Zoekresultaat 1 - 10 van 16 resultaten

  • Bijstand, zelfstandigen

    Bent u een zelfstandige ondernemer en heeft u een tijdelijke terugval in inkomsten? Of voorziet u dat u snel met een terugval in inkomsten te maken krijgt? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor bijstandsverlening. Er zijn diverse mogelijkheden: Het kan gaan om een lening die aan u wordt verleend als bijdrage in de kosten van bedrijfskapitaal. Het kan ook gaan om bijstand in de vorm van een periodieke uitkering: een aanvulling op uw eigen inkomen. Onder bepaalde voorwaarden hoeft u deze periodieke uitkering niet terug te betalen.   Contactformulier Bijstand Zelfstandigen   Aanvragen Het aanvragen van bijstand voor zelfstandigen doet u via het contactformulier BBZ. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek. In dit gesprek bespreken we met u de mogelijkheden voor bijstand. Voor wie is deze bijstand bedoeld? De bijstandverlening aan zelfstandigen is voor: gevestigde zelfstandigen in tijdelijke financiële problemen; startende zelfstandigen; zelfstandigen die hun eigen bedrijf moeten beëindigen; zelfstandigen van 55 jaar of ouder die minstens tien jaar een eigen bedrijf hebben en van wie het inkomen langdurig onder het sociaal minimum is. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een uitkering moet u onder meer aan de onderstaande voorwaarden voldoen: U bent al een redelijk lange periode als zelfstandige in Nederland gevestigd. (Voor startende zelfstandigen gelden beperkingen). U verblijft in Nederland. U bent tussen de 18 en 65 jaar oud. Uw financiële moeilijkheden zijn van tijdelijke aard; uw bedrijf moet dus binnen afzienbare termijn weer levensvatbaar kunnen zijn. (Voor zelfstandigen ouder dan 54 jaar geldt een minder strenge eis). U kunt geen hulp (meer) krijgen van een bank of andere kredietverlener. U heeft de benodigde vergunningen voor uw bedrijf. U bent niet blijvend arbeidsongeschikt.

