Zoekresultaat 1 - 10 van 14 resultaten

  • Individuele studietoeslag

    De individuele studietoeslag is een geldbedrag voor studenten met een beperking. De reden hiervoor is dat studenten met een beperking vaak niet of nauwelijks kunnen bijverdienen. Deze toeslag is een steuntje in de rug om toch een opleiding te doen. Aanvraagformulier individuele studietoeslag downloaden (PDF) Voorwaarden Je komt in aanmerking voor een individuele studietoeslag, als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden: Je bent 15 jaar of ouder. Je volgt een studie waarvoor je studiefinanciering of een tegemoetkoming scholieren krijgt (WTOS). Je kunt als gevolg van een ziekte of gebrek structureel naast de studie geen inkomsten verwerven. Je woont in de gemeente Putten. Hoogte van de bijdrage De hoogte van de individuele studietoeslag bedraagt vanaf 1 juli 2024 voor een persoon ouder dan 21 jaar maximaal € 359,57 per maand. Deze bedragen wijzigen regelmatig. De individuele studietoeslag is belast. Leeftijd in jaren Netto bedragen studietoeslag per maand 21 jaar en ouder € 359,57 20 jaar € 287,66 19 jaar € 215,75 18 jaar € 179,79 17 jaar € 142,04 16 jaar € 124,06 15 jaar € 107,88 Vrijlating stagevergoeding (art. 7b) € 211,67. De gemeente beoordeelt uw aanvraag De gemeente beoordeelt of u recht heeft op de individuele studietoeslag.

  • Structurele subsidie cultuur

    Heeft uw organisatie geld nodig om sommige producten en activiteiten te leveren? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de producten of activiteiten zijn. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. Tot en met 30 september 2024 kon u de subsidie aanvragen. In 2025 zetten wij de aanvraag weer open.

  • Afvalbrengstation

    De gemeente heeft een afvalbrengstation waar u als inwoner uw afval brengt. Dit gaat om o.a.: Grof huisvuil. Grotere hoeveelheden afval (zoals tuinafval). Gebruiksgoederen (zoals koelkasten, televisies en andere apparaten die je thuis gebruikt). Gereedschap inleveren voor stichting Gered Gereedschap Nijkerk Chemisch afval (bijvoorbeeld verf, batterijen en olieproducten). Bijzonder afval. Meer informatie staat op de website www.mijnafvalwijzer.nl. Kosten Als u afval brengt kost dit geld. De kosten voor ieder afvalsoort vindt u in het AfvalABC op www.mijnafvalwijzer.nl. Openingstijden afvalbrengstation maandag gesloten dinsdag gesloten woensdagmiddag 13.00-16.00 uur donderdagavond 18.00-20.00 uur (alleen tijdens de zomertijd: april tot en met 24 oktober 2024) vrijdagmiddag 13.00-16.00 uur zaterdagmorgen 08.30-12.30 uur Tijdens feestdagen kunnen de openingstijden afwijken. Voorwaarden Alleen inwoners uit de gemeente Putten toegestaan. Tractoren en vrachtauto’s hebben geen toegang tot het terrein van het afvalbrengstation. Brengen van bedrijfsafval mag niet. Iedere bezoeker mag maximaal 2 m3 grofvuil brengen. Volg de aanwijzingen van het personeel op. U mag geen spullen van het afvalbrengstation meenemen. Betreden op eigen risico. Kinderen onder de 12 jaar en huisdieren moeten voor de veiligheid in de auto blijven. Alleen stapvoets rijden. Pinnen? Ja graag! Wij willen u vragen om met de pin te betalen. Toch liever contant betalen? Dat kan ook.  Contactgegevens Hoge Eng-West 5 Postbus 400, 3880 AK Putten T (0341) 359 611 F (0341) 359 659 E info@putten.nl

  • Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties

    In Nederland gebruiken veel overheidsorganisaties uw gegevens. Het gaat om gegevens van burgers, bedrijven en bijvoorbeeld gebouwen. Het is dus belangrijk dat al die gegevens kloppen. Staat er toch een fout in een registratie? Dan moet deze snel worden hersteld. Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties kan hierbij helpen. Direct een melding doen bij het MFO Op deze website staan 3 formulieren: voor burgers, bedrijven en (semi)overheidsorganisaties.  

