Zoekresultaten 21 - 30 van 226 resultaten
- Externe link: Vergunning betaald parkeerterrein
Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €173,90 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,80 Weekkaart (B) €61,10 Maandkaart (C) €207,40 Jaarkaart (D) €1956,00 Overzicht parkeergebieden Een overzicht van alle parkeergebieden vindt u op de digitale kaart. Kaart met alle parkeergebieden
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-30
- Externe link: Huwelijk of geregistreerd partnerschap
Wilt u trouwen of een partnerschap laten registreren? Dan meldt u dit in de gemeente waar u wilt trouwen of het partnerschap wilt registreren. Melding huwelijk/geregistreerd partnerschap U doet online melding van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap. Tijdens de online melding heeft u de volgende gegevens nodig: de DigiD van u en uw partner; een kopie van de identiteitsbewijzen van de getuigen. waar en wanneer u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt. u geeft uw eventuele voorkeur voor één van onze trouwambtenaren door. Voorgenomen huwelijk of partnerschap online doorgeven (met DigiD) Kunt u niet via DigiD melding te doen? Maak dan een afspraak om uw melding door te geven op het gemeentehuis. Trouwlocaties U kunt kiezen uit drie vaste trouwlocaties: Het gemeentehuis (beschikbaar t/m augustus 2025) Doarpstsjerke De Rottefalle Paviljoen De Leyen. Eigen trouwlocatie U kunt ook kiezen voor een eigen trouwlocatie. Deze locatie moet voor iedereen toegankelijk zijn. Als de locatie voldoet aan de voorwaarden wijst de gemeente de locatie aan als eenmalige trouwlocatie. Trouwambtenaren Onze trouwambtenaren stellen zich graag aan u voor! U kunt uw huwelijk of geregistreerd partnerschap ook laten voltrekken door een eigen trouwambtenaar. Hier zijn extra voorwaarden en kosten aan verbonden. Kosten Wat kost een huwelijk of geregistreerd partnerschap in gemeente Smallingerland? Tijdstip Kosten Gratis trouwen voor inwoners van Smallingerland op dinsdag en donderdagochtend om 09.00 uur zonder toespraak (locatie gemeentehuis) gratis Op werkdagen van 09.30 tot 11:30 uur zonder toespraak (locatie gemeentehuis) € 113,00 Op werkdagen tot 17.00 uur (locatie gemeentehuis, Paviljoen de Leyen of doarpstsjerke De Rottefalle) € 329,20 Op werkdagen tussen 17.00 en 22.00 uur (locatie gemeentehuis, Paviljoen de Leyen of doarpstsjerke De Rottefalle) € 490,50 Op werkdagen na 22.00 uur (locatie gemeentehuis, Paviljoen de Leyen of doarpstsjerke De Rottefalle) € 601,20 Op zaterdag (locatie gemeentehuis, Paviljoen de Leyen of doarpstsjerke De Rottefalle) € 490,90 Op zon- en feestdagen (locatie gemeentehuis, Paviljoen de Leyen of doarpstsjerke De Rottefalle) € 601,20 Extra kosten Kosten Trouwboekje € 26,90 Getuige van de gemeente, per getuige € 26,90 Trouwambtenaar (BABS) beëdigd € 168,50 Trouwambtenaar (BABS) niet beëdigd € 355,70 Opmaken akte en gebruik toga (eigen BABS en eigen locatie) € 108,60
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-05-01
- Recht
- Externe link: Afvalkalender
In de afvalkalender (afvalwijzer) leest u welk afval wanneer wordt opgehaald in uw straat of buurt. Klik op 'Mijn Afvalwijzer' en vul uw postcode en huisnummer in. Klik daarna op de knop 'Ga door'. Mijn Afvalwijzer U kunt de afvalwijzer (afvalkalender) ook downloaden en printen. Klik op het PDF-icoon in het jaaroverzicht. Let op: de informatie kan in de loop van het jaar veranderen. Afvalwijzer-app U kunt de afvalkalender met de afvalwijzer-app bekijken. Download deze app voor uw smartphone of tablet: Via Google Play (Android) In de Appstore (iOS) Wat kunt u ermee? De app biedt dezelfde informatie als de afvalwijzer op de website. Maar de app kan meer. Bijvoorbeeld U kunt instellen dat u een melding krijgt wanneer de groene- of grijze container wordt geleegd. In de 'AfvalABC' zoekt u welk afvalproduct in welke container hoort. Bijvoorbeeld 'pizzadoos' of 'spaarlamp'. Via 'GPS Locatie' komt u op een plattegrond. Daarop ziet u waar glas- papier- en/of textielcontainers bij u in de buurt staan.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-30
- Natuur en milieu
- Externe link: Verkennen initiatief fysieke leefomgeving (vooroverleg)
Heeft u complexe of uitgebreide bouw- of verbouwplannen? Gaat u de functie van een pand wijzigen? Past uw plan niet binnen het omgevingsplan? Doe altijd eerst een vergunningscheck. Leg daarna uw plan voor aan de gemeente. U dient daarvoor een verzoek verkennen initiatief in. Doe dit voordat u de aanvraag omgevingsvergunning indient. U voorkomt dat u voor vervelende verrassingen komt te staan in het vergunningstraject. Na de behandeling van uw verzoek weet u of uw plan kans van slagen heeft. Verzoek verkennen initiatief Kosten Een verzoek verkennen initiatief kost € 529,- Reactie U krijgt meestal binnen 6 weken een reactie. Afhankelijk van de complexiteit van het plan kan uw verzoek meer tijd in beslag nemen. Uw plan wordt dan mogelijk aan de intaketafel en/of de omgevingstafel behandeld. Aan een intaketafel en omgevingstafel zijn kosten verbonden. Informatie over de werkwijze aan de intake- en omgevingstafel vindt u in onze handreiking (pdf 3,7MB).
