Zoekresultaat 1 - 10 van 20 resultaten

  • Bijzondere bijstand aanvragen

    Bijzondere bijstand is bedoeld voor bijzondere noodzakelijke kosten die u niet zelf kunt betalen. Dan kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Of u bijstand krijgt, hangt af van uw inkomen en bezittingen.  Nu bijzondere bijstand aanvragen met uw DigiD

  • Toezicht en handhaving

    De buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) De BOA is een buitengewoon opsporingsambtenaar. Hij is in dienst van de gemeente, maar werkt ook voor justitie in die zin dat hij bekeuringen kan uitschrijven.De gemeentelijke BOA is te herkennen aan het blauwe uniform, ze zijn beëdigd en dragen een boa-insigne. De BOA heeft opsporingsbevoegdheid bij overtredingen van bepaalde regelgeving zoals bijvoorbeeld de APV, de Alcoholwet. De BOA’s zijn zichtbaar in alle dorpen. Zij hebben veel contact met bewoners en ondernemers en zorgen ervoor dat (langdurige) zaken die spelen in een wijk worden opgepakt. Handhavingsverzoek leefbaarheid en veiligheid Een burger of een bedrijf of instantie kan door middel van een handhavingsverzoek de gemeente op een situatie wijzen die mogelijk in strijd is met wet- en regelgeving zoals de APV, de Tijdelijke wet maatregelen COVID, maar ook de Wegenverkeerswet (met name parkeerovertredingen, blauwe zones en dergelijke) De BOA start vervolgens het handhavingsproces en koppelt terug wat hier de uitkomst van is. Op het handhavingsverzoek volgt een formeel besluit waartegen bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Als er een handhavingsverzoek gedaan wordt op het gebied van bouwen (bouwen zonder vergunning, gebruik van grond etc) zal dit verzoek afgehandeld worden door Toezicht en Handhaving en/of de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU). Ook hier zal het handhavingsproces gestart worden en zal teruggekoppeld worden wat de uitkomst is. Nu een handhavingsverzoek doen via DigiD Nu een handhavingsverzoek doen via eHerkenning

  • Kansen voor alle Kinderen

    Vanaf 1 september is "Kansen voor alle kinderen" beëindigd, omdat Stichting Leergeld De Ronde Venen vanaf die datum van start is gegaan. U kunt een aanvraag indienen voor uw kind bij deze organisatie.  Stichting Leergeld helpt kinderen van 4 tot 18 jaar om deel te nemen aan school- en buitenschoolse activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld via Stichting Jongeren Actief voor pianolessen, scouting of een lidmaatschap van een sportclub omvatten. Maar ook hulp met zaken zoals kleding, een fiets of een computer. Het geld dat bestemd is voor de gezinnen die ondersteuning ontvangen, wordt altijd rechtstreeks aan de school of vereniging betaald. Ook na de afhandeling van de aanvraag blijft er contact met de gezinnen. Zie voor meer informatie: https://leergeldderondevenen.nl  

  • Losse standplaats (kraam)

    Het is niet toegestaan om een stand langs de weg te zetten om spullen te verkopen of reclame te maken. Dit geldt ook voor standjes aan het water of op eigen grond. Dit betekent dat u bijvoorbeeld geen voertuigen, tafels of kraampjes neer mag zetten om informatie uit te delen of om producten te verkopen. Wilt u bijvoorbeeld een ijskraam, oliebollenkraam of een kraam voor promotie neerzetten? Vraag dan een standplaatsvergunning aan. Neem contact op via: gemeente@derondevenen.nl Als u een vaste standplaats op de (jaar)markt, evenementen of snuffelmarkt wilt, kijkt u bij Marktstandplaats.

