Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Externe link: Besparen op energiekosten

    Welke hulp bieden wij aan? De prijs van energie verandert regelmatig en is van veel factoren afhankelijk. De gemeente Terneuzen ondersteunt u graag bij het maken van de juiste keuzes op het gebied van energie. Samen met Gezondverzekerd.nl bieden we vanuit de gemeente energiecontracten aan met unieke voordelen.    Gezondverzekerd.nl De vergelijkingssite www.gezondverzekerd.nl/energie geeft informatie en persoonlijk advies over uw energiecontract. Is deze nog het meest voordelig? Of is het verstandig om over te stappen? Bij Gezondverzekerd.nl zijn minder energieleveranciers dan bij andere vergelijkingssites. Dit komt omdat Gezondverzekerd.nl streng selecteert, door speciale voorwaarden te stellen. Als u overstapt via www.gezondverzekerd.nl/energie, profiteert u van de volgende voordelen: U hoeft geen borg te betalen; Uw aanvraag wordt altijd geaccepteerd; U krijgt het beste tarief van de aanbieder; Persoonlijke begeleiding (online, telefonisch of op locatie) naar de juiste keuze; Opzeggen is altijd gratis óf verlengen tegen het laagste tarief; Altijd een contract met groene energie. Wanneer is overstappen niet voordelig? Het is niet altijd nodig om over te stappen. Als u bijvoorbeeld een vast energiecontract hebt, is de kans groot dat overstappen niet voordeliger is. Voor een variabel contract kan het wel gunstig zijn. Gezondverzekerd.nl helpt u met het beste advies voor uw situatie. Meer informatie Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie en kijk hoe u het beste kunt besparen op uw energiekosten. Heeft u nog vragen of wilt u een persoonlijk adviesgesprek? Bel dan naar de energiecoaches van gezondverzekerd.nl, telefoonnummer 085 303 5389. Wilt u meer weten? Wilt u meer weten over energiesubsidies en -leningen, de energiescan, de coaches van de Energiebank Terneuzen, of de handige folder met bespaartips? Veel van deze hulp is gratis. En gaat u uw huis isoleren? Dan heeft u waarschijnlijk recht op subsidie. Kijk voor meer informatie op de pagina duurzaam wonen.

