Zoekresultaat 1841 - 1850 van 1898 resultaten

  • Levenloos geboren kind registreren

    Ouders die dat wensen, kunnen hun levenloos geboren kind laten registreren in de Basisregistratie personen (BRP). Deze wijziging van de Wet BRP komt voort uit een petitie van ouders die het als een groot emotioneel gemis zien en als feitelijk onjuist ervaren dat hun levenloos geboren kind niet in deze basisregistratie voorkomt. Wanneer is de registratie van mijn kindje mogelijk? Dit kan vanaf 3 februari 2019 met terugwerkende kracht. Ook eerder levenloos geboren kinderen kunnen worden opgenomen in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. Dit is niet verplicht. Hoe werkt het? U kunt het verzoek doen als u op het moment van de geboorte in Nederland woonde en stond ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Het maakt niet uit wanneer uw kindje is geboren of hoe lang de zwangerschap heeft geduurd (dit geldt ook voor een miskraam). U kunt uw kindje alleen voor uzelf laten registreren in de BRP. Omdat het een heel persoonlijke situatie is, kunt u dit niet namens de andere ouder doen. Naast uzelf kan alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand deze registratie bekijken. Andere overheidsinstanties krijgen geen gegevens over uw levenloos geboren kindje. Hoe kan ik mijn kindje laten registreren? Wilt u uw kindje laten registreren, neem dan telefonisch contact met ons op via 071 3327272. Wat moet ik meenemen als ik aangifte ga doen? Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning) Een verklaring van een arts of verloskundige Kosten Het registreren van een levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen (BRP) is gratis. Meer informatie Kijk voor meer informatie op de website rijksoverheid.nl. 

  • Verklaring afleggen over uw persoonsgegevens

    Officiële gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden in het buitenland, zoals geboorte, huwelijk of overlijden moet u doorgeven bij de gemeente. U bent ook verplicht de officiële documenten van deze gebeurtenissen af te geven. Kunt u deze documenten niet aanleveren? Dan is het soms mogelijk om een verklaring onder ede of belofte af te leggen. Hierdoor zullen de gegevens alsnog worden opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Of u kiest voor de eed of de belofte, is afhankelijk van uw levensovertuiging. De gemeente controleert uw verklaring in andere registers als dit mogelijk is. Het is strafbaar om onder ede onjuiste informatie door te geven.

  • Beroepschrift indienen

    De gemeente beslist over uw bezwaar tegen een gemeentelijk besluit. Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw bezwaar, dan kunt u in beroep gaan. In de brief van de gemeente met de beslissing op uw bezwaarschrift staat vermeld bij wie u in beroep kunt gaan. Dit is meestal de rechtbank. In de beroepsprocedure bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Het mag wel. Ook kunt u iemand machtigen om namens u in beroep te gaan. Die persoon hoeft geen advocaat te zijn. Is uw vertegenwoordiger geen advocaat, dan moet u de persoon schriftelijk machtigen. Deze machtiging moet meegestuurd worden met het beroepschrift. Vaak krijgt u een uitnodiging voor een rechtszitting, waar u uw bezwaarschrift mondeling kunt toelichten. U mag dit door uw advocaat of gemachtigde laten doen. Het instellen van beroep betekent niet dat de beslissing ongeldig is. De beslissing is gewoon rechtsgeldig. Als u wilt dat de beslissing tijdens uw beroepsprocedure tijdelijk wordt opgeschort, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank. Het beroepschrift mag in een vreemde taal zijn geschreven. Voor een goede afhandeling kan een vertaling noodzakelijk zijn. U moet zelf zorgen voor deze vertaling. 

  • Bibob-formulier invullen

    Bij aanbestedingen, vergunningen, subsidies en ontheffingen kunnen we uw achtergrond en die van uw bedrijf onderzoeken. Om te weten of het bedrijf betrouwbaar is. En of de mensen die er werken betrouwbaar zijn. We kunnen het onderzoek in verschillende gevallen starten. Een vergunning of subsidie mag namelijk niet gebruikt worden voor criminele activiteiten. Dit onderzoek heet een Bibob-onderzoek. Een paar voorbeelden zijn: U wilt een café of een coffeeshop beginnen. U schrijft in op een bouwopdracht van de gemeente. U verkoopt of verhuurt een pand aan de gemeente. We onderzoeken verschillende dingen zoals: wie u bent. of u een strafblad heeft. waar het geld voor het bedrijf vandaan komt. met wie u samenwerkt of zaken doet. We mogen het Bibob-onderzoek ook uitvoeren bij een bestaand bedrijf. Dus als u de vergunning of subsidie al heeft. Als het onderzoek aantoont dat de eigenaar of de mensen met wie hij werkt niet integer zijn, kunnen we de vergunning(en) stopzetten.

