Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 1 - 10 van 16 resultaten
- Contact en openingstijden
Bellen 14 030 (maandag tot en met vrijdag, 08.30 – 17.00 uur). Vanuit het buitenland: 0031 30 686 1611 Voor spoedgevallen buiten werktijd bel: 14 030 Denk aan een gat in het wegdek of omgewaaide bomen. In ieder geval zaken die niet tot de volgende werkdag of na het weekend kunnen wachten. Mailen Mail ons via het algemene contactformulier. Contactformulier Postadres Postbus 26, 3400 AA IJsselstein Openingstijden Publieksbalie Op afspraak Bijvoorbeeld voor het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels of een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Maandag: 08.30 – 12.30 uur Dinsdag: 08.30 – 12.30 uur Woensdag: 08.30 – 12.30 uur, 13.30 – 17.00 uur en 18.00 – 20.00 uur Donderdag: 08.30 – 12.30 uur Vrijdag: 08.30 – 12.30 uur, 13.30 – 17.00 uur en 18.00 – 20.00 uur Informatiebalie Geen afspraak nodig Melding doen of haal uw reisdocument op. Maandag tot en met vrijdag: 08.30 – 17.00 uur Bereikbaarheid Tram of bus De volgende bus- en tramlijnen stoppen bij halte Binnenstad, op 5 minuten loopafstand van het stadhuis. Sneltram 21 (Utrecht (Science Park of Centraal Station) via Nieuwegein – IJsselstein Bus 31 (IJsselstein – Bilthoven) Bus 106 (Nieuwegein – Gouda) Bus 195 (Benschop – Utrecht CS) Bus 295 (Rotterdam Capelse Brug – Utrecht CS) Buurtbus 504 (IJsselstein – Montfoort) Buurtbus 505 (IJsselstein – Woerden) Eigen vervoer Volg de borden richting parkeergarage Overtoom. Deze parkeergarage bevindt zich onder het stadhuis en heeft 2 ingangen. De Westzijde ligt aan de Benschopperweg. De Oostzijde ligt aan de Hogebiezen. Parkeren is de eerste 2 uur gratis. Toegankelijkheid Het publieksgedeelte op de begane grond is tijdens openingstijden toegankelijk voor bezoekers en klanten. De rest van het stadhuis is niet toegankelijk voor publiek, alleen op afspraak én onder begeleiding. Informatiepunt Digitale Overheid Contact met de overheid verloopt steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Kunt u wel wat hulp gebruiken of kent u iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de Bibliotheek Lek & IJssel. Zij denken graag met u mee en geven informatie, zodat u verder kunt. Ze kunnen u ook in contact brengen met de juiste organisatie, passend bij uw vraag en behoefte. Lees meer over Informatiepunt Digitale Overheid. Iets melden of een klacht indienen? Neem voor meldingen over afval, plaagdierenbestrijding en straatreiniging contact op met de RMN. Contactgegevens RMN info@rmn.nl 0900 – 603 92 22 Kijk voor actuele openingstijden op rmn.nl. Zijn er problemen met wegen, bomen, beplanting of bijvoorbeeld aan het straatmeubilair, doe een melding openbare ruimte. Camerabeveiliging Het stadhuis is beveiligd met videocamera's. Zo zorgen we voor uw en onze veiligheid, gezondheid en eigendommen. We houden ons hierbij aan de privacywetgeving. Huisregels Niet toegestaan Het dragen van wapens of gevaarlijke voorwerpen. Roken en drugsgebruik. (Geluids)overlast en grensoverschrijdend gedrag. Huisdieren, met uitzondering van hulphonden. Eten en drinken. Alleen tijdens officiële gelegenheden. Overige regels Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor hun kinderen. Voor het maken van beeld- en geluidsopnames moet u om toestemming vragen van alle betrokkenen. Strafbare feiten melden wij aan de politie. Veroorzaakte schade wordt verhaald op diegene die de schade heeft veroorzaakt.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Begraven
Hoe werkt het Er moeten minimaal 3 volledige werkdagen zitten tussen het moment van reserveren en de begrafenis of het bijzetten van een urn. Die tijd hebben we nodig voor administratieve voorbereidingen en het plannen van de buitendienst. Voor de begrafenis krijgt u in totaal 2 uur de tijd. Als u meer tijd nodig heeft, kunt u tegen extra kosten een verlenging aanvragen. Dag van reservering Dag van begrafenis of bijzetten urn Maandag Vrijdag Dinsdag Maandag Woensdag Dinsdag Donderdag Woensdag Vrijdag Donderdag Zaterdag Donderdag Zondag Donderdag Feestdagen tellen niet als werkdag. Online begraafplaatsagenda De stappen die u moet volgen staan in de gebruikershandleiding (pdf, 1,45 MB) van de webagenda. Heeft u geen eigen inlogcodes? Maak