Zoekresultaat 1 - 5 van 5 resultaten
- Aansprakelijk stellen van de gemeente
Heeft u schade opgelopen in de openbare ruimte waar de gemeente verantwoordelijk voor is? Bijvoorbeeld als gevolg van gebrekkig onderhoud van de openbare weg. Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen en een schadeclaim indienen. Als u de gemeente aansprakelijk wilt stellen, dan is het aan u om aan te tonen dat u schade heeft geleden en om aan te geven waarom u van mening bent dat de gemeente de schade heeft veroorzaakt. U kunt de schade en de schadeoorzaak aantonen door middel van foto's, situatieschetsen, getuigenverklaringen, nota's en rapporten van experts. Als u die heeft, staat u sterker. Indien nodig sturen wij uw aansprakelijkstelling door naar de verzekeraar van de gemeente. Als blijkt dat de gemeente aansprakelijk is dan vergoeden wij uw kosten. Voorwaarden De schade is een direct gevolg van het niet handelen en/of nalaten van de gemeente U levert bewijs van de gebeurtenis waardoor u schade heeft geleden. Kosten Geen. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: datum, tijdstip en locatie van de gebeurtenis omschrijving van het voorval en relatie tussen schade een oorzaak uw eventuele verwondingen en of materiële schade aan uw eigendommen. Stuur deze bijlage(n) mee indien van toepassing: foto’s van de exacte locatie en situatie waar de gebeurtenis plaatsvond proces-verbaal van politie ondertekende getuigenverklaringen foto’s van de door u opgelopen schade facturen van reparaties/medische behandeling als gevolg van opgelopen schade bewijs van relatie tussen de schade en oorzaak. Gemeente aansprakelijk stellen via digitaalloket.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Liever schriftelijk indienen? Stuur uw verzoek met bijlagen naar Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem, Postbus 1, 2370 AA in Roelofarendsveen. U ontvangt binnen 6 weken een reactie. Dien uw claim ook in bij uw eigen verzekering, indien u hiervoor verzekerd bent. U bent mogelijk verzekerd tegen nieuw- en/of vervangingswaarde.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-07-17
- Briefadres
Heeft u geen woonadres? Dan kunt u zich onder bepaalde voorwaarden laten inschrijven op een briefadres. U woont hier niet, maar uw post wordt hier naartoe gestuurd. Voorwaarden U kunt een briefadres nodig hebben als: U geen (vast) woonadres hebt en daarom geen post kunt ontvangen. Dit is bijvoorbeeld als u: schipper of kermisexploitant bent in een verpleeghuis, blijf-van-mijn-lijfhuis of strafinrichting zit Dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is. Uw briefadres is een woning. Een postbus of bedrijfsadres is geen briefadres. Aanvragen en meenemen Aanvraag Wanneer u een briefadres wilt, doet u hiervoor aangifte bij de gemeente waarin het briefadres ligt. Maak telefonisch een afspraak. Meenemen Als u een briefadres wilt aanvragen, neemt u in ieder geval mee: Uw geldige identiteitsbewijs. Bewijsstukken die laten zien dat u een goede reden heeft om een briefadres aan te vragen.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-04-02
- Klacht of bezwaar
De raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem nemen dagelijks vele beslissingen. Om te voorkomen dat inwoners niet betrokken of hun belangen niet meegewogen worden bij besluiten, zijn er procedures in wet- en regelgeving vastgelegd. Bezwaar of klacht indienen Bezwaar kan worden ingediend op een genomen besluit. U hoeft dan niet eerst een zienswijze te hebben ingediend. Bij sommige procedures is er geen bezwaar mogelijk, maar kunt u direct beroep instellen. Voorwaarden zijn dat een bezwaarschrift binnen 6 weken moet worden ingediend nadat het besluit is genomen, en dat u een belang heeft bij het genomen besluit. Het indienen van een bezwaar is gratis. Bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de gemeentelijke belastingen. Het kan voorkomen dat u niet tevreden bent over de manier waarop u bent behandeld. Dan kunt u een klacht over ambtenaar of bestuurder indienen. Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Heeft u een melding, klacht of tip over zaken die in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente? Dan kunt u dit doorgeven via Fixi. Bijzonderheden bezwaar indienen een bezwaarschrift wordt (meestal) door een onafhankelijke bezwaarschriftcommissie behandeld, of middels ambtelijk horen er kan een hoorzitting zijn, waarin u uw bezwaar kunt toelichten. Daarna neemt het bevoegde bestuursorgaan een besluit over uw bezwaar bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op uw bezwaar staat bij welke instantie u in beroep kunt gaan u kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarbij algemene regels zijn vastgesteld (bijvoorbeeld een verordening). Bezwaar indienen online het formulier Bezwaarschrift indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD of eHerkenning. Vermeld op de aanvraag: voor wie u bezwaar indient reden van bezwaar, kenmerk of zaaknummer ondertekenaar en verzenddatum besluit gegevens van persoon namens wie u bezwaar maakt (indien van toepassing) waarom u het oneens bent met het besluit indien u een bijlage toevoegd vermeld dan het kenmerk in de bestandsnaam of u een hoorzitting wilt om uw bezwaarschrift toe te lichten. schriftelijk. Vermeld dan de volgende gegevens in uw brief: naam en adres de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht de reden van bezwaar ondertekening. Commissie bezwaarschriften De gemeente stuurt, indien van toepassing, uw bezwaarschift door naar de commissie bezwaarschriften. Deze is door het gemeentebestuur speciaal ingesteld voor de beoordeling van en de advisering over bezwaarschriften. Het horen en adviseren over de bezwaarschriften is opgedragen aan een bezwaarschriftencommissie van gemeente Nieuwkoop. De commissie is onafhankelijk. Alle leden hebben een bestuurlijke of juridische achtergrond en hebben ervaring met en kennis van het bestuursrecht. Dit is vastgelegd in de verordening commissie bezwaarschriften op overheid.nl. Voor planning van de bezwaarschriften kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via gemeente Nieuwkoop, telefoonnummer 14 0172 of e-mail info@nieuwkoop.nl. De commissie bezwaarschriften is alleen bevoegd als het gaat om een te nemen beslissing op een bezwaarschrift tegen: een besluit over een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een project met de activiteit ‘het bouwen van een bouwwerk’ (2.1, lid 1, sub a van de Wabo) een besluit over een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘afwijken van bestemmingsplan’ (2.1, lid 1, sub c en/of art 2.12, lid 1, sub a van de Wabo) indien onder a enkel uitgevoerd kan worden met deze omgevingsvergunning een beslissing tot het opleggen last onder dwangsom of bestuursdwang, gekoppeld aan een herstelsanctie op het terrein van de Wabo, Woningwet of Bouwbesluit. (maar geen besluiten spoedeisende bestuursdwang ontmanteling hennepkwekerijen) besluiten op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning en dwangsombesluiten mbt deze wet raadsbesluiten. De commissie is niet bevoegd als het gaat om: bezwaarschriften op het terrein van Werk en inkomen bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen en de Wet waardering onroerende zaken bezwaarschriften op het terrein van de Jeugdwet bezwaarschriften tegen aanslagen leges. Voor bezwaarschriften onder 1 t/m 3 is de afhandeling via de externe bezwaarschriftencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn; de afhandeling van de bezwaarschriften onder 4. ligt bij de gemeente Kaag en Braassem. Ambtelijk horen Voor de bezwaarschriften die niet via een externe bezwarencommissie behandelt worden, verloopt de behandeling ervan door ambtelijk horen. Hier wordt eveneens de bezwaarmaker in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het horen gaat door twee medewerkers van de gemeente die niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken zijn geweest. Het gaat hierbij ondermeer over bezwaarschriften gericht tegen besluiten van het college mbt de volgende onderwerpen: verkeersbesluiten besluiten mbt aslast- en breedtebeperking besluiten inschrijving/ uitschrijving wet BRP besluiten tot verlening/ weigering gehandicaptenparkeerplaats/ gehandicaptenparkeerkaart besluiten toegepaste spoedeisende bestuursdwang wegen het verkeerd aanbieden van afval. Zienswijze indienen Een voorgenomen besluit komt één stap voor het daadwerkelijke besluit of de vaststelling van een plan. De wet bepaalt wanneer een ontwerpbesluit moet worden opgesteld. Het ligt daarna ter inzage. Vanaf dat moment kunnen betrokken personen daarop reageren door het schriftelijk indienen van een zienswijze. Een zienswijze is een mening over een voorgenomen besluit of plan van de gemeente. In een zienswijze beschrijft u met welke punten hiervan u het wel of niet eens bent en waarom. Deze punten kan de gemeente eventueel meenemen in het definitieve besluit. Mediation: oplossing door bemiddeling Bij gemeente Kaag en Braassem bestaat ook de mogelijkheid om het conflict onder begeleiding van een bemiddelaar (mediator) op te lossen. Dit blijkt vaak meer op te lossen dan een