  • Begraafplaats

    De gemeente geeft graven en nissen uit op de gemeentelijke begraafplaatsen. Iedereen kan een plekje huren. U vraagt dan grafrechten aan. Deze grafrechten geven recht op een graf of op een nis voor een urn. Die rechten gelden voor een periode van minimaal 10 jaar in het geval van een algemeen graf, een urnengraf of een urnennis en minimaal 20 jaar in het geval van een particulier graf. Verlengen, overschrijven of beëindigen van de grafrechten Als rechthebbende kunt u de grafrechten verlengen als de termijn van een graf of nis verloopt. U kunt er ook voor kiezen om aan het eind van de termijn de grafrechten te beëindigen. Ook het eerder beëindigen van grafrechten is mogelijk. De rechten op een graf kunnen met toestemming van de rechthebbende worden overgeschreven op een andere nabestaande. En als de rechthebbende is overleden moeten de rechten binnen 1 jaar na het overlijden worden overgeschreven. Voor het verlengen of het beëindigen gebruikt u 1 van deze formulieren:Verlengen of beëindigen van grafrechten Vraag een verlenging of beëindiging van grafrechten aan Overschrijven van grafrechten Voor het overschrijven van de rechten gebruikt u onderstaand formulier: Vraag een overschrijving van grafrechten aan Einde grafrechten Een algemeen graf wordt uitgegeven voor een periode van 10 jaar. Die periode kan niet worden verlengd. Via onderstaand formulier kunt u aangeven wat uw wensen zijn met betrekking tot de stoffelijke resten en de eventuele grafbedekking. Wensen na beëindiging algemeen graf Adressen Begraafplaatsen De gemeente De Ronde Venen beheert drie begraafplaatsen. De adressen van deze begraafplaatsen zijn: Geinhoff algemene begraafplaats aan de Bijdorplaan naast huisnummer 3 in Abcoude Rusthoff algemene begraafplaats aan de Rijksstraatweg tussen 85a en 87 in Baambrugge Vrederust algemene begraafplaats aan de Ringdijk 4 in Wilnis Openingstijden De begraafplaatsen in Abcoude en Baambrugge zijn dagelijks toegankelijk tussen zonsopgang en zonsondergang. De openingstijden van de begraafplaats in Wilnis zijn: van 1 maart tot 1 november: 8.00 - 20.00 uur van 1 november tot 1 maart: 8.00 - 18.00 uur Bereikbaarheid Bij de algemene begraafplaats in Abcoude en Wilnis is een parkeerterrein aanwezig. In Baambrugge is geen parkeerplaats aanwezig. Daar mag u in de berm parkeren. Het is niet toegestaan om met gemotoriseerd verkeer de begraafplaatsen op te rijden. Met het openbaar vervoer zijn de begraafplaatsen te bereiken met de buslijnen van Keolis. De begraafplaats in Wilnis is bereikbaar met de lijnen: 121, 123, 526. Abcoude en Baambrugge met de lijn 120.

  • Financiering en subsidie

    Subsidie Er zijn verschillende subsidies voor het onderhouden of restaureren van een monument. Gemeentelijke subsidie Voor een gemeentelijk monument kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €6.500. Voor een beeldbepalend pand kunt u 25% van de subsidiabele instandhoudingskosten vergoed krijgen, met een maximum van €3.000. Subsidieverordening gemeentelijke monumenten en beeldbepalende panden De Ronde Venen 2024 | Lokale wet- en regelgeving (overheid.nl) Subsidieverordening duurzaam benutten gemeentelijke monumenten De ronde Venen 2024 Vraag subsidie aan voor gemeentelijke monumenten Woonhuissubsidie Als eigenaar van een rijksmonument met een woonfunctie kunt u jaarlijks woonhuissubsidie aanvragen. Deze subsidie is bedoeld voor kosten die bijdragen aan de instandhouding van de monumentale onderdelen van uw huis. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor werkzaamheden zoals schilderwerk, herstellen van goten, regenpijpen, dak, voegen, kozijnen of de fundering. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Subsidie Instandhouding Monumenten (SIM) De rijksoverheid verleent SIM-subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die van oorsprong geen woonfunctie hebben zoals boerderijen, kerken, fabrieken en molens. Met deze subsidie financiert u een gedeelte van het onderhoud van uw monument. Het gaat hierbij om sober en doelmatig onderhoud, op basis van een instandhoudingsplan, over een periode van 6 jaar. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Herbestemmingssubsidie Gaat u uw monument een nieuwe bestemming of nevenbestemming geven? Kijk dan of u gebruik kunt maken van landelijke subsidies voor haalbaarheidsonderzoek en voor het wind- en waterdicht maken van het pand. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Provinciale en overige rijkssubsidies Provincie Utrecht heeft verschillende subsidieregelingen voor Cultuur en Erfgoed. De actuele regelingen zijn te raadplegen op de website van de Provincie Utrecht.  DUMAVA regeling De rijksoverheid verleent subsidie aan eigenaren van rijksmonumenten die geen woonfunctie hebben en die zich bezig houden met verduurzamen. De nieuwe subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) is mogelijk interessant voor u. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.  Financiering Er zijn verschillende leningen voor het kopen, onderhouden of restaureren van een monument.  Bij het Nationaal Restauratiefonds kunt u een Cultuurfonds-hypotheek aanvragen. Dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor restauratie, verduurzaming en/of herbestemming. De kosten van gemeentelijke monumenten kunt u niet aftrekken van de belasting. Wilt u de gebruiksmogelijkheden van uw rijksmonumentale kerk verruimen? Dan kunt u mogelijk een Kerken Nevenfunctie-Lening aanvragen. Ook dit is een lening met een lage rente. De lening gebruikt u voor verduurzaming, herbestemming of het verruimen van het gebruik van het kerkgebouw.  Bezit u een rijksmonument? Dan is het vaak wel mogelijk de onderhoudskosten voor uw monument af te trekken van de belasting. U kunt ook financiële ondersteuning krijgen via een Restauratiefonds-hypotheek. Dit is voor eigenaren van een woonhuis of boerderij. De boerderij wordt dan niet voor een boerenbedrijf gebruikt. Kijk voor meer informatie over de Cultuurfonds-hypotheek, de Restauratiefonds-hypotheek, de Monumenten-hypotheek en de lening voor energiebesparend restaureren op de website van het Nationaal Restauratiefonds. U kunt bij vragen direct contact opnemen met het Nationaal Restauratiefonds via 088-253 9000. 