dan gebruik van de algemene inlogcodes: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Tevens dient u ook een e-mail te sturen naar info.bpa@ijsselstein.nl voor verdere afhandeling van de reservering met onderstaande gegevens: De naam van de begrafenisonderneming; Naam contactpersoon; Adres van de begrafenisonderneming; Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken; Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken. Ontheffing Overtoom aanvragen In de binnenstad van IJsselstein zijn op verschillende plaatsen afsluitingen geplaatst die in de grond kunnen zakken (deze afsluitingen worden bollards genoemd). Rouwstoeten naar en vanuit de Basiliek kerk kunnen bij de heer P. van der Wielen ontheffing aanvragen voor de bollard op de Overtoom via p.vanderwielen@p1.nl. Kosten Soort kosten 2024 2025 *Begraven in een algemeen (huur) graf voor 10 jaar € 1.434,77 € 1.467,75 Gebruik van de aula op begraafplaats De Hoge Akker tijdens een begrafenis € 200,00 € 209,70 Gebruik van een voorloper van Gemeente IJsselstein tijdens een begrafenis € 150,00 € 158,55 Verstrooien van as op het strooiveld van begraafplaats De Hoge Akker € 100,00 € 107,40 *U betaalt dan namelijk alleen de begraafkosten volgens de verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten gemeente IJsselstein 2024 of lijkbezorgingsrechten gemeente IJsselstein 2025. De kosten van de uitvaart worden, als dit mogelijk is, betaald uit de nalatenschap van de overledene. Als dit niet toereikend is, worden de nabestaanden in de eerste graad aangesproken het (resterende) bedrag te betalen. Mocht er in uw omgeving iemand zijn overleden waarbij het bovenstaande van toepassing is, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Terugvordering en Verhaal van WIL-Lekstroom, via telefoonnummer 030 - 702 23 00. Bezwaar belasting Heeft u bezwaar tegen de leges ? Dien binnen zes weken na de dagtekening van de door u ontvangen belastingaanslag bezwaar in. Het bezwaarschrift moet de redenen van uw bezwaar bevatten. Stuur ook de aanslag waar het om gaat als bijlage mee. Online bezwaar indienen Of schriftelijk (niet per e-mail) bij de heffingsambtenaar van de gemeente. Meer informatie hierover staat op de aanslag. Bereikbaarheid feestdagen Het stadhuis is op feestdagen gesloten. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moeten minimaal 3 werkdagen zitten. Feestdagen tellen niet als een werkdag! Begrafenissen kunt u 24/7 online op www.begraafplaatsagenda.nl vastleggen. Klik hier (pdf, 1,45 MB) voor meer informatie en de gebruikershandleiding. Begraafplaatsen De gemeente IJsselstein heeft twee begraafplaatsen in haar beheer. Begraafplaats de Hoge Akker en begraafplaats Eiteren. Op Eiteren vinden alleen nog bijzettingen plaats. Op begraafplaats De Hoge Akker worden de graven op volgorde uitgegeven. De nabestaanden kunnen kiezen voor begraving op het Rooms Katholieke gedeelte, het Algemene gedeelte of het Islamitische gedeelte. Op deze begraafplaats kan de aula gebruikt worden voor een afscheidsdienst. Indien u gebruik maakt van de aula op De Hoge Akker, dient u zelf te zorgen voor de catering/bediening. oor de aula hebben wij een vergunning brandveilig gebruik voor maximaal 75 personen (waarvan er 50 personen kunnen zitten). De begraafplaatsen zijn dagelijks toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het college kan besluiten tot sluiting van de begraafplaats onder specifieke omstandigheden. Begraafplaats De Hoge Akker Noord IJsseldijk 57 3402 PG IJsselstein Begraafplaats Eiteren Eiteren 19 3401 PS IJsselstein Grafrechten Particuliere graven in de gemeente IJsselstein worden uitgegeven voor 20 jaar. Deze graven bestaan uit twee lagen en hebben ook de mogelijkheid om telkens met tien jaar verlengd te worden. De rechthebbende bepaalt wie er in het graf begraven mag worden. Ongeveer één jaar voordat de termijn verstreken is, ontvangt de rechthebbende een brief van de gemeente waarin dit staat aangegeven. De rechthebbende kan dan laten weten of hij/zij het grafrecht wilt verlengen of dat hij/zij er afstand van wilt doen. Kiest de rechthebbende ervoor de grafrechten niet te verlengen dan vervallen de rechten op het graf. Het graf wordt dan geruimd en de gemeente kan de plek dan opnieuw uitgeven. Bij algemene