  • Omgevingsvergunning aanvragen

    Wilt u iets bouwen of slopen, een uitrit maken, een boom kappen, een inrichting wijzigen of een gebouw gebruiken? Dan raden wij u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Uitleg over de vergunningscheck of het indienen van een aanvraag vindt u hier. Vergunningcheck doen Wij raden u aan om eerst een vergunningcheck te doen in het Omgevingsloket. Hier vult u de locatie en de geplande werkzaamheden in. Na het doorlopen van een aantal vragenlijsten, komt er als uitkomst of de werkzaamheden vergunningvrij, vergunningplichtig of meldingplichtig zijn. U kunt de vergunningcheck doen zonder in te loggen. Omgevingsloket Omgevingsplan checken In het omgevingsplan staat wat er wel en niet mag op een bepaalde locatie. Het bestemmingsplan is met de invoering van de Omgevingswet van rechtswege het omgevingsplan geworden. Regels op de kaart Hoe regels op de kaart werkt, vindt u hier. Vooroverleg Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig heeft, dient u volgens de Omgevingswet eerst een vooroverleg in. Heeft u de vergunningcheck gedaan maar twijfelt u nog steeds of u een vergunning nodig heeft? Of zijn de mogelijkheden binnen het omgevingsplan niet duidelijk? Dan kunt u hierover met ons overleggen. U heeft de volgende mogelijkheden: U maakt rechtstreeks een afspraak bij ons. Dit kan alleen op dinsdagen. Vermeld hierbij om welk bouwadres of welke locatie het gaat. Kies voor de optie ''Vergunningsvrij bouwen / informatie omgevingsplan''. Neem het volgende mee op uw afspraak: duidelijke situatieschets; duidelijke aanzichten; duidelijke plattegronden. Afspraak maken U vraagt in het Omgevingsloket digitaal een vooroverleg bij ons aan. Vanaf 1 juli 2023 worden hiervoor kosten in rekening gebracht (zie hieronder: 'Kosten') Omgevingsloket Als uw initiatief in strijd is met het omgevingsplan en u zeker wil weten of uw plan haalbaar is en of de gemeente hieraan wil meewerken, kunt u uw initiatief eerst laten toetsen via een principeverzoek. Dit is ook wel bekend als het vooroverleg of conceptverzoek. Een vooroverleg is niet verplicht, maar de Omgevingswet gaat ervan uit dat u eerst een vooroverleg indient. Intaketafel Bij een vooroverleg bespreken wij indien nodig uw initiatief aan de intaketafel. Deze tafel bestaat uit verschillende vakspecialisten die aangeven op welke manier eventueel meegewerkt kan worden aan uw initiatief. Vervolgens beslist het college of het wel of niet zal meewerken aan uw plan. U ontvangt vervolgens een brief met een advies op maat. Omgevingstafel Als uw initiatief ook de betrokkenheid van andere overheidsinstanties of adviseurs vereist, zal uw initiatief moeten worden voorgelegd aan de omgevingstafel. In het advies op maat leggen wij deze mogelijkheid aan u voor. Wij leggen uw plan alleen voor aan de omgevingstafel, als u hiermee instemt. Naast u als initiatiefnemer en de gemeente schuiven ook andere partijen aan om gezamenlijk te bekijken wat er nodig is om een vergunbare omgevingsvergunning aan te vragen of om het omgevingsplan haalbaar te wijzigen. Indient u niet instemt met het voorleggen van het plan aan de omgevingstafel kunnen wij het proces niet voortzetten. Indieningsvereisten vooroverleg Door bij uw vooroverleg relevante stukken te voegen, kunnen we uw initiatief zo goed mogelijk beoordelen. Denk hierbij aan: Plattegronden van bestaande en nieuwe situatie (met bestemming, gebruik en parkeervoorzieningen op eigen terrein); Gevels van het bouwwerk en eventuele aangrenzende bebouwing; Situatietekening met kadastrale gegevens en situering van alle bouwwerken; Eventueel kleurenfoto’s van de bestaande situatie incl. omliggende bebouwing; Motivatie van de reden van uw principeverzoek. Tijdens het vooroverleg aan de intaketafel zal duidelijk worden welke vorm van participatie benodigd is voor uw project. Deze informatie zal tijdens het proces aan u gevraagd worden. Nadere informatie over participatie en een checklist vindt u in het beleidskader 'Participeren onder de Omgevingswet'. Wanneer uw initiatief door de gemeenteraad is aangewezen voor verzwaard adviesrecht dringen wij aan op een vooroverleg voorafgaand van het indienen van u definitieve aanvraag. Op die manier proberen we zo spoedig mogelijk, na het advies van de gemeenteraad, te beslissen op uw aanvraag. Vergunning aanvragen Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning of melding nodig heeft, kunt u die aanvragen in het Omgevingsloket. Kies voor 'Particulier' of 'Vertegenwoordiger van een bedrijf' en gebruik de knop 'Aanvraag/melding'. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. In de Omgevingswet is een knip gemaakt in de technische bouwactiviteit en de ruimtelijke bouwactiviteit. Het is mogelijk dat u voor een van deze of beide activiteiten een vergunning nodig heeft. In sommige gevallen is de technische bouwactiviteit niet vergunningplichtig maar wel meldingplichtig. In dat geval valt het bouwwerk onder de Wet Kwaliteitsborging.  Omgevingsloket Procedure Een reguliere aanvraag duurt acht weken en kan eenmalig met zes weken worden verlengd. Dit is een termijn van orde, onder de Omgevingswet kan geen vergunning van rechtswege ontstaan. Een complexe aanvraag kan volgens de uitgebreide voorbereidingsprocedure worden behandeld. De gemeenteraad heeft een lijst vastgesteld met situaties waarin de aanvraag in ieder geval onder hun adviesrecht valt. Daarmee wordt het een uitgebreide voorbereidingsprocedure. De Omgevingswet biedt u de mogelijkheid om zelf een uitgebreide voorbereidingsprocedure te vragen voor uw aanvraag. De aanvraag dient compleet te zijn om in behandeling te worden genomen. Indien de aanvraag bij indiening niet volledig is worden er extra leges in rekening gebracht. Uitgebreide procedure De ontwerp omgevingsvergunning wordt aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd. Indien de aanvraag valt onder een aangewezen categorie voor verzwaard adviesrecht van de gemeenteraad wordt de ontwerp omgevingsvergunning ook aan de gemeenteraad voorgelegd. Als positief advies is gegeven door het college en/of de gemeenteraad zal de ontwerp omgevingsvergunning met bijbehorende stukken zes weken ter inzage gelegd. Iedereen krijgt de gelegenheid schriftelijk of mondeling een zienswijze  in te dienen (College van Burgemeester en Wethouders, Postbus 35, 4530 AA Terneuzen). De terinzagelegging en de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze wordt aangekondigd via een openbare bekendmaking in het Zeeuws Vlaams Advertentieblad, in de Staatscourant en op de website. Na verwerking van eventueel ingediende zienswijzen wordt de omgevingsvergunning nogmaals aan het college voorgelegd. Het college van burgemeester en wethouders neemt vervolgens een definitief besluit. Om de procedure zo doorspoedig mogelijk te doorlopen is het vooroverleg van groot belang. Kosten Voor het vooroverleg (omgevingsoverleg) brengen wij vanaf 1 juli 2023 kosten in rekening: Omgevingsoverleg aan de intaketafel € 275,-- Omgevingsoverleg aan de omgevingstafel  € 1.500,-- Deze kosten worden bij u in rekening gebracht nadat de resultaten van de behandeling aan de intaketafel of de omgevingstafel bekend zijn. Deze kosten brengen we vervolgens in mindering op de door u te betalen leges voor uw definitieve aanvraag omgevingsvergunning. Daarbij merken wij op dat u de aanvraag hiertoe binnen 26 weken na het laatste omgevingsoverleg of na de laatste kennisgeving over uw principeverzoek moet indienen. Uw aanvraag moet dan betrekking hebben op dezelfde activiteiten als besproken tijdens het omgevingsoverleg en in overeenstemming zijn met de afspraken die daar gemaakt zijn. Indien sprake is van een bouwactiviteit waarvan kosten worden verhaald als bedoeld in artikel 6.12 Wet ruimtelijke ordening, dan brengen we het betaalde legestarief voor het overleg in mindering op de te betalen kostenverhaalsbijdrage of -beschikking. De kosten voor een vergunning (ook wel 'leges' genoemd) vindt u in de legesverordening. Vergunning intrekken Indien de bouw niet meer doorgaat, kunt u een verzoek doen om de omgevingsvergunning in te trekken. Dit kan alleen als de omgevingsvergunning op uw naam staat en de gemeente Terneuzen de vergunning heeft verleend. Om de vergunning in te trekken, kunt u een e-mail sturen naar team Vergunningen en Handhaving. Vermeld in de mail uw zaaknummer. Kapvergunning In de lijst met beschermde bomen vindt u de bomen waar u een omgevingsvergunning voor kappen nodig heeft. Lijst met beschermde bomen Milieumelding Voor een bedrijf, vereniging of stichting dient u mogelijk ook een milieumelding te doen. Controleren of u een milieumelding moet doen Aanlegvergunning In het omgevingsplan kunnen werkzaamheden, geen bouwwerkzaamheden zijnde, vergunningsplichtig gesteld zijn. Het gaat hier met name over graafwerkzaamheden, aanleggen van water of leidingen, aanleggen van wegen of paden, het kappen of aanplanten van bomen of andere opgaande beplanting. Deze vergunningsplicht kan voorkomen in enkel- en dubbelbestemmingen.  Omgevingsloket Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. Wilt u op de hoogte blijven over bekendmakingen van de overheid in uw buurt, ga dan naar Berichten over uw buurt

