Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Buitenlands huwelijk registreren

    Bent u in het buitenland getrouwd? Dan moet u uw huwelijk laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.

  • Vluchtelingenpaspoort

    Bent u erkend als vluchteling en wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Een vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Geheimhouding persoonsgegevens

    De gemeente is verplicht om uw gegevens aan verschillende instanties, zoals de Rijksoverheid, pensioenfondsen, het Centraal Justitieel Incassobureau en de belastingdienst te verstrekken. Wilt u niet dat de gemeente uw persoonsgegevens aan andere instanties verstrekt? Dan kunt u de gemeente verzoeken om aan derden geen gegevens over u uit de Basisregistratie Personen (BRP) te verstrekken.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Paspoort

    U vraagt uw paspoort aan bij de gemeente waarin u woont. Hiervoor maakt u een afspraak. Voor personen vanaf 18 jaar is het paspoort 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een paspoort 5 jaar geldig.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    Met een bewijs van Nederlanderschap toont u aan dat u de Nederlandse nationaliteit bezit. U kunt het bewijs nodig hebben als u naar het buitenland verhuist, als u gaat trouwen of als u voor bepaalde beroepen in aanmerking wilt komen. Bijvoorbeeld bij functies in het openbaar bestuur.

  • Attestatie de vita

    Heeft u voor een buitenlandse instantie, zoals een pensioenfonds of een uitkeringsinstantie, een attestatie de vita nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk aantonen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Voor gebruik in Nederland heeft u een bewijs van in leven zijn nodig.

  • Identiteitskaart

    U vraagt uw identiteitskaart aan bij de gemeente waarin u woont. Hiervoor maakt u een afspraak. Voor personen vanaf 18 jaar is de Nederlandse identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Echtscheiding

    Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent.

  • Bewijs van in leven zijn

    Heeft u voor een Nederlandse instantie, zoals een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij, een bewijs van in leven zijn nodig? Dan kunt u die aanvragen bij de gemeente. Met dit bewijs kunt u schriftelijk bewijzen dat u op het moment van afgifte in leven bent. Het bewijs is een soort uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Voor buitenlandse instanties heeft u een attestatie de vita nodig.