Zoekresultaat 1 - 10 van 19 resultaten

  • Evenementenvergunning

    U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning  ​​​​Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de grootte van het evenement en de activiteiten die er zijn. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften

  • Duurzaamheidslening

    Als huiseigenaar of huurder kunt u een duurzaamheidslening aanvragen voor energiebesparende maatregelen in en aan uw woning. De maatregelen kunt u tegen gunstige voorwaarden financieren. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) betaalt de persoonlijke lening uit via een bouwkrediet. Het gaat om de volgende maatregelen: warmtepomp zonnepanelen (met of zonder thuisbatterij) zonneboiler gevelisolatie dakisolatie vloerisolatie hoog rendementsglas lage temperatuurverwarming verbetering verwarmingssysteem (waterzijdig inregelen, gelijkstroompomp) aansluiten op warmtenet energiezuinig ventilatiesysteem warmte-terugwinsysteem energiemonitor met koppeling slimme meter elektrisch kookplaat groene daken auto oplaadpunt Hoeveel rente betaalt u Het afsluiten van de lening kost u niets. Er zijn ook geen bijkomende kosten, zoals advieskosten, taxatiekosten of notariskosten. U betaalt natuurlijk wel rente en aflossing. Bekijk de actuele rentestand van de duurzaamheidslening (SVn.nl).

  • De trouwceremonie kiezen

    Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Een uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. Het is niet mogelijk op een zondag of een feestdag te trouwen. In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen, op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur of op zaterdag op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie. U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 45 minuten. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. Een eenvoudige ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen). De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie. Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Er mogen maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee. Gratis trouwen De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit. Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar. De ceremonie duurt maximaal 10 minuten. Er is geen ruimte voor toespraken. U kunt geen muziek afspelen. Er mogen maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar. De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje. U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee.

  • Geveltuinen (Steenbreek)

    Een geveltuin is een strook planten langs een gevel. Ze geven een straat een groene en gezellige aanblik. Wij verzorgen de basis van de geveltuin en de invulling bepaalt u zelf. Niet elke straat is geschikt voor een geveltuin. Denk bij het kiezen van de planten aan de ligging van de geveltuin, de grootte en de functie van de planten. Overleg ook met uw buren, huisbaas of woningbouwvereniging. Uitvoering regeling geveltuinen: Voor de uitvoering vindt eerst een controle plaats bij u in de straat om kennis te maken en uitleg te geven De geveltuinen worden door een de gemeente aangelegd en gebruiksklaar opgeleverd. Gestreefd wordt naar eenduidig beeld van de straat U komt in aanmerking voor de regeling geveltuinen wanneer: U geen geveltuin heeft Meerdere buren uit uw straat meedoen De geveltuin grenst aan de woning De geveltuin grondgebied van de gemeente betreft U toestemming heeft van de verhuurder/eigenaar van de woning U na de aanleg zelf zorg draagt voor beplanting en onderhoud De geveltuin maximaal 45 cm breed is vanaf de gevel gemeten Er minimaal 1,2 m ruimte over blijft voor voetgangers en minder validen

  • Exploitatievergunning huisvesting arbeidsmigranten

    Als u buitenlandse werknemers (arbeidsmigranten) tijdelijk wilt huisvesten dan heeft u hiervoor een exploitatievergunning nodig. Omdat uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob moet u ook een Bibob-vragenformulier inleveren. Hiermee checkt de gemeente de integriteit van uw onderneming en de personen die daarbij betrokken zijn. Ook kan het zijn dat u nog andere vergunningen nodig heeft, bijvoorbeeld een melding of vergunning voor brandveilig gebruik. Hiervoor doet u een melding brandveilig gebruik via het omgevingsloket. Om veilige, kwalitatief goede huisvesting van arbeidsmigranten te stimuleren en overlast te voorkomen, zijn binnen de gemeente regels opgesteld. Hierin staat hoe de gemeente omgaat met de huisvesting van arbeidsmigranten en wat de structurele en tijdelijke mogelijkheden voor huisvesting zijn. Beleidskader tijdelijk wonen in Alphen aan den Rijn Nadere regels tijdelijk wonen Alphen aan den Rijn

  • Grof tuinafval op laten halen

    Grof tuinafval is groen plantmateriaal zoals takken en heggen. Bladeren en klein snoeiafval doet u in de gft-container. Inwoners kunnen grof tuinafval gratis op laten halen. U maakt hiervoor online een afspraak. Grof tuinafval wordt op donderdag opgehaald. Het volgende nemen wij niet mee: kerstbomen schuttingen en bielzen aarde en zand stronken graszoden tuinmeubilair U kunt dit zelf wegbrengen naar afvalbrengstation Ecopark De Limes. Wij halen het grof tuinafval op met een vuilniswagen met een grijper. Deze grijper moet het afval in 1 keer kunnen meenemen. Zorg er dus voor dat het op een toegankelijke plek ligt en niet in plastic zakken verpakt is. Uw tuin is géén toegankelijke plek!

