Zoekresultaat 1 - 7 van 7 resultaten

  • Trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan

    Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, meldt u uw plannen bij de gemeente. Met de gemeente maakt u afspraken over het sluiten van het huwelijk of het registreren van het partnerschap. Bijvoorbeeld over de locatie, de datum en het tijdstip. Ook kunt u afspraken maken over hoe de ceremonie eruit zal zien.

    Bij het sluiten van het huwelijk of het registreren van uw partnerschap heeft u getuigen nodig. Er moeten minimaal 2 en maximaal 4 getuigen aanwezig zijn. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn.

    Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dit automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u allebei niet in Nederland? Neem dan contact op met de gemeente Den Haag

    Bent u getrouwd buiten Nederland? Zorg dat de gemeente dit registreert in de BRP.

    De gemeente heeft de volgende gegevens van de getuigen nodig:

    • een kopie van een legitimatiebewijs bijvoorbeeld paspoort of rijbewijs
    • de eventuele familiebetrekking tot bruid en bruidegom.

    U kunt ook een medewerker van de gemeente vragen om als getuige bij uw huwelijk/geregistreerd partnerschap op te treden. Hier zijn kosten aan verbonden.

    Een huwelijkssluiting duurt normaal ongeveer een half uur. Bij het inplannen van huwelijken wordt altijd rekening gehouden met tenminste 45 minuten tussen twee huwelijken.

    Bescheiden huwelijk

    Het is mogelijk om in het gemeentehuis een bescheiden huwelijk te sluiten. Dat kan op maandag om 09.30 uur. De kosten hiervoor zijn € 173,15.

    Kosteloos huwelijk

    Het is beperkt mogelijk om gratis te trouwen of een partnerschap te registreren. U betaalt wel voor het trouwboekje, als u daarvoor kiest. De ceremonie voor een gratis huwelijk of partnerschap duurt ongeveer 10 minuten en beperkt zich tot enkel de formele (huwelijks)voltrekking. Naast u en uw partner, kunnen hier alleen getuigen bij aanwezig zijn. U kunt geen voorkeur uitspreken voor een trouwambtenaar. Er is vooraf geen contact met de trouwambtenaar die de voltrekking verricht.

    Kosteloos trouwen kan alleen op maandagochtend om 8.30 uur en om 9.00 uur. De voltrekking van een gratis huwelijk of partnerschap vindt plaats in het gemeentehuis in Twello.

  • Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Rijbewijs aanvragen

    Met een rijbewijs laat u zien dat u een motorvoertuig mag besturen. Ieder voertuig heeft een eigen rijbewijscategorie. Op uw rijbewijs staat voor welke categorieën u voertuigen mag besturen.

    Een nieuw rijbewijs is meestal 10 jaar geldig. Een rijbewijs met categorie C, C1, D, D1 en/of E is 5 jaar geldig. Bent u ouder dan 65 jaar? Dan is uw rijbewijs minder lang geldig. Dit komt omdat u vanaf uw 75e jaar een medische keuring moet hebben. Lees meer over uw rijbewijs vanaf uw 75e jaar op Rijksoverheid.nl.

    U vraagt bij de gemeente een rijbewijs aan als:

    • u voor het eerst geslaagd bent voor een rijexamen.
    • u geslaagd bent voor een nieuwe categorie.
    • uw rijbewijs bijna verloopt.
    • uw rijbevoegdheid ingeperkt is (bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte).
    • u een rijbewijs wilt omwisselen (bijvoorbeeld een buitenlands of militair rijbewijs).
    • uw rijbewijs kwijt of gestolen is.
    • uw rijbewijs beschadigd is.

    Als uw rijbewijs verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente.

    U hoeft niet meer eerst naar de politie om aangifte te doen. In plaats daarvan vult u bij de gemeente een vermissingsverklaring in, waarin u uitlegt hoe u het oude rijbewijs bent kwijtgeraakt, daarna ondertekent u de verklaring. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen. Neemt u daarvoor uw paspoort of identiteitskaart mee om u te legitimeren.

    De gemeente adviseert de burger om ook aangifte bij de politie te doen als er duidelijk sprake is van een misdrijf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een auto-inbraak.

    Heeft u een vermoeden van misbruik? Meld dit online bij RDW.

    Ingeval van verlies of diefstal in het buitenland wordt ook bij de gemeente de vermissingsverklaring opgemaakt. Dit kan met of zonder buitenlandse aangifte.

  • Reclamemateriaal verspreiden

    Huis-aan-huisreclame is onder bepaalde voorwaarden toegestaan. U mag bijvoorbeeld ongeadresseerde folders of proefmonsters in de brievenbus doen. U moet zich wel houden aan de regels voor ongeadresseerd reclamedrukwerk.

    Reclame verspreiden op straat mag niet zomaar. Wilt u bijvoorbeeld folders uitdelen aan winkelende mensen of flyers achter ruitenwissers van auto’s stoppen? Vraag dan toestemming aan de gemeente.

  • Ontheffing verbranden snoeihout, stookontheffing

    U mag geen vuur stoken in de openlucht. Het verbod geldt niet voor sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, kaarsen en barbeque's, zo lang het niet gevaarlijk is voor de omgeving.  

    Ontheffing verbranden snoeihout in het buitengebied

    Voor het verbranden van snoeihout van landschapsonderhoud in het buitengebied, zoals hagen en knotwilgen, kunt u een ontheffing aanvragen. De ontheffing wordt voor de duur van 3 jaar verleend. Kijk hieronder bij Aanpak hoe u een ontheffing moet aanvragen.

    --------------------------------------------------

    Snipperroute

    U kunt snoeihout ook laten ophalen in de 'snipperroute'. Zie hiervoor www.voorst.nl/snipperroute

  • Recreatiebedrijf beginnen of overnemen

    Gaat u een recreatiebedrijf starten of overnemen? Dan moet u dat doorgeven aan de gemeente. Een recreatiebedrijf is bijvoorbeeld een camping, strandtent of hotel.

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

    Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.