Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten

  • Gemeentelijke bruggen en ponten

    Ponten Er zijn in de gemeente diverse veerdiensten: veerdienst Kaag vaart tussen Kaag en Buitenkaag. Het veer vaart 24 uur per dag. Exploitant van de veerdienst is Blue Amigo. Meer informatie vindt u op de website van Blue Amigo. veerdienst Oude Wetering vaart tussen Oude Wetering en Leimuiden. De vaartijden van 15 maart tot 15 oktober zijn op maandag tot en met vrijdag van 07:00-18:00 uur; zaterdag en zondag en feestdagen van 10:00-17:00 uur. De vaartijden van 15 oktober tot 15 maart zijn op maandag tot en met vrijdag: 07:00 - 18:00 uur. Kijk voor meer informatie op www.veerdienstoudewetering.nl veerdienst Paddegat is een voetgangers- en fietsersveer en vaart tussen Roelofarendsveen en Woubrugge van maandag tot en met  vrijdag 07.00-18.00 uur en op zaterdag en zondag tussen 10.00-18.00 uur. Kijk voor meer informatie op de website veerdienst Paddegat  Bruggen Bedieningstijden Doesbrug in Hoogmade De Doesbrug wordt in de zomerperiode gedurende de volgende tijden bediend: 1 tot en met 30 april: dagelijks van 09:00 tot 12:30 en van 13:00 tot 18:00 uur.  1 mei tot en met 30 september: dagelijks van 09:00 tot 12:30, van 13:00 tot 18:00 en van 18:30 tot 20:00 uur. 1 oktober tot en met 31 oktober: dagelijks van 09:00 tot 12:30 en van 13:00 tot 18:00 uur. Bovengenoemde bedieningstijden gelden ook op zon- en feestdagen. Van 1 november tot en met 31 maart is het bediening op aanvraag. Tijdens kantooruren en minimaal 24 uur van tevoren. Op zon- en feestdagen is er dan geen bediening. Voor vragen of bediening buiten deze uren kunt u contact opnemen met de brugbediening via 06 21130989. Bedieningstijden Bilderdamse brug in Bilderdam De Bilderdamse brug wordt in de zomerperiode gedurende de volgende tijden bediend: 1 april tot en met 31 mei: dagelijks van 09:00 tot 18:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur.  1 juni tot en met 31 augustus: dagelijks van 09:00 tot 20:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur en van 18:00 tot 18:30 uur. 1 september tot en met 31 oktober: dagelijks van 09:00 tot 18:00 uur. Gesloten van 12:30 tot 13:00 uur.  Bovengenoemde bedieningstijden gelden ook op zon- en feestdagen. Van 1 november tot en met 31 maart is het bediening op aanvraag. Tijdens kantooruren en minimaal 24 uur van tevoren. Op zon- en feestdagen is er dan geen bediening. Voor vragen of bediening buiten deze uren kunt u contact opnemen met de brugbediening via 06 11438977. Paardebrug, Zwanenbrug en Blauwemolenbrug in Rijpwetering Kunt u met uw boot niet onder de Paardebrug, de Zwanenbrug en/of de Blauwemolenbrug in Rijpwetering door, dan moet u wachten tot de brug wordt geopend. De Paardebrug, Zwanenbrug en de Blauwemolenbrug worden alleen op afroep geopend. Aanvragen dienen minimaal 24 uur van tevoren te zijn doorgegeven via telefoonnummer 06 21130989. Storingen kunt u op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur melden bij de gemeente Kaag en Braassem via 071 3327272 (Afdeling O&R Civiele Kunstwerkenbeheer). Buiten kantooruren kunt u bellen met de storingsdienst van de gemeente via 06 515 085 63. Zelfbediening overige beweegbare bruggen De Koningsbrug in Oud Ade, de brug in de Zuidzijderweg in Oud Ade en de brug in de Blauwemolenweg in Rijpwetering kunnen door middel van zelfbediening geopend worden. Meer informatie Meer informatie over bedieningstijden van bruggen staat op de website overheid.nl vaarweginformatie. 

