Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

    De gemeente heft onroerendezaakbelasting over onroerende zaken. Dit zijn woningen, niet-woningen (panden die niet of slechts voor een deel voor woondoeleinden gebruikt worden, zoals kantoren, winkels en bedrijfspanden) en de grond waarop deze panden staan. De opbrengst komt terecht in de algemene financiële middelen van de gemeente. Wanneer betaalt u OZB? U betaalt OZB als u: Eigenaar bent van een woning Eigenaar bent van een niet-woning Gebruikersbelasting niet-woningen U betaalt onroerende-zaakbelasting (OZB) als u een woning of bedrijf in eigendom heeft of als u een bedrijf gebruikt. De waarde van een onroerende zaak is bepalend voor de hoogte van de aanslag. Voor onroerende-zaakbelasting geldt een eigenarenbelasting en een gebruikersbelasting op basis van de WOZ-waarde. Je betaalt de OZB via de gemeentelijke belastingaanslag. Tarieven OZB Woningen Niet-woningen     Eigenarenbelasting woningen Eigenarenbelasting niet-woningen Gebruikersbelasting niet-woningen Tarief 2025 0,0892% 0,1717% 0,1493% Rekenvoorbeeld U hebt een eigen woning met een WOZ-waarde van 200.000 euro. Het OZB-tarief voor een eigen woning is in 2025 0,892% van de WOZ-waarde. Dit is € 178,40 euro. Dit is het bedrag dat u aan OZB betaalt. Belastingtarieven afgelopen jaren OZB Woningen Niet-woningen     Eigenarenbelasting woningen Eigenarenbelasting niet-woningen Gebruikersbelasting niet-woningen Tarief 2024 0,0900% 0,1670% 0,1467% Tarief 2023 0,0872% 0,1580% 0,1505% Tarief 2022 0,0978% 0,1562% 0,1417% Tarief 2021 0,1027% 0,1538% 0,1381% Tarief 2020 0,1078% 0,1608% 0,1484% Verhuizing Als u uw pand in de loop van het jaar verkoopt, moet u de onroerendezaakbelasting voor het gehele jaar betalen. Dit komt omdat de belasting gebaseerd is op de situatie op 1 januari. Als u op die datum bij het Kadaster staat geregistreerd als eigenaar, bent u belastingplichtig voor het gehele jaar. Bij verkoop verrekent de notaris de zakelijke lasten met de nieuwe eigenaar. Als u in de loop van het jaar stopt met het gebruik van een onroerende zaak, moet u ook de onroerendezaakbelasting voor het gehele jaar betalen. Dit komt omdat de belasting gebaseerd is op de situatie op 1 januari. Als u op die datum gebruiker bent, bent u belastingplichtig voor het hele jaar. Ga voor meer informatie over belasting betalen tijdens het verhuizen en/of het verkopen van je woning, naar de pagina Gemeentelijke belastingen betalen. Uitzonderingen en bijzonderheden Sommige onroerende zaken of onderdelen daarvan zijn uitgesloten van belastingheffing omdat de waarde is vrijgesteld. Het gaat daarbij om bijzondere objecten zoals landbouwgronden, glastuinbouwkassen, natuurterreinen of openbare wegen. Wanneer uw woning of bedrijf nog in aanbouw is, wordt de WOZ-waarde vastgesteld. De waarde wordt dan bepaald naar de toestand van het pand op 1 januari van het jaar. De waarde bedraagt minimaal de waarde van de grond. U betaalt dus hierover ook OZB. Bezwaar en beroep Als u het niet eens bent met de WOZ-waarde kunt u hiertegen bezwaar maken. Tegen de hoogte van het OZB-tarief kunt u geen bezwaar maken. De vaststelling van dit belastingtarief is een besluit van algemene strekking waartegen u geen bezwaar kunt maken. Een ‘besluit van algemene strekking’ betekent dat dit een beslissing is (in dit geval van de gemeenteraad) die niet is gericht op een enkeling of een concreet geval, maar gevolgen heeft voor een complete groep. Als u het niet eens bent met de waardebepaling (WOZ-waarde) van uw woning of niet-woning, kunt u binnen zes weken digitaal bezwaar maken. U moet hiervoor inloggen met U DigiD. Meer informatie hierover vindt u op deze webpagina op onze website.  Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Riool- en waterzorgheffing

