Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Externe link: Nederlandse nationaliteit aanvragen

    U kunt op 2 manieren de Nederlandse nationaliteit aanvragen: door optie of naturalisatie. Door optie is de snelste manier. Niet iedereen kan via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen. De gemeente kijkt of dit voor u geldt.

    Kunt u niet via optie de Nederlandse nationaliteit krijgen? Dan kunt u de Nederlandse nationaliteit via naturalisatie krijgen. Bij naturalisatie moet u eerst inburgeren.

    Is uw verzoek om Nederlander te worden goedgekeurd? Dan nodigt de gemeente u uit voor een Externe link: naturalisatieceremonie. Na die ceremonie bent u Nederlander. Daarna kunt u een Nederlands paspoort of identiteitskaart aanvragen.

  • Externe link: Inschrijven voor een sociale huurwoning

    Een sociale huurwoning is bedoeld voor mensen met een inkomen tot een bepaalde grens. Verdient u meer, dan komt u niet in aanmerking. Er is meestal een wachttijd. Deze verschilt vaak per wijk. Bent u met spoed op zoek naar een huis? Misschien kunt u dan een urgentieverklaring aanvragen.

    Als u op zoek bent naar een huurwoning, kunt u zich inschrijven als woningzoekende. U maakt dan kans op een woonruimte. De toewijzing wordt gebaseerd op inkomen en persoonlijke omstandigheden. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning in de Stedendriehoek, dient u ingeschreven te staan als woningzoekende bij Externe link: Woonkeus Stedendriehoek

  • Externe link: Geboorteaangifte doen

    U doet de geboorteaangifte uiterlijk 3 dagen na de geboorte. De dag van de geboorte telt niet mee. Is de derde dag een zaterdag, zondag of Externe link: feestdag? Dan mag u de aangifte ook op de eerste werkdag erna doen.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte. Hierin staat waar uw kind is geboren en hoe het heet. U kunt tegen betaling een afschrift van de geboorteakte aanvragen.

  • Externe link: Een kind erkennen en achternaam kiezen

    Bent u niet getrouwd, en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan is de geboortemoeder automatisch de enige wettelijke ouder van een kind uit deze relatie.

    Wil de vader of duomoeder ook de wettelijke ouder worden? Dan moet hij of zij het kind erkennen.

    De wettelijke ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van het kind. Externe link: Lees meer over de gevolgen van het erkennen.

    U kunt een kind al erkennen voordat het geboren is.

    Achternaam van het kind

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de achternaam van de geboortemoeder.

    Erkent u als vader of duomoeder het kind? Dan kunnen u en de geboortemoeder samen kiezen welke achternaam het kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de geboortemoeder, van de partner, of een combinatie van beide.

    De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

  • Externe link: Achternaam voor uw kind kiezen

    U kunt kiezen of uw eerste kind de achternaam van de moeder, vader of duomoeder krijgt. Vanaf 1 januari 2024 kunt u uw eerste kind ook twee achternamen geven. Van elke ouder 1 naam. De volgorde maakt niet uit. Elk volgend kind uit dezelfde relatie krijgt dezelfde achternaam of achternamen als het eerste kind.

    Adopteert u een kind? Dan mag het kind de eigen achternaam houden of 1 of 2 namen van de adoptieouders krijgen. Of u kunt de eigen achternaam van het kind combineren met de achternaam van een van de adoptieouders.

    Geeft u uw keuze niet door? Dan krijgt uw kind automatisch een achternaam. Het hangt van uw gezinssituatie af welke achternaam uw kind automatisch krijgt. Externe link: Kijk voor meer informatie over achternamen op Rijksoverheid.nl.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn of een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen.

    Het verschil tussen beide documenten is:

    • Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).
    • Een attestatie de vita gebruikt u in het buitenland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand.

    Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Externe link: Rijbewijs verlengen of uitbreiden

    Verlengen

    Is uw rijbewijs bijna verlopen? En wilt u straks nog wel blijven rijden? Dan moet u uw rijbewijs verlengen. Dat kunt u online doen bij RDW. Of u komt langs bij de gemeente. U krijgt dan een nieuw rijbewijs.

    Uitbreiden

    Heeft u al een rijbewijs? En bent u geslaagd voor een rijexamen voor een ander voertuig, of voor rijden met een aanhanger? Dan kunt u een rijbewijs aanvragen met daarop de nieuwe categorie. Dat kunt u online doen bij RDW. Of u komt langs bij de gemeente.

    Externe link: Op de website van RDW staat voor welke categorieën u een rijbewijs kunt halen.

  • Externe link: Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie.

    Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels.

    Een tweede paspoort kan nodig zijn als:

    • u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben
    • uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken

  • Externe link: Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    De gemeente schrijft belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven op in een officieel document. Dit heet een akte. Belangrijke gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld geboorte, huwelijk of overlijden. De akten bewaart de gemeente in de burgerlijke stand.

    U kunt van deze akten een afschrift of uittreksel op papier aanvragen. Een uittreksel is een samenvatting van de informatie die de gemeente heeft. De belangrijkste gegevens staan erin. Een afschrift is een kopie van de akte, met een stempel en een handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

    U kunt een afschrift of uittreksel aanvragen van een:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van partnerschapsregistratie
    • akte van beëindiging partnerschap

    Heeft u een uittreksel voor in het buitenland nodig? Vraag dan een internationaal uittreksel aan.

    Heeft u een afschrift voor in het buitenland nodig? Dan vraagt u naast het afschrift ook een meertalig modelformulier aan.