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-03-11
- Externe link: Ontheffing laden en/of lossen
Vraag een ontheffing laden en lossen aan als u met uw voertuig winkels wil bevoorraden in het gebied in Drachten waar laden en/of lossen is verboden. Voor het inloggen als particulier gebruikt u Digid en als bedrijf gebruikt u E-herkenning. Een pasje voor de zakpalen kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het pasje na gebruik weer in op het gemeentehuis. U krijgt uw borg dan terugestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing laden en lossen € 36,90 + € 90,- borgsom
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-16
- Externe link: Belastingen betalen
Elk jaar in februari krijgt u uw belastingaanslag. U kunt de gemeentelijke belastingen en heffingen op verschillende manieren betalen. Denkt u de belastingen niet te kunnen betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op of kijk of u recht heeft op kwijtschelding. Hoe kunt u betalen U kunt op 2 manieren betalen: U scant de QR-code op uw belastingaanslag. Daarna logt u in met DigiD. U logt met DigiD in op de Digitale Belastingbalie. Daar geeft u toestemming. U kunt hier ook uw bankrekeningnummer aanpassen of een machtiging instellen of stoppen. Betalen via Digitale Belastingbalie Zelf overmaken U kunt de belasting in een keer betalen. Gebruik voor de betaling de volgende gegevens: Rekeningnummer: NL11 BNGH 02 8502 2628 Ten name van: Gemeente Smallingerland Belasting Zet in de omschrijving altijd het aanslagnummer. Dit nummer staat op uw aanslag. Het is ook mogelijk dat u dit zelf in meerdere gedeeltes overmaakt. Let op: het gehele bedrag moet uiterlijk 31 mei 2025 op onze rekening staan. Betalen in termijnen met automatische incasso Als u meer dan €100 aan belasting moet betalen, kunt u gebruik maken van een automatische incasso. We schrijven het bedrag dan in 10 maandelijkse termijnen van uw rekening af. Automatische incasso beheren De persoon die op de aanslag staat moet de gemeente machtigen voor automatische incasso. U hoeft de machtiging maar één keer te geven. Die blijft geldig tot u de machtiging intrekt. De gemeente stopt een machtiging alleen als een poging voor een incasso 2 keer mislukt. Machtiging voor automatische incasso beheren Betalingsregeling afspreken Is het niet mogelijk om gebruik te maken van de automatische incasso, maar wilt u toch in termijnen betalen? Bel dan naar 0512 581 234 of mail naar gemeente@smallingerland.nl.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-03-04
- Externe link: Verkeersonveilige situatie melden
Als u een verkeersonveilige situatie ziet, dan kunt u hier een melding van maken. Denk aan een onoverzichtelijk kruispunt, lijnen op de weg die slecht te zien zijn of een plaats waar vaak te hard wordt gereden. Wij onderzoeken de situatie en kijken naar een oplossing binnen onze mogelijkheden. Verkeersonveilige situatie melden Hieronder vindt u meldingen die we vaak ontvangen, en de antwoorden die we meestal geven op die meldingen. Te hard rijden De gemeente kan maatregelen nemen als kan worden aangetoond dat er vaak te hard wordt gereden en dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Dat kan door het plaatsen van drempels of het aanpassen van de inrichting van de weg. Dit doet de gemeente echter alleen bij groot onderhoud. Daarom kan in de tussentijd tijdelijk een snelheidsdisplay geplaatst worden. Deze maakt bestuurders bewust van hun snelheid. Te weinig parkeerplaatsen De gemeente krijgt vaak verzoeken voor het aanleggen van extra parkeerplaatsen. De gemeente bepaalt aan de hand van parkeernormen hoeveel parkeerplaatsen ergens moeten komen. De gemeente legt niet zomaar extra parkeerplaatsen aan omdat dat vaak ten koste gaat van het groen in de gemeente. Er wordt voor mijn uitrit geparkeerd Als voor uw uitrit of garage wordt geparkeerd door onbekende voertuigen, kan dit voor u erg hinderlijk zijn. Parkeren voor een uitrit of garage is per definitie verboden. Als dit gebeurt valt dit onder foutparkeren, en daar kunnen boetes voor geschreven worden. Regelmatig wordt gevraagd of de gemeente een wit kruis kan plaatsen, maar deze worden vrijwel nooit geplaatst. De reden hiervoor is dat het foutparkeren een kwestie is van gedrag. Een wit kruis heeft geen juridische status: de persoon zal er waarschijnlijk blijven parkeren. Daarnaast draagt het niet bij aan een fraai straatbeeld. Om onder meer deze redenen plaatst de gemeente geen witte kruizen voor uitritten of garages. Bij hinderlijk parkeren of het blokkeren van de weg adviseren wij u de bestuurder van het voertuig aan te spreken op zijn of haar gedrag. Helpt dit niet, dan is de vervolgstap contact op te nemen met handhaving of de politie. Gehandicaptenparkeerplaats Een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken kunt u aanvragen via deze link. Laadpaal elektrische auto Een openbare laadpaal kunt u aanvragen via deze link. Bebording De gemeente plaatst enkel de benodigde bebording. Dat betekent dat de gemeente dus ook geen extra bebording bijplaatst. Hiermee voorkomt de gemeente een "oerwoud" aan borden en zijn de nodige borden goed zichtbaar. Indien de bebording niet klopt horen we dit graag van u. Dit kunt u melden via de meldingslink bovenaan deze pagina. Op basis van uw melding gaan wij kijken wat er mis is en hoe we het op kunnen lossen. Zebrapaden Voor de aanleg van zebrapaden volgt de gemeente landelijke richtlijnen. De gemeente wilt een zo veilig mogelijke verkeerssituatie voor alle gebruikers. Als een zebrapad de situatie niet veiliger maakt, wordt deze daarom niet geplaatst. Paaltjes en hekjes Paaltjes en hekjes op voet- en fietspaden zijn niet wenselijk. Dit heeft meerdere redenen. Paaltjes op voet- en fietspaden zijn een grote veroorzaker van eenzijdige ongevallen van voetgangers en fietsers. Dat betekent dat er veel fietsers zijn die tegen een paaltje of hekje aan rijden en daarbij ten val komen (en mogelijk gewond raken). Daarnaast vormen paaltjes een belemmering voor de doorgang van brandweer en ambulance, maar ook voor mensen met een fysieke beperking of kinderwagens. Zicht en verkeersspiegels "De gemeente is zeer terughoudend met het plaatsen van verkeersspiegels. Een spiegel is in de meeste gevallen geen oplossing voor het (zicht)probleem omdat verkeerspiegels over het algemeen een vertekend beeld geven van de verkeerssituatie. Dit geldt in het bijzonder voor weggebruikers die ter plaatse niet goed bekend zijn. Ook zijn fietsers en voetgangers nauwelijks zichtbaar in een spiegel omdat ze, door de vertekening, heel klein worden. Dit is nadelig voor de verkeersveiligheid. Alleen in hele bijzondere situaties waar het zicht volledig ontbreekt voegen spiegels iets toe aan de verkeersveiligheid. Deze situatie komt nauwelijks voor in de gemeente. Soms is er sprake van zichtbelemmerende begroeiing. Over het algemeen is in een 30 km/u-zone slechts sprake van zichtbelemmering als de begroeiing dicht bij de rand van de rijbaan komt en zo hoog is dat het verkeer (vanuit een voertuig) er niet overheen kan kijken. Staat de begroeiing op ruime afstand van de rijbaan, dan is er over het algemeen voldoende mogelijkheid, eventueel met aangepaste snelheid, tot aan het kruispunt op te rijden en zo zicht te krijgen op het kruisende verkeer. Bij hogere snelheden (bijvoorbeeld 50 km/h), kan al eerder sprake zijn van zichtbelemmering. Of er sprake is van zichtbelemmerende begroeiing wordt door de verkeerskundige van de gemeente beoordeeld. Indien er sprake is van zichtbelemmerende begroeiing, is de eigenaar van de beplanting verplicht deze te snoeien of eventueel te verwijderen. Indien een muur van bijvoorbeeld een schuur zorgt voor zichtbelemmering, dan dient het verkeer zich in haar gedrag aan te passen aan deze situatie. De gemeente neemt in zulke gevallen meestal geen maatregelen."
