Zoekresultaat 1 - 10 van 21 resultaten

  • Privacyrechten van burgers

    De gemeente Brunssum gaat veilig en zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan het voorkomen dat u meer wilt weten over hoe wij omgaan met uw gegevens of dat u het ergens niet mee eens bent. Hieronder wordt beschreven welke rechten u hebt. U hebt het recht om uw persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Het is niet toegestaan om gegevens van andere personen in te zien. Uw rechten  U heeft een aantal rechten als de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt of wil gaan gebruiken: Recht op inzage in uw persoonsgegevens en de verwerking daarvan door de gemeente. Recht op informatie: Waarom zijn deze gegevens nodig en wat gaat ermee gebeuren? Recht op correctie, aanvulling, verwijdering of afscherming van uw gegevens als dat nodig is. Recht van verzet tegen verwerking van uw persoonsgegevens. Recht op het indienen van een klacht over het gebruik van uw persoonsgegevens. U begint altijd met het inzien van uw persoonsgegevens. Indienen verzoek U wilt inzien welke persoonsgegevens de gemeente van u verwerkt? Dien dan een verzoek in. Binnen 4 weken krijgt u een reactie en uitnodiging om de gegevens te komen bekijken. U dient zich hierbij te kunnen legitimeren. Digitaal Verzoek inzage persoonsgegevens (inloggen met DigiD) Post Dien uw verzoek schriftelijk in bij de gemeente Brunssum. Persoonsgegevens aanvullen, verbeteren of verwijderen? Wilt u na het inzien van de gegevens deze laten aanvullen, verbeteren of verwijderen? U kunt dan de gemeente verzoeken indienen waarbij u aangeeft welke wijziging u wenst. Ook op dit verzoek zal de gemeente in ieder geval binnen 4 weken reageren.

  • Terras exploiteren

    Bent u horecaondernemer en wilt u graag een terras voor of bij uw zaak, dan moet u hiervoor een melding doen bij de gemeente. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor een terrasmelding moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: bij het plaatsen van het terras moet er voldoende ruimte overblijven voor voetgangers. De minimale doorloop voor voetgangers die over moet blijven is 1,2 meter; u moet voldoen aan de gestelde eisen over het uiterlijk van het terras. Aanvragen Bij de melding geeft u de volgende gegevens door: naam en adres van het horecabedrijf: de afmeting van het terras; de indeling en uitvoering van het terras (tekening schaal 1 : 100). de data dat het terras open is (horecaseizoen) gewenste openingstijden van het terras een horecavergunning, indien van toepassing een geldig identiteitsbewijs Meld bovenstaande onderdelen schriftelijk bij de gemeente. Kosten Voor een melding van een terras brengt de gemeente geen leges in rekening. Meer informatie Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) Lees ook de Terras voorschriften gemeente Brunssum 2021.

  • Reclamemateriaal verspreiden

    U mag op straat of huis aan huis gewoon reclame verspreiden zoals folders en proefmonsters. Ook reclame verspreiden achter ruitenwissers van auto’s is toegestaan. De gemeente let wel op de gevolgen voor openbare orde en zedigheid. Zo mag de reclame bijvoorbeeld geen opruiend karakter hebben of seksueel getinte afbeeldingen bevatten. Voorwaarden Voor het verspreiden of openlijk aanbieden van geschreven of gedrukte stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek dient aan een aantal regels te worden voldaan: Het verspreiden of openlijk aanbieden van geschreven of gedrukte stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek is toegestaan op iedere dag tussen 9 uur en 18 uur en op koopavonden tot 21 uur. De verspreider is verplicht de geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen direct op te ruimen of te laten opruimen, indien deze in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een andere voor het publiek toegankelijke plaats worden weggeworpen of zijn achtergebleven. De verspreider mag geen overlast veroorzaken voor winkelend publiek en overige voetgangers en gebruikers van de openbare ruimte. Aanwijzingen, gegeven door ambtenaren van politie, dan wel andere bevoegde ambtenaren, dienen te worden opgevolgd. De verspreider is verplicht de schade die hij door zijn handelen aan gemeentelijke eigendommen of eigendommen van derden toebrengt te vergoeden en voorts dient hij alle mogelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat de gemeente dan wel derden ten gevolge van zijn handelen schade zullen lijden.