  • Externe link: Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    Iedereen wil zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.  De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) helpt daarbij. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Wmo- of jeugdmelding doen Signaal beschermd wonen Waar kunt u terecht voor Wmo-hulp? Als u in aanmerking wilt komen voor hulp kunt u dit melden bij aan-z. Een medewerker van aan-z begint zo snel mogelijk met een onderzoek naar uw hulpvraag. Dit onderzoek mag niet langer duren dan zes weken. Na het onderzoek kunt u een aanvraag indienen. Het college neemt binnen twee weken een besluit op uw aanvraag. Over het besluit krijgt u een brief. Voor vragen met betrekking tot de Wmo kunt u telefonisch (0115 - 56 30 15) contact opnemen met aan-z op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. Als u digitaal een aanvraag, wijziging of verlenging wilt doorgeven, gebruik dan de Wmo- of jeugdmelding. Welke hulp valt onder de Wmo? De Wmo regelt vooral de hulp voor mensen die (nog) thuis wonen zoals: Hulpmiddelen (zoals een rolstoel) Vervoersvoorzieningen (zoals collectief vervoer, scootmobiel) Hulp in het huishouden Begeleiding Dagbesteding Beschermd wonen Verpleging valt onder de Zorgverzekeringswet. U kunt verpleging aanvragen bij uw zorgverzekeraar. Blijvend intensieve zorg, 24 uur per dag, valt onder de Wet langdurige zorg (Wlz). U doet een aanvraag bij het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Het CIZ onderzoekt of u in aanmerking komt. aan-z kan u eventueel ondersteunen bij uw aanvraag. Eigen bijdrage - abonnementstarief De eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening hulp en ondersteuning vanuit de Wmo is maximaal € 20,60 per maand. Dit noemen we het abonnementstarief. U moet de eigen bijdrage betalen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Hiervoor ontvangt u van het CAK een rekening. Meer informatie vindt u op de website van het CAK. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u de eigen bijdrage terug krijgen. Hiervoor sluit u een collectieve ziektekostenverzekering af via de gemeente.  Zorg in natura of persoonsgebonden budget? Zorg in natura betekent dat u hulp of ondersteuning krijgt van een zorgverlener die een contract heeft met de gemeente. Deze zorgverlener gaat samen met u aan de slag. Kiest u voor een pgb, dan regelt u alles zelf. Zo kunt u zorg inkopen bij zorgverleners waar de gemeente geen contract mee heeft. Twijfelt u of een pgb wel bij u past? Doe dan de pgb-test van Per Saldo. Dit is de belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget. Hulp in het huishouden Op de website van aan-z vindt u meer informatie over hulp in het huishouden. Beschermd wonen Beschermd wonen is er voor volwassen mensen met psychische of ernstige psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen. Ook niet met hulp van familie en vrienden of met de begeleiding van een hulpverlener. Een instelling voor beschermd wonen biedt deze mensen een veilige woonomgeving en begeleiding bij dagelijkse activiteiten. Met hulp vanuit Beschermd wonen kunnen mensen mee blijven doen in de samenleving en op termijn weer zelfstandig wonen. Voorwaarden Beschermd Wonen (Wmo) Om in aanmerking te komen voor Beschermd Wonen, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U heeft psychische en/of psychosociale problemen, waardoor het moeilijk is om zelfstandig in de samenleving te functioneren. Er is een behoefte om te wonen in een instelling, waar toezicht en begeleiding aanwezig zijn. Of: Er is een behoefte om te wonen in een accommodatie of in een groep appartementen die volledig worden beheerd door de aanbieder van Beschermd Wonen (bijvoorbeeld een zorgorganisatie). Dit moet een therapeutische omgeving zijn, waar zorg, begeleiding en toezicht 24 uur per dag aanwezig of oproepbaar zijn. Of: Er is een behoefte aan intensieve begeleiding thuis. Dit is ambulante ondersteuning voor mensen met psychiatrische kwetsbaarheid, waarbij toezicht en ondersteuning altijd bereikbaar zijn. De opties zijn bedoeld om: Zelfredzaamheid en deelname aan de samenleving te bevorderen. Het psychisch en sociaal functioneren te verbeteren. Een psychiatrische aandoening te stabiliseren. Verwaarlozing of overlast in de samenleving te voorkomen. Gevaar voor uzelf of anderen te voorkomen. Als u niet voldoet aan de voorwaarden van Beschermd Wonen maar toch denkt ondersteuning vanuit de Wmo nodig te hebben kunt u hierover informatie vragen bij het Wmo-loket van aan-z. Of u kunt een Wmo-melding doen via de button 'Wmo- of Jeugdmelding doen'. Onafhankelijke cliëntondersteuning Cliënt­ondersteuning wordt geboden door een cliënt­ondersteuner. De cliënt­ondersteuner helpt u uw weg te vinden op het gebied van zorg en ondersteuning, jeugdhulp, participatie, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De cliënt­ondersteuner staat naast u, kan meegaan naar gesprekken en denkt mee. Zij snappen welke zorg, hulp of middelen u nodig heeft – soms ook uit ervaring – en waar u die kan vinden. Zij geven zelf geen zorg of langdurige hulp. Cliënt­ondersteuning is gratis en onafhankelijk van gemeenten, (jeugd)zorginstellingen en andere organisaties. aan-z kan u meer vertellen over cliënt­ondersteuning. En eventueel in contact brengen met een cliënt­ondersteuner. Persoonlijk plan Een persoonlijk plan is een document waarin u vastlegt welke problemen u ervaart. En welke oplossingen, zorg en ondersteuning daarbij passen. Het is een hulpmiddel om na te denken over wat voor ondersteuning u nodig heeft. Een persoonlijk plan maken is niet verplicht. U kunt een persoonlijk plan maken als u een wmo melding doet. U moet het plan inleveren binnen zeven dagen nadat u deze Wmo-melding heeft gedaan. Als u het plan op tijd inlevert kunnen we uw plan betrekken bij ons onderzoek. Maar ook bij het gesprek dat we met u hebben. Het is daarom handig om al met het persoonlijk plan te beginnen voordat u een melding doet. Dan heeft u er meer tijd voor. Door een vragenlijst in te vullen over uw leven kunt u gemakkelijk een overzicht krijgen van wat er speelt. Op Zozorgik.nl en Per Saldo vindt u voorbeelden van zo’n vragenlijst. Dat kan handig zijn bij het maken van uw persoonlijk plan. Privacy Na aanmelding verwerkt aan-z uw gegevens. De gegevens die aan-z vastlegt zijn nodig om te bepalen welke hulpverlening u nodig heeft, en om deze uit te voeren. aan-z verwerkt uw gegevens volgens de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wmo. Op de website van aan-z over privacy en gegevensverwerking kunt u meer lezen over hoe zij omgaan met uw gegevens. Uiteraard houden we ons als gemeente ook aan alle wet- en regelgeving over privacy. Klachten en bezwaren Als u niet tevreden bent over de manier waarop u wordt geholpen bespreekt u dit met uw zorg- of hulpverlener. Als u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij de organisatie waar uw zorg- of hulpverlener werkt. Bent u het niet eens met de beschikking die u van de gemeente hebt gekregen? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken. Tijdelijke hulpmiddelen Vegro kan zorgen voor tijdelijke hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als u herstelt van een operatie of ongeval. Meer informatie Ik heb zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn ouder heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Mijn partner heeft zorg en ondersteuning nodig: wat moet ik weten en regelen? Wat moet ik regelen bij dementie?