graven beschikt de belanghebbende tien jaar (wettelijke grafrust) over de grafrechten. Algemene graven bestaan ook uit twee lagen, maar kunnen niet verlengd worden. Bij algemene graven bepaalt de Gemeente IJsselstein wie er in het graf begraven wordt. Eén jaar voordat de termijn van tien jaar is verstreken ontvangt de belanghebbende van de gemeente een brief dat de grafrechten beëindigd worden. Islamitisch begraven Op begraafplaats De Hoge Akker is een deel gereserveerd voor Islamitische graven. De meeste moslims die niet in Nederland geboren zijn, maar er wel wonen en overlijden, worden begraven in hun geboorteland. Maar de moslims die in Nederland geboren zijn, willen niet altijd in het geboorteland van hun ouders begraven worden. De gemeente heeft daarom een islamitisch gedeelte op de begraafplaats De Hoge Akker gerealiseerd. De graven zijn dusdanig gesitueerd dat de overledene met het hoofd richting Mekka begraven wordt. Ruimen van graven Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf dat werkt volgens een vastgesteld ruimingsprotocol. Hierbij is een respectvolle ruiming het uitgangspunt. Tijdens het ruimen wordt het betreffende deel van de begraafplaats afgeschermd zodat de werkzaamheden niet zichtbaar zijn. Het kan voorkomen dat een deel van de begraafplaats tijdelijk wordt afgesloten. Als er tijdens de werkzaamheden een begrafenis is worden de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd zodat de begrafenis op de gebruikelijke manier kan plaatsvinden. Ruimen van graven vinden meestal plaats het jaar volgend op dat de grafrechten zijn afgelopen. Nabestaanden worden hier niet meer van op de hoogte gebracht. Tot het moment van ruimen worden de graven niet door de gemeente onderhouden. As uitstrooien op begraafplaats de Hoge Akker Op begraafplaats De Hoge Akker heeft de gemeente een strooiveld. Hier kan de as van een overledene uitgestrooid worden. Als gemeente moeten wij registreren van wie er as wordt uitgestrooid. Gedenktekens zijn niet toegestaan op het strooiveld. Nabestaanden kunnen online een datum en een tijdstip plannen voor het verstrooien van as. Dit kan op maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot en met 15.00 uur en op zaterdag van 11.00 uur tot en met 13.00 uur. Hoe werkt het: Vul het formulier in Houd rekening met minimaal 2 weken verwerkingstijd vanaf het moment van invullen en het daadwerkelijke uitstrooien; Na de bevestiging kunt u op de dag en het tijdstip waarvoor de afspraak is gemaakt met de urn/asbus naar begraafplaats De Hoge Akker komen; U kunt ervoor kiezen om zelf de as uit te strooien of de begraafplaatsbeheerder kan dit doen in uw bijzijn; Voor het uitstrooien van de as heeft u maximaal een ½ uur de tijd. Meer weten Heeft u vragen? Neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 030. Begrafenis online vastleggen Begrafenissen kunt u 24/7 online vastleggen. Tussen het moment van reserveren en de daadwerkelijke begrafenis moet minimaal 3 werkdagen zitten. Ondernemer Ondernemers zonder eigen inlogcodes kunnen gebruikmaken van de algemene inloggegevens: Gebruikersnaam: Ondernemer01 Wachtwoord: Uitvaart030? Daarnaast mailt u naar de gemeente voor verdere afhandeling van de reservering. Gebruik hiervoor het e-mailadres: info.bpa@ijsselstein.nl. U vermeldt in de e-mail de volgende gegevens: De naam van de begrafenisonderneming Naam contactpersoon begrafenisonderneming Adres van de begrafenisonderneming Het e-mailadres waarop we u kunnen bereiken Het telefoonnummer waarop we u kunnen bereiken
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Actuele werkzaamheden
Biezendijk De gemeente Lopik werkt aan de Lopikerweg Oost en Biezendijk, tussen de Radiolaan en Hogebiezendijk. Naar verwachting zijn de werkzaamheden vrijdag 20 december klaar. Dit hangt af van het weer. De werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen tussen 07:00 en 17:00 uur. De weg is afgesloten voor doorgaand verkeer, ook buiten werktijd en in het weekend. De kruisingen Lopikerweg Oost/Radiolaan en Hogebiezendijk/Biezendijk blijven wel open voor alle verkeer. Vrachtverkeer wordt omgeleid via de N210. Overig verkeer wordt omgeleid via de Radiolaan, Lekdijk en Lage Dijk-Zuid. Fietsers kunnen het fietspad gewoon gebruiken. Omwonenden hebben een