Zoekresultaat 1 - 10 van 19 resultaten

  • Wethouderspreekuur

    Heeft u een idee of mening over een onderwerp van de gemeente? En wilt u dit bespreken met een wethouder?  Maak dan gebruik van het wethouderspreekuur. Het spreekuur is om de week in de oneven weken. Naam Dag en tijd Wethouder Hoekstra maandag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Hartogh Heys van de Lier woensdag tussen 09.00 uur en 10.00 uur Wethouder Le Roy woensdag tussen 15.30 uur en 16.30 uur Wethouder Van der Zwan donderdag tussen 08.30 uur en 09.30 uur Let op: In de schoolvakanties zijn er geen wethouderspreekuren. Spreekuur Tijdens het spreekuur heeft u 20 minuten tijd om met de wethouder te praten. Per gesprek kunnen er maximaal vier personen aanschuiven. Het spreekuur is niet bedoeld om te praten over onderwerpen die een relatie hebben met inspraak, klacht- en bezwaarprocedures en acquisitie. Afspraak maken Wilt u een afspraak maken? Stuur dan een e-mail naar gemeente@smallingerland.nl met als onderwerp Wethouderspreekuur. Zet in de mail met wie u een afspraak wilt en wat u wilt bespreken. 

  • Minimaregelingen

    Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Denk hierbij aan de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, individuele studietoeslag, AV Frieso zorgverzekering, kindregeling en het Sportfonds Smallingerland. Deze regelingen kunnen een aantal kosten voor u vergoeden. Dit kan wanneer uw (gezins)inkomen en vermogen lager is dan de normen (regels) die hiervoor zijn afgesproken.  Budgetgids Meer informatie over de normen en vermogensgrenzen vindt u in de Budgetgids. Download Budgetgids Kijk waar u recht op hebt Er zijn in Nederland en binnen de gemeente Smallingerland veel regelingen en toeslagen, maar hoe weet u nu waar u recht op hebt?  Op de website datgeldtvoormij.nl kunt u bekijken welke toeslagen en/of regelingen u aan kunt vragen. Meer informatie vindt u bij Hulp bij financiële vragen. Bijzondere bijstand Bijzondere bijstand is er als u bijzondere noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed kunt krijgen. Bijvoorbeeld advocaatkosten, kosten bewindvoering of bijzondere reiskosten.  Ook als uw inkomen hoger is dan 115% van de bijstandsnorm die voor u geldt, kunt u misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) bijzondere bijstand. Lever de aanvraag in vóórdat u de kosten gaat maken. Wij kijken graag samen met u of de kosten (deels) vergoed kunnen worden. Aanvragen bijzonder bijstand U kunt de bijzondere bijstand digitaal of schriftelijk aanvragen. Digitaal aanvragen bijzondere bijstand  Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 159kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele inkomenstoeslag (IKT) Had u de afgelopen drie jaar gemiddeld een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm? En bent u en uw partner tussen de 21 en pensioengerechtigde leeftijd? Dan kunt u één keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Deze toeslag mag u overal voor gebruiken. U wordt niet gekort op uw uitkering en de toeslag wordt niet gezien als inkomen.  Let op: Ontving u in de afgelopen 3 jaar studiefinanciering, dan komt u niet voor deze regeling in aanmerking. Hoogte individuele inkomenstoeslag Alleenstaande € 375 Alleenstaande ouder € 375 Gehuwden / samenwonenden € 450 Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en heeft u geen bericht van ons ontvangen? Neem dan contact met ons op. Aanvragen U kunt de Individuele inkomenstoeslag (IKT) digitaal en schriftelijk aanvragen: Digitale aanvraag IKT Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 116kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele studietoeslag Als u studeert en door een beperking niet kunt bijverdienen, dan kunt u een individuele studietoeslag krijgen. Het bedrag is afhankelijk van uw leeftijd.  Voorwaarden Om een individuele studietoeslag te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U volgt een opleiding waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt; U heeft een medische beperking waardoor u naast uw studie niet kunt werken; U heeft geen recht op een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering).   Leeftijd Bedrag 21 jaar en ouder € 359,57 20 jaar € 287,66 19 jaar € 215,66 18 jaar € 179,79 17 jaar € 142,04 16 jaar € 124,06 15 jaar € 107,88 Wat verder belangrijk is Als wij niet genoeg gegevens hebben om te kunnen beslissen of u naast uw studie niet kunt werken door een blijvende beperking, zullen wij een medisch advies opvragen. Hierover nemen wij contact met u op. We kijken alleen naar uw eigen situatie. Als u een partner heeft, dan kijken wij niet naar het (eventuele) inkomen van uw partner. U ontvangt studietoeslag zolang u voldoet aan de voorwaarden.  Een stagevergoeding tot € 215,75 per maand heeft geen invloed op uw studietoeslag. Ontvangt u meer dan € 215,75 per maand stagevergoeding? Dan dan brengen wij de inkomsten uit stagevergoeding boven de € 215,75 per maand in mindering op uw studietoeslag.   