  • Constructieve gegevens, omgevingsvergunning

    Volgens de Regeling omgevingsrecht moeten constructieve gegevens (tekeningen en berekeningen) uiterlijk drie weken voor de aanvang van de bouwwerkzaamheden worden ingediend bij de gemeente. De aanvrager van een omgevingsvergunning moet hiervoor goedgekeurde constructieve gegevens aan de gemeente overleggen. Er kan pas met de bouw gestart worden zodra het goedgekeurde exemplaar en het meldingsformulier ‘start bouw’ bij de gemeente Kaag en Braassem aanwezig zijn. De gemeente heeft de uitvoering van de goedkeuring van de constructieve gegevens belegd bij deskundige constructiebureaus. Deze bureaus staan op een door de gemeente opgestelde lijst. De lijst staat op deze website, wordt vermeld in de brief 'bericht van behandeling' en ook in de omgevingsvergunning van de gemeente. Mogelijk moet u vanaf 1 januari 2024 zelf een kwaliteitsborger inschakelen De vergunningcheck in het Omgevingsloket vertelt u of u een kwaliteitsborger moet inschakelen. Dit betekent dat u als initiatiefnemer na moet gaan onder welke gevolgsklasse uw bouwwerk valt, vóórdat u gaat (ver)bouwen. Dat kan in het Omgevingsloket. Vanaf 1 januari geldt namelijk de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Een deel van het bouwtoezicht gaat daardoor van de gemeente naar de markt. De kwaliteitsborger controleert de technische eisen die gelden voor uw project. Deze verplichting geldt wanneer het bouwwerk onder de zogenoemde ‘gevolgsklasse 1’ valt. U kunt op deze pagina op onze website meer over de Wkb lezen. Eigen initiatief aanvrager De aanvrager moet zelf zorgdragen voor de goedkeuring van de constructieve gegevens. De aanvrager moet zelf een prijs afspreken voor de werkzaamheden met het controlerende constructiebureau, die de factuur voor zijn werkzaamheden rechtstreeks naar de aanvrager doorzendt. De aanvrager is er voor verantwoordelijk dat de constructieve gegevens overeenstemmen met de bij de omgevingsvergunning behorende gewaarmerkte bestektekening(en). De informatie over de voortgang van de controle kan de aanvrager rechtstreeks bij het constructiebureau opvragen. Zodra de werkzaamheden van het deskundig constructiebureau zijn afgerond, dient een goedgekeurd exemplaar van de constructieve gegevens door de aanvrager te worden verstrekt aan de gemeente. U kunt de goedgekeurde stukken digitaal bij ons indienen via Omgevingsloket Online. Indien het om schriftelijke goedgekeurde stukken gaat ontvangen wij dat gaarne per post. Wij wijzen u er op dat de gemachtigde, aannemer of een bureau die de berekeningen in opdracht van u verzorgt, door u op de hoogte moet worden gesteld van onze werkwijze. U kunt hen bij het geven van de opdracht verwijzen naar onze website voor deze informatie. Dit om ervoor te zorgen dat alles zo efficiënt mogelijk zal worden behandeld en er dus op tijd gestart kan worden met de bouw. Eisen aan constructiebureau Het constructiebureau moet voldoen aan de Kwaliteitscriteria 2.1 zoals die in de aanloop naar de Omgevingswet zijn geformuleerd. Verder moet het bureau voldoen aan diverse vormvereisten wat betreft transparantie en werkwijze. Constructiebureaus die hieraan voldoen en hierover afspraken met de gemeente hebben gemaakt, worden in dit verband als deskundig bureau gezien. De gemeente accepteert alleen goedgekeurde constructieve gegevens van een dergelijk deskundig constructiebureau. Een lijst van deze deskundige constructiebureaus is hieronder opgenomen. Indien u de constructieve gegevens laat opstellen door een constructiebureau dat niet door de gemeente als deskundig constructiebureau is aangewezen is het noodzakelijk om deze alsnog door een dergelijk bureau te laten controleren en goedkeuren. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening. Lijst van deskundige constructiebureaus De onderstaande bureaus worden door de gemeente als deskundig constructiebureau aangemerkt met bijbehorende telefoonnummer en emailadres: Adviesbureau De Lange, 033-2450320 of delange@aadl.nl Adviesbureau ir. J.G. Hageman B.V., 070 399 0303 of mail@adviesbureau-hageman.nl Adviesbureau voor draagconstructies A. Harder B.V., 0226 314 929 of info@harderadvies.nl Advies- en constructiebureau Van der Werf-Partners, 0172 43 32 56 of info@werfpartners.nl Base Consultancy, 070 303 04 54 of info@base-consultancy.nl Bouwadvies WFO B.V., 0228 58 35 76 of info@bouwadvieswfo.nl Bouwhuis Bouwtechniek BV, 0548 544 464 of info@bouwhuis-bt.nl Brak & Eijlers adviseurs voor bouwconstructies B.V., 0182 513 192 of info@brakeijlers.nl Bureau Beemsterboer, 0228 753 752 of info@bureaubeemsterboer.nl BV Bouwadviesbureau Strackee, 020 623 31 57 of info@strackee.nl B&Z Bouwtechniek B.V. Ingenieurs en adviseurs, 0546 566 701 of info@bz-bouwtechniek.nl Constructiebureau Bogaards, 071 403 23 23 of info@bogaards.nl Constructie Adviesbureau Gardien & Vrolijk BV, 0174-357990, info@adviesGV.nl Constructiebureau Tentij BV, 0251 658 150 of bureau@tentijbv.nl Contek Serooskerke, 0118-594195, info@contek-serooskerke.nl De Ingenieursgroep BV, 020 688 09 64, lex@deingenieursgroep.nl  dioCON ingenieurs BV 072 502 40 55 of info@diocon.nl DLV Bouw, Milieu en Techniek B.V. (Zuid), 0413 33 68 00 of j.vandenbrink@dlv.nl IBT Veenendaal BV, 0318 52 87 06 of info@bouwtechniek.nl   IBT Papendrecht BV, 078 641 23 00 of info@bouwtechniek.nl IBZ Albergen Bouwtechnisch Adviesbureau, 0546 545 050 of info@ibz-albergen.nl Ingenieursbureau Faas & van Iterson, 0252 234 950 of info@faasenvaniterson.nl Ingenieursbureau voor bouwtechniek Goudstikker - de Vries, 073 627 82 00 denbosch@goudstikker.nl Lamers en Visser bouwmanagement & bouwtechniek 0485-321144, info@lamersenvisser.nl Lievense Bouw BV, 088-9102000 of info@lievense.com H.J. Timmerman MD Bouwconstructie, 0345 682146, info@md-bouwconstructie.nl Nebest B.V., 0184 601 766 of mail@nebest.nl Pieters Bouwtechniek Haarlem, 023 543 19 99 of pbt.haarlem@pieters.net Raadgevend Ingenieursbureau Van Dijke, 0172 495 200 of info@vandijkebv.nl Samen Advies & Engineering, 06 51 48 34 26 of harold@samen-advies.nl Soon Engineering, 06-14447721 of info@soon-engineering.com SWINN B.V., 0182 615 655 of info@swinn.nl Van Roekel & Van Roekel, 0317 61 72 44 of info@roekel.nl Van Rossum Raadgevende Ingenieurs BV, 020 615 37 11 of info@vanrossumbv.nl Van der Vorm Engineering, 015 361 73 53 of rdegroen@vandervorm.nl 4Construct B.V., 071 589 64 97 of buro@4construct.nl. Wilt u uw bureau ook op de lijst opgenomen zien? In dat geval moet uw bureau aan de voornoemde criteria voldoen en bereid zijn hierover afspraken te maken met de gemeente. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via het contactformulier.  Een afspraak maken Een omgevingsvergunning moet u aanvragen via het Omgevingsloket. Wilt u meer informatie over het aanvragen van een omgevingsvergunning dan kunt u contact opnemen via het contactformulier. Wij nemen dan binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken. Wilt u weten of uw plan haalbaar is? Dan adviseren wij u om een vooroverleg (principeverzoek) in te dienen, vóórdat u de officiële aanvraag doet. Wij kunnen dan beoordelen of uw plan haalbaar is, welke procedure u verder moet doorlopen en welke documenten u dan moet aanleveren. U komt er dan achter of het nut heeft om een omgevingsvergunning aan te vragen. Zo voorkomt u dat u onnodige kosten moet maken bij een officiële aanvraag. U kunt via deze webpagina op onze website een vooroverleg aanvragen. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan iets te gaan veranderen in de omgeving? Als initiatiefnemer doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Participeren is geen doel op zich maar een manier om met elkaar een betere omgeving te maken, waarbij u met inbreng van de betrokkenen tot een plan kunt komen van hogere kwaliteit en meer acceptatie. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw plan.