  • WOZ-waardebepaling Woning

    Om de waarde van uw woning te bepalen, wordt deze vergeleken met verkochte woningen. Deze woningen hoeven niet precies hetzelfde te zijn. Er wordt onder andere rekening gehouden met: verschillen in grootte van de woning en de tuin aanbouwen dakkapellen bijgebouwen het bouwjaar De verkochte woningen die als onderbouwing van de waarde van uw woning zijn gebruikt, staan in het taxatieverslag. De WOZ-waarde wordt vastgesteld op het hoogste bedrag dat een bieder zou willen betalen onder de beste verkoopomstandigheden. Dit wordt de waarde in het economische verkeer genoemd. Ook als uw woning niet is verkocht, wordt de waarde op die manier bepaald. Dit geldt voor zowel koop- als huurwoningen. Kavelmodel De WOZ-waarde van een woning bestaat uit verschillende onderdelen: de waarde voor de woning en de grond en de bijgebouwen (bijv. garage, berging, dakkapel). Voor woningen wordt de waarde van de grond getaxeerd met een kavelmodel (ook wel grondstaffel genoemd). Wilt u hier meer over weten, neem dan contact met ons op.  Waardebepaling In de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) is geregeld hoe de waarde van uw woning wordt bepaald. Bij de waardebepaling wordt uitgegaan van het bedrag dat uw woning zou opbrengen op een bepaalde datum. Dit wordt de waardepeildatum genoemd. Deze datum ligt een jaar voor het begin van het tijdvak waarvoor de waarde wordt vastgesteld. Voor 2024 is dat dus 1 januari 2023. Verantwoording waardebepaling Elk jaar wordt de WOZ-waarde van onroerende zaken bepaald. Dit is een uitgebreid proces. In het Verantwoordingsdocument waardebepaling woningen (pdf) leest u hoe we de WOZ-waarden voor 2024 (waardepeildatum 1 januari 2023) hebben bepaald.  Wilt u de opbouw van de WOZ-waarde van uw pand weten? Bekijk dan uw taxatieverslag. Een vraag over de waardebepaling? U kunt hiervoor een van onze taxateurs bellen op telefoonnummer 14 0172. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl.

  • Trouwlocaties

    De gemeente heeft 3 gemeentelijke trouwlocaties. Ook zijn er in onze gemeente vaste trouwlocaties waar u kunt trouwen of uw partnerschap kunt laten registreren. U kunt ook zelf een locatie naar eigen keuze (laten) aanwijzen. Trouwt u bij een van de vaste trouwlocaties, reserveert u dan eerst de locatie voordat u de datum van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie bij de gemeente reserveert. Trouwt u bij een gemeentelijke trouwlocatie, dan reserveert u deze tegelijk met de reservering van het huwelijk of de partnerregistratie. Gemeentelijke trouwlocaties Oude Raadhuis in Alphen aan den Rijn (gesloten van 1 september 2024 tot en met 31 december 2025) RaadHuis in Boskoop Trouwkamer in het gemeentehuis Deze trouwlocaties reserveert u via telefoonnummer 14 0172. Vaste trouwlocaties in onze gemeente Aarlanderveen Horeca Hoeve Oosterman TaarTenTuin Alphen aan den Rijn Oude Raadhuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Gemeentehuis Alphen aan den Rijn (reserveren via 14 0172) Archeon Avifauna Bij Hen Café 1640 Cools Dance & Events Het Ketelhuys Lodge Alphen Oudshoornse kerk Pannenkoekboerderij De Schaapskooi Parkvilla Restaurant 's Molenaarsbrug Theater Castellum The Wet ’n Wild social club Benthuizen Schenkerij "de Boomgaard" Boskoop RaadHuis Boskoop (reserveren via telefoonnummer 14 0172). Er kan tot uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum telefonisch worden gereserveerd via de afdeling burgerlijke stand. Huwelijken/geregistreerde partnerschappen worden gesloten op donderdag en vrijdag van 10.00 tot uiterlijk 16.00 uur. De locatie heeft de functie dorpshuis gekregen. Op donderdag wordt vanaf 13.00 uur de locatie ook gebruikt voor naschoolse opvang. Dit geeft geluidsoverlast. Er zal gebruik gemaakt moeten worden van 2 liften. Grote elektrische rolstoelen en scootmobiels passen mogelijk niet in de beide liften. De Proeftuin van Holland  Flora Boskoop Het kerkje van Boskoop, telefoonnummer 0172 - 215 190 Skoop Hazerswoude-Dorp Dorpshuis de Juffrouw Grandcafé de Egel Jeu de Boer Polderrecreatie Restaurant ’t Haasje Koudekerk aan den Rijn Brugkerk

  • WOZ waardeloket

    Wilt u uw woning vergelijken met andere woningen? Kijk dan op de WOZ waardeloket (Rijksoverheid). U vindt daar de WOZ-waarden van alle woningen in Nederland, de gebruikersoppervlakte, bouwjaar vanuit de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) met een kaart en een luchtfoto.

  • Roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting (RZB)

    Eigenaren en gebruikers van verplaatsbare woon- en bedrijfsruimten die op een vaste plaats liggen of staan betalen roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting. Deze ruimten worden permanent als woning of bedrijfsruimten gebruikt. In de gemeente Alphen aan den Rijn komen (voor nu) alleen roerende woonruimten zoals woonboten voor De eigenaar van een roerende woonruimte ontvangt de aanslag roerende woonruimtenbelasting Voor roerende bedrijfsruimten bestaan 2 tarieven: een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting. Voor allebei geldt dat de toestand op 1 januari bepalend is Het tarief is een percentage van de WOZ-waarde: RZB eigenaar woning 0,0773% RZB eigenaar bedrijf 0,2191% RZB gebruiker bedrijf 0,1868% Heeft u een vraag over, stel deze aan de taxateur. Bent u het niet eens met uw aanslag, dan kunt u bezwaar maken. Heeft u een vraag over uw RZB? Stuur dan een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel met ons via 14 0172 op werkdagen.