brief ontvangen over de bereikbaarheid van hun woningen. Carpoolplaats N210 Tot en met eind december werkt de Provincie aan de carpoolplaats aan de N210. Gedurende deze periode is de carpoolplaats volledig afgesloten. Carpoolers kunnen gebruik maken van Carpoolplaats Nieuwegein Zuid A2. De provincie vraagt iedereen om zijn auto op tijd weg te halen. In en uirtitten parkergarage Overtoom Van januari t/m april renoveren we de in- en uitritten van de parkeergarage aan de Overtoomzijde en Benschopperwegzijde. We vernieuwen de toegangshekken en wandverlichting en renoveren de vloeren en wanden. De garage is bereikbaar, er is altijd één zijde open. Planning werkzaamheden: - 6 januari t/m 10 januari: Overtoomzijde dicht. - 13 januari t/m 7 maart: Benschopperwegzijde dicht. - 10 maart t/m 18 april: Overtoomzijde dicht. Oude containerplaatsen De afgelopen jaren hebben we veel bovengrondse containers weggehaald. Daar zijn nu lege plekken achtergebleven. Bijvoorbeeld bestrating in het groen, halve parkeervakken en onhandige stukjes stoep. Van 11 november tot en met 31 december gaan we deze plekken in de openbare ruimte opknappen. Dit doen we om de leefomgeving een stukje mooier te maken. Zo maken we soms een extra parkeerplaats of fietsenstalling. Ook voorkomen we hiermee verloedering en eventuele gevaren. Bekijk hier om elke plekken het gaat.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Pers
Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon: 14 030 E-mail: communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 2024.12.19. Evenementen komende 2 jaar op Podiumterrein 2024.12.19. IJsselsteiners kunnen zorgen melden bij Meldpunt Bezorgd 2024.12.13. Gemeente op zoek naar locaties voor evenementen 2024.12.02. Overtreding Milieuwet bij onverwachte controle restaurants 2024.12.02. IJsselstein is 150 fruitbomen rijker – succesvolle actie 2024.11.18. IJsselstein vangt financiële klap op 2024.11.11 Controle elektrische tweewielers Overtoom 2024.11.08. Tijdelijke bouwbrug verdwijnt 2024.11.05. Woningsluiting verlengd 2024.11.04. Wethouder draagt sleutel over aan projectontwikkelaar: bouw van 25 woningen van start 2024.10.31. Burgemeester Patrick van Domburg verlaat IJsselstein 2024.10.22 Burgemeester sluit woning Braziliëhof 2024.10.02. Geen tijdelijke woningen aan Noord IJsseldijk 2024.09.30. Koninklijke onderscheiding voor de heer Henk ter Horst 2024.09.03. Nieuwe subsidieregeling isolatie koopwoningen vastgesteld 2024.08.23. IJsselstein bruist van cultuur: Ontdek CultiTijd in september 2024.07.22. Nieuwegeiner ontvangt last onder dwangsom voor drugshandel 2024.07.15. Nieuwe woningen voor starters en senioren aan Hazenveld 2024.07.12. Gezamenlijke visie geeft focus aan de economische groei 2024.06.19. Gemeente, woningcorporatie en zorgaanbieders werken samen aan wonen en zorg 2024.06.18. Burgemeester sluit woning vanwege mogelijke dreiging 2024.06.13. Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 2024.06.12. Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 2024.06.11. Berichten over uw Buurt 2024.05.24. Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 2024.04.29. Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 2024.04.26. Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 2024.04.26. Lintjes in IJsselstein 2024.04.10. Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 2024.03.22. Gebiedsontzegging na mishandeling 2024.02.23. Denk mee over zon en wind in IJsselstein 2024.02.08. Bodycams Voor Boa's 2024.01.24. Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 2023.12.20. Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 2023.12.18. Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 2023.12.18. Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 2023.12.11. Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Plantlijst bomen