  • Boom kappen

    Om een boom te kappen is altijd toestemming van de eigenaar nodig. Als een boom op de erfgrens staat geldt het burenrecht. De kap moet dan altijd in overleg met de buren gebeuren. Ook als het kappen vergunningvrij is. Al staat de boom op eigen terrein dan is het toch verstandig om met de buren te overleggen. Zo komen ze niet voor verrassingen te staan. Er moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor: bomen die op de lijst beschermde bomen staan, bomen in eigendom van de gemeente, bomen op een beschermd­e dijk of in archeolog­isch waardevol gebied (zie bestemmin­gsplan). Kijk op de pagina Omgevingsvergunning aanvragen voor meer informatie.   Bomen rooien in het openbaar groen Helaas moeten we ook komende herfst/winterperiode weer een aantal bomen rooien. De oorzaken hiervoor zijn heel verschillend. Veruit de meest voorkomende reden is de afnemende gezondheid van een boom. Kastanjes die te zeer aangetast zijn door de bloedingsziekte, essen die afsterven door de essentaksterfte of andere boomsoorten die last hebben van zwammen of ouderdom, maar helaas ook bomen die de extreme weersomstandigheden niet goed doorstaan hebben en bomen die al dood zijn ruimen we op. Lijst  Voor elke boom die we kappen, laten we er ook ten minste één terug groeien. Kan dat niet op dezelfde plaats? Dan zoeken we een ander plekje om een nieuwe boom te planten. Liefst in dezelfde straat of wijk. Is dat niet mogelijk dan zoeken we ergens anders een plekje. Bekijk hier de lijst waar we bomen kappen en herplanten. We verwachten dat we de bomen in november/december rooien. Meer bomen Dit jaar kappen we 162 bomen. Daar willen we 171 nieuwe bomen voor herplanten of uit laten groeien. Bomen uit laten groeien in plaats van herplanten doen we bijvoorbeeld in bosplantsoenen waar we bomen moeten kappen. Het is vaak moeilijk in een bestaand bosje een nieuwe boom aan te laten slaan. Daarnaast zorgt de kringloop in een bos zelf voor nieuwe bomen. Vaak staan er al voldoende opvolgers om de te kappen boom heen die door de kap een betere kans krijgen om zich te ontwikkelen tot volwaardige boom. Bos en houtopstanden rooien Voor het omhakken of rooien van bossen moet u (naast een eventuele vergunningsaanvraag) altijd een melding doen. Als bos wordt gezien een groep bomen of struiken, buiten de bebouwde kom, die: een oppervlakte heeft van minimaal 1000 m2 of bestaat uit een of meer rijen van minimaal 21 bomen, gerekend over het totaal aantal rijen Dit moet u altijd vooraf melden middels een kapmelding bij de provincie Zeeland. De provincie kan u een kapverbod opleggen. Mag er wel worden gekapt, dan moet u meestal ook nieuwe bomen aanplanten. Als de regie van de werkzaamheden op nationaal niveau verloopt, zoals werkzaamheden aan hoofdwegen, landelijke spoorwegen, hoofdvaarwegen en het energie- en gastransportnetwerk, dan moet u een kapmelding maken via Mijn omgevingsloket. Meer informatie over bomen en struiken kappen vindt u op de webpagina van Rijksdienst voor ondernemend Nederland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Melding over openbare ruimte (MOR)

    De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Is er iets kapot, is er sprake van overlast of ziet u een gevaarlijke situatie, meld dit dan aan ons. Uw  melding draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van deze openbare plekken. Uw melding kan gaan over verschillende onderwerpen zoals losliggende straatstenen waarover mensen kunnen struikelen, laaghangende takken, wateroverlast door overstroming van putten, volle prullenbakken of zwerfafval, ratten en muizen, illegale bewoning, overlast van vuurwerk. parkeeroverlast, vandalisme of overlast door mestopslag of een knalapparaat op een akker. U kunt voor al deze zaken een melding openbare ruimte (MOR-melding) maken. Maak uw keuze uit de knoppen 'Melding doen'.   Melding doen als burger Melding doen zonder DigiD Melding doen als organisatie   Gevaarlijke situatie of spoedeisende zaak? Ziet u, buiten kantoortijden, ernstige hinder of gevaar? Bel dan de meldkamer. Telefoon 088-2052066. Meld misdaad anoniem Wilt u misdaad anoniem melden, dan kan dit via een landelijk meldpunt waar wij bij zijn aangesloten. Melding over een kapotte lantaarnpaal Een storing aan een lantaarnpaal, meldt u rechtstreeks bij liteweb Melding over uw afvalcontainer Alles wat te maken heeft met uw afvalcontainer, regelt u eenvoudig en snel op de pagina Containers. Melding over drugsoverlast Meldingen over drugsoverlast (drugsafval, vermoeden drugsproductie etc.) doet u rechtstreeks bij het Meldpunt Drugsoverlast. Melding overlast door bedrijven (stank, geluid en andere overlast) Meldingen overlast door bedrijven doet u rechtstreeks bij de milieuklachtencentrale. Een MOR-melding doen is simpel en het is zo gedaan. Bekijk het filmpje om te zien hoe u eenvoudig een melding maakt. 28 mei 2019, YouTube filmpje, 1:27