Als uw situatie wijzigt, bijvoorbeeld wanneer u geslaagd bent of stopt met de studie, vragen wij u dit direct aan ons door te geven. Zo voorkomt u dat u de toeslag moet terugbetalen. Individuele studietoeslag aanvragen Individuele studietoeslag aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. AV Frieso zorgverzekering Heeft u een laag inkomen en wilt u toch een uitgebreide zorgverzekering? Maak dan gebruik van de AV Frieso Compleet zorgverzekering van de Friesland Zorgverzekeraar. Deze collectieve verzekering is vooral geschikt als u veel zorgkosten heeft. Heeft u weinig zorgkosten, dan is een andere verzekering misschien beter. U kunt alle zorgverzekeringen met elkaar vergelijken op datgeldtvoormij.nl. Voorwaarden U kunt de AV Frieso Compleet verzekering afsluiten als: Uw inkomen lager is dan 115% van de bijstandsnorm; Uw vermogen lager is dan de vermogensgrens; U geen achterstand heeft in de betaling van uw maandelijkse zorgpremie; U al verzekerd bent bij De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen naar De Friesland Wanneer u wel een AV Frieso verzekering wilt afsluiten maar nog bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent dan moet u eerst overstappen naar De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen of een aanvullende zorgverzekering afsluiten kan tot 1 februari van het nieuwe jaar. Dit kan wanneer u voor 31 december uw oude zorgverzekering opzegt. Wanneer u overstapt voor 31 december dan zegt de nieuwe zorgverzekering automatisch de oude zorgverzekering op.  Goed verzekerd Dankzij een bijdrage van de gemeente en een korting van De Friesland Zorgverzekeraar bent u goed verzekerd. Naast de basisverzekering krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding voor: Eigen bijdrage Wmo;  Tandartskosten vanaf 18 jaar; Orthodontie tot 18 jaar; Fysiotherapie; Vergoeding voor een bril. Maandelijkse premie, medische keuring en eigen risico In 2024 is de maandelijkse premie voor de AV Frieso € 167,65 per maand. Er is geen medische keuring nodig om deze verzekering af te sluiten. U kunt het eigen risico in termijnen betalen.  Meer informatie vindt u op de website van zorgverzekeraar De Friesland.  Aanvragen AV Frieso Compleet aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Kindregeling De kindregeling is er om alle kinderen mee te kunnen laten doen. Ook als ouders dit zelf niet kunnen betalen. Als u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm, kunt u een aanvraag doen voor bijvoorbeeld zwemlessen, schoolreisjes, schoolspullen, contributie voor een sport- of muziekvereniging en sportattributen voor uw kind van 0 tot 18 jaar.  Iedere aanvraag voor het vergoeden van kosten moet u van te voren aanvragen. Een medewerker van 'Samen voor alle Kinderen' neemt contact met u op.  Aanvragen Kindregeling Sportfonds Smallingerland Sportfonds Smallingerland is voor alle inwoners van de gemeente Smallingerland vanaf 18 jaar die willen sporten, maar dit niet zelf kunnen betalen. Het lidmaatschap bij een sportvereniging wordt vanuit het Sportfonds vergoed. Aanvragen Sportfonds Kwijtschelding belastingen Soms hoeft u met een inkomen op bijstandsniveau bepaalde gemeentelijke belastingen niet te betalen. Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Controleer het zelf Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Kijk waar u recht op hebt Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.  Tijdelijke witgoedregeling Is uw wasmachine of koelkast aan vervanging toe? Mogelijk komt u in aanmerking voor onze tijdelijke witgoedregeling. De tijdelijke witgoedregeling valt onder onze subsidieregeling voor energiebesparende producten. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Voorwaarden witgoedregeling U kunt gebruik maken van de tijdelijke witgoedregeling als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de waardebon voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de waardebon voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl   Energiebesparende producten Wilt u uw energierekening verlagen en uw huis verduurzamen?  Misschien kunt u subsidie krijgen voor energiebesparende producten. De energiebesparende producten vallen onder onze subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Welke energiebesparende producten zijn er? Kleine energiebesparende producten, zoals radiatorfolie, tochtstrippen, ledverlichting  Witgoedproducten, zoals een koelkast of wasmachine U kunt subsidie voor energiebesparende producten krijgen als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend/alleenstaande ouder*: € 2.131,-  € 15.150,-       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand: € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend:  € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de voucher voor kleine energiebesparende producten is € 80,- De hoogte van de voucher voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de voucher voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl  

