Zoekresultaat 1 - 10 van 11 resultaten

  • Andere achternaam gebruiken

    U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.

    De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.

  • Een gebouw van de gemeente gebruiken

    De gemeente verhuurt gebouwen aan culturele instellingen en welzijnsinstellingen. U maakt met de gemeente afspraken over het gebruik van het gebouw.

    Het is ook mogelijk om een eenmalige activiteit zoals een evenement of een tentoonstelling te organiseren. U moet soms speciale maatregelen nemen of een vergunning aanvragen.

  • Buitenlands huwelijk of partnerschap registreren in Nederland

    Nadat u getrouwd bent in het buitenland, moet u het huwelijk registreren in Nederland. Dit doet u bij de gemeente waar u bent ingeschreven.

    Voorwaarden:

    • De huwelijksakte is gelegaliseerd of is voorzien van een apostillestempel. 
    • Legalisatie of apostille is niet nodig als het land bevoegd is internationale aktes af te geven.
    • Als er geen internationale aktes afgegeven worden in het land en de huwelijksakte is niet opgemaakt in het Nederlands, Engels, Duits of Frans moet u het document in Nederland laten vertalen door een beëdigd vertaler.
    • Als u of uw partner (of beide) niet de Nederlandse nationaliteit hebben en geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd, kan een verklaring geen schijnhuwelijk nodig zijn. Deze kunt u vinden onder het kopje formulieren.

  • Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

    In de basisregistratie personen (BRP) staan gegevens van alle inwoners van Nederland. Dit zijn gegevens zoals uw naam, adres, burgerlijke staat en nationaliteit. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl. Of bij de gemeente waar u woont.

    Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP, bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. U kunt op Rijksoverheid.nl zien welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarvoor. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl. Of vraag de informatie op bij de gemeente.

    U kunt ook gegevens van iemand anders opvragen. Hiervoor doet u een verzoek bij de gemeente. De persoon om wie het gaat moet toestemming geven.

    Wilt u niet dat anderen uw persoonsgegevens krijgen? Vraag de gemeente om uw gegevens niet door te geven (geheimhouding). Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.

  • Briefadres aanvragen

    Het is wettelijk verplicht dat u wordt ingeschreven op het adres waar u woont of verblijft. Bij het ontbreken van een woonadres kunt u kiezen voor een briefadres. In bepaalde uitzonderingsgevallen kunt u op een briefadres worden ingeschreven, onder anderen bij verblijf in bepaalde instellingen voor gezondheidszorg, kinderbescherming of penitentiaire instellingen of bij het ontbreken van een woonadres. Een briefadres moet altijd een bestaand adres zijn en kan dus geen postbus zijn. De hoofdbewoner van het betreffende adres dient voor uw inschrijving op zijn adres schriftelijk toestemming te geven. Na het inleveren van de benodigde formulieren wordt er een besluit genomen of u voor een briefadres in aanmerking komt. Daarvan krijgt u schriftelijk bericht. LET OP: het kan maximaal 8 weken duren tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens. U kunt ook worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. 

     

  • Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft.

    • Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid.
    • Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN.

    Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven.

    Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Melding geregistreerd partnerschap

     

     

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland een geregistreerd partnerschap aangaan? Lees dan de informatie op de website van de gemeente Den Haag.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval.

     

     

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kinderen tot achttien jaar hebben bij de aanvraag van een paspoort toestemming nodig van beide gezaghouders. Voor een identiteitskaart geldt de toestemming tot 12 jaar. Lukt de toestemming niet digitaal dan kunt u de toestemming ook schriftelijk doen. Zie ook onder kop "Formulier".

    Een paspoort is wereldwijd geldig. De Nederlandse identiteitskaart gebruikt u als reisdocument in Europa. Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Voor een volledige lijst van landen waar u naar toe kunt reizen met uw identiteitskaart kijkt u op landenlijst Rijksoverheid.

    Als u een reisdocument wilt aanvragen moet u altijd persoonlijk naar het loket komen. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd.
    Om wachttijden te voorkomen moet u een afspraak maken

    Het is mogelijk om uw aangevraagde reisdocument te laten bezorgen. Zie onder kop "Verwijzingen".

  • Melding voorgenomen huwelijk

    Wanneer u gaat trouwen, moet u hiervan een melding maken. Het maken van een melding kan op zijn vroegst 1 jaar tot uiterlijk 2 weken voor uw trouwdag. De gemeente controleert of u met elkaar mag trouwen. Krijgt u toestemming, dan kunt u met elkaar trouwen.

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland trouwen? Lees dan de informatie op de pagina Huwelijksaangifte (ondertrouw) voor nederlanders in het buitenland.

    Wat als u een niet- Nederlandse nationaliteit heeft, u in het buitenland heeft gewoond of u bent er geboren?
    In dat geval gelden er bijzondere regels. Ook als u in het buitenland heeft gewoond, zelfs voor een korte periode, of als u niet in Nederland bent geboren, dan heeft u vaak andere documenten nodig. Neem voor meer informatie hierover op tijd contact met de gemeente op. Dit in verband met de soms lange procedures die in ieder land anders zijn.

    Woont u beiden niet in Oosterhout, maar wilt u wel in Oosterhout trouwen of uw partnerschap laten registreren?
    Dat kan. U maakt een melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap in de gemeente waar u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap wilt laten plaatsvinden.

    Bent u beiden vanaf de geboorte woonachtig in Nederland?
    Dan heeft u geen afschrift geboortakte en uittreksel Basisregistratie Personen nodig bij het in ondertrouw gaan. 

    Huwelijkssluiting
    De huwelijkssluiting: dit is het moment van het daadwerkelijk 'trouwen'. U kunt op meerdere locaties in de gemeente Oosterhout trouwen. Het is zelfs mogelijk te trouwen in een locatie die uw eigen voorkeur heeft. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Neem voor meer informatie hierover op tijd contact met de gemeente op. U kunt samen met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand bespreken hoe de inhoud van de huwelijkssluiting eruit gaat zien.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval.

    Tolk
    Wanneer bruid of bruidegom niet de Nederlandse taal verstaan en/of spreken, wordt altijd gebruik gemaakt van een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland. De hieruit voortvloeiende kosten worden aan het bruidspaar doorberekend. Het is de bedoeling dat de kosten voor het huwelijk worden betaald ten tijde dat men melding doet.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: justitie