Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 4 van 4 resultaten
- Meldpunt problemen met verhuurders
Sinds 1 juli 2023 is er de Wet goed verhuurderschap (Wvg). In deze wet staan duidelijke regels waaraan een verhuurder zich moet houden. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, dan kan de huurder dit melden bij de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren of bedreigen. De gemeente kan de verhuurder een waarschuwing of een boete geven bij ongewenst gedrag. Voor wie De wet is er om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen tegen ongewenst verhuurgedrag van: particuliere verhuurders; verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders); werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen; woningcorporaties. Regels voor verhuurders Dit zijn de regels waaraan een verhuurder zich moet houden: De verhuurder mag de woningzoekende niet discrimineren. Bij discriminatie kunt u contact opnemen met het antidiscriminatiebureau. De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken; De verhuurder mag maximaal twee maanden kale huur aan borg vragen; De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken; De verhuurder moet huurders goed informeren over: rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan); de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt; contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken; informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag; de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien. De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (zie link); De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen. Verhuurt u aan een buitenlandse werknemer? Dan moet u ook: de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen; de huurder schriftelijk informeren in een taal die hij/zij begrijpt. Meer informatie over de regels vindt u op de website van de Rijksoverheid. Problemen die huurders kunnen melden bij de gemeente U kunt als huurder of woningzoekende ongewenst gedrag melden als de verhuurder: u discrimineert; u bedreigt of bang maakt; te hoge borg aan u vraagt (meer dan twee maanden kale huur) geen schriftelijk huurcontract maakt; u geen goede informatie geeft over: uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan); de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt; informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen; contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag; de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen. En als de verhuurbemiddelaar: aan u bemiddelingskosten vraagt. Voordat u een melding doet Denkt u dat een huurder zich niet aan de regels houdt, of te veel huur vraagt? Dan kunt u dit, voordat u een melding doet bij de gemeente Sluis, checken via de website www.huurcommissie.nl. Bij de huurcommissie kunt u ook een melding doen. Doet u daar de melding? Dan hoeft u dit niet meer te doen bij de gemeente Sluis. Denkt u dat een verhuurder discrimineert? Neem dan ook eens een kijkje op de website van het antidiscriminatiebureau Zeeland: www.adbzeeland.nl. Doet u daar al een melding? Dan hoeft u dat niet meer bij de gemeente Sluis te doen. Doe een melding Als de verhuurder zich niet aan de regels houdt, dan kunt u een melding doen bij de gemeente. Wij kunnen dan als gemeente gaan handhaven of de verhuurder een boete geven. U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als u: een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie); een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders; een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau. Huurt u een woning van een woningcorporatie? Dien dan de klacht in bij deze woningcorporatie, zij handelt de klacht zelf af. Doe een melding Na uw melding U krijgt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Als u de melding anoniem doet, kunnen we u niet informeren over de voortgang. Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later. Meer informatie Heeft u nog vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen via wonen@gemeentesluis.nl. Veel gestelde vragen Waar geldt de Wet goed verhuurderschap? De Wet goed verhuurderschap geldt voor heel Nederland. Geldt de Wet goed verhuurderschap ook voor woningcorporaties? Ja. U kunt ongewenst verhuurgedrag melden bij de woningcorporatie zelf. Komt u er met de corporatie niet uit? Neem dan contact op met de onafhankelijke geschillencommissie waarbij uw woningcorporatie is aangesloten. Via de website van uw woningcorporatie vindt u de contactgegevens van de onafhankelijke geschillencommissie. Kan ik anoniem (zonder naam) een klacht over mijn verhuurder indienen bij het meldpunt? Ja, u kunt uw klacht anoniem indienen. Wat gebeurt er met uw melding? U krijgt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Als u de melding anoniem doet, kunnen we geen contact met u opnemen en u niet informeren over de voortgang. Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete. Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-10-04
- Overlijden aangeven
Een uitvaartondernemer kan digitaal aangifte van overlijden doen met eHerkenning. En een afschrift van de overlijdensakte aanvragen. Aangeven met eHerkenning Maar als nabestaande kunt u ook zelf aangifte van overlijden doen. Doe de aangifte bij de gemeente waar de persoon is overleden. Hiervoor maakt u een afspraak. Wat neemt u mee? Overlijdensverklaring door een arts. Doodsoorzaakverklaring. Uw identiteitsbewijs (van de persoon die aangifte doet). Wat u moet weten U moet de overlijdensaangifte doen vóór de begrafenis of crematie. U mag de overledene niet eerder dan 36 uur en niet later dan zes werkdagen na overlijden begraven of cremeren. Wilt u de overledene eerder begraven? Dan heeft u toestemming van de officier van justitie en van de burgemeester nodig. Kosten De overlijdensaangifte kost niets. Heeft u een uittreksel nodig? Dan betaalt u €16,60. Buitenland Is de overledene in het buitenland overleden? Doe dan aangifte bij de gemeente waar de persoon is overleden. Deze gemeente stelt een overlijdensakte op, die u daarna afgeeft bij onze gemeente. Meer informatie over overlijden in het buitenland vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-10-10
