Zoekresultaat 11 - 20 van 88 resultaten

  • Klacht over medewerker of bestuurder

    Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente of de BEL Combinatie u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van hen heeft gekregen. Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Indienen U kunt uw klacht indienen via: E-mail: stuur een e-mail naar info@eemnes.nl Telefonisch bij de klachtencoördinator via telefoonnummer 14 035 Aan de balie van het gemeentehuis of het kantoor van de BEL Combinatie Schriftelijk: stuur een brief naar: Gemeente Eemnes, t.a.v. Klachtencoördinator, Postbus 71, 3755 ZH Eemnes. Welke informatie hebben wij nodig Om uw klacht goed en snel te behandelen hebben wij van u nodig: Uw naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres De datum waarop u de klacht indient Een omschrijving van de klacht (wat is er gebeurd, over wie of welk organisatieonderdeel klaagt u, op welke datum vond het voorval plaats). Afwijkende klachtenprocedures Voor klachten over deze onderwerpen zijn er aparte procedures: Klacht over (medewerker van) Maatschappelijke Zaken HBEL Klacht over aanbieder van zorg of hulp Klacht over jeugdhulp (via Jeugd en Gezinsteam Eemnes) Klacht ingediend en nu? Na ontvangst van uw klacht, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. U krijgt dan uitleg over wat wij met uw klacht gaan doen. Antwoord binnen 6 weken Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Tenzij dit anders met u is afgesproken. Als wij meer dan 6 weken nodig hebben om uw klacht te beantwoorden, kunnen wij deze periode met 4 weken verlengen. Nationale ombudsman Wanneer u vindt dat uw klacht niet goed is afgehandeld, dan kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Jaarverslag van de klachtencoördinator In het jaarverslag van de klachtencoördinator staat welke klachten er bij de BEL Combinatie en bij de BEL-gemeenten zijn binnen gekomen. Bekijk het jaarverslag van 2023.

  • Buitenlandse akte inschrijven

    U kunt een buitenlandse Burgerlijke stand-akte zoals een geboorteakte, huwelijksakte, partnerschapsakte of overlijdensakte, inschrijven in de registers van de burgerlijke stand. Inschrijven van een buitenlandse akte doet u bij de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen online. Zie denhaag.nl voor het inschrijven van een buitenlandse akte.  Als u ingezetene bent in Nederland, dan moet deze akte verwerkt worden in de Basis Registratiepersonen (BRP). Dit moet in de gemeente worden gedaan waar u woont. Maak een afspraak via telefoonnummer 14 035.

  • Steiger, container of bouwkraan plaatsen

    Als u tijdelijk iets op gemeentegrond wilt plaatsen dan moet u dit melden bij de gemeente. Zoals het plaatsen van containers, steigers of een bouwkraan. Een melding doet u uiterlijk 10 dagen voor u de objecten gaat plaatsen op gemeentegrond. Als de verkeersveiligheid of openbare orde in gevaar komt kunnen we uw aanvraag afwijzen. Meesturen Tekening van de locatie of luchtfoto met daarop de objecten ingetekend Verkeersplan als er wegen worden afgezet Aanmelden U heeft DigiD of eHerkenning nodig voor het aanmelden van objecten op gemeentegrond. U betaalt direct bij aanvraag en ontvangt binnen 5 werkdagen bericht.  Melden van objecten op gemeentegrond Kosten U betaalt geen kosten.

  • Echtscheiding inschrijven

    Als u wilt scheiden heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u een echtscheidingsverzoek in bij de rechtbank. Als de procedure is afgerond stuurt uw advocaat de documenten naar de gemeente om de echtscheiding in te laten schrijven. Beëindiging geregistreerd partnerschap Een geregistreerd partnerschap kan zonder een rechter ontbonden worden. Dit kan alleen als u het allebei eens bent. De beëindiging van een geregistreerd partnerschap gebeurt dan door een overeenkomst bij een notaris of advocaat. Heeft u kinderen dan vindt beëindiging via de rechter plaats. Kosten Een echtscheiding inschrijven is gratis. Voor een echtscheidingsakte betaalt u € 16,60. U vraagt dit aan met een Afschrift burgerlijke stand.

  • Identiteitskaart kwijt of gestolen

    Bent u uw identiteitskaart kwijt, geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind).  Is uw ID-kaart gestolen, doe dan wel aangifte bij de politie. U neemt het proces-verbaal mee naar de gemeente. Vermissing ID-kaart doorgeven Nadat u heeft doorgegeven dat u uw identiteitskaart kwijt bent, vraagt u een nieuwe identiteitskaart aan.