      Riool- en waterzorgheffing is een gemeentelijke belasting waar de gemeentelijke taken op het gebied van afvalwater, de afvoer van regenwater en het beheer van het grondwaterpeil mee bekostigd worden. Deze belastingaanslag wordt opgelegd aan de eigenaar van een pand, ook als het pand nog in aanbouw is. Gebruikers van een woning of bedrijf betalen riool- en waterzorgheffing. Dat kan zijn over (een deel van) een woning, gebouw of stuk land. Wanneer u een watermeter heeft, betaalt u op basis van het type watermeter. De opbrengst van de riool- en waterzorgheffing wordt gebruikt om de kosten te dekken die gemaakt worden voor de opvang en afvoer van afvalwater, hemelwater (regen) en grondwater. Zoals de aanleg van ontwatering, riolering en het onderhoud daarvan. Tarieven De gemeente beslist op 1 januari of u voor dat jaar een belastingaanslag ontvangt. Als u uw woning of bedrijf in de loop van het jaar aan een andere eigenaar verkoopt, heeft dit geen invloed op de belastingheffing over dat jaar. Meestal wordt de heffing met de koper verrekend. Dit regelt de notaris tijdens de (ver)koop. De gemeente staat buiten de verrekening. Voor het kalenderjaar 2025 gelden de volgende tarieven: Voor een perceel dat enkel een directe of indirecte aansluiting op de gemeentelijke riolering heeft voor de afvoer van hemel- of grondwater: € 33,-. Percelen kleiner dan 50 m² hoeven geen heffing te betalen. Voor een perceel, met een (direct of indirect) aansluiting op een watermeter met een capaciteit tot en met 3,5 m3/h: € 321,60 Voor een perceel met een (direct of indirecte) aansluiting op een gemeenschappelijke watermeter met een capaciteit van meer dan 3,5 m3/h: € 321,60 Voor een perceel met een (direct of indirecte) aansluiting op een eigen, individuele watermeter met een capaciteit van meer dan 3,5 m3/h. Indien de gebruiker aan kan tonen dat het jaarlijkse leidingwaterverbruik lager is dan 400 m3, geldt het belastingtarief zoals: € 3.009,- Als u gaat verhuizen Als u verhuist naar een woning binnen onze gemeente dan verandert uw huidige aanslag riool- en waterzorgheffing niet. U neemt deze mee naar uw nieuwe woning. Verhuist u binnen onze gemeente doordat u bij iemand gaat samenwonen die al op dat adres woont en zelf ook een aanslag riool- en waterzorgheffing heeft ontvangen? In dit geval wordt uw aanslag riool- en waterzorgheffing verminderd. Als u verhuist naar een woning buiten de gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Eventueel teveel betaalde belasting wordt aan u terugbetaald. Bedrijven die verhuizen naar een pand buiten de gemeente, kunnen in aanmerking komen voor ontheffing. Geef de gewijzigde gegevens door via e-mail  belastingen@kaagenbraassem.nl. Kwijtschelding In bijzondere gevallen is kwijtschelding van de rioolheffing mogelijk. Dat kan als je een laag inkomen hebt. Meer informatie vind je op deze webpagina op onze website.  Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Taxatieverslag WOZ

    De gemeente stelt elk jaar de waarde van alle onroerende zaken vast. Deze wordt opgenomen in een taxatieverslag. Voor de onroerende-zaakbelasting wordt de waarde van uw pand gebruikt met peildatum 1 januari van voorgaand jaar. Bekijk online uw taxatieverslag via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl. De persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan logt in met DigiD (in de browsers Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome; niet in Internet Explorer). Bijzonderheden Woningen en bedrijven worden op verschillende manieren getaxeerd. U kunt hierover meer lezen onder WOZ waardebepaling. Heeft u een huurwoning? De WOZ-waarde is onderdeel van de huurprijsberekening. Op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen staat daarom ook de WOZ-waarde vermeld. Overweegt u bezwaar in te dienen tegen de WOZ-waarde van uw huurwoning? Gaat u dan eerst na of u de maximale huurprijs betaalt. Betaalt u nog niet de maximale huurprijs, dan heeft het indienen van een bezwaar waarschijnlijk weinig zin.  Heeft u een vraag over uw WOZ-waarde en wilt u dit met een taxateur bespreken? Of denkt u dat er een fout is gemaakt? Neem dat contact op met Team Belastingen. Vaak is een officieel bezwaar niet nodig. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Gemeentelijke belasting betalen