  • Sanering bodemverontreiniging

    Een bodemtoets voor de vergunning is nodig bij bouwplannen voor: Huizen. Kantoren. Fabrieken. Een bodemtoets is een onderzoek naar vervuiling in de grond. Blijkt uit het onderzoek dat de bodem vervuild is? Dan mag de gemeente eisen dat sanering moet plaatsvinden. Dit hangt af van de ernst van de verontreiniging. Bij een niet-ernstig geval van bodemverontreiniging mag de gemeente besluiten dat bouwen mag. Bij een ernstige bodemvervuiling mag de gemeente saneringsmaatregelen verplichten. Dit betekent dat de vervuilde grond moet worden afgevoerd. Sanering is bijvoorbeeld nodig bij de verwijdering van een ondergrondse huisbrandolietank.

  • Bijstand voor zelfstandigen (Bbz)

    U heeft een eigen bedrijf of uw wilt een eigen bedrijf starten. Als ondernemer heeft u geen recht op een gewone bijstandsuitkering. Is uw inkomen tijdelijk lager dan de bijstandsnorm? Dan kunt u bij de gemeente bijstand voor zelfstandigen aanvragen. Dit heet een Bbz-uitkering. Er zijn twee verschillende uitkeringen mogelijk: U krijgt of leent een bedrijfskapitaal. U krijgt of leent een aanvulling op uw inkomen tot de bijstandsnorm. Aanvraagformulier bijstand voor zelfstandigen (PDF downloaden) U vraagt de bijstand voor zelfstandigen aan bij de gemeente. U heeft de volgende bewijstukken nodig: Uw geldige identiteitsbewijs (geen rijbewijs). Bankafschriften van de laatste drie maanden van alle rekeningen. Uw huurcontract of koop- en hypotheekakte van uw woning. Een recent bewijs van de WOZ-waarde van uw woning. Een overzicht van uw vermogen. Uw bedrijfsplan. Bewijs van inschrijving in de Kamer van Koophandel (KvK). Heeft u een partner? Stuur dan ook de bewijsstukken van uw partner mee.

