Zoekresultaat 1 - 10 van 270 resultaten

  • Aanvraag nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen.  Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade. 

  • Dien een raadgevend referendum in

    U kunt gebruik maken van het raadgevend referendum als u een stemming onder de kiesgerechtigden in Alphen aan den Rijn wilt over een voorgenomen besluit van de gemeenteraad. Een raadgevend referendum verloopt via verschillende stappen: inleidend verzoek (met 600 handtekeningen) definitief verzoek (met 2489 handtekeningen) het referendum Voldoet uw verzoek aan de voorwaarden dan wordt het aan de gemeenteraad voorgelegd. Na het indienen beslist de gemeenteraad of er een referendum komt. Wilt u een inleidend verzoek voor een referendum indienen, neem dan contact op met de griffie voor advies.

  • Vrije trouwlocatie of privé trouwlocatie

    Wilt u trouwen op een plek die niet als trouwlocatie is aangewezen? Bijvoorbeeld een horecagelegenheid of uw eigen woning of terrein. Dat kan. De gemeente moet de plek dan wel eerst als eenmalige trouwlocatie aanwijzen.

  • Inkomenstoeslag

    Heeft u 3 jaar of langer een laag inkomen en denkt u dat dit voorlopig zo blijft? Dan kunt u misschien een inkomenstoeslag krijgen. U mag zelf beslissen waar u het geld aan uitgeeft. U heeft hier 1 keer per 12 maanden recht op. Hoogte bedrag De hoogte van het bedrag hangt af van uw situatie. Voor 2024 is dit: € 550 u woont alleen € 642 u woont alleen met kinderen tot 12 jaar € 734 u woont alleen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar € 734 u bent getrouwd of woont samen  € 734 u bent getrouwd of woont samen met kinderen tot 12 jaar  € 825 u bent getrouwd of woont samen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar

  • Melding openbare ruimte

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Vindt u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan kapotte straatverlichting, een verzakte stoep, een kapot speeltoestel, gevonden fiets, zwerfafval, volle prullenbakken, of een dood dier in het water. Melding doen » Riool verstopt of wateroverlast Bepaal eerst of de verstopping op gemeentegrond of op uw eigen terrein zit. Ongedierte zoals ratten, muizen of wespen De gemeente bestrijdt alleen ongedierte op gemeentegrond. Hoog gras of vragen over snoeiwerk, onkruidbestrijding ? Veel onderhoud aan de openbare ruimte wordt in vaste rondes en op vaste data gedaan. Wij wijken hier alleen vanaf bij een gevaarlijke situatie. Gevaarlijke bomen of takken Bomen of takken die op doorgaande wegen voor gevaarlijke situaties zorgen. Spoedgeval of gevaarlijke situatie Bel dan met telefoonnummer14 0172, ook na kantoortijden en in het weekend.

  • Stappenplan huwelijk of registratie partnerschap

    U wilt trouwen of uw partnerschap laten registreren. Lees in 3 stappen hoe: 1. Trouwlocatie en trouwdatum reserveren U reserveert de trouwlocatie. U reserveert de trouwdatum via 14 0172 of aan de balie. Wilt u langskomen? Maak dan eerst een afspraak. Kies bij het maken van de afspraak voor 'Huwelijk / Partnerschap informatie'. U geeft aan of u een uitgebreide, eenvoudige of gratis ceremonie wenst. Na reservering ontvangt u per e-mail de bevestiging, het zaaknummer van de reservering en informatie over hoe u de benodigde stukken aanlevert.  2. Melden voorgenomen huwelijk of partnerschap U meldt het voornemen van het huwelijk (vroeger heette dit 'in ondertrouw gaan'). Dit doet u maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. Wij adviseren om tenminste 6 weken voor het huwelijk of partnerschap uw voornemen te melden. 3. Persoonlijke wensen doorgeven U geeft de getuigen door (minimaal 2 en maximaal 4). U geeft uw persoonlijke wensen door (trouwambtenaar, gasttrouwambtenaar, trouwboekje, rode loper, carillon).

  • Bijzondere bijstand

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. U moet bijvoorbeeld: ineens snel verhuizen een advocaat, tandartsbehandeling of bril betalen. Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen.   Vraag bijzondere bijstand voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft? Dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: de onverwacht hoge kosten écht nodig zijn. u genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen.

  • Verklaring onder ede of belofte

    Het is belangrijk dat uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) juist en volledig zijn. Als u geen officiële brondocumenten (zoals een geboorteakte of bewijs van nationaliteit) kunt overleggen, is het mogelijk om bij ons een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Wij nemen uw gegevens dan aan de hand van die verklaring op in de BRP.

  • Waterbeheer

    Water wordt door verschillende organisaties beheerd. Heeft u een melding, vraag of klacht over het waterbeheer, kijk bij wie u terecht kunt: Rioolwater (in stedelijk gebied) Algemene informatie over rioleringen leest u op www.riool.info Wat u moet doen bij een rioolverstopping zie melding rioolverstopping. Drinkwater Voor vragen of opmerkingen over drinkwater, neemt u contact op met Oasen. Water in het landelijk gebied Het Hoogheemraadschap van Rijnland beheert voor Alphen aan den Rijn het water in landelijk gebied. Rivieren en meren Rijkswaterstaat beheert het water in rivieren en meren. Zwemmen in open water In Alphen aan den Rijn kan in de Zegerplas (westzijde en zuidoever) gezwommen worden. De zwemwaterkwaliteit bekijkt u op www.zwemwater.nl

  • Hulp bij een gesprek

    Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kunt u ook informatie en advies geven over deze onderwerpen. De cliëntondersteuner weet welke mogelijkheden er zijn.  Cliëntondersteuning is gratis. De ondersteuning duurt zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.  Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop bespreken van een besluit als u het er niet mee eens bent Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek met bijvoorbeeld: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Oog voor thuis Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):