  • Grafrechten verlengen

    Een graf, urnennis, columbarium of urnengraf op een gemeentelijke begraafplaats koopt u voor een bepaalde periode. U betaalt hiervoor grafrechten. Heeft u de grafrechten van een particulier graf en loopt de termijn af? Dan kunt u het grafrecht verlengen, telkens met een termijn van 5 of 10 jaar. U ontvangt automatisch bericht van de gemeente voordat de periode van grafrecht afloopt. Daarin staat wat de kosten zijn om het grafrecht te verlengen. U kunt tot 2 jaar voor de lopende termijn stopt verlenging aanvragen. Voorwaarden U bent rechthebbende van het graf of urnenplaats. Kosten De kosten voor het verlengen van grafrecht vindt u in de verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten 2024. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: de locatie van de begraafplaats naam, geboortedatum en overlijdens datum overledene(n) het grafnummer (indien bekend) einddatum grafrecht Grafrecht verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U ontvangt binnen 6 weken de bevestiging en factuur.

  • Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen

    Heeft u een ander vervoermiddel geef dan uw nieuwe kenteken door. U kunt dan op uw huidige gehandicaptenparkeerplaats blijven parkeren. De gemeente wijzigt het bord met kenteken bij uw gehandicaptenparkeerplaats. Voorwaarden U heeft een gehandicaptenparkeerplaats U bent eigenaar van het nieuwe voertuig, u heeft een leaseauto of u maakt gebruik van een auto van uw werkgever. Kosten Geen. Wijziging doorgeven U kunt de wijziging online doorgeven. Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD. Vermeld op uw aanvraag: de straat en locatie van uw gehandicaptenparkeerplaats uw oude en nieuwe kenteken per wanneer het nieuwe kenteken op uw naam wordt overgeschreven. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van nieuwe kentekenbewijs of kopie tenaamstellingsverslag kopie leasecontract of akkoordverklaring van uw werkgever (indien van toepassing). U ontvangt binnen 2 weken een reactie. Tips Heeft u een andere auto? Geef dan uw nieuwe kenteken door. Als u verhuist binnen in de gemeente, dan moet u uw huidige gehandicaptenparkeerkaart opzeggen en kunt u een nieuwe gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. U betaalt dan wel opnieuw voor de aanleg. Meer informatie Heeft u nog vragen, neem dan contact met het Kernteam Kaag en Braassem.

  • Woning aanpassen

    Woningaanpassingen, zoals een traplift, kunnen er voor zorgen dat u (langer) zelfstandig in uw huis kunt blijven wonen. Bijvoorbeeld als u een handicap heeft. Als u een aanpassing aan uw woning nodig heeft, dan kunt u  terecht bij het Wmo-loket.  Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem. Uw hulpvraag kan bijvoorbeeld zijn dat u niet meer kunt traplopen en daarom moeite heeft om bij uw slaapkamer te komen. Wij kijken met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. In uw gesprek wordt ook duidelijk of u voor de eventuele voorziening een bijdrage in de kosten moet betalen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanpassen van uw woning? Dan kunt u een melding doen: meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl. U logt in met DigiD online een afspraak maken per e-mail naar team.kaagenbraassem@tomindebuurt.nl. of bel met 088 900 45 67. Clientondersteuner U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Kosten U betaalt zelf ook een eigen bijdrage van de kosten van de woningaanpassing. Veel gestelde vragen  Kijk op rijksoverheid.nl/wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo. 