  • Parkeervergunning vergunningszone

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt of in een vergunningszone, vraag dan een parkeervergunning voor een vergunningszone aan. U kunt maximaal 3 kentekens op uw adres registreren. Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee bij de aanvraag van de parkeervergunning als u een auto least of een auto van uw werkgever gebruikt. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket.   Digitaal Parkeerloket   Kosten Vergunningen Kosten per kalenderjaar Eerste vergunning € 43,80 Tweede vergunning € 87,10 Derde vergunning € 130,70

  • Vergunning betaald parkeerterrein

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €168,20 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,40 Weekkaart (B) €59,10 Maandkaart (C) €200,60 Jaarkaart (D) €1891,70

  • Geldzorgen: wees er op tijd bij

    Energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, verhuurders en zorgverzekeraars zijn sinds 2021 verplicht om beginnende betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. Dit staat in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). De gemeente kan u hierdoor sneller helpen bij geldzorgen.  U krijgt een brief van ons In deze brief staan de mogelijkheden voor hulp bij en ondersteuning van vragen over geld. Deze hulp is gratis. De hulp wordt gegeven door Team Vroegsignalering. In sommige situaties neemt dit team direct contact met u op. Team Vroegsignalering Team Vroegsignalering helpt u om te voorkomen dat u verder in financiële problemen komt. Heeft u vragen over de brief of over een achterstand in betalingen? Dan kunt u met een van de medewerkers contact opnemen. De contactgegevens staan hieronder: Janneke Haagsma: 0512 581 234 Wilt u niet dat de gemeente informatie over uw betalingsachterstanden ontvangt? Laat dit dan aan uw energieleverancier, drinkwaterbedrijf, verhuurder en/of zorgverzekeraar weten. De gemeente gebruikt de informatie over een betalingsachterstand alleen om u te helpen. U bepaalt zelf of u gebruik wil maken van onze hulp. Geen brief, wel geldzorgen? Heeft u geen brief van ons ontvangen, maar heeft u wel geldzorgen? Neem dan contact op met Carins. Carins helpt en ondersteunt bij geldproblemen of geldzorgen. Carins is bereikbaar via: Telefoonnummer: 088 506 5400 (op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur) Bezoekadres: Moleneind NZ 56 in Drachten Website: Schuld & financiën - Carins 

  • Buurtbudget aanvragen

    Heeft u een plan waarmee de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp groter wordt? Wijkraden, verenigingen van dorpsbelang of inwoners van een wijk of dorp kunnen bij de gemeente een bijdrage aanvragen voor een voorziening of activiteit. Vraag voor 1 oktober het buurtbudget voor 2024 aan om meegenomen te worden in de laatste aanvraagronde.  Buurtbudget aanvragen Dit moet u weten De voorziening of activiteit is gericht op verbeteringen in de directe woonomgeving, is openbaar toegankelijk en bereikt zoveel mogelijk inwoners van de wijk of het dorp. Inwoners hoeven niet lid te zijn of te betalen om er gebruik van te maken. U betaalt zelf een deel van de kosten, bijvoorbeeld via een sponsor of eigen werkzaamheid. De richtlijn hiervoor is 20%. Voeg bij de aanvraag een stappenplan en een begroting. Alleen kosten die een direct verband houden met de voorziening of activiteit komen voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking. Bent u inwoner? Voeg dan een handtekeningenlijst met minstens 25 medestanders uit de wijk of het dorp toe aan de aanvraag. En het is handig om de wijkraad of vereniging van dorpsbelang op de hoogte te stellen. Het plan is binnen één jaar uitgevoerd. Het plan is niet in strijd met gemeentelijk beleid en is geen onderdeel van lopende projecten of procedures. De gemeente heeft niet al eerder (negatief) over het plan besloten. Voor elke wijk en dorp is een bedrag gereserveerd. Op is op. Een goede oogst in Sydwende Benieuwd wat u kunt doen met het buurtbudget? Lees hier het persoonlijke verhaal van Carry Spigt, die fruitbomen plantte dankzij het buurtbudget.

