Zoekresultaat 31 - 40 van 42 resultaten

  • Hondenbelasting

    Iedereen met 1 of meerdere honden betaalt hondenbelasting. Kosten U betaalt belasting voor 1 of meerdere honden: Hondenbelasting Tarief per jaar Voor de eerste hond €   77,- Vanaf de tweede hond, per hond € 110,- Kenneltarief € 187,-   Aanmelden of afmelden hond Heeft u een hond in huis? Meld uw hond binnen 6 weken aan bij de gemeente. Is u hond overleden of woont de hond niet meer in huis, dan meld u de hond af.  Hond aan- of afmelden Uitzonderingen U betaalt geen hondenbelasting: Voor blindengeleidehonden, assistentiehonden en politiehonden; Voor honden in een hondenasiel; Voor honden bestemd voor verkoop; Voor honden die jonger zijn dan 3 maanden, zolang zij bij de moeder blijven; Als u geen inwoner bent van de gemeente en uw hond minder dan 90 dagen in de gemeente is. Kwijtschelding Soms kunt u in aanmerking komen voor een kwijtschelding voor de hondenbelasting. Bijvoorbeeld wanneer u een laag inkomen heeft. U kunt alleen kwijtschelding krijgen voor de eerste hond.

  • Bestuursrapportage

    In de bestuursrapportage leest u wat de stand van zaken is van de plannen uit de begroting en hoe de gemeente er financieel voor staat. Het college van burgemeester en wethouders informeert de gemeenteraad daar twee keer per jaar over in een bestuursrapportage. De gemeenteraad kan vervolgens de bestuursrapportage vaststellen. Bestuursrapportages De eerste bestuursrapportage gaat over de uitvoering van de begroting gedurende de periode van januari tot en met april.   Ga naar Bestuursrapportage 1 In de 2e bestuursrapportage worden de aanpassingen op de budgetten tot en met 31 augustus verwerkt. Ga naar Bestuursrapportage 2

