Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 11 - 20 van 201 resultaten
- Informatieplicht bij (ver)bouwen
Alle informatie met een uitgebreid stappenplan voor de meldingen die u moet doen vindt u op de pagina over de wet kwaliteitsborging.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-12
- Verklaring omtrent gedrag
Heeft u een Verklaring omtrent gedrag (VOG) nodig? Dan bepaalt de werkgever of organisatie die een VOG van u nodig heeft of u de aanvraag rechtstreeks bij dienst Justis of bij de gemeente doet. Digitaal bij dienst Justis aanvragen De werkgever of organisatie zet de VOG-aanvraag online voor u klaar. U krijgt vervolgens een e-mail van dienst Justis met een aanvraagcode. Met deze code logt u in. U controleert de gegevens. Als de gegevens kloppen betaalt u de aanvraag via IDEAL. Digitaal bij de gemeente aanvragen De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert het formulier. Lever het formulier online met uw DigiD bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de basisregistratie personen (BRP), in. Tijdens de aanvraag uploadt u een digitale kopie (scan of foto) van het volledige formulier. Daarna betaalt u de aanvraag via IDEAL. Online aanvragen via DigiD Aanvragen De werkgever of organisatie geeft u een (deels) ingevuld aanvraagformulier. U controleert of het formulier juist is ingevuld. U levert het formulier in bij de gemeente waar u ingeschreven staat in de Basisregistratie Personen (BRP). Maak hiervoor een afspraak. Neem bij de afspraak het formulier en uw identiteitsbewijs mee. U betaalt bij de aanvraag. Afspraak maken Kosten Digitaal bij Justis: €33,85 Digitaal of aan de balie bij de gemeente: €41,35 Na uw aanvraag Dienst Justis beoordeelt uw aanvraag. Twee tot vier weken na uw aanvraag ontvangt u van Justis de VOG per post. Wijst dienst Justis uw aanvraag af? Dan krijgt u daarover een brief. Bent u uitgeschreven en staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)? Dan vraagt u de VOG aan bij dienst Justis. Meer informatie Heeft u vragen over de voortgang van uw aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met de Dienst Justis. Bel 088 9982 200. Meer informatie over de VOG vindt u op de website van dienst Justis.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-11
- Gemeente aansprakelijk stellen
Heeft u schade opgelopen door schuld van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. Aansprakelijk stellen Dit heeft u nodig Bewijs van de opgelopen schade, bijvoorbeeld foto’s, een aanschafbon of een rekening en eventueel een schaderapport. Eventuele ondertekende getuigenverklaring(en) als er getuigen zijn. Verklaring van het voorval, bijvoorbeeld een proces-verbaal bij verkeersongelukken, een schadenota van de verzekering of informatie over de opgelopen letselschade. Dit moet u weten Onderbouw uw schadeclaim zo volledig mogelijk en stuur alle bewijzen die u heeft mee. Wij zullen uw aansprakelijkstelling zo spoedig mogelijk afhandelen, of we sturen het door naar onze verzekering die de aansprakelijkstelling verder afhandelt.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-10-16
- Herinrichting Raadhuisplein
Het centrum van Drachten gaat veranderen. We willen dat het centrum nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers, ondernemers, bewoners en andere gebruikers. Het Raadhuisplein speelt hierin een sleutelrol. Het Raadhuisplein willen we transformeren van een stenen ruimte naar een aangename plek met meer groen en ruimte voor ontmoeting; de huiskamer van de stad. Waar staan we nu? In oktober 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Programma van Eisen (PvE) van het Raadhuisplein. In het PvE staan wensen en eisen waar ontwerpbureaus rekening mee moeten houden voor