Zoekresultaat 1 - 10 van 52 resultaten

  • Externe link: Geboorte-, huwelijks- en echtscheidingsakte

    Van een aantal belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven worden akten opgemaakt. Die worden bewaard in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.Van deze aktes kunt u een afschrift (uittreksel) aanvragen.Heeft de gebeurtenis plaatsgevonden in de gemeente Smallingerland? En heeft u een bewijs van de gebeurtenis nodig? Vraag dan het bewijs (afschrift) online aan met uw DigiD. Afschrift (uittreksel) burgerlijke stand aanvragen (met DigiD) Kunt u het afschrift niet online aanvragen? Maak dan een afspraak om het document op te halen in het gemeentehuis Soorten akten U kunt de volgende akten aanvragen. Geboorteakte; Huwelijksakte of geregistreerd partnerschapsakte; Echtscheidingsakte of beëindiging partnerschapsakte; Overlijdensakte. Voor wie kunt u aanvragen U kunt een uittreksel burgerlijke stand aanvragen voor: geboorteakte: voor uzelf en voor uw kind; huwelijksakte: voor uzelf en voor uw partner; partnerschapsakte: voor uzelf en voor uw partner; echtscheidingsakte: voor uzelf; akte beëindiging partnerschap: voor uzelf; overlijdensakte: voor uw partner, voor uw kind en voor uw ouder(s). Hoe lang duurt het? Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt. Als u het uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe. Kosten €17,10 Iemand anders machtigen Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin/daarbij: de reden waarom u het afschrift of uittreksel nodig hebt; de naam van de gemachtigde; uw handtekening; de handtekening van de gemachtigde; een kopie van uw legitimatiebewijs. Akte in andere talen U kunt ook een internationale akte burgerlijke stand aanvragen. De akte is dan vertaald in 9 talen: Engels, Duits, Spaans, Frans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Servo-Kroatisch.

  • Externe link: Leges en tarieven

    De leges zijn de kosten die u als inwoner of ondernemer moet betalen als u een dienst of product van de gemeente afneemt. Bijvoorbeeld als u uw paspoort of rijbewijs moet vernieuwen, maar ook als u een aanvraag voor een bouw- of omgevingsvergunning doet.  Waarom heffen we leges? Het is gebruikelijk dat de degene die de dienst of het product afneemt, de kosten (leges) daarvoor geheel of voor een deel zelf betaalt. Zo zorgen we ervoor dat niet alle inwoners meebetalen aan diensten waar een aantal mensen gebruik van maken.  Hoogte van de leges De hoogte van de leges wordt voor een deel landelijk en voor een deel door de gemeente zelf bepaald. De leges verschillen per aanvraag. De hoogte van deze kosten wordt aan het einde van elk jaar door de gemeenteraad vastgesteld. Moet u betalen voor een product of dienst? Dan staat dat vermeld bij het product of de dienst. Meestal betaalt u op het moment van de aanvraag. Legesverordening In de legesverordening staat wat de tarieven per dienst zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de kosten die verbonden zijn aan het leveren van de specifieke diensten.  Meer informatie en contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie over de leges? Neem dan contact op met de gemeente. Dat kan via ons contactformulier of door te bellen naar 0512 58 12 34. 

  • Externe link: Parkeerplaats voor gehandicapten aanvragen

    Vraag een gehandicaptenparkeerplaats aan als u geen eigen parkeerplek bij uw woning heeft en minder dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. U moet eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voordat u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats.  Aanvragen parkeerplaats Voorwaarden U heeft een gehandicaptenparkeerkaart die nog minimaal 6 maanden geldig is. U moet in het bezit zijn van een auto en het kenteken moet op uw naam of die van uw huisgenoot staan. U heeft geen eigen parkeerruimte bij uw woning, zoals een garage of oprit. In de directe omgeving van uw woning is geen openbare parkeerruimte beschikbaar. Kosten De kosten van aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats zijn voor eigen rekening. De richtprijs hiervoor is € 370,-. Na aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken krijgt u een situatieschets met prijsopgave. De kosten van de aanleg zijn eenmalig. 

