Zoekresultaat 1 - 10 van 10 resultaten

  • Verhuizen

    Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Doe dit binnen 5 dagen na of maximaal 30 dagen voor de verhuisdatum. Ook als u binnen de gemeente van adres verandert.

  • Geboorteaangifte

    Binnen 3 dagen na de bevalling doet u aangifte van de geboorte van uw baby. Dit is gratis. 

  • Paspoort

    U kunt uw paspoort aanvragen bij de gemeente waarin u woont. Maak hiervoor een afspraak. Voor personen vanaf 18 jaar is het paspoort 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een paspoort 5 jaar geldig.

  • Identiteitskaart

    U kunt uw identiteitskaart aanvragen bij de gemeente waarin u woont. Voor personen vanaf 18 jaar is de Nederlandse identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Verhuizen naar Nederland

    Komt u naar Nederland om te werken of te studeren, dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer ontvangt u na registratie in de Basisregistratie Personen (BRP).

  • Vluchtelingenpaspoort

    Bent u erkend als vluchteling en wilt u naar het buitenland reizen? Dan kunt u een vluchtelingenpaspoort aanvragen. Een vluchtelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vluchtelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vluchtelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Vreemdelingenpaspoort

    Bent u een niet-Nederlander met een verblijfsvergunning? En kunt u in het land van herkomst geen reisdocument krijgen? Dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen. Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. De precieze geldigheidsduur hangt af van uw verblijfsstatus. Het vreemdelingenpaspoort is een reisdocument en een identiteitsbewijs. U kunt het vreemdelingenpaspoort niet gebruiken om naar het land van herkomst te reizen.

  • Adresonderzoek

    Heeft u het vermoeden dat een persoon nog op uw adres ingeschreven staat, terwijl deze daar niet meer woont? Dan kunt u een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. Ook als u werkt bij een instantie die adresgegevens uit de basisregistratie personen gebruikt en u twijfelt over de juistheid van deze gegevens, kunt u een adresonderzoek aanvragen. Na afloop van het onderzoek kan de gemeente 2 dingen doen: de persoon inschrijven op een nieuw adres de persoon uitschrijven uit de basisregistratie personen Dit kan gevolgen hebben voor het recht op voorzieningen van de overheid

  • Geregistreerd partnerschap beĆ«indigen

    Wilt u uw geregistreerd partnerschap beëindigen? Dat hoeft niet altijd via de rechtbank. Gaat u hiervoor wel naar de rechter? Dan is de procedure hetzelfde als bij een echtscheiding.

  • Briefadres

    U kunt een briefadres aanvragen als u (nog) geen (vast) woonadres heeft. Bijvoorbeeld als u schipper of kermisexploitant bent. Verblijft u in een tehuis of inrichting en u kunt of wilt zich niet inschrijven op het adres hiervan, dan kunt u een briefadres aanvragen. De gemeente beoordeelt de aanvraag.