  • Gebiedsprogramma Centrum Drachten

    In 2022 is de Centrumvisie opgesteld. Hierin staat in grote lijnen omschreven wat de ambities zijn voor het centrum van Drachten. Deze ambities zijn nu vertaald naar een Gebiedsprogramma.  In het Gebiedsprogramma deel 1 (pdf 42MB) en het Gebiedsprogramma deel 2 (pdf 76MB). staat wat we willen bereiken in de verschillende delen van het centrum en wat daarvoor nodig is. Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor op verschillende plekken in het centrum van Drachten concrete maatregelen te nemen om het levendiger en aantrekkelijker te maken.  Hieronder lichten we de actuele voorstellen van het college van B&W toe. De gemeenteraad van Smallingerland moet hier nog mee instemmen en behandelt de voorstellen in september en begin oktober 2024. Het aanpakken van het centrum is een kwestie van lange adem. Er moet een hoop gebeuren en dat kan de gemeente niet alleen. Veel ondernemers en vastgoedeigenaren werken al actief mee. Welke delen van het centrum willen we eerst gaan aanpakken? Vergroenen van vijf straten/pleinen Parkeerterrein Vogelzang  Raadhuisplein Vergroenen op vijf plekken Op vijf plekken in het centrum zien we mogelijkheden snel verbeteringen door te voeren door onder andere meer groen toe te voegen. Het gaat om: De zuidzijde van het Moleneind langs de vaart De entree van parkeerterrein de Marke vanaf de Drift De achterzijde van het Knobelsdorffplein tussen de Zuiderbuurt en de entrees van de parkeergarages Het pleintje aan de Westerstraat De Kerkstraat tussen de Kaden en het Raadhuisplein De verbetering is vooral gericht op het toevoegen van groen en het zorgen voor meer levendigheid (verblijfskwaliteit). De gemeenteraad wordt gevraagd hiervoor €400.000 beschikbaar te stellen. Het verbeteren van deze plekken doen we samen met pandeigenaren en ondernemers. Met hen gaan we bespreken welke kansen en mogelijkheden er zijn om de gebouwen ook te verbeteren en aantrekkelijker te maken. Naar verwachting zijn de straten en pleinen klaar in 2025/2026. Lees ook het raadsvoorstel Gebiedsprogramma centrum en quick wins (pdf 343kB) en de kaart met quick wins (pdf 3,6MB).    Afbeelding: verschillende gebieden voor snelle verbetering. Zie hier een foto van de huidige Kerkstraat en een inspiratiebeeld.  Parkeerterrein Vogelzang  Het Vogelzangterrein kan wel een opknapbeurt gebruiken. We willen hier de aantrekkelijkheid van de panden verbeteren en zorgen voor meer levendigheid door onder andere meer woningen toe te voegen. Het projectgebied omvat de straten Noorderbuurt, Vogelzang, Houtlaan en de Oosterstraat. Het doel voor hier is om een aantrekkelijke entree van het centrum te maken met een mix van verblijven, wonen, werken en recreëren. Dat kan door ruimte te bieden aan onder andere horeca, woningen, kantoren, maatschappelijke voorzieningen en een bioscoop. Net zoals bij het Raadhuisplein willen we van deze omgeving een fijne groene plek maken. Daarom hebben we ook hier de wens een ondergrondse parkeergarage te bouwen.  Om dit alles mogelijk te maken heeft de gemeente Smallingerland een subsidieaanvraag van 5 miljoen euro gedaan bij de rijkssubsidieregeling Impulsaanpak Winkelgebieden. Deze subsidie kan aangevraagd worden voor het verbeteren van winkelgebieden. Daarnaast werken we aan een intentieovereenkomst met verschillende pandeigenaren en ondernemers.  Raadhuisplein Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. Op basis daarvan hebben we de volgende ambitie opgesteld: Het Raadhuisplein wordt de huiskamer van Drachten. Het wordt een plek die verrast, waar je altijd graag komt, overdag en ’s avonds. Een plek waar iets te beleven valt, wanneer er evenementen en activiteiten plaatsvinden, maar ook op rustige momenten en buiten openingstijden van de winkels. Een plek die optimaal is verbonden met de rest van het centrum.  In mei onderging het Raadhuisplein al een tijdelijke metamorfose. Met onder andere meer groen, zitplaatsen en speelplekken. We zien dat hier al veel gebruik van wordt gemaakt. We sluiten nu de ‘inspiratiefase’ af en weten wat de wensen en eisen zijn voor de definitieve nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. De volgende fase staat in het teken van het ontwerp. Waar moet het ontwerp voor het nieuwe Raadhuisplein allemaal aan voldoen? Dat staat in het Programma van Eisen (PvE). In het PvE staan voorwaarden, wensen en eisen waar ontwerpbureaus rekening mee moeten houden voor het definitieve ontwerp. We verwachten dat het kiezen van een ontwerpbureau en het maken van de ontwerpen voor het nieuwe Raadhuisplein duurt tot de herfst van 2025. Als deze ontwerpen klaar zijn, organiseren we een verkiezing, zodat het publiek een ontwerp kan kiezen. Het winnende ontwerp wordt verder uitgewerkt en uitgevoerd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een voorbereidingskrediet van €550.000 beschikbaar te stellen voor de ontwerpfase. Lees ook het raadsvoorstel Herinrichting en krediet Raadhuisplein (pdf 469kB). Lees het Programma van Eisen (pdf 34MB) of de publiekssamenvatting van het Programma van Eisen.  Meer hierover weten? Kom naar de inloopbijeenkomst. Wilt u meer informatie over de ontwikkelingen in het centrum? Of heeft u een vraag of een idee? Kom dan langs op de inloopbijeenkomst. Wanneer: woensdag 11 september tussen 18.30 - 20.30 uur Waar: het Kr88lab, Raadhuisplein 1 U kunt op elk gewenst moment binnenlopen.   