  • Externe link: Ontheffing voetgangersgebied

    Vraag een ontheffing voetgangersgebied aan als u met uw voertuig in het voetgangersgebied moet zijn. Voor inloggen als bedrijf heeft u eHerkenning nodig. Heeft u een éénmanszaak dan kunt u uw DigiD gebruiken. Een pasje voor de zakpalen kunt u op het gemeentehuis ophalen. Hiervoor betaalt u een borg. Lever het pasje na gebruik weer in op het gemeentehuis en u krijgt uw borgsom teruggestort. Aanvragen ontheffing Kosten Soort heffing Kosten Ontheffing voetgangersgebied € 36,90 + € 90,- borgsom  

  • Externe link: Minimaregelingen

    Minimaregelingen is een verzamelnaam voor regelingen voor mensen met een laag inkomen. Denk hierbij aan de bijzondere bijstand, individuele inkomenstoeslag, individuele studietoeslag, AV Frieso zorgverzekering, kindregeling en het Sportfonds Smallingerland. Deze regelingen kunnen een aantal kosten voor u vergoeden. Dit kan wanneer uw (gezins)inkomen en vermogen lager is dan de normen (regels) die hiervoor zijn afgesproken.  Budgetgids In de budgetgids van de gemeente Smallingerland vindt u een overzicht van alle regelingen en extra's voor mensen met een laag inkomen. In de gids staan ook de voorwaarden en grenzen voor inkomen en vermogen. Daarnaast vindt u er informatie over organisaties die kunnen helpen.. Budgetgids 2025  Kijk waar u recht op hebt Er zijn in Nederland en binnen de gemeente Smallingerland veel regelingen en toeslagen, maar hoe weet u nu waar u recht op hebt?  Op de website datgeldtvoormij.nl kunt u bekijken welke toeslagen en/of regelingen u aan kunt vragen. Meer informatie vindt u bij Hulp bij financiële vragen. Bijzondere bijstand Bijzondere bijstand is er als u bijzondere noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen en nergens anders vergoed kunt krijgen. Bijvoorbeeld advocaatkosten, kosten bewindvoering of bijzondere reiskosten.  Ook als uw inkomen hoger is dan 115% van de bijstandsnorm die voor u geldt, kunt u misschien in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) bijzondere bijstand. Lever de aanvraag in vóórdat u de kosten gaat maken. Wij kijken graag samen met u of de kosten (deels) vergoed kunnen worden. Aanvragen bijzonder bijstand U kunt de bijzondere bijstand digitaal of schriftelijk aanvragen. Digitaal aanvragen bijzondere bijstand  Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 159kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele inkomenstoeslag (IKT) Had u de afgelopen drie jaar gemiddeld een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm? En bent u en uw partner tussen de 21 en pensioengerechtigde leeftijd? Dan kunt u één keer per 12 maanden een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Deze toeslag mag u overal voor gebruiken. U wordt niet gekort op uw uitkering en de toeslag wordt niet gezien als inkomen.  Let op: Ontving u in de afgelopen 3 jaar studiefinanciering, dan komt u niet voor deze regeling in aanmerking. Hoogte individuele inkomenstoeslag Alleenstaande € 375 Alleenstaande ouder € 375 Gehuwden / samenwonenden € 450 Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden en heeft u geen bericht van ons ontvangen? Neem dan contact met ons op. Aanvragen U kunt de Individuele inkomenstoeslag (IKT) digitaal en schriftelijk aanvragen: Digitale aanvraag IKT Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier (pdf 116kB). U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Individuele studietoeslag Als u studeert en door een beperking niet kunt bijverdienen, dan kunt u een individuele studietoeslag krijgen. Het bedrag is afhankelijk van uw leeftijd.  Voorwaarden Om een individuele studietoeslag te krijgen, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U volgt een opleiding waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten ontvangt; U heeft een medische beperking waardoor u naast uw studie niet kunt werken; U heeft geen recht op een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering).   Leeftijd Bedrag 21 jaar en ouder € 369,75 20 jaar € 295,80 19 jaar € 221,85 18 jaar € 184,88 17 jaar € 146,06 16 jaar € 127,57 15 jaar € 110,93 Wat verder belangrijk is Als wij niet genoeg gegevens hebben om te kunnen beslissen of u naast uw studie niet kunt werken door een blijvende beperking, zullen wij een medisch advies opvragen. Hierover nemen wij contact met u op. We kijken alleen naar uw eigen situatie. Als u een partner heeft, dan kijken wij niet naar het (eventuele) inkomen van uw partner. U ontvangt studietoeslag zolang u voldoet aan de voorwaarden.  Een stagevergoeding tot € 221,85 per maand heeft geen invloed op uw studietoeslag. Ontvangt u meer dan € 221,85 per maand stagevergoeding? Dan dan brengen wij de inkomsten uit stagevergoeding boven de € 221,85 per maand in mindering op uw studietoeslag.   