Update 18 december 2024 Er zijn bomen geplant op: Parallelweg (6x) Van Leeuwenhoekweg (8x) Schepenensingel (1x) Baljuwpad (5x) Aleida van Culemborgstraat (7x) Kloosterplantsoen (1x) Omgeving Schonauwen (8x), hier zijn 4 bomen gekapt Begin 2025 worden er bomen geplant op: Televisiebaan (3x) Poortdijk (1x) Floridalaan (16x) Kronenburgplantsoen (1x) Speeltuin Gunstersteijn (1x) Achterveld Bedevaartweg 16 Dissel 24, 26 (2x) Futeneiland 12 (3x) Goudesteijn 32 (2x) Guldenroede 2, 4 Guntersteijn 34, 55 (2x), 57 Haanderik 176, 178, 180, 186 Heemradenlaan 63 Houtduifweg 6 (2x), 8 Koddebeierlaan 6, 10 Scholeksterweide 4 (4x), 5 (3x), 6 (2x), 7 (3x) Vinkenerf 6 Buitengebied Hogebiezendijk 23 (3x), 27, 35 (3x), 70, 72 (4x) 74-a (5x), 80, 80-b (5x) Noord IJsseldijk 99 IJsselveld-Oost Maanlanderhof 14 Ruimtevaartbaan 40 (2x), 44, 48, 52 IJsselveld-West Alexandrietpad 2, 4, 8, 33, 39 (2x) Kwartshof 11 Noord IJsseldijk 51, 53 (9x) Opaalhof 8 (2x) Parelpad 5 Industrieterrein Lage Dijk Energieweg 2 Kasteelkwartier Eiteren 3 (2x) Paulus Potterlaan 15 Paardenveld Maria van Henegouwenstraat 27 Zenderpark Amerikalaan 18 Belgradostraat 28 Bep Belostraat 2, 3 (3x) Boomgaard 172 Colijnplein 53 Floridalaan 24 (6x) Jacob van Maerlantstraat 43 (2x) Johann Knoopstraat 24 (3x) Kriekenpad 1 Maassingel 1 Praagsingel 2, 20, 434 (2x) Sterappelpad 1 (2x) Van Leuffenpad 1
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Hulp bij betalen van uw rekeningen en verzekeringen
Aanmelden voor de collectieve zorgverzekering Voor mensen met een laag inkomen is er de collectieve zorgverzekering. U ontvangt korting op de premie en krijgt (meestal) een bijdrage voor uw premie. Ook biedt de verzekering extra vergoedingen. Let op: aanmelden kan alleen aan het einde van het jaar. Heeft u op dit moment al een collectieve zorgverzekering via VGZ? En is uw situatie niet veranderd? Dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden bij VGZ. Voor meer informatie en voorwaarden zie Collectieve zorgverzekering. Hulp bij overstappen naar een goedkoper energiecontract Wij willen jou graag helpen aan een energiecontract dat écht bij jouw situatie past. Daarom werken we samen met Gezondverzekerd.nl. Je krijgt dan toegang tot contracten met speciale voordelen, zodat jij zeker weet dat je: Geen borg hoeft te betalen bij het afsluiten Eerlijke tarieven krijgt zonder misleidende cadeaus of cashbacks Geen kredietcheck nodig hebt om mee te kunnen doen Als gemeente vinden we het belangrijk dat je goed en eerlijk advies krijgt over je energiecontract. Via Gezondverzekerd.nl staan er kosteloos energiecoaches voor je klaar. Neem contact op om samen te kijken of jij een goed energiecontract hebt of dat jij kan besparen door over te stappen. Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie of neem direct contact op via het telefoonnummer 085 303 5389. Eenmalige energietoeslag ontvangen Heeft u een laag inkomen en heeft u de eenmalige energietoeslag 2022 ontvangen? Ook in 2023 heeft u mogelijk recht op energietoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Energietoeslag. Heeft u de energietoeslag ontvangen, maar kunt u nog extra tips gebruiken bij het terugdringen van uw energieverbruik? Meld u dan aan voor een gratis energie-adviesgesprek en concrete maatregelen door een energiecoach aan huis. U-pas aanvragen voor korting op sport, cultuur en dagjes weg Met een U-pas krijgt u een persoonlijk budget voor sport en cultuur. U bepaalt zelf hoe u uw budget besteedt. Voor meer informatie en voorwaarden zie U pas. Zorgtoeslag aanvragen Een zorgverzekering is niet goedkoop. Daarom is er zorgtoeslag: een bijdrage van de overheid om de zorgverzekering betaalbaar te houden. Om recht op zorgtoeslag te hebben, moet u in ieder geval een Nederlandse zorgverzekering hebben. Ook mag u niet te veel verdienen. Voor meer informatie en voorwaarden zie Zorgtoeslag. Huurtoeslag aanvragen Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten van uw woning. Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag u niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet al te laag zijn. Voor meer informatie en voorwaarden zie Huurtoeslag. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u gemeentelijke- en/of waterschaps-belastingen niet kunt betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding. Dit hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). Uw gemeente onderzoekt elk verzoek. Als u de aanslagen en acceptgiro’s ontvangt, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een aanvraag voor kwijtschelding indient. Ga naar MijnBSR (Belastingsamenwerking Rivierenland - www.bsr.nl), u heeft wel uw DigiD gegevens nodig. Of bel 0344 – 704 704 voor een aanvraagformulier.