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-13
- Bestuur
- Externe link: Identiteitskaart (ID-kaart)
Met een geldige identiteitskaart kunt u zich identificeren. Ook kunt u de kaart gebruiken om te reizen naar verschillende landen. Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Dit geldt voor alle leeftijden. Identiteitskaart aanvragen Stap 1: Maak eerst online een afspraak om naar het loket te komen. Afspraak maken Stap 2: Geef uw gegevens digitaal door en betaal alvast. U doet dat met DigiD. Dit scheelt u tijd bij het loket. Gegevens digitaal doorgeven (met DigiD) Jonger dan 12 jaar Jongeren tot 12 jaar hebben voor het aanvragen van een identiteitskaart toestemming nodig van alle gezaghouders. Toestemming geeft u online met uw DigiD. Kom samen met uw minderjarig kind naar het gemeentehuis voor de aanvraag. Online toestemming geven (met DigiD) Lukt het niet om online toestemming te geven? Vul dan het toestemmingsformulier (pdf) in. Identiteitskaart ophalen Heeft u een nieuwe identiteitskaart aangevraagd? Dan maakt u een nieuwe afspraak (voor uw kind) om de identiteitskaart op te halen. Zorg ervoor dat er minstens zeven dagen tussen deze twee afspraken zit. Het duurt ongeveer een week voordat de identiteitskaart voor u of uw kind klaar ligt. Maak een afspraak om de identiteitskaart op te halen. Identiteitskaart ophalen op afspraak Meer informatie over paspoorten en identiteitskaarten vindt u op de website van de Rijksoverheid. Identiteitskaart kwijt of gestolen Bent u uw identiteitskaart kwijt? Meld deze vermissing dan online door bij de gemeente. Meenemen Kom goed voorbereid op de afspraak. Vanaf de leeftijd van 12 jaar nemen vingerafdrukken af. Zorg daarom dat de vingers goed schoon zijn. Daarnaast moet u een aantal zaken meenemen naar de afspraak: Alle geldige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u heeft Pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de eisen Contant geld of een pinpas. U betaalt bij de aanvraag Kosten Kosten Geldigheid 18 jaar en ouder € 78,00 10 jaar Jonger dan 18 jaar € 42,00 5 jaar Spoedaanvraag € 59,10 (plus kosten ID-kaart) Spoedaanvraag Doe een spoedaanvraag als u de identiteitskaart sneller nodig hebt. Voor een spoedaanvraag moet u extra betalen. Vraagt u de identiteitskaart voor 14.00 uur aan, dan ligt het paspoort uiterlijk twee werkdagen later vanaf 10.00 uur voor u klaar. Maak voor het ophalen van het paspoort een afspraak.. Kwijtschelding aanvragen In sommige gevallen is het mogelijk om kwijtschelding voor de aanschaf van een ID-kaart aan te vragen. Hiervoor kunt u het kwijtscheldingsformulier ID-kaart (pdf) invullen. In de volgende situaties is kwijtschelding mogelijk: Als er kwijtschelding is verleend voor de gemeentelijke belastingen. Wanneer de aanvraag geldt voor een kind ouder dan 14 jaar (vanaf 14 jaar geldt de identificatieplicht). Er geen sprake is van een geldig paspoort. Er niet eerder kwijtschelding is verleend voor de ID-kaart. In geval van diefstal/vermissing kan er niet opnieuw kwijtschelding worden aangevraagd. Inwonende kinderen boven de 18 jaar moeten zelf een verzoek indienen en kunnen geen gebruik maken van de toegewezen kwijtschelding gemeentelijke belastingen van de ouders of verzorgers.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-04-17
- Externe link: Horecavergunning droge horeca
Heeft u een horecabedrijf, maar schenkt u alleen alcoholvrije dranken? Dan heeft u een horecavergunning droge horeca en een exploitatievergunning nodig. Voor een terras vraagt u een terrasvergunning aan. U kunt alle nodige vergunningen in 1 keer aanvragen. Bel voor een afspraak: 0512 581234 Voorwaarden Voor een drank- en horecavergunning droge horeca voldoet u aan de volgende voorwaarden: Uw bedrijf staat ingeschreven bij de KVK. Uw bedrijf heeft tenminste één ruimte met een oppervlakte van minimaal 35 m2. Uw bedrijfspand voldoet aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl). Voorwaarden leidinggevenden Wij stellen ook eisen aan de leidinggevenden in uw bedrijf. Ten minste twee leidinggevenden voldoen aan de volgende eisen: Ze zijn 21 jaar of ouder. Ze voldoen aan een aantal zedelijkheids- en moraliteitseisen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een leidinggevende geen strafbare feiten heeft gepleegd. Wij doen hiervoor een antecedentenonderzoek. Ze staan niet onder curatele. Ze staan ingeschreven in het Register Sociale Hygiëne. Leidinggevenden toevoegen of verwijderen Kosten De kosten (leges) voor het in behandeling nemen van een aanvraag zijn: Vergunning Kosten Horecavergunning droge horeca € 96 Exploitatievergunning € 150 Terrasvergunning € 34,60 Terras per m2 € 13,80 per jaar Aanvragen Voor het aanvragen van vergunningen voor droge horeca maakt u een afspraak op het gemeentehuis. Bel daarvoor naar 0512 581234. Na uw aanvraag Na uw aanvraag controleren wij of uw aanvraag voldoet aan de Algemene Plaatselijke Verordening Smallingerland, de Drank- en Horecaverordening Smallingerland en de Wet Bibob. U krijgt binnen 8 weken bericht.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-03-31
- Externe link: Verkoop grond voor uitbreiding bedrijvenpark Azeven-Noord