formele bezwarenprocedure. Er wordt een mediator van de gemeente Kaag en Braassem of Nieuwkoop aangewezen. De mediator neemt geen standpunt in, hij begeleidt het proces onafhankelijk. Mediation via onze mediators is kosteloos. Wilt u een andere, eigen gekozen mediator inzetten, dan betaalt u de inzet daarvan. Het is van belang dat u de punten die besproken moeten worden in de mediation op een rijtje zet. Zo zorgt u ervoor dat de zaken die voor u van belang zijn in ieder geval aan de orde komen. Wees erop voorbereid zoveel mogelijk flexibel te zijn. Dit betekent dat u bereid bent te luisteren en te zoeken naar mogelijke praktische alternatieven in wederzijds belang. In veel gevallen lukt het dan om samen tot een goede oplossing te komen. Wilt u meer informatie over mediation, dan kunt u telefonisch contact opnemen met de gemeente via 071 332 72 72.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-09-03
- Overlijden aangeven
Na het overlijden van een familielid hebben de nabestaanden veel zaken te regelen. Naast het op de hoogte stellen van overige familieleden en de huisarts en het inschakelen van een uitvaartonderneming moet de gemeente op de hoogte worden gesteld van het overlijden. Voorwaarden iedereen die uit eigen wetenschap kennis draagt van het overlijden, mag hier aangifte van doen. Het verdient echter de voorkeur om een aangifte van overlijden te laten verzorgen door een uitvaartondernemer. Hij of zij is volledig op de hoogte van alle formaliteiten die vervuld moeten worden er is geen termijn vastgesteld voor het doen van de aangifte. Volgens de Wet op de lijkbezorging moet de begrafenis of crematie uiterlijk op de zesde dag na het overlijden plaatsvinden. Daarom moet doorgaans binnen zes dagen na de dag van overlijden aangifte worden gedaan bij de aangifte van overlijden bij de burgerlijke stand krijgt u een verlof tot begraven of crematie. Zelf aangifte doen De aangifte van overlijden wordt vrijwel altijd gedaan door een ingeschakelde uitvaartverzorger. Is er iemand in uw naaste omgeving overleden en komt u daarvan aangifte doen, dan moet u hiervoor een afspraak maken. De ambtenaar van de burgerlijke stand in de plaats van overlijden maakt een overlijdensakte op, die in het register van overlijden wordt opgenomen en in de gemeente blijft. Aan het doen van een overlijdensaangifte zijn geen kosten verbonden. U kunt een uittreksel van de overlijdensaangifte aanvragen. Wilt u een overlijden doorgeven? Maak telefonisch een afspraak via 071 332 72 72, of maak online een afspraak. Vanwege drukte met afspraken, is het raadzaam om telefonisch een afspraak te maken. Meenemen geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet verklaring van overlijden de enveloppe met verklaring over oorzaak van overlijden (B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek) trouwboekje (niet verplicht). Aangifte door uitvaartondernemers Uitvaartondernemers kunnen online aangifte doen van overlijden. Om online aangifte te doen volgt u onderstaande stappen: Klik op de knop ‘Aangifte doen van overlijden’ onderaan deze pagina. Log in met uw eHerkenning. Vul de gevraagde gegevens in en voeg de gevraagde bijlagen toe. Betaal de aangifte meteen. Hebt u een B-verklaring (verklaring van doodsoorzaak) van de arts ontvangen? Stop dan de dichte envelop in een eigen envelop en verstuur hem naar: Gemeente Kaag en Braassem, Cluster Burgerzaken, Postbus 1, 2370 AA Roelofarendsveen Wij mailen u na aangifte het benodigde verlof. Het uittreksel ontvangt u per post. Aangifte doen van overlijden via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-06-25
- Bezwaar gemeentelijke belastingen
Bent u het niet eens bent met de inhoud van de belastingaanslag, de beschikking of parkeerbon die u heeft ontvangen? Het is mogelijk om bezwaar te maken. Dit moet altijd binnen 6 weken na de datum die op het aanslagbiljet de beschikking of parkeerbon staat. Dit kan zowel online als schriftelijk. Officieel bezwaar maken bij belastingaanslag vaak niet nodig Team Belastingen doet haar best de WOZ-waarde zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Als gemeente willen wij net als u graag dat de WOZ-waarde klopt. Wij hebben er geen enkel belang bij om de WOZ-waarde te hoog vast te stellen. Als blijkt dat wij een fout hebben gemaakt bij het vaststellen van uw WOZ-waarde, passen we deze graag voor u aan. Twijfelt u over uw aanslag? Dan is een officieel bezwaar vaak niet nodig. Neem voordat u bezwaar maakt graag eerst contact op met Team Belastingen: Bel op werkdagen naar 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Maak gebruik van ons contactformulier. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl. Team Belastingen controleert dan uw gegevens en bekijkt of de WOZ-waarde opnieuw moet worden beoordeeld. Liever toch bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen. U betaalt ook niets voor de beoordeling en afhandeling van uw bezwaar en een eventueel bezoek van een taxateur. Online bezwaar indienen (U logt in via DigiD of eHerkenning.) Termijn Het bezwaar moet binnen zes weken na de datum die op het aanslagbiljet staat door u zijn verzonden. U krijgt binnen tien werkdagen een ontvangstbevestiging. Team Belastingen moet uw bezwaarschrift in hetzelfde jaar waarin u bezwaar hebt gemaakt afhandelen. Dit geldt niet voor bezwaarschriften die tussen 20 november en 31 december zijn ingediend. Daarbij moet de gemeente binnen zes tot twaalf weken beslissen. In de meeste gevallen is de afhandelingstermijn aanzienlijk korter. Het is niet mogelijk om op individueel niveau iets te zeggen over de afhandelingstermijnen. Ik heb bezwaar gemaakt. Moet ik de aanslag nu toch betalen? Ja, dat klopt. Ook als u het niet eens bent met de aanslag en daartegen bezwaar hebt aangetekend, moet u de belasting betalen. Als na behandeling van het bezwaarschrift blijkt dat uw bezwaar gegrond is, krijgt u het teveel betaalde bedrag automatisch terug. Wilt u uitstel van betaling? Vraag dat dan duidelijk in uw bezwaarschrift. In de brief die u krijgt als ontvangstbevestiging, staat voor welk deel u uitstel van betaling krijgt. In beroep gaan Bent u het niet eens met de beslissing van de gemeente? Dan is het mogelijk om hiertegen in beroep te gaan bij de rechtbank. In het antwoord op uw bezwaarschrift leest u hoe u dit kunt doen. U moet griffierecht betalen als u in beroep gaat. De rechtbank stuurt u daarvoor een rekening. Let goed op bij No Cure No Pay! In de pers verschijnen regelmatig berichten van dienstverleners die zich opwerpen als belangenbehartiger voor u bij het maken van bezwaar tegen de WOZ-waarde. U betaalt dan voor hun diensten, maar let op, bezwaar maken is voor u altijd gratis en u hebt er maar zelden een gespecialiseerd bureau voor nodig. U weet immers zelf vaak beter waarom u het niet eens bent met de WOZ-waarde. Meestal werken dit soort bureaus op basis van 'No cure, no pay'. Dit betekent dat als zij geen resultaat voor u bewerkstelligen, dan hoeft u niet te betalen. Als er wel resultaat wordt behaald, dan betaalt de gemeente de wettelijke kostenvergoeding. Hoe het werkt Als u een gespecialiseerd bureau inschakelt en de WOZ-waarde wordt verlaagd, dan zal uw aanslag voor de gemeentelijke belastingen worden verminderd. De gemeente moet dan een wettelijke kostenvergoeding betalen aan dit bureau. Het is belangrijk om te weten om welke wettelijke bedragen het precies gaat: Vergoeding voor het indienen bezwaarschrift € 310,- Vergoeding voor het bijwonen hoorzitting € 310,- Vergoeding voor het indienen taxatierapport € 258,- De totale vergoeding van de gemeente aan de dienstverlener voor een normaal bezwaarschrift bedraagt dus € 878,-. Deze kosten worden betaald uit de algemene middelen en dat heeft weer invloed op de tariefbepaling van volgend jaar. Gevolg is namelijk dat het belastingtarief omhoog gaat en daarmee de belastingaanslag. Alle belastingplichtigen worden met deze hogere tarieven geconfronteerd en dat is onnodig. Want zelf bezwaar maken is altijd gratis. Het klopt dus eigenlijk niet als deze bureaus zeggen gratis voor u te werken. Het kan invloed hebben op het nieuwe tarief. Uitbetaling sinds 2024 Sinds 1 januari 2024 heeft er een wetswijziging plaatsgevonden. De bedragen voor de vergoedingen zijn verlaagd. Maar belangrijker voor u is dat de gemeente voortaan verplicht is om in WOZ-procedures de toegekende proceskostenvergoeding rechtstreeks op uw rekening over te maken. Het mag dus niet meer direct worden uitbetaald aan het bureau. Op grond van de afgesloten overeenkomst is het echter meestal zo dat het toegekende bedrag toekomt aan het bureau. De gemeente staat echter buiten deze overeenkomst. Het bureau zal dan na de toekenning ongetwijfeld contact met u opnemen over dit onderwerp. Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag. Specifiek een vraag over de WOZ-waarde? Vul dan het formulier in via wozloketalphenaandenrijn.nl. MijnOverheid Uw post ook digitaal hebben? Meldt u aan bij MijnOverheid en uw post komt digitaal in de Berichtenbox. Wilt u de brieven toch per post in de brievenbus? Pas dit dan aan op mijn.overheid.nl.
- Bron: Kaag en Braassem (Gemeente)
- 2024-12-23
- 1