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Onderwijskansenbeleid
Het afgelopen jaar hebben we samengewerkt met partners rondom kinderen in onderwijs. Zoals kinderopvang, scholen, samenwerkingsverbanden, bibliotheek en de GGD. We werken in het beleid met vijf uitgangspunten vanuit onze eigen expertise aan de kansen van de kinderen in IJsselstein van 0 tot 27 jaar. Zo werken we met z’n allen aan het bieden van een passende schoolloopbaan met een fijn toekomstperspectief voor ieder kind! Of je nou net naar school gaat, het basis- voor het voortgezet onderwijs inruilt of de overstap maakt naar de arbeidsmarkt. Download Onderwijskansenbeleid
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-17
- Adviesraad Sociaal Domein IJsselstein (ASDIJ)
Wat doet het ASDIJ? Het ASDIJ adviseert het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het gebied van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet. Deze wetten worden samen het sociaal domein genoemd. Met hun adviezen willen ze eraan bijdragen dat elke inwoner van IJsselstein zo goed mogelijk kan meedoen. Het college van B&W reageert schriftelijk op de adviezen. Vaak is er ook een mondeling overleg met de wethouders. De adviezen en reacties worden naar de gemeenteraad gestuurd, zodat zij op de hoogte zijn van wat er speelt. Wie zitten er in het ASDIJ? Het ASDIJ bestaat uit inwoners van IJsselstein. Zij hebben kennis en ervaring met het sociaal domein vanwege hun persoonlijke situatie, werk of opleiding. Contact en informatie Heeft u suggesties, vragen, ideeën en ervaringen die u wilt delen met het PSIJ? Email: ASDIJsselstein@kpnmail.nl Website: www.asdij.nl
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Spreekuur burgemeester en wethouders
Voor de wethouders is het fijn als zij zich voor kunnen bereiden op een gesprek. Zo kunnen zij een inhoudelijke reactie geven op uw vraag of opmerking en is het mogelijk een medewerker aan te laten sluiten. Afspraak maken De wethouders hebben spreekuur op de eerste dinsdag van de maand, van 15.30 uur tot 16.30 uur. Inwoners en andere personen kunnen zich tot een week van tevoren aanmelden voor een afspraak. Dit kan door te bellen met het bestuurssecretariaat via telefoonnummer 14 030. Uiteraard blijft het altijd mogelijk om een afspraak met een wethouder te maken buiten het spreekuur om. Bel dan ook met het bestuurssecretariaat. Data spreekuur Dinsdag 26 november 2024 Spreekuren 2025 De collegespreekuren van het college vinden volgend jaar elke eerste dinsdag van de maand plaats van 15.30 tot 16.30 uur: Dinsdag 7 januari Dinsdag 4 februari Dinsdag 4 maart Dinsdag 1 april Dinsdag 6 mei Dinsdag 3 juni Dinsdag 1 juli Dinsdag 2 september Dinsdag 7 oktober Dinsdag 4 november Dinsdag 2 december
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-19
- Rekenkamer
Wat doet de rekenkamer? In de Gemeentewet staat dat elke gemeente een rekenkamer moet hebben. De rekenkamer doet onderzoeken die antwoord moeten geven op de volgende vragen: Doet de gemeente wat zij zich had voorgenomen? Bereikt ze daarmee wat ze wil bereiken? Doet de gemeente de dingen die nuttig en nodig zijn met het oog op de lokale en landelijke ontwikkelingen? Krijgt de gemeente waar voor het geld dat ze uitgeeft? Houdt de gemeente zich in haar werk aan de regels? De rekenkamer zoekt in haar werk naar verbinding met inwoners, gemeenteraad en maatschappelijke organisaties. Hoe werkt de rekenkamer? In de Verordening op de rekenkamer staat hoe de rekenkamer haar werk doet en welke wettelijke regels daarbij gelden. De gemeenteraad heeft deze verordening in 2023 vastgesteld. Het Reglement van orde (pdf, 671 kB) bevat praktische afspraken over de werkwijze van de rekenkamer. De Verordening vormt de