het definitieve ontwerp van het Raadhuisplein. Veel inwoners, ondernemers en andere betrokkenen dachten mee over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein. Op basis daarvan hebben we de volgende ambitie opgesteld: “Het Raadhuisplein wordt de huiskamer van Drachten. Het wordt een plek die verrast, waar je altijd graag komt, overdag en ’s avonds. Een plek waar iets te beleven valt, wanneer er evenementen en activiteiten plaatsvinden, maar ook op rustige momenten en buiten openingstijden van de winkels. Een plek die optimaal is verbonden met de rest van het centrum.” We verwachten dat het kiezen van een ontwerpbureau en het maken van de ontwerpen voor het nieuwe Raadhuisplein duurt tot de herfst van 2025. Als deze ontwerpen klaar zijn, organiseren we een verkiezing, zodat het publiek een ontwerp kan kiezen. Het winnende ontwerp wordt verder uitgewerkt en uitgevoerd. Wat voor plein willen we? Veel inwoners, ondernemers en andere betrokken hebben meegedacht over de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein en wat voor het plein het moet worden. Samengevat zijn dit de belangrijkste punten: Een verrassend plein waar we trots op zijn; Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting; Een plein met meer ruimte voor groen en water; Een plein dat voldoet aan onze basiseisen. Lees het Programma van Eisen voor meer informatie of de publiekssamenvatting van het Programma van Eisen. Planning Dit is de huidige planning op hoofdlijnen. Die kan nog veranderen. 2022: Samen werken aan de visie op het hele centrum; 2023: Meedenken over en onderzoek doen naar het Raadhuisplein; 2024: Samen werken aan het ontwerp voor definitieve inrichting; 2025/2026: Uitwerking van het ontwerp en selectie van aannemers; 2027: Start van de verbouwing van het Raadhuisplein. De tijdelijke inrichting In mei onderging het Raadhuisplein al een tijdelijke metamorfose. Met onder andere het Dada-monument, meer groen, zitplaatsen en speelplekken. We zien dat hier al veel gebruik van wordt gemaakt. Tot de definitieve inrichting is het Raadhuisplein beschikbaar voor initiatiefnemers om activiteiten en evenementen te organiseren. We zijn nu vooral op zoek naar inwoners, scholen, ondernemers of sportverenigingen die een leuke activiteit willen organiseren. Met het verdwijnen van de auto’s zijn ook de regels voor het halen, brengen, laden en lossen verandert. Lees de bewonersbrief (pdf 326Kb) met de meest recente informatie. Halen, brengen, laden en lossen op het Raadhuisplein Tot het Raadhuisplein definitief is ingericht gelden de volgende regels: Wij gaan op vakantie. Mogen we de auto voor de deur zetten, alles inladen en de fietsen achterop zetten? Ja dit mag. Het is een laad/losactiviteit. Het moet wel een zichtbare en korte actie zijn, zodat handhaving weet dat er niet wordt geparkeerd. Delaad/losactiviteit moet op een rusig moment om overlast zo veel mogelijk te beperken. Ik krijg een nieuwe wasmachine, mag de leverancier bij ons appartement stoppen om de wasmachine af te leveren? Ja dit mag ook. Het is een laad/losacFviteit. Het moet wel met zichtbare en korte actie zijn, zodat handhaving weet dat er niet wordt geparkeerd. Dus als de chauftieur de wasmachine ook gaat aansluiten, kan het voertuig niet blijven staan. Ik ga verhuizen, mag de verhuisauto voor ons appartement inladen? Ja dit kan. Hiervoor geldt wel een meldplicht (kan telefonisch via 0512-581234) van de dag van de verhuizing en kenteken van de verhuisauto. Dan wordt handhaving hierover geïnformeerd. Ik ga met de taxi naar het ziekenhuis, mag de taxi mij bij de deur ophalen? Dit kan alleen als u (de klant) in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart. U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u