    Gemeentelijke belastingaanslagen kunt u via verschillende manieren betalen: via een automatische incasso, QR-code of u maakt het verschuldigde bedrag zelf over via uw bank. Automatisch betalen in 10 termijnen U heeft de mogelijkheid om de gemeente te machtigen het verschuldigde bedrag voor de gemeentelijke belastingen automatisch en gespreid te betalen. U geeft dan een automatische incasso af. U betaalt in 10 delen. Zo betaalt u altijd op tijd. Machtiging automatische incasso afgeven (U logt in via DigiD of eHerkenning.) Via ‘machtiging automatische incasso afgeven’ kunt u uw automatische incasso intrekken of uw rekeningnummer wijzigingen. U ontvangt een schriftelijke bevestiging wanneer uw machtiging voor de automatische incasso is verwerkt. Het is belangrijk dat u tijdens de aanvraag alle schermen doorloopt. Binnen 1 week ontvangt u een brief met de incassotermijnen en het bedrag dat maandelijks wordt afgeschreven. Over de automatische incasso Er is geen vaste dag waarop wij het afgesproken bedrag afschrijven. Meestal schrijven we tussen de 25e en de 1e van de maand af. Het is niet mogelijk om zelf een datum te kiezen. Het moment waarop u een machtiging voor automatische incasso afgeeft, bepaalt in hoeveel termijnen het bedrag wordt afgeschreven. Als u dit binnen 14 dagen na dagtekening van de aanslag doet, dan worden aanslagen tussen 85 euro en 5.000 euro in 10 termijnen van uw rekening afgeschreven. De 10 termijnen worden geïnd vanaf maart tot en met december. Geeft u de machtiging voor automatische incasso later af, dan wordt het bedrag in minder termijnen van uw rekening afgeschreven. Aanslagen lager dan 85 euro en/of hoger dan 5.000 euro worden in twee termijnen afgeschreven. Als het bedrag niet op uw rekening staat, wordt de automatische incasso gestorneerd en het openstaande bedrag verdeeld over de resterende maanden. Na twee keer storneren trekt de gemeente de automatische incasso in en moet u het openstaande bedrag in één keer overmaken. Online betalen via iDeal Op uw belastingaanslag staat een QR-code. Als u deze scant met de camera op uw telefoon of met een QR-code scanner, dan wordt u doorgestuurd naar ons digitaal belastingloket. Hier logt u in met uw DigiD of e-Herkenning. De aanslag kunt u daarna betalen via iDEAL. Betalen via de QR-code is veilig. Zelf overmaken Liever het bedrag dat u voor uw gemeentelijke belastingen moet voldoen zelf overmaken? Dan verzoeken wij u om het bedrag van de aanslag voor de vervaldag(en), in de aangegeven termijn(en) te betalen. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in één keer overmaken. Het bankrekeningnummer van de gemeente Kaag en Braassem is NL47 BNGH 0285 1399 32, ten name van Gemeente Kaag en Braassem. Vermeld daarbij het aanslagnummer. Het aanslagnummer vindt u aan de voorzijde van de aanslag. Verhuizen en/of het verkopen van je woning Bent u verhuisd en betaalde u met automatische incasso? Na uw verhuizing wordt bepaald of u recht heeft op ontheffing of vermindering van het belastingbedrag. Als dat zo is, worden de betaaltermijnen automatisch aangepast. Verhuist u binnen Kaag en Braassem? Dan neemt u de opgelegde aanslag afvalstoffenheffing mee naar uw nieuwe adres. Omwille van efficiëntie wordt er geen ontheffing verleend van de oude aanslag en ook geen nieuwe aanslag opgelegd. Verhuist u binnen Kaag en Braassem en gaat u inwonen bij iemand?  Dan heeft u recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na uw verhuizing. Deze ontheffingen worden eenmaal per kwartaal achteraf verwerkt, maar kunnen op verzoek eerder plaatsvinden. Verhuist u buiten Kaag en Braassem? Dan heeft u recht op ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing vanaf de eerstvolgende maand na uw verhuizing. Team Belastingen Alphen aan den Rijn verwerkt deze ontheffingen eveneens eenmaal per kwartaal achteraf, maar dit kan op verzoek eerder plaatsvinden. Als u op 1 januari van een belastingjaar eigenaar of gebruiker bent van een niet-woning in Kaag en Braassem, bent u verplicht om de aanslag onroerendezaakbelasting voor gebruik over het hele jaar te betalen. Veranderingen of verhuizingen gedurende het jaar hebben geen invloed op de hoogte van deze aanslag. Het is belangrijk dat u zelf een verhuizing of wijziging doorgeeft aan Team Belastingen. Als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker meer bent, maar toch een aanslag hebt ontvangen, kunt u een bezwaarschrift indienen. Voeg hierbij bewijsstukken zoals een bevestiging van het einde van het huurcontract of een afschrift van de notarisafrekening. Nieuwe inwoners Nieuwe inwoners ontvangen ongeveer een maand na inschrijving op het adres een aanslagbiljet voor gemeentelijke belastingen. Vanaf dat moment kunt u zich aanmelden voor automatische incasso. Betalingsregeling Verborgen inhoud Betalingsregeling Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u in aanmerking komen voor een