  • Geregistreerd partnerschap omzetten in huwelijk

    Heeft u een geregistreerd partnerschap en wilt u trouwen met uw geregistreerd partner? Dan kunt u uw geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Dit doet u bij de gemeente. Het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is in elke gemeente mogelijk. De omzetting vindt plaats door middel van een akte van omzetting. Een huwelijk kan niet worden omgezet in een geregistreerd partnerschap.   Maak telefonisch een afspraak voordat u langskomt, via telefoonnummer 14 0115. Meenemen Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning)

  • Bezwaar belastingen of WOZ-waarde

    Elk jaar ontvangt u van de gemeente een aanslag gemeentelijke belastingen. Met deze aanslag maakt de gemeente de vastgestelde WOZ-waarde aan u bekend. Heeft u vragen over de vastgestelde WOZ-waarde of een aanslagregel, neem dan contact op met een belastingmedewerker. Bent u het na deze uitleg nog niet eens met de WOZ-waarde of een ander onderdeel van uw aanslag? Dan kunt u bezwaar maken. U dient het bezwaarschrift binnen 6 weken in bij de heffingsambtenaar die het besluit heeft genomen. U krijgt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van het bezwaarschrift. Is er nog niet op het bezwaar beslist dan is de aanslag rechtsgeldig. Dit betekent dat u de aanslag moet betalen. Bezwaarschrift indienen

  • Voornaam wijzigen

    Wilt u uw voornaam wijzigen? Dan moet u een aanvraag indienen bij de rechtbank. Hiervoor kunt u dus niet terecht bij de gemeente. U moet voor het wijzigen van uw voornaam een belangrijke reden hebben. Ook mag de nieuwe naam niet onbehoorlijk zijn.

    Als de rechtbank de wijziging van uw naam goedkeurt, verwerkt de gemeente deze beslissing in de registers van de burgerlijke stand. Zowel de registers van de gemeente waar u bent geboren als van de gemeente waar u woont, worden gewijzigd.

    Wijst de rechtbank uw verzoek af? In dat geval kunt u in beroep gaan bij het gerechtshof. Als ook dit beroep wordt afgewezen, kunt u nog in cassatie bij de Hoge Raad. Zowel voor het aanvragen van een voornaamwijziging als voor het in beroep gaan, hebt u een advocaat nodig.

    Voor meer informatie over het wijzigen van uw voornaam kijkt u hier. Wilt u informatie over het wijzigen van uw achternaam? Kijk dan bij het product achternaam wijzigen .

  • Bezwaar maken

    U kunt bezwaar maken tegen schriftelijke besluiten. Meestal staat het besluit in een brief die u hebt ontvangen. Voorbeelden van besluiten zijn: subsidie-besluit, omgevingsvergunning of het weigeren van een gehandicaptenparkeerkaart. Ook kunt u bezwaar maken wanneer het te lang duurt voordat de gemeente een beslissing neemt op uw aanvraag. Niet iedereen kan zomaar bezwaar maken. U moet belanghebbende zijn. Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken. Hoe kunt u bezwaar maken? U moet schriftelijk en op tijd bezwaar maken. Uw bezwaarschrift moet binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt bij de gemeente binnen zijn. Bij een brief moet het bezwaarschrift zijn ingediend binnen zes weken na de verzenddatum. De verzenddatum staat op de brief. In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan: uw naam en adres de datum van het bezwaarschrift waarom u het niet eens bent met het besluit (de motivering) een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar maakt. Voor een snelle afhandeling stuurt u een kopie, scan of foto van dit besluit mee. uw handtekening uw telefoonnummer U heeft een bezwaarschrift ingediend Meer informatie over wat er gebeurt na binnenkomst van uw bezwaar leest u in de folder Bezwaarafhandeling Drechtsteden (pdf, 2.482 kB). De folder is gemaakt door het Juridisch Kenniscentrum, waar het secretariaat zit voor behandeling van bezwaarschriften voor alle Drechtstedengemeenten. Mogelijkheid tot beroep Als de belanghebbenden het niet eens zijn met de beslissing op bezwaar kunnen zij daartegen beroep instellen bij de Rechtbank Rotterdam.

  • Gebruik achternaam veranderen

    Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Of is uw huwelijk of geregistreerd partnerschap beëindigd? Dan kunt u de achternaam die u gebruikt veranderen. De achternaam die u kiest, staat op de brieven van de gemeente en andere overheidsinstellingen. Uw eigen (meisjes)naam verandert niet. Dit blijft in officiële papieren staan zoals uw paspoort, rijbewijs, uittreksel of trouwboekje. Uw achternaam online veranderen via DigiD Naamgebruik kiezen U kunt kiezen voor: Alleen uw eigen naam. Alleen de naam van uw partner. De naam van uw partner, gevolgd door uw eigen naam. Uw eigen naam, gevolgd door de naam van uw partner.

  • Opnemen levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen

    Ouders kunnen een verzoek indienen om hun levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen (BRP) op te nemen.

    Met deze registratie worden deze kinderen zichtbaar voor de ouders via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP. Daarnaast heeft alleen de ambtenaar van de Burgerlijke Stand inzage in deze registratie. Andere overheidsinstanties ontvangen geen gegevens over een levenloos geboren kind.

    Meer informatie over deze registratie vindt u op de website van de Rijksoverheid