Zoekresultaat 1 - 10 van 18 resultaten

  • Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u het huwelijk registreren in Nederland. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

    Voorwaarden:

    • De huwelijksakte is gelegaliseerd of is voorzien van een apostillestempel. 
    • Legalisatie of apostille is niet nodig als het land bevoegd is internationale aktes af te geven.
    • Als er geen internationale aktes afgegeven worden in het land en de huwelijksakte is niet opgemaakt in het Nederlands, Engels, Duits of Frans moet u het document in Nederland laten vertalen door een beëdigd vertaler.
    • Als u of uw partner (of beide) niet de Nederlandse nationaliteit hebben en geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, kan een verklaring geen schijnhuwelijk nodig zijn. Deze kunt u vinden onder het kopje formulieren.

  • Beroepen aan huis

    Een beroep aan huis kan overlast veroorzaken voor de omgeving. Om die reden zijn er regels over wat in welke omvang is toegestaan. Past u beroep aan huis binnen de regels. Dan is deze toegestaan zonder omgevingsvergunning. Past die niet binnen de regels, dan is het niet toegestaan.

  • Vuur stoken in de openlucht

    U mag geen vuur stoken in de openlucht. Dit is om mensen, wilde dieren en planten te beschermen.

    Er zijn een aantal uitzonderingen. Veroorzaakt u geen overlast? En vormt het vuur geen gevaar voor de omgeving? Dan zijn dit de uitzonderingen:

    • Het verbranden van kerstbomen
    • Het houden van kampvuren door de plaatselijke scouting
    • Het houden van oefeningen door de brandweer
    • Verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke
    • Sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien gene afvalstoffen worden verbrand
    • Vuur voor koken, bakken en braden

  • Melding voorgenomen huwelijk

    Wanneer u gaat trouwen, moet u hiervan een melding maken. Het maken van een melding kan op zijn vroegst 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw trouwdag. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Krijgt u toestemming, dan kunt u met elkaar trouwen.

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland trouwen? Lees dan de informatie op de pagina Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Wat als u een niet- Nederlandse nationaliteit heeft, u in het buitenland heeft gewoond of u bent er geboren?
    In dat geval gelden er bijzondere regels. Ook als u in het buitenland heeft gewoond, zelfs voor een korte periode, of als u niet in Nederland bent geboren, dan heeft u vaak andere documenten nodig. Neem voor meer informatie hierover op tijd contact met de gemeente op. Dit in verband met de soms lange procedures die in ieder land anders zijn.

    Woont u beiden niet in Oosterhout, maar wilt u wel in Oosterhout trouwen of uw partnerschap laten registreren?
    Dat kan. U maakt een melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt laten plaatsvinden.

    Bent u beiden vanaf de geboorte woonachtig in Nederland?
    Dan heeft u geen afschrift geboortakte en uittreksel Basisregistratie Personen nodig bij het in ondertrouw gaan. 

    Huwelijkssluiting
    De huwelijkssluiting: dit is het moment van het daadwerkelijk 'trouwen'. U kunt op meerdere locaties in de gemeente Oosterhout trouwen. Het is zelfs mogelijk te trouwen in een locatie die uw eigen voorkeur heeft. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie hierover op tijd contact met de gemeente op. U kunt samen met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bespreken hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval.

    Tolk
    Wanneer bruid of bruidegom niet de Nederlandse taal verstaan en/of spreken, wordt altijd gebruik gemaakt van een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. De hieruit voortvloeiende kosten worden aan het bruidspaar doorberekend. Het is de bedoeling dat de kosten voor het huwelijk worden betaald ten tijde dat men melding doet.

  • Kamers verhuren

    Wilt u een deel van uw huis gaan verhuren of verhuren aan meerdere huishoudens (bijvoorbeeld studenten of arbeidsmigranten) dan moet u hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen. Deze omgevingsvergunning voor planologisch afwijkend gebruik kunt u aanvragen via www.omgevingsloket.nl.

