Zoekresultaat 1 - 9 van 9 resultaten
- Bewijs van in leven zijn
Geef aan waarom je het uittreksel nodig hebt. Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in Nederland? Je ontvangt dan een uittreksel persoonsgegevens (uittreksel basisregistratie personen). Heb je het bewijs van in leven zijn nodig voor gebruik in het buitenland? Dan heb je een uittreksel uit de burgerlijke stand nodig. Dit uittreksel is een zogenaamde (internationale) ‘attestatie de vita’.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-08-07
- Verklaring omtrent gedrag (VOG)
Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Ook bij een aanvraag voor bijvoorbeeld een visum of werkvergunning kan deze verklaring nodig zijn.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-12-31
- Handtekening laten legaliseren
Een bedrijf of organisatie kan ook om een gelegaliseerde handtekening vragen. Een gelegaliseerde handtekening is vaak nodig op formulieren en documenten die naar het buitenland worden verzonden. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een huis in het buitenland.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-12-31
- Aangifte doen van overlijden
Is een dierbare van je overleden? Of iemand anders, wiens overlijden je wilt aangeven? Meestal doet de uitvaartondernemer dan aangifte van overlijden. Je kunt ook zelf aangifte doen. Dit moet bij de gemeente waar je dierbare overleden is. Neem de verklaring van overlijden mee bij de aangifte. Deze krijg je van de arts die het overlijden heeft vastgesteld.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-12-31
- Geheimhouding persoonsgegevens
Wij zijn wettelijk verplicht om persoonsgegevens van onze inwoners bij te houden. Die zijn nodig om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen of om uitkeringen te verstrekken. Wil je niet dat je persoonsgegevens worden doorgegeven? Vraag dan om geheimhouding.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-02-27
- Identiteitskaart
Een identiteitskaart kost € 75,80 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een identiteitskaart € 40,90. Deze identiteitskaart is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 57,05 extra. Een identiteitskaart is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 1 werkdag klaar, als je de kaart voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen identiteitskaart Afspraak maken ophalen identiteitskaart Drukte verwacht rond aanvragen ID-kaarten en paspoorten in 2024 In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Vanaf 9 maart 2014 zijn deze documenten 10 jaar geldig voor inwoners van 18 jaar en ouder. Wij verwachten daarom dat er in 2024 veel nieuwe aanvragen worden gedaan. Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-01-04
- Paspoort
Een paspoort kost € 83,85 en is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar kost een paspoort € 63,40. Dit paspoort is 5 jaar geldig. Voor een aanvraag met spoed betaal je € 57,05 extra. Een paspoort is meestal na 5 werkdagen klaar. Een spoedaanvraag is binnen 1 werkdag klaar, als je het paspoort voor 14.00 uur aanvraagt. Afspraak maken aanvragen paspoort Afspraak maken ophalen paspoort Drukte verwacht rond aanvragen ID-kaarten en paspoorten in 2024 In 2024 verlopen veel Nederlandse identiteitskaarten en paspoorten. Vanaf 9 maart 2014 zijn deze documenten 10 jaar geldig voor inwoners van 18 jaar en ouder. Wij verwachten daarom dat er in 2024 veel nieuwe aanvragen worden gedaan. Maak op tijd een afspraak Houd de verloopdatum van jouw documenten goed in de gaten. Een nieuw reisdocument kun je op afspraak aanvragen in het stadhuis. Dit kun je een aantal dagen van tevoren inplannen. Zo weet je zeker dat je terecht kunt voordat jouw huidige document verloopt. Juiste pasfoto Om lange wachttijden te voorkomen vragen wij je om op tijd op de afspraak te komen. Zorg dat je vóór de afspraak de (juiste) pasfoto’s hebt en jouw (oude) reisdocumenten meeneemt. Na vijf werkdagen kun je het nieuwe reisdocument ophalen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-01-04
- Geboorteaangifte
Je moet binnen 3 dagen na de bevalling geboorteaangifte doen. De geboortedag telt niet mee. Is jouw kind bijvoorbeeld op maandag geboren? Dan moet je uiterlijk donderdag aangifte doen. Eindigt de termijn van 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan krijg je uitstel tot de eerstvolgende werkdag. Heb je dan maar 1 werkdag om aangifte te doen? Dan krijg je een extra werkdag. Er moeten minimaal 2 werkdagen zijn om aangifte te kunnen doen. Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Dit is het schriftelijke bewijs dat je aangifte hebt gedaan van de geboorte van je kind. In de geboorteakte staan: de gegevens van het kind. Denk aan namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte; de gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële bewijs van de geboorte. En ook van de afstamming van het kind van de ouder(s). Te laat aangifte doen Ben je te laat met de aangifte? Dan informeert de ambtenaar van de burgerlijke stand de officier van justitie. Je kunt dan een boete krijgen.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2023-12-31
- Bezwaarschrift indienen
Het kan gaan om een besluit dat je hebt ontvangen. Maar bijvoorbeeld ook om een besluit dat je buurman heeft ontvangen. Dat besluit moet dan wel nadelige gevolgen hebben voor jou. Het moet ook gaan om een besluit zoals de Algemene wet bestuursrecht het bedoelt. Bij het bekendmaken van een besluit staat vermeld of je bezwaar kunt maken en bij wie. De gemeente maakt het besluit bekend in een brief aan de betrokkene(n) en/of door een publicatie in de huis-aan-huiskrant (De Hattemer) en op officielebekendmakingen.nl. Je moet een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na bekendmaking van het besluit. Maak je later dan zes weken bezwaar, dan verklaren we je bezwaarschrift 'niet-ontvankelijk'. We kunnen jouw bezwaarschrift dan niet meer inhoudelijk behandelen. Tenzij je een goede (verschoonbare) reden hebt voor het overschrijden van de bezwaartermijn. De verzenddatum van het besluit staat in het besluit en in de publicatie.
- Bron: Hattem (Gemeente)
- 2024-02-01
- 1