  • Leerplicht

    De gemeente mag voor uw kind vrijstelling van de leerplicht geven. Dit betekent dat het niet naar school hoeft. Dit kan bijvoorbeeld: Bij lichamelijke of psychische ongeschiktheid. De gemeente heeft dan een verklaring van een arts of een psycholoog nodig. Als uw kind staat ingeschreven op een school in het buitenland. Bij bezwaren tegen de levensbeschouwelijke richting van scholen in uw buurt. Vervangende leerplicht Zit uw kind tegen het einde van de leerplichtige periode en heeft hij of zij moeite op school? Vraag of uw kind in dat jaar een ander programma mag volgen. Dit is de vervangende leerplicht. Het programma van de vervangende leerplicht bestaat uit algemeen vormend onderwijs en beroepsgericht onderwijs. Daarnaast bevat het praktijktijd. Dit is licht werk. Gaat uw kind dit traject in? Schrijf uw kind dan in bij een instelling waar het aangepaste onderwijs kan volgen. Leerlingzaken Noord-Veluwe Leerlingzaken wordt uitgevoerd door de Samenwerking Noord-Veluwe (SNV). Binnen de SNV wordt Leerlingzaken uitgevoerd door gastheergemeente Harderwijk. Leerlingzaken voert de Leerplichtwet uit voor de gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Zeewolde. Het belangrijkste doel is om schooluitval terug te dringen, zodat alle kinderen een diploma krijgen. Ook voert Leerlingzaken de Wet op de Regionale Meld- en Coördinatiepunt(RMC) uit voor deze gemeenten. Ook is de gemeentelijke jeugdcoördinator bij Leerlingzaken gevestigd. De gemeente Harderwijk heeft de uitvoering van de werkzaamheden belegd bij Meerinzicht.  Leerplicht De Leerplichtwet bepaalt dat kinderen van hun 5e tot 18e verjaardag naar school moeten. De leerplicht stopt aan het einde van een schooljaar waarin een leerling 16 jaar is geworden. Vanaf het vierde jaar mag uw kind naar school. Als uw kind vijf jaar is geworden is het in Nederland verplicht om naar de basisschool te gaan. U, als ouder, bent verantwoordelijk voor het inschrijven op een school die voor uw kind geschikt is. Lees meer. Startkwalificatie De Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) is er voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. De RMC-wet stelt dat iedere jongere zo’n startkwalificatie zou moeten hebben. Dat is een havo-, vwo- of mbo-diploma (minimaal niveau 2). Een vmbo-diploma is geen startkwalificatie. Scholen zijn bij de wet verplicht om verzuim en in- en uitschrijvingen te melden bij Leerlingzaken. Op deze manier zijn alle jongeren in beeld die nog geen startkwalificatie hebben. Lees meer Verlof & verzuim Kinderen moeten elke dag naar school. De Leerplichtwet kent geen snipperdagen. Bij sommige bijzondere omstandigheden kunt u verlof aanvragen. U kunt bij ons terecht voor aanvraag van verlof en vrijstelling, maar ook voor informatie over spijbelen en het aanmelden van verschillende soorten verzuim. Lees meer

  • Structurele subsidie algemene activiteiten

    Heeft uw organisatie geld nodig om sommige producten en activiteiten te leveren? Vraag een subsidie aan bij de gemeente. In een beschikking spreken de organisatie en de gemeente af wat de producten of activiteiten zijn. Na 12 maanden beoordelen wij de uitgaven. De aanvrager levert een verslag in over de inhoud en een financieel verslag. Is het resultaat negatief? De gemeente mag de subsidie (voor een deel) terug vragen. Tot en met 30 september 2024 kon u de subsidie aanvragen. In 2025 zetten wij de aanvraag weer open.

  • Individuele inkomenstoeslag

    De individuele inkomenstoeslag is een regeling voor mensen die drie jaar of langer een minimuminkomen hebben uit werk of uitkering. Daarbij is er geen enkel uitzicht op verbetering van dit inkomen. De toekenning is voor een periode van 12 maanden. De hoogte van het bedrag wordt door de gemeente berekend. U krijgt de toeslag alleen als u aan de voorwaarden voldoet. Bent u helemaal arbeidsongeschikt? Ook dan kan het zijn dat u recht hebt op de individuele inkomenstoeslag. Aanvraagformulier individuele inkomenstoeslag downloaden (PDF)