  • Kabelgoten

    Kabelgoot aanvragen Inwoners kunnen bij de gemeente een kabelgoot aanvragen. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, legt de gemeente de kabelgoot aan. Het is niet toegestaan om zelf of zonder aanvraag een kabelgoot aan te leggen.Aanvraag kabelgoot Vraag een kabelgoot aan Een kabelgoot wordt gemaakt met tegels. Hierdoor ontstaat een goot in het trottoir waarin de oplaadkabel kan worden gelegd. De kabelgoot is daarmee een veilige en makkelijke voorziening voor eigenaren van elektrische auto’s die thuis willen opladen maar niet over een eigen oprit beschikken. -->

  • Plastic, metaal en drinkkartons

    Drinkpakken en blik worden samen met plastic verpakkingen elke 2 weken huis aan huis ingezameld. U kunt PMD-afval in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij het gemeentehuis, de servicepunten, de afvalbrengstations en de volgende supermarkten: AH Abcoude Plus Abcoude AH Mijdrecht, de Passage AH Mijdrecht, Leicester Hoogvliet Mijdrecht AH Vinkeveen Jumbo Vinkeveen Jumbo Wilnis Servicepunten Van het ingezamelde PMD worden nieuwe producten gemaakt Verpakkingen van plastic, metaal en drankenkartons kunnen we goed recyclen. De drankenkartons en het blik kunnen makkelijk uit de plastic verpakkingen worden gesorteerd. Van de drankenkartons maken ze bijvoorbeeld toiletpapier. Blik kan steeds opnieuw gerecycled worden in nieuw blik. De verschillende soorten plastic verpakkingen worden op allerlei slimme manieren ook weer van elkaar gescheiden. Deze verwerken ze tot granulaat. Dit zijn korrels die de basis zijn voor nieuwe plastic producten, zoals emmers, straatmeubilair en fleecetruien. Waarom zamelen we juist verpakkingen in? De producenten van verpakkingsmaterialen zijn verantwoordelijk voor de inzameling, sortering en recycling van verpakkingsafval dat vrijkomt bij huishoudens. U betaalt daar bij de aanschaf van een product een kleine bijdrage voor. De gemeente ontvangt voor het apart ingezamelde PMD een vergoeding per ton. Deze vergoeding geldt alleen voor verpakkingen en niet voor gebruiksvoorwerpen, zoals speelgoed en tuinmeubels. Daarom mogen alleen verpakkingen bij het PMD. De andere zogenaamde harde kunststoffen kunt u naar de afvalbrengstations brengen.  

  • Nederlandse nationaliteit aanvragen via de optieprocedure

    Als vreemdeling kunt u de Nederlandse nationaliteit krijgen. Dat kan op 2 manieren: de optieprocedure en de naturalisatieprocedure. De snelste manier is de optieprocedure. De optieprocedure is goedkoper en u bent niet verplicht in te burgeren. Of u de optieprocedure mag doorlopen, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden. Voldoet uw situatie aan de eisen? Dan hoeft u alleen maar een verklaring af te leggen dat u Nederlander wilt worden. Dit heet de optieverklaring. Daarna controleert de gemeente of u voldoet aan alle eisen. Zo ja, dan stuurt zij een uitnodiging voor de naturalisatieceremonie. U krijgt daar een optiebevestiging uitgereikt. En u moet de verklaring van verbondenheid afleggen. Daarna wordt u Nederlander. Komt u niet in aanmerking voor de optieprocedure? U kunt ook Nederlander worden door de naturalisatieprocedure. Kijk voor meer informatie op Nederlandse nationaliteit aanvragen via naturalisatie.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

    Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Er zijn 3 verschillende kaarten: bestuurderskaart: Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register). passagierskaart: Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan. een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren. Goed om te weten: Uw kaart wordt geregistreerd in het Nationaal Parkeer Register. Dit register heeft als doel oneigenlijk gebruik van uw kaart tegen te gaan (onder andere bij diefstal). De bestuurderskaart en de passagierskaart staan op uw naam. Alleen u kunt de kaart gebruiken voor het doel zoals vermeld staat op de kaart. Als bestuurder alleen de bestuurderskaart (B), als passagier alleen de passagierskaart (P). Je krijgt geen bericht als kaart verloopt, datum staat op de gpk zelf. Wat kunt u doen als u de kaart verloren bent? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen. Vul daarvoor een aanvraagformulier in en onderteken het. U kunt het formulier bij het Servicepunt ophalen. U meldt op de website van de gemeente de kaart aan als verloren en voegt een bewijsstuk daarvan bij het aanvraagformulier. Wat kunt u doen als de kaart gestolen is? U kunt een vervangende kaart met een nieuw uniek kaartnummer aanvragen door het invullen en ondertekenen van een aanvraagformulier. U kunt dit formulier bij het Servicepunt ophalen. U doet aangifte van de diefstal bij de politie en voegt het proces verbaal bij het aanvraagformulier. Nu een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen