Zoekresultaat 1 - 10 van 46 resultaten

  • Rioolverstopping

    Is uw riool verstopt? Dan moet u eerst zelf bekijken waar het probleem zit. Wat u moet weten U graaft het ontstoppingsputje op de grens van uw terrein op en maakt het open. Dat kunt u ook laten doen door een bedrijf. Op de kaart met ontstoppingsputjes kunt u zien waar u moet graven. Is het putje leeg? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. U moet de riolering zelf (laten) schoonmaken. De kosten zijn voor u. Staat het putje vol? Dan is de gemeente verantwoordelijk. Bel ons en we ontstoppen het riool gratis voor u. Naar de kaart met ontstoppingsputjes Kosten Gratis als de gemeente verantwoordelijk is.

  • FinanciĆ«le ondersteuning voor (startende) ondernemers

    Bent u (startende) ondernemer en bent u op zoek naar financiële ondersteuning? Neem dan contact op met het Ondernemersloket om uw vraag te stellen. Dat kan via 14 0117 of ondernemen@gemeentesluis.nl. Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ) Wilt u een bedrijf starten vanuit een uitkering of dreigende werkloosheid? Dan kunt u mogelijk gebruik maken van het Besluit bijstandsverlening Zelfstandigen (BbZ)

  • Kabels en leidingen aanleggen

    Alleen nuts-en telecombedrijven mogen kabels en leidingen in de grond aanleggen. Daarvoor hebben ze toestemming van de gemeente nodig. Regelen Als nuts- of telecombedrijf regelt u alle meldingen en vergunningen via MOORwerkt.nl. Wat u moet weten De voorwaarden voor de aanleg zijn opgenomen in het handboek kabels en leidingen (PDF). 

  • Loonkostensubsidie aanvragen als werkgever

    Wanneer u als werkgever een medewerker met een arbeidsbeperking in dienst neemt, kunt u mogelijk aanspraak maken op loonkostensubsidie (LKS). Als werkgever betaalt u dan alleen voor iemands ‘loonwaarde’. De loonwaarde is de daadwerkelijke arbeidsproductiviteit (uitgedrukt in een percentage) van het werk dat een medewerker kan verrichten.  U komt mogelijk in aanmerking voor loonkostensubsidie als: De werknemer in de gemeente Sluis woont, en De werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen, en De werknemer geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt, en De werknemer nog geen zes maanden in dienst is, en De werknemer in de zes maanden voorafgaand aan de dienstbetrekking: deelname aan het praktijkonderwijs (pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (vso) of een mbo-entree opleiding, of onder de doelgroep van de Participatiewet viel (een uitkering had op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Anw dan wel niet -uitkeringsgerechtigd was). U kunt loonkostensubsidie online aanvragen of via het aanvraagformulier (PDF). Online aanvragen loonkostensubsidie Hoe werkt het?  Loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand in dienst nemen die door een ziekte of handicap een arbeidsbeperking heeft. Het gaat om medewerkers die door hun arbeidsbeperking een lagere productiviteit hebben.  De werkgever vraagt loonkostensubsidie aan voor een medewerker die minder dan het wettelijk minimumloon kan verdienen.  Een loonwaarde-expert stelt op de werkplek de loonwaarde van de medewerker vast. Deze expert wordt door de gemeente aangewezen.  De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen loonwaarde en het minimumloon. Het is bedoeld voor medewerkers die onder de doelgroep van de banenafspraak vallen.  U vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven.  Mocht het cao-loon hoger zijn dan het minimumloon, dan zijn de meerkosten voor rekening van de werkgever.  Loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.  Wilt u een wijziging of verlenging doorgeven? Met het wijzigingsformulier kunt u tussentijdse wijzigingen doorgeven die van belang zijn voor de loonkostensubsidie. De wijzigingen worden binnen 10 werkdagen door ons verwerkt. U kunt de wijzigingen online doorgeven of via het wijzigingsformulier (PDF). Meld de wijziging online Vragen of meer informatie? Neem contact op met ons op via werkeninkomen@gemeentesluis.nl of bel 14 0117.

  • Ondersteuning voor mantelzorger aanvragen

    Een mantelzorger zorgt voor een familielid, vriend of buur. Bent u mantelzorger? Dan gaan we graag met u in gesprek. Regelen Bel 14 0117 voor een afspraak of kom langs op het gemeentehuis. Soorten ondersteuning De gemeente kijkt hoe ze u kan helpen. Misschien zijn er mensen of voorzieningen in de buurt die verlichting kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdservice. Of helpt het als u met andere mantelzorgers kunt praten. Ook kunnen we kijken of bijvoorbeeld hulp in de huishouding, kortdurend verblijf of een dagbesteding voor de mantelzorgontvanger uitkomst biedt.

  • Hulp bij het vinden van werk

    Heeft u een bijstandsuitkering? Dan is het een taak van de gemeente om u te helpen bij het vinden van werk. Dat is vastgelegd in de Participatiewet. Daarnaast kan de gemeente u misschien helpen om uw kans op werk te vergroten. Bijvoorbeeld via een opleiding, sollicitatietraining of een cursus. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen is er voor mensen die werk zoeken. Het WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen kan u helpen met: Vacatures in de regio Jobhunting Jobcoaching Begeleid werken Jongerenloket Grensinfopunt Van Werk Naar Werk Naar WerkServicePunt Zeeuws-Vlaanderen Beschut werk Heeft u een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking en wilt u graag werken? Maar heeft u veel begeleiding of aanpassingen nodig? Dan kunt u misschien op een beschutte werkplek werken. Lees meer over beschut werk Hulp voor ondernemers Bent u ondernemer? En neemt u iemand met een beperking in dienst? Dan kan de gemeente misschien helpen met compensatie en begeleiding. Meer weten? Meer informatie kunt u lezen in de folder De gemeente Sluis voor Werk en Inkomen. Lees meer over de participatiewet op Rijksoverheid.nl.