  • Leerlingenvervoer aanvragen

    Als uw kind naar speciaal onderwijs gaat of de school niet vlakbij huis ligt, kunt u leerlingenvervoer aanvragen. Vul het aanvraagformulier in door in te loggen met DigiD. Leerlingenvervoer aanvragen Mocht het aanvragen van leerlingenvervoer niet lukken met uw eigen DigiD, dan kunt u een mail sturen naar: gemeente@smallingerland.nl. Vervolgens sturen wij u het aanvraagformulier per post toe. Voorwaarden U komt in aanmerking voor de vergoeding van reiskosten als de afstand naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school meer is dan 6 kilometer voor basisonderwijs (PO) 3 kilometer voor speciaal basisonderwijs (SBO) 2 kilometer voor speciaal onderwijs (SO) Kosten Het kind gaat naar het (voorgezet) speciaal onderwijs: geen eigen bijdrage. Het kind gaat naar het basisonderwijs of naar het speciaal basisonderwijs en het gecorrigeerde verzamelinkomen van beide ouders ligt onder de norm: geen eigen bijdrage. Anders betaalt u een eigen bijdrage voor maximaal 2 kinderen per gezin. Is het kind jonger dan 9 jaar? Het kind mag altijd gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een kilometervergoeding. Is het kind 9 jaar of ouder? Het kind kan alleen op advies van school gebruik maken van taxivervoer. Brengt en haalt u het kind zelf? U krijgt een vergoeding op basis van een jaarkaart van het openbaar vervoer. Heeft u meer kinderen die recht hebben op leerlingenvervoer? U krijgt een kilometervergoeding. Gaat het kind op de fiets of de bromfiets? U krijgt een fiets- of bromfietsvergoeding. Dit moet u weten Leerlingvervoer vraagt u aan bij de gemeente waar het kind langdurig verblijft. Dat kan een andere gemeente zijn dan waar het kind staat ingeschreven. Er wordt geen vergoeding met terugwerkende kracht betaald. Begeleiding is primair een taak van de ouders. Zij moeten dit zelf regelen. Leerlingenvervoer is alleen vervoer van woning naar school en terug. Bij co-ouderschap dienen beide ouders een aanvraag in voor leerlingenvervoer bij de gemeente waar zij staan ingeschreven. Bepaal de kortste route in de ANWB routeplanner. Een leerling in het (voortgezet) speciaal onderwijs die in een internaat of pleeggezin verblijft, kan in aanmerking komen voor weekeinde- en vakantievervoer. Een leerling die langdurig elders verblijft vanwege medische redenen en daar ook naar school gaat, komt niet in aanmerking voor weekeinde- en/of vakantievervoer. Wetten en regels Lees de samenvatting van de Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Smallingerland. De volledige verordening staat op Overheid.nl.

