Zoekresultaat 1 - 10 van 12 resultaten

  • Wijzigen of aanvullen van uw persoonsgegevens

    Van een officiële gebeurtenis in het buitenland (bijvoorbeeld als u getrouwd bent, of daar een kind heeft gekregen) moet u de officiële documenten bij ons aanleveren.

  • Echtscheiding melden

    Voor het aanvragen van een echtscheiding gaat u naar de rechtbank. U heeft hiervoor een advocaat nodig. Zodra de gemeente de echtscheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is de echtscheiding officieel. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met uw (meisjes)naam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    U kunt een bewijs van in leven direct online aanvragen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. De betaling kunt u middels iDeal of creditcard doen. Voor attestatie de vita kunt u online een afspraak maken.

  • Tweede of zakenpaspoort aanvragen

    Als u vaak naar het buitenland gaat, kunt u een zakenpaspoort of tweede paspoort nodig hebben. Welke u nodig heeft, is afhankelijk van uw situatie. Een zakenpaspoort heeft 66 pagina’s in plaats van 34. U heeft dan meer ruimte voor visums en stempels. Een tweede paspoort kan nodig zijn als u vaak landen bezoekt die een conflict met elkaar hebben of uw paspoort vaak bij de ambassade ligt voor een visumaanvraag, terwijl u een andere reis wilt maken. U vraagt het document persoonlijk aan en haalt ook persoonlijk bij ons op.

  • Handtekening laten legaliseren

    Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over hoe u bent behandeld door een medewerker of bestuurder van de gemeente. U kunt dan een klacht bij de gemeente indienen. Bijvoorbeeld bij een klachtencoördinator. Heeft u een klacht over de gemeente, deze kunt u direct online indienen. De gemeente kan u vragen om meer uitleg. Dit kan ook mondeling. U legt dan precies uit wat er gebeurd is. De gemeente stuurt u het oordeel.

  • Andere achternaam gebruiken (naamgebruik)

    Uw achternaam staat bij ons in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP). Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wilt u dat wij en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Dan kunt u dit aangeven bij ons met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. Wij en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld bij het sturen van post.

  • Geboorteaangifte doen

    Als uw kind in het Wilhelmina Ziekenhuis is geboren kunt u online geboorteaangifte doen. Is uw kind thuis geboren en is uw verloskundigenpraktijk bij de gemeente Assen aangemeld voor online geboorteaangifte dan kunt u ook online geboorteaangifte doen. Wanneer één of beide ouders niet de Nederlandse nationaliteit bezitten kan er geen digitale aangifte van geboorte worden gedaan. In dit geval moet u een afspraak maken bij de Burgerlijke Stand voor het aangeven van uw kind. Wilt of kunt u online geen geboorteaangifte doen? U kunt dan op afspraak geboorteaangifte doen aan de balie van het gemeentehuis.

  • Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor een bepaalde taak of functie. Justis onderzoekt of u iets strafbaars heeft gedaan in het verleden. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs, mensen in de kinderopvang of wanneer u een visum nodig heeft. Het is alleen mogelijk een VOG digitaal aan te vragen als de aanvraag digitaal is klaargezet door de organisatie die de VOG van u vraagt. Informeer bij uw organisatie of dit het geval is.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, ondertekent u de akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk. Op het moment dat u de akte ondertekent, is het partnerschap omgezet in een huwelijk. De akte van omzetting wordt opgenomen in het register van huwelijken. Een ceremonie (bijvoorbeeld in de trouwzaal) is mogelijk. Daarbij zijn geen getuigen nodig en u hoeft geen jawoord te geven. Wel worden er kosten in rekening gebracht. Voor de kinderen die geboren zijn vóór de omzetting, verandert er niets. De omzetting heeft misschien wel gevolgen voor uw vermogen. Daarvoor moet u naar een notaris.