Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten

  • Starterslening

    03-09-2024 Op dit moment is budget voor 1 starter/verzilverlening beschikbaar. De gemeente Meppel vindt het belangrijk dat starters een kans hebben op de koopwoningmarkt. Een huis kopen dat onbetaalbaar lijkt zou mogelijk kunnen worden dankzij de Starterslening. De naam zegt het al: de Starterslening is bedoeld voor een eerste koophuis. Met deze lening kan het verschil tussen de prijs van het huis dat men wil kopen (inclusief bijkomende kosten) en het bedrag dat maximaal geleend worden overbrugd. De Starterslening is altijd een aanvulling op een normale hypotheek. Voorwaarden U bewoont op het moment van de aanvraag zelfstandig een huurwoning of wooneenheid, dan wel bent inwonend. U koopt een bestaande koopwoning in de gemeente Meppel Dit kan niet een huurwoning (corporatiewoning) zijn die nu te koop wordt aangeboden De kosten van het verkrijgen in eigendom van de bestaande koopwoning zijn niet hoger dan €350.000,-. U gaat de woning zelf bewonen. De hoogte van de Starterslening bedraagt maximaal 20 % van de verwervingskosten, maximaal van € 30.000,-. Het budget van de gemeente is toereikend om de aanvraag te honoreren. Aanvraag Als u voldoet aan de voorwaarden en gebruik wilt maken van de regeling vraagt u de toewijzigingsbrief aan met het online startformulier (alleen actief bij budget; niet actief dan geen budget) op deze website. U ontvangt van ons de toewijzingsbrief per post als u aan de voorwaarden voldoet.  Deze heeft u nodig voor het aanvragen van de lening De lening vraagt u digitaal aan via www.svn.nl. Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met SVn via 088 - 2539400. Daarna verzorgt SVn de verdere aanvraagprocedure, de financiële toets en het verstrekken van de lening Meer informatie Informatie over de lening, actuele rentepercentage en een rekenhulp vindt u op de website van SVn www.svn.nl Mail naar postbus@meppel.nl of neem contact op met het Klantcontactcentrum via 14 0522 De verordening vindt u terug op www.overheid.nl, onderwerp Volkshuisvesting en woningbouw

  • Verzilverlening

    03-09-2024 Op dit moment is budget voor 1 starters/verzilverlening beschikbaar. Er zijn tegenwoordig volop mogelijkheden om woningen levensloopbestendig te maken, om klaar te zijn voor de toekomst. Zo kunt u ook op hogere leeftijd zelfstandig blijven wonen. Om u te helpen dit te bekostigen kunt u gebruik maken van de gemeentelijke verzilverlening. Hiermee leent u op basis van de overwaarde van uw woning een bedrag waarover u alleen rente betaald. U lost de lening af bij verkoop van de woning of ingeval van overlijden. Voorwaarden Eigenaar-bewoners die het vermogen dat vast zit in de woning willen verzilveren t.b.v. de door gemeente vastgestelde maatregelen. Tot de maatregelen worden gerekend: bouwkundige en domotica aanpassingen zoals opgesomd en omschreven op de lijst van maatregelen (PDF) De minimale leeftijd is 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd en kent geen maximum leeftijd. Indien er 2 aanvragers zijn geldt dit voor beiden. Eigenaar-bewoners van een bestaande woning van minimaal 1 jaar oud in de gemeente Meppel. De aanvrager moet de woning waarvoor een Verzilverlening wordt verstrekt, zelf bewonen of gaan bewonen. De Verzilverlening kan nooit meer bedragen dan de werkelijke kosten: De Verzilverlening bedraagt minimaal € 2.500,- en kan nooit meer bedragen dan € 30.000,-. De Verzilverlening bedraagt (samen met de hypotheek) niet meer dan 80 % van de WOZ-waarde van de woning. Het budget van de gemeente is toereikend om de aanvraag te honoreren. Kenmerken lening De Verzilverlening heeft geen invloed op uw besteedbare inkomen, u betaalt geen maandelijkse rente en aflossing. De rente wordt jaarlijks opgeteld bij de schuldrest. De rente staat 40 jaar vast en wordt door SVn bepaald. De rente wordt jaarlijks bij de schuldrest opgeteld en wordt afgelost bij de verkoop van de woning, het overlijden van de (langstlevende) schuldenaar of aan het einde van de looptijd. De afsluitkosten, notariskosten, eventuele taxatiekosten en kosten voor het financieel advies kunnen worden meegefinancierd. Vervroegde aflossing kan te allen tijde boetevrij met een minimum van € 250,-. Aanvraag Als u voldoet aan de voorwaarden en gebruik wilt maken van de regeling vraagt u de toewijzigingsbrief aan met het online startformulier (alleen actief bij budget; niet actief dan is budget op) op deze website. U ontvangt van ons de toewijzingsbrief per mail als u aan de voorwaarden voldoet.  Deze heeft u nodig voor het aanvragen van de lening De lening vraagt u digitaal aan via www.svn.nl. Als dit niet lukt kunt u contact opnemen met SVn via 088 - 2539400. Daarna verzorgt SVn de verdere aanvraagprocedure, de financiële toets en het verstrekken van de lening Meer informatie Informatie over de lening, actuele rentepercentage en een rekenhulp vindt u op de website van SVn www.svn.nl Mail naar postbus@meppel.nl of neem contact op met het Klantcontactcentrum via 14 0522 De verordening vindt u terug op www.overheid.nl, onderwerp Volkshuisvesting en woningbouw

