Zoekresultaat 111 - 120 van 123 resultaten

  • Asbestemming

    Na de crematie moet de as minimaal één maand in het crematorium te blijven. Dit is door de wet vastgelegd. De as wordt bewaard in een algemene nis. Dit is een afgesloten ruimte en niet voor publiek toegankelijk. Na deze periode kunnen de nabestaanden de as ophalen. Er zijn verschillende mogelijkheden wat u met de as kunt doen: As thuis bewaren Wanneer u de as in een urn bewaart, kunt u deze thuis bewaren. Een asbus bijzetten in een algemeen urnengraf U kunt kiezen voor het bijzetten van een asbus in een algemeen urnengraf. In een algemeen urnengraf staan meerdere urnen van overledenen die geen familie van elkaar zijn. Het bijzetten kan op de begraafplaatsen Hazerswoude-Dorp, Koudekerk aan den Rijn, Oosterbegraafplaats en Roemer. Een asbus in een particulier graf plaatsen Heeft u een particulier (kelder)graf? Dan kunt u de asbus in het graf laten plaatsen. Een urn op een particulier graf plaatsen Heeft u een particulier (kelder)graf? Dan kunt u een sierurn (met daarin de asbus) op het graf laten plaatsen. Een particulier urnengraf kopen In een particulier urnengraf kunt u meerdere asbussen of sierurnen bijzetten. Een particulier urnengraf wordt voor 5 jaar uitgegeven. Verlengen kan van 5 t/m 35 jaar. Een nis in een urnenmuur kopen Op de begraafplaatsen Buitendorp, Koudekerk aan den Rijn, Oosterbegraafplaats, Roemer, en Vrederust staat een galerij met nissen: een urnenmuur. U kunt een nis in een urnenmuur kopen. De nis kan afgesloten worden met een natuurstenen of glazen afdekplaat. Deze kunt u laten graveren. Blijft de nis open, dan moet de asbus in een sierurn geplaatst worden. Een nis in een urnenmuur wordt voor 5 jaar uitgegeven. Verlengen kan van 5 t/m 35 jaar. As laten verstrooien U kunt as laten verstrooien op een strooiveld. Dit kan op de begraafplaatsen Buitendorp, Hazerswoude-Dorp, Koudekerk aan den Rijn, Oosterbegraafplaats en Roemer. Heeft u vragen over een asbestemming? Neemt u dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 0172 of per e-mail.

  • IOAZ-uitkering aanvragen

    Bent u oudere ondernemer en heeft u onvoldoende inkomen uit bedrijf? Wilt u om die reden stoppen met uw bedrijf? Dan kunt u mogelijk een aanvraag doen voor een IOAZ-uitkering. Na beëindiging van uw bedrijf vult de IOAZ-uitkering uw inkomen en dat van uw eventuele partner aan tot bijstandsniveau. Controleer eerst of u aan de voorwaarden voor een IOAZ-uitkering voldoet. Daarna doet u de aanvraag bij ons. Wij beslissen of u in aanmerking komt voor een IOAZ-uitkering. 

  • Rioolheffing

    Gebruikers van een woning of bedrijf betalen rioolheffing. De opbrengst van rioolheffing wordt gebruikt voor de kosten van de opvang en afvoer van afvalwater, hemelwater (regen) en grondwater. Zoals de aanleg van drainage en riolering en het onderhoud daarvan. Rioolheffing betaalt u via uw aanslag gemeentebelastingen. Bent u het niet eens met de aanslag? Dan kunt u bezwaar maken. Wat betaalt u per jaar Eenpersoonshuishouden € 220,80 Meerpersoonshuishouden € 302,16 Voor een niet-woning betaalt u 0,1058% van de WOZ-waarde. Met een minimum van € 220,80 en maximum van € 5.646 U gaat verhuizen U verhuist naar een andere woning binnen de gemeente Dan verandert er niets aan uw huidige aanslag. Behalve als u bij iemand gaat wonen die al rioolheffing betaalt. U hoeft zelf verder niets te doen U verhuist naar een woning in een andere gemeente U betaalt de rioolheffing tot het einde van de maand waarin u verhuist. U krijgt van ons een bericht van ontheffing. Heeft u teveel belasting aan ons betaald? Dan betalen wij deze aan u terug. U hoeft zelf verder niets te doen.  U verhuist vanuit een andere gemeente naar Alphen aan den Rijn U betaalt rioolheffing vanaf de eerstvolgende maand dat u op uw nieuwe adres woont. Uw bedrijf verhuist U krijgt automatisch ontheffing. U ontvangt een nieuwe aanslag als u verhuist naar een ander bedrijfspand binnen de gemeente. Heeft u een vraag over uw rioolheffing? Stuur ons een e-mail. Dit kan naar belastingen@alphenaandenrijn.nl of bel op werkdagen met 14 0172. 