niet in staat bent om 100 meter zelfstandig te lopen. Als u geen gehandicaptenparkeerkaart bezit, moet u met de chauftieur afstemmen wat een geschikte plaats is om u op te halen. Bijvoorbeeld parkeerterrein de Marke, de parkeergarage van het Raadhuisplein of het Van Knobelsdorffplein. Ik ben slecht ter been. Mag mijn familie mij ophalen voor de deur met een auto? U mag alleen voor de deur worden opgehaald als u in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart. Heeft u dit niet, dan moet u afstemmen wat een geschikte plaats is om u op te halen. Bijvoorbeeld parkeerterrein de Marke, de parkeergarage van het Raadhuisplein of het Van Knobelsdorffplein. Ik ben slecht ter been, heb een gehandicaptenparkeerkaart en ga op bezoek bij familie aan het Raadhuisplein. Waar kan ik mijn auto neerzetten? U kunt uw auto parkeren op de parkeerplaatsen voor mindervaliden. Die vindt u naast de bibliotheek, parkeerterrein De Marke, naast boekhandel van der Velde en in parkeergarage Raadhuisplein. Bent u niet in staat om 100 meter zelfstandig te lopen en wilt u meer informatie over een gehandicaptenparkeerkaart? Neem contact op met telefoonnummer 0512 581 234 voor meer informatie over de gehandicaptenparkeerkaart of kijk op de website. Tot de werkzaamheden beginnen blijft de tijdelijke inrichting van het Raadhuisplein staan. Ben je benieuwd wat bezoekers en ondernemers nu van het Raadhuisplein vinden? Dat vertellen zij in deze video. Samenvatting Programma van Eisen Een plein met meer ruimte voor groen en water Toevoegen van fijne plekken met divers groen Meer koele plekken met schaduw Ruimte voor opvang en afvoer van water. Als het kan zichtbaar en om te spelen Rekening houden met windoverlast Een verrassend plein waar we trots op zijn In het ontwerp zit een verrassing voor iedereen die er winkelt, woont, werkt en recreëert Iets waar nog niemand aan heeft gedacht, wat past bij Drachten Een plein dat voldoet aan deze basiseisen Het plein is uitstekend verbonden met de rest van de binnenstad Op het plein staat de voetganger op de eerste plaats De winkels blijven goed bereikbaar voor voetgangers en fietsers Er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de fiets Het plein is goed toegankelijk voor iedereen Er is genoeg ruimte voor de weekmarkt, ook voor eventuele groei Laden en lossen blijft mogelijk, maar niet overal Hulpdiensten kunnen overal goed komen Er wordt rekening gehouden met de draagkracht van de parkeergarage Verplaatsbare elementen maken flexibel gebruik mogelijk Er komt passende functionele, sfeer- en evenementenverlichting Materialen worden zoveel mogelijk hergebruikt en bestaande kwaliteiten blijven zoveel mogelijk behouden Een plein dat uitnodigt tot activiteiten en ontmoeting Ruimte voor activiteiten, kleinschalige muziek en culturele evenementen en sport Voldoende vrije zitplekken Ruimte voor de warenmarkt Uitnodigende ruimte voor terassen Ruimte voor spelen en sport voor iedereen Rekening houdend met de woonfunctie aan het plein Nieuws over het Raadhuisplein Gemeenteraad stemt in met PvE Raadhuisplein Inloopbijeenkomst over definitieve inrichting Raadhuisplein Laden en lossen op het Raadhuisplein Meer groen en spelen op het Raadhuisplein Plaatsen van loods Raadhuisplein voor bouwen kunstwerk Palmbomen en olijfbomen van het Raadhuisplein Eerste kunstproject op Raadhuisplein Drachten Meer informatie en documenten Centrumvisie Drachten Uitkomsten Enquete centrum Drachten Vragen en antwoorden over verkeersbesluit (Q&A) Participatieverslag Ideeënfestival 24 juni 2023 (pdf) Verkeersbesluit Raadhuisplein (pdf 255kB) Webinar: Toekomst Centrum Drachten 26 januari 2022 Contact Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Maak dan gebruik van het contactformulier. Of bel met 0512 581 234