  • Trouwlocaties

    Wilt u weten waar u kunt trouwen in de gemeente Sluis? U kunt kiezen uit verschillende locaties en mogelijkheden. Direct regelen Neem contact met ons op en maak een afspraak. Wat u moet weten U kunt trouwen in: Burgerzaal gemeentehuis Oostburg: max 70 personen. Raadzaal Belfort Sluis: max 100 personen. Lift aanwezig. Vrije locatie, zoals strandpaviljoen of kerkje. Voorwaarden vrije locatie U vraagt minimaal drie maanden van tevoren toestemming aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Sluis, Postbus 27, 4500 AA Oostburg. U moet een toestemming laten zien van de eigenaar van de vrije locatie. Het moet een gebouw zijn, het mag niet in een tent bijvoorbeeld. Het moet openbaar zijn zodat iedereen die erbij wil zijn naar binnen kan. De locatie moet rolstoeltoegankelijk zijn. U moet zelf zorgen voor voldoende stoelen, een tafel, geluidsapparatuur, een kleedruimte en een parkeerplaats voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode. Meer informatie vindt u op Trouwen.nl. Kosten Bekijk de kosten op huwelijkstarieven.  

  • Adresonderzoek aanvragen

    Staat iemand op uw adres ingeschreven, terwijl die niet bij u woont? Of staat iemand niet ingeschreven, die wel op uw adres woont? Vraag de gemeente dan om een adresonderzoek. Direct regelen Neem contact met ons op voor een afspraak. Wat u moet weten Om een adresonderzoek te starten, heeft u nodig: Uw identiteitsbewijs. Bewijs dat u eigenaar of huurder bent van de woning. Eventueel de gegevens van de betrokken persoon of personen. Kosten Geen.

  • Gemeente aansprakelijk stellen

    Heeft u schade opgelopen en is dat verwijtbaar aan de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen.  Regelen U stelt de gemeente per e-mail of brief aansprakelijk. Omschrijf de situatie zo volledig mogelijk. Denk aan de volgende punten: Omschrijf het voorval. Wat is er gebeurd, waar en wanneer en hoe laat? Waarom is, volgens u, de gemeente aansprakelijk? Verklaringen van getuigen en hun contactgegevens. Foto's van de situatie. Geef aan hoe groot de schade is. Voeg bewijs toe, zoals een rekening van de reparatie. Vergeet uw eigen contactgegevens niet. Stuur uw e-mail naar info@gemeentesluis.nl of brief naar: Gemeente Sluis T.a.v. Financiën Postbus 27 4500 AA Oostburg Wat u moet weten De gemeente beoordeelt zelf of uw aansprakelijkheidsstelling terecht is. Als deze terecht is, vergoeden we alle of een deel van uw kosten. Bezwaar en beroep Als u het niet eens bent met onze beslissing, dan kunt u de zaak voor de rechter brengen.

  • Schuldhulpverlening

    Heeft u moeite met het betalen van uw rekeningen? Bent u bang om in de financiële problemen te raken en wilt u dat voorkomen? Of heeft u al te maken met betalingsachterstanden? Wacht niet te lang en kom gelijk in actie, zodat u weer grip krijgt op uw geldzaken. Wat kunt u zelf doen? Als inwoner van de gemeente Sluis kunt u kosteloos en anoniem gebruikmaken van de online budgethulp ‘Startpunt Geldzaken’. Startpunt Geldzaken helpt u op weg om uw persoonlijke geldzaken in balans te brengen en te houden. Met behulp van verschillende geldplannen, wordt er zo concreet mogelijk aangegeven wat u in een bepaalde situatie kan doen om uw eigen financiële positie te versterken. Komt u er zelf niet uit? Heeft u financiële problemen waar u zelf niet meer uitkomt? Of heeft u financiële vragen? Dan kunt u contact met ons opnemen voor een vrijblijvend informatie- en adviesgesprek. Het is belangrijk om uw geldzorgen bespreekbaar te maken. Tijdens dit gesprek bespreken we uw situatie en zoeken we samen naar een mogelijke oplossing. U kunt contact opnemen via 140117, door een mail te sturen naar shv@gemeentesluis.nl of vul hieronder het online formulier in. Aanmelding Schuldhulpverlening Heeft u recht op toeslagen of kwijtscheldingen? Als u weinig inkomen heeft, heeft u misschien recht op toeslagen van de overheid, zoals zorgtoeslag, huurtoeslag of kindgebonden budget. Op www.belastingdienst.nl kunt u zien waar u een vrijblijvende proefberekening maken om te zien waar u recht op heeft. Ook komt u wellicht in aanmerking voor kwijtschelding. Via de website www.sabewazeeland.nl kunt u zien of u voor kwijtschelding in aanmerking komt en kunt u dit ook aanvragen. Informatiefolder Schuldhulpverlening