Als uw situatie wijzigt, bijvoorbeeld wanneer u geslaagd bent of stopt met de studie, vragen wij u dit direct aan ons door te geven. Zo voorkomt u dat u de toeslag moet terugbetalen. Individuele studietoeslag aanvragen Individuele studietoeslag aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier printen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB DRACHTEN. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. AV Frieso zorgverzekering Heeft u een laag inkomen en wilt u toch een uitgebreide zorgverzekering? Maak dan gebruik van de AV Frieso Compleet zorgverzekering van de Friesland Zorgverzekeraar. Deze collectieve verzekering is vooral geschikt als u veel zorgkosten heeft. Heeft u weinig zorgkosten, dan is een andere verzekering misschien beter. U kunt alle zorgverzekeringen met elkaar vergelijken op datgeldtvoormij.nl. Voorwaarden U kunt de AV Frieso Compleet verzekering afsluiten als: Uw inkomen lager is dan 115% van de bijstandsnorm; Uw vermogen lager is dan de vermogensgrens; U geen achterstand heeft in de betaling van uw maandelijkse zorgpremie; U al verzekerd bent bij De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen naar De Friesland Wanneer u wel een AV Frieso verzekering wilt afsluiten maar nog bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent dan moet u eerst overstappen naar De Friesland Zorgverzekeraar. Overstappen of een aanvullende zorgverzekering afsluiten kan tot 1 februari van het nieuwe jaar. Dit kan wanneer u voor 31 december uw oude zorgverzekering opzegt. Wanneer u overstapt voor 31 december dan zegt de nieuwe zorgverzekering automatisch de oude zorgverzekering op.  Goed verzekerd Dankzij een bijdrage van de gemeente en een korting van De Friesland Zorgverzekeraar bent u goed verzekerd. Naast de basisverzekering krijgt u bijvoorbeeld een vergoeding voor: Eigen bijdrage Wmo;  Tandartskosten vanaf 18 jaar; Orthodontie tot 18 jaar; Fysiotherapie; Vergoeding voor een bril. Maandelijkse premie, medische keuring en eigen risico In 2025 is de maandelijkse premie voor de AV Frieso € 180,00 per maand. Er is geen medische keuring nodig om deze verzekering af te sluiten. U kunt het eigen risico in termijnen betalen.  Meer informatie vindt u op de website van zorgverzekeraar De Friesland.  Aanvragen AV Frieso Compleet aanvragen Wilt u dit liever schriftelijk aanvragen? Dat kan via het aanvraagformulier. U kunt het formulier uitprinten of ophalen bij de balie van het gemeentehuis. U kunt het formulier met alle bijlages inleveren bij de balie van het gemeentehuis of opsturen naar: Antwoordnummer 73, 9200 VB Drachten. Er hoeft geen postzegel op de envelop. Hulp bij aanvragen Lukt het u niet zelf de aanvraag te doen? Dan kunt u voor hulp terecht bij Bibliotheek Drachten. De bibliotheek heeft een formulierenspreekuur. Tijdens dit spreekuur, vullen ze samen met u het formulier in. U kunt hiervoor een afspraak maken aan de balie van de bibliotheek. U vindt de bibliotheek aan Museumplein 1 in Drachten. U kunt ook bellen met telefoonnummer: 0512 512 680. Kindregeling De kindregeling is er om alle kinderen mee te kunnen laten doen. Ook als ouders dit zelf niet kunnen betalen. Als u een inkomen heeft tot 120% van de bijstandsnorm, kunt u een aanvraag doen voor bijvoorbeeld zwemlessen, schoolreisjes, schoolspullen, contributie voor een sport- of muziekvereniging en sportattributen voor uw kind van 0 tot 18 jaar.  Iedere aanvraag voor het vergoeden van kosten moet u van te voren aanvragen. Een medewerker van 'Samen voor alle Kinderen' neemt contact met u op.  Aanvragen Kindregeling Sportfonds Smallingerland Sportfonds Smallingerland is voor alle inwoners van de gemeente Smallingerland vanaf 18 jaar die willen sporten, maar dit niet zelf kunnen betalen. Het lidmaatschap bij een sportvereniging wordt vanuit het Sportfonds vergoed. Aanvragen Sportfonds Kwijtschelding belastingen Soms hoeft u met een inkomen op bijstandsniveau bepaalde gemeentelijke belastingen niet te betalen. Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Kwijtschelding aanvragen Tijdelijke witgoedregeling Is uw wasmachine of koelkast aan vervanging toe? Mogelijk komt u in aanmerking voor onze tijdelijke witgoedregeling. De tijdelijke witgoedregeling valt onder onze subsidieregeling voor energiebesparende producten. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Voorwaarden witgoedregeling U kunt gebruik maken van de tijdelijke witgoedregeling als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Let op: dit zijn de bedragen voor 2024. De bedragen voor 2025 volgen zo spoedig mogelijk. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.131,-  € 15.150,- alleenstaande ouder* € 1.492,- € 15.150       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de waardebon voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de waardebon voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl   Energiebesparende producten Wilt u uw energierekening verlagen en uw huis verduurzamen?  