  • Vrijburgh 2

    We bouwen met Vrijburgh 2 aan een aantrekkelijke, kindvriendelijke wijk met groen en water en ongeveer 150 woningen. Duurzaamheid, groen, water en ruimte staan hier centraal. De ontwikkeling van Vrijburgh 2 is een belangrijke stap uit de gemeentelijke Woonvisie 2020-2025. Nieuws Feestelijke start 48 woningen aan de Boterbloem in Drachten Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - juli 2024 Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - maart 2024 Nieuwsbrief Vrijburgh 2 - november 2023   Wat wordt waar gebouwd? Bekijk de kaart hieronder voor meer informatie over alle kavels en verkoop. Ieder bouwdeel heeft een eigen kleur. Klik hierop voor meer informatie. Ook kunt u doorklikken voor de betreffende verkoopsites van de aannemers/projectontwikkelaars. Dat zijn boterbloemdrachten.nl en weegbree-drachten.nl   Of bekijk de kavelkaart via deze link. Boterbloem Kuin BV bouwt, samen met projectontwikkelaar Blue Banner totaal 28 woningen. Er komen 8 vrijstaande woningen en 20 half vrijstaande woningen. Hiervan hebben 4 woningen een slaapkamer en badkamer op de begane grond. De woningen staan op een grote kavel en hebben een gunstige tuinligging. De eerste fase van 14 woningen startte in oktober 2023. De tweede fase van 10 woningen begint in april 2024. De verwachting is dat de eerste woningen begin 2025 klaar zijn. Zie ook boterbloemdrachten.nl Boterbloem (midden) Bouwbedrijf lont bouwt 20 sociale huurwoningen voor één of twee persoonshuishouden in opdracht van Woningbouwvereniging Accolade. De woningen zijn energiezuinig, hebben één laag en een kap en vallen onder de huurtoeslaggrens. Lont is in maart 2024 gestart met de werkzaamheden en de bouw is klaar in september 2024.  Zie ook boterbloemdrachten.nl Weegbree Bouwbedrijf Heijmans bouwt 49 koopwoningen aan de Weegbree. Er is nog geen startdatum voor de bouwwerkzaamheden bekend. Dit is afhankelijk van de verkoop van de woningen. Zie ook weebgree-drachten.nl Pinksterbloem De ontwikkeling van locatie Pinksterbloem is nog in voorbereiding. Naar verwachting zal de ontwikkeling van dit deel in de loop van 2024 worden aanbesteedt. Vrije kavels gemeente Smallingerland Wilt u zelf een woning (laten) bouwen in Vrijburgh 2? Dan kan. Gemeente Smallingerland verkoopt ook een aantal kavels voor particuliere bouw binnen Vrijburgh 2. Bekijk in de kaart hierboven welke kavels nog beschikbaar zijn. In het bestemmingsplan Vrijburgh 2 staat geschreven waaraan uw bouwplan moet voldoen. In de Beeldrichtlijnen (pdf, 2MB) van Vrijburgh 2 staan richtlijnen om het landschap en bouw van de huizen, het landschap en inrichting van de openbare ruimte mooi op elkaar af te stemmen. Als u een omgevingsvergunning aanvraagt voor uw woning dan toetsen we of uw bouwplan aan de beeldrichtlijnen voldoet. Een omgevingsvergunning regelt u via het omgevingsloket. Weegbree: verkoop 4 kavels in de vrije sector voor particuliere bouw. Boterbloem: 8 kavels voor particuliere bouw. Openbaar gebied We zorgen bij de inrichting van de omgeving van Vrijburgh 2 voor voldoende en aantrekkelijk groen en water. Om fijn te leven, te ontmoeten, te spelen en ons aan te passen aan het veranderende klimaat. Nadat alle woningen zijn gebouwd maken we het openbaar gebied klaar. We leggen dan de definitieve straten, voetpaden en parkeerplekken aan. Ook planten we dan het groen. De uiteindelijke situatie is op de woonrijptekening en bijbehorende profielen aangegeven. In de Woonrijptekening (pdf, 2MB) en Woonrijpprofielen (pdf 538kB) ziet u hoe het openbare gebied er definitief uit komt te zien. De speelplek wordt een gemeenschappelijke 'tuin' waarbij door de ontwerpers rekening is gehouden met de wensen van de inwoners. De uitwerking van het plan ziet u in onderstaande afbeelding.   Groen en natuur U kunt zelf ook bijdragen aan groen en natuur door hier rekening mee te houden tijdens de bouw van uw huis en de aanleg van uw tuin. Op www.duurzaamsmallingerland.nl vindt u veel informatie, gratis hulp en tips om uw huis en tuin duurzaam en groen te bouwen. En met de Checklist Groen Bouwen kan iedere bouwonderneming, architect of projectontwikkelaar zijn projecten en ontwerpen natuurvriendelijker maken. Ons volgen? Wij willen u zo goed mogelijk op de hoogte houden over de bouwwerkzaamheden van Vrijburgh 2. Dat doen we met onze nieuwsberichten op de website, nieuwsbrieven, op Facebook en op Instagram. De wijk Vrijburgh heeft een wijkraad en een wijkvereniging. Meer informatie vindt u op de website van Wijk Vrijburgh Drachten. Contact Gemeente Smallingerland Gauke Boelensstraat 2 9203 RM Drachten  Telefoonnummer: 0512 581 234 op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 16.30 uur E-mailadres: gemeente@smallingerland.nl  

