Zoekresultaat 1 - 10 van 14 resultaten

  • Paspoort aanvragen

    Maak een afspraak om een paspoort aan te vragen. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen.

  • Huwelijk of partnerschap melden

    Als u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren, dan meldt u dit bij de gemeente waar u gaat trouwen of een partnerschap aangaat. Doe de melding maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. U kunt de melding van uw huwelijk of partnerschap online doen. U heeft hier DigiD voor nodig. Getuigen Bij het huwelijk of partnerschapsregistratie moeten minimaal 2 getuigen aanwezig zijn en maximaal 4. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn. Voorwaarden Om te trouwen of een partnerschap te laten registreren bent u:  18 jaar of ouder Geen bloedverwant in de 1e, 2e, 3e of 4e graad Huwelijk of partnerschap melden Heeft u geen DigiD, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. Kosten Wat kost trouwen en registratie van een partnerschap: Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis € 572,50 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur in de trouwzaal van het gemeentehuis met maximaal 20 personen € 286,50 Maandag t/m vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie €  859,50 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 673 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur in het gemeentehuis € 673 Maandag t/m vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 1145,50 Zaterdag tussen 09.00 uur en 20.00 uur op een bijzondere of zelfgekozen locatie € 1145,50 Trouwboekje/Partnerschapsboekje € 24,50 (kosten alleen betalen bij een gratis huwelijk of geregistreerd partnerschap) Getuigen van de gemeente per persoon € 82,50 Benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor 1 dag € 286,50 Handig om te weten In Nederland trouwt u automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Gratis huwelijk of partnerschap Dit kan in onze gemeente op maandag om 10.00 uur. Om gratis te trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan, moet één van u of allebei in onze gemeente wonen. Neem contact met ons op via telefoonnummer 14 035.  Ceremonie bij gratis huwelijk of partnerschap U bent welkom in een klein gezelschap van maximaal 10 personen. Dat is inclusief het bruidspaar, getuigen en eventuele gasten. De ambtenaar die uw huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt houdt geen toespraak en neemt van tevoren geen contact met u op. Meer informatie Trouwlocatie kiezen  Trouwambtenaar kiezen 

  • Starterslening aanvragen

    U bent van plan om voor het eerst een eigen woning te kopen in onze gemeente. Krijgt u de betaling niet helemaal rond, vraag dan een starterslening aan. Dit is een extra lening bovenop een gewone hypotheek om de koop van uw 1e huis mogelijk te maken. U leent het verschil tussen de koopprijs van de woning en het bedrag dat u maximaal kunt lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan bij de SVn. De SVn is een onafhankelijke stichting die voor de gemeente de aanvraag, uitbetaling en administratie van de starterslening regelt. Voorbeeld lening U wilt een woning van € 355.000 kopen. U kunt maximaal € 310.000 lenen bij de bank. U vraagt de starterslening aan om het verschil van € 45.000 bij te lenen. Voorwaarden U heeft nog niet eerder een koopwoning gehad U woont minimaal 3 jaar in Eemnes of U heeft minimaal 5 jaar achter elkaar in Eemnes gewoond Het bedrag van de woning die u wilt kopen, is niet hoger dan de huidige NHG-grens (Nationale Hypotheekgarantie) van € 435.000  Aanvragen U kunt maximaal € 50.000 lenen U sluit de starterslening af bij SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten) Om een starterslening bij Svn af te sluiten, heeft u een toewijzingsbrief van de gemeente nodig De toewijzingsbrief van de gemeente kunt u krijgen door een vooraanvraag te doen Vul het formulier Vooraanvraag Starterslening in. U heeft DigiD nodig. Nadat u het formulier Vooraanvraag Starterslening heeft ingevuld toetst de gemeente of u voldoet aan de voorwaarden U ontvangt een brief van de gemeente als uw aanvraag is goedgekeurd Met de brief van de gemeente kunt u bij SVN de starterslening aanvragen Meer informatie over de voorwaarden Meesturen Kopie van geldig legitimatiebewijs Uittreksel BRP van uw adresgegevens. Vraagt u met z’n tweeën een starterslening aan dan moet u allebei een uittreksel BRP en kopie geldig legitimatiebewijs meesturen Woont u zelfstandig: verhuurdersverklaring en een verklaring dat u de huur opzegt Meer informatie Zie svn.nl voor meer informatie over de starterslening en de kosten Uittreksel BRP aanvragen Contact Heeft u vragen over de starterslening, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Bijdrage voor sport of hobby

    Heeft u weinig of een laag inkomen en niet genoeg geld voor uw sport of hobby, vraag dan een extra bijdrage aan. U kunt ook een extra bijdrage aanvragen voor de sportclub of hobby van uw kind.  Bijdrage voor kinderen tot en met 17 jaar Er zijn 2 fondsen waar u extra geld kunt aanvragen voor uw kind: Het Jeugdfonds Sport en Cultuur is er voor kinderen die een financiële bijdrage kunnen krijgen voor bijvoorbeeld contributie, lesgeld of sportkleding Via meedoenhbel.nl kunt u ook een bijdrage aanvragen voor de sport of hobby van uw kind. Meedoen HBEL is onderdeel van Maatschappelijke Zaken. Maatschappelijk Zaken is er voor de inwoners van Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren Bijdrage voor volwassenen vanaf 18 jaar Via het Volwassenenfonds kunt u een bijdrage aanvragen voor de sportclub of contributie van de sportclub. Het Volwassenenfonds  betaalt de contributie of het lesgeld rechtstreeks aan de sportclub. Ook vergoedt het fonds materialen of kleding als u die nodig heeft. De bijdrage is maximaal € 325 per jaar per volwassene. Meer informatie en aanvragen via belsportiefengezond.nl