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-11-12
- Rioolverstopping
Is uw riool of afvoer verstopt? Neem contact op met de gemeente bij klachten over stank, verstopping en verzakking van de weg als gevolg van lekkage in het riool. We stellen eerst de oorzaak vast en kunnen de verstopping verhelpen. Kosten Voorrijkosten: € 52,25 (inclusief btw); Per uur: € 90,50 (inclusief gebruikte gereedschappen/slangen, eventuele camera-inspectie en btw); Wij berekenen minimaal een kwartier; Buiten kantoortijd gelden toeslagen. Wie de kosten betaalt, hangt af van de plek van de verstopping en waardoor de verstopping is ontstaan. Ligt de oorzaak in het gemeentelijk riool, door bijvoorbeeld verzakkingen of een kapotte rioleringsbuis? Dan lost de gemeente het probleem op en betaalt de kosten; Ligt de oorzaak in het gemeentelijke riool, maar is de verstopping veroorzaakt door vervuiling van de eigenaar van het huis? De gemeente kan het probleem oplossen, maar de kosten zijn voor de eigenaar; Ligt de oorzaak in uw rioolleiding tot aan het gemeentelijke riool en bent u eigenaar van het huis? Dan betaalt u zelf de kosten; Ligt de oorzaak in uw rioolleiding tot aan het gemeentelijke riool en huurt u de woning? Neem contact op met de verhuurder; Ligt de oorzaak in het gemeentelijk riool en u laat een particulier bedrijf de verstopping verhelpen, dan is de rekening in alle gevallen voor u; Schakelt u een ander rioleringsbedrijf dan de gemeente en de verstopping zit in het gemeentelijk riool, dan betaalt u zelf de kosten; Is het buiten kantooruren en kan de melding niet wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de calamiteitendienst op nummer 06 22 97 62 64.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-12
- Carbidschieten 2024
Om het carbidschieten zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn er richtlijnen opgesteld. U mag alleen carbidschieten op 31 december tussen 10:00 en 18:00 uur als u toestemming heeft van de gemeente. Vul via onderstaande knop het formulier in en stuur de gevraagde documenten mee. Bij de melding moet u als organisator het volgende inleveren: toestemming van de eigenaar van het terrein waar geschoten wordt kaart met daarop de locatie waar geschoten wordt en de schietrichting contactgegevens van de organisator Carbidschieten melden Spelregels carbidschieten Vóór 7 december 2024 melden* bij de gemeente via bovenstaand knop Alleen schieten op 31 december 2024 tussen 10:00 uur en 18:00 uur De organisator is altijd herkenbaar door het dragen van een fluorescerend veiligheidshesje Geen feesten/activiteiten rondom het carbidschieten Partytenten zijn toegestaan, maar alleen als ze aan drie zijden geopend zijn Geen verstrekking of gebruik van alcohol, lachgas of drugs Melkbussen mogen niet groter zijn dan een inhoud van 50 liter Alleen schieten met een bal en niet met een melkbusdeksel Op een plek met een afstand van minimaal 75 meter van woningen en 300 meter van voorzieningen voor het houden van dieren (bijvoorbeeld een veestal of manege) Vijf tips voor veilig carbidschieten Zorg dat er altijd een Bewust Oplettende Carbid-Knaller (BOCK) aanwezig is. De BOCK is op de hoogte van de vijf tips over veilig carbidschieten: 1. Bereid je goed voor Lees de spelregels. Vul op tijd het meldingsformulier van de gemeente in, deze kunt u vinden bovenaan deze pagina. 2. Bescherm jezelf en anderen Gebruik gehoorbescherming en draag een veiligheidsbril. 3. Zorg voor EHBO Zorg dat voldoende middelen om te blussen zoals water om te koelen en een blusdeken aanwezig zijn Lees de tips voor acute hulp bij brandwonden op brandwondenzorg.nl 4. Gebruik goed materiaal Gebruik alleen een melkbus in goede staat met een stevige bodem Schiet met een plastic bal in plaats van een melkbusdeksel Zorg dat de bus, na het ontsteken, niet achteruit kan schieten 5. Ontsteek het carbit veilig Ontsteek de bus met een fakkel op een stok Sta tijdens de ontsteking aan de zijkant van de melkbus Ga nooit op de bus zitten Zorg dat het publiek op veilige afstand staat