  • Achternaam kind kiezen

    Ouders kunnen samen kiezen welke achternaam hun eerste kind krijgt. U geeft de gekozen achternaam door aan de gemeente.  Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind, dat op of na 1 januari 2024 geboren wordt, de achternamen van beide ouders geven. Er mogen niet meer dan twee namen gegeven worden. Deze dubbele achternaam geldt ook voor alle volgende kinderen van dezelfde ouders. Het is niet verplicht om een dubbele achternaam te kiezen. Getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Naamskeuze kan uiterlijk worden gedaan bij de geboorteaangifte. Hiervoor moeten beide ouders op het gemeentehuis komen. Daarom raden wij aan om de naamskeuze vóór de geboorte te regelen. Maak een afspraak voor het doen van naamskeuze. Naamskeuze Bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap? Om een dubbele achternaam te kiezen moet u het kind eerst laten erkennen. Doet u dit niet dan krijgt het kind de achternaam van de moeder.  Overgangsregeling  Is uw oudste kind geboren op of na 1 januari 2016 en voor 1 januari 2024? Dan kunt u ook dit kind en alle volgende kinderen een dubbele achternaam geven. Ouders moeten dit samen beslissen. U hebt tot 1 januari 2025 de tijd om de achternaam te veranderen.  Hebt u in 2023 de erkenning ongeboren vrucht geregeld? En wordt uw kind geboren in 2024? Dan kunt u bij de geboorteaangifte nog kiezen voor een dubbele achternaam van uw kind. Het is belangrijk dat beide ouders hierbij op het gemeentehuis aanwezig zijn.  Kosten  Kosten voor het aanpassen van de achternaam van uw kind zijn: Eerste kind € 75,00 Ieder volgend kind € 50,00 Contact Heeft u vragen over het kiezen van een achternaam voor uw kind? Of wilt u de naamskeuze al voor de geboorte aan de gemeente doorgeven? Neem dan contact met ons op. Dit kan via telefoonnummer 0512 581 234.  Meer informatie: Informatieblad op Rijksoverheid.nl: De keuze van de achternaam Informatie over de keuze van een achternaam op Rijksoverheid.nl Informatie over dubbele achternaam op Rijksoverheid.nl

  • Accountmanagers Smallingerland

    Heeft u vragen? Onze accountmanagers helpen u graag verder.  Jelmer van der Meer: 06-23561733 – j.van.der.meer@smallingerland.nl  Aanspreekpunt voor ondernemers op bedrijventerrein de Haven Grondverkoop Insteekhaven (Oosterzandinghaven – Nijtap) Startende ondernemers Jeroen van Wijk: 06-43014937 - j.van.wijk@smallingerland.nl Aanspreekpunt voor ondernemers op Bedrijvenpark Azeven-Noord Grondverkoop Azeven-Noord Acquisitie van nieuwe bedrijven Gerard Hoekstra 06- 83485911 -  g.hoekstra@smallingerland.nl Bemiddelaar tussen werkgevers en werkzoekenden in een uitkeringssituatie Anna Kruit 06-50070992 - a.kruit@smallingerland.nl Bemiddelaar tussen werkgevers en werkzoekenden in een uitkeringssituatie

  • Parkeren bezoekers

    Van maandag t/m zaterdag van 9.00 tot 21.00 uur geldt in het centrum van Drachten betaald parkeren. U kunt bij de automaten betalen.  Parkeervergunning aanvragen U kunt ook een parkeervergunning aanvragen voor de parkeerplekken buiten, bijvoorbeeld wanneer u in het centrum van Drachten werkt. Dan hoeft u niet bij de automaat te betalen. Er zijn dag- ,week-, maand- of jaarvergunningen. Parkeren is gratis op zon- en feestdagen. Aanvragen vergunning Parkeergarages Overdekt parkeren in het centrum van Drachten kan in de parkeergarages aan het Raadhuisplein en het Van Knobelsdorffplein.  Dag Openingstijden Maandag t/m zaterdag 7.00 tot 21.00 uur Zon- en feestdagen 11.00 tot 20.00 uur Uitrijden kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.  Kosten Tarief of vergunning Kosten Uurtarief (zowel buiten als in de parkeergarages) € 2,00 Dagtarief parkeergarages € 4,00 Dagtarief terreinen De Markt, De Vogelzang en Sander Israëlsplein € 8,00 Vergunning Centrum (A. Dagkaart) € 12,40 Vergunning Centrum (B. Weekkaart) € 59,10 Vergunning Centrum (C. Maandkaart) € 200,60 Vergunning Centrum (D. Jaarkaart) € 1.891,70 Gratis parkeren U kunt gratis parkeren op deze locaties: parkeerstroken langs de Leerlooiersstraat en het Moleneind NZ (bij Dunlop) parkeerterrein aan de Nachtegaalstraat parkeerterrein VV Drachten De Singel Oliemolenstraat De Opgang