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Een gehandicaptenparkeerplaats is een parkeerplaats voor mensen met een lichamelijke beperking. U kunt een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als u een gehandicaptenparkeerkaart hebt. Hebt u die niet? Dan moet een medische instantie eerst uw beperking onderzoeken. Als u een gehandicaptenparkeerplaats krijgt toegewezen, dan krijgt u een gereserveerde plaats bij uw woning of werkplek. Bij uw parkeerplaats komt een speciaal verkeersbord en een bord met uw kenteken erop. Andere bestuurders mogen hun auto hier niet parkeren. Voorwaarden U kunt in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerplaats als: u een gehandicaptenparkeerkaart voor bestuurders heeft de beschikbare parkeerplaatsen bij uw woning dusdanig vaak bezet zijn, dat u niet kunt parkeren in uw directe omgeving de verkeerssituatie blijft veilig als u de gehandicaptenplaats krijgt de weg kan nog steeds goed gebruikt worden als u de gehandicaptenplaats krijgt. Aanvraag U logt in met DigiD. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart (voor- en achterkant) kopie van uw kentekenbewijs (voorkant) of kopie tenaamstellingsverslag indien het voertuig niet op uw naam staan, de betreffende persoonsgegevens kopie van uw geldig rijbewijs (zijde met geldigheidsdatum) Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats.  Kosten Een aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats kost € 94,30. Tips Heeft u een andere auto? Geef dan uw nieuwe kenteken door. Wordt de gehandicaptenparkeerplaats niet meer gebruikt? Dan zegt u de parkeerplaats op. Meer informatie Twijfelt u of u wel in aanmerking komt of heeft u nog andere vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem.

