Zoekresultaat 1 - 10 van 13 resultaten

  • Bewijs van Nederlandse nationaliteit aanvragen

    Op sommige momenten moet u bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld als u naar het buitenland verhuist. Of wanneer u gaat trouwen. Of als u solliciteert naar een baan als ambtenaar. U heeft dan een bewijs van Nederlanderschap nodig.

    U vraagt het bewijs van Nederlanderschap aan bij de gemeente. U krijgt dan een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP).

  • Handtekening laten legaliseren

    Een legalisatie van een handtekening houdt in dat de burgemeester verklaart dat een handtekening op een bepaald document "echt" is. De handtekening moet in aanwezigheid van de behandelend ambtenaar geplaatst  worden. Het geeft geen enkele informatie over de integriteit van de inhoud van het document. Aan de legalisatie kan men slechts de conclusie  verbinden dat de betreffende handtekening gesteld is door de persoon die met naam is genoemd in de legalisatieverklaring.

  • Trouwen in Nederland als u in het buitenland woont

    Ook als u niet in Nederland woont, kunt u hier trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan. U of uw partner moet dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben. U kunt zelf kiezen in welke gemeente u wilt trouwen of het partnerschap wilt aangaan.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U gebruikt een paspoort of identiteitskaart om te laten zien wie u bent. Dat moet u doen als u naar het buitenland wilt reizen of als u naar de dokter of het ziekenhuis gaat. Iedereen vanaf 14 jaar oud moet ook een paspoort of identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie daarom vraagt.

    Reizen

    Met een paspoort of identiteitskaart kunt u naar andere landen reizen. Met een identiteitskaart kunt u de meeste Europese landen bezoeken. Met een paspoort kunt u alle landen bezoeken. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Meer informatie over reizen naar het buitenland vindt u op Rijksoverheid.nl.

    Vanaf welke leeftijd?

    Iedereen vanaf 14 jaar moet een paspoort of identiteitsbewijs bij zich hebben. Als kinderen onder de 14 naar het buitenland reizen, hebben ze ook een paspoort of identiteitskaart nodig.

    Als u naar het ziekenhuis of de dokter gaat, moet u ook een eigen paspoort of identiteitsbewijs hebben. Dat geldt ook voor kinderen. De leeftijd van het kind maakt niet uit.

    Inloggen

    Met uw nieuwe identiteitskaart kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds.

    Geldigheid

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Zelf een trouwlocatie kiezen

    U kunt zelf kiezen waar u trouwt. Misschien wilt u trouwen op een plek waar u een bijzondere herinnering aan heeft. De gemeente moet toestemming geven voordat u op deze plek mag trouwen. De locatie moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Daarom is het verstandig op tijd contact op te nemen met de gemeente.

    Als u buiten gaat trouwen op een openbare plek, dan moet u misschien ook een melding doen of een omgevingsvergunning aanvragen. U kunt via het Omgevingsloket checken of u een melding moet doen of een omgevingsvergunning moet aanvragen.

  • Vertrekken uit Nederland (emigreren)

    Als u naar een ander land verhuist, meldt u de verhuizing bij de gemeente. U moet een melding doen als u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar een ander land gaat. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u de verhuizing melden bij de gemeente.

    Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

    De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die zijn aangesloten op de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld de Belastingdienst en de pensioenfondsen.

    Lees meer informatie voor Nederlanders in het buitenland op Nederlandwereldwijd.nl.

    Aan welke instanties wordt mijn verhuizing doorgegeven?

    Wij geven uw verhuizing door aan de onderstaande instanties (indien op u van toepassing):
    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen

     

  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Vluchtelingenpaspoort of vreemdelingenpaspoort aanvragen

    U gebruikt een paspoort om u te identificeren. Dat betekent dat u bewijst wie u bent. Met een paspoort kunt u ook naar het buitenland reizen.

    Bent u als vluchteling in Nederland? Dan kunt u misschien een vluchtelingenpaspoort krijgen.

    Bent u geen vluchteling? En woont u in Nederland, maar heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? En kunt u geen paspoort krijgen van uw eigen land? Dan kunt u misschien een vreemdelingenpaspoort krijgen.

    Een vluchtelingenpaspoort en een vreemdelingenpaspoort zijn in alle landen geldig, behalve in het land waar u vandaan komt. Voor sommige landen heeft u ook een visum nodig. Een visum is een officiële toestemming van een land om dat land binnen te komen.

    Kinderen hebben een eigen paspoort nodig. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Dit hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning.

  • Uittreksel uit basisregistratie personen opvragen

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. U kunt een kopie van uw eigen gegevens opvragen. Dit heet een uittreksel. Hierop staan onder andere uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en huidige adres.

    Instanties kunnen om een uittreksel uit de BRP vragen. U kunt bijvoorbeeld aan een woningstichting laten zien dat u ingeschreven staat bij de gemeente.

    Reist u met een kind onder de 18 jaar naar het buitenland? Vraag een uittreksel aan voor het reizen met minderjarigen. Hierop staan de gegevens van het kind en wie er gezag heeft. Dat kan handig zijn bij controle aan de grens. 

    De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde. 

    Bewijs van uw geboorte, huwelijk of een overlijdensakte?

    U heeft dan geen uittreksel uit de BRP nodig, maar een uittreksel uit de burgerlijke stand.

    Kijk bij "Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen" hoe en waar u dat aanvraagt.

     

  • Verhuizen binnen Nederland

    U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan. 

    Betreft het een verhuizing in de toekomst, dan wordt de verhuizing verwerkt met ingang van de door u opgegeven verhuisdatum. 

    Aan welke instanties wordt mijn verhuizing door de gemeente doorgegeven?

    Wij geven uw verhuizing door aan onderstaande instanties (indien op u van toepassing):

    • Rijksbelastingen
    • Waterschap Veluwe
    • Ziektekostenverzekeraars
    • Rijkskadaster en Openbare Registers
    • USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
    • Pensioenfondsen
    • UWV
    • SVB (sociale verzekeringsbank)
    • Gemeentelijke belastingen - Tribuut
    • Oude/vorige woongemeente