Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 1 - 10 van 27 resultaten
- Externe link: Leges en tarieven
De leges zijn de kosten die u als inwoner of ondernemer moet betalen als u een dienst of product van de gemeente afneemt. Bijvoorbeeld als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen, maar ook als u een aanvraag voor een bouw- of omgevingsvergunning doet. Waarom heffen we leges? Het is gebruikelijk dat de degene die de dienst of het product afneemt, de kosten (leges) daarvoor geheel of voor een deel zelf betaalt. Zo zorgen we ervoor dat niet alle inwoners meebetalen aan diensten waar een aantal mensen gebruik van maken. Hoogte van de leges De hoogte van de leges wordt voor een deel landelijk en voor een deel door de gemeente zelf bepaald. De leges verschillen per aanvraag. De hoogte van deze kosten wordt aan het einde van elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Moet u betalen voor een product of dienst? Dan staat dat vermeld bij het product of de dienst. Meestal betaalt u op het moment van de aanvraag. Legesverordening In de legesverordening staat wat de tarieven per dienst zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de kosten die verbonden zijn aan het leveren van de specifieke diensten. Meer informatie en contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de leges? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via ons contactformulier of door te bellen naar 0512 58 12 34.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Ontheffing voetgangersgebied
Vraag een ontheffing voetgangersgebied aan als u met uw voertuig in het voetgangersgebied moet zijn. Voor inloggen als bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Heeft u een éénmanszaak dan kunt u uw DigiD gebruiken. Een pasje voor de zakpalen kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het pasje na gebruik weer in op het gemeentehuis en u krijgt uw borgsom teruggestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing voetgangersgebied € 36,90 + € 90,- borgsom
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-17
- Externe link: Minimaregelingen
Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Denk hierbij aan de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, individuele studietoeslag, AV Frieso zorgverzekering, kindregeling en het Sportfonds Smallingerland. Deze regelingen kunnen een aantal kosten voor u vergoeden. Dit kan wanneer uw (gezins)inkomen en vermogen lager is dan de normen (regels) die hiervoor zijn afgesproken. Budgetgids In de budgetgids van de gemeente Smallingerland vindt u een overzicht van alle regelingen en extra's voor mensen met een laag inkomen. In de gids staan ook de voorwaarden en grenzen voor inkomen en vermogen. Daarnaast vindt u er informatie over organisaties die kunnen helpen.. Budgetgids 2025 Kijk waar u recht op hebt Er zijn in Nederland en binnen de gemeente Smallingerland veel regelingen en toeslagen, maar hoe weet u nu waar u recht op hebt? Op de website datgeldtvoormij.nl kunt u bekijken welke toeslagen en/of regelingen u aan kunt vragen. Meer informatie vindt u bij Hulp bij financiële vragen. Bijzondere bijstand Bijzondere bijstand is er als u bijzondere noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed kunt krijgen. Bijvoorbeeld advocaatkosten, kosten bewindvoering of bijzondere reiskosten. Ook als uw inkomen hoger is dan 115% van de bijstandsnorm die voor u geldt, kunt u misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) bijzondere bijstand. Lever de aanvraag in vóórdat u de kosten gaat maken. Wij kijken graag samen met u of de kosten (deels) vergoed kunnen worden. Aanvragen bijzonder bijstand U kunt de bijzondere bijstand digitaal of schriftelijk aanvragen. Digitaal aanvragen bijzondere bijstand Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 159kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele inkomenstoeslag (IKT) Had u de afgelopen drie jaar gemiddeld een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm? En bent u en uw partner tussen de 21 en pensioengerechtigde leeftijd? Dan kunt u één keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Deze toeslag mag u overal voor gebruiken. U wordt niet gekort op uw uitkering en de toeslag wordt niet gezien als inkomen. Let op: Ontving u in de afgelopen 3 jaar studiefinanciering, dan komt u niet voor deze regeling in aanmerking. Hoogte individuele inkomenstoeslag Alleenstaande € 375 Alleenstaande ouder € 375 Gehuwden / samenwonenden € 450 Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en heeft u geen bericht van ons ontvangen? Neem dan contact met ons op. Aanvragen U kunt