  • Identiteitskaart aanvragen

    Een identiteitskaart (ID-kaart) vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind, dan moet uw kind ook aanwezig zijn. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u een afspraak.  Meenemen Uw huidige ID-kaart. Als u een ID-kaart én een paspoort heeft, neemt u ze allebei mee. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 officiële kleurenpasfoto die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de officiële eisen voor een pasfoto Kinderen tot 12 jaar hebben toestemming van beide ouders nodig. Vul het online toestemmingsformulier in. U heeft hier DigiD voor nodig Afspraak maken Ophalen ID-kaart  U kunt uw ID-kaart na 5 werkdagen tijdens openingstijden ophalen bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. ID-kaart kwijt of gestolen Als uw ID-kaart kwijt bent of deze is gestolen dan hoeft u niet eerst naar de politie. U kunt bij de gemeente een verklaring van verlies of diefstal ondertekenen. Ook als u uw ID-kaart in het buitenland bent kwijtgeraakt. Vermissing ID-kaart melden. U heeft DigiD nodig om u gestolen of kwijtgeraakte ID-kaart te melden.  Met spoed een ID-kaart nodig Maak voor 15.00 uur een afspraak als u met spoed een ID-kaart nodig heeft. U kunt de ID-kaart de volgende dag ophalen. U betaalt extra kosten voor het aanvragen van een ID-kaart met spoed.  Kosten   ID-kaart 18 jaar en ouder: € 75,80 (10 jaar geldig) ID-kaart jonger dan 18 jaar: € 40,90 (5 jaar geldig) Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 57

  • Subsidie aanvragen

    U kunt subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten op het gebied van: Sport Welzijn en maatschappelijke dienstverlening Kunst & cultuur Het is belangrijk dat uw activiteit gericht is op de gemeente Eemnes en haar inwoners. Voorwaarden Voor alle subsidieaanvragen gelden de voorwaarden die staan opgenomen in de Algemene Subsidieverordening. Bekijk de Algemene subsidieverordening. Aanvragen U kunt een: Eenmalige subsidie (pdf, 694 KB) aanvragen – voor een incidentele/eenmalige activiteit Meerjarige subsidie (pdf, 683 KB) aanvragen – voor (een) jaarlijks terugkerende structurele activiteit(en) Subsidie aanvragen voor een goed idee voor uw wijk of buurt (Subsidieregeling inwonersinitiatieven). Stuur uw volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier naar info@eemnes.nl. U kunt het aanvraagformulier ook per post opsturen naar Gemeente Eemnes, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Goed om te weten Niet iedere aanvraag komt in aanmerking voor subsidie. Bekijk daarom voordat u een aanvraag indient, eerst de voorwaarden in de Algemene Subsidieverordening en de subsidieregeling, om teleurstelling te voorkomen. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Bijvoorbeeld over het indienen van uw idee of als u twijfelt of u idee in aanmerking komt voor subsidie. Neem dan contact op met het Subsidiebureau via subsidies@belcombinatie.nl of telefoonnummer 14 035.

  • Overlijden doorgeven

    Meestal geeft de uitvaartondernemer bij de gemeente door dat iemand is overleden. Als nabestaande kunt u ook aangifte van overlijden doen.  Aangifte overlijden door uitvaartondernemer Als nabestaande kunt u persoonlijk aangifte van overlijden doen aan de balie van het BEL-kantoor. Maak een afspraak en neem mee: Verklaring van overlijden van arts of lijkschouwer (A-verklaring) Geldig identiteitsbewijs  Gegevens van de uitvaart Aangifte van overlijden moet binnen 6 dagen na het overlijden worden gedaan. Overlijdensakte De kosten zijn € 16,60. Overlijden of begraven in het buitenland Als iemand in het buitenland overlijdt geldt een andere procedure. Meer informatie vindt u op rijksoverheid.nl.

  • Discriminatie melden

    Discriminatie betekent dat iemand op basis van huidskleur, geslacht of godsdienst anders wordt behandeld, terwijl daar geen reden voor is. In Nederland is discriminatie verboden. Dat staat in artikel 1 van onze grondwet. Melden van discriminatie Als u te maken heeft met discriminatie, racisme of ongelijke behandeling dan kunt u dit melden bij Meldpunt Discriminatie. Dit kan ook als u ziet dat iemand anders daar mee te maken heeft.

  • Sociale huurwoning zoeken

    Zoekt u een sociale huurwoning in Eemnes, dan heeft u een inschrijving nodig bij Woningnet Eemvallei. Daarna kunt u reageren op beschikbare woningen die worden aangeboden op hun website. In Nederland is er een tekort aan betaalbare huurwoningen. Daardoor wachten inwoners soms jaren op een sociale huurwoning. Het is daarom verstandig om u in te schrijven op Woningnet Eemvallei. Ook als u niet direct op zoek bent naar een woning, is het verstandig om u in te schrijven. Uw situatie kan ineens veranderen. De gemeente Eemnes is onderdeel van de woningnetregio Eemvallei. Met een inschrijving op Woningnet Eemvallei kunt u reageren op woningen in de gemeente: Amersfoort Baarn Bunschoten Eemnes Leusden Nijkerk  Soest Woudenberg Inschrijven bij Woningnet Eemvallei Urgentie aanvragen In noodsituaties kunt u voorrang krijgen op andere mensen die een woning zoeken. Hiervoor moet u eerst urgentie aanvragen. Aan een urgentieaanvraag zijn kosten verbonden die niet worden terugbetaald. Laat u vooraf goed informeren. Zie Urgentieverklaring aanvragen.

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt.  U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer  Datum waarop u het bezwaar schrijft  Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit  Uw handtekening  Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar:  BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen  Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om een voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.