De gemeente start met de verkoop van grond voor de uitbreiding van bedrijvenpark Azeven-Noord. Hiermee zet Smallingerland een belangrijke stap in de economische ontwikkeling. Dankzij de toenemende belangstelling van ondernemers voor vestigingen in Drachten en de toename in grondverkopen is het mogelijk geworden om dit park verder uit te breiden. Op het bedrijvenpark worden 12 kavels aangeboden. Ondernemingen kunnen zich uitsluitend inschrijven voor één kavel. Inschrijving gesloten Iedereen moet de kans krijgen om mee te dingen bij de verkoop van gronden door overheden. Dit staat in het Didam-arrest. Dat betekent dat iedereen zich in kon schrijven voor beschikbare kavels. Er is een uitgifteleidraad geschreven waar de criteria in staan die moeten bepalen wie uiteindelijk de kavel krijgt als er meerdere belangstellenden zijn. De inschrijving is op zondag 30 maart om 23:59 uur gesloten. Uitgifteleidraad BedrijventerreinenAzeven-Noord Deze uitgiftleidraad fungeert als wegwijzer voor de inschrijving, selectie en gunning van de kavels op het bedrijvenpark Azeven-Noord en om te komen tot de realisatie van uw bouwplan. U kunt deze leidraad ook downloaden als pdf (1 MB) Een leidraad is noodzakelijk, omdat het Didam-arrest van de Hoge Raad van 26 november 2021 gevolgen heeft voor de uitgifte van grond en vastgoed door de gemeenten. Als uitgangspunt heeft te gelden dat de gemeenten, en dus ook de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten, mededingingsruimte biedt bij gelijke gevallen. De exploitatiemaatschappij wil hieraan voldoen door de beschikbaarheid van bouwkavels op voornoemde bedrijvenpark passend te publiceren en iedere serieuze gegadigde een gelijke kans bieden om in aanmerking te komen voor de koop een bouwkavel op één van voornoemde bedrijvenpark. Met de selectieprocedure, zoals beschreven in deze leidraad, wil de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten aan de hand van toetsbare, objectieve, en redelijke criteria gegadigden selecteren voor de aankoop van een bouwkavel op het bedrijvenpark. In deze selectieleidraad vindt u alle voor de selectie van belang zijnde stukken en informatie over de selectieprocedure, de selectie- en gunningscriteria en het tijdschema voor de procedure. Bij het opstellen van deze leidraad beogen wij zorgvuldig om te gaan met het ruimtegebruik op onze bedrijventerreinen. Initiatieven zullen daarom passend moeten zijn en toegevoegde waarde moeten hebben voor de lokale economie en de werkgelegenheid. 2.1 Het bedrijvenpark Bedrijvenpark Azeven-Noord ligt ten oosten van Drachten, begrensd door de a7 in het zuiden, de N31 in het westen en De Knobben en De Feart in het noorden en oosten. Het plangebied is ca. 250 hectare groot en omvat behalve het bedrijvenpark een noordrand met de airstrip en een agrarische overgangszone. Op het terrein hebben zich de afgelopen jaren al verschillende hoogwaardige bedrijven gevestigd. De hoogwaardige technische industrie is een belangrijke motor voor de werkgelegenheid en de economie in Smallingerland. In toenemende mate wordt deze positie in Noord Nederland erkend. We hechten er belang aan dat de positie van Drachten in dit noordelijk netwerk wordt vastgehouden en uitgebouwd. Wanneer het ‘vliegwiel’-effect van ontwikkeling van deze sector succesvol verder op gang wordt gebracht, geeft dit een stimulans aan de leefomgeving van de inwoners in Drachten en de dorpen. Op het gebied van voorzieningen, onderwijs, woningen en vervoersmodaliteiten. Meer info over het bedrijvenpark op: www.bedrijvenparka7.nl 2.2 Beschikbare kavels Bedrijvenpark Azeven-Noord bestaat uit verschillende fases. Fase 1, 2 en 3 zijn inmiddels in ontwikkeling gebracht. Dit uitgifteprotocol maakt nog onderdeel uit van fase 3, een uitbreiding van 10 hectare. Voor een overzicht van de beschikbare bouwkavels, de specificaties en koopprijzen wordt verwezen naar de bijgevoegde bestanden. 2.3 Bestemmingsplan Bedrijvenpark Azeven Het geldende bestemmingsplan is Bedrijvenpark A7-Noord, behorende bij het tijdelijke deel omgevingsplan Smallingerland.Het bestemmingsplan betreffende de uitbreiding is inmiddels in werking getreden. Dat betekent dat de kavels ook uitgegeven kunnen worden. 2.4 Bijzonderheden met betrekking tot de kavel Met betrekking tot de kavel zijn enkele bijzonderheden van toepassing welke achtereenvolgend in deze paragraaf worden weergegeven. Deze bijzonderheden zijn ook verwoord in de concept koopovereenkomst. Inrit U bent zelf verantwoordelijk voor de aanleg van de inrit naar uw kavel, passend binnen de voorwaarden van het beeldkwaliteitsplan. Tevens dient u voor een uniform beeld gebruik te maken van bedrijven die op de gemeentelijke groslijst staan en dient u een inritvergunning aan te vragen. De kosten voor de inrit zijn ook niet bij de grondprijs inbegrepen en aanleg moet in afstemming met de gemeente Smallingerland. Parkeren Op het bedrijventerreinen gelden regels omtrent parkeren en bijbehorende parkeernormen. U dient ten alle tijden zorg te dragen voor voldoende parkeerruimte op eigen terrein Riolering De riolering van de te realiseren bebouwing moet lozen op het gemeentelijk riool. De wijze van aansluiting op het gemeentelijk riool wordt in overleg met de gemeente bepaald. Stroom In Drachten is sprake van netcongestie op het leveren en terugleveren van stroom. Alleen een reguliere aansluiting is nog mogelijk. Een aanvraag voor stroom kan gedaan worden via de website: www.mijnaansluiting.nl. Liander is in Drachten verantwoordelijk voor het stroomnetwerk. De Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten kan op geen enkele wijze op eventuele gevolgen van het niet of later krijgen van een aansluiting worden aangesproken door eventuele inschrijvers. Op dit moment wordt tevens gewerkt aan een Energyhub op bedrijvenpark Azeven-Noord. Bedrijven die een