Misschien kunt u subsidie krijgen voor energiebesparende producten. De energiebesparende producten vallen onder onze subsidieregeling voor energiebesparende maatregelen. U kunt deze aanvragen tot 1 januari 2026. Welke energiebesparende producten zijn er? Kleine energiebesparende producten, zoals radiatorfolie, tochtstrippen, ledverlichting  Witgoedproducten, zoals een koelkast of wasmachine U kunt subsidie voor energiebesparende producten krijgen als: u in de gemeente Smallingerland woont; u in een zelfstandige ruimte woont; uw inkomen niet hoger is dan 120% van de bijstandsnorm (zie bedragen hieronder); u nog niet eerder van deze regeling gebruik heeft gemaakt. Inkomens- en vermogensgrenzen In de tabel vindt u de inkomens- en vermogensgrens naar leeftijd en woonsituatie. De inkomensgrenzen zijn 120% van de bijstandsnorm. De bedragen zijn netto inclusief vakantiegeld. Let op: dit zijn de bedragen voor 2024. De bedragen voor 2025 volgen zo spoedig mogelijk. Leef- en/of woonsituatie  Inkomensgrens Vermogensgrens       Vanaf 21 jaar tot pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand € 1.492,-  € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.131,-  € 15.150,- alleenstaande ouder* € 1.492,- € 15.150       Pensioengerechtigde leeftijd           Alleenstaand € 1.661,- € 7.575,- Gehuwd/samenwonend € 2.254,- € 15.150,- *Alleenstaande ouder: u bent alleenstaande en er wonen minderjarige kinderen bij u. De bedragen van de waardebon De energiebesparende producten bieden we aan in de vorm van een waardebon(voucher). Met de waardebon kunt u een bestelling plaatsen voor een product. Hoe u dit doet, leggen wij u uit nadat u een aanvraag heeft ingediend. De hoogte van de voucher voor kleine energiebesparende producten is € 80,- De hoogte van de voucher voor een wasmachine (met minimaal energielabel A) is € 600,-. De hoogte van de voucher voor een koelkast of koel-vriescombinatie (met minimaal energielabel C) is: € 700,-. Let op: voor witgoedproducten moet u een keuze maken tussen twee vouchers: een wasmachine óf een koelkast. Aanvragen tijdelijke witgoedregeling U doet een aanvraag voor de tijdelijke witgoedregeling via de website https://energiecoachdrachten.nl. Een Energiecoach neemt daarna contact met u op. De Energiecoach adviseert en helpt u bij het aanvragen van de tijdelijke witgoedregeling en mogelijke andere energiebesparende producten. Vragen? Heeft u vragen over de tijdelijke witgoedregeling? Dan kunt u: bellen met 0512 581 234 mailen naar elles@energiecoachdrachten.nl Hulp bij financiële vragen U kunt op verschillende plekken hulp krijgen wanneer u financiële vragen heeft.  De Bibliotheek In de bibliotheek kunt u terecht met vragen over de digitale overheid, het invullen van formulieren en het doen van belastingaangifte. Hiervoor organiseert de bibliotheek verschillende spreekuren en cursussen. De hulp van de bibliotheek is gratis. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van Bibliotheek Drachten. Humanitas Thuisadministratie  Humanitas Thuisadministratie houdt iedere dinsdagochtend van 10:00 tot 12:00 uur een inloopspreekuur voor inwoners van Smallingerland met een laag inkomen. Het gratis inloopspreekuur vindt plaats in de Warme Huiskamer in het gebouw van het Leger des Heils, aan de Stationsweg 112 te Drachten.  U kunt bij het inloopspreekuur terecht met al uw vragen over ontvangen formulieren of met een verzoek om hulp bij het aanvragen van een uitkering, kwijtschelding, toeslagen etc. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.  Geldzaken Team Geldzaken van Carins helpt mensen met allemaal zaken rondom geld. Team Geldzaken is er ook voor informatie, advies, bemiddeling en hulp bij het aanvragen van regelingen, hulpmiddelen, een dienst of zorg. Dit doen ze samen met verschillende andere organisaties op het gebied van welzijn, armoede en schulden. Meer informatie over Team Geldzaken vindt u op de website van Carins. Kijk waar u recht op heeft Als inwoner van onze gemeente kunt u direct de toeslagen en regelingen aanvragen waar u recht op heeft. Ontdek het zelf en anoniem. Wilt u weten op welke regelingen en toeslagen u recht hebt? Doe de check via datgeldtvoormij.nl. Via datgeldtvoormij.nl weet u welke toeslagen en/of regelingen er voor u zijn. Ook bekijkt u hier gelijk of u wel het best passende energiecontract en zorgverzekering heeft. Hierdoor kunt u elk jaar tot wel €600,- besparen. Maar misschien nog wel belangrijker: er is weer rust en overzicht omdat de geldzaken op orde zijn. Kijk waar u recht op hebt Liever een persoonlijk gesprek? Via datgeldtvoormij.nl kunt u ook een gratis adviesgesprek aanvragen. Een medewerker van bijvoorbeeld  M.O.S. Wegwijzers, Humanitas, Schuldhulpmaatje laat u tijdens dit gesprek zien waar u recht op heeft en hoe u geld kunt besparen. Het gesprek is vrijblijvend, gratis en vertrouwelijk. De gegevens worden alleen gebruikt om te kijken waar u recht op hebt.   