  • Externe link: Gladheidbestrijding

    Bij gladheid strooien we eerst de hoofdwegen omdat daar veel gebruik van wordt gemaakt. Ook door de hulpdiensten. Pas daarna wordt begonnen aan de kleinere wegen. We werken zo snel mogelijk maar het kost natuurlijk tijd. Gevaarlijke situaties kunt u altijd melden via de knop 'Melding opbare ruimte'. Melding openbare ruimte   Strooiroute Er is een strooiroute opgesteld. Als eerste strooien we: hoofdrijbanen; toegangswegen naar hulpdiensten (politie, ambulance en brandweer) en; de routes van het openbaar vervoer. Daarna komen de toegangswegen naar de nutsvoorzieningen en wegen met een belangrijke economische functie. En vervolgens de wijkontsluitingswegen. We proberen om binnen twee uur alle hoofdwegen in de gemeente te strooien. En ook de wegen naar hulpdiensten, busroutes en wijkontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. We strooien ook de fietspaden langs de vastgestelde routes. Alleen na hevige sneeuwval of ijzel zullen we ook andere wegen aanpakken. Maar dit kan pas als alle bovenvermelde wegen schoon en ijsvrij zijn. Wat kan ik doen als inwoner? U kan meehelpen aan het begaanbaar houden van trottoirs en voetpaden. Bijvoorbeeld door deze bij sneeuwval op tijd te vegen. Worden trottoirs ook gestrooid? De gemeente zorgt, behalve als er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden, voor de bereikbaarheid van centrumvoorzieningen. Zoals het gemeentehuis, winkel- en zorgcentra en bushaltes. Het is door de hoge kosten niet mogelijk alle trottoirs te strooien. Wanneer sprake is van aanhoudende gladheid kan de gemeente besluiten om trottoirs te strooien. Dit gaat dan op volgorde van een in het gladheidsbestrijdingsplan vermelde prioriteitenstelling. Aangezien het lastige weersomstandigheden zijn, is er geen uitspraak te doen over strooilocaties en termijnen. Gladheidbestrijdingsplan De gemeente heeft een gladheidbestrijdingsplan opgesteld. Het plan is niet nieuw maar is nog steeds geldig. In het plan beschrijven we volgens welk vast patroon we de gladheid op wegen, fietspaden, openbare parkeerterreinen etc. bestrijden. U kan ook lezen dat niet álle straten gestrooid worden. We ondernemen volgens het bestrijdingsplan actie om de gladheid tegen te gaan. Helaas kunnen we desondanks niet garanderen dat het nergens glad kan zijn.

  • Externe link: Materiaal voor evenement huren

    Voor een evenement kunt u materiaal lenen van de gemeente. Hier zijn kosten aan verbonden. Goederen die geleend kunnen worden zijn bijvoorbeeld: Vlaggenmasten Vlaggen Podiumwagen (Podium) Dranghekken Containers Muziek kiosk (muziektent) Hoe kan ik materiaal huren van de gemeente? U kunt een aanvraag voor materiaal doen door de kostenberekening in te vullen en deze als bijlage toe te voegen bij het contactformulier. Gebruik de knop 'Aanvraag indienen'.   Aanvraag indienen Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in.

  • Externe link: Snoeiafval

    Snoeiafval of grof groenafval kunt u inleveren bij de Milieustraat. We halen een aantal keer per jaar snoeiafval of grof groenafval bij u thuis op. Elk jaar wordt dit zowel in het voor- als in het najaar ingepland. In 2025 halen we het snoeiafval bij u op op vrijdag 11 april en vrijdag 24 oktober. Wat is snoeiafval? Onder snoeiafval verstaan we takken, snoeihout, boomstammen en dergelijke. Bielzen, schuttingen of ander niet-composteerbaar tuinafval vallen niet onder snoeiafval. Hoe moet ik snoeiafval aanbieden? aan de openbare weg gebundeld; als binddraad mag u geen kunststof of metaal gebruiken niet langer dan twee meter niet zwaarder dan 20 kg maximaal 2 m3 per adres. Kosten In 2025 kost het ophalen van het snoeiafval € 29,20 per keer.