nieuwe kavel afnemen op Azeven-Noord kunnen mogelijk deelnemen aan de Energyhub. Tot slot is het niet krijgen van een stroomaansluiting geen argument om onder de koopovereenkomst uit te komen. Uitsluiten verschillende functies Op 16 mei 2023 heeft het college van Smallingerland de nieuwe Algemene Verkoopvoorwaarden voor verkoop van bedrijfsgronden vastgesteld. In dit besluit is aangegeven dat het aanbod van kavels op bedrijventerreinen op dit moment beperkt is. Door de schaarste moeten beleidskeuzes worden gemaakt. Daarom is gekozen om voorlopig alleen aan eindgebruikers bedrijfskavels te verkopen. Dit besluit is ook overgenomen in deze uitgifteleidraad door de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten. Kantoren, bedrijfsverzamelgebouwen, opslagunits, energieopslag en/of datacenter zijn tevens uitgesloten van verkoop. Dit met uitzondering van kavel nummer 27 en 29 aan de Nipkowlaan waar wel de gelegenheid wordt gegeven om een bedrijfsverzamelgebouw te realiseren, passend binnen het geldende bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan. Hierbij opgemerkt dat aan de voorkant van het bedrijfsverzamelgebouw een representatieve kop dient te worden gebouwd en de bedrijfsverzamelgebouwen daarachter zijn gesitueerd. Uit landelijk onderzoek van de STEC Group is gebleken dat bedrijventerreinen in heel Nederland vol stromen met kleine units, zoals garageboxen en verzamelgebouwen. Deze groei belemmert circulaire transitie en de doorgroei van bedrijven. In het nog nader te ontwikkelen vestigingsbeleid wordt hier een beleidsuitspraak gedaan. Tot die tijd wordt eerder genoemde lijn gehandhaafd. Verkoop onverkochte kavels Voor kavels welke onverkocht blijven na de selectie geldt dat er niet een nieuwe publicatie gaat plaatsvinden maar dat de gemeente in gesprek gaat in volgorde van binnenkomst. 2.5 Disclaimer De informatie in dit document is uitsluitend bedoeld als uitnodiging tot inschrijving. Er kunnen geen rechten aan de informatie in dit document worden ontleend. Hoewel de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen dit document en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. De Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten wijst iedere aansprakelijkheid ten aanzien van de juistheid, volledigheid, actualiteit van de geboden informatie uitdrukkelijk van de hand. Procedure De procedure is verdeeld in 4 fasen: Bekendmaking en inschrijving; De selectie en voornemen tot gunning; Reserverings- en optietermijn; Afname van de kavel en ontwikkeling van het bouwplan. In dit hoofdstuk zullen we achtereenvolgens de procedure toelichten. 3.1 Bekendmaking en inschrijving de inschrijving wordt vrijgegeven op maandag 10 februari 2025 vanaf 09.00 uur en sluit op zondag 30 maart om 23.59 uur; alleen (volledige) inschrijvingen die binnen zijn gekomen binnen de gestelde inschrijvingstermijn worden in beschouwing genomen. Inschrijvingen die voor de start van de inschrijvingstermijn worden ingediend, worden (dus ook) niet in behandeling genomen; inschrijven is alleen mogelijk met het digitale Inschrijfformulier op de website van de gemeente Smallingerland; het is alleen mogelijk om in te schrijven op één individuele bouwkavel. Als een gegadigde inschrijft op twee of meerdere bouwkavels, dan geldt alleen de eerst ingediende inschrijving. Let op: wanneer meerdere bedrijven een gelijke puntenscore hebben, is het moment van indienen van de inschrijving bepalend; inschrijvers ontvangen automatisch een bevestiging (e-mail) van ontvangst van het inschrijfformulier, dit is geen bewijs van inschrijving met datum en tijd; het is inschrijvers toegestaan de bouwgrond voor zijn/haar gebruik te laten ontwikkelen c.q. aan te laten kopen door een derde/investeerder, mits de inschrijver de eindgebruiker (huurder of koper) wordt; gegadigden kunnen tot uiterlijk 5 maart 2025 om 23.59 uur vragen stellen over de selectieprocedure. Dit om mogelijke onduidelijkheden in de documenten weg te nemen en onjuiste interpretaties over de selectieprocedure te voorkomen. Vragen en/of opmerkingen kunnen alleen gesteld en/of gemaakt worden via EZ@smallingerland.nl Vragen die na de genoemde uiterste termijn binnen zijn gekomen, worden niet meer in behandeling genomen tenzij de gemeente meent, dat beantwoording noodzakelijk is voor het indienen van een correcte inschrijving. toetsing van de inschrijvingen vindt plaats binnen acht weken na de sluitingsdatum. op dat moment wordt gekeken naar de juistheid en volledigheid van de inschrijvingen. inschrijvers krijgen allemaal op dezelfde dag via een e-mail bericht over hun inschrijving: volledige aanvragen met datum en tijd van indienen; onvolledige inschrijvingen krijgen bericht met het verzoek de inschrijving volledig te maken. De hersteltermijn eindigt op 23 april 2023 om 23.59 uur (fatale termijn). Het moment van ontvangst van de volledige aanvraag binnen de hersteltermijn is geldend in de selectieprocedure. deze selectieprocedure sluit na afloop van de inschrijvingsperiode. Als na sluiting blijkt dat niet op bouwkavels is ingeschreven of als, bijvoorbeeld, een inschrijver (uiteindelijk) niet tot aankoop overgaat en er voor de betreffende bouwkavels ook geen reservelijst is, dan zal de gemeente de regel ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ hanteren. Deze regel geldt ook voor inschrijvers die op een reservelijst voor een bouwkavel staan en die in aanmerking willen komen voor een bouwkavel waarop nog niet is ingeschreven. 