Zoekresultaat 1 - 10 van 25 resultaten

  • Starterslening

    Bent u starter, maar kunt u niet genoeg hypotheek krijgen voor uw eerste koopwoning? Dan komt u misschien in aanmerking voor een Starterslening. 

    De Starterslening vult het verschil op tussen de prijs van het huis en het bedrag dat een starter maximaal kan lenen bij de bank. De Starterslening is altijd een aanvulling op een eerste hypotheek bij een andere geldverstrekker. Een huis dat onbetaalbaar lijkt, kan zo soms tóch gekocht worden. De Starterslening bestaat uit twee delen: Een (box 1) deel dat annuïtair wordt afgelost. En een (box 3) deel dat oploopt: de Combinatielening. 

    Voor de Starterslening en Combinatielening hebben starters de eerste 3 jaar geen maandlasten. De aflossing van de Starterslening wordt de eerste drie jaar ‘betaald’ met de Combinatielening. De Combinatielening loopt daardoor de eerste drie jaar altijd op. Na deze periode van drie jaar start de betaling van rente en aflossing. Op het moment dat u de volledige rente en/of aflossing heeft betaald, lossen beide leningdelen gelijk af.

    Als het inkomen van uw huishouden na drie jaar onvoldoende is, kunt u een hertoets aangevragen. Als blijkt dat het inkomen op een hertoetsmoment inderdaad onvoldoende is, betaalt u een maandlast die wel past bij uw inkomen van uw huishouden. Meer informatie over de hertoetsmogelijkheden vindt u op de website van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn).

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Het budget dat de gemeente Aalsmeer voor de Starterslening beschikbaar heeft is beperkt. Wanneer het geld op is, wordt de mogelijkheid om een lening aan te vragen stopgezet.

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    Als u gehandicapt bent en zelf auto rijdt of afhankelijk bent van vervoer door anderen, kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart mag u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen. Een gehandicaptenparkeerkaart is persoonsgebonden; alleen u kunt er gebruik van maken.

    Er zijn twee soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart en een passagierskaart. Voor beide gelden andere voorwaarden.

    Geldigheid

    Een gehandicaptenparkeerkaart wordt voor maximaal vijf jaar afgegeven. Afhankelijk van uw situatie kan dit ook korter zijn dan vijf jaar. Als uw gehandicaptenparkeerkaart is verlopen, kunt u een nieuwe kaart aanvragen.

    De gehandicaptenparkeerkaart is ook geldig in andere gemeenten en de meeste Europese landen. U moet zich wel aan de parkeerregels houden die daar gelden.

  • Klein evenement melden

    Voor een klein evenement zoals een straatfeest of buurtbarbecue, heeft u geen vergunning nodig. Een melding maken is vaak voldoende. Controleer eerst of het evenement aan de voorwaarden voor een melding voldoet. Maak de melding uiterlijk 15 werkdagen voordat het evenement plaatsvindt.

  • Inburgeren

    Inburgeren betekent dat u Nederlands leert. Dit kan verplicht zijn. U krijgt een uitnodiging van de gemeente en een brief van Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) als u moet inburgeren. Samen met de gemeente maakt u een Plan inburgering en Participatie (PiP). U moet dan binnen 3 jaar inburgeren.

  • Hulp bij online aanvragen, internet en DigiD

    Heeft u moeite met het gebruik van de computer, internet of dingen online aanvragen? Binnen gemeente Aalsmeer en omgeving kunt u op meerdere plekken terecht voor hulp bij uw aanvraag, het gebruik van DigiD of gratis computerlessen.

  • Registratie bij gemeente Aalsmeer

    Vluchtelingen zijn verplicht zich in te schrijven bij de gemeente waar ze wonen. Zo komt u in de Basisregistratie Personen (BRP) en krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer is nodig om een bankrekening te openen of gebruik te maken van voorzieningen zoals medische zorg en onderwijs. Voor inschrijving is een afspraak nodig, deze kunt u telefonisch maken.

  • Geboorteaangifte doen

    Als uw kind geboren is, moet u dit aangeven bij de gemeente waar het is geboren. U komt daarvoor persoonlijk langs, binnen 3 werkdagen na de dag van de geboorte. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een geboorteakte op waarin de geboorteplaats van uw kind staat en hoe uw kind heet. Maak telefonisch een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk

    Uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk regelt u bij de gemeente. Maak telefonisch een afspraak en onderteken een akte van omzetting. De omzettingsakte is het bewijs van het huwelijk.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen

    Een uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand is een schriftelijk bewijs van bijvoorbeeld een geboorte of huwelijk. U vraagt dit aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond.

    Gemeenten leggen belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven vast in de burgerlijke stand. Als u een geboorte, overlijden, huwelijk, scheiding of partnerschapsregistratie schriftelijk wilt bewijzen, heeft u een afschrift of uittreksel nodig uit de burgerlijke stand. Heeft u een afschrift of uittreksel nodig voor in het buitenland? Vraag een internationaal uittreksel of meertalig modelformulier aan.

    Er zijn verschillende akten waarvan u een afschrift of uittreksel kunt opvragen:

    • geboorteakte
    • overlijdensakte
    • huwelijksakte
    • echtscheidingsakte
    • akte van beëindiging partnerschap

    Afschrift of internationaal uittreksel

    Van een akte kunt u een afschrift of een (internationaal) uittreksel krijgen.

    • Een afschrift is een gewaarmerkte kopie van de akte. Op een afschrift vindt u alle informatie die in een akte staat.
    • Een internationaal uittreksel is een verkorte en actuele versie van de akte. Dit uittreksel wordt toegelicht in tien verschillende talen: En­gels, Duits, Frans, Spaans, Ita­li­aans, Por­tu­gees, Grieks, Turks en Ser­vo-Kro­a­tisch.

  • Groenstroken en restgronden

    Amstelveen heeft veel groene gebieden, maar die staan onder druk door woningbouw, klimaatverandering en de overgang naar duurzame energie. De gemeente wil het groen zoveel mogelijk behouden. Daarom verkoopt de gemeente alleen nog bij hoge uitzondering groenstroken en restgronden.