Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Aangifte van overlijden

    Aangifte van overlijden gebeurt in de gemeente van overlijden. Meestal regelt de uitvaartverzorger dit. Als u zelf aangifte doet van overlijden, maak dan een afspraak bij de gemeente.

  • Sportvelden en sportbanen huren

    De buitensportaccommodaties van de gemeente zijn te huur. Elk complex heeft een hoofdhuurder (vereniging) die het sportcomplex gebruikt op vaste bloktijden.

  • Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Heeft u persoonlijk belang bij het besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Dat moet binnen 6 weken na verzending van het besluit.

  • Gymzalen en sporthallen huren

    Wilt u sporten of een activiteit organiseren dan kunt u een binnensportaccommodatie huren. De gemeente verhuurt sporthallen, gymzalen, turnhallen, vergaderruimtes en een toneelzaal.

  • Briefadres

    Heeft u tijdelijk geen woonplek of verblijft u in een instelling? U komt mogelijk in aanmerking voor een briefadres. Een briefadres is het adres van een ander persoon waar uw post naar toe gestuurd kan worden.

  • Verhuizen vanuit het buitenland naar Breda, 1e vestiging

    Verhuist u voor de 1e keer vanuit het buitenland naar Nederland? Of bent u het komend half jaar minimaal 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich binnen 5 dagen na aankomst persoonlijk laten inschrijven bij de Gemeente Breda. Als uw partner en/of kinderen ook ingeschreven moeten worden, dan moeten zij met u meekomen. Maak hiervoor een afspraak.

  • Bewijs van in leven zijn

    Een bewijs van in leven zijn is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Heeft u het nodig voor een Nederlands pensioenfonds dan voegt u de brief van het pensioenfonds toe aan het online verzoek. Het bewijs is dan gratis. Heeft u een internationaal document nodig dan vraagt u een attestatie de vita aan. Een bewijs van in leven zijn vraagt u online aan. Een attestatie de vita vraagt u altijd persoonlijk aan de balie aan. U maakt hiervoor een afspraak.

  • Afschrift burgerlijke stand

    Een levensgebeurtenis zoals geboorte, huwelijk, overlijden of echtscheiding wordt door de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden vastgelegd in een akte. Deze akte blijft in die gemeente. U kunt van de akte een kopie (afschrift) bestellen als de gebeurtenis in de gemeente Breda heeft plaatsgevonden. Het afschrift wordt binnen 5 werkdagen afgehandeld en per post verzonden. Houdt u er rekening mee dat de postbezorging langer kan duren. Aanvragen kan met DigiD.

  • Achternaam kiezen voor uw kind

    Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw kind krijgt. Uw achternaam, de achternaam van uw partner of vanaf 1 januari 2024 een combinatie daarvan. Als u dit vóór de geboorte wilt regelen, maakt u een afspraak. En anders kiest u bij de geboorteaangifte. In 2024 geldt een overgangsregeling voor de dubbele achternamen bij kinderen die geboren zijn op of na 1 januari 2016.

  • Gebruik van elkaars achternaam

    Na uw huwelijk of geregistreerd partnerschap verandert uw achternaam niet. Ook niet na een scheiding of verlies van uw partner. Wel kunt u bij de gemeente aangeven met welke achternaam overheidsinstanties u voortaan aanschrijven.