- Melding openbare ruimte (MOR)
De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. De openbare ruimte bestaat uit plekken als pleinen, wegen, sportvelden en parken. Ziet u buiten iets wat kapot is, overlast geeft of voor een onveilige situatie zorgt? Geef dit dan eenvoudig aan ons door via het online meldingsformulier. Via dit formulier maakt u snel en makkelijk een melding en kunt u een foto meesturen van de situatie. Wat kunt u melden? U kunt bijvoorbeeld een melding maken over: Kapot straatmeubilair zoals bankjes of prullenbakken Modder op de weg (binnen de bebouwde kom) Dode dieren zoals vogels, egels of huisdieren Openbaar groen zoals snoeien van bomen, dunnen van bosplantsoen, gras maaien en onkruidbestrijding op verhardingen Overlast ongedierte zoals ratten en wespen Speelvoorzieningen zoals speeltuinen of speelveldjes Wegen, stoepen en fietspaden zoals gat in wegdek of losliggende stoeptegel Zwerfvuil Melding doen (online) Overige meldingen Wilt u iets anders melden of een klacht indienen? Bijvoorbeeld een verloren of gevonden voorwerp, over afval, een dier in nood, drugsoverlast of een kapotte lantaarnpaal? Kijk dan hieronder waar u terecht kunt. Verloren of gevonden voorwerpen Sleutels, bril, tas of een sieraad kwijt? Of heeft u juist een voorwerp gevonden? Geef dit dan door op verlorenofgevonden.nl. Verloren of gevonden Een gevonden voorwerp ophalen Als u een gevonden voorwerp komt ophalen in het gemeentehuis, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Eventueel een bon, foto of garantiebewijs van het voorwerp. Sleutels, paspoort of huisdier gevonden? Heeft u sleutels verloren of gevonden? Dan kunt u ze afgeven bij onze balie. Sleutels moeten niet worden geregistreerd, omdat ze vaak moeilijk te omschrijven zijn en veel op elkaar lijken. Gevonden rij- en reisdocumenten (rijbewijs, identiteitskaart, paspoort of verblijfsdocument) mag u als vinder niet thuis bewaren. Lever deze in bij onze balie. Heeft u een vermist of gevonden huisdier? Meld dit dan bij Stichting Amivedi. Wat u moet weten De gemeente bewaart voorwerpen drie maanden. Voorwerpen die meer dan € 450 kosten, blijven een jaar in de kluis van de gemeente. Elke vinder kan na een tijd eigenaar worden van het gevonden voorwerp. Het voorwerp moet wel gemeld zijn op verlorenofgevonden.nl. Gestolen? Denkt u dat uw voorwerp is gestolen, doe dan online aangifte bij de politie of ga naar het politiebureau. Afvalinzameling Heeft u een vraag of klacht over de afvalinzameling? Bel dan met de Zeeuwse Reinigingsdienst via (0115) 478 100. Dier in nood Bent u getuige van een dier in nood door een ongeluk, mishandeling of verwaarlozing? Bel dan 144. Gevonden dood groot wild? Bel de politie via (0900) 8844. Vermiste of gevonden huisdieren? Geef vermiste of gevonden huisdieren op bij Mijn Dier is Zoek en Amivedi. Drugsoverlast Heeft u te maken met drugsoverlast? Dan kunt u gratis en eventueel anoniem bellen met de drugsoverlastlijn op (0800) 022 50 85. U krijgt dan bureau Houdgreep aan de lijn. Houdgreep wil overlast door de handel in en het gebruik van verdovende middelen terugdringen. U kunt de overlast ook online melden via de website van de politie of e-mail naar houdgreep@zeeland.politie.nl. Kapotte lantaarnpaal Net als alle lampen moeten ook de lampen in lantaarnpalen wel eens vervangen worden. We vervangen deze preventief wanneer ze het einde van hun levensduur bereiken. Maar het kan voorkomen dat lampen eerder uitvallen. U helpt ons dan door dit aan ons te melden, zodat wij deze storingen aan de openbare verlichting snel kunnen oplossen. Meld een kapotte lantaarnpaal via de meldpagina van Bureau Openbare Verlichting Zeeland. Milieuklacht Heeft u een klacht over meldingen van overlast door bedrijven of industrieterreinen? Neem dan contact op met de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD). U kunt bij RUD Zeeland terecht voor meldingen van overlast door bijvoorbeeld geur, geluid, stof, licht of trillingen. U kunt ook een melding doen wanneer u denkt dat het water of de bodem in uw omgeving verontreinigd is. In het buitengebied komt de RUD in actie bij stropen en illegale houtkap. De milieuklachtenlijn van RUD Zeeland is 24/7 bereikbaar via tel. 0118-412323. Digitaal melden kan natuurlijk ook. Dat doet u online via www.milieuklachtencentrale.nl. Stroomstoring, gasstoring of waterstoring Heeft u last van een stroomstoring of gasstoring? Kijk dan op www.gasenstroomstoring.nl. Kijk voor storingen en werkzaamheden aan de waterleiding op www.waterstoring.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-10-04
- Rijbewijs aanvragen
Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Online verlengen van uw rijbewijs Het is ook mogelijk om uw rijbewijs bij ons online te verlengen. Dit is een extra service die we bieden naast het fysiek verlengen van een rijbewijs aan onze balies. Voor meer informatie over het online verlengen van uw rijbewijs verwijzen wij u graag naar de website van de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW). Op deze website vindt u ook een instructiefilmpje. Op dit moment zijn er in onze gemeente twee fotografen die deze service bieden: Joyce Caboor Photography in Oostburg; Primera in Breskens. Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen via 14 0117. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.
- Bron: Sluis (Gemeente)
- 2024-10-03
- 1