  • Klacht indienen

    Bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker/bestuurder van de gemeente of bent u ontevreden over het gedrag van een medewerker/bestuurder van de gemeente tegenover u? Dan kunt u hierover een klacht indienen. Voorwaarden Probeert u eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Wanneer dit niet lukt, dient u een klacht in. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachten coördinator om uw probleem voor te leggen. Dit kan telefonisch 140522, per mail postbus@meppel.nl  of een brief naar postbus 501, 7940 AM Meppel. Een klacht kan niet gaan over een besluit van de gemeente, bijvoorbeeld over de hoogte van uw uitkering of een opgelegde parkeerboete (als u het daar niet mee eens bent kunt u binnen zes weken na dat besluit bezwaar maken). Uw klacht kan ook niet gaan over het onderhoud van de openbare ruimte of overlast in de openbare ruimte. Hierover kunt u een melding maken. Ook kunt u geen klacht indienen over gemeentelijk beleid. U geeft in uw klacht aan: Over wie u klaagt Over welk handelen of nalaten u ontevreden bent U dient de klacht in: Telefonisch via Klantcontacten, telefoonnummer 140522 Per mail postbus@meppel.nl  t.av. klachtencoördinator vermeld wel uw naam en adres Per brief (ondertekend, voorzien van datum, naam en adres) gericht aan: College van B&W gemeente Meppel , t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 501, 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht en/of u wordt telefonisch benaderd over uw klacht door de klachtencoördinator. U bespreekt met de klachtencoördinator of u uw klacht informeel of formeel wilt laten behandelen. Bij informele klachtbehandeling gaat de klachtencoördinator samen met u na wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen. Wanneer u tevreden bent met de uitkomst, eindigt daarmee de klachtprocedure.  Wanneer u niet tevreden bent, kunt u uw klacht in een gesprek nader toelichten. Wanneer u klaagt over de werkwijze van een medewerker, hoort de gemeente die medewerker ook. Daarna ontvangt u een brief met daarin een conclusie van het college van B&W over uw klacht. Dit is een formele klachtbehandeling. Als u dit wenst kan dit ook meteen vanaf het begin worden ingezet. De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met 4 weken. Kosten Geen Externe klachtprocedure Als u niet tevreden bent over de uitkomst of wijze van klachtbehandeling door de gemeente Meppel, dan kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U moet wel altijd eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben doorlopen, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag Telefoon: 0800 - 33 55 555. Website: www.nationaleombudsman.nl Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel de klachtencoördinator afdeling Advies, telefoonnummer 140522

  • Nederlander worden

    Er zijn twee mogelijkheden om Nederlander te worden: Via na­tu­ra­li­sa­tie. U dient dan een ver­zoek in om Ne­der­lan­der te wor­den. De Ko­ning be­slist over uw ver­zoek. Deze mo­ge­lijk­heid is er voor­al voor niet-Ne­der­lan­ders die nog niet zo lang in Ne­der­land zijn. Via op­tie. U ver­klaart dan door een op­tie­ver­kla­ring dat u Ne­der­lan­der wilt wor­den. De bur­ge­mees­ter be­slist over uw aan­vraag. Deze mo­ge­lijk­heid is er voor­al voor niet-Ne­der­lan­ders die al lan­ger in Ne­der­land ver­blij­ven.

  • Verloren en gevonden voorwerpen

    Gevonden en verloren voorwerpen kunt u melden op de website www.verlorenofgevonden.nl. Als u iets verloren bent, kunt u hier zoeken tussen de gevonden voorwerpen. Als dat voor u niet mogelijk is, kunt u bellen met 14 0522. Werkwijze Wanneer u een voorwerp vindt, kunt u dit melden op www.verlorenofgevonden.nl.  U kunt uw voorwerp ook naar het stadhuis brengen dan melden wij de vondst. Wanneer de eigenaar zich na 1 jaar niet heeft gemeld, kan de vondst van u zijn. Bij gevonden voorwerpen die meer dan €450,00 waard zijn, is er een bewaarplicht van een jaar. Bij gevonden voorwerpen die minder dan €450,00 waard zijn, is dit 3 maanden. Gevonden voorwerpen zonder waarde die naar de gemeente zijn gebracht en na 3 maanden niet zijn afgehaald, gooit de gemeente weg Fietsen Fiets kwijt? Het kan zijn dat deze gevonden wordt of is verwijderd. Deze fietsen worden door de gemeente opgeslagen. Lees meer Bewijs van aangifte Bent u iets verloren en hebt u een bewijs van aangifte bij de gemeente van een verloren voorwerp nodig voor uw verzekering? U kunt de mail die u krijgt na de melding op verlorenofgevonden.nl hiervoor gebruiken. Kosten •        Geen Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontacten, telefoonnummer 140522