  • Aangifte levenloos geboren kind

    Is uw kind levenloos geboren na een zwangerschap van 24 weken of langer? U doet hiervan aangifte in de gemeente waar de geboorte plaatsvond. Bij een zwangerschap korter dan 24 weken is het niet verplicht om aangifte te doen, maar mag wel. Maak voordat u langskomt eerst telefonisch een afspraak via 14 035. U neemt mee naar de afspraak Geldig legitimatiebewijs Verklaring van arts of verloskundige over het overlijden van uw kind Doktersverklaring of verklaring van bevalling bij een zwangerschap korter dan 24 weken Trouwboekje of partnerschapsboekje als u de geboorte of het overlijden hierin wilt laten bijschrijven Eventueel een akte van erkenning als er geen huwelijk of partnerschap is Wie mag aangifte doen Vader of moeder Iemand anders die bij de bevalling aanwezig was Medewerker van het ziekenhuis of uitvaartverzorger Als uw kind kort heeft geleefd Als uw kind binnen 3 dagen na de geboorte is overleden, doet u: Geboorteaangifte in de gemeente waar uw kind is geboren Overlijdensaangifte in de gemeente waar uw kind is overleden

  • Onroerendezaakbelasting (OZB)

    U betaalt Onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar van een woning of (bedrijfs)pand bent. Als u een bedrijfspand gebruikt betaalt u ook onroerendezaakbelasting.   Elk jaar wordt uw woning of (bedrijfs)pand getaxeerd. Hoe hoog de OZB is hangt af van de WOZ-waarde van uw woning of (bedrijfs)pand. Tarieven Kijk op baarn.nl voor de tarieven en het betalen van OZB. Gemeente Baarn verzorgt de gemeentelijke belastingen voor de gemeente Eemnes. Eemnes maakt zelf het beleid en bepaalt de belastingtarieven.

  • Iets verloren of gevonden

    Iets gevonden of verloren? Kijk dan op de landelijke website verlorenofgevonden.nl. Afgeven bij de gemeente U kunt een gevonden voorwerp ook afgegeven bij de gemeente. Wij bewaren en registreren het op verlorenofgevonden.nl.  Goed om te weten Hoelang iets wordt bewaard is afhankelijk van de waarde van het voorwerp. Het voorwerp bewaren we minimaal 3 maanden. Daarna wordt het van de website afgehaald. Kleine verloren voorwerpen worden niet altijd geregistreerd. Zoals sleutels, kinderspullen etc. We bewaren het voorwerp 3 maanden en daarna wordt het vernietigd. Voorwerpen die door de vinder op verlorenofgevonden.nl zijn geregistreerd en thuis worden bewaard, hebben een langere bewaartermijn. Is deze bewaartermijn voorbij dan brengen we de vinder op de hoogte dat het voorwerp van de website wordt verwijderd. Rijbewijs, paspoort en bankpas Rijbewijzen, bankpassen, ID- kaarten en paspoorten die niet binnen 24 uur worden opgehaald, worden vernietigd of sturen we terug naar de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer).

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt de afspraak ook de dag voordat u examen doet maken. Voorwaarde is dat het CBR uw gegevens heeft verwerkt. Meenemen  Geldig legitimatiebewijs Pasfoto die voldoet aan pasfoto-eisen Uw rijbewijs moet u binnen 3 maanden ophalen. Afspraak maken Ophalen rijbewijs U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen ophalen binnen onze openingstijden bij de BEL Combinatie in Eemnes. U hoeft geen afspraak te maken. Rijbewijs vanaf 17 jaar Ben je 17 jaar en wil je je rijbewijs voor categorie B bij de gemeente aanvragen? Dan heb je een begeleiderspas nodig om straks te mogen rijden. De pas vraag je aan bij de RDW. Op de begeleiderspas komen de namen te staan van de door jou gekozen coaches die je tot je 18e verjaardag begeleiden tijdens het autorijden.  Spoedaanvraag Als u voor 14.00 uur een afspraak maakt voor een spoedaanvraag, dan kunt u het rijbewijs meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. Kosten Aanvraag of vernieuwen rijbewijs € 48,10 Extra kosten voor het aanvragen met spoed € 34,10 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 57 Gezondheidsverklaring € 41 Zie ook Rijbewijs verlengen of uitbreiden Rijbewijs kwijt of gestolen Gezondheidsverklaring

  • Ongedierte melden

    Overlast van ratten in de openbare ruimte (gemeentegrond) kunt u bij ons melden. We onderzoeken eerst de situatie. Als het nodig is nemen we maatregelen. Dat doen we samen met bewoners en bijvoorbeeld de woningcorporatie. Ongedierte op eigen terrein U moet ongedierte op eigen terrein zelf bestrijden. Kijk voor tips op: Milieucentraal.nl of Kad.nl (Kennis- en Adviescentrum Dierplagen) U kunt ook een bestrijdingsbedrijf inschakelen.  Wespen in de openbare ruimte (op gemeentegrond) bestrijden we als deze een gevaar vormen voor de omgeving.