betalingsregeling. U kunt via het digitaal gemeenteloket een betalingsregeling aanvragen. U logt in met DigiD (de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan). Betalingsregeleing op maat Als inwoner, zzp’er of bedrijf kunt u een betalingsregeling op maat aanvragen door contact met ons op te nemen en het gewenste aantal termijnen door te geven via: Digitale Belastingbalie (alleen voor zzp’ers en inwoners) belastingen@kaagenbraassem.nl of telefoonnummer 14072 Als wij alle informatie hebben ontvangen, ontvangt u van ons een bevestigingsbrief. Te laat betalen: aanmaning, invorderingskosten en dwangbevel U ontvangt een aanmaning als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd betaalt. De kosten voor een aanmaning zijn voor uw rekening. U ontvangt de aanmaning via de gemeente. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met het Team Belastingen van gemeente Alphen aan den Rijn. Als u na een aanmaning niet (volledig) betaalt, ontvangt u een dwangbevel. Het dwangbevel ontvangt u van het deurwaarderskantoor Flanderijn. Zij nemen de vordering vanaf het dwangbevel over van de gemeente. Het contact over het dwangbevel loopt via dit deurwaarderskantoor. De gemeente beantwoordt hierover geen vragen. Heeft u vragen over het dwangbevel? Neem contact op met Flanderijn via telefoonnummer 088  209 24 44 of via www.flanderijn.nl/betalen. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Bezwaar gemeentelijke belastingen

    Bent u het niet eens bent met de inhoud van de belastingaanslag, de beschikking of parkeerbon die u heeft ontvangen? Het is mogelijk om bezwaar te maken. Dit moet altijd binnen 6 weken na de datum die op het aanslagbiljet de beschikking of parkeerbon staat. Dit kan zowel online als schriftelijk. Officieel bezwaar maken bij belastingaanslag vaak niet nodig Team Belastingen doet haar best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als gemeente willen wij net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er geen enkel belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde, passen we deze graag voor u aan. Twijfelt u over uw aanslag? Dan is een officieel bezwaar vaak niet nodig. Neem voordat u bezwaar maakt graag eerst contact op met Team Belastingen: Bel op werkdagen naar 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Maak gebruik van ons contactformulier. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl. Team Belastingen controleert dan uw gegevens en bekijkt of de WOZ-waarde opnieuw moet worden beoordeeld. Liever toch bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen. U betaalt ook niets voor de beoordeling en afhandeling van uw bezwaar en een eventueel bezoek van een taxateur. Online bezwaar indienen (U logt in via DigiD of eHerkenning.) Termijn Het bezwaar moet binnen zes weken na de datum die op het aanslagbiljet staat door u zijn verzonden. U krijgt binnen tien werkdagen een ontvangstbevestiging. Team Belastingen moet uw bezwaarschrift in hetzelfde jaar waarin u bezwaar hebt gemaakt afhandelen. Dit geldt niet voor bezwaarschriften die tussen 20 november en 31 december zijn ingediend. Daarbij moet de gemeente binnen zes tot twaalf weken beslissen. In de meeste gevallen is de afhandelingstermijn aanzienlijk korter. Het is niet mogelijk om op individueel niveau iets te zeggen over de afhandelingstermijnen. Ik heb bezwaar gemaakt. Moet ik de aanslag nu toch betalen? Ja, dat klopt. Ook als u het niet eens bent met de aanslag en daartegen bezwaar hebt aangetekend, moet u de belasting betalen. Als na behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat uw bezwaar gegrond is, krijgt u het teveel betaalde bedrag automatisch terug. Wilt u uitstel van betaling? Vraag dat dan duidelijk in uw bezwaarschrift. In de brief die u krijgt als ontvangstbevestiging, staat voor welk deel u uitstel van betaling krijgt. In beroep gaan Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan is het mogelijk om hiertegen in beroep te gaan bij de rechtbank. In het antwoord op uw bezwaarschrift leest u hoe u dit kunt doen. U moet griffierecht betalen als u in beroep gaat. De rechtbank stuurt u daarvoor een rekening. Let goed op bij No Cure No Pay! In de pers verschijnen regelmatig berichten van dienstverleners die zich opwerpen als belangenbehartiger voor u bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde. U