  • Evenement in 2025

    Samen met de gemeenten Hulst en Sluis inventariseren wij alle evenementen die in 2025 in onze gemeenten zullen plaatsvinden. U kunt uw evenement hiervoor aanmelden vóór 20 oktober 2024. In verband met de inzet van politie kan het organiseren van grote evenementen op dezelfde tijdstippen problemen opleveren. Het is daarom van groot belang dat we op tijd weten welke evenementen waar en wanneer plaatsvinden. Meld uw evenement daarom op tijd aan, want zonder melding kan het evenement niet doorgaan. Evenement aanmelden Wilt u in 2025 een evenement organiseren? Geef het dan aan ons door vóór zondag 20 oktober 2024 via de knop "Melding evenement in 2025". Let op: u heeft hiervoor DigiD of eHerkenning nodig. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mw. A. Sips of mw. W. de Lange van team vergunningen en handhaving, via tel. 14 0115. Of per e-mail: a.sips@terneuzen.nl of w.deLange@terneuzen.nl   Melding evenement 2025 als burger Melding evenement 2025 als organisatie

  • Puinbreker

    Het gebruik van een (mobiele) puinbreker moet u ten minste vijftien werkdagen voor aanvang bij ons melden. Dit kan digitaal, u gebruikt de button 'Puinbreker gebruik melden'.   Puinbreker gebruik melden   Melden aanvang werkzaamheden Als u van plan bent om de puin te breken via een mobiele breker kunt u dit ook schriftelijk melden: Minimaal vijftien werkdagen voor aanvang dit schriftelijk melden bij de Gemeente Terneuzen, team Vergunningen en Handhaving. U doet dit door dit formulier met de gevraagde bijlagen te mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Minimaal twee werkdagen voor aanvang van de breekwerkzaamheden de gemeente Terneuzen op de hoogte te stellen door een e-mail te sturen naar: omgevingsvergunning@terneuzen.nl Voorwaarden Belangrijke voorschrfiten uit het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval: Het puin dient vrij te zijn van schadelijke stoffen. Het is verboden puin te breken afkomstig van elders. Puinbreken mag uitsluitend gebeuren in de directe nabijheid vanwaar het afval vrijkomt en ten hoogste voor een periode van drie maanden. Vorming van stof wordt voorkomen en daarvoor dient er een doelmatige sproei-installatie aanwezig te zijn. Bouw- en sloopafval worden opgeslagen op een vlakke harde bodem. Binnen vijf werkdagen na beëindiging van breekwerkzaamheden zijn alle sporen van het mobiel puinbreken en bijhorende opslagfaciliteiten verwijderd. Op de locatie (of nabij de puinbreker) dient een logboek aanwezig te zijn. Puinbreken mag alleen maar plaatsvinden tussen 07.00 en 19.00 uur en niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Geluid : Op de gevel van woning of ander geluidsgevoelige ruimte mag ten hoogste een geluidbelasting LA,rt veroorzaakt worden van: 75 dB(A) indien maar maximaal vijf werkdagen breekwerkzaamheden 70 dB(A) indien maar maximaal vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 65 dB(A) indien meer dan vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 60 dB(A) indien het een gevel betreft van een school, verpleeg- of ziekenhuis. Wat moet er in het logboek staan? Gegevens omtrent de bronsterkte LWA van de puinbreker; Inspectie- en onderhoudsschema puinbreker Kalibratie weegeenheid puinbreker Afschrift van deze melding/tekening Andere certificaten en keuringen Registratie puinbreker (5 jaar bewaren) Per werkdag moet je de volgende hoeveelheden registreren: Hoeveelheid sloop- en bouwafval die wordt bewerkt. Hoeveelheid puingranulaat die wordt afgevoerd. Hoeveelheid/aard van de ontstane afvalstoffen en de wijze waarop ze nuttig worden toegepast. Meer informatie Beschikt u niet over eHerkenning of DigiD, dan kunt u het 'Meldingsformulier mobiel breken bouw- en sloopafval' downloaden. U kunt dit formulier downloaden en mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Slopen en asbest