de Individuele inkomenstoeslag (IKT) digitaal en schriftelijk aanvragen: Digitale aanvraag IKT Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 116kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele studietoeslag Als u studeert en door een beperking niet kunt bijverdienen, dan kunt u een individuele studietoeslag krijgen. Het bedrag is afhankelijk van uw leeftijd. Voorwaarden Om een individuele studietoeslag te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U volgt een opleiding waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt; U heeft een medische beperking waardoor u naast uw studie niet kunt werken; U heeft geen recht op een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering). Leeftijd Bedrag 21 jaar en ouder € 369,75 20 jaar € 295,80 19 jaar € 221,85 18 jaar € 184,88 17 jaar € 146,06 16 jaar € 127,57 15 jaar € 110,93 Wat verder belangrijk is Als wij niet genoeg gegevens hebben om te kunnen beslissen of u naast uw studie niet kunt werken door een blijvende beperking, zullen wij een medisch advies opvragen. Hierover nemen wij contact met u op. We kijken alleen naar uw eigen situatie. Als u een partner heeft, dan kijken wij niet naar het (eventuele) inkomen van uw partner. U ontvangt studietoeslag zolang u voldoet aan de voorwaarden. Een stagevergoeding tot € 221,85 per maand heeft geen invloed op uw studietoeslag. Ontvangt u meer dan € 221,85 per maand stagevergoeding? Dan dan brengen wij de inkomsten uit stagevergoeding boven de € 221,85 per maand in mindering op uw studietoeslag. Als uw situatie wijzigt, bijvoorbeeld wanneer u geslaagd bent of stopt met de studie, vragen wij u dit direct aan ons door te geven. Zo voorkomt u dat u de toeslag moet terugbetalen. Individuele studietoeslag aanvragen Individuele studietoeslag aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. AV Frieso zorgverzekering Heeft u een laag inkomen en wilt u toch een uitgebreide zorgverzekering? Maak dan gebruik van de AV Frieso Compleet zorgverzekering van de Friesland Zorgverzekeraar. Deze collectieve verzekering is vooral geschikt als u veel zorgkosten heeft. Heeft u weinig zorgkosten, dan is een andere verzekering misschien beter. U kunt alle zorgverzekeringen met elkaar vergelijken op datgeldtvoormij.nl. Voorwaarden U kunt de AV Frieso Compleet verzekering afsluiten als: Uw inkomen lager is dan 115% van de bijstandsnorm; Uw vermogen lager is dan de vermogensgrens; U geen achterstand heeft in de betaling van uw maandelijkse zorgpremie; U al verzekerd bent bij De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen naar De Friesland Wanneer u wel een AV Frieso verzekering wilt afsluiten maar nog bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent dan moet u eerst overstappen naar De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen of een aanvullende zorgverzekering afsluiten kan tot 1 februari van het nieuwe jaar. Dit kan wanneer u voor 31 december uw oude zorgverzekering opzegt. Wanneer u overstapt voor 31 december dan zegt de nieuwe zorgverzekering automatisch de oude zorgverzekering op. Goed verzekerd Dankzij een bijdrage van de gemeente en een korting van De Friesland Zorgverzekeraar bent u goed verzekerd. Naast de basisverzekering krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding voor: Eigen bijdrage Wmo; Tandartskosten vanaf 18 jaar; Orthodontie tot 18 jaar; Fysiotherapie; Vergoeding voor een bril. Maandelijkse premie, medische keuring en eigen risico In 2025 is de maandelijkse premie voor de AV Frieso € 180,00 per maand. Er is geen medische keuring nodig om deze verzekering af te sluiten. U kunt het eigen risico in termijnen betalen. Meer informatie vindt u op de website van zorgverzekeraar De Friesland. Aanvragen AV Frieso Compleet aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Kindregeling De kindregeling is er om alle kinderen mee te kunnen laten doen. Ook als ouders dit zelf niet kunnen betalen. Als u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm, kunt u een aanvraag doen voor bijvoorbeeld zwemlessen, schoolreisjes, schoolspullen, contributie voor een sport- of muziekvereniging en sportattributen voor uw kind van 0 tot 18 jaar. Iedere aanvraag voor het vergoeden van kosten moet u van te voren aanvragen. Een medewerker van 'Samen voor alle Kinderen' neemt contact met u op. Aanvragen Kindregeling Sportfonds Smallingerland Sportfonds Smallingerland is voor alle inwoners van de gemeente Smallingerland vanaf 18 jaar die willen sporten, maar dit niet zelf kunnen betalen. Het lidmaatschap bij een sportvereniging wordt vanuit het Sportfonds vergoed. Aanvragen Sportfonds Kwijtschelding belastingen Soms hoeft u met een inkomen op bijstandsniveau bepaalde gemeentelijke belastingen niet te betalen. Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen Tijdelijke witgoedregeling Is uw wasmachine of koelkast aan vervanging toe? Mogelijk komt u in aanmerking voor onze tijdelijke witgoedregeling. De tijdelijke witgoedregeling valt onder onze subsidieregeling voor energiebesparende producten. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Voorwaarden witgoedregeling U kunt gebruik maken van de tijdelijke witgoedregeling als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Let op: dit zijn de bedragen voor 2024. De bedragen voor 2025 volgen zo spoedig mogelijk. Leef- en/of woonsituatie Inkomensgrens Vermogensgrens Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd Alleenstaand € 1.492,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.131,- € 15.150,- alleenstaande ouder* € 1.492,- € 15.150 Pensioengerechtigde leeftijd Alleenstaand € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de waardebon voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de waardebon voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl Energiebesparende producten Wilt u uw energierekening verlagen en uw huis verduurzamen? Misschien kunt u subsidie krijgen voor energiebesparende producten. De energiebesparende producten vallen onder onze subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Welke energiebesparende producten zijn er? Kleine energiebesparende producten, zoals radiatorfolie, tochtstrippen, ledverlichting Witgoedproducten, zoals een koelkast of wasmachine U kunt subsidie voor energiebesparende producten krijgen als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Let op: dit zijn de bedragen voor 2024. De bedragen voor 2025 volgen zo spoedig mogelijk. Leef- en/of woonsituatie Inkomensgrens Vermogensgrens Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd Alleenstaand € 1.492,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.131,- € 15.150,- alleenstaande ouder* € 1.492,- € 15.150 Pensioengerechtigde leeftijd Alleenstaand € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de voucher voor kleine energiebesparende producten is € 80,- De hoogte van de voucher voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de voucher voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft. De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten. U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken. Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Kijk waar u recht op heeft Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Kijk waar u recht op hebt Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Forensenbelasting
U betaalt forensenbelasting als u meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning beschikbaar heeft voor uzelf of uw gezin en u woont in een andere gemeente. Met deze belasting betaalt u mee aan de voorzieningen die de gemeente verzorgt. Tarief forensenbelasting Forensenbelasting Tarief per jaar Per gemeubileerde woning € 871,- Wanneer moet ik forensenbelasting betalen? Als u minstens 90 dagen de beschikking heeft over een gemeubileerde woning in onze gemeente en u woont in een andere gemeente. Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan 90 dagen per jaar in de gemeubileerde woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan 90 dagen per jaar zou kunnen verblijven. Wat is een gemeubileerde woning? Een gemeubileerde woning in de zin van de forensenbelasting hoeft geen onroerende zaak te zijn. Bepalend is of het object 'bestemd is om enigszins duurzaam voor menselijke bewoning te dienen'. De geschiktheid voor menselijke bewoning hoeft niet het hele jaar door te duren. Zaken als een kook- en een wasgelegenheid, een elektriciteit- en een wateraansluiting en een aansluiting op de riolering kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van een gemeubileerde woning. Ook stacaravans kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als gemeubileerde woningen. Wanneer dit het geval is, wordt voor deze caravans forensenbelasting geheven in plaats van toeristenbelasting. Waarom moet ik forensenbelasting betalen? Door forensenbelasting te betalen draagt u ook bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente. De opbrengst wordt namelijk gebruikt om de gemeentelijke voorzieningen op peil te houden. Denk hierbij aan kosten voor cultuur, openbaar groen en openbare verlichting. Meer informatie? Wilt u alle regels van de forensenbelasting weten? Kijk dan in de verordening.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Toeristenbelasting