betaalt dan voor hun diensten, maar let op, bezwaar maken is voor u altijd gratis en u hebt er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak beter waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Meestal werken dit soort bureaus op basis van 'No cure, no pay'. Dit betekent dat als zij geen resultaat voor u bewerkstelligen, dan hoeft u niet te betalen. Als er wel resultaat wordt behaald, dan betaalt de gemeente de wettelijke kostenvergoeding. Hoe het werkt Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd, dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd. De gemeente  moet dan een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dit bureau. Het is belangrijk om te weten om welke wettelijke bedragen het precies gaat: Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 310,- Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 310,- Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 258,- De totale vergoeding van de gemeente aan de dienstverlener voor een normaal bezwaarschrift bedraagt dus € 878,-. Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar. Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief. Uitbetaling sinds 2024 Sinds 1 januari 2024 heeft er een wetswijziging plaatsgevonden. De bedragen voor de vergoedingen zijn verlaagd. Maar belangrijker voor u is dat de gemeente voortaan verplicht is om in WOZ-procedures de toegekende proceskostenvergoeding rechtstreeks op uw rekening over te maken. Het mag dus niet meer direct worden uitbetaald aan het bureau. Op grond van de afgesloten overeenkomst is het echter meestal zo dat het toegekende bedrag toekomt aan het bureau. De gemeente staat echter buiten deze overeenkomst. Het bureau zal dan na de toekenning ongetwijfeld contact met u opnemen over dit onderwerp. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag. Specifiek een vraag over de WOZ-waarde? Vul dan het formulier in via wozloketalphenaandenrijn.nl. MijnOverheid Uw post ook digitaal hebben? Meldt u aan bij MijnOverheid en uw post komt digitaal in de Berichtenbox. Wilt u de brieven toch per post in de brievenbus? Pas dit dan aan op mijn.overheid.nl.

  • WOZ-waarde

    WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken. Deze wet is ingevoerd om de waarde van een pand uniform vast te stellen. Gemeenten hebben de taak om jaarlijks de waarde van alle onroerende zaken binnen de gemeentegrenzen vast te stellen (te taxeren). De WOZ-waarde wordt berekend naar de peildatum van 1 januari van het vorige jaar. De WOZ-waarde wordt gebruikt door: de gemeente (onroerendezaakbelasting) de Belastingdienst (inkomstenbelasting, vermogensbelasting) de waterschappen (watersysteemheffing) de verhuurder van sociale huurwoningen (maximale huurprijs) U vindt de WOZ-waarde op het aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. U ontvangt dit biljet meestal in februari. Waardepeildatum Bij de waardebepaling wordt uitgegaan van het bedrag dat uw onroerende goed zou opbrengen op een bepaalde datum, de waardepeildatum. De waardepeildatum ligt een jaar voor het begin van het tijdvak waarvoor de waarde wordt vastgesteld. Voor 2025 is dat dus 1 januari 2024. Waardebepaling woningen De WOZ-waarde wordt vastgesteld op het hoogste bedrag dat een bieder zou willen betalen onder de beste verkoopomstandigheden. Dit wordt de waarde in het economische verkeer genoemd. Ook als uw woning niet is verkocht, wordt de waarde op deze manier bepaald. Uw woning wordt vergeleken met verkochte woningen. Deze woningen hoeven niet precies hetzelfde te zijn. Dit geldt voor zowel koop- als huurwoningen. De woningen die als onderbouwing van de waarde van uw woning zijn gebruikt, staan in het taxatieverslag. De WOZ-waarde bestaat uit verschillende onderdelen: de waarde voor de woning, de grond en de bijgebouwen (bijvoorbeeld garage, berging, dakkapel). De waarde van de grond wordt getaxeerd met een kavelmodel (ook wel grondstaffel genoemd). Sinds 2022 is de berekening van de WOZ-waarde van woningen veranderd. Dat komt door een wettelijke aanpassing. Bij het berekenen van de waarde gaat het niet meer om de inhoud (m3) maar om de gebruiksoppervlakte (m2). Zie ook de Veel gestelde vragen WOZ. WOZ-waardeloket voor woningen Wilt u de WOZ van uw woning vergelijken met die van andere woningen? Kijk dan op wozwaardeloket.nl. Daar