  • Belastingaanslag

    De gemeentelijke belastingen en tarieven zijn vastgelegd in belastingverordeningen. De gemeenteraad stelt de belastingtarieven ieder jaar in december vast. De tarieven veranderen dus elk jaar. Jaarlijks ontvangt u één aanslag voor alle gemeentelijke belastingen. Deze versturen wij meestal in de laatste week van februari. U kunt uw aanslag ook digitaal bekijken, via de Berichtenbox of onze website. Heeft u aangegeven de aanslag alleen digitaal te willen ontvangen? Dan kunt u deze alleen via de Berichtenbox bekijken. Betalen gemeentelijke belastingen Meer informatie over het betalen van de gemeentelijke belastingen leest u op de pagina 'Belastingen Betalen'. Bijvoorbeeld over het rekeningnummer en het betalen in termijnen. Alle gemeentelijke belastingen op uw aanslag Op uw aanslag staan alle gemeentelijke belastingen die u dat jaar betaalt. Dat kan een combinatie zijn van de onderstaande belastingen: Onroerendezaakbelasting (OZB) Als u een eigen woning, bedrijfsgebouw of grond heeft, betaalt u onroerendezaakbelasting. Dit is een percentage van de WOZ-waarde. Onroerendezaakbelasting Tarief Woningeigenaar 0,1052% Eigenaar van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3822% Gebruiker van een onroerende zaakbelasting niet woning 0,3061% Afvalstoffenheffing De gemeente zorgt voor het inzamelen van afval. Hiervoor betaalt u afvalstoffenheffing. Afvalstoffenheffing Tarief 1 bewoner € 251,- Meer bewoners € 295,- Rioolheffing De gemeente zorgt voor het onderhoud van het rioolstelsel. Hiervoor betaalt u rioolheffing. Rioolheffing Tarief Eigenaar € 189,- Gebruiker € 107,- Hondenbelasting Als u een hond heeft, betaalt u hondenbelasting. Reclamebelasting Als u een bedrijf heeft in een afgebakend gebied in het centrum van Drachten en reclame maakt die vanaf de openbare weg zichtbaar is, betaalt u daarvoor reclamebelasting. We gebruiken de opbrengst voor het organiseren van activiteiten in het centrumgebied. De reclamebelasting per onroerende zaak is € 491,-. Verhuizen Verhuist u binnen de gemeente Smallingerland, dan heeft dit meestal geen invloed op uw aanslag gemeentebelastingen. Verhuist u naar een andere gemeente, dan verrekenen we de de rioolheffing, afvalstoffenheffing en eventueel hondenbelasting. Digitaal aanslagbiljet U kunt uw aanslag ook digitaal ontvangen. Log daarvoor met DigiD in via de digitale belastingbalie. In de Berichtenbox kunt u per overheidsinstantie aangeven of u post digitaal wil ontvangen. Dat kan ook voor post van de gemeente Smallingerland. Dit hoeft u maar één keer te doen.