U betaalt toeristenbelasting aan de gemeente als u een accommodatie heeft en een vergoeding vraagt voor een overnachting. Voor de toeristenbelasting zijn er een aantal uitzonderingen. Het geldt bijvoorbeeld niet voor kinderen onder de 16 jaar en inwoners van gemeente Smallingerland. De inkomsten van de toeristenbelasting vloeien, na aftrek van de administratieve kosten, terug naar de sector recreatie en toerisme in Smallingerland. Dit gaat via het Platform Gastvrij Smallingerland. Hieronder leest u meer informatie. Weet de gemeente al dat u toeristenbelasting moet afdragen? Dan ontvangt u in januari 2025 een aangifteformulier 2024 via de post ontvangen. Dit formulier kunt u invullen, ondertekenen en aan ons terug sturen. Weet de gemeente nog niet dat u een accommodatie verhuurt? Meld u dan eerst aan via belastingen@smallingerland.nl Vermeld uw naam, woonadres en het adres van uw accommodatie. Wij sturen u een uitnodigingsbrief met aangifteformulier toe. Ook als u verhuurt via bijvoorbeeld airbnb moet u dit aangeven bij de gemeente. Wanneer moet uw aangifte binnen zijn? Uw aangifte 2024 moet bij de gemeente binnen zijn vóór 1 maart 2025. Lukt het niet om het aangifteformulier op tijd in te vullen en terug te sturen? Vraag dan binnen een maand na de dagtekening van de uitnodigingsbrief schriftelijk om uitstel voor het doen van aangifte. Stuur daarvoor een brief met motivatie naar de gemeente of mail naar belastingen@smallingerland.nl. Wat gebeurt er na uw aangifte? Wij beoordelen uw aangifte en berekenen hoeveel (water)toeristenbelasting u moet afdragen. Wij sturen u hiervoor een aanslag. Wat gebeurt er als u geen of niet op tijd aangifte doet? Wij maken een schatting van het aantal overnachtingen. Op grond van deze schatting wordt een ambtshalve aanslag opgelegd. Voorkom dat u teveel moet betalen en doe op tijd aangifte. Voorbeelden van accommodaties Hotel, pension; Bed & Breakfast, Airbnb; Tent, caravan, chalet op een camping; Appartement, studio; Vakantiehuis; Groepsverblijf. Hoe en wanneer doet u aangifte toeristenbelasting? Als u bekend bent bij de gemeente om (water)toeristenbelasting af te dragen, dan krijgt u in december of januari bericht van ons hoe u uw aangifte (water)toeristenbelasting kunt doen. Als eigenaar bent u verantwoordelijk voor het opleggen en innen van de (water)toeristenbelasting in een kalenderjaar. Na afloop van het kalenderjaar zal de geïnde (water)toeristenbelasting afgedragen worden aan de gemeente Smallingerland. Hiervoor moet u een nachtregister bijhouden. Overnachtingen bijhouden in een nachtverblijfregister Voor de aangifte toeristenbelasting is het belangrijk dat u bijhoudt wie wanneer in uw accommodatie overnacht. Houd deze gegevens bij in een eigen reserveringssysteem of gebruik het volgende nachtverblijfregister: Nachtverblijfregistratie toeristenbelasting (pdf) De volgende gegevens houdt u bij in het register: Naam en woonplaats van de gast; Aankomst- en vertrekdatum; Aantal nachten per persoon; Aantal personen; Aantal overnachtingen. Provincie Fryslân onderzoekt samen met gemeenten de mogelijkheid om een digitaal nachtregister in te voeren. Wanneer hier mee over bekend is, volgt hierover een informatiebijeenkomst. Kosten Het basistarief is €1,50 per persoon per overnachting. Aanvullende tarieven Naast het basistarief per overnachting zijn er ook aanvullende tarieven voor bijvoorbeeld seizoenplaatsen en watertoeristenbelasting. De tarieven voor een jaar- of seizoenplaats per mobiel kampeeronderkomen, vakantieonderkomen of stacaravan die wordt gebruikt voor recreatie zijn: € 135,00 per jaar op vaste jaarplaatsen; € 130,00 per jaar op vaste seizoenplaatsen; € 120,00 per jaar op seizoenplaatsen. De tarieven voor een bepaalde periode van niet-vaste jaar- of seizoenplaatsen zijn: Maximaal € 70,00 per maand; Maximaal € 95,00 voor twee maanden; Maximaal € 120,00 voor drie maanden. De tarieven voor de watertoeristenbelasting voor overnachten op een vaste ligplaats, naast het basistarief, zijn: € 40,00 per jaar voor vaartuigen met een vaste ligplaats; € 135,00 per jaar voor woonarken met een vaste ligplaats (indien een belastingplichtige als bedoeld in artikel 3, eerste lid, is aangewezen). Platform Gastvrij Smallingerland Platform Gastvrij Smallingerland is een platform waar ondernemers uit de sector recreatie en toerisme elkaar vinden. En samen optrekken om mooie (toeristische) producten en diensten te ontwikkelen, de markt te verkennen en Smallingerland op de kaart te zetten. Heeft u vragen over Platform Gastvrij Smallingerland? Dan kunt u mailen naar info@platformgastvrijsmallingerland.nl.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Uitbreiden of vestigen in Smallingerland