vindt u de WOZ-waarde van alle woningen in Nederland. Ook vindt u er de gebruikersoppervlakte, het bouwjaar vanuit de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG), een kaart en een luchtfoto. Waardebepaling bedrijf (niet-woning) In de Wet WOZ is geregeld hoe de waarde van uw bedrijf (niet-woning) wordt bepaald. Kantoren en winkels (courante niet-woningen). Kantoren en winkels worden courante niet-woningen genoemd, omdat deze panden worden verkocht en verhuurd. Om de waarde te bepalen wordt de huurwaarde kapitalisatiemethode gebruikt. De kapitalisatiefactor wordt afgeleid uit beschikbare marktinformatie. Hiervoor wordt van een verkochte niet-woning de huurwaarde getaxeerd. Vervolgens wordt de verkoopprijs door de totale huurwaarde gedeeld, dit is de kapitalisatiefactor. Deze factor wordt, na eventuele correcties, ook gebruikt voor vergelijkbare objecten. De huurprijs, oppervlakte en kapitalisatiefactor staan vermeld in het taxatieverslag. Op het taxatieverslag treft u ook de adresgegevens, kadastrale percelen, indeling, marktgegevens en voorzieningen aan. Scholen, sportgebouwen en ziekenhuizen (incourante niet-woningen). Scholen, sportgebouwen en ziekenhuizen worden incourante niet-woningen genoemd. Niet voor alle soorten bedrijven zijn verkoop-/verhuurgegevens voor handen. Het bepalen van de waarde in het economische verkeer is voor dat soort objecten daarom moeilijk of onmogelijk. In dat geval wordt de gecorrigeerde vervangingswaarde berekend. Bij de gecorrigeerde vervangingswaarde wordt de waarde van de opstallen en de grond apart gewaardeerd. De waarde van de opstallen wordt berekend door de actuele bouwkosten (inclusief inrichtingskosten en bijkomende kosten) te corrigeren voor de technische veroudering en eventueel functionele veroudering. De technische veroudering is gebaseerd op de verstreken en resterende gebruiksduur en de restwaarde. Functionele veroudering gaat bijvoorbeeld over de mate waarin het gebouw nog voldoet aan de functie waarvoor het oorspronkelijk is gebouwd. Voor het bepalen van de grondwaarde wordt uitgegaan van de investering die gedaan moet worden om een vergelijkbaar perceel grond met die bestemming op die locatie aan te kopen. Controleer uw objectgegevens U heeft een brief ontvangen met het verzoek om de objectgegevens van uw woning te controleren en eventueel aan te vullen. Deze informatie heeft de gemeente nodig om elk jaar de WOZ-waarde van woningen en andere onroerende zaken vast te stellen. U kunt hier inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord die in de brief vermeld staan. Controleer uw objectgegevens Taxatieverslag/WOZ-waarde opvragen De onderbouwing van de WOZ-waarde van uw pand vindt u in het taxatieverslag. Bij het taxeren van de woning wordt gekeken naar onder meer: Kavelgrootte, Grootte van de woning. In principe hebben alle woningen die hetzelfde zijn ook dezelfde waarde, tenzij: Iemand bezwaar maakt en er in huis wordt gekeken naar de staat van de binnenkant. Die kan heel slecht zijn, maar de waarde kan ook hoger zijn door bijvoorbeeld een gloednieuwe keuken of badkamer. Een omgevingsvergunning voor verbouwen wordt aangevraagd. De taxateurs kunnen langsgaan en kijken wat er wordt gedaan in de woning en aan de hand daarvan een andere waarde vaststellen. De woning in de verkoop staat en ze aan de informatie kunnen zien dat er iets gebeurd is in de woning waardoor de waarde hoger of lager is dan eerder voorgesteld. Het taxatieverslag is online in te zien als de aanslag voor de gemeentelijke belastingen op uw naam en BSN (Burgerservicenummer) staat. Log hiervoor in met uw DigiD. U kunt het taxatieverslag alleen inzien als u eigenaar bent van het pand. Huurders dienen het taxatieverslag op te vragen bij de eigenaar. Direct online taxatieverslag inzien via Digitaalgemeenteloket.nl Bezwaar en beroep Team Belastingen doet haar best om de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als u het niet eens bent met de waardebepaling (WOZ-waarde), dan kunt u binnen zes weken online bezwaar maken via wozloketalphenaandenrijn.nl. U moet hiervoor inloggen met uw DigiD. Kijk voordat u bezwaar indient eerst op Veel gestelde vragen WOZ. Wellicht vindt u hier het antwoord op uw vraag. Nadat u een bezwaar heeft ingediend, ontvangt u een schriftelijke bevestiging. Vervolgens beoordeelt de