Zoekresultaat 101 - 110 van 124 resultaten

  • Bijdrage bedrijveninvesteringzone (BIZ)

    Het centrum van Papendrecht is een bedrijveninvesteringszone (BIZ). Ondernemers en pandeigenaren investeren gezamenlijk in het centrumgebied. U krijgt een aanslag voor deze heffing als u een bedrijfspand in het gebied gebruikt en/of bezit. Dit heet een BIZ-bijdrage. De opbrengst van deze heffing keert de gemeente als subsidie uit aan de Stichting BIZ Centrum Papendrecht. De Stichting gebruikt het geld voor een bijdrage aan het twee uur gratis parkeren in de parkeergarages, activiteiten, seizoensdecoratie en de inzet van een centrummanager. De BIZ periode loopt tot en met 2027. Tarieven Was u op 1 januari eigenaar en/of gebruiker van een bedrijfspand in de bedrijveninvesteringszone? Dan betaalt u de BIZ-bijdrage voor het hele jaar. De BIZ-bijdrage bestaat uit een bedrag voor de eigenaar van het pand en een bedrag voor de gebruiker van het pand (huurder). Bent u zowel eigenaar als gebruiker, dan betaalt u beide bedragen. Staat het pand leeg, dan betaalt de eigenaar ook het gebruikersdeel. Eigenaar: 0,35% van de WOZ-waarde in 2023 Gebruiker: € 750,- U betaalt de helft van het tarief als in het bedrijfspand geen klanten komen om spullen te kopen of diensten af te nemen. Dit zijn: kantoren, opslag- en distributieruimtes en sommige praktijkruimtes. Betalen en bezwaar maken Op de aanslag staat hoe u moet betalen. Dit kan ook in termijnen. U kunt geen kwijtschelding aanvragen voor de BIZ-bijdrage. U krijgt geen geld terug als u in de loop van het jaar het pand verkoopt of de huur opzegt. Neem contact op als de geregistreerde gegevens niet kloppen of als u bezwaar wil maken. Dat kan ook via belastingbalie.drechtsteden.nl Wetgeving Verordening BIZ Centrum Papendrecht  

  • Aanbestedingsregels

    Wilt u, als lokale ondernemer, zaken doen met de gemeente?  Dan gelden hiervoor veelal aanbestedingsregels, zowel voor de gemeente als voor ondernemers. Deze regels zijn onder andere vastgelegd in de Aanbestedingswet 2012, Algemeen Reglement Werken 2016 en die Gids Proportionaliteit. Hiermee moet de gemeente rekening houden wanneer zij inkoopt. Kleine opdrachten Kleine opdrachten waarvan de totale waarde  circa 25.000 euro is mogen zonder aanbesteding worden uitgezet bij één leverancier. Enkele voorbeelden van kleine opdrachten, die vaak door de gemeente aan lokale ondernemers worden gegeven, zijn: Het laten ontwerpen van flyers; Inhuren van sprekers; De organisatie van grote en kleine evenementen; Fotografie opdrachten; Social media marketing opdrachten. Grotere of terugkerende opdrachten met een hogere waarde (ook op bovengenoemde gebieden) moeten aanbesteed worden.  Op alle inkopen van gemeente Dordrecht is het Regionaal inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden 2020 van toepassing. Aanbestedingen: de procedure in het kort toegelicht Hieronder wordt in vogelvlucht toegelicht hoe een aanbesteding er uit kan zien. Voortraject Aanbestedingen vergen van de gemeente en van geïnteresseerde bedrijven een zorgvuldige voorbereiding. Voor de start van een succesvolle aanbesteding heeft de gemeente een aanbestedingsstrategie bepaald. Er dient voldoende budget beschikbaar te zijn voor aanschaf van het gevraagde. De gemeente stelt een offerteaanvraag op: de aanbestedingsstukken.  Meedoen aan een  aanbesteding De aanbestedingen worden door de gemeente gepubliceerd op www.tenderned.nl. U kunt zich als ondernemer via de website van Tenderned laten informeren over de voor u interessante aanbestedingen middels een signaleringfunctie. In het  geval van een meervoudig onderhandse aanbesteding ontvangen alleen de door de gemeente uitgenodigde leveranciers de stukken. Stellen van vragen In een aanbestedingsprocedure is altijd een vragenronde ingebouwd. Hoe zorgvuldig de stukken ook opgesteld zijn, er kunnen toch onduidelijkheden in zitten. Als ondernemer is het verstandig hier altijd gebruik van te maken: later in het proces heeft u die kans niet meer. Via een Nota van Inlichtingen ontvangt u vervolgens een totaaloverzicht van alle gestelde vragen en de daarop geformuleerde antwoorden. Indienen en beoordeling van uw offerte  Het indienen van uw offerte (inschrijving) en de beoordeling hiervan gebeurt volgens een vooraf vastgestelde methode, zoals omschreven in de aanbestedingsstukken. Zorg ervoor dat u niet van afwijkt van de gestelde eisen (zoals maximaal aantal pagina's) om mogelijke uitsluiting te voorkomen. De gemeente heeft namelijk de plicht om iedereen gelijk te behandelen.  Mededeling gunning en opdrachtverlening Na de beoordeling ontvangen alle partijen de gunningsbeslissing, waarin ze hun eigen beoordeling toegelicht krijgen. De winnaar zal een voornemen tot gunning ontvangen en de overige partijen een onderbouwde afwijzing. Met het verzenden van deze beslissing gaat ook de wettelijk verplichte bezwaartermijn in, een zogenaamde standstill termijn. In die periode kunnen partijen die zijn afgewezen bezwaar aantekenen en eventueel juridische stappen zetten. Zodra deze termijn voorbij is – en er geen bezwaren zijn – kan de gemeente overgaan tot opdrachtverlening. Contractafspraken Afhankelijk van de aard van de opdracht volgt een opdrachtbrief, een bestelling of een contract dat wederzijds ondertekent dient te worden. In het contract staat beschreven welk product of welke dienst onder welke voorwaarden geleverd wordt. In het contract zijn de afspraken helder geformuleerd en de onderwerpen duidelijk verdeeld. Ook wordt ingegaan op de mogelijkheid dat de samenwerking mislukt en partijen tegenover elkaar komen te staan. Hiertoe worden allerlei clausules en ontbindende voorwaarden opgenomen. Deze zijn echter nooit een garantie voor een geslaagde samenwerking en een goed resultaat. Daarvoor is een gedegen voorbereiding en een wederzijds vertrouwen nodig. De uitvoering: realisatie en acceptatie Uiteindelijk wordt beoordeeld of de levering, dienst of werk conform contract is uitgevoerd. De criteria hiervoor zijn reeds in de aanbestedingsstukken opgenomen en de wijze waarop gecontroleerd wordt, is van te voren afgesproken. Bij eenmalige opdrachten loopt de samenwerking na afronding automatisch ten einde. Bij terugkerende opdrachten is de kans groot dat er eerst verleningsopties zijn opgenomen in het contract, alvorens er opnieuw aanbesteed dient te worden. De 5 inkoopdoelen Onderdeel van het Regionaal Inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden zijn 5 gezamenlijke inkoopdoelen: versterken lokale economie bevorderen sociaal klimaat bijdragen aan duurzaamheidsambities verbeteren bereikbaarheid en verminderen overlast zekerstellen continuïteit van bedrijfsvoering Bij elke aanbesteding houdt de gemeente rekening met een of meer van bovenstaande doelen. De invulling daarvan is per aanbesteding maatwerk. Algemene Inkoopvoorwaarden Drechtsteden altijd van toepassing Op elke opdracht zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden Drechtsteden 2020 van toepassing. U vindt het document hier inclusief de bijlage. ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN DRECHTSTEDEN 2020 (3).pdf Bijlage 1 behorend bij AIVD 2020 GIBIT 2016.pdf Inkoop- en Aanbestedingsbeleid (2).pdf Regionaal Inkoop- en aanbestedingsbeleid Drechtsteden.pdf    