3.2 Reservelijst Als de koop van een kavel die tijdens de toewijzing is vergeven onverhoopt toch niet wordt afgenomen of de reservering- en/of optie komt vervallen, wordt contact opgenomen met de eerste reserve kandidaat. De reserve kandidaat die een kavel krijgt aangeboden dient binnen twee weken te beslissen of zij willen onderzoeken of hun bouwplan haalbaar is. Hierna krijgt hij 3 maanden de tijd voor dit onderzoek gedurende een reserveringsperiode. Neemt de gegadigde geen beslissing of weigert deze op het aanbod in te gaan dan wordt de eerstvolgende reserve kandidaat op de lijst benaderd. Als aan de reserve kandidaat een bouwkavel wordt toegewezen, dan wel dat de reserve kandidaat schriftelijk aangeeft geen belangstelling (meer) te hebben, dan wordt hij/zij van de reservelijst geschrapt. Als een inschrijver opteert voor een bouwkavel waarop nog niet is ingeschreven, dan doet hij daarmee ook afstand van zijn plek op de reservelijst. De reservelijst houdt op te bestaan op het moment dat alle toegewezen bouwkavels in eigendom zijn overgedragen. De reservekandidaten worden hiervan schriftelijk niet op de hoogte gesteld. 3.3 Selectie en voornemen tot gunning Na het sluiten van de inschrijftermijn toetst de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten de inschrijvingen op volledigheid en juistheid; Alleen geldige inschrijvingen worden toegelaten tot de selectie; Op basis van de hoogst behaalde puntenscore wordt de bouwkavel waarop ingeschreven is voorlopig gegund en komt de gegadigde in aanmerking om met de gemeente een reserveringsovereenkomst te sluiten; Indien meerdere gegadigden hebben ingeschreven op dezelfde bouwkavel en tevens een gelijke puntenscore is behaald, is het moment van binnenkomst van de inschrijving bepalend voor de voorlopige gunning van de bouwkavel waarop ingeschreven is; Na afloop van de hersteltermijn worden alle (volledige) inschrijvers op hetzelfde moment, uiterlijk 5 mei 2025, geïnformeerd over hun inschrijving (score) en de voorlopige gunning van de bouwkavel waarop ingeschreven is; Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten houdt een reservelijst per bouwkavel aan voor volledige inschrijvingen. Als er op bouwkavels niet is ingeschreven, als de gegadigde aan wie de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten heeft gegund zich terugtrekt of een procedure wordt anderszins voortijdig afgebroken met een inschrijver en is er geen reservelijst voor de betreffende bouwkavel dan hanteert de Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten het principe "wie het eerst komt". 3.4 Standstill periode en gunning van de kavel De Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten hanteert een standstill periode van 20 kalenderdagen welke aanvangt na de dag waarop de voorlopige gunning van de bouwkavel bekend is gemaakt. Inschrijvers die het niet eens zijn met de uitkomst van de selectieprocedure kunnen binnen deze periode van 20 kalenderdagen een kort geding aanhangig maken. Als een inschrijver dat niet doet, is de gemeente vrij om de kavel te gunnen. Pas na afloop van de standstill periode wordt de kavel gegund aan de geselecteerde gegadigde door middel van een gunningsbrief. 3.5 Selectiecriteria Selectiecriteria zijn criteria waaraan een gegadigde moet voldoen om als potentieel koper deel te kunnen nemen aan de selectieprocedure. De criteria bestaan uit geschiktheidseisen en uitsluitingsgronden. Indien potentiële koper(s) niet voldoen aan de selectiecriteria, sluiten we de betreffende gegadigde(n) uit van verdere deelname aan de selectieprocedure. a. Geschiktheidseisen De geschiktheidseisen zijn de eisen waaraan gegadigden moeten voldoen om in aanmerking te kunnen komen voor een bouwkavel. De geschiktheidseisen die voor het bedrijventerrein gelden zijn: de eindgebruiker(s) staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel; het bedrijf van de eindgebruiker(s) voldoet aan de gebruiksregels zoals vastgelegd in het: bestemmingsplan Azeven-Noord, dan wel kan daaraan voldoen door gebruik te maken van de binnenplanse afwijkingsmogelijkheden en; de gegadigde conformeert zich met de door de gemeente Smallingerland vastgestelde kavelafmetingen, oppervlakte en koopprijs. b. Uitsluitingsgronden Uitsluitingsgronden staan verdere deelname aan de selectieprocedure in de weg. Een inschrijving is ongeldig als één van de uitsluitingsgronden van toepassing is, de inschrijving en/of de stukken te laat zijn ingediend of als de gegadigde niet voldoet aan de geschiktheidseisen. De inschrijving wordt dan terzijde gelegd en de gegadigde worden uitgesloten van verdere deelname aan de selectieprocedure. We hanteren de volgende uitsluitingsgronden: de gegadigde heeft onjuiste verklaringen gegeven bij het verstrekken van de stukken en gegevens die nodig zijn om te beoordelen of aan de geschiktheidseisen en de gunningscriteria wordt voldaan; de gegadigde voornemens is kantoren, bedrijfsverzamelgebouw(en), opslagunits, energieopslag en/of datacenter te realiseren, met uitzondering van de kavels die hiervoor zijn aangewezen in de selectieprocedure; de gegadigde geen eindgebruiker (huurder of koper) heeft vastgelegd; de gegadigde heeft stukken of gegevens achtergehouden of heeft verzuimd om die stukken of gegevens te overleggen die nodig zijn om te toetsen of aan de geschiktheidseisen en de gunningscriteria wordt voldaan. Bijvoorbeeld wanneer het Inschrijfformulier bouwkavel bedrijventerrein [NAAM] te [PLAATS] onvolledig is ingevuld; het inschrijfformulier is niet door een