  • Externe link: Rioolverstopping

    Is uw riool of afvoer verstopt? Neem contact op met de gemeente bij klachten over stank, verstopping en verzakking van de weg als gevolg van lekkage in het riool. We stellen eerst de oorzaak vast en kunnen de verstopping verhelpen. Kosten Voorrijkosten: € 53,65 (inclusief btw);  Per uur: € 93,00 (inclusief gebruikte gereedschappen/slangen, eventuele camera-inspectie en btw); Wij berekenen minimaal een kwartier; Buiten kantoortijd gelden toeslagen. Wie de kosten betaalt, hangt af van de plek van de verstopping en waardoor de verstopping is ontstaan. Ligt de oorzaak in het gemeentelijk riool, door bijvoorbeeld verzakkingen of een kapotte rioleringsbuis? Dan lost de gemeente het probleem op en betaalt de kosten; Ligt de oorzaak in het gemeentelijke riool, maar is de verstopping veroorzaakt door vervuiling van de eigenaar van het huis? De gemeente kan het probleem oplossen, maar de kosten zijn voor de eigenaar; Ligt de oorzaak in uw rioolleiding tot aan het gemeentelijke riool en bent u eigenaar van het huis? Dan betaalt u zelf de kosten; Ligt de oorzaak in uw rioolleiding tot aan het gemeentelijke riool en huurt u de woning? Neem contact op met de verhuurder; Ligt de oorzaak in het gemeentelijk riool en u laat een particulier bedrijf de verstopping verhelpen, dan is de rekening in alle gevallen voor u; Schakelt u een ander rioleringsbedrijf dan de gemeente en de verstopping zit in het gemeentelijk riool, dan betaalt u zelf de kosten; Is het buiten kantooruren en kan de melding niet wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de calamiteitendienst op nummer 06 22 97 62 64.  

