Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten

  • Dubbele achternaam aanvragen voor uw kind

    Vanaf 1 januari 2024 kan uw eerste kind van allebei de ouders een achternaam krijgen. De volgorde maakt niet uit. U laat dit weten bij de geboorteaangifte. Alle volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam.

    Ook oudere kinderen kunnen een dubbele achternaam krijgen. Het oudste kind moet dan geboren zijn na 31 december 2015. En alle jongere kinderen van dezelfde ouders moeten dezelfde achternaam krijgen.

  • Vertrekken uit Nederland (emigreren)

    Personen die emigreren worden onder de Wet BRP aangemerkt als niet-ingezetenen. De persoonslijst van zo’n persoon ‘verhuist’ dan naar het Register Niet-ingezetenen (RNI).

    Derhalve kunnen deze personen geen uittreksel meer verkrijgen uit de BRP van hun laatste woongemeente.

    Zie deze link voor een uittreksel RNI.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast.

    Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt.

     

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Levensverzekeraars of pensioenfondsen kunnen u vragen een bewijs van in leven zijn/attestatie de vita af te geven. Dit is een verklaring van de gemeente waaruit blijkt dat u in leven bent. 

    Wanneer heb ik dit nodig?
    Het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita kan noodzakelijk zijn voor bijvoorbeeld een uitkering van een pensioenfonds of een verzekeringsmaatschappij.

    Wat is het?
    Het is een document waarin staat vermeld dat u in leven bent. Het bewijs van in leven zijn is een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) en is bestemd voor gebruik in Nederland. De attestatie de vita is een internationaal document dat u kunt gebruiken in het buitenland.

    Wat zijn de uitzonderingsregels?
    U kunt het uittreksel alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven. U kunt iemand machtigen om het document voor u af te halen. Wanneer u echter niet in Nederland staat ingeschreven, moet u het document zelf ophalen. De ambtenaar die het bewijs van in leven zijn/attestatie de vita afgeeft, moet in dat geval kunnen constateren dat u nog in leven bent.




     

  • Verzoek geheimhouding persoonsgegevens

    Basisregistratie Personen (BRP)

    In de Basisregistratie Personen (BRP) staan de persoonsgegevens van alle inwoners van de gemeente Oosterhout. De overheid mag deze gegevens gebruiken. Bijvoorbeeld voor kinderbijslag, studiefinanciering en pensioen. Soms worden uw gegevens ook aan anderen doorgegeven. 

    Welke instanties krijgen mijn gegevens?

    Wilt u weten welke (overheids)instanties uw gegevens krijgen? Kijk dan op de website Wiekrijgtmijngegevens.nl.

    Geheimhouding persoonsgegevens

    Wilt u niet dat uw gegevens worden doorgegeven? Vraag dan aan de gemeente om geheimhouding van uw persoonsgegevens. U hoeft daar geen specifieke reden voor op te geven. U kunt de geheimhouding ook weer laten stoppen.Bij verhuizing naar een andere gemeente hoeft u deze geheimhouding niet opnieuw aan te vragen.

    Uitzonderingen

    Er zijn een aantal instanties die voor specifieke doeleinden uw gegevens wel mogen opvragen. Geheimhouding van uw gegevens is onder bepaalde omstandigheden dan ook niet mogelijk. Wanneer de gemeente een verzoek tot informatie ontvangt, wordt er eerst zorgvuldig beoordeeld of het doel van de aanvraag rechtmatig is, en of de aanvrager bevoegd is om de gevraagde informatie te ontvangen.

  • Paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen

     Is uw document vermist/gestolen dan kunt u dit digitaal melden, of bij de aanvraag van een nieuw document. 

    Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een vermissing melden. (zie boven).  Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude.

    U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval. 

    Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. 

    Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

    Als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het terugvindt. Lever uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart in bij de gemeente.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kinderen tot achttien jaar hebben bij de aanvraag van een paspoort toestemming nodig van beide gezaghouders. Voor een identiteitskaart geldt de toestemming tot 12 jaar. Lukt de toestemming niet digitaal dan kunt u de toestemming ook schriftelijk doen. Zie ook onder kop "Formulier".

    Een paspoort is wereldwijd geldig. De Nederlandse identiteitskaart gebruikt u als reisdocument in Europa. Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Voor een volledige lijst van landen waar u naar toe kunt reizen met uw identiteitskaart kijkt u op landenlijst Rijksoverheid.

    Als u een reisdocument wilt aanvragen moet u altijd persoonlijk naar het loket komen. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd.
    Om wachttijden te voorkomen moet u een afspraak maken

    Het is mogelijk om uw aangevraagde reisdocument te laten bezorgen. Zie onder kop "Verwijzingen".

  • Geboorteaangifte doen

    U heeft bij aangifte van uw gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor uw kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. U kunt van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Gecombineerde geslachtsnaam
    Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Wet Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Deze wet houdt in dat u bij uw eerste kind kunt kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam. Uiteraard kunt u ook blijven kiezen voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder. Let op! Dit is alléén mogelijk als 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.

    De keuze voor een geslachtsnaam wordt vastgelegd in een akte van naamskeuze. Hiervoor moeten beide ouders op afspraak naar het gemeentehuis komen.

  • Een kind erkennen en naam kiezen

    U wordt automatisch de wettelijke ouder als u een geregistreerd partnerschap heeft of getrouwd bent met de moeder van het kind. Anders kunt u het kind erkennen bij de gemeente. U wordt dan alsnog de wettelijke ouder. Ook elk volgend kind moet u apart erkennen. Dat gaat niet automatisch. U kunt een kind voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorteaangifte erkennen.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte automatisch de naam van de biologische moeder. Als u als vader of duomoeder het kind erkent, kunt u kiezen welke achternaam het kind krijgt. De achternaam die u voor het eerste kind kiest, wordt ook de achternaam van volgende kinderen uit dezelfde relatie.

    U mag maar 1 naam kiezen voor het kind. Heeft uw kind niet de Nederlandse nationaliteit, maar wel 1 of meer buitenlandse nationaliteiten? Dan gelden de buitenlandse regels. Dan kan uw kind misschien wel een dubbele achternaam krijgen.

    Als u een kind erkent, betekent dit niet dat u ook het ouderlijk gezag krijgt. Zonder ouderlijk gezag mag u niets beslissen voor het kind. U vraagt ouderlijk gezag aan via de website Rechtspraak.nl.

    Ouderlijk gezag vanaf 2023

    Als u het kind erkent na 1 januari 2023 heeft u beiden automatisch gezamenlijk het ouderlijk gezag. Ook als u ongehuwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft afgesloten. U hoeft het gezag niet langer samen aan te vragen bij de rechtbank. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer informatie over de wijziging vanaf 1 januari 2023

     

    Is het kind voor 1 januari 2023 erkend dan moet u het gezamenlijk gezag wel regelen. Op de website van de Rechtspraak staat meer informatie over het aanvragen van het ouderlijk gezag

    .