit het activiteitenverslag moet blijken welke culturele activiteiten u heeft georganiseerd. Uit het financieel verslag moeten de verschillende kosten- en inkomstenposten per activiteit blijken. Regeling jubilieumbijdragen Voor het beschikbaar stellen van bijdragen voor jubilea van organisaties hanteren we de volgende Regeling jubileumbijdragen: a. organisatie van een op de bevolking gerichte extra activiteit of wat uitgebreidere reguliere activiteit in het kader van het jubileum 10-jarig jubileum: € 750,00 25-jarig jubileum: € 1.000,00 50-jarig jubileum: € 1.500,00 75-jarig jubileum: € 2.000,00 100-jarig jubileum en meer: € 2.500,00 b. jubileum meerdaagse evenementen op het terrein van cultuur en sport 10-jarig jubileum: € 1.500,00 25-jarig jubileum: € 2.000,00 50-jarig jubileum: € 3.000,00 75-jarig jubileum: € 4.000,00 100-jarig jubileum en meer: € 5.000,00 De aanvragende jubilerende organisatie moet gevestigd zijn in de gemeente Terneuzen. Én de activiteiten van de organisatie dienen voornamelijk gericht te zijn op de inwoners van de gemeente Terneuzen. Organisaties komen in aanmerking voor een eenmalige bijdrage voor de viering van een jubileum van 10 jaar, 25 jaar en veelvouden van 25 jaar. De bijdrage heeft de vorm van een vast bedrag. We stellen jubilerende organisaties uit slechts één van de hiervoor genoemde categorieën een bijdrage beschikbaar. De beschikbaarstelling van een bijdrage uit categorie b is alleen van toepassing in het geval van een jubileum van een evenement dat plaatsvindt in de gemeente Terneuzen. Het gaat om wat grotere (niet-commerciële) evenementen op het terrein van cultuur en sport. Hierbij is het criterium dat het gaat om meerdaagse evenementen. Hiertoe rekenen we wel de zogenaamde dorpsfeesten, maar niet de activiteiten die vallen onder de noemer volksfeesten. Van een jubileumbijdrage kan alleen sprake zijn als het gaat om een aanvullend jubileumprogramma boven op het reguliere programma van het evenement. Een eenmalig evenement dat in het kader van een jubileum van een organisatie wordt georganiseerd komt niet in aanmerking voor een bijdrage uit categorie b; in dat geval is de beschikbaarstelling van een bijdrage uit categorie a aan de orde. De regeling is alleen bestemd voor organisaties uit het zogenaamde maatschappelijk middenveld. Een organisatie met een commercieel belang komt niet in aanmerking voor een bijdrage. Regeling deskundigheidsbevordering en kadervorming vrijwilligers Voor een (incidenteel) subsidie op grond van deze regeling komen in principe alleen vrijwilligersorganisaties in aanmerking die gevestigd zijn in de gemeente Terneuzen. Én die activiteiten organiseren met een algemeen maatschappelijk belang en daarvoor een subsidierelatie met de gemeente Terneuzen hebben of zouden kunnen hebben. Het subsidie bestaat uit een vergoeding van 100 procent van de cursuskosten en boekengeld/materiaalkosten. Door de deelnemers te maken reiskosten zijn niet subsidiabel. Beroepsopleidingen of opleidingen die gericht zijn op of kunnen leiden tot een betaalde functie zijn uitgesloten van subsidiëring op grond van deze regeling. De subsidieaanvraag moet worden ingediend door de vrijwilligersorganisatie waartoe de vrijwilliger(s) behoort/behoren. In de aanvraag moet de relatie worden aangegeven tussen de deskundigheidsbevordering en de verbetering van de vaardigheden bij het door de vrijwilliger(s) verrichten van werkzaamheden voor die vrijwilligersorganisatie. Op de aanvraag is de algemene subsidieverordening van de gemeente van toepassing. De verantwoording van het subsidie dient te bestaan uit een bewijs dat de deskundigheids-bevordering (dan wel kadervorming) daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

  • Externe link: Overleden (huis)dieren

    De gemeente ruimt dode dieren langs de openbare weg op. U kunt een melding doen via het formulier Melding Openbare Ruimte (MOR). Is uw huisdier overleden, dan kunt u het dier wegbrengen naar de Milieustraat. Wanneer u een dier laat inslapen door een dierenarts is het ook mogelijk het dier bij de dierenarts achter te laten.   Melding doen   Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Dier vermist of gevonden? Neem contact op met Stichting Amivedi. Zij verzorgen de registratie van vermiste en gevonden huisdieren. Leeft het dier nog, dan kunt u ook de Dierenambulance bellen. De Dierenambulance neemt géén dode dieren mee. Meer informatie Meer informatie kunt u nalezen in artikel 3.5 van de Verordening fysieke leefomgeving Terneuzen.