  • Externe link: Forensenbelasting

    U betaalt forensenbelasting als u meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning beschikbaar heeft voor uzelf of uw gezin en u woont in een andere gemeente. Met deze belasting betaalt u mee aan de voorzieningen die de gemeente verzorgt. Tarief forensenbelasting Forensenbelasting Tarief per jaar Per gemeubileerde woning €   871,- Wanneer moet ik forensenbelasting betalen? Als u minstens 90 dagen de beschikking heeft over een gemeubileerde woning in onze gemeente en u woont in een andere gemeente. Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan 90 dagen per jaar in de gemeubileerde woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan 90 dagen per jaar zou kunnen verblijven. Wat is een gemeubileerde woning? Een gemeubileerde woning in de zin van de forensenbelasting hoeft geen onroerende zaak te zijn. Bepalend is of het object 'bestemd is om enigszins duurzaam voor menselijke bewoning te dienen'. De geschiktheid voor menselijke bewoning hoeft niet het hele jaar door te duren. Zaken als een kook- en een wasgelegenheid, een elektriciteit- en een wateraansluiting en een aansluiting op de riolering kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van een gemeubileerde woning. Ook stacaravans kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als gemeubileerde woningen. Wanneer dit het geval is, wordt voor deze caravans forensenbelasting geheven in plaats van toeristenbelasting. Waarom moet ik forensenbelasting betalen? Door forensenbelasting te betalen draagt u ook bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente. De opbrengst wordt namelijk gebruikt om de gemeentelijke voorzieningen op peil te houden. Denk hierbij aan kosten voor cultuur, openbaar groen en openbare verlichting. Meer informatie? Wilt u alle regels van de forensenbelasting weten? Kijk dan in de verordening. 

  • Externe link: Vergunning betaald parkeerterrein

    Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €173,90 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,80 Weekkaart (B) €61,10 Maandkaart (C) €207,40 Jaarkaart (D) €1956,00