  • Wet- en regelgeving

    Alle geldende wet- en regelgeving met betrekking tot overheidsaanbestedingen vindt u hier: Inkoop- en aanbestedingsbeleid Alphen aan den Rijn 2019 - 2022 (pdf, 339 kB) Aanbestedingswet 2012 (Overheid.nl) Aanbestedingsregels Rijksoverheid Gids proportionaliteit 2016 (Rijksoverheid.nl) Uniform Europees Aanbestedingsdocument (EUA) (Pianoo.nl) Meer informatie De bekendmakingen van de gemeente over beleid en regelgeving worden nog niet allemaal via de zoekdienst van www.overheid.nl gepubliceerd, maar hier wordt aan gewerkt.

  • Buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA)

    In het omgevingsplan van onze gemeente staat hoe de grond in een gebied en de gebouwen die daarop staan, gebruikt mogen worden. Wanneer u grond of een gebouw op een andere manier wilt gebruiken dan in het omgevingsplan staat, mag u met een 'Omgevingsvergunning strijdig gebruik' uw plan toch uitvoeren. Dit noemen we een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). Een BOPA is een activiteit die in strijd is met de regels van het omgevingsplan en niet vergunningsvrij is.  U vraagt een BOPA aan via het Omgevingsloket. Kies daar voor de activiteit 'Afwijken van regels van het omgevingsplan'. Weet u niet zeker of uw plan haalbaar is, of weet u niet wat u moet doen, dan is het goed om Vooroverleg (zie uitklapveld met dezelfde naam) aan te vragen. Dan bekijken we samen met u de mogelijkheden voordat u de vergunning aanvraagt.   U heeft een Omgevingsvergunning BOPA nodig wanneer u bijvoorbeeld: In een gebouw woont dat bedoeld is voor bedrijven Een stuk van de openbare ruimte gebruikt als tuin Een woning gebruikt als winkel, kantoor, restaurant, bed and breakfast, bedrijf, fabriek of magazijn Een weiland gebruikt als kampeerterrein, festivalterrein of landingsplaats Een vakantiehuisje gebruikt als woning Bekijk het omgevingsplan op Regels op de kaart. Lees hier goed wat de regels zijn voor het gebruik van de grond en de gebouwen. In 1 keer meerdere aanvragen doen Soms valt een BOPA samen met een andere activiteit waarvoor u een omgevingsvergunning nodig heeft. Bijvoorbeeld als u ook wilt bouwen of een beschermwaardige boom wilt kappen. In dit geval kant u deze activiteiten combineren door in 1 keer een omgevingsvergunning aanvraag te doen. U hoeft dus niet voor iedere activiteit een aparte aanvraag te doen. Kosten De kosten voor een omgevingsvergunning zijn afhankelijk van uw plannen. Informatie hierover vindt u in de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024 (Tarieventabel, Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning).

  • Erfgoedcommissie

    De erfgoedcommissie adviseert op verzoek of uit eigen beweging aan burgemeester en wethouders. Haar taken zijn: advies over subsidieaanvragen bij het Erfgoedfonds. Deze subsidie is bedoeld voor beleving van erfgoed. advies over immaterieel erfgoed, zoals over de erkenning van gemeentelijke immaterieel erfgoed en het bijschrijven in het gemeentelijke erfgoedregister. verzorgen van de verbinding met de Alphense samenleving. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het organiseren van een najaarsbijeenkomst. De commissie vergadert maandelijks. Heeft u een vraag voor de leden van de erfgoedcommissie? Stuur dan een e-mail: erfgoedcommissie@alphenaandenrijn.nl.

  • Rioolaansluiting aanvragen

    De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen en afvoeren van afvalwater. Hiervoor is riolering aangelegd. U kunt een aansluiting op de riolering aanvragen.

  • Overlijden aangeven

    Meestal doet de uitvaartondernemer de overlijdensaangifte. Als nabestaande kunt u ook aangifte doen. Aangifte van overlijden doet u in de plaats waar de persoon is overleden. U maakt hiervoor een afspraak bij de gemeente. Maak een afspraak »

  • Toeristenbelasting

    Verhuurt u woningen of kamers aan toeristen of zakenmensen? Dan moet u toeristenbelasting betalen. U rekent dit bedrag door aan uw gasten. Daarna draagt u de belasting af aan de gemeente.  U ontvangt van de gemeente het verzoek om aangifte te doen voor de toeristenbelasting. U kunt de gegevens digitaal aanleveren.

  • Kinderopvang starten

    Wilt u een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of gastouderopvang beginnen in de gemeente Alphen aan den Rijn? Bij de gemeente regelt u de volgende zaken: U checkt of uw activiteit in het bestemmingsplan past. Niet elke locatie is geschikt voor het opvangen van kinderen U vraagt een vergunning voor brandveilig gebruik aan. Gaat u aan het pand verbouwen, dan heeft u mogelijk een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.  Wat u verder moet doen, leest u in het stappenplan kinderopvang starten of het stappenplan gastouderbureau starten (ondernemersplein.nl).