    Als u een gebouw of een deel daarvan wilt slopen, dan is een gratis sloopmelding meestal voldoende. U kunt deze melding doen in het Omgevingsloket.   Vergunningplicht Als het gebouw waarin of waarbij u gaat slopen een monument is, heeft u altijd een omgevingsvergunning nodig. In het omgevingsplan kan ook een vergunningplicht van toepassing zijn. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Omgevingsloket online Sloopmeldingsplicht Als het gebouw waarin of waarbij u sloopt geen monument betreft, heeft u een sloopmelding nodig wanneer u: asbest gaat verwijderen, slopen of demonteren; en/of meer dan 10m3 sloopafval gaat produceren. Voor een gebouw dat vóór 1 januari 1994 gebouwd is dient er hierbij een asbestinventarisatierapport te worden toegevoegd. Meer informatie over bedrijfsmatige asbestverwijdering vindt u op www.ascert.nl. De sloopmelding doet u in het Omgevingsloket. Wanneer u als particulier een sloopmelding indient, moeten altijd foto’s worden toegevoegd van de op/aan- of in het bouwwerk gemonteerde asbesthoudende materialen. Als particulier heeft u DigiD nodig om in te loggen. Als vertegenwoordiger van een bedrijf heeft u eHerkenning nodig. U ontvangt van ons bericht of uw sloopmelding is geaccepteerd en u kunt starten met de werkzaamheden. Omgevingsloket online Particulier asbest verwijderen Een particulier mag de volgende asbesthoudende materialen tot 35m2 als eigenaar zelf verwijderen met een sloopmelding of vergunning: geschroefde, asbesthoudende platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn, niet zijnde dakleien; en/of asbesthoudende vloertegels en/of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking. Bij het indienen van de sloopmelding moet u foto’s toevoegen waaruit duidelijk blijkt hoe de asbesthoudende platen zijn bevestigd. U ontvangt van ons bericht of uw sloopmelding is geaccepteerd en u kunt starten met de werkzaamheden. Maak asbest voor verwijdering altijd vochtig zodat er minder schadelijk stof vrijkomt. Het asbest dient u dubbel te verpakken in dik doorzichtig plastic. Verpakkingsmateriaal is bij de milieustraat verkrijgbaar. Met de acceptatie van de sloopmelding kunt u de asbest bij de milieustraat inleveren en staat geregistreerd dat u de asbest veilig heeft afgevoerd. Alleen de eigenaar zelf mag de asbest verwijderen. U heeft hiervoor geen asbestinventarisatierapport nodig. De hoeveelheden gelden per kadastraal perceel. Wilt u meer verwijderen, dan moet u hiervoor een gecertificeerd bedrijf inschakelen. Meer informatie over bedrijfsmatige asbestverwijdering vindt u op www.ascert.nl. Bedrijfsmatig asbest verwijderen Bedrijven met een geldig certificaat mogen sloopwerkzaamheden met asbest uitvoeren of asbestinventarisaties maken. Zoek een bedrijf bij u in de buurt dat asbest mag verwijderen. Slopen zonder melding Gaat u slopen zonder melding, neemt u risico voor de leefomgeving (en gezondheid). U bent als sloper of opdrachtgever verantwoordelijk voor het juist slopen en verwijderen van asbest. Ook na het uitvoeren van de werkzaamheden. Veiligheid en gezondheid zijn belangrijke speerpunten bij toezicht en handhaving. Tip: doe altijd een melding; hiermee voorkomt u hoge (sanerings)kosten. En werk veilig; hiermee voorkomt u gezondheidsproblemen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul dan het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115. De regels omtrent sloopwerkzaamheden kunt u nalezen in in Artikel 7.10 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Publiciteit voor uw evenement