Wilt u uitbreiden of heeft u ideeën om uw bedrijf te vestigen in Smallingerland? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers om te kijken welke locatie het beste bij u past. Ook kunt u zich alvast oriënteren om te kijken welk bedrijventerrein voor u interessant kan zijn. De actuele beschikbaarheid van de kavels wordt op de kavelkaart aangegeven en is voor een ieder te raadplegen. Aanvragen voor een reservering zijn mogelijk zolang de gewenste kavel als beschikbaar op de website wordt getoond. De aanvragen worden in volgorde van datum van binnenkomst behandeld. Dit is het selectiecriterium om in aanmerking te komen voor een kavel. Informatie over bedrijventerreinen Alle informatie over de bedrijventerreinen in de gemeente vindt u op de volgende websites: www.bedrijvenparka7.nl www.vestigeninfriesland.nl/vastgoedkaart/ Beschikbare kavels bedrijventerreinen Wij hebben een aantal kavels in de verkoop. Bent u geïnteresseerd in een kavel? Neem dan contact op met één van onze accountmanagers. Kaarten van de beschikbare kavels per bedrijventerrein We bieden de kaarten in 2 bestandsformaten aan. Kaarten in pdf-formaat Kavels Nijtap (pdf 397kB) Kavels Azeven fase 1 en 3 (pdf 1,4MB) Kavels Azeven fase 2 (pdf 1,6MB) Kavels Azeven totaal (pdf 1,1MB) Kavels Oosterzandinghaven (pdf 147kB) Kavels Kantorenpark (pdf 390kB) Kaarten als afbeelding Klik op de afbeelding voor een grotere weergave. Kavels Nijtap Kavels AZeven Totaal Kavels AZeven fase 1 en 3 Kavels AZeven fase 2 Kavels Oosterzandinghaven Kavels Kantorenpark Accountmanagers Voor meer informatie neemt u contact op met één van onze accountmanagers: Accountmanagers bedrijventerreinen Smallingerland Bedrijventerrein Accountmanager Contact Bedrijventerrein de Haven Jelmer van der Meer j.van.der.meer@smallingerland.nl 06 235 617 33 Bedrijvenpark A7 Noord Jeroen van Wijk j.van.wijk@smallingerland.nl 06 430 149 37
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-20
- Externe link: Document waarmerken
Soms heeft u een gewaarmerkte kopie nodig van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De gemeente zet een stempel (waarmerk) op de kopie van het originele document. Daarmee kunt u bewijzen dat de kopie er precies hetzelfde uitziet als het origineel. Bel de gemeente om een afspraak te maken. U krijgt het gewaarmerkte document direct mee. Bel 0512 581 234 Kosten € 7,80 Meenemen Het originele document dat u wilt laten waarmerken. Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Contant geld of pinpas. Gewaarmerkt diploma of getuigschrift Voor een gewaarmerkt diploma of getuigschrift kunt u terecht bij de instelling die het diploma of het getuigschrift heeft afgegeven. Of bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De gemeente kan dat niet voor u doen.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Kwijtschelding aanvragen
Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen omdat u een laag inkomen heeft? Dan heeft u misschien recht op kwijtschelding. Dat kan alleen voor de rioolbelasting, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Bij de hondenbelasting kunt u alleen kwijtschelding krijgen voor de eerste hond. Kwijtschelding aanvragen Voorwaarden Bij uw aanvraag kijken wij naar uw inkomen, uitgaven en uw vermogen. Als u een partner heeft, kijken we naar het gezamenlijke inkomen en vermogen. Als u alleen een woning deelt, houden we hier rekening mee bij de beoordeling voor kwijtschelding. U krijgt géén kwijtschelding als: u een eigen bedrijf heeft. u een woning heeft die meer waard is dan de openstaande hypotheekschuld die u heeft u een auto of motor heeft die meer waard is dan € 3.350,-, behalve als u deze absoluut niet kunt missen voor uw werk of in verband met ziekte/handicap uw inkomen hoger is dan het normbedrag. u meer eigen vermogen heeft dan het normbedrag. Automatische kwijtschelding na controle Bij het aanvragen van kwijtschelding kunt u ons toestemming geven om uw gegevens elk jaar te controleren bij andere instanties. Dat doen we bijvoorbeeld bij de Rijksbelastingdienst, het UWV en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Als u aan de voorwaarden voor kwijtschelding voldoet, krijgt u automatisch kwijtschelding. U krijgt hierover dan bericht van ons. Ook interessant voor u U krijgt ook een aanslag voor de waterschapsbelasting van het Noordelijk Belastingkantoor. Misschien heeft u ook recht op kwijtschelding van deze kosten. Dit vraagt u aan bij het Noordelijk Belastingkantoor. Kwijtschelding voor id-kaart Soms kunt u kwijtschelding krijgen voor de kosten van een identiteitskaart. Dat