  • Vacatures

    Wist je dat Drachten qua omvang de tweede plaats is van Friesland?  In de gemeente Smallingerland vind je een bijzondere mix van stedelijk gebied, landelijk gebied en water. Met zo'n 600 medewerkers zetten wij ons in om goede voorzieningen en een duurzaam en veilig woon- en werkklimaat te realiseren met oog voor cultuur en een innoverend bedrijfsleven. Drachten groeide vanaf de jaren 50, mede door de komst van Philips, in een snel tempo uit tot de plaats die het nu is. Nu doen zo'n 200.000 mensen uit de regio hier wekelijks boodschappen, volgen een opleiding of maken op een andere manier gebruik van voorzieningen, zoals schouwburg de Lawei, recreatiegebied De Naturij, zwembad De Welle of de grootste jachthaven van Friesland. Onze organisatie Eén van de voordelen van werken bij Smallingerland is onze omvang, waarin we laagdrempelig samenwerken en je gemakkelijk een band opbouwt met collega's van uitvoering tot directie. Samenwerken, persoonlijke betrokkenheid en 'gewoon' doen zijn onderdeel van onze cultuur. Je krijgt bij ons snel ruimte en vertrouwen om een bijdrage te leveren aan grote en kleinere uitdagingen. Daarbij hebben we geluk met de omgeving waarin wij mogen werken, de topografische ligging én de diversiteit die dit biedt aan bijvoorbeeld maatschappelijke opgaven en ruimtelijke projecten. We hebben te maken met stedelijk gebied, authentieke dorpen, platteland en waterrijke gebieden. In combinatie met onze ambitieuze doelen en verbetermogelijkheden levert dit een interessante werkomgeving op, zowel in het sociaal domein, het ruimtelijk domein en in onze keten bedrijfsvoering. Vacatures Hieronder vind je een overzicht van onze vacatures. Klik op de link, lees meer en solliciteer via Werken in Friesland: Voorzitter van de Rekenkamer Per 1 januari 2025 Reageren kan tot 28 oktober 2024 Stagiaire team communicatie 32 tot 36 uur per week Voor een langere periode (5 maanden)

