Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Alcoholwetvergunning

    Wilt u alcohol verkopen of schenken? Vraag dan een vergunning aan. Als u alcohol wilt verkopen tijdens een evenement, hebt u een ontheffing nodig. Verkoopt u eten en of alcohol wat direct in uw horecabedrijf genuttigd kan worden? Dan moet u waarschijnlijk ook een exploitatievergunning aanvragen. Hebt u al een alcoholwetvergunning en wilt u leidinggevenden bijschrijven of verwijderen van uw vergunning of is uw inrichting veranderd? Vraag dan een wijziging van uw vergunning aan.

  • Afschrift/uittreksel geboorteakte

    Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw geboorteakte nodig (uit het geboorteregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan, of bij een verzoek om naamswijziging. Alleen voor geboorte in Hardinxveld-Giessendam De geboorte moet plaats hebben gevonden in: de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957), de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957) Als de geboorte in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de geboorteakte aanvragen bij die andere gemeente! Van wie kunt u een afschrift aanvragen? U kunt alleen een afschrift aanvragen van: de geboorteakte van uzelf, of van de geboorteakte van uw partner, of van de geboorteakte van een inwonend kind, of van de geboorteakte van uw inwonende vader of moeder. Taalkeuze U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen. Aanvragen U vraagt een uittreksel geboorteakte online aan of persoonlijk (na afspraak) bij de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd. Voorbereiding Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint: zekerheid dat de geboorte plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam, de gemeente Giessendam of de gemeente Hardinxveld (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid datum en plaats van de geboorte duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig: uw DigiD-inloggegevens (alleen online) de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA). Kosten Prijs:  € 16,60 Online aanvragen U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl. Online afschrift geboorteakte aanvragen

  • Gladheidbestrijding

    Gedurende het winterseizoen strooit de gemeente op een aantal wegen binnen de gemeentegrens zout tegen gladheid. Het winterseizoen loopt van november tot en met maart. Het doel is onveilige verkeerssituaties die bij gladheid op kunnen treden zoveel mogelijk te voorkomen. Strooiroutes In het Gladheidsbestrijdingsplan ligt de prioriteit vast die de gemeente tijdens het strooien hanteert. Deze prioriteit is als volgt: doorgaande verbindings- en busroutes; wijkontsluitingswegen; doorgaande fietsroutes. De officiële strooiroutes voor de 3 strooivoertuigen van de gemeente. Evenals in voorgaande jaren kan bij lang aanhoudende gladheid worden besloten om ook buiten de strooiroutes de gladheid te bestrijden. Verantwoordelijkheden Uit het voorgaande is duidelijk dat niet overal gladheidbestrijding door de gemeente plaatsvindt. Woonstraten en voetpaden bijvoorbeeld zijn geen onderdeel van de centrale strooiroutes. Van weggebruikers wordt vanzelfsprekend verwacht, dat zij hun weggedrag aanpassen aan de omstandigheden. Dit houdt in dat weggebruikers onder winterse omstandigheden goed opletten en met voorzichtigheid aan het verkeer deelnemen. Daarnaast doet de gemeente graag een beroep op haar burgers om zelf 'het eigen stukje' van het voetpad voor de woning bij gladheid schoon te houden. Hierbij kunt u standaard keukenzout gebruiken, zoals u dat in de winkel aanschaft. Manier van gladheidbestrijding De gemeente strooit indien mogelijk 'preventief' ('nat'). Het voordeel van “preventief” strooien is, dat bij gladheid eerder kan worden uitgerukt. Hierdoor ligt het zout op de weg, voordat het glad wordt. Als de omstandigheden daarom vragen kan ervoor worden gekozen om 'curatief' ('droog') te strooien. Gladheidbestrijdingsplan 2024 (pdf, 602 kB)

  • Melding woon- of leefomgeving doorgeven

    Melding woon- of leefomgeving Een melding, vraag of klacht over uw woon- of leefomgeving, kunt u doorgeven via Fixi of t. 14 0184 . Bijvoorbeeld over wegen of vandalisme, gebouwen, speelplaatsen, dieren, plantsoenen, riolering en winteroverlast. Meldingen worden alleen gelezen tijdens openingstijden van het gemeentehuis. Melding openbare verlichting Een melding over Openbare verlichting kunt u doorgeven aan Bureau Openbare Verlichting.  Melding omgevingsdienst Ervaart u overlast van een bedrijf? Bijvoorbeeld door geluid, geur, licht, trillingen of stof? Of ziet of vermoedt u milieuvervuiling. Heeft u overlast door bouw- of sloopwerkzaamheden? Geef dit door aan de Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid. Zorgen over iemand in uw omgeving Maak een melding via een van de noodnummers. Melden vuurwerkoverlast Maak melding van vuurwekoverlast      

  • Afschrift of uittreksel burgerlijke stand

    U vraagt eenvoudig online een afschrift of uittreksel (akte) van de burgerlijke stand aan. Kosten € 16,60 Afhandeling U krijgt het afschrift of uittreksel (per post) binnen drie werkdagen thuis gestuurd. Online regelen Aanvraag afschrift burgerlijke stand (Hiervoor heeft u DigiD nodig)