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-11
- Forensenbelasting
U betaalt forensenbelasting als u meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning beschikbaar heeft voor uzelf of uw gezin en u woont in een andere gemeente. Met deze belasting betaalt u mee aan de voorzieningen die de gemeente verzorgt. Tarief forensenbelasting Forensenbelasting Tarief per jaar Per gemeubileerde woning € 871,- Wanneer moet ik forensenbelasting betalen? Als u minstens 90 dagen de beschikking heeft over een gemeubileerde woning in onze gemeente en u woont in een andere gemeente. Het is niet noodzakelijk dat u daadwerkelijk meer dan 90 dagen per jaar in de gemeubileerde woning aanwezig bent. Het gaat erom dat u er meer dan 90 dagen per jaar zou kunnen verblijven. Wat is een gemeubileerde woning? Een gemeubileerde woning in de zin van de forensenbelasting hoeft geen onroerende zaak te zijn. Bepalend is of het object 'bestemd is om enigszins duurzaam voor menselijke bewoning te dienen'. De geschiktheid voor menselijke bewoning hoeft niet het hele jaar door te duren. Zaken als een kook- en een wasgelegenheid, een elektriciteit- en een wateraansluiting en een aansluiting op de riolering kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van een gemeubileerde woning. Ook stacaravans kunnen onder omstandigheden aangemerkt worden als gemeubileerde woningen. Wanneer dit het geval is, wordt voor deze caravans forensenbelasting geheven in plaats van toeristenbelasting. Waarom moet ik forensenbelasting betalen? Door forensenbelasting te betalen draagt u ook bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente. De opbrengst wordt namelijk gebruikt om de gemeentelijke voorzieningen op peil te houden. Denk hierbij aan kosten voor cultuur, openbaar groen en openbare verlichting. Meer informatie? Wilt u alle regels van de forensenbelasting weten? Kijk dan in de verordening.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-16
- Prestatieafspraken sociale huurwoningen 2025
De nieuwe prestatieafspraken voor 2025 tussen de woningcorporaties Accolade en WoonFriesland, Huurdersvereniging De Bewonersraad en de gemeente Smallingerland zijn ondertekend. Wonen is en blijft een belangrijk thema: iedereen heeft recht op een dak boven het hoofd. Maar we kampen met een groot tekort aan woningen, waardoor de woningmarkt erg krap is en doorstroming moeizaam verloopt. Tegelijkertijd stijgen de woonlasten en groeit het aantal mensen dat extra aandacht nodig heeft. Daarom blijven we ons inzetten om voldoende betaalbare en goede woningen te realiseren in leefbare dorpen, wijken en buurten. We zijn trots op wat we al samen voor huurders hebben bereikt en kijken vol vertrouwen naar de toekomst. Wethouder Robin Hartogh Heys van de Lier is blij en tevreden met de constructieve samenwerking met de beide woningcorporaties en Huurdersvereniging De Bewonersraad. "Samen werken we aan de woningbouwopgave en betaalbare woningen in de gemeente". Huurdersvereniging De Bewonersraad is blij met de gemaakte afspraken. Gert Brouwer, algemeen directeur: ”De Bewonersraad blijft zich ook komend jaar in Smallingerland inzetten voor voldoende en vooral betaalbare sociale huurwoningen. Wachttijden lopen op en woonlasten nemen nog steeds meer toe. Dat is voor ons een voortdurend punt van zorg en gesprek omdat veel van onze leden een zeer smalle beurs hebben en met moeite