basis van het onderzoeksprotocol (pdf, 3.7 MB) van de rekenkamer. Dit beschrijft hoe de rekenkamer te werk gaat bij de uitvoering van onderzoek. De begeleidingscommissie Het contact tussen de gemeenteraad en de rekenkamer verloopt via de begeleidingscommissie. Daar zitten drie raadsleden in. Rekenkamer en begeleidingscommissie overleggen een paar keer per jaar en houden elkaar goed op de hoogte van elkaars werk en wensen. Hoe effectief is de rekenkamer? De rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijk beleid doeltreffend (zinnig) en doelmatig (zuinig) is geweest en of de gemeente rechtmatig (zorgvuldig) handelt. Daarbij gaat het er bijvoorbeeld om of het beleid binnen de begroting is uitgevoerd, of er verantwoording over is afgelegd en of de raad er goed over is geïnformeerd. De rekenkamer doet ook aanbevelingen voor verbetering. Meestal neemt de raad de aanbevelingen over. De raad vraagt dan aan het college om deze verbeteringen door te voeren. De rekenkamer wil ook weten wat het effect is van haar eigen werk. Daarom onderzoekt de rekenkamer regelmatig de ‘doorwerking’ van haar eigen onderzoeken. Denk mee met de rekenkamer Elk jaar onderzoekt de rekenkamer twee onderwerpen. Wat de rekenkamer onderzoekt, bepaalt zij helemaal zelf. Natuurlijk luistert de rekenkamer naar wat de raad wil. En ook u als inwoner kunt onderwerpen aandragen. Heeft u een wens of een idee? Laat het dan weten aan de secretaris van de rekenkamer via secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Geef in uw bericht duidelijk aan wat u graag onderzocht zou willen hebben en waarom u denkt dat de rekenkamer dit zou moeten doen. De rekenkamer zal u dan laten weten of uw idee wordt overgenomen. Contact met de rekenkamer Heeft u vragen aan of ideeën voor de rekenkamer, stuur dan een mail aan de secretaris: secretaris_RK_IJsselstein@raamwerk.nu. Privacybeleid De rekenkamer hanteert het informatiebeveiligingsbeleid en het privacybeleid van de gemeente. De privacy-toezichthouder van de gemeente, de Functionaris Gegevensbescherming (FG) is ook de FG van de rekenkamer. Leden en ondersteuning rekenkamer Matthijs van den Berg (voorzitter) Matthijs (1978) is momenteel directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie. Daarvoor werkte hij in uiteenlopende onderzoeks-, beleids- en managementfuncties bij het RIVM in Bilthoven. Hij woont in Soest. In zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfuncties: Voorzitter Raad van Toezicht InnoBeweeglab Lid rekenkamer gemeente Huizen Tijmen Siermann Tijmen (1985) is van huis uit sociaal geograaf en studeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkt als beleidsonderzoeker voor verschillende gemeentelijke onderzoeksafdelingen en voor andere rekenkamers. Hij is door deze rol goed bekend met vraagstukken op het gebied van fysiek domein, sociaal domein en de relatie tussen burger en bestuur, bijvoorbeeld door onderzoek naar burger- en overheidsparticipatie en gemeentelijke dienstverlening. Tijmen woont in Amersfoort en in zijn vrije tijd sport en leest hij graag. Nevenfunctie: Lid rekenkamercommissie SED-gemeente (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland) Roxana Chandali Roxana werkt sinds 2021 als zelfstandig onderzoeker en adviseur, met name in en voor het openbaar bestuur. Daarvoor heeft zij lang op uiteenlopende beleidsterreinen bij de rijksoverheid gewerkt als (coördinerend) beleidsadviseur en projectleider. Ook heeft zij gemeentelijke werkervaring en onderzoekservaring. Roxana woont en werkt in Gouda. In haar vrije tijd doet ze onder andere vrijwilligerswerk bij het Streekarchief Midden-Holland. Nevenfuncties: Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen ministerie van BZK (2018-heden) Lid