Zoekresultaat 1 - 10 van 36 resultaten

  • Koninklijke onderscheiding

    Kent u iemand uit de gemeente Laren die een Koninklijke onderscheiding (lintje) verdient? U kunt hem of haar voordragen via de gemeente waar de kandidaat woont. Wij raden u aan eerst contact op te nemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of stuur een e-mail naar onderscheidingen@laren.nl.   Wanneer aanvragen Een aanvraag voor een onderscheiding voor Lintjesregen 2025, moet uiterlijk op 15 juni 2024 zijn ingediend.  Uitreiking Een Koninklijke onderscheiding kan op 2 momenten worden uitgereikt: Tijdens de Algemene Gelegenheid. Dat noemen we ook wel Lintjesregen en is de dag voor Koningsdag. Uw voorstel moet u uiterlijk 15 juni van het vóórgaande jaar indienen  Op een door u gewenste datum. Uw voorstel moet 6 maanden voor de gewenste uitreikingsdatum zijn ingediend Aanvragen gaat als volgt Stap 1: Verzamel alle informatie die nodig is. Kijk daarvoor op lintjes.nl. U leest daar ook meer over het toekennen van een lintje  Stap 2: Vul het digitale voorstelformulier in  Stap 3: Dien het verzoek in bij de gemeente  Wat gebeurt er met uw aanvraag  De burgemeester brengt advies uit op uw aanvraag en stuurt deze naar de Commissaris van de Koning  De Commissaris van de Koning brengt advies uit en stuurt deze door naar Kapittel voor de Civiele Orden  Kapittel voor de Civiele Orden brengt advies uit  Voordracht en ontwerp-Koninklijk besluit door de minister die daar over gaat Ondertekening Koninklijk besluit door Zijne Majesteit de Koning  Uitreiking Overzicht koninklijke onderscheidingen Bent u benieuwd welke inwoners van de gemeente Laren een koninklijke onderscheiding (lintje) hebben ontvangen? Dat vindt u in dit overzicht. 

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen.  Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol verkopen aanvragen.   Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen.  Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.

  • Precariobelasting

    U betaalt precariobelasting als u voorwerpen plaatst in, op of boven gemeentegrond. Zoals kabels en leidingen, terrassen van horecaondernemingen, bouwmaterialen, zonneschermen, luifels, lichtreclames, vlaggen, steigers en bouwcontainers. Zie belastingenhbl.nl voor het tarief en meer informatie over precariobelasting. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.

  • Bedrijfsafval

    Ondernemers moeten zelf zorgen voor het afvoeren van bedrijfsafval. De opslag en afvoer van bedrijfsafval moet voldoen aan milieueisen. Deze eisen zijn afhankelijk van de aard en hoeveelheid afval dat moet worden verwerkt. Ondernemers kunnen hiervoor aparte contracten afsluiten bij inzamelbedrijven in de regio of particuliere afvalinzamelaars.

  • WOZ-waarde en taxatieverslag

    De WOZ-waarde van uw koopwoning of bedrijfspand bepaalt hoeveel Onroerendzaakbelasting (OZB) u betaalt. De gemeente bepaalt elk jaar de WOZ-waarde. Taxatieverslag bekijken In het taxatieverslag staat hoe de WOZ-waarde tot stand gekomen is. Bij de waardering van uw woning vergelijkt de gemeente uw woning met 3 vergelijkbare woningen die in de buurt zijn verkocht of met andere vergelijkbare woningen. Ook staan in het taxatieverslag de objectkenmerken vermeld. Via belastingenbhl.nl kunt u uw taxatieverslag bekijken.  Bezwaar maken Via belastingenbhl.nl vindt u meer uitleg over de WOZ-waarde, bezwaar maken en bezwaar laten maken door een commercieel WOZ-bureau.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Laren.