  • Gehandicaptenparkeerplaats opzeggen

    Als de gehandicaptenparkeerplaats niet meer wordt gebruikt dan moet u deze opzeggen. Bijvoorbeeld door verhuizing, overlijden of verkoop van de auto. Wij verwijderen daarna het bord met het kenteken. Gehandicaptenparkeerplaats opzeggen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD. Vermeld hierbij: de locatie parkeerplaats (straat, dichtstbijzijnde huisnummer en wijk of kern) het kenteken voertuig (zie verkeersbord) reden van opzeggen datum van ingang opzeggen. U ontvangt binnen 2 weken een reactie. Kosten Geen. Tips Als u verhuist binnen in de gemeente, dan moet u uw huidige gehandicaptenparkeerplaats opzeggen en kunt u een nieuwe gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. U betaalt dan wel opnieuw voor de aanleg. Wanneer u een andere auto heeft, dan kunt u dit doorgeven via Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen. Meer informatie Wilt u meer informatie of heeft u nog vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    Er zijn 4 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart is er voor bestuurders van een auto die een langdurige loopbeperking hebben een passagierskaart is er voor passagiers in een auto die een langdurige  loopbeperking hebben én continu afhankelijk zijn van begeleiding tijdens de reis een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart, bijvoorbeeld als u blijvend rolstoelgebonden bent een instellingenkaart is er voor zorginstellingen die gehandicapten moeten kunnen vervoeren. Gehandicaptenparkeerkaarten (GPK) zijn bedoeld voor bestuurders of passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen of van een brommobiel. De GPK is niet voertuig gebonden. Er wordt een P (passagier), B (bestuurder),  B/P (combinatie) of een I (instelling) op de kaart vermeld. Ter controle wordt een pasfoto van de houder op de kaart geplaatst (met uitzondering van de I-kaart). Voorwaarden U kunt in aanmerking komen voor een bestuurderskaart (B) als u: a.  ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen; b.  ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent; extra voorwaarde: in bezit bent van geldend rijbewijs. U kunt in aanmerking komen voor een passagierskaart (P) als u: a.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek een aantoonbare loopbeperking heeft van langdurige aard (langer dan 6 maanden) en met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan een stuk te voet te overbruggen en voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder; of b.    Ten gevolge van een aandoening of gebrek permanent rolstoel gebonden bent. U kunt in aanmerking komen voor een combinatiekaart (B/P) als u: Wisselend bestuurder of passagier bent met de bovengenoemde beperkingen. U kunt in aanmerking komen voor een instellingenkaart (I) als u voldoet aan de voorwaarden: Regelmatig passagiers vervoert die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen. Als u een gehandicaptenkaart heeft, geldt dat: u uw parkeerkaart in elke auto kunt gebruiken (de kaart staat op uw naam, niet op kenteken) de parkeerkaart maximaal 5 jaar geldig is. Soms is een kaart minder lang geldig; als vooraf duidelijk is dat u minder dan 5 jaar in aanmerking komt of als u maar tijdelijk in Nederland verblijft.  Aanvraag of verlengen Gehandicaptenparkeert aanvragen of verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met de DigiD van de aanvrager. U doet zelf uw aanvraag. Wilt u dat iemand anders voor u de aanvraag doet, regel dan eerst een machtiging via machtigen.digid.nl. Vermeld op uw aanvraag: nieuwe aanvraag of verlengen parkeerkaart wie contactpersoon is bij correspondentie welke parkeerkaart u aanvraagt gegevens en relatie contactpersoon (indien van toepassing) alleen bij aanvraag bestuurderskaart: kopie geldig rijbewijs toevoegen (uploaden). Kosten U betaalt met iDeal € 44,45. De kosten zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag, u moet deze leges ook betalen indien de gehandicaptenparkeerkaart niet wordt verleend. Proces U vraagt de gehandicaptenparkeerkaart of verlenging aan via het online aanvraagformulier. Om uw aanvraag te kunnen beoordelen wordt medisch advies opgevraagd. U ontvangt een bevestiging waarbij u gevraagd wordt een pasfoto in te sturen. U krijgt hiervoor een antwoord enveloppe. U ontvangt bericht zodra de gehandicaptenparkeerkaart voor u klaar ligt om (persoonlijk) af te halen.  Meer informatie Twijfelt u of u wel in aanmerking komt of heeft u nog andere vragen, neem dan contact op met het Kernteam Kaag en Braassem.

  • Hulp bij huishouden

    Schoonmaken, wassen, stofzuigen. Soms zijn deze klusjes door omstandigheden als ziekte, ouderdom of een handicap te zwaar geworden. Dan lukt het niet meer om zelf uw huishouden te doen. Krijgt u het huishouden niet meer goed voor elkaar?En lukt het ook niet (volledig) om dit via familieleden, buren of vrienden te regelen? Dan kunt u in aanmerking komen voor hulp bij het huishouden. Melden Bespreek uw probleem en wensen met het Kernteam Kaag en Braassem als u hulp nodig hebt, bijvoorbeeld een rolstoel, vervoer op maat, hulp bij het huishouden of een woningaanpassing. Het Kernteam kijkt namens de gemeente met u hoezeer u een beperking heeft, wat u zelf kunt doen en of anderen u kunnen helpen. Blijkt in dit gesprek dat er geen andere mogelijkheden zijn dan het aanvragen van een voorziening, dan kunt u een melding doen: Door het meldingsformulier voorzieningen Wmo via onlineregelen.kaagenbraassem.nl, u logt in met DigiD. Online een afspraak maken. Per e-mail naar team.kaagenbraassem@tomindebuurt.nl. Telefonisch via 088 900 45 67. Clientondersteuning U mag uw partner, een kind of een vriend laten aanschuiven. Deze persoon heeft dan de rol van cliëntondersteuner. U voert zelf zoveel mogelijk het gesprek, met hulp van de cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner denkt met u mee, maar mag het gesprek niet voor u voeren. Weet u niemand die u kunt vragen? Dan kunt u ook vragen om een onafhankelijke cliëntondersteuner. Kosten U betaalt zelf ook een deel van de kosten. De hoogte van uw eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen. Uw eigen bijdrage wordt berekend en geïnd door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Kijk voor meer informatie bij De eigen bijdrage Wmo. Kaag en Braassem deelt de zorg van het kabinet zoals beschreven in het coalitieakkoord uit december 2021, namelijk dat de beschikbaarheid van de voorzieningen onder de Wmo onder druk staat. Daarom werken we ook in Kaag en Braassem naar een eerlijkere eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp. We volgen hierbij de landelijke normen de Wmo betaalbaar te houden. Het kan zijn dat bij de behandeling van uw hulpvraag op het gebied van het huishouden uw inkomen onderdeel van het gesprek is. Veel gestelde vragen  Kijk op rijksoverheid.nl - wmo voor veelgestelde vragen en antwoorden over de wmo. 