  • Snuffelmarkt

    Als u een snuffelmarkt wilt organiseren, dient u uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de markt een melding in te dienen bij de gemeente. Op de snuffelmarkt verkoopt u bijvoorbeeld tweedehands kleding, oude boeken of antiek. Aanvragen Digitaal Aanvraagformulier snuffelmarkt Persoonlijk U kunt uw melding ook in het gemeentehuis indienen. Kosten Het melden van een snuffelmarkt is gratis. Voorwaarden De belangrijkste voorwaarden zijn: U houdt de snuffelmarkt in een gebouw. Dit gebouw is voor publiek toegankelijk. In het bestemmingsplan staat dat u de snuffelmarkt mag organiseren. Als u een snuffelmarkt in een winkel wilt organiseren, dient u een melding in te dienen.

  • Gokautomaten exploiteren

    Als u een kansspelautomaat, zoals een fruitautomaat, wilt plaatsen, moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Binnen 8 weken hoort u van de gemeente of de vergunning wordt toegewezen. Aanvragen Digitaal Geef per e-mail naar gemeente@brunssum.nl onderstaande gegevens door: Type automaat Serienummer Uw naam Persoonlijk U kunt uw aanvraag ook indienen in het gemeentehuis. Maak hiervoor eerst telefonisch een afspraak. Kosten Voor 1 gokautomaat € 56,50 Voor 2 gokautomaten € 90,50 Voorwaarden De gemeente Brunssum maakt een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Meer informatie Kansspelinformatie op de website van de Kansspelautoriteit

  • Markt

    In Brunssum wordt iedere zaterdag van 8.00 tot 14.00 uur een weekmarkt georganiseerd. Deze vindt plaats op de Kerstraat, in het centrum van Brunssum. Rondom de markt zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar. Wat is er te vinden op de markt De diverse exploitanten bieden het volgende aan: Eieren, champignons en kruiden Wenskaarten Vis Olijven Gegrilde hanen AGF Dames en heren bovenkleding Boter, kaas en eieren Snijbloemen en bloemstukken Groenteplanten en zaden Stoffen en fournituren Hobby artikelen Standplaats huren Wilt u voor een (vaste) kraam op de markt in aanmerking komen? U dient dan wel ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken. Vul het aanvraagformulier standplaats (pdf, 7,37 kb) in en stuur dit met een email naar gemeente@brunssum.nl of schriftelijk gericht aan: Gemeente Brunssum Postbus 250 6440 AG Brunssum

  • Bezwaar maken

    Het kan voorkomen dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente Brunssum. U kunt dan meestal bezwaar maken. Of bezwaar mogelijk is, staat in het besluit. Wilt u bezwaar maken? Stuur dan een bezwaarschrift naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen. Dit moet u doen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Maakt u later bezwaar, dan neemt de gemeente uw bezwaar mogelijk niet in behandeling. Het bezwaarschrift kunt u digitaal indienen. U moet hiervoor in het bezit zijn van een DigiD. Dien bezwaar in Stuurt u het bezwaarschrift liever per post? Stuur dit dan naar de Gemeente Brunssum. Postbus 250. 6440 AG Brunssum. Wat moet in uw bezwaar staan? uw naam en adres; de datum waarop u de brief stuurt; met welk besluit u het niet eens bent; waarom u het daarmee niet eens bent; uw handtekening; of u in aanmerking wilt komen voor een vergoeding van uw (juridische) kosten, als u bezwaar gegrond wordt verklaard. Kosten Het indienen van een bezwaarschrift kost niets. Schakelt u een belangenbehartiger in (bijvoorbeeld een advocaat), dan zijn deze kosten in beginsel voor uw eigen rekening. De gemeente vergoedt (een gedeelte van) deze kosten alleen, als u gelijk krijgt. U moet uw verzoek om een vergoeding wel hebben gedaan voordat een beslissing is genomen op uw bezwaarschrift. Bezwaarschriftencommissie De gemeente legt ieder bezwaarschrift voor aan een onafhankelijke commissie voor bezwaarschriften. Vaak nodigt deze commissie u, de gemeente en andere belanghebbenden uit voor een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw bezwaarschrift mondeling toelichten. Na de hoorzitting adviseert de bezwaarschriftencommissie de gemeente over uw bezwaarschrift. Hierna neemt de gemeente een besluit op uw bezwaarschrift. Beslistermijn Binnen twaalf weken moet de gemeente een beslissing nemen op uw bezwaarschrift. De gemeente mag de beslistermijn met zes weken verlengen. Spoedeisend belang Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: rechtspraak.nl. Wilt u meer informatie? Lees dan de folder ''Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid'' op: rijksoverheid.nl.