financieel rond kunnen komen. Ook maken wij ons zorgen om de soms onacceptabele lange wachttijden voor het verkrijgen van een sociale huurwoning. Dit willen wij voortdurend bij corporaties en gemeente onder de aandacht blijven brengen en dat is bij deze nieuwe prestatieafspraken goed gelukt.” De afspraken voor 2025 Samen hebben we vastgesteld waar we in 2025 de meeste prioriteit aan geven. De vraag naar sociale huurwoningen in Smallingerland blijft hoog, en we blijven ons daarom inzetten om meer woningen beschikbaar te maken. Hiervoor versnellen we plannen voor nieuwbouw en blijven we werken aan het betaalbaar houden van woonlasten. Elze Klinkhammer, directeur-bestuurder Accolade: “Het is heel mooi dat we met elkaar in Smallingerland veel aandacht hebben voor het uitbreiden van onze woningvoorraad. Dat is echt nodig. Maar we moeten daarnaast vooral ook onze bestaande woningen niet vergeten. Want ook daar blijven we volop in investeren door inzet op verduurzaming en kwaliteitsverbetering.” Een belangrijke prioriteit is ook de verduurzaming van woningen, zodat de energiekosten dalen. Ook zetten we in op het vroeg signaleren van financiële problemen bij bewoners om hoge schulden te voorkomen. Daarnaast richten we ons op thema’s zoals klimaatadaptatie, duurzaamheid en circulariteit. In 2025 krijgt ook de huisvesting van specifieke groepen extra aandacht, zoals statushouders en ouderen. Verder werken we samen aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijken. Sigrid Hoekstra, directeur-bestuurder WoonFriesland: "De huidige uitdagingen op het gebied van volkshuisvesting vragen om snelle actie en daadkracht. WoonFriesland blijft zich inzetten voor het structureel toevoegen van nieuwe woningen, het versneld verduurzamen van bestaande woningen en verkoopt geen bestaande woningen. Zo kunnen we meer mensen een betaalbare woning bieden." Beperkte middelen, gezamenlijke inzet Hoewel we voor grote uitdagingen staan, beseffen we dat de financiële middelen van de woningcorporaties en de gemeente beperkt zijn. Dat betekent dat we keuzes moeten maken. Maar door intensief samen te werken en ons gezamenlijk in te zetten, blijven we met lef en vastberadenheid werken aan het behalen van onze doelen. Bijlage: Prestatieafspraken 2025
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-18
- Subsidie monumenten
De gemeente geeft subsidie voor renovatie van gemeentelijke monumenten. U kunt deze monumentensubsidie 1 keer in de 3 jaar aanvragen. Subsidie monumenten aanvragen Dit moet u weten De subsidieaanvraag moet worden ingediend vóór aanvang van de werkzaamheden. De subsidie wordt verleend aan de hand van een door u ingediende begroting(en). Kijk voor de overige voorwaarden in de verordening Subsidie gemeentelijke monumenten Smallingerland.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-11
- Vergunning betaald parkeerterrein
Woont u in het gebied waar betaald parkeren geldt (centrum van Drachten)? Dan kunt u een vergunning aanvragen voor één van de vier betaalde parkeerterreinen. Dat zijn: Sander Israëlsplein, Vogelzang, De Markt of Kiryat Onoplein. Een parkeervergunning kunt u aanvragen via het Digitaal Parkeerloket. Digitaal Parkeerloket Vergunning voor leaseauto Least u een auto of gebruikt u een auto van uw werkgever? Stuur een leaseovereenkomst of een werkgeversverklaring mee. Kosten Voor inwoners binnen het betaald gebied (centrum Drachten) kost de vergunning €168,20 per jaar. Let op: woont u niet in het centrum van Drachten dan gelden de volgende tarieven: Vergunning parkeren voor inwoners buiten het centrum Kosten Dagkaart (A) €12,40 Weekkaart (B) €59,10 Maandkaart (C) €200,60 Jaarkaart (D) €1891,70
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2024-12-11