    Bij verlening van deze omgevingsvergunning zal  worden getoetst aan de regels die in het bestemmingsplan staan.  Bij 5 of meer wooneenheden dient u een melding brandveilig gebruik te doen via www.omgevingsloket.nl. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u vinden bij brandveilig gebruik.

  • Bomen kappen

    Als u een boom wilt omhakken of rooien, dan heeft u een vergunning nodig als de boom op de gemeentelijke bomenlijst staat. Dit geldt ook voor stevig snoeien. 

    Gaat het om een zieke boom op uw eigen terrein? Neem contact op met de gemeente over het vervoeren of vernietigen van de gekapte boom. Dat is belangrijk, want sommige boomziekten zijn besmettelijk. Zoals de iepenziekte. Zo voorkomt u dat andere bomen ook ziek worden.

  • Een evenement organiseren

    Omschrijving een groot evenement organiseren

    In alle gevallen is nodig:

    • Plattegrond/situatieschets
    • Veiligheidsplan
    • Mobiliteitsplan

    Afhankelijk van het soort evenement bevat de aanvraag ook de volgende onderdelen:

    • Draaiboek en programma
    • Tentenboek, constructietekeningen- en gegevens
    • Zorgplan 

    Omschrijving een klein evenement organiseren

    Organiseert u een evenement voor minder dan 250 bezoekers? Dan heeft u geen vergunning nodig als u aan een aantal voorwaarden voldoet. Wel moet u het evenement online melden. Hiervoor heeft u DigiD of E-herkenning nodig.

     

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.

    De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

  • Briefadres aanvragen

    Het is wettelijk verplicht dat u wordt ingeschreven op het adres waar u woont of verblijft. Bij het ontbreken van een woonadres kunt u kiezen voor een briefadres. In bepaalde uitzonderingsgevallen kunt u op een briefadres worden ingeschreven, onder anderen bij verblijf in bepaalde instellingen voor gezondheidszorg, kinderbescherming of penitentiaire instellingen of bij het ontbreken van een woonadres. Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en kan dus geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres dient voor uw inschrijving op zijn adres schriftelijk toestemming te geven. Na het inleveren van de benodigde formulieren wordt er een besluit genomen of u voor een briefadres in aanmerking komt. Daarvan krijgt u schriftelijk bericht. LET OP: het kan maximaal 8 weken duren tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens. U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

     

  • Nederlandse nationaliteit opgeven of verliezen

    Als u de Nederlandse nationaliteit niet meer wilt hebben, legt u een ‘verklaring van afstand’ af. U moet dan uw Nederlandse identiteitsbewijs inleveren.

    U kunt ook op andere manieren de Nederlandse nationaliteit verliezen. U verliest het Nederlanderschap bijvoorbeeld als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.

    U verliest de Nederlandse nationaliteit ook als de overheid uw Nederlandse nationaliteit intrekt. Dit gebeurt bijvoorbeeld:

    • als u fraude heeft gepleegd bij het krijgen van de Nederlandse nationaliteit
    • als u voor een misdrijf tegen de Nederlandse staat bent veroordeeld

    Uw kinderen

    Doet u zelf afstand van de Nederlandse nationaliteit? Dat heeft misschien gevolgen voor uw kinderen:

    • Een kind jonger dan 12 jaar oud verliest automatisch de Nederlandse nationaliteit als beide ouders afstand doen. Maar alleen als het kind ook een andere nationaliteit heeft.
    • Een kind van 12 tot en met 15 jaar verliest niet automatisch de Nederlandse nationaliteit als de ouders afstand doen. De overheid vraagt het kind eerst om zijn mening. Wil het kind de Nederlandse nationaliteit houden? Dan bekijkt de overheid of dat mag.
    • Een kind van 16 of 17 mag zelf kiezen of het de Nederlandse nationaliteit wil verliezen als de ouders afstand doen. Wil het kind dat? Dan moet het zelf afstand doen.

    U kunt ook op een andere manier de Nederlandse nationaliteit verliezen. Dat heeft misschien gevolgen voor uw kinderen. Lees daarover de informatie van het ministerie van Veiligheid en Justitie.