kan in de volgende gevallen: Als u kwijtschelding krijgt voor gemeentelijke belastingen. Als de aanvrager ouder dan 14 jaar is (vanaf 14 jaar geldt de indentificatieplicht). Als u geen geldig paspoort heeft. Als u niet eerder kwijtschelding heeft gekregen voor een id-kaart. Bij diefstal of vermissing van uw id-kaart krijgt u bij het aanvragen van een nieuwe geen kwijtschelding. Als u ouder dan 18 jaar bent en inwonend bent bij uw ouders. Dien zelf een kwijtscheldingsverzoek in. Meeliften op een toegewezen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van de ouders kan niet. Download het kwijtscheldingsformulier id-kaart (pdf). Wet- en regelgeving U leest meer over de regels voor kwijtschelding op overheid.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Geboorte aangeven
Aangifte van geboorte doet u binnen 3 dagen na de geboortedag. De geboortedag telt niet mee. Als de laatste dag van die 3 dagen op een zaterdag, zondag of een in Nederland erkende feestdag valt, eindigt de termijn op de eerstvolgende werkdag. Geboorte digitaal doorgeven U kunt de geboorte (digitaal) doorgeven als: Uw kind in de gemeente Smallingerland is geboren. U de moeder van het kind bent. U officieel, via huwelijk, geregistreerd partnerschap of door erkenning, de vader of de meemoeder van het kind bent . Wat heeft u nodig? DigiD; kopie of foto/scan van de erkenningsakte of de akte van naamskeuze (als dat van toepassing is); verklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige. Digitaal geboorteaangifte doen (met DigiD) Aangifte doen op het gemeentehuis Kunt u niet digitaal aangifte doen? Maak dan een afspraak om langs te komen op het gemeentehuis. Meenemen naar de afspraak Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Eventueel trouwboekje of een partnerschapsboekje. Eventueel het kopie van de erkenningsakte van uw kind. Eventueel het kopie van de akte van naamskeuze. In geval van ouderschap van hetzelfde geslacht neemt u ook de donorverklaring mee. Achternaam kind De wet bepaalt welke achternaam een kind krijgt. In sommige gevallen kunnen ouders of verzorgers kiezen welke achternaam hun kind krijgt. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Burgerservicenummer (BSN) Binnen ongeveer een week na de geboorteaangifte stuurt de woongemeente de brief met het BSN naar het adres waar het kind staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Kinderbijslag Kinderbijslag gaat automatisch. Ontvangt u al kinderbijslag? Dan wordt de hoogte van de kinderbijslag automatisch aangepast.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Aangifte overlijden
Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. Ook een nabestaande kan aangifte doen. Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger doet u met eHerkenning aangifte van overlijden. U moet als contactpersoon van uw organisatie daarvoor aangemeld zijn bij de gemeente. Let op: Is uw organisatie nog niet aangemeld? Of bent u als contactpersoon niet bekend bij de gemeente? Geef dan de volgende gegevens aan ons door via het algemene contactformulier: naam organisatie, adres, KvK-nummer, contactpersoon, BSN van contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer. Kunt u niet digitaal aangifte doen? Neem dan telefonisch contact met ons op 0512 581 234 Digitaal aangifte overlijden doen (met eHerkenning) Als nabestaande aangifte doen U kunt als nabestaande aangifte doen van overlijden. Bel de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Neem voor de afspraak de volgende documenten mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Kosten Een overlijdensakte kost € 17,10. Dit moet u weten Aangifte van overlijden doet u ruim voor de dag van de begrafenis of crematie. Is de persoon in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de woongemeente van de overledene. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na de dag van overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl. Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen. Aangifte lijkvinding Is de dag van overlijden niet duidelijk? Dan is er sprake van lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Online aangifte van lijkvinding (met eHerkenning) Aangifte van levenloos geboren kind Als een kind levenloos geboren is, dan kunt u als uitvaartverzorger hier online aangifte van doen. Online aangifte levenloos geboren kind (met eHerkenning) Wilt u als ouder zelf aangifte doen? Bel dan de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Meer informatie over het aangeven van een levenloos geboren kind vindt u op Rijksoverheid.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-20