rechtsgeldig bevoegd persoon ingevuld en ondertekend; meerdere inschrijvingen van een concern, holding en andere rechtsvormen zijn ontvangen; de gegadigde in surseance van betaling, staat van faillissement of liquidatie verkeert; Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten behoudt zich het recht voor om gegadigden te screenen op integriteit op basis van de regelgeving zoals vastgelegd in de wet Bibob. De wet Bibob heeft als doel te voorkomen dat de overheid ongewild criminele activiteiten ondersteunt door contracten aan te gaan met partijen die misbruikt worden voor illegale praktijken. Na afronding van het Bibob-onderzoek zal door het college een besluit tot het aangaan van een overeenkomst worden genomen. Gedurende de gehele procedure moet de ingeschreven partij er zorg voor dragen dat de uitsluitingsgronden niet op hem van toepassing zijn en moet hij blijven voldoen aan de in dit document gestelde voorwaarden. Als dit op enig moment niet het geval is, moet de inschrijver dit direct kenbaar maken en wordt deze inschrijver uitgesloten van verdere deelname. Door middel van het indienen van het inschrijfformulier verklaart gegadigde dat geen van de uitsluitingsgronden op hem van toepassing zijn. 3.6 Gunningscriteria Om in aanmerking te komen voor de gunning van een bouwkavel moet minimaal 1 punt worden gescoord. De inschrijving die het hoogst scoort komt bovenaan de lijst te staan. Bij een gelijke score geldt het moment van binnenkomst van de inschrijving, waarbij alle stukken volledig en juist moeten zijn ingediend. Het bedrijf of de onderneming van de inschrijver kan slechts in één categorie worden ondergebracht. Inschrijvers zijn zelf verantwoordelijk voor het bepalen van welke categorie en het aanleveren van de onderbouwing hiervoor. We hanteren de volgende gunningscriteria: bedrijven of ondernemingen die al gevestigd zijn op het bedrijventerrein Azeven-Noord en op de huidige locatie binnen 3 jaar gaan of willen uitbreiden en daar een aangrenzende kavel voor nodig hebben. (5 punten); Bewijsstuk: Door het aankruisen van het gunningscriterium verklaart de inschrijver zijn bedrijf of onderneming binnen 3 jaar uit te willen breiden. Aanvullend vragen we om via het aanvraagformulier een toelichting te geven om wat voor uitbreiding het gaat en voor welke bedrijfsmatige activiteiten. bedrijven en ondernemingen die nu al binnen de gemeente Smallingerland gevestigd zijn en die willen verplaatsen naar het bedrijvenpark (4 punten); De exploitatiemaatschappij hecht belang aan het behoud en uitbreiding van de werkgelegenheid om de economische ontwikkeling te stimuleren. Bewijsstuk: Door het aankruisen van het gunningscriterium verklaart de inschrijver zijn bedrijf of onderneming naar het bedrijventerrein te willen verplaatsen. Aanvullend vragen we om op het aanvraagformulier een toelichting van maximaal 300 woorden te geven op de verplaatsing en om welke bedrijfsmatige activiteiten het gaat. bedrijven en ondernemingen die zich vanuit de regio of van elders willen vestigen op het bedrijvenpark en hier een eigen bedrijfspand willen bouwen (3 punten). Bewijsstuk: Door het aankruisen van het gunningscriterium verklaart de inschrijver zijn bedrijf of onderneming op het bedrijventerrein te willen vestigen. Aanvullend vragen we om via het aanvraagformulier een toelichting van maximaal 300 woorden te geven op de beoogde vestiging en om welke bedrijfsmatige activiteiten het gaat. Algemeen Aandacht voor circulair bouwen, duurzaam bouwen, oplossingsrichtingen voor de netcongestie en biodiversiteit. Bewijsstuk: Aanvullend vragen we via het webformulier een toelichting van maximaal 300 woorden te geven op de beoogde voornemens bij de nieuwbouw, aanvullend op bestaande wet- en regelgeving (1 extra punt te verdienen, bovenop de score bij a, b en c). 3.7 Na de gunning 3.7.1. Reservering De gegunde kavel wordt exclusief gereserveerd voor de inschrijver. Deze reservering is geheel vrijblijvend en duurt maximaal 3 maanden gerekend vanaf het moment van gunning. De reservering wordt bevestigd door middel van een zogenaamde reserveringsbrief. Gedurende de reserveringstermijn heeft u de gelegenheid om vrijblijvend te onderzoeken of uw bouwplan haalbaar is en samen met uw architect tot planvorming kan komen. U kunt, eventueel samen met uw architect uw (voorlopige) plan aan de gemeente voorleggen via de website: Verkennen initiatief fysieke leefomgeving - Smallingerland 3.7.2 Optieovereenkomst Zodra duidelijkheid is verkregen over de haalbaarheid van uw bouwplan wordt u een betaalde optieovereenkomst aangeboden. Gedurende deze optietermijn werkt u uw bouwplan nader uit. Download de model optieovereenkomst (pdf 469kB) Na het vooroverleg zijn er grofweg drie mogelijkheden voor het vervolg: groen licht: uw bouwplan is passend; oranje licht: uw bouwplan dient gewijzigd te worden, maar lijkt passend; rood licht: uw bouwplan is niet passend. Indien er sprake is van groen licht ontvangt u een aanbod tot koop. De model koopovereenkomst is aangehecht aan dit document als bijlage. Indien er sprake is van een oranje licht zal u nog eenmaal de gelegenheid gegeven worden om uw bouwplan dusdanig aan te passen dat er groen licht ontstaat. U krijgt daarna dan eveneens een koopovereenkomst aangeboden. Als er sprake is van een rood licht komt de optie te vervallen en wordt u geen koopovereenkomst aangeboden. Uw recht op de kavel komt hiermee te vervallen. De optietermijn bedraagt zes maanden en is in het uiterste geval eenmalig verlengbaar met nogmaals zes maanden. De optievergoeding bedraagt per zes maanden 1,5% van de totale koopsom (exclusief btw). Deze optievergoeding wordt op geen enkele wijze gecompenseerd. 