  • Externe link: Toeristenbelasting

    U betaalt toeristenbelasting aan de gemeente als u een accommodatie heeft en een vergoeding vraagt voor een overnachting. Voor de toeristenbelasting zijn er een aantal uitzonderingen. Het geldt bijvoorbeeld niet voor kinderen onder de 16 jaar en inwoners van gemeente Smallingerland. De inkomsten van de toeristenbelasting vloeien, na aftrek van de administratieve kosten, terug naar de sector recreatie en toerisme in Smallingerland. Dit gaat via het Platform Gastvrij Smallingerland. Hieronder leest u meer informatie. Weet de gemeente al dat u toeristenbelasting moet afdragen? Dan ontvangt u in januari 2025 een aangifteformulier 2024 via de post ontvangen. Dit formulier kunt u invullen, ondertekenen en aan ons terug sturen. Weet de gemeente nog niet dat u een accommodatie verhuurt? Meld u dan eerst aan via belastingen@smallingerland.nl Vermeld uw naam, woonadres en het adres van uw accommodatie. Wij sturen u een uitnodigingsbrief met aangifteformulier toe. Ook als u verhuurt via bijvoorbeeld airbnb moet u dit aangeven bij de gemeente. Wanneer moet uw aangifte binnen zijn? Uw aangifte 2024 moet bij de gemeente binnen zijn vóór 1 maart 2025. Lukt het niet om het aangifteformulier op tijd in te vullen en terug te sturen? Vraag dan binnen een maand na de dagtekening van de uitnodigingsbrief schriftelijk om uitstel voor het doen van aangifte. Stuur daarvoor een brief met motivatie naar de gemeente of mail naar belastingen@smallingerland.nl. Wat gebeurt er na uw aangifte? Wij beoordelen uw aangifte en berekenen hoeveel (water)toeristenbelasting u moet afdragen. Wij sturen u hiervoor een aanslag. Wat gebeurt er als u geen of niet op tijd aangifte doet? Wij maken een schatting van het aantal overnachtingen. Op grond van deze schatting wordt een ambtshalve aanslag opgelegd. Voorkom dat u teveel moet betalen en doe op tijd aangifte. Voorbeelden van accommodaties Hotel, pension;  Bed & Breakfast, Airbnb; Tent, caravan, chalet op een camping; Appartement, studio;  Vakantiehuis; Groepsverblijf. Hoe en wanneer doet u aangifte toeristenbelasting? Als u bekend bent bij de gemeente om (water)toeristenbelasting af te dragen, dan krijgt u in december of januari bericht van ons  hoe u uw aangifte (water)toeristenbelasting kunt doen. Als eigenaar bent u verantwoordelijk voor het opleggen en innen van de (water)toeristenbelasting in een kalenderjaar. Na afloop van het kalenderjaar zal de geïnde (water)toeristenbelasting afgedragen worden aan de gemeente Smallingerland. Hiervoor moet u een nachtregister bijhouden. Overnachtingen bijhouden in een nachtverblijfregister Voor de aangifte toeristenbelasting is het belangrijk dat u bijhoudt wie wanneer in uw accommodatie overnacht. Houd deze gegevens bij in een eigen reserveringssysteem of gebruik het volgende nachtverblijfregister: ​​​​​Nachtverblijfregistratie toeristenbelasting (pdf) De volgende gegevens houdt u bij in het register: Naam en woonplaats van de gast; Aankomst- en vertrekdatum; Aantal nachten per persoon; Aantal personen; Aantal overnachtingen. Provincie Fryslân onderzoekt samen met gemeenten de mogelijkheid om een digitaal nachtregister in te voeren. Wanneer hier mee over bekend is, volgt hierover een informatiebijeenkomst. Kosten Het basistarief is €1,50 per persoon per overnachting. Aanvullende tarieven Naast het basistarief per overnachting zijn er ook aanvullende tarieven voor bijvoorbeeld seizoenplaatsen en watertoeristenbelasting. De tarieven voor een jaar- of seizoenplaats per mobiel kampeeronderkomen, vakantieonderkomen of stacaravan die wordt gebruikt voor recreatie zijn: € 135,00 per jaar op vaste jaarplaatsen; € 130,00 per jaar op vaste seizoenplaatsen; € 120,00 per jaar op seizoenplaatsen. De tarieven voor een bepaalde periode van niet-vaste jaar- of seizoenplaatsen zijn: Maximaal € 70,00 per maand; Maximaal € 95,00 voor twee maanden; Maximaal € 120,00 voor drie maanden. De tarieven voor de watertoeristenbelasting voor overnachten op een vaste ligplaats, naast het basistarief, zijn:  € 40,00 per jaar voor vaartuigen met een vaste ligplaats; € 135,00 per jaar voor woonarken met een vaste ligplaats (indien een belastingplichtige als bedoeld in artikel 3, eerste lid, is aangewezen). Platform Gastvrij Smallingerland Platform Gastvrij Smallingerland is een platform waar ondernemers uit de sector recreatie en toerisme elkaar vinden. En samen optrekken om mooie (toeristische) producten en diensten te ontwikkelen, de markt te verkennen en Smallingerland op de kaart te zetten. Heeft u vragen over Platform Gastvrij Smallingerland? Dan kunt u mailen naar info@platformgastvrijsmallingerland.nl.

  • Externe link: Document waarmerken

    Soms heeft u een gewaarmerkte kopie nodig van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De gemeente zet een stempel (waarmerk) op de kopie van het originele document. Daarmee kunt u bewijzen dat de kopie er precies hetzelfde uitziet als het origineel. Bel de gemeente om een afspraak te maken. U krijgt het gewaarmerkte document direct mee. Bel 0512 581 234 Kosten € 7,80 Meenemen Het originele document dat u wilt laten waarmerken. Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Contant geld of pinpas. Gewaarmerkt diploma of getuigschrift Voor een gewaarmerkt diploma of getuigschrift kunt u terecht bij de instelling die het diploma of het getuigschrift heeft afgegeven. Of bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De gemeente kan dat niet voor u doen.