  • Externe link: Beer- of zinkputten, septictanks en vetputten

    U kunt de gemeente vragen om uw beer- of zinkput of septictank te legen. U kunt hiervoor een Melding Openbare Ruimte (MOR) maken of een telefonisch verzoek doen. Een medewerker neemt contact met u op.   Melding doen   Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Kosten De kosten vindt u op de website van Sabewa Zeeland. Vetputten Vetputten worden niet door de gemeente geleegd. Enkele bedrijven die u kunt benaderen zijn: Renewi.com of (040) 751 40 00 Van der Velde Rioleringsbeheer of (0164) 243 707 Van der Valk + De Groot  of (0118) 475190

  • Externe link: Subsidie voor ondernemers(organisaties) 2025

    De gemeente Terneuzen heeft een subsidieregeling voor ondernemers(organisaties). We stellen subsidie beschikbaar voor activiteiten die een ondernemersorganisatie organiseert. Hierbij wordt voorrang gegeven aan nieuwe of vernieuwende activiteiten. Daarnaast is er ook ruimte voor initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten. Het beschikbare budget hiervoor is € 10.000. Dit verdelen we over de aanvragers.  Subsidieaanvragen die voor 1 april 2025 worden ingediend, beoordelen we voor 1 mei.     Subsidie voor ondernemers(organisaties) aanvragen   Doel van de subsidieregeling Met deze subsidieregeling voor ondernemers willen we ervoor zorgen dat de economische positie van de bedrijven verbetert. Dit geldt voor bedrijven in alle kernen. We verstaan hieronder ook het helpen en versterken van ondernemers in de gemeente. Daarnaast willen we met de subsidieregeling het leef-, woon- en verblijfsklimaat in de gemeente Terneuzen versterken. Voorwaarden en criteria Aan de toekenning van de subsidie voor ondernemersorganisaties zijn een aantal voorwaarden verbonden. Daarnaast beoordelen we de aanvragen aan de hand van bepaalde criteria. Dit zijn de gestelde voorwaarden en beoordelingscriteria: Voorwaarden Aanvragers van een subsidie zijn ondernemersverenigingen. Er mag geen winstoogmerk zijn. Aanvragers van een subsidie moeten statutair gevestigd of actief zijn in de gemeente Terneuzen. U kunt subsidie aanvragen voor een specifieke activiteit die plaatsvindt in 2025. Ook initiatieven die de bestuurskracht van ondernemersorganisaties vergroten, komen in aanmerking voor subsidie. De gesubsidieerde activiteit moet een openbaar karakter hebben. Uitzonderingen hierop zijn initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van de bestuurskracht van de ondernemersorganisatie. U moet een concreet bedrag aanvragen. Per ondernemersorganisatie kan jaarlijks maximaal één aanvraag worden ingediend. U moet de aanvraag minimaal 1 maand voor aanvang van de activiteit indienen. Aanvullend op bovenstaande voorwaarden is de algemene subsidieverordening Terneuzen 2025 van toepassing.  Criteria Bij de beoordeling van de subsidieaanvragen kijken wij naar de volgende onderdelen: De aard, variëteit en kwaliteit van de activiteit(en). Bij de aanvragen is er speciale aandacht voor vernieuwende activiteiten en/of activiteiten die de bestuurskracht vergroten. De financiële noodzaak tot subsidiëring voor het plaatsvinden van de activiteit. Subsidie wordt enkel gegeven aan activiteiten met een haalbare begroting. Verantwoording subsidie Over de subsidie die u beschikbaar wordt gesteld moet u verantwoording af leggen. Uiterlijk vóór 1 oktober 2026 moet u ons een verantwoording over de periode april 2025 - december 2025 toesturen. Die moet bestaan uit: Een activiteitenverslag: een inhoudelijk verslag van de activiteiten die hebben plaatsgevonden. Een financieel verslag: een overzicht van de werkelijke uitgaven en inkomsten. Besluitvorming Het college van burgemeester en wethouder bepaalt welke ondernemersorganisatie(s) subsidie ontvangt/ontvangen. U ontvangt hierover na de besluitvorming zo snel mogelijk een brief van ons. Meer informatie Heeft u nog vragen? E-mail ons.

  • Externe link: Wegen, straten, fietspaden en trottoirs, onderhoud

    Indien u klachten of opmerkingen heeft over het onderhoud of de kwaliteit van de gemeentelijke infrastructuur kunt u een melding openbare ruimte indienen.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Wat valt onder de gemeentelijke infrastructuur? Wij zijn verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van de hele openbare infrastructuur binnen de bebouwde kom van onze gemeente. Hieronder vallen alle asfalt-, klinker- en onverharde wegen, pleinen, voetpaden en fietspaden, maar ook viaducten, rotondes, speelplaatsen, stoplichten, verkeersborden en -tekens en straatmeubilair zoals banken en vuilnisbakken. In het kader van ''duurzaam veilig verkeer' zijn wij ook verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van verkeersremmende maatregelen, zoals drempels, wegversmallingen en dergelijke. Wegenbeheer Plan Het onderhoud aan gemeentelijke verhardingen is opgenomen in het Wegenbeheer Plan. Dit plan komt tot stand door het uitvoeren van globale visuele inspecties van de verhardingen conform de wegenbeheer systematiek van het CROW (kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte). Naar aanleiding van deze inspecties wordt aan de hand van de mate en ernst van de geconstateerde schadebeelden en de beschikbare middelen een onderhoudsplanning gemaakt voor de komende jaren. Deze planning wordt om de twee jaar geactualiseerd met de gegevens van nieuwe inspecties.