  • Gebruik bodycams door boa's

    In Smallingerland dragen toezichthouders en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) bodycams. Deze kleine camera's dragen zij op hun uniform om de veiligheid te waarborgen. Bodycams nemen alleen op in onveilige situaties. Daardoor kunnen incidenten achteraf beter onderzocht worden en blijft de veiligheid van medewerkers en burgers gegarandeerd. Alle beelden worden veilig opgeslagen en zijn alleen toegankelijk voor geautoriseerde functionarissen. Mogen de handhavers bodycams wettelijk gebruiken?  Ja. De gemeente Smallingerland gebruikt bodycams om de veiligheid van haar werknemers te vergroten. Dit valt onder het 'gerechtvaardigd belang' volgens de AVG. Wanneer mogen opnames worden gemaakt?  Bodycams worden openlijk gedragen en staan altijd aan. De beelden worden pas opgeslagen wanneer de boa een opname start met een knop. Dit gebeurt bij onveilige situaties. De bodycam slaat dan beelden op vanaf 60 seconden voordat de knop werd ingedrukt. Boa’s geven een waarschuwing wanneer ze de camera activeren, tenzij de situatie te gevaarlijk is. Welke persoonsgegevens worden opgeslagen? Bij een incident worden de volgende gegevens vastgelegd: Beeld- en geluidsopnames, waarin personen herkenbaar kunnen zijn; Datum en tijdstip; GPS-locatie. Worden de beelden gedeeld met de politie?  De beelden worden alleen gedeeld wanneer de boa aangifte doet van een strafbaar feit tegen hem/haar. Het gaat hier bijvoorbeeld om geweld of een belediging tegen de boa. Als de boa aangifte heeft gedaan dan kan de politie deze beelden opvragen voor verder onderzoek. De beelden kunnen gebruikt worden als bewijsmateriaal in een rechtszaak.  Mag ik weigeren om gefilmd te worden?  Nee, boa's hebben geen toestemming nodig om te filmen. Ze filmen alleen als hun veiligheid in gevaar is en informeren u indien mogelijk. Hoe worden de opnames beveiligd?  We gaan zorgvuldig om met de bodycamopnames. Opnames worden versleuteld opgeslagen op de bodycam en daarna in een beveiligde cloudomgeving. Alleen een klein aantal personen met toestemming heeft toegang voor specifieke doeleinden zoals onderzoek bij aangifte of een verzoek voor inzage en evalutatie.. Wanneer opnames worden ingezien, verwijderd of gewijzigd wordt dit automatisch gelogd door het systeem. Hierdoor kan altijd achterhaald worden op welk moment, door wie en voor welk doel de opnames opgevraagd zijn.  Na 28 dagen worden opnames automatisch verwijderd, behalve als er een verzoek of vordering loopt. Dan worden die bodycamopnames bewaard voor de duur van de afhandeling van het doel waarvoor ze zijn veiliggesteld. Hierna worden ze alsnog verwijderd. Kan ik de beelden van mijzelf inzien?  Ja, u hebt recht op inzage in uw eigen gegevens. Andere personen op de beelden worden eerst onherkenbaar gemaakt. U kunt online een verzoek indienen. Is er toezicht op het gebruik van bodycambeelden?  Ja, de Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) houdt toezicht op het gebruik van persoonsgegevens en bodycams door de gemeente. De FG kan controles uitvoeren op plekken en in systemen waar de bodycamopnames worden verwerkt om te zien of de gemaakte afspraken worden nagekomen.  Kunnen de opnames gebruikt worden na een klacht?  Nee, bodycamopnames worden niet voor klachtenbehandeling gebruikt. Kan de drager van de bodycam de opnames zelf verwijderen? Nee, alle opnames worden 28 dagen bewaard en – als er een incident is gebeurd – tot na de afhandeling van dat incident. De drager kan de opnames niet verwijderen. Heeft u nog vragen?  Neem gerust contact op. Dat kan door te bellen naar 0512 58 1234 of via een mail: privacy@smallingerland.nl.  

  • Bezoekersvergunning

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt of in een vergunningszone ? En ontvangt u regelmatig bezoek met eigen vervoer? Vraag dan een bezoekersvergunning aan. Met de bezoekersvergunning mag uw bezoek per keer maximaal 3 uur gratis parkeren van maandag t/m zaterdag tussen 09.00 - 21.00 uur. Op zondag is er geen bezoekersvergunning nodig. Per adres kunt u één bezoekersvergunning aanvragen. Kosten De bezoekersvergunning kost € 43,80 per kalenderjaar. Aan- en afmelden parkeren bezoekers U kunt uw bezoek aanmelden via de website of via webapp (BezoekersApp). Daarvoor heeft u uw meldnummer en pincode nodig. Die staan in een brief of e-mail die u heeft gekregen. Heeft u deze gegevens niet meer bij de hand? Dan kunt u deze opzoeken in het Digitaal Parkeerloket. U logt daarvoor in met DigiD. Uw bezoek wordt automatisch na 3 uur afgemeld. Wilt u in die tijd een ander kenteken aanmelden, dan meldt u het eerste kenteken eerst af. Bezoek aan-/afmelden Handleidingen Zoekt u uw meldnummer en pincode voor het eerst op in het Digitaal Parkeerloket, bekijk de handleiding Inloggegevens opzoeken  Met de handleiding snelkoppeling bezoek aanmelden kunt u de website om bezoek aan- en af te melden als snelkoppeling op uw mobiel of laptop zetten. Zo heeft u de link naar de website snel bij de hand. Bel naar 0512 58 12 34 als u problemen heeft met het aan- of afmelden van uw bezoek via de website of app. Houd uw meldnummer bij de hand. Hulp bij aanvragen Heeft u hulp nodig bij het (online) aanvragen van uw bezoekerspas? Bel ons op telefoonnummer 0512 58 12 34. Wij helpen u graag verder.