  • Dieren - Wat te doen bij

    U ziet al dagen een kat in uw buurt rondlopen die wel erg mager is. Of er ligt een dode hond of kat aan de kant van de straat. U wilt dit graag doorgeven, maar waar kunt u terecht? Het antwoord vindt u op deze pagina. Dierenenambulance Noord-West Veluwe Dierenambulance Noord-West Veluwe regelt de opvang voor gevonden en vermiste zwerfdieren. Aangeboden en gevonden huisdieren, honden en katten worden naar Dierencentrum De Ark overgebracht. Contactgegevens: T (0341) 230 529 (dagelijks bereikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur) www.dierenambulance.eu www.facebook.com/DierenambulanceNoordWestVeluwe In levensbedreigende situaties is de dierenambulance 24/7 bereikbaar. Let op: als er een gevonden loslopende hond of kat wordt aangemeld en opgehaald door de dierenambulance, waarvan de eigenaar later bekend wordt, dan rekent de dierenambulance een rittenprijs voor het vervoer aan de eigenaar. De eigenaar blijft verantwoordelijk voor zijn/haar dier.  Dit geldt voor levende, gewonde en dode dieren. Als vinder/melder van een dier betaalt u niets. Dierencentrum De Ark Hebt u een zwerfhond of -kat gevonden? Of is uw eigen huisdier weg? Neem dan contact op met Dierentehuis De Ark, de regionale opvang voor zwerfhonden en -katten. Contactgegevens: Leuvenumseweg 70, 3847 LD Harderwijk T (0341) 416 127 (dagelijks bereikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur) E info@dierencentrumdeark.nl www.dierencentrumdeark.nl Amivedi U kunt ook kijken op de landelijke Amivedi website: www.amivedi.nl/. Op deze website worden vermiste en gevonden dieren geregistreerd. Chip Sinds april 2013 is het verplicht alle honden te laten chippen en registreren. Voor katten geldt deze plicht nog niet. Door uw huisdier te voorzien van een chip, voorkomt u dat uw huisdier blijvend vermist raakt. Pas uw adresgegevens wel aan als u verhuist. Voor meer informatie: www.chipjedier.nl. Natuurdieren Natuurdieren en wild (alle natuurvogels, egels, hazen, konijnen, dassen, vossen, herten, wilde zwijnen, etc.) die gewond of in nood zijn en hulp nodig hebben of dood langs de gemeentelijke weg liggen, kunt u melden bij de politie via telefoonnummer 0900 8844. De dierenambulance is niet verplicht hiervoor te rijden. Vindt u natuurdieren en wild langs de snelweg? Dan kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat via telefoonnummer 0800 8002. Vindt u natuurdieren en wild langs de provinciale weg? Dan kunt u contact opnemen de Provincie Gelderland via telefoonnummer 026 359 99 99. Preventieve maatregelen en schade door de wolf De nationale regels over soortenbescherming zijn vastgelegd in de Wet natuurbescherming. De provincies zijn wettelijk verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet en het natuurbeleid in relatie tot wolven. In opdracht van de provincie Gelderland is de gebiedscommissie preventie Wolvenschade opgericht. De provincie keert vergoedingen uit voor schade die door wolven is veroorzaakt. Of voor (een deel van) de kosten voor preventieve maatregelen. Een wolvenconsulent van de provincie Gelderland kijkt met u mee op welke wijze u het beste maatregelen kunt nemen. In de legesverordening van de gemeente Putten is een uitzondering gemaakt voor de aanvraag van wolfwerende rasters. Het betaalde legesbedrag wordt weer teruggestort. Als u schade heeft van wolven meldt u dit dan zo snel mogelijk bij BIJ12 via telefoonnummer (085) 486 22 22. Maandag t/m vrijdag zijn zij telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 17.00 uur. Meer informatie is te vinden op www.gelderland.nl/de-wolf Dode dieren Huisdieren of een klein hobbydier, zoals een kip, kunt u na overlijden achterlaten bij uw dierenarts. Hieraan zijn kosten verbonden, die u bij het aanbieden direct betaalt. De dierenambulance kan uw dode huisdier ook vervoeren naar een door u gewenste bestemming. Zij rekenen daarvoor een rittenprijs.  De gemeente Putten heeft geen kadaverbak. Is een groot hobbydier overleden of heeft u een partij slachtafval? Dan kunt u een afspraak maken met Rendac via www.rendac.nl of door te bellen naar 0900 9221.  Dierenmishandeling Hebt u het idee dat een dier wordt mishandeld? Meld dit dan bij het landelijke meldpunt voor dierenmishandeling. Dit kan op telefoonnummer 144 red een dier, of vraag naar dierenpolitie. U kunt ook contact opnemen met de Dierenbescherming: www.dierenbescherming.nl