  • Verwijderen van gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) bij adoptie

    Bij adoptie kunt u bepaalde gegevens uit de BRP laten verwijderen.

  • Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u uit het buitenland en blijft u voor het eerst minstens 4 maanden van een half jaar in Nederland, dan moet u ingeschreven worden.

  • Rioolaansluiting

    U bent als eigenaar van de woning ook eigenaar van uw rioolaansluiting. De gemeente verzorgt uw rioolaansluiting in de openbare ruimte, op uw kosten. Voor de uitvoering van de rioolaansluiting op uw eigen terrein moet u zelf zorgen.

  • Vooroverleg omgevingsvergunning

    Wanneer u plannen heeft om te gaan bouwen of verbouwen, terwijl u nog niet zeker weet of dit haalbaar is, dan kunt u op basis van eenvoudige tekeningen en gegevens een principe-uitspraak vragen.

  • Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort

    Ook als u geen Nederlander bent, kunt u in sommige gevallen via de gemeente een paspoort krijgen.

  • Gemeentelijke belastingen betalen

    U kunt de gemeentelijke belastingen betalen via automatische incasso. Hiermee geeft u toestemming om het bedrag in 10 termijnen af te schrijven. Vanaf de eerste maand na dagtekening, iedere laatste werkdag van de maand. Automatische incasso vraagt u online aan in de Digitale Belastingbalie. Daar kunt u ook de automatische incasso stopzetten en uw IBAN wijzigen. Bel ons op 14 078  (maandag tot en met vrijdag: 08.00 - 17.00 uur) als u vragen heeft. Wij helpen u graag. Online regelen (met DigiD)

  • Adresonderzoek

       

  • Onroerendezaakbelasting en WOZ-waarde

    U betaalt ieder jaar onroerendezaakbelasting (OZB) als u een eigen woning heeft. En als u eigenaar of gebruiker bent van een bedrijfspand of een stuk grond. Hoeveel u betaalt hangt af van de waarde van het pand of de grond (WOZ-waarde). U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met deze waarde. Eind februari ontvangt u meestal de aanslag via de post of via mijn.overheid.nl. U kunt uw aanslag en het taxatieverslag van uw woning ook online bekijken in de Digitale Belastingbalie. Bel ons op 14 078  (maandag tot en met vrijdag: 08.00 - 17.00 uur) als u vragen heeft. Wij helpen u graag. Aanslag en taxatieverslag bekijken (met DigiD) Bezwaar maken