  • Wijkmanagers

    De wijkmanager houdt in de gaten wat er in de wijken en dorpen van Smallingerland speelt. Samen met bewoners en organisaties bekijkt hij wat er nodig is om de wijk of het dorp te verbeteren. De wijkmanagers zorgen ook voor de wijkatlas: een naslagwerk met informatie over het woon- en leefklimaat in wijken, buurten en dorpen. De wijkatlas verschijnt iedere 2 jaar.  In Smallingerland zijn twee wijkmanagers werkzaam. Wilt u contact met een van de wijkmanagers, stuur dan een e-mail naar gemeente@smallingerland.nl. Buurtbudget Vraag het buurtbudget aan als u een plan heeft waarmee de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp groter wordt. 

  • Moeilijke brief melden

    Begrijpelijke Taal in Smallingerland We doen als gemeente ons best om in duidelijke taal te schrijven. Wij vinden het belangrijk dat alle inwoners onze teksten begrijpen. Toch kan het gebeuren dat een tekst niet duidelijk genoeg is. En u misschien niet begrijpt wat er staat of van u verwacht wordt. Misschien staan er moeilijke woorden in een zin. Of is de zin veel te lang. Dan willen we dit graag weten! Onduidelijke informatie? Laat het ons weten! Heeft u een moeilijke brief of e-mail van ons gekregen? Begrijpt u een tekst op onze website niet? Of is een bericht op social media niet duidelijk? Laat het ons weten! Dan zorgen wij voor een tekst die wel duidelijk is. Hoe kunt u een onduidelijke tekst met ons delen? •    In het gemeentehuis staat een 'brievenwasmachine' waar u de brief in kunt doen. •    Via een e-mail: info@gemeentesmallingerland.nl (vermeld: Duidelijke Taal) •    Via de post (zonder postzegel): Gemeente Smallingerland Begrijpelijke Taal Antwoordnummer 73 9200 VB  DRACHTEN Omcirkel op de brief wat u niet duidelijk vindt. Als u een reactie van ons wilt, zet dan uw naam en telefoonnummer (of adres of e-mail) op de brief of in de mail. Duidelijk is iets anders dan of u het ermee eens bent Soms bent u het gewoon niet eens met wat in de brief staat. Dan vindt u de brief dus best duidelijk, maar dan wilt u reageren op de inhoud. In dat geval kunt u het beste contact opnemen met de schrijver van de brief. Wat doen we met uw schrijftip? Wij zijn erg blij met uw hulp. Op deze manier kunnen wij onze teksten verbeteren. Wij kijken of de tekst simpeler kan. Zodat iedereen ze begrijpt. Wat gebeurt er met uw gegevens? Soms staat er persoonlijke informatie in de brief. Zoals uw adres of BSN-nummer. Streep deze informatie goed door. Laat u uw naam en contactgegevens achter? We gebruiken deze gegevens alleen om u een reactie te sturen.   Begrijpelijke taal is beter voor iedereen Waarom is begrijpelijke taal belangrijk? Alles wat we doen is voor onze inwoners. Daarom is het belangrijk dat u begrijpt wat wij schrijven. Zonder dat u daarvoor hulp van anderen moet vragen. Zo weet u waarom u een brief van ons krijgt, wat er van u verwacht wordt en wat uw rechten en plichten zijn. Ook als u moeite heeft met lezen en schrijven moet u ons kunnen begrijpen.