  • Rijbewijs

    Een rijbewijs aanvragen of verlengen doet u persoonlijk in het gemeentehuis. Na 5 werkdagen kunt u uw rijbewijs afhalen. Vraag op tijd aan: door drukte duurt het een paar weken voor u een paspoort kunt aanvragen. Meer informatie hierover lees je op deze webpagina.  Aanvragen en meenemen Kosten een rijbewijs kost € 51,11. is uw rijbewijs vermist, dan komt daar een bedrag bij van € 33,20. vraagt u met spoed een rijbewijs aan, dan zijn de bijkomende kosten € 39,65. U kunt alleen met pin betalen. Aanvragen  Wilt u een rijbewijs aanvragen, verlengen of ophalen dan moet u hiervoor een afspraak maken. Ook voor het afhalen van een gezondheidsverklaring moet u eerst een afspraak maken. Maak een afspraak Meenemen Neem het volgende mee als u uw rijbewijs komt aanvragen: een geldig legitimatiebewijs. 1 pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto-eisen op rijksoverheid.nl en die niet ouder is dan 6 maanden.  In het gemeentehuis is een fotohokje waar u pasfoto's kunt maken. Dit kost € 7,00 (contant of contactloos pinnen) voor 8 pasfoto’s. Het fotohokje in het gemeentehuis is niet geschikt voor: - Personen kleiner dan 1 meter 40. - Als u in het dagelijks leven een bril draagt en zo ook op de foto wilt. Wij adviseren u in deze gevallen de foto bij een fotograaf te laten maken. uw oude rijbewijs. een begeleiderspas als u 17 jaar bent en een rijbewijs categorie B aanvraagt. Meer informatie over de begeleiderspas vindt u op de website van de RDW. Spoedaanvraag Rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u het rijbewijs in de ochtend aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag na 10.00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u € 39,65 extra.  Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring rijbewijs) is een formulier waarmee het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) uw medische geschiktheid om te rijden kan beoordelen. Op de website van het CBR vindt u alle informatie of u een gezondheidsverklaring nodig heeft, hoeveel het kost en kunt u de gezondheidsverklaring online aanvragen.  U kunt de Gezondheidsverklaring ook aan de balie van het gemeentehuis afhalen, hiervoor moet u een afspraak maken (tarief CBR). Dit kan alleen bij een groot rijbewijs en bij gezondheidsverklaringen voor 75+. Andere gezondheidsverklaringen vraagt u bij het CBR aan. Omdat de verklaring geen persoonlijke gegevens bevat, mag u dit ook door iemand anders laten doen. Na het rapport van het CBR kunt u het rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Omwisseling buitenlands rijbewijs Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van RDW. Maak een afspraak Rijbewijs vermist Het is verstandig dat u de vermissing of diefstal eerst meldt bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) voordat u een nieuw rijbewijs aanvraagt. Dit kan online op RDW.nl (met DigiD). Hierdoor is het rijbewijs direct ongeldig. De RDW stuurt u een schriftelijke bevestiging. U kunt ervoor kiezen om voor een verloren of gestolen rijbewijs bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal te tekenen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.