  • Antireclamesticker

    Vraag de gemeente om een antireclamesticker als u geen ongeadresseerde post, zoals reclamefolders, meer wilt ontvangen. NEE/NEE of NEE/JA sticker nodig? Met een NEE/NEE sticker krijgt u geen reclame en huis-aan-huisbladen meer. Maar u krijgt de gemeentegids en de telefoongids ook niet meer. Met de NEE/JA sticker krijgt u nog wel de huis-aan-huisbladen en de gemeentegids. U krijgt geen telefoongids of reclamefolders meer Aanvragen De antireclamesticker kunt u gratis ophalen bij de receptie in het gemeentehuis. Ook kunt u de antireclamesticker aanvragen via www.neeneeneeja.nl, dit kost € 2,95.

  • Adviesrecht schuldenbewind

    Vanaf 1 januari 2021 hebben gemeenten daarom het adviesrecht gekregen. Dit betekent dat zij de rechtbank een advies mogen geven bij het uitspreken van schuldenbewind voor hun inwoners. In het advies geeft de gemeente aan of de inwoner het beste kan worden geholpen door de instelling van het bewind, of dat een lichtere vorm van gemeentelijke ondersteuning misschien beter past.  Nadat de rechter het bewind heeft uitgesproken, laat de bewindvoerder de gemeente binnen twee weken weten dat het bewind is uitgesproken. Binnen drie maanden na de uitspraak stuurt de bewindvoerder een kopie van de boedelbeschrijving en het plan van aanpak naar de gemeente. Hierna heeft de gemeente vier weken de tijd om een advies te geven.  Om een goed advies te kunnen geven, is het soms nodig dat de gemeente met de inwoner en de bewindvoerder spreekt. De gemeente nodigt de inwoner en de bewindvoerder dan uit. Het is belangrijk dat de inwoner en de bewindvoerder naar het gesprek komen. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven aan de rechtbank.   De gemeente stuurt het advies naar de rechtbank, de inwoner en de bewindvoerder. De rechter beslist vervolgens of het advies een reden is om het bewind te beëindigen. Ook hiervan maakt de rechtbank een beschikking. De gemeente ontvangt ook een kopie van deze beschikking.  De gemeente Brunssum maakt gebruik van het adviesrecht in het kader van schuldenbewind. Krijgt u een uitnodiging van de gemeente Brunssum om naar een gesprek over uw schuldenbewind te komen? Dan is het belangrijk dat u naar de afspraak komt. Alleen zo kan de gemeente een goed advies geven.  Het adviesrecht is geregeld in Boek 1, artikel 432a van het Burgerlijk Wetboek. Bent u bewindvoerder en wilt u ons in het kader van een uitspraak van de rechtbank documenten sturen? Gebruik dan het onderstaande formulier.  Documenten adviesrecht toesturen  

  • Bedrijf aan huis

    Wilt u een bedrijf aan huis starten? Dan dient u met een aantal zaken rekening te houden. Niet alle beroepen kunnen zomaar in een woning worden uitgeoefend. Het hangt af van het bestemmingsplan of de beheersverordening af of u een bedrijf aan huis kunt starten. Aanvraag Als u een bedrijf aan huis wilt beginnen adviseren wij u om eerst contact op te nemen met de gemeente. Afwijken bestemmingsplan of beheersverordening Indien uw bedrijfsmatige activiteiten niet binnen het bestemmingsplan of de beheersverordening passen, dan dient u een aanvraag om omgevingsvergunning in te dienen bij de gemeente. De gemeente toetst dan of een afwijking van het bestemmingsplan of de beheersverordening mogelijk is. Om voor deze afwijking in aanmerking te komen wordt o.a. getoetst op: Benodigde parkeerplekken Personele bezitting Ruimtelijke uitstraling