  • Ontheffing openingstijden horecabedrijf

    Wilt u voor een keer afwijken van de sluitingstijden die gelden voor horecabedrijven, vraag dan een ontheffing (toestemming aan). Het formulier vraag u op via telefoonnummer 14 035. Sluitingstijden horeca Horecabedrijven in de gemeente moeten gesloten zijn: Maandag tot en met vrijdag tussen 0:00 en 7:00 uur Zaterdag en zondag tussen 1:00 en 7:00 uur Kosten Een ontheffing aanvragen voor een: Avond € 56 Week € 173 Maand € 247 Jaar € 309,50

  • Rioolverstopping

    Het riool is te onderscheiden in een particulier deel en een openbaar deel. Het particuliere deel loopt vanaf de woning tot aan de erfgrens. Vanaf deze grens is de riolering van de gemeente. Een verstopping in het particuliere deel moet opgelost worden door de eigenaar/verhuurder van de woning. De kosten daarvan komen voor zijn of haar rekening. Verstoppingen in het gemeentelijk riool is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wat moet u doen Als u last heeft van een verstopping in het riool is het (vóór u kosten maakt) belangrijk dat u controleert waar de verstopping zit: In het openbaar gebied of Op uw eigen terrein Ontstoppingsstuk Om de oorzaak te vinden, moet u het ontstoppingsstuk (laten) opgraven. Dit zit meestal nabij de erfgrens van uw tuin en het trottoir. Dus net op uw grond of grond van de gemeente. Bel voor het opgraven een loodgietersbedrijf. De loodgieter kan vaststellen of de verstopping op uw eigen terrein of op gemeentelijk terrein ligt. U betaalt zelf de kosten. Tenzij als later blijkt dat de verstopping in het gemeentelijk deel zit. U huurt een woning Neem contact op met de verhuurder.  Tip Wacht niet tot de rioolafvoer niet meer werkt! Tref op tijd maatregelen. Een verstopping kondigt zich al dagen van tevoren aan. Het water loopt slecht door of begint te borrelen. Voor advies kunt u altijd terecht bij de gemeente.  Let op: wij willen u waarschuwen voor malafide (onbetrouwbare) loodgieters.

  • Kinderopvang starten

    U mag alleen een kinderopvang of gastouderbureau leiden als u bent opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Voordat u start met het opvangen van kinderen, voert de inspectie Kinderopvang een onderzoek uit. Daarna ontvangt u bericht of u mag starten met de kinderopvang.  Als u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang wilt beginnen zijn er een aantal verplichtingen. Zoals: Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanvragen Aanmelden bij Geschillencommissie Kinderopvang Kinderopvang inschrijven bij gemeente Zie rijksoverheid.nl voor meer informatie en hoe u de verplichtingen regelt. Gastouder worden Als u gastouder wilt worden moet u zich inschrijven bij een gastouderbureau. Een medewerker van het gastouderbureau meldt u dan aan bij de gemeente. Zie ook meer informatie over gastouder worden via rijksoverheid.nl. Kosten € 642,50 voor het starten als gastouder € 2542,50 voor het starten van een kinderopvang Meer informatie Neem contact op met de gemeente als u vragen heeft of meer informatie wilt. Bel telefoonnummer 14 035. 

  • Klacht over medewerker of bestuurder

    Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie, u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van heeft gekregen. Ben u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken.  Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@laren.nl  Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Brief: stuur uw brief naar de Gemeente Laren, T.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij de volgende informatie van u nodig: Uw naam en contactgegevens (adres, telefoonnummer en e-mailadres) De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats) Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaaroverzicht Wilt u het jaaroverzicht van de Nationale ombudsman bekijken, stuur dan een e-mail naar onze klachtencoördinator via info@laren.nl. Wij sturen u dan het jaaroverzicht toe.  Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2023. 

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt.  U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer  Datum waarop u het bezwaar schrijft  Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit  Uw handtekening  Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar:  BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen  Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin  algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.