van diverse ad-hoc klachtencommissies ongewenste omgangsvormen (2018-heden) Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van het ministerie van OCW (2023-heden) Lid werkgroep herdenking slavernijverleden Gouda (2023-heden) Margreet Windhorst (secretaris-onderzoeker) Margreet (1966) is opgeleid als historicus en archivaris. Zij vervulde beleidsfuncties bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam. Sinds 2008 werkt zij onder de naam Raamwerk advies en tekst als beleidsadviseur en penvoerder, voornamelijk op het gebied van overheidsinformatie, erfgoed en cultuur. Zij verleent enkele dagen per maand ondersteuning aan de leden van de rekenkamer. Lopende onderzoeken Momenteel loopt er nog één onderzoek, naar het toezicht op en de handhaving van de Energiebesparingsplicht voor bedrijven. Dit is een zogenaamd DoeMee-onderzoek van de Vereniging van Rekenkamers. Aan dit onderzoek doen veel lokale rekenkamers mee en ook de Algemene Rekenkamer is deelnemer. Een dergelijk onderzoek gaat niet heel diep in op lokale bevindingen, maar geeft een globale indruk. Oudere rapporten kunt u terugvinden in het archief van de website. Gebruik zoveel mogelijk trefwoorden. Afgeronde onderzoeken Onderzoek Algoritmen in IJsselstein. Op weg naar betere samenwerking tussen mens en machine (oktober 2024) Nota van bevindingen (pdf, 6.9 MB) Bestuurlijke nota (pdf, 5.5 MB) Presentatie (pdf, 683 kb) Onderzoek naar de toegankelijkheid van de IJsselsteinse stemlokalen tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer in 2023 (april 2024) Ruim baan voor de kiezer (pdf, 28.6 MB) Bestuurlijke nota (pdf, 699 kB) Quickscan doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (april 2023) Doorwerking onderzoeken klachtafhandeling en minimabeleid (pdf, 1.8 MB) Onderzoek tegengaan zorgfraude (maart 2023) Tegengaan zorgfraude (pdf, 1.08 MB) Grip op gemeenschappelijke regelingen, juli 2022 Definitieve rapportage 'Grip op gemeenschappelijke regelingen' (pdf, 1.5 MB) Onderzoek duurzaamheid eigen organisatie, 21 juni 2022 Raadsvoorstel onderzoek interne duurzaamheid (pdf, 236 kB) Duurzaamheid, volledig rapport (pdf, 3.2 MB) Onderzoek minimabeleid, 7 oktober 2021 Rapport minimabeleid Raadsvoorstel minimabeleid Onderzoek klachtafhandeling, 7 oktober 2021 Rapport klachtafhandeling Raadsvoorstel klachtafhandeling Onderzoek doorwerking rekenkameronderzoeken, 16 maart 2021 Rekenkamerbrief onderzoek doorwerking aanbevelingen Onderzoek Kwaliteit Raadsvoorstellen, 10 december 2020 Rapport kwaliteit raadsvoorstellen inclusief bestuurlijke reactie Raadsvoorstel onderzoek kwaliteit raadsvoorstellen Onderzoek Wijkgericht werken, 28 mei 2020 Rapport Wijkgericht werken Bestuurlijke Reactie Wijkgericht werken Raadsvoorstel Wijkgericht werken Onderzoek subsidiebeleid, 12 december 2019 Rapport subsidiebeleid IJsselstein Raadsvoorstel subsidiebeleid Onderzoek RMN, 7 november 2019 Rekenkamerrapport Functioneren en Presteren RMN Bestuurlijke reactie onderzoek RMN Raadsvoorstel onderzoek RMN Jaarverslagen en jaarplannen Jaarplan 2025 (pdf, 132 kB) Jaarplan 2024 (pdf, 145 kB) Jaarverslag 2023 (pdf, 188 kB) Jaarverslag 2022 en jaarplan 2023 (pdf, 157 kB) Jaarverslag 2019 en jaarplan 2020 (pdf, 164 kB) Jaarverslag 2020 en onderzoeksprogramma 2021 (pdf, 1,31 MB) Nieuwsbrieven De rekenkamer brengt minimaal een keer per jaar een nieuwsbrief uit. Zo houdt de rekenkamer de raad op de hoogte van de eigen werkzaamheden. Ook besteden we aandacht aan interessante ontwikkelingen ten aanzien van de lokale rekenkamers in het algemeen. Nieuwsbrief RKIJ, november 2024 (pdf, 1,64 MB) Nieuwsbrief RKIJ, mei 2024 (pdf, 3,41 MB) Nieuwsbrief RKIJ, november 2023 (pdf, 1,86 MB)
- Bron: IJsselstein (Gemeente)
- 2024-12-16