taxateur de vastgestelde waarde en indien nodig beoordeelt hij ter plaatse. Als de WOZ-waarde te hoog blijkt te zijn, wordt deze gecorrigeerd. Let op bij No Cure No Pay-bureaus In de pers verschijnen regelmatig berichten van dienstverleners die zich opwerpen als belangenbehartiger voor u bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde. U betaalt dan voor hun diensten, maar let op, bezwaar maken is voor u altijd gratis en u hebt er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak beter waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Meestal werken dit soort bureaus op basis van 'no cure, no pay'. Dit betekent dat als zij geen resultaat voor u bewerkstelligen, dan hoef u niet te betalen. Als er wel resultaat wordt behaald, dan betaalt de gemeente de wettelijke kostenvergoeding. Hoe het werkt Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd, dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd en dan moet de gemeente een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dit bureau. Het is belangrijk om te weten om welke wettelijke bedragen het precies gaat: Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 310,- Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 310,- Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 258,- De totale vergoeding van de gemeente voor een normaal bezwaarschrift bedraagt dus € 878,-. Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar. Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief.  De WOZ-waarde voor huurders Als u een woning huurt, kan het zijn dat de WOZ-waarde op het aanslagbiljet staat. Dit komt doordat de WOZ-waarde sinds 2015 invloed heeft op de maximale huurprijs van sociale huurwoningen. Sinds 1 juli 2024 heeft de WOZ-waarde ook invloed op de maximale huurprijs van middenhuurwoningen. De maximale huurprijs van deze huurwoningen wordt elk jaar opnieuw vastgesteld met behulp van het puntensysteem van het Woningwaarderingsstelsel. Meer informatie hierover vindt u op de website van Volkshuisvesting Nederland. Bezwaar maken Als huurder van een sociale- of middenhuurwoning is het mogelijk om bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde. Als u het niet eens bent met de vastgestelde WOZ-waarde, kunt u binnen zes weken na de datum op het aanslagbiljet online bezwaar maken via wozloketalphenaandenrijn.nl. Twijfelt u of bezwaar maken zin heeft of heeft u andere vragen over de WOZ-waarde van uw woning? Bel dan eerst vrijblijvend met een taxateur van Team Belastingen via telefoonnummer 14 072. Als huurder van een vrije sectorhuurwoning kunt u geen bezwaar maken tegen de vastgestelde WOZ-waarde. De hoogte van uw huur staat los van deze waarde. Daarom heeft u geen belang bij de WOZ-waarde en is bezwaar maken niet mogelijk. Tip! U leest meer over de Wet WOZ op Waarderingskamer.nl en op WOZdatacenter.nl. Meer informatie over uw WOZ-waarde Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Bekijk eerst de veel gestelde vragen WOZ. Veel antwoorden kunt u op deze pagina al vinden. Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Vul het online formulier in via wozloketalphenaandenrijn.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Forensenbelasting

    Borensenbelasting betaalt u als u meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning, stacaravan, chalet of woonboot voor eigen gebruik beschikbaar houdt in de gemeente Kaag en Braassem, terwijl u in een andere gemeente woont. Bijzonderheden Forensenbelasting wordt geheven van mensen die niet staan ingeschreven als inwoner van de gemeente Kaag en Braassem. Dit wordt door de gemeente gecontroleerd. Er is bekend welke woningen (recreatie)woningen zijn en wie als inwoner staat ingeschreven in de basisregistratie personen bij Burgerzaken. De exploitanten/eigenaren van vakantieparken en campings zijn verplicht informatie te verstrekken voor de belastingheffing van forensenbelasting. Jaarlijks worden er ook formulieren verstuurd naar personen om te achterhalen wie een woning beschikbaar houdt. Een gemeubileerde woning moet voor de forensenbelasting aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de woning een toilet, keuken en een wasgelegenheid hebben. Het aantal dagen dat u of uw gezin werkelijk gebruik maakt van de woning is niet van belang, het gaat om de beschikbaarheid. Automatische incasso Wilt u gespreid betalen? Kies dan voor automatische incasso. U betaalt de aanslag forensenbelasting dan over zes termijnen. U kunt dit direct regelen via de website door in te loggen met uw DigiD en ons te machtigen voor automatische incasso. Verschil logiesbelasting en forensenbelasting Forensenbelasting en logiesbelasting kennen overeenkomsten, maar tussen de twee belastingenvormen bestaan ook grote verschillen: Forensenbelasting kan alleen worden geheven van een natuurlijk persoon, terwijl logiesbelasting ook kan worden geheven van een rechtspersoon. Forensenbelasting kan worden geheven van een natuurlijk persoon die maar één dag feitelijk gebruikmaakt van de “gemeubileerde woning” en daarnaast minimaal negentig dagen daarvan gebruik zou kunnen maken. Logiesbelasting wordt alleen geheven over het feitelijk verblijf. De hoogte van forensenbelasting is niet afhankelijk van de omvang van het gebruik. De heffing van logiesbelasting is wel afhankelijk van het werkelijk verblijf. Forensenbelasting kan alleen worden geheven van de persoon aan wie de “gemeubileerde woning” ter beschikking staat, terwijl logiesbelasting kan worden geheven van de verblijfshouder of -aanbieder. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • Roerende zaakbelasting (RZB)

    Eigenaren en gebruikers van verplaatsbare woon- en bedrijfsruimten die op een vaste plaats liggen of staan betalen roerende woon- en bedrijfsruimtenbelasting. Deze ruimten worden permanent als woning of bedrijfsruimten gebruikt. Bijzonderheden De eigenaar van een roerende woonruimte ontvangt de aanslag roerende woonruimtenbelasting. Voor roerende bedrijfsruimten bestaan er twee tarieven: Eigenarenbelasting Gebruikersbelasting Voor allebei tarieven geldt dat de toestand op 1 januari bepalend is. Sinds 2010 wordt een woonboot in de gemeente Kaag en Braassem gezien als roerende zaak. Hierdoor vallen de meeste woonboten onder de roerende zaakbelasting. Een woonboot wordt gezien als onroerende zaak als het duurzaam met de wal is verbonden. Tarieven RZB Woningen Niet-woningen     Eigenarenbelasting woningen Eigenarenbelasting niet-woningen Gebruikersbelasting niet-woningen Tarief 2025 0,0892% 0,1717% 0,1493% De wet bepaalt dat de tarieven van de roerendezaakbelasting (RZB) gelijk zijn aan die van de onroerendezaakbelasting. Belastingtarieven van de afgelopen jaren RZB Woningen Niet-woningen     Eigenarenbelasting woningen Eigenarenbelasting niet-woningen Gebruikersbelasting niet-woningen Tarief 2024 0,0900% 0,1670% 0,1467% Tarief 2023 0,0872% 0,1580% 0,1505% Tarief 2022 0,0978% 0,1562% 0,1417% Tarief 2021 0,1027% 0,1538% 0,1381% Tarief 2020 0,1078% 0,1608% 0,1484% Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.

  • BIZ-bijdrage

    Een BIZ-bijdrage betaalt u wanneer u een bedrijfspand heeft en/of een niet-woning gebruikt in een Bedrijven Investeringen Zone (BIZ). Dit is een afgebakend gebied, bijvoorbeeld een winkelgebied.  Bijzonderheden Eigenaren van bedrijfspanden/niet-woningen investeren samen in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van hun bedrijfsomgeving. Dank hierbij aan cameratoezicht en beveiliging. In de periode 2024-2028 wordt door het parkmanagement ook meer aandacht geschonken aan groenonderhoud en duurzaamheid. Het gaat hierbij om diensten en activiteiten bóvenop het bestaande dienstleningsniveau van de gemeente. Voor het instellen van de BIZ was een formele draagvlakmeting nodig. December 2023 is deze draagvlakmeting uitgevoerd en deze voldeed aan de wettelijke eisen. Daarom is er óók de komende vijf jaar weer een BIZ op Bedrijvenpark Veenderveld.   De gemeente zorgt voor de inning van de BIZ-bijdrage (via de gemeentelijke belastingaanslag). De uitvoering van de activiteiten is de verantwoordelijkheid van het BIZ-bestuur. Met de besturen zijn afspraken gemaakt over de besteding van het geld. Dit is per Bedrijven Investerings Zone vastgelegd in een eigen uitvoeringsovereenkomst. Kosten Voor periode 2024 t/m 2028 geldt de volgende BIZ-bijdrage voor BIZ-eigenaren Park Veenderveld per jaar: € 125,- bij WOZ-waarde niet meer dan € 325.000,-. € 200,- bij WOZ-waarde meer dan € 325.001,- tot en met € 500.000,-. € 600,- bij WOZ-waarde meer dan € 500.001,- tot en met € 750.000,-. € 900,- bij WOZ-waarde meer dan € 750.000,-. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.