3.7.3 Koopovereenkomst Om uw bouwplan te realiseren dient u de grond in eigendom te verkrijgen. Dit gebeurt aan de hand van het aangaan van de koopovereenkomst. Wanneer uw bouwplan rijp is voor de aanvraag omgevingsvergunning wordt u de koopovereenkomst aangeboden. U dient deze binnen 2 twee weken na verzending voor akkoord ondertekenen en retourneren aan de gemeente. U ontvangt voor uw eigen administratie een door alle partijen getekende overeenkomst. Wanneer u niet op de aangeboden koopovereenkomst wenst in te gaan, laat u ons dit schriftelijk zo snel mogelijk (uiterlijk binnen 2 weken) weten. Reageert u niet binnen 2 weken, dan komt het aanbod te vervallen. In beide gevallen is de gemeente dan vrij om de kavel voor een derde te reserveren. De aanvraag omgevingsvergunning dient u uiterlijk binnen 6 maanden na ondertekening van de koopovereenkomst in te dienen. De model koopovereenkomst is aangehecht als bijlage bij dit document. Onderdeel Datum start inschrijving Maandag 10 februari 2025 om 9.00 uur stellen van vragen via e-formulier tot uiterlijk Woensdag 5 maart 2025 om 23.59 uur publicatie nota van inlichtingen uiterlijk Woensdag 12 maart 2025 sluiting inschrijvingstermijn Zondag 30 maart 2024, 23.59 uur toetsen inschrijvingen op volledigheid en juistheid tot uiterlijk Maandag 10 april 2025, 23.59 uur hersteltermijn eindigt Woensdag 23 april 2025, 23.59 uur bericht aan inschrijvers over voorlopige gunning Maandag 5 mei 2025, 23.59 uur standstill periode eindigt Zondag 25 mei 2025, 23.59 uur Toesturen reservering-/gunningsbrief (reservering) 3 weken na afloop standstill periode (bij geen kort geding) toesturen en ondertekenen optieovereenkomst tezamen met de concept koopovereenkomst 8 weken na toezending gunningsbrief Ondertekening koopovereenkomst Voor het einde van de optietermijn. Akte passering Binnen 4 weken na verlenen omgevingsvergunning doch uiterlijk binnen 6 maanden. Selectiecriteria Als meerdere inschrijvingen worden ontvangen van dezelfde onderneming (of gerelateerd aan de onderneming), wordt alleen de eerste inschrijving in behandeling genomen. Bedrijven of ondernemingen die al gevestigd zijn op het bedrijvenpark Azeven-Noord en op de huidige locatie binnen 3 jaar gaan of willen uitbreiden en daar een aangrenzende kavel voor nodig hebben. (5 punten); Bedrijven en ondernemingen die nu al binnen de gemeente Smallingerland gevestigd zijn en die willen verplaatsen naar het bedrijvenpark (4 punten); Bedrijven en ondernemingen die zich vanuit de regio of van elders willen vestigen op het bedrijvenpark en hier een eigen bedrijfspand willen bouwen (3 punten). Innovatieve oplossingen voor circulair- en duurzaam bouwen of biodiversiteit. Of innovatieve oplossingen voor de netcongestie. We vragen via het webformulier een toelichting van maximaal 300 woorden te geven op de beoogde voornemens bij de nieuwbouw, aanvullend op bestaande wet- en regelgeving (1 extra punt te verdienen, bovenop de score bij a, b, c en d). Bij een gelijke score geldt het moment van binnenkomst van de inschrijving, waarbij alle stukken volledig en juist moeten zijn ingediend. Uitsluitingsgronden Een inschrijving is ongeldig als: één van de uitsluitingsgronden in het uitgifteprotocol van toepassing is; de inschrijving en/of de stukken te laat zijn ingediend; als de gegadigde niet voldoet aan de geschiktheidseisen. De inschrijving wordt dan terzijde gelegd en de gegadigde worden uitgesloten van verdere deelname aan de selectieprocedure. Grondprijs Alle kavels hebben een grondprijs van €80 per m2. Met uitzondering van kavel nummer 2. Deze kavel heeft namelijk een zichtlocatie langs de A7 en heeft daardoor een grondprijs van €107 per m2. Alleen verkoop aan eindgebruikers Er is gekozen om de bedrijfskavels alleen aan uiteindelijke gebruikers te verkopen. Projectontwikkeling, kantoren, bedrijfsverzamelgebouwen, opslagunits, energieopslag en/of datacenters zijn ook uitgesloten van verkoop. Dit met uitzondering van kavel nummer 27 en 29 aan de Nipkowlaan. Hier wordt de gelegenheid gegeven om een bedrijfsverzamelgebouw te realiseren, passend binnen het geldende omgevingsplan en beeldkwaliteitsplan. Aandacht voor stroom en stikstof Het verkrijgen van stroom is een aandachtspunt. Voor een grote stroomaanvraag komt een ondernemer op de wachtlijst en voor een kleine aansluiting (maximaal 3x80) moet een nettoets worden aangevraagd bij de netbeheerder. Meer informatie hierover kan opgevraagd worden bij de netwerkbeheerder. Daarnaast is onlangs een gerechtelijke uitspraak geweest waarin is aangegeven dat de staat zich moet houden aan de wettelijke stikstofdoelen. Het is nog niet duidelijk wat hier de consequenties van zijn voor bijvoorbeeld de bouw van een nieuw bedrijfspand. De gemeente Smallingerland / Exploitatiemaatschappij Bedrijvenpark Drachten kan niet aansprakelijk worden gesteld als de realisatie van een nieuw bedrijfspand door één van deze ontwikkelingen geen doorgang kan vinden. Een stroomaansluiting kan aangevraagd worden via mijnaansluiting.nl Kavelindeling Klik op de afbeelding voor een grotere weergave. Contact Voor meer informatie, neem contact op met: Renate de Jong Accountmanager Bedrijven Gemeente Smallingerland Telefoon: 06 500 282 14 E-mail: r.de.jong@smallingerland.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-04-14