    Hoe meld ik een evenement aan? Klik op de knop 'Evenement aanmelden voor publiciteit'. Doe uw melding minimaal vier weken van te voren. Als gemeente bepalen we altijd of en welke evenementen we op de welkomstborden plaatsen. Evenement aanmelden voor publiciteit   Overzicht evenementen Hier staat een overzicht van de evenementen in 2024. Welkomstborden Op de (digitale) welkomstborden die aan het begin van iedere kern staan, kondigen we de grotere evenementen aan. Daarnaast is op de borden ook ruimte voor promotie van kleinere activiteiten. Kleinere activiteiten die we op de borden aankondigen zijn bijvoorbeeld: tentoonstellingen, concerten en/of optredens, speelgoed- en kledingbeurzen, Sinterklaasintochten, rommelmarkten, sportevenementen en speelweken. Terugkerende activiteiten, zoals bingo’s, spel- en dansavonden, fiets- en wandeltochten (toeristisch of puur recreatief) plaatsen we niet op de (digitale) welkomstborden. Dit geldt ook voor natuur-, café-, en knutselactiviteiten. Voor deze activiteiten zijn wel andere mogelijkheden voor publiciteit, zoals in de agenda van het Zeeuwsch Vlaams Advertentieblad (ZVA), wekelijks in de krant en online. Of u plaatst het zelf in de buurtapp Hoplr in uw eigen wijk of kern.   Activiteitenkalender Hoplr Via het digitale buurtnetwerk Hoplr kunt u snel veel buren bereiken om ze uit te nodigen voor een buurtactiviteit of hen te betrekken bij de organisatie ervan.  Elke Hoplr-buurt heeft een eigen buurtkalender waarin buurtgerichte activiteiten worden gedeeld, zowel voor als door de buurt. Daarnaast kunnen gebruikers ook evenementen en activiteiten in naburige buurten ontdekken, wat de kans op offline ontmoetingen vergroot en het verenigingsleven versterkt. Op Hoplr vindt u meer informatie over het plaatsen van een evenement in de activiteitenkalender.  Reclameborden en spandoeken Reclameborden Het plaatsen van (reclame)borden is niet toegestaan. Voor evenementen met een evenementenvergunning geldt een uitzondering, vraag hiervoor bij de vergunningaanvraag naar de voorwaarden. Posters en flyeren Posters plakken Posters opplakken mag alleen op de plakzuil in de Jongestraat en op het plakbord in de Havenstraat (hoek Noordstraat) in Terneuzen. Op andere plaatsen mag dit niet. Flyeren Flyeren (het uitdelen van reclamefolders) mag. Alle folders die op straat (in de openbare ruimte) belanden, moet u opruimen, om zwerfafval te voorkomen. Alle extra kosten voor het opruimen van het flyer-materiaal brengen wij in rekening van het bedrijf of de instantie die verantwoordelijk is voor de flyers. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met het team Communicatie, tel 14 0115.

  • Parkeerontheffing verkeersregels (RVV)

    Als uw bedrijf met een voertuig moet rijden of parkeren op een plek waar dat niet mag, heeft u een RVV-ontheffing nodig. Met een RVV-ontheffing kan er voor bepaalde regels een ontheffing worden verleend. Denk hierbij aan het overtreden van een inrijverbod maar ook een weg tijdelijk afsluiten ten behoeve van laden of lossen. De ontheffing is alleen geldig op de aangegeven locatie en voor het opgegeven kenteken (dit kan ook het kenteken van een aanhanger zijn). De gemeente is terughoudend met het verlenen van ontheffingen. Een ontheffing wordt alleen verleend als aangetoond is dat de overtreding noodzakelijk is. LET OP: Wil u met uw voertuig het voetgangersgebied in het centrum van Terneuzen in? Dan heeft u een andere ontheffing nodig. Dit is een ontheffing van het voetgangersgebied (verzinkbare palen) .   Parkeerontheffing verkeersregels aanvragen   Kosten In 2024 kost de RVV-ontheffing € 23,70. De ontheffing is geldig tot einde van de verleende periode. U krijgt geen geld terug bij korter gebruik. Tijdens het invullen van het formulier, moet u het volgende bestand uploaden: Kopie tenaamstellingsbewijs motorvoertuig (altijd toevoegen) Binnen maximaal vijf werkdagen na betaling, ontvangt u uw vergunning per post. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Taxatieinformatie over woning of perceel

    Makelaars, notarissen of particulieren die informatie nodig hebben ter aanvulling van een taxatie van een woning of een perceel kunnen dit bij de gemeente opvragen. De volgende informatie, die beschikbaar is van een object bij de gemeente Terneuzen, kan worden opgevraagd: bodem bestemming en bestemmingsplan planologie voorkeursrecht gemeente monumentenwet milieu- of omgevingsvergunningen archeologie U kunt taxatieinformatie over woning of perceel online opvragen. Maak hiervoor uw keuze uit de knoppen 'Taxatieinformatie opvragen'. U ontvangt de opgevraagde informatie zoveel mogelijk digitaal van ons. Milieu-, hinderwet-, bouw- en/of sloopvergunningen die niet digitaal beschikbaar zijn, kunt u inzien. We maken hiervoor een afspraak met u. Taxatieinformatie opvragen als burger Taxatieinformatie opvragen als organisatie Taxatieinformatie opvragen met buitenlandse adresgegevens   Kosten In 2024 bedragen de vaste kosten € 80,- per object. U kunt dit via